Wie kruisigden Jezus?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door coby »

Mart schreef: 19 mei 2019, 16:10
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 15:56Nee, de schuld betreft specifiek degenen die de kruisiging hebben georganiseerd, maar zij moesten dit doen opdat de Schrift vervuld werd zo leert het NT. Dus volgens het NT is de eindverantwoordelijke Jahweh zelf.
Dus volgens het NT is JHWH de eindverantwoordelijke, terwijl de Romeinen, die de kruisiging (een Romeinse straf) organiseerden en ook uitvoerden, de schuldigen waren. Dat laatste wordt bevestigd door Josefus die zegt dat Pilatus degene was die Jezus veroordeelde. Verdedigers en aanklagers zijn niet degenen die een Romeinse straf voorbereiden. Dan heb je je antwoord reeds ;)
Volgens het NT is het volgens Jesaja 53 God die hem verbrijzelde.
Die rotchristenen hebben eeuwen lang Joden vermoord onder het mom van jullie hebben Jezus laten kruisigen en dan zeggen die rabbi's: dat is wat er in Jesaja 53 staat. Het behaagde God nota bene hem te verbrijzelen. Nou lekkere God die er een behagen in schept dat Zijn volk vermoord wordt door tuig dat zegt Hem te volgen. Dit hoort meer in het andere topic overigens, maar ik kan niet snappen hoe ze dat kunnen geloven. Zijn ze als Job of zo? De Here heeft gegeven. De Here heeft genomen. De Naam des Heren zij geloofd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 19 mei 2019, 16:53
Mart schreef: 19 mei 2019, 16:10
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 15:56Nee, de schuld betreft specifiek degenen die de kruisiging hebben georganiseerd, maar zij moesten dit doen opdat de Schrift vervuld werd zo leert het NT. Dus volgens het NT is de eindverantwoordelijke Jahweh zelf.
Dus volgens het NT is JHWH de eindverantwoordelijke, terwijl de Romeinen, die de kruisiging (een Romeinse straf) organiseerden en ook uitvoerden, de schuldigen waren. Dat laatste wordt bevestigd door Josefus die zegt dat Pilatus degene was die Jezus veroordeelde. Verdedigers en aanklagers zijn niet degenen die een Romeinse straf voorbereiden. Dan heb je je antwoord reeds ;)
Volgens het NT is het volgens Jesaja 53 God die hem verbrijzelde.
Die rotchristenen hebben eeuwen lang Joden vermoord onder het mom van jullie hebben Jezus laten kruisigen en dan zeggen die rabbi's: dat is wat er in Jesaja 53 staat. Het behaagde God nota bene hem te verbrijzelen. Nou lekkere God die er een behagen in schept dat Zijn volk vermoord wordt door tuig dat zegt Hem te volgen. Dit hoort meer in het andere topic overigens, maar ik kan niet snappen hoe ze dat kunnen geloven. Zijn ze als Job of zo? De Here heeft gegeven. De Here heeft genomen. De Naam des Heren zij geloofd.
Het draait niet om de dood van één mens maar om de redding van het hele volk. Heb je niet geluisterd naar de raad van Kájafas? :naughty:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Mart »

coby schreef: 19 mei 2019, 16:53Nou lekkere God die er een behagen in schept dat Zijn volk vermoord wordt door tuig dat zegt Hem te volgen
Tsja, van een God die opdracht geeft hele steden uit te moorden, inclusief moeders met hun zuigelingen; een God die de dood van hele volkeren op z'n geweten heeft, zoals alle Amalekieten, weer inclusief moeders en zuigelingen, waarbij zelfs hun veestapel niet werd gespaard; een God die de dood van vrijwel de totale mensheid en vrijwel de gehele fauna veroorzaakte, van zo'n God vind ik dit weinig verrassend. Maar goed, dit topic gaat over de kruisiging.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 16:50Degenen die Jezus hebben gekruisigd waren de Romeinen en degenen die de meeste schuld trof waren Judas en de joodse leiders die hem betaald hadden.
Interessant. Eerst stel je letterlijk dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd. De straf werd georganiseerd & uitgevoerd door de Romeinen. Daarmee is een antwoord gegeven op je vraag wie de schuld specifiek betreft en de kruisiging hebben georganiseerd. Maar hoewel je nu toegeeft dat de Romeinen degenen waren die de kruisiging hadden georganiseerd en hem hebben gekruisigd, vervolg je desondanks te stellen dat degenen die de meeste schuld trof Judas en de joodse leiders waren. De schuld betrof toch specifiek degenen die de kruisiging hadden georganiseerd? Of ga je inderdaad door totdat de Joden ook schuld hebben?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door coby »

Mart schreef: 19 mei 2019, 17:22
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 16:50Degenen die Jezus hebben gekruisigd waren de Romeinen en degenen die de meeste schuld trof waren Judas en de joodse leiders die hem betaald hadden.
Interessant. Eerst stel je letterlijk dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd. De straf werd georganiseerd & uitgevoerd door de Romeinen. Daarmee is een antwoord gegeven op je vraag wie de schuld specifiek betreft en de kruisiging hebben georganiseerd. Maar hoewel je nu toegeeft dat de Romeinen degenen waren die de kruisiging hadden georganiseerd en hem hebben gekruisigd, vervolg je desondanks te stellen dat degenen die de meeste schuld trof Judas en de joodse leiders waren. De schuld betrof toch specifiek degenen die de kruisiging hadden georganiseerd? Of ga je inderdaad door totdat de Joden ook schuld hebben?
Waarom hebben die leiders geen schuld? Zonder hen was er niets gebeurd, als je aanhoudt dat het waar is wat in het N.T. staat. Als Calvijn Servettus verlinkt en op de brandstapel laat gooien, is hij toch de moordenaar? Meer of minder dan de uitvoerders zou ik niet zeggen, maar hetzelfde. Daar zijn zijn aanhangers het meestal niet mee eens overigens.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 19 mei 2019, 17:22
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 16:50Degenen die Jezus hebben gekruisigd waren de Romeinen en degenen die de meeste schuld trof waren Judas en de joodse leiders die hem betaald hadden.
Interessant. Eerst stel je letterlijk dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd. De straf werd georganiseerd & uitgevoerd door de Romeinen. Daarmee is een antwoord gegeven op je vraag wie de schuld specifiek betreft en de kruisiging hebben georganiseerd. Maar hoewel je nu toegeeft dat de Romeinen degenen waren die de kruisiging hadden georganiseerd en hem hebben gekruisigd, vervolg je desondanks te stellen dat degenen die de meeste schuld trof Judas en de joodse leiders waren. De schuld betrof toch specifiek degenen die de kruisiging hadden georganiseerd? Of ga je inderdaad door totdat de Joden ook schuld hebben?
In het NT staat dat Judas en de joodse leiders de meeste schuld hadden aan de kruisiging en verder distantieer ik me van jouw aantijgingen en suggestief gebruik van de term 'de joden'.

De kruisiging diende een hoger doel en als Kájafas dat kon zien, waarom jij dan ook niet?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Mart »

coby schreef: 19 mei 2019, 17:32
Mart schreef: 19 mei 2019, 17:22
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 16:50Degenen die Jezus hebben gekruisigd waren de Romeinen en degenen die de meeste schuld trof waren Judas en de joodse leiders die hem betaald hadden.
Interessant. Eerst stel je letterlijk dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd. De straf werd georganiseerd & uitgevoerd door de Romeinen. Daarmee is een antwoord gegeven op je vraag wie de schuld specifiek betreft en de kruisiging hebben georganiseerd. Maar hoewel je nu toegeeft dat de Romeinen degenen waren die de kruisiging hadden georganiseerd en hem hebben gekruisigd, vervolg je desondanks te stellen dat degenen die de meeste schuld trof Judas en de joodse leiders waren. De schuld betrof toch specifiek degenen die de kruisiging hadden georganiseerd? Of ga je inderdaad door totdat de Joden ook schuld hebben?
Waarom hebben die leiders geen schuld?
Vraag dat aan Piebe, die letterlijk stelt dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd.
Zonder hen was er niets gebeurd, als je aanhoudt dat het waar is wat in het N.T. staat.
Vandaar dat ik vroeg: in werkelijkheid of in het Nieuwe Testament?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 19 mei 2019, 17:34
coby schreef: 19 mei 2019, 17:32
Mart schreef: 19 mei 2019, 17:22
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 16:50Degenen die Jezus hebben gekruisigd waren de Romeinen en degenen die de meeste schuld trof waren Judas en de joodse leiders die hem betaald hadden.
Interessant. Eerst stel je letterlijk dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd. De straf werd georganiseerd & uitgevoerd door de Romeinen. Daarmee is een antwoord gegeven op je vraag wie de schuld specifiek betreft en de kruisiging hebben georganiseerd. Maar hoewel je nu toegeeft dat de Romeinen degenen waren die de kruisiging hadden georganiseerd en hem hebben gekruisigd, vervolg je desondanks te stellen dat degenen die de meeste schuld trof Judas en de joodse leiders waren. De schuld betrof toch specifiek degenen die de kruisiging hadden georganiseerd? Of ga je inderdaad door totdat de Joden ook schuld hebben?
Waarom hebben die leiders geen schuld?
Vraag dat aan Piebe, die letterlijk stelt dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd.
Ik baseer me op dit vers:

'Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven was; daarom, die Mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde.' (Joh 19,11)
Mart schreef: 19 mei 2019, 17:34
Zonder hen was er niets gebeurd, als je aanhoudt dat het waar is wat in het N.T. staat.
Vandaar dat ik vroeg: in werkelijkheid of in het Nieuwe Testament?
Dat is een pleonasme.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door peda »

Wie Jezus aan het kruis hebben geslagen, is onbekend. De beulen worden niet genoemd. Wie Jezus tot de kruisdood heeft veroordeeld was Pilatus. Hij was de enige die het vonnis kon uitspreken. Wie de Joodse aanklagers waren die ingewerkt hebben op veroordeling, daarover laat het N T geen twijfel. Judas speelde weer een rol bij de arrestatie. Of God Zelve in het kader van het Heilsplan het totale scenario leidende tot executie in Zijn Zin door hersenbewerking heeft beinvloed, is aan de individuele gelovige. Dat Jezus zelve niets heeft gedaan om aan zijn noodlot te ontsnappen, staat voor mij ook buiten kijf. Wie draagt nu de meeste schuld, aan datgene dat volgens het N T MOEST plaatsvinden?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 17:33In het NT staat dat Judas en de joodse leiders de meeste schuld hadden aan de kruisiging.
Waarom begin je dan je topic als je het antwoord al weet? En waarom stel je letterlijk dat de schuld specifiek degenen betreft die de kruisiging hebben georganiseerd, indien je uiteindelijk de schuld toeschuift op de Joodse leiders waarvan je notabene toegeeft dat ze niet de Romeinse straf hadden georganiseerd & uitgevoerd?
De kruisiging diende een hoger doel en als Kájafas dat kon zien, waarom jij dan ook niet?
Ik ben geen theist en vind Joden helemaal geweldig.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:57
Mart schreef: 19 mei 2019, 14:51
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:18
Mart schreef: 19 mei 2019, 13:50
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 01:28 Wie kruisigden Jezus, de Joden of de Romeinen? Ik ben benieuwd naar de reacties! :)
In werkelijkheid of in het Nieuwe Testament?
Volgens het NT en volgens Flavius Josephus waren de joodse leiders verantwoordelijk voor de kruisiging en ik heb geen enkele reden daar aan te twijfelen. Wie het zeker niet gedaan hebben zijn jij en ik. ;)
Josefus zegt in het (deels zeer betwiste) Testimonium Flavianum: ''καὶ αὐτὸν ἐνδείξει τῶν πρώτων ἀνδρῶν παρ᾽ ἡμῖν σταυρῷ ἐπιτετιμηκότος Πιλάτου οὐκ ἐπαύσαντο οἱ τὸ πρῶτον ἀγαπήσαντες'' (''En toen op beschuldiging van voorname mensen onder ons Pilatus hem veroordeelde tot het kruis, hielden degenen die eerst van hem hielden daarmee niet op''). Josefus identificeert - ondanks dat het een deels zeer betwiste passage betreft - letterlijk Pilatus als degene die Jezus veroordeelde. Bovendien was kruisiging een Romeinse straf.
Ja, alles dat naar de schuld van de joodse leiders riekt wordt door jou betwist, maar alles dat hen vrijpleit is de onversneden waarheid, maar je tenen zijn onterecht lang. Ik zie weinig tot geen overeenkomsten tussen de hedendaagse jood en die uit de eerste eeuw. Laat staan dat ik iemand van de huidige generatie (jood of griek) verantwoordelijk houd voor de kruisiging. De suggestie alleen al vind ik lachwekkend en een belediging voor mijn intellect.

Volgens het NT wilde Pilatus Jezus vrijlaten en waren de joodse leiders verantwoordelijk en bronnen die wat anders beweren zijn onbetrouwbaar.
Zo is dat.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 19 mei 2019, 17:44
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 17:33In het NT staat dat Judas en de joodse leiders de meeste schuld hadden aan de kruisiging.
Waarom begin je dan je topic als je het antwoord al weet?

Om in Bijbelgesprek dit onderwerp eens goed te belichten vanuit christelijk perspectief, dus voortschrijdende openbaring.

Onze Lieve Heer komt met de Jood en de Griek tot Zijn Doel, leert onze Bijbel.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 19 mei 2019, 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 19 mei 2019, 17:40 Wie Jezus aan het kruis hebben geslagen, is onbekend. De beulen worden niet genoemd. Wie Jezus tot de kruisdood heeft veroordeeld was Pilatus. Hij was de enige die het vonnis kon uitspreken. Wie de Joodse aanklagers waren die ingewerkt hebben op veroordeling, daarover laat het N T geen twijfel. Judas speelde weer een rol bij de arrestatie. Of God Zelve in het kader van het Heilsplan het totale scenario leidende tot executie in Zijn Zin door hersenbewerking heeft beinvloed, is aan de individuele gelovige. Dat Jezus zelve niets heeft gedaan om aan zijn noodlot te ontsnappen, staat voor mij ook buiten kijf. Wie draagt nu de meeste schuld, aan datgene dat volgens het N T MOEST plaatsvinden?
De betreffende tekst over wie de meeste schuld trof zal ik voor de volledigheid nog eens citeren:

'die Mij aan u [Pilatus] heeft overgeleverd, heeft groter zonde.' (Joh 19,11)

En een hoofdstuk eerder lezen we:

'Pilatus antwoordde: Ben ik een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan?' (Joh 18,35)

Kortom, volgens het NT treft de joodse leiders de meeste blaam voor de kruisiging. Echter blijft Jahweh de eindregisseur van deze tragikomedie. En treft hem blaam? Dat ligt aan iemands interpretatie van het doel van de kruisiging.

Kruisigde Jahweh zijn zoon om zich te laten gelden, of deed hij dit om de mensheid te redden?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 19 mei 2019, 17:47
Mart schreef: 19 mei 2019, 17:44
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 17:33In het NT staat dat Judas en de joodse leiders de meeste schuld hadden aan de kruisiging.
Waarom begin je dan je topic als je het antwoord al weet?

Om in Bijbelgesprek dit onderwerp eens goed te belichten vanuit christelijk perspectief, dus voortschrijdende openbaring.
Precies! En ook om de naam van de Romeinen te zuiveren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door coby »

Anja schreef: 19 mei 2019, 17:46
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:57
Mart schreef: 19 mei 2019, 14:51
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:18
Mart schreef: 19 mei 2019, 13:50 In werkelijkheid of in het Nieuwe Testament?
Volgens het NT en volgens Flavius Josephus waren de joodse leiders verantwoordelijk voor de kruisiging en ik heb geen enkele reden daar aan te twijfelen. Wie het zeker niet gedaan hebben zijn jij en ik. ;)
Josefus zegt in het (deels zeer betwiste) Testimonium Flavianum: ''καὶ αὐτὸν ἐνδείξει τῶν πρώτων ἀνδρῶν παρ᾽ ἡμῖν σταυρῷ ἐπιτετιμηκότος Πιλάτου οὐκ ἐπαύσαντο οἱ τὸ πρῶτον ἀγαπήσαντες'' (''En toen op beschuldiging van voorname mensen onder ons Pilatus hem veroordeelde tot het kruis, hielden degenen die eerst van hem hielden daarmee niet op''). Josefus identificeert - ondanks dat het een deels zeer betwiste passage betreft - letterlijk Pilatus als degene die Jezus veroordeelde. Bovendien was kruisiging een Romeinse straf.
Ja, alles dat naar de schuld van de joodse leiders riekt wordt door jou betwist, maar alles dat hen vrijpleit is de onversneden waarheid, maar je tenen zijn onterecht lang. Ik zie weinig tot geen overeenkomsten tussen de hedendaagse jood en die uit de eerste eeuw. Laat staan dat ik iemand van de huidige generatie (jood of griek) verantwoordelijk houd voor de kruisiging. De suggestie alleen al vind ik lachwekkend en een belediging voor mijn intellect.

Volgens het NT wilde Pilatus Jezus vrijlaten en waren de joodse leiders verantwoordelijk en bronnen die wat anders beweren zijn onbetrouwbaar.
Zo is dat.
En jullie snappen niet dat Mart dat niet zo erg leuk vindt dat je dat zegt op een forum met maar 2 Joden. Je zegt dat dat schoftentuig van een Farizeeers Jezus hebben vermoord. Dat zijn de luitjes waar hij boeken van las en wat ie vroeger geloofde.
Zit er hier geen Surinamer op het forum? Kunnen we een topic beginnen over hoe de leiders van zijn land zo'n schoften zijn of die goeroe van Zolderworm, wat een etter het toch wel niet was.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 19 mei 2019, 17:54
Anja schreef: 19 mei 2019, 17:46
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:57
Mart schreef: 19 mei 2019, 14:51
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:18
Volgens het NT en volgens Flavius Josephus waren de joodse leiders verantwoordelijk voor de kruisiging en ik heb geen enkele reden daar aan te twijfelen. Wie het zeker niet gedaan hebben zijn jij en ik. ;)
Josefus zegt in het (deels zeer betwiste) Testimonium Flavianum: ''καὶ αὐτὸν ἐνδείξει τῶν πρώτων ἀνδρῶν παρ᾽ ἡμῖν σταυρῷ ἐπιτετιμηκότος Πιλάτου οὐκ ἐπαύσαντο οἱ τὸ πρῶτον ἀγαπήσαντες'' (''En toen op beschuldiging van voorname mensen onder ons Pilatus hem veroordeelde tot het kruis, hielden degenen die eerst van hem hielden daarmee niet op''). Josefus identificeert - ondanks dat het een deels zeer betwiste passage betreft - letterlijk Pilatus als degene die Jezus veroordeelde. Bovendien was kruisiging een Romeinse straf.
Ja, alles dat naar de schuld van de joodse leiders riekt wordt door jou betwist, maar alles dat hen vrijpleit is de onversneden waarheid, maar je tenen zijn onterecht lang. Ik zie weinig tot geen overeenkomsten tussen de hedendaagse jood en die uit de eerste eeuw. Laat staan dat ik iemand van de huidige generatie (jood of griek) verantwoordelijk houd voor de kruisiging. De suggestie alleen al vind ik lachwekkend en een belediging voor mijn intellect.

Volgens het NT wilde Pilatus Jezus vrijlaten en waren de joodse leiders verantwoordelijk en bronnen die wat anders beweren zijn onbetrouwbaar.
Zo is dat.
En jullie snappen niet dat Mart dat niet zo erg leuk vindt dat je dat zegt op een forum met maar 2 Joden. Je zegt dat dat schoftentuig van een Farizeeers Jezus hebben vermoord. Dat zijn de luitjes waar hij boeken van las en wat ie vroeger geloofde.
Zit er hier geen Surinamer op het forum? Kunnen we een topic beginnen over hoe de leiders van zijn land zo'n schoften zijn of die goeroe van Zolderworm, wat een etter het toch wel niet was.
Ik vind het ook niet zo leuk dat er op een forum waar maar twee christenen zitten steeds ontkend wordt dat Jezus de messias is en dat we hypocrieten zouden wezen. Maar dan hoor ik je niet.

En dat Mart les zou hebben gehad van zulke Farizeeërs als uit de eerste eeuw? Wat een onzin.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Piebe Paulusma »

Maar prima, aangezien dit topic leidt tot geruzie waar ik absoluut geen zin in heb, mag Trajecto het direct wel sluiten.

Dus Trajecto, gaarne een slotje.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 17:56 En dat Mart les zou hebben gehad van zulke Farizeeërs als uit de eerste eeuw? Wat een onzin.
Is er iemand die beweert dat ik les heb gehad van Farizeeërs uit de eerste eeuw? Niemand. Er werd gesproken over lezen.

Wat betreft de topic-vraag: ''Wie kruisigden Jezus?'' De Romein Pilatus veroordeelde Jezus en de Romeinen kruisigden Jezus en het betreft een Romeinse straf. Vraag beantwoord. Vervolgens wordt er dan maar overgegaan op de schuldvraag en door jou als Topic Starter letterlijk gesteld dat de schuldige degene is die de kruisiging heeft georganiseerd. Weer blijkt het een Romeinse aangelegenheid; ook volgens Josefus. Zonder dat dit wordt weerlegd, zonder dat hier zelfs nog op wordt ingegaan, wordt vervolgens maar gezegd dat in het NT staat dat Judas en dus de joodse leiders de meeste schuld hadden aan de kruisiging. Prima, geen probleem. Maar waarom de vraag nog stellen als de conclusie reeds getrokken is? Zoiets roept vragen omtrent de achterliggende intentie op.

''Wie kruisigden Jezus?'' De Romein Pilatus veroordeelde Jezus en de Romeinen (of Romeinse huurlingen) kruisigden Jezus en het betreft een Romeinse straf.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Vertrokken user 5 »

coby schreef: 19 mei 2019, 17:54
Anja schreef: 19 mei 2019, 17:46
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:57
Mart schreef: 19 mei 2019, 14:51
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 14:18
Volgens het NT en volgens Flavius Josephus waren de joodse leiders verantwoordelijk voor de kruisiging en ik heb geen enkele reden daar aan te twijfelen. Wie het zeker niet gedaan hebben zijn jij en ik. ;)
Josefus zegt in het (deels zeer betwiste) Testimonium Flavianum: ''καὶ αὐτὸν ἐνδείξει τῶν πρώτων ἀνδρῶν παρ᾽ ἡμῖν σταυρῷ ἐπιτετιμηκότος Πιλάτου οὐκ ἐπαύσαντο οἱ τὸ πρῶτον ἀγαπήσαντες'' (''En toen op beschuldiging van voorname mensen onder ons Pilatus hem veroordeelde tot het kruis, hielden degenen die eerst van hem hielden daarmee niet op''). Josefus identificeert - ondanks dat het een deels zeer betwiste passage betreft - letterlijk Pilatus als degene die Jezus veroordeelde. Bovendien was kruisiging een Romeinse straf.
Ja, alles dat naar de schuld van de joodse leiders riekt wordt door jou betwist, maar alles dat hen vrijpleit is de onversneden waarheid, maar je tenen zijn onterecht lang. Ik zie weinig tot geen overeenkomsten tussen de hedendaagse jood en die uit de eerste eeuw. Laat staan dat ik iemand van de huidige generatie (jood of griek) verantwoordelijk houd voor de kruisiging. De suggestie alleen al vind ik lachwekkend en een belediging voor mijn intellect.

Volgens het NT wilde Pilatus Jezus vrijlaten en waren de joodse leiders verantwoordelijk en bronnen die wat anders beweren zijn onbetrouwbaar.
Zo is dat.
En jullie snappen niet dat Mart dat niet zo erg leuk vindt dat je dat zegt op een forum met maar 2 Joden. Je zegt dat dat schoftentuig van een Farizeeers Jezus hebben vermoord. Dat zijn de luitjes waar hij boeken van las en wat ie vroeger geloofde.
Zit er hier geen Surinamer op het forum? Kunnen we een topic beginnen over hoe de leiders van zijn land zo'n schoften zijn of die goeroe van Zolderworm, wat een etter het toch wel niet was.
Heb jij nou de waarheid lief of niet? Omdat Mart, die beweert atheist te zijn, toch nog graag in de slachtofferrol van arme jood kruipt, moet er een taboe op het onderwerp gelegd worden? We zitten in Bijbelgesprek en dan zouden we dit onderwerp niet gewoon mogen bespreken? De Bijbel verbieden dan maar? Kom op zeg.

Velen zijn jood geweest in een vorig leven. We zijn allemaal slecht behandeld en we hebben allemaal slecht behandeld. Ieder mens. Get over it.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 19 mei 2019, 18:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 18:01 Maar prima, aangezien dit topic leidt tot geruzie waar ik absoluut geen zin in heb, mag Trajecto het direct wel sluiten.

Dus Trajecto, gaarne een slotje.
Ik hoop ook op een slotje, zodat het leesbaar blijft. Bedankt voor de moeite die je genomen hebt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 17:56 Ik vind het ook niet zo leuk dat ... steeds ontkend wordt dat Jezus de messias is
Men gaat er in Bijbelgesprek van uit dat Jezus de messias is van het NT. Dat Jezus in het NT de messias wordt genoemd, wordt nergens bestreden. Uiteraard wordt in Levensbeschouwing het gesprek echter aangegaan over de messias van de T'NaCH. Tsja, dan komen we blijkbaar niet op Jezus uit zonder Christelijke bril 8-). Maar dat is niet het geval in een topic waar het Christelijke Nieuwe Testament het uitgangspunt is. Er wordt slechts gesteld dat de Romein Pilatus Jezus veroordeelde, dat Jezus was gekruisigd door de Romeinen en dat kruisiging een Romeinse straf was. En daarmee is de topic-vraag, dunkt me, beantwoord ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Trajecto »

Mart schreef: 19 mei 2019, 18:24
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 17:56 Ik vind het ook niet zo leuk dat ... steeds ontkend wordt dat Jezus de messias is
Men gaat er in Bijbelgesprek van uit dat Jezus de messias is van het NT. Dat Jezus in het NT de messias wordt genoemd, wordt nergens bestreden. Uiteraard wordt in Levensbeschouwing het gesprek echter aangegaan over de messias van de T'NaCH. Tsja, dan komen we blijkbaar niet op Jezus uit zonder Christelijke bril 8-). Maar dat is niet het geval in een topic waar het Christelijke Nieuwe Testament het uitgangspunt is. Er wordt slechts gesteld dat de Romein Pilatus Jezus veroordeelde, dat Jezus was gekruisigd door de Romeinen en dat kruisiging een Romeinse straf was. En daarmee is de topic-vraag, dunkt me, beantwoord ;)
Klopt helemaal Mart, dat in Bijbelgesprek de bril van de christen toch wel de insteek is die traditioneel in dit subforum de toon aangeeft.
Dit alhoewel de christenen het OT er bij nemen en dan zeggen dat het geheel klopt (met dan dus een christelijke bril naar het OT kijkende).
Dat het suggereren dat Jezus de messias is, redenerende vanuit de T'NaCH sterk aanvechtbaar is is juist en momenteel is daar dus ook een topic over.
In feite is de opvatting zelfs nauwelijks houdbaar.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wie kruisigden Jezus?

Bericht door Trajecto »

Slot waarom verzocht werd.

(Verzoeken om eventuele heropening via PB.)


Nulla aetas ad discendum sera