De gave van profetie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 13 apr 2019, 00:14
Anja schreef: 12 apr 2019, 23:39
Mart schreef: 12 apr 2019, 22:58
Anja schreef: 12 apr 2019, 22:49
Mart schreef: 12 apr 2019, 22:45
Exact.
De toetsing van profetieën van andersdenkenden doet de gelovige als ie ermee in aanraking zou komen altijd aan de hand van de Schrift.
De schriftuurlijke lezing van die ene gemeente of die van een andersdenkende gemeente?
Oh zo. Sorry, nu begrijp ik waar je naartoe wilt.
Daarmee ontwijk je nog steeds de vraag die relevant is bij het onderscheid tussen echte & valse profetie. En indien ''Dat weten we niet'' de eindstand is, dan ziet het er sterk naar uit dat zo'n onderscheid niet te maken valt.
Noem eens een concreet voorbeeld van een profetie en twee verschillende duidingen van twee verschillende denominaties? Dat verheldert je vraag.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

@Anja: als de gedoopt wilt worden, kan dat bij ons wel denk ik.. niet bij alle kerken moet je dan ook lid worden en echt streng zijn we ook weer niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Ter verduidelijking van mijn gedeelde "gedachtenstroom" aan de hand van bijbelteksten uit de Statenvertaling

Mattheüs 18:6
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Marcus 9:42
En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.

Lukas 17:2
Het zoude hem nuttiger zijn, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.

Openbaring 18:21
En een sterke engel hief een steen op als een groten molensteen, en wierp dien in de zee, zeggende: Aldus zal de grote stad Babylon met geweld geworpen worden, en zal niet meer gevonden worden.

Jezus profeteerde daar tegen religieuzen, niet tegen de armen van geest.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 13 apr 2019, 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 13 apr 2019, 11:34
Gaitema schreef: 13 apr 2019, 11:14 Ik denk dat we het ook zo moeten zien, dat verschillende groepen verschillende behoeftevervullingen geeft. En als je een bepaalde groep ontgroeid bent, kan je er ook niet meer in terug. Doordat je met nieuwe inzichten zit.
Daar heb jij gelijk in en bovendien moet de geloofsinhoud bij iemand passen. Het is een catastrofe in mijn ogen wanneer je voortdurend moet rondlopen in een "' pak "' dat zonder ophouden aan alle kanten knelt.
Inderdaad :flower1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 13 apr 2019, 13:24 Ter verduidelijking van mijn gedeelde "gedachtenstroom" aan de hand van bijbelteksten uit de Statenvertaling

Mattheüs 18:6
Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.

Marcus 9:42
En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.

Lukas 17:2
Het zoude hem nuttiger zijn, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.

Openbaring 18:21
En een sterke engel hief een steen op als een groten molensteen, en wierp dien in de zee, zeggende: Aldus zal de grote stad Babylon met geweld geworpen worden, en zal niet meer gevonden worden.

Jezus sprak daar tegen religieuzen, niet tegen de armen van geest.
Nou, moet je nagaan. Door een verkeerde vertaling dacht ik dat het om hen ging die hen op verkeerde paden brengt. 🤔
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 13 apr 2019, 12:15 Paranormale kindertjes van het licht vallen tussen de wal en het schip in. De olijke beschermheer ontfermde zich over hen. Maar hij is door dubbeldekkers overmeesterd omdat het geld op was (beertjes zoals ik hebben vaak weinig inkomsten en veel kosten) en zelfs zijn huis is met kogels beschoten. De duisternis heeft overwonnen. Maar wij komen terug. Na de Bruiloft. Dat geloof ik.
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik neem het te letterlijk vast 🤔
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 13 apr 2019, 14:18
Anja schreef: 13 apr 2019, 12:15 Paranormale kindertjes van het licht vallen tussen de wal en het schip in. De olijke beschermheer ontfermde zich over hen. Maar hij is door dubbeldekkers overmeesterd omdat het geld op was (beertjes zoals ik hebben vaak weinig inkomsten en veel kosten) en zelfs zijn huis is met kogels beschoten. De duisternis heeft overwonnen. Maar wij komen terug. Na de Bruiloft. Dat geloof ik.
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik neem het te letterlijk vast 🤔
Lees het maar als een sprookje. Anonieme christenen die mensen in wie Christus aan het geboren worden is, helpen, worden door de Overste van deze wereld systematisch buiten werking gesteld. De kerk is daar soms in sommige opzichten een voorbeeld van (Babylon). Maar ook mensen met kennis van de transpersoonlijke psychiatrie, bijvoorbeeld in de psychiatrie, worden vaak enorm tegengewerkt. Net als leraren die oog hebben voor de kids met special educational needs. Dubbeldekkers zijn mensen met een verborgen agenda. Zij zijn uit op macht en geld en roem.

De ambtsdragers waar ik het over had, de religieuzen waar Jezus tegen profeteerde, zijn daar ook een voorbeeld van. Ze roven uit de kribbe. Als ze konden. Ze willen het badwater behouden en gooien het kind eruit.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 13 apr 2019, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 13 apr 2019, 14:21
Gaitema schreef: 13 apr 2019, 14:18
Anja schreef: 13 apr 2019, 12:15 Paranormale kindertjes van het licht vallen tussen de wal en het schip in. De olijke beschermheer ontfermde zich over hen. Maar hij is door dubbeldekkers overmeesterd omdat het geld op was (beertjes zoals ik hebben vaak weinig inkomsten en veel kosten) en zelfs zijn huis is met kogels beschoten. De duisternis heeft overwonnen. Maar wij komen terug. Na de Bruiloft. Dat geloof ik.
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik neem het te letterlijk vast 🤔
Lees het maar als een sprookje. Anonieme christenen die mensen in wie Christus aan het geboren worden is, helpen, worden door de Overste van deze wereld systematisch buiten werking gesteld. De kerk is daar in sommige opzichten een voorbeeld van (Babylon). Maar ook mensen met kennis van de transpersoonlijke psychiatrie, bijvoorbeeld in de psychiatrie, worden vaak enorm tegengewerkt. Net als leraren die oog hebben voor de kids met special educational needs.
O zo.. in welke streek woon je eigenlijk, als ik dat vragen mag?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Babylon, dat heeft ook met profetie te maken.

We lezen het in Openbaringen 17. In vers 5-6 staat op het voorhoofd van de hoer van Babylon geschreven: "ik ben de grote stad Babylon, de moeder van alle hoeren en van al het kwaad in de wereld." De vrouw was dronken van het bloed van de mensen die in Jezus geloofden, en die over Hem verteld hebben. (Bijbel in de gewone taal)


Het kwaad komt vanuit allerlei wereldse hoeken, zoals ik het zie. Politiek, cultuur, de economie en dat hele systeem dat over de ruggen van gewone mensen gaat. Christenen die het evangelie brachten en ook profeteerden werden daarin niet geliefd. Gods boodschap is hard voor de wereld. De wereld is namelijk een onrechtvaardigsysteem, van ongelijke verdeeldheid en een hoop liefdeloosheid en boven al veel eigen liefde. Kerken hebben daar ook last van. Het ontstaat doordat de wereld in de kerk trekt. Wat dan van oorsprong zuiver begint, komt onder verleidingen van de wereld. Het vertrouwen in Jezus neemt af. De liefde neemt af. De eigen inzichten komen meer voorop te staan. De bedoelingen zijn van oorsprong wel oké, maar omdat het "de kracht" van het evangelie mist, kan het afdwalen. Wat krom is wordt recht gepraat. Zogenaamd gaan ze met de tijd mee, maar het is gewoon steeds iets meer water wat bij de wijn gedaan wordt. Het begint met dat popsterren aanbidden en hen belonen door aankoop van hun cd's als prima wordt gezien. Te veel drank gebruik wordt steeds meer normaal en grensen ten aanzien van seksuealiteit vervagen. Huwelijken worden gaandeweg net zo flexibel, als een baan voor een uitzendkracht en al snel heet het ook geen huwelijk meer. Geweld en immoraliteit in de media volgen we op de voet, net als in films. Op internet sluipt uit nieuwschierigheid de rotzooi binnen. Voor je het weet ben je een priester of dominee van een kerk die meer er uit ziet als een kunstmuseüm (die met verborgen zonden worstelt), wat sterk vergrijsd is en met sluiting drijgt. De boodschap van de priester of dominee is zo lauw, dat het volk denkt: "best maat, daarvoor heb ik de kerk niet nodig.." En ook in pinksterkringen zie je dit zo ontstaan.

De kracht van het evangelie, wat is dat? Jezus in jouw hart, die met de Heilige Geest tot jou spreekt en jou richting wijst.
als Jezus niet meer aan boort is, dan vergaat het schip in de ruige golven.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gave van profetie

Bericht door peda »

Dit is een interessante Gaitema. De samenleving raakt, althans bij ons steeds meer individualistisch ingesteld. De belangen van het individu zijn primair, de belangen van het collectief zijn secundair. Godsdienst en geloof hebben duidelijk meer te zoeken in het collectivisme. De boodschap van de ultieme naastenliefde is daarvoor een zeer bekend voorbeeld. Het is de vraag of het collectivisme ooit nog de betekenis krijgt zoals in vroeger tijden gangbaar was. Onderzoekers zien een positieve correlatie tussen vooruitgang in techniek en economie en de mate van het individualisme. Een slecht signaal, want dan zou het collectivisme voor de "'massa"' ( het wij denken ) pas weer gaan terugkeren als het grote delen van de bevolking slecht gaat en wie zou dat willen. Wij -denken in slechte tijden en Ik-denken bij rozengeur en maneschijn. Het kan verkeren. Maar idealisme en bevlogenheid blijven ook bestaan, dus waarheen de armada aan bootjes al of niet met Jezus aan boord op lange termijn ( cultureel) zal gaan koersen, ik weet het niet.
https://www.vrijspreker.nl/wp/2017/08/i ... dwijd-toe/

Misschien weet Wim Nusselder het antwoord. En Gaitema als Eindtijd gelovige, kijkt weer niet naar de lange termijn. Dit is geen grap maar het gaat om een uiterst ingewikkeld onderwerp waarover geen ervaringscijfers ter beschikking staan. Vroeger behoorde het individualisme tot enkele "'bevoorrechten"' en tot het collectivisme waren velen "' veroordeeld "". Nu is het precies omgekeerd en ervaring met massaal individualisme ontbreekt.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 13 apr 2019, 14:25
Anja schreef: 13 apr 2019, 14:21
Gaitema schreef: 13 apr 2019, 14:18
Anja schreef: 13 apr 2019, 12:15 Paranormale kindertjes van het licht vallen tussen de wal en het schip in. De olijke beschermheer ontfermde zich over hen. Maar hij is door dubbeldekkers overmeesterd omdat het geld op was (beertjes zoals ik hebben vaak weinig inkomsten en veel kosten) en zelfs zijn huis is met kogels beschoten. De duisternis heeft overwonnen. Maar wij komen terug. Na de Bruiloft. Dat geloof ik.
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik neem het te letterlijk vast 🤔
Lees het maar als een sprookje. Anonieme christenen die mensen in wie Christus aan het geboren worden is, helpen, worden door de Overste van deze wereld systematisch buiten werking gesteld. De kerk is daar in sommige opzichten een voorbeeld van (Babylon). Maar ook mensen met kennis van de transpersoonlijke psychiatrie, bijvoorbeeld in de psychiatrie, worden vaak enorm tegengewerkt. Net als leraren die oog hebben voor de kids met special educational needs.
O zo.. in welke streek woon je eigenlijk, als ik dat vragen mag?
Ik woon in de omgeving van Rotterdam en omstreken.
Gaitema schreef: 13 apr 2019, 13:21 @Anja: als de gedoopt wilt worden, kan dat bij ons wel denk ik.. niet bij alle kerken moet je dan ook lid worden en echt streng zijn we ook weer niet.
Dankjewel Gaitema. Ik vind het bijzonder om te vernemen dat dat in sommige denominaties wel kan. Dankjewel daarvoor. Ik heb hardop mijn reis langs het christendom beschreven, maar het is inmiddels een gepasseerd station. Ik denk dat de christen van de toekomst een mysticus is. Dat blijf ik maar. ;)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Wat is een mysticus?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 13 apr 2019, 23:20 Wat is een mysticus?
Daar zijn vele definities voor. Ik zou zeggen dat is iemand die in het Mysterie is blijven geloven.

Johannes 3, 1: 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 13 apr 2019, 23:25
Gaitema schreef: 13 apr 2019, 23:20 Wat is een mysticus?
Daar zijn vele definities voor. Ik zou zeggen dat is iemand die in het Mysterie is blijven geloven. Die in het Mysterie is blijven geloven doordat ie de neiging het vast te willen grijpen, ontgroeid is.
Doet me katholiek aan. Een beetje als reactie op onbegrijpelijke eigen theoligie, waardoor het mysterieus wordt. Voor mij is het geloof vrij simpel. Heel eenvoudig uit te leggen. Volwassen mensen maken het gewoon door hun verstand te moeilijk. Dat ging in de traditionele kerken mis.
Er is maar één mysterie en dat is het hiernamaals en de toekomst. Maar zelfs dat is in grove lijnen wel uit te schrijven.

Met jouw tekst uit Johannes is iedere echte christen die ervaring met Gods Geest heeft wel eens, denk ik :)
Laatst gewijzigd door Gaitema op 13 apr 2019, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Maar goed, is mijn gedachten hè. Ik had laatst over de mail een discussie met een dominee over de drie eenheid. "Niemand komt er uit", zegt hij. "Het is één grote mysterie, maar we houden de lofzang gaande."

Toch is het simpel. God de Vader is God. Jezus is Zijn Zoon die met Hem verbonden is in eenheid en daardoor (mede) God is. De Heilige Geest is de Adem van God.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Gewoon simpel houden :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Maar goed, we dwalen wat af denk ik :lol:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 13 apr 2019, 23:46 Maar goed, is mijn gedachten hè. Ik had laatst over de mail een discussie met een dominee over de drie eenheid. "Niemand komt er uit", zegt hij. "Het is één grote mysterie, maar we houden de lofzang gaande."
Dat is nou juist het enige dat voor mij na mijn mystieke ervaring meteen duidelijk was. Daarom dacht ik aanvankelijk dus dat ik wel katholiek zou zijn, want over die Drie Eenheid had ik geen onderwijs nodig en ook niet ontvangen trouwens. Alles wat ik daarover ooit schreef kwam voort uit eigen ervaring en door inspiratie verwoord.

Het grootste verschil met kerkelijk gelovigen en mijzelf is dat ik zeker weet dat mijn geloof niet van mij is. Ik heb niets om op te roemen. Zodra ik mij ga aanpassen aan kerkleer, gaat dat mis, want dat knelt het hardst van allemaal. Zij draaien het vanuit mijn optiek bezien om. Daarom geloof ik dus ook in uiteindelijke Alverzoening. Ik ontving het totaal om niet :!: Onverdiend. En ik was net als Paulus niet zondeloos en geen haar beter dan een ander.

Maar misschien komt dezelfde ervaring ook wel 'door de lofzang' tot stand. Dat bedoel ik dus met: ik weet niet waar de wind vandaan kwam: Johannes 3, 1: 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.

In mijn geval kwam de wind niet uit de kerk. Maar in jouw geval wel, want ik herken de vruchten. En aan de vruchten herkent men de boom, sprak Jezus. Bij Paulus kwam de wind ook niet uit de kerk, want die vervolgde hij, tot zijn Damascuservaring.

Wij bezitten de Heilige Geest dus niet. Hij gaat waarheen Hij Wil, niet waarheen wij willen, of waarheen de kerk zegt dat Hij mag gaan.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 14 apr 2019, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Ik werd een keer uitgenodigd cq aangemoedigd om naar een katholieke kerk gegaan. Daarbij werd mij wel gezegd dat ik de hostie niet mocht nemen. Toen heb ik vriendelijk bedankt en uitgelegd dat ik niet zou komen, omdat ik in mijn optiek in dat geval mijn Heer zou staan te verloochenen, omdat allang gebeurd was wat de kerk meent te bezitten in haar doopregels, communie enzovoorts. Daar begrijpen ze niets van, dus toen bleef het stil. 8-)

De katholieke argumentatie van het jezelf een oordeel aaneten ken ik en die wijs ik af. Iemand die zichzelf geroepen voelt om gewoon deel te nemen aan de Eucharistie, die heeft in mijn optiek van Gods Oordeel niets te vrezen, hij kan er in mijn optiek enkel maar op vooruit gaan, want dat oordeel dient dan slechts ter correctie. Hij kwam niet voor gezonden maar voor zondaars. Maar als je de leer aanhoudt dat je als kerk de bezitter bent van het lichaam van Christus, in plaats van dat je beseft dat je er hooguit deel van uitmaakt, dan moet je daar een leer op verzinnen om het te rechtvaardigen.

In mijn optiek valt dit ook onder de profetieen van Jezus over het verhinderen van mensen om tot Hem te komen.(viewtopic.php?f=25&t=3673&p=233094#p233063 )

Maar goed, dit is maar mijn visie. Jezus zei van de eucharistie "doe dit te mijner nagedachtenis". Meer niet. Als er mensen komen om samen die nagedachtenis te vieren, dan zou men die in mijn optiek gewoon hartelijk moeten toelaten.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Wat is geloof? Geloof is het bewust zijn dat alles wat ik doe en alles wat ik ben alleen kan uit Zijn Kracht. En toch heeft God me zo gemaakt, dat ik ook moet kiezen. En ook dat kiezen doe ik in Zijn kracht.

Geloof moet ik vaak bij mijzelf opwekken, met Gods kracht. Ik ben namelijk sterk geneigd niet te geloven. Als het aan mij ligt geloof ik niet in het geen ik niet kan zien. Niet in een God die voor me zorgt en tot mij spreekt. Het is zoals die ene man in de bijbel zei tegen Jezus, toen hij met zijn zoon voor genezing bij Jezus was, omdat meen ik Zijn leerlingen hem door ongeloof niet konden genezen: "Ik geloof Heer, kom Mijn ongeloof te hulp."

Jezus zei heel belerend tegen Zijn leerlingen die Hem achteraf vroegen waarom ze de zoon niet genezen konden: "omdat jullie niet geloven. Dit geslacht vaart alleen uit door bidden en vasten".

Jezus verwachte toch iets van Zijn leerlingen. Ze moesten actief geloven, bidden en vasten.

Ik heb de teksten gevonden:
Marcus 8: 14-29
De maanzieke jongen
14 En toen Hij bij de discipelen gekomen was, zag Hij een grote menigte om hen heen en enige schriftgeleerden, die met hen aan het redetwisten waren. 15 En meteen toen heel de menigte Hem zag, waren zij ontdaan, en zij snelden naar Hem toe en begroetten Hem.
16 En Hij vroeg aan de schriftgeleerden: Waarom redetwist u met hen?
17 En iemand uit de menigte antwoordde: Meester, ik heb mijn zoon bij U gebracht, die een geest heeft die maakt dat hij niet kan spreken. 18 En waar hij hem ook aangrijpt, werpt hij hem tegen de grond, en het schuim staat hem op de mond en hij knarst met zijn tanden en verstijft; en ik heb tegen Uw discipelen gezegd dat zij hem moesten uitdrijven, maar zij konden het niet.
19 En Hij antwoordde hem en zei: O ongelovig geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem bij Mij.
20 En zij brachten hem bij Hem; en toen hij Hem zag, deed de geest hem meteen stuiptrekken; en hij viel op de grond en wentelde zich met schuim op de mond. 21 En Hij vroeg aan zijn vader: Hoelang is het al dat dit hem overkomt? En hij zei: Van jongs af aan.
22 En vaak heeft hij hem ook in het vuur en in het water geworpen om hem om te brengen; maar als U iets kunt, wees dan met innerlijke ontferming bewogen over ons en help ons. 23 En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.
24 En meteen riep de vader van het kind onder tranen: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp.
25 En toen Jezus zag dat de menigte samenstroomde, bestrafte Hij de onreine geest en zei tegen hem: Geest die maakt dat men niet kan spreken en die doof maakt, Ik beveel u: ga uit hem weg en kom niet meer in hem terug!
26 En onder geschreeuw en hevig stuiptrekken ging hij uit hem weg; en de jongen werd als een dode, zodat velen zeiden dat hij gestorven was. 27 En Jezus pakte hem bij de hand en richtte hem op; en hij stond op.
28 En toen Hij in huis gegaan was, en zij alleen waren, vroegen Zijn discipelen Hem: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitdrijven?
29 En Hij zei tegen hen: Dit soort kan nergens anders door uitgaan dan door bidden en vasten.
en
Mattheüs 17: 14-21
De maanzieke jongen
14 En toen zij bij de menigte gekomen waren, kwam er iemand bij Hem, die voor Hem op de knieën viel en zei:
15 Heere, ontferm U over mijn zoon, want hij is maanziek en heeft veel te lijden, want dikwijls valt hij in het vuur en dikwijls in het water.
16 En ik heb hem bij Uw discipelen gebracht, maar zij konden hem niet genezen.17 Jezus antwoordde en zei: O ongelovig en ontaard geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn, hoelang zal Ik u nog verdragen? Breng hem hier bij Mij. 18 En Jezus bestrafte hem, en de demon ging van hem uit; en het kind was vanaf dat moment genezen. 19 Toen kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden, toen zij alleen waren: Waarom konden wij hem niet uitdrijven? 20 Jezus zei tegen hen: Vanwege uw ongeloof, want voorwaar, Ik zeg u: Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn.
21 Maar dit soort gaat niet uit dan door bidden en vasten.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Wat de RKK betreft: ze eigenen zich inderdaad te veel toe. Dat doen kerken ook in het algemeen met de doop. alsof je gered wordt, als je gedoopt wordt. Terwijl de doop juist "laat zien" waardoor je gered wordt. Namelijk door jouw leven aan Jezus te geven en te sterven aan jezelf en in Hem tot leven te komen. Leven "in Zijn kracht". Door het juist van rituelen te verwachten, handel je buiten Gods kracht om en dan staat Jezus opeens aan de deur te kloppen:
Openbaring 3


Zevende brief: aan Laodicea
14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping: 15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!
16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen.
17 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent. 18 Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.
19 Ieder die Ik liefheb, wijs Ik terecht en bestraf Ik. Wees dan ijverig en bekeer u. 20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
21 Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.22 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De gave van profetie

Bericht door maritime »

Gaitema schreef: 11 apr 2019, 13:36 Laten we bijbels eens gaan bekijken wat de gave van profetie betekend. De bedoeling is dat we de Bijbelteksten aanhalen die er wat over zeggen. Ik begin in de opening met kort verwoorden wat volgens mij de gave in de praktijk is.

Het is de gave in wezen om Gods stem te verstaan.
Hij spreekt eigenlijk tot elke christen in ieder geval. Maar niet iedereen herkend even sterk Zijn stem.
Het kan zijn dat je een Bijbeltekst leest en het spreekt je aan. Op die wijze spreekt God vaak tot ons.
Maar ook gedachtes in ons over God komen vaak van boven.
Dan spreekt God in visioenen en dromen
Ten slotte heb je dat sommigen Gods stem verstaanbaar horen.


God hoeft niet enkel over de toekomst te profeteren, maar kan ook tot opbouw in het hier en nu Zijn Woord met ons delen.
De vraag is wat is het belang van profetie, en hoe ging dat in de oude testament? Een aantal teksten waar je om vroeg.

Hosea 12:10
10 En Ik zal tot de profeten spreken en Ik zal veel gezichten geven, en door de dienst van profeten zal Ik in gelijkenissen spreken .
Deuteronomium 29:29


Welke dingen behoren God toe, en welke ons?
29 De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden van deze wet volbrengen.

Amos 3:7
7 Voorzeker, de Here Here doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.
Daniel 2:27
27 Daniël gaf de koning ten antwoord: De verborgenheid waarnaar de koning vraagt, kunnen geen wijzen, bezweerders, geleerden of waarzeggers de koning te kennen geven.
Daniel 2:28
28 Maar er is een God in de hemel, die verborgenheden openbaart;
Jesaja 42:9
9 Het vroegere, zie, het is gekomen, en nieuwe dingen kondig Ik u aan; voordat zij uitspruiten, doe Ik ze u horen.

Hoe openbaart de Heer Zich aan Zijn profeten?
Nummerie 12:6
6 Toen zeide Hij: Hoort nu mijn woorden. Indien onder u een profeet is, dan maak Ik, de HERE, Mij in een gezicht aan hem bekent in een droom spreek Ik met hem.

2Samuel 23:2/ 2Petrus 1:21
2 De Geest des HEREN spreekt door mij, zijn woord is op mijn tong.
21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens maar, door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.

Hebreeën 1:1,2
1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon
Joel 2:28
28 Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien.

Voor nu NT.

Handelingen 2:16,17
16 maar dit is het, waarvan gesproken is door de profeet Joel:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

Hoe erken je valse profeten?
Deuteronomium 18:22
22 Als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.

Deuteronomium 13:1-4
1 Wanneer onder u een profeet optreedt of iemand, die dromen heeft, en hij u een teken of een wonder aankondigt,
2 en het teken of het wonder komt, waarover hij u gesproken heeft met de woorden: laten wij andere goden achterna lopen, die gij niet gekend hebt, en laten wij hen dienen;
3 dan zult gij naar de woorden van die profeet of van die dromer niet luisteren; want de HERE, uw God, stelt u op de proef om te weten, of gij de HERE, uw God, liefheb met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
4 De HERE, uw God, zult gij volgen, Hem vrezen, zijn geboden houden en naar zijn stem luisteren: Hem zult gij dienen en aanhangen.

Wat zegt de Here Jezus?
Mattheus 7:20
20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.
Jesaja 8:20
20 Tot de wet en tot het getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad.

Spreuken 29:18/ Psalm 74:9
18 Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk, maar heil hem die de wet bewaart
9 Onze tekenen zien wij niet, geen profeet is er meer, niemand onder ons, die weet tot hoelang.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De gave van profetie

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 14 apr 2019, 07:05 Wat de RKK betreft: ze eigenen zich inderdaad te veel toe. Dat doen kerken ook in het algemeen met de doop. alsof je gered wordt, als je gedoopt wordt. Terwijl de doop juist "laat zien" waardoor je gered wordt. Namelijk door jouw leven aan Jezus te geven en te sterven aan jezelf en in Hem tot leven te komen. Leven "in Zijn kracht". Door het juist van rituelen te verwachten, handel je buiten Gods kracht om en dan staat Jezus opeens aan de deur te kloppen:
Openbaring 3


Zevende brief: aan Laodicea
14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping: 15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!
16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen.
17 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent. 18 Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.
19 Ieder die Ik liefheb, wijs Ik terecht en bestraf Ik. Wees dan ijverig en bekeer u. 20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
21 Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.22 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.
Dankjewel voor het citaat en de uitleg. :flower1:

Toen ik er een poosje mee zat dat ik niet aan het doopbevel kon voldoen, schoot door mij heen (ik ervaar dat als inspiratie, er verschijnt iets in mijn gedachten, waarvan ik weet dat ik het niet zelf denk) "het doopbevel geldt voor de dopers, de priesters dus, niet voor de mensen".
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 15 apr 2019, 11:02
Gaitema schreef: 14 apr 2019, 07:05 Wat de RKK betreft: ze eigenen zich inderdaad te veel toe. Dat doen kerken ook in het algemeen met de doop. alsof je gered wordt, als je gedoopt wordt. Terwijl de doop juist "laat zien" waardoor je gered wordt. Namelijk door jouw leven aan Jezus te geven en te sterven aan jezelf en in Hem tot leven te komen. Leven "in Zijn kracht". Door het juist van rituelen te verwachten, handel je buiten Gods kracht om en dan staat Jezus opeens aan de deur te kloppen:
Openbaring 3


Zevende brief: aan Laodicea
14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het begin van Gods schepping: 15 Ik ken uw werken, en weet dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet!
16 Maar omdat u lauw bent en niet koud en ook niet heet, zal Ik u uit Mijn mond spuwen.
17 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent. 18 Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.
19 Ieder die Ik liefheb, wijs Ik terecht en bestraf Ik. Wees dan ijverig en bekeer u. 20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
21 Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.22 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt.
Dankjewel voor het citaat en de uitleg. :flower1:

Toen ik er een poosje mee zat dat ik niet aan het doopbevel kon voldoen, schoot door mij heen (ik ervaar dat als inspiratie, er verschijnt iets in mijn gedachten, waarvan ik weet dat ik het niet zelf denk) "het doopbevel geldt voor de dopers, de priesters dus, niet voor de mensen".
Je hoeft ook alleen maar met het levende water gedoopt te worden. Niet met echt water.

Water heeft ook iets nederigs. Het stroomt naar de laagste plaats. Zo moeten we ons nederig onder Jezus plaatsen en zal Hij ons Zijn Geest geven.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De gave van profetie

Bericht door Gaitema »

maritime schreef: 15 apr 2019, 03:28
Gaitema schreef: 11 apr 2019, 13:36 Laten we bijbels eens gaan bekijken wat de gave van profetie betekend. De bedoeling is dat we de Bijbelteksten aanhalen die er wat over zeggen. Ik begin in de opening met kort verwoorden wat volgens mij de gave in de praktijk is.

Het is de gave in wezen om Gods stem te verstaan.
Hij spreekt eigenlijk tot elke christen in ieder geval. Maar niet iedereen herkend even sterk Zijn stem.
Het kan zijn dat je een Bijbeltekst leest en het spreekt je aan. Op die wijze spreekt God vaak tot ons.
Maar ook gedachtes in ons over God komen vaak van boven.
Dan spreekt God in visioenen en dromen
Ten slotte heb je dat sommigen Gods stem verstaanbaar horen.


God hoeft niet enkel over de toekomst te profeteren, maar kan ook tot opbouw in het hier en nu Zijn Woord met ons delen.
De vraag is wat is het belang van profetie, en hoe ging dat in de oude testament? Een aantal teksten waar je om vroeg.

Hosea 12:10
10 En Ik zal tot de profeten spreken en Ik zal veel gezichten geven, en door de dienst van profeten zal Ik in gelijkenissen spreken .
Deuteronomium 29:29


Welke dingen behoren God toe, en welke ons?
29 De verborgen dingen zijn voor de HERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en onze kinderen voor altijd, opdat wij al de woorden van deze wet volbrengen.

Amos 3:7
7 Voorzeker, de Here Here doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.
Daniel 2:27
27 Daniël gaf de koning ten antwoord: De verborgenheid waarnaar de koning vraagt, kunnen geen wijzen, bezweerders, geleerden of waarzeggers de koning te kennen geven.
Daniel 2:28
28 Maar er is een God in de hemel, die verborgenheden openbaart;
Jesaja 42:9
9 Het vroegere, zie, het is gekomen, en nieuwe dingen kondig Ik u aan; voordat zij uitspruiten, doe Ik ze u horen.

Hoe openbaart de Heer Zich aan Zijn profeten?
Nummerie 12:6
6 Toen zeide Hij: Hoort nu mijn woorden. Indien onder u een profeet is, dan maak Ik, de HERE, Mij in een gezicht aan hem bekent in een droom spreek Ik met hem.

2Samuel 23:2/ 2Petrus 1:21
2 De Geest des HEREN spreekt door mij, zijn woord is op mijn tong.
21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens maar, door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.

Hebreeën 1:1,2
1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon
Joel 2:28
28 Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien.

Voor nu NT.

Handelingen 2:16,17
16 maar dit is het, waarvan gesproken is door de profeet Joel:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

Hoe erken je valse profeten?
Deuteronomium 18:22
22 Als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.

Deuteronomium 13:1-4
1 Wanneer onder u een profeet optreedt of iemand, die dromen heeft, en hij u een teken of een wonder aankondigt,
2 en het teken of het wonder komt, waarover hij u gesproken heeft met de woorden: laten wij andere goden achterna lopen, die gij niet gekend hebt, en laten wij hen dienen;
3 dan zult gij naar de woorden van die profeet of van die dromer niet luisteren; want de HERE, uw God, stelt u op de proef om te weten, of gij de HERE, uw God, liefheb met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
4 De HERE, uw God, zult gij volgen, Hem vrezen, zijn geboden houden en naar zijn stem luisteren: Hem zult gij dienen en aanhangen.

Wat zegt de Here Jezus?
Mattheus 7:20
20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.
Jesaja 8:20
20 Tot de wet en tot het getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad.

Spreuken 29:18/ Psalm 74:9
18 Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk, maar heil hem die de wet bewaart
9 Onze tekenen zien wij niet, geen profeet is er meer, niemand onder ons, die weet tot hoelang.
Dank je wel. Een rijke aanvulling. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.