De Bijbel: waar wijken onze huidige teksten af van de oorspronkelijke tekst?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Tonino
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2018, 14:09
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel: waar wijken onze huidige teksten af van de oorspronkelijke tekst?

Bericht door Tonino »

Yolanda_dB schreef: 18 mar 2019, 23:29
Tonino schreef:
En linguistisch gezien wordt het woord "orge" gebruikt voor "negatieve" emotie.

Dat weet ik. Echter op diverse sites en in de strongs zie ik bij orge: "passie" staan en in toelichtingen zaken als:

"Orge: uitdrukking van extreme emotie. Zowel toorn als passie".

Daarnaast 2 ervaren voorgangers er over gesproken waarvan 1 hebreeuws en grieks spreekt die hetzelfde zeggen: verkeerd vertaald.

Dus. Zou het kunnen zijn dat.....

God liefde is, zoals de bijbel zegt en het doel van alle instructie......: liefde is.

Daarom ook "het afleggen door de werking van Gods Geest van alle boosheid, zelfzucht, lusten, gevallen natuur gedoe"

Waarom moet ik door de Heilige Geest boosheid uit me laten halen? Omdat het niet in God te vinden is.

Het oude testament viel onder de wet van zonde en dood, mensen met gebrekkige kennis van God die dingen aan God toeschreven. Mensen die roepen dat God ziekte geeft om je iets te leren etc.

In Jezus zie je pas wie God is. Alleen maar goed. Zijn moordenaars vergevend, etc.

Jakobus zegt: God wordt nooit verleid tot kwaad doen.

Er staat niet: God was zo woest, gefrustreert en helemaal klaar met de wereld dat Hij zijn enige zoon..... Mijn bijbel zegt: Alzo lief.... Hij houdt van je. Juist van de gevallen mens om ze weer te herstellen.

Diverse keren meegemaakt dat ik voor mensen bad die niks met God hadden of zelf atheist waren en.... pats, Genezing. Dat zou niet gebeuren als God woedend op ze is. Een koninkrijk dat tegen zichzelf verdeeld is houdt geen stand.

Dito bij Jezus. Minstens 4 gebeurtenissen beschrijven gevallen waarbij Jezus (in zijn Toorn?) mensen genas die Hem niet eens kenden. Neeneenee, Jezus was vol ontferming bewogen over de zieken en genas allen. Geen toorn.

Oh een 5de komt bij me op. Malchus. De man die Jezus kwam arresteren met z'n soldaten. Tjak. Oor er af. Wat zegt Jezus daar? "Ha, lekker Malchus. Dat komt er van. Had je me maar aan moeten nemen. Dat is nou de toorn van God!". Nee. Hij geneest het oor van Malchus uit....liefde. Ook al arresteerde Malchus Hem om Hem ter dood te laten brengen.

Je hoeft niet onder de indruk te zijn van mijn eigen-vertaal versie, maar ik ben diep onder de indruk van de orge van God. Zijn extreme passie.

Toorn uit Joh 3:36 staat diametraal tegenover de passie van God die we in Jezus zien. God is licht en in Hem is geen duisternis.
www.anewcreationinchrist.nl
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel: waar wijken onze huidige teksten af van de oorspronkelijke tekst?

Bericht door fries77 »

Jammer dat veel mensen blind op de bijbel staren en het gezond verstand achterwege laten.
salvator omnium hominum
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel: waar wijken onze huidige teksten af van de oorspronkelijke tekst?

Bericht door coby »

Tonino schreef: 18 mar 2019, 20:08
Yolanda_dB schreef: 17 mar 2019, 13:49
peda schreef: Johannes 3 vers 36 is te lezen als diegenen die tijdens het leven op aarde het verlossend geloof van het kruisoffer niet volgen zijn voor eeuwig verloren of een andere lezing van het vers is dat er door de blijvende "' hartstocht "' van God voor diegenen die op aarde hun geloofsdoel missen, ook nog na de dood de "herkansing "' blijft. Interpretatie.
Als het bij "orge" om een negatieve, "violent" emotie gaat, dan is een "positieve interpretatie" van dat woord wat mij betreft meteen een aantoonbaar verkeerde interpretatie.

Pak de rode draad Yolanda. God redt ons in Christus van de val van de mens. "Alzo lief...", "De Vader zelf heeft u lief".

Veel mensen leven nog met een dondergodsbeeld die in het oude testament er lijkt te zijn. Terwijl God pas exact zichtbaar werd in Jezus die vol ontferming bewogen was en ieder die genezing nodig had gezond maakte.... Jezus is immers het exacte beeld van de onzichtbare God. "Niemand had ooit God gezien, dan Jezus die Hem openbaarde" zegt Johannes. In Hebreeen staat "Jezus is het exacte beeld van de onzichtbare God". In Kolossenzen staat Col 2:8-10. See to it that no one takes you captive through human or spiritual philosophy and empty deception, which are based on human reasoning, traditions and the unclean spiritual forces of the world rather than on Christ. 9 For in Christ all the fullness of the Deity dwells in bodily form. 10 And you have been made complete in Christ, who is the head over every ruler and authority

Als ik linguist ben en leef met een dondergod in mijn hoofd en ik kom het woordje 'orge' tegen..... Ah! Da's toorn! De toorn van God! Terwijl Hij een liefdevolle Vader is die ons herstelt van de val door de werking van Zijn Geest. De kruisdood van Jezus is 1 grote hartstochtelijke liefdesverklaring van God aan de mens. "Wen i will be lifted up, i will draw all man to me".

De kruisdood is exact dat wat er staat: violent passion.
Jezus was helemaal niet zo erg lief tegen de Farizeeen.
God is geen dondergod die iedereen maar domweg haat, maar het lievige ei idee wat er tegenwoordig van gemaakt wordt klopt ook niet echt.
Tonino
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2018, 14:09
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel: waar wijken onze huidige teksten af van de oorspronkelijke tekst?

Bericht door Tonino »

Dat klopt idd.

Hij geneest 3 jaar lang elke zieke die Hij tegenkomt uit ei-ige liefde (om in jou woorden te spreken) en schiet af en toe uit Zijn slof tegen de farizeeërs die het Evangelie niet willen. Vervolgens gaat Hij aan het kruis voor iedereen om ons Zijn koninkrijk te geven. Zijn Geest, zodat we kunnen veranderen naar Zijn beeld en gelijkenis. Wandelen als Hem in Zijn liefde en kracht, zoals we zien in zijn eerste 84 vrienden. 2 Kor 3:18.

Dat maakt mij toch wel een heeel blij ei hoor. Zeker gezien de vruchten en bovennatuurlijke gaven die onlosmakelijk daaraan verbonden zijn, zoals beschreven in 2 Kor.). in het NT staat dat God liefde is en het doel van alle instructie liefde worden is. Behoorlijk ei-ig dus.

Wat gebeurt er als een farizeeër tot geloof komt? Al die tijd brandde de passie van God al voor hem/haar om Zijn Koninkrijk te geven. En dan..... eindelijk thuis.
www.anewcreationinchrist.nl
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Bijbel: waar wijken onze huidige teksten af van de oorspronkelijke tekst?

Bericht door coby »

Tonino schreef: 20 mar 2019, 23:15 Dat klopt idd.

Hij geneest 3 jaar lang elke zieke die Hij tegenkomt uit ei-ige liefde (om in jou woorden te spreken) en schiet af en toe uit Zijn slof tegen de farizeeërs die het Evangelie niet willen. Vervolgens gaat Hij aan het kruis voor iedereen om ons Zijn koninkrijk te geven. Zijn Geest, zodat we kunnen veranderen naar Zijn beeld en gelijkenis. Wandelen als Hem in Zijn liefde en kracht, zoals we zien in zijn eerste 84 vrienden. 2 Kor 3:18.

Dat maakt mij toch wel een heeel blij ei hoor. Zeker gezien de vruchten en bovennatuurlijke gaven die onlosmakelijk daaraan verbonden zijn, zoals beschreven in 2 Kor.). in het NT staat dat God liefde is en het doel van alle instructie liefde worden is. Behoorlijk ei-ig dus.

Wat gebeurt er als een farizeeër tot geloof komt? Al die tijd brandde de passie van God al voor hem/haar om Zijn Koninkrijk te geven. En dan..... eindelijk thuis.
Nee niet voor allemaal. Hij zei tegen diegenen die de Geest hadden gelasterd (die dus echt niet wilden, zoals die tekst van Johannes zegt) dat ze niet eens in de toekomstige eeuw werden vergeven. Daar was Hij toen al toornig op. Met eiig bedoel ik dat gepreek van tegenwoordig dat God alleen maar lief is, waarbij ze teksten als deze weglaten en dan wordt toorn ineens passievolle liefde. Er was helemaal geen passievolle liefde voor ze. Ze mochten niet eens bidden voor hen die zondigden tot de dood. Dat betekent niet dat God nu iedereen die niet in Hem gelooft of die Hem nog niet kent haat of toornig tegen ze is. Dan is er liefde, als iemand Hem niet moedwillig afwijst, maar daar ging die tekst m.i. niet over. Dan kun je de tekst nemen: Hij hield al van ons toen we nog dood waren in onze zonden.
Een tijd terug luisterde ik steeds naar een rabbi en die zei dat Jezus zo ontzettend vijandig was naar de Farizeeen. Hij zei: Nou stel dat Hij wel de Messias was en zij geloofden van niet en dan stond Hij op uit de dood en ze zagen dat. Dan zouden ze toch gezegd hebben: Oh wat een kardinale fout en zich hebben bekeerd en niet liegen dat het niet zo was. Zo slecht konden ze toch niet zijn? Kennelijk wel dus, anders werd Hij niet zo kwaad.
Dat staat ook al in het O.T. trouwens, tegen de herders is Mijn toorn ontbrand. Dat was niet liefde of passie.
Ook opvalkend dat in al die eeuwen nooit iemand het vertaald heeft met passie. Als Gods liefde blijft op wie zich moedwillig tegen Hem blijven verzetten en zich nooit bekeren, dat is alverzoening.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Bijbel: waar wijken onze huidige teksten af van de oorspronkelijke tekst?

Bericht door peda »

coby schreef: 20 mar 2019, 23:30
Dat staat ook al in het O.T. trouwens, tegen de herders is Mijn toorn ontbrand. Dat was niet liefde of passie.
Ook opvalkend dat in al die eeuwen nooit iemand het vertaald heeft met passie. Als Gods liefde blijft op wie zich moedwillig tegen Hem blijven verzetten en zich nooit bekeren, dat is alverzoening.
Ik vul Alverzoening anders in en refereer daarbij naar Paulus waar gesproken wordt van "'God Alles in Allen "'. Dat houdt in mijn visie in dat Uiteindelijk ieder die geleefd heeft ooit eens gaat behoren tot Allen. In tegenstelling tot de orthodoxie die van mening is dat het korte leven op aarde beslissend is voor de uitslag die vervolgens eeuwige geldigheid heeft, verleng ik het ook naar na de dood. Er zijn inmiddels vele theologen die het traject van herbezinning en herkansing ook na de dood zien doorlopen. Allen ook invullen als Allen en niet Allen beperken tot een klein groepje van zich wedergeboren noemenden. Dat is wel zeer ver verwijderd van Allen.