De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Trajecto schreef: 21 mei 2019, 03:14 Oké. Dit forum is nog steeds behoorlijk breed bedoeld; ook na de instelling van de Nieuwe Koers, bijna twee jaar terug.
Zowel trinitariërs als unitariërs mogen meeforummen, bijvoorbeeld.
Gemakkelijk is het niet. Een forum dat staat voor een bepaalde richting zal wel met minder strubbelingen kunnen lopen.
Toch hoor ik soms wel waardering voor de opzet zoals hij hier is.
Een geloofsforum gaat bijna altijd gepaard met strubbelingen. Wil je geen strubbelingen dan moet je een wetenschapsforum openen. 1+1=2 wordt door bijna niemand bestreden. E=mc2 ( Einstein ) wordt ook door bijna niemand bestreden, enz, enz. Bij geloof heb je onnoemelijk veel interpretaties. Bijna niemand is het met de ander volop eens. De Joden hebben onderling strubbelingen over hun geloofsinhoud. De Joden en de christenen hebben onderling strubbelingen. De Islam is eveneens onderling zeer verdeeld en kent strubbelingen. De Islam is het vervolgens met Joden en christenen volstrekt oneens. De christenen zijn onderling enorm verdeeld, dus strubbelingen. In Geloofsgesprek wordt er in mijn optiek per definitie voortdurend gebotst met andere interpretaties. Alleen moeten de verschillen niet uitgevochten worden via de zwakste aller argumenten de ad-hominem. Met inbreng van de ad-hominem is elke discussie onmiddellijk volledig kapot. Wie niet zonder ad-hominem argumentatie kan, zou zich in mijn ogen aan de discussie moeten onttrekken omdat zinnige argumenten ontbreken. Maar misschien blijft er dan wel niemand meer over om als aktief lid deel te nemen aan een forum. :roll:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 21 mei 2019, 10:11
Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 08:56
Mart schreef: 20 mei 2019, 23:57 Is het niet aanzienlijk realistischer dat de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH voor het eind aan het wapengekletter zorgt, de Joden naar hun oude grond terug laat keren en betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, op z'n minst aantoonbaar vervult wat de T'NaCH zegt?
Hopen op een Messias die al duizenden jaren op zich laat wachten and counting is absloluut niet realistisch. Jezus Christus is Israel waar Abraham op hoopte en waar de ware joden naar terug zijn gekeerd.
Come on! Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd voor het eind aan het wapengekletter te zorgen, niet in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd de Joden weer naar hun oude grond terug te laten keren, niet de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, niet betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, dan is hij niet degene die betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen ;)

Er is nog geen eind aan het wapengekletter, noch zijn de Joden weer teruggekeerd naar Israel, noch staat de Tempel van Ezechi'el er: nog geen achariet hajamiem. Vandaar dat zelfs messiaanse Joden zoals Dr. Brown nog claimen dat Jezus nogmaals terug zal komen.
Wat is trouwens achariet hajamiem?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Yolanda_dB »

Gaitema schreef: Ik zal voor de laatste keer de gruwelijke dwaalleer van de RKK en slechts de kernwoorden aan het beging posten, zodat iedereen mee kan huiveren van het gruwelijke oordelende karakter ervan:

De geloofsbelijdenis van Athanasius begint zo:

"Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het katholieke geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het katholieke geloof nu is, dat wij één God in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen."

Het is toch zo klaar als een klontje? Puur toegevoegd aan het evangelie van de bijbel! Door die.... vul maar zelf in.

dus als je een jood bent, of zoals Piebe geloofd, of zoals Massenger gelooft of zoals de protestanten geloven... ze gaan allemaal verloren. De katholieke kerk accepteert maar één ding en dat is dat iedereen katholiek wordt.
Gaitema schreef: Je zoekt het maar uit Anja. Ik weet wel beter. Ik ben open en eerlijk geweest en benoem het zoals ik het geloof.
Maar ik gruwel er van hoe je me verketterd en van me in wezen zegt dat ik naar de hel ga en geen christen ben, vanwege mijn geloof. Terwijl ik dat bij jou niet doe.

en ik weet donders goed wat ik zeg. De leer van de drie eenheid is verzonnen door mensen en niet door God gebracht. Dus een dwaling van mensen.
Het enige dat aan de leer van de drie-eenheid is verzonnen, is de term zelf.
Zeggen dat die leer een dwaling is, is wat mijn betreft hetzelfde als zeggen dat Jezus een leugenaar is,
aangezien die leer grotendeels is gebaseerd op het onderwijs dat Jezus heeft gegeven over zichzelf, over de Vader, en over de Heilige Geest.

En wat betreft jouw tirade tegen de RKK op basis van de geloofsbelijdenis van Athanasius:
Als Athanasius het heeft over het "katholieke" geloof, heeft hij het NIET over het geloof van de RKK, maar over het "algemeen en onbetwijfelde" (christelijke) geloof. Dat ook de RKK dat gelooft, mag zo zijn, maar Athanasius heeft het niet over welke kerk dan ook.
En de essentie waar de geloofsbelijdenis van Athanasius het over heeft, gaat er over of je wel het juiste beeld hebt van wie God is en wat Hij heeft gedaan en hoe.

Overigens: Hoe jij praat over God, zo denk en praat ik zo ongeveer ook over God.
En dat lijkt verdraaid veel op geloof in de drie-eenheid.
Ik begrijp jouw aanval hierop dan ook niet helemaal.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 21 mei 2019, 10:18Wat is trouwens achariet hajamiem?
Zo wordt in de T'NaCH letterlijk de tijd genoemd waarin het definitieve eind aan het wapengekletter plaatsvindt, waarin de Joden weer naar hun oude grond (אדמת ישראל - het land van Israel) terugkeren en de Tempel van Ezechi'el met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, zal worden gebouwd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Yolanda_dB schreef: 21 mei 2019, 10:23
Gaitema schreef: Ik zal voor de laatste keer de gruwelijke dwaalleer van de RKK en slechts de kernwoorden aan het beging posten, zodat iedereen mee kan huiveren van het gruwelijke oordelende karakter ervan:

De geloofsbelijdenis van Athanasius begint zo:

"Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het katholieke geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het katholieke geloof nu is, dat wij één God in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen."

Het is toch zo klaar als een klontje? Puur toegevoegd aan het evangelie van de bijbel! Door die.... vul maar zelf in.

dus als je een jood bent, of zoals Piebe geloofd, of zoals Massenger gelooft of zoals de protestanten geloven... ze gaan allemaal verloren. De katholieke kerk accepteert maar één ding en dat is dat iedereen katholiek wordt.
Gaitema schreef: Je zoekt het maar uit Anja. Ik weet wel beter. Ik ben open en eerlijk geweest en benoem het zoals ik het geloof.
Maar ik gruwel er van hoe je me verketterd en van me in wezen zegt dat ik naar de hel ga en geen christen ben, vanwege mijn geloof. Terwijl ik dat bij jou niet doe.

en ik weet donders goed wat ik zeg. De leer van de drie eenheid is verzonnen door mensen en niet door God gebracht. Dus een dwaling van mensen.
Het enige dat aan de leer van de drie-eenheid is verzonnen, is de term zelf.
Zeggen dat die leer een dwaling is, is wat mijn betreft hetzelfde als zeggen dat Jezus een leugenaar is,
aangezien die leer grotendeels is gebaseerd op het onderwijs dat Jezus heeft gegeven over zichzelf, over de Vader, en over de Heilige Geest.

En wat betreft jouw tirade tegen de RKK op basis van de geloofsbelijdenis van Athanasius:
Als Athanasius het heeft over het "katholieke" geloof, heeft hij het NIET over het geloof van de RKK, maar over het "algemeen en onbetwijfelde" (christelijke) geloof. Dat ook de RKK dat gelooft, mag zo zijn, maar Athanasius heeft het niet over welke kerk dan ook.
En de essentie waar de geloofsbelijdenis van Athanasius het over heeft, gaat er over of je wel het juiste beeld hebt van wie God is en wat Hij heeft gedaan en hoe.

Overigens: Hoe jij praat over God, zo denk en praat ik zo ongeveer ook over God.
En dat lijkt verdraaid veel op geloof in de drie-eenheid.
Ik begrijp jouw aanval hierop dan ook niet helemaal.
Voor de RKK is het zo dat zij Het Lichaam van Christus zijn. Dat heb ik van de katholieken zelf. Ze geven alleen de Oosters Orthodoxen de voordeel van de twijfel ook deel van dat Lichaam te zijn. Niet voor niets ging de RKK te vuur en te zwaard te keer tegen de protestanten. Het waren eerst voor hen puur ketters, goed voor de brandstapel.
Het zijn niet mijn woorden dat ze nu de protestanten zien als christelijke gemeenschappen buiten het Lichaam. Een parochie in Twente protesteerde daar zelfs tegen door massaal een protestantse kerkdienst bij te wonen, nadat de vorige paus van hier uit maatregelen nam tegen het oecumene meen ik. (Verstrakking van de missen)

Dat je het meer met me eens bent, komt waarschijnlijk omdat God jou Zijn wezen als één geheel openbaard. Los van de leer van de drie eenheid.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Yolanda_dB »

Gaitema schreef: Voor de RKK is het zo dat zij Het Lichaam van Christus zijn.
Wat mij betreft blijven ze dat gerust denken.
Maar daarmee is het nog niet waar.

Maar jij koppelde deze gedachten aan de belijdenis van Athanasius.
Maar Athanasius had het met zijn "katholieke geloof" niet over de RKK.
Gaitema schreef: Dat je het meer met me eens bent, komt waarschijnlijk omdat God jou Zijn wezen als één geheel openbaard. Los van de leer van de drie eenheid.
Nee, daar komt dat niet door.
Ik heb meer het idee dat het vooroordelen aan jouw kant zijn.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Yolanda_dB schreef: 21 mei 2019, 11:32
Gaitema schreef: Voor de RKK is het zo dat zij Het Lichaam van Christus zijn.
Wat mij betreft blijven ze dat gerust denken.
Maar daarmee is het nog niet waar.

Maar jij koppelde deze gedachten aan de belijdenis van Athanasius.
Maar Athanasius had het met zijn "katholieke geloof" niet over de RKK.
Gaitema schreef: Dat je het meer met me eens bent, komt waarschijnlijk omdat God jou Zijn wezen als één geheel openbaard. Los van de leer van de drie eenheid.
Nee, daar komt dat niet door.
Ik heb meer het idee dat het vooroordelen aan jouw kant zijn.
Goed, laat maar
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Wel, hoe zit het nou met de Tweede Komst? Hoe zit het met achariet haJamiem, zoals de T'NaCH letterlijk de tijd noemt waarin het definitieve eind aan het wapengekletter plaatsvindt, waarin de Joden weer naar hun oude grond (אדמת ישראל - het land van Israel) terugkeren en de Tempel van Ezechi'el met z'n ramen, poorten en muren met bepaalde afmetingen, zal worden gebouwd? Gaat dat nog plaatsvinden of niet?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 21 mei 2019, 12:49 Wel, hoe zit het nou met de Tweede Komst? Hoe zit het met achariet haJamiem, zoals de T'NaCH letterlijk de tijd noemt waarin het definitieve eind aan het wapengekletter plaatsvindt, waarin de Joden weer naar hun oude grond (אדמת ישראל - het land van Israel) terugkeren en de Tempel van Ezechi'el met z'n ramen, poorten en muren met bepaalde afmetingen, zal worden gebouwd? Gaat dat nog plaatsvinden of niet?
Volgens Piebe niet denk ik.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Mart schreef: 21 mei 2019, 12:49 Wel, hoe zit het nou met de Tweede Komst? Hoe zit het met achariet haJamiem, zoals de T'NaCH letterlijk de tijd noemt waarin het definitieve eind aan het wapengekletter plaatsvindt, waarin de Joden weer naar hun oude grond (אדמת ישראל - het land van Israel) terugkeren en de Tempel van Ezechi'el met z'n ramen, poorten en muren met bepaalde afmetingen, zal worden gebouwd? Gaat dat nog plaatsvinden of niet?
Ik weet het eigenlijk niet eens. Daar zijn ook weer verschillende visies op. Het leek me meer geestelijk en de vierde tempel, want de derde gaat dacht ik kapot in openbaringen en daar ging die zeur weer in zitten.
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 21 mei 2019, 13:40
Mart schreef: 21 mei 2019, 12:49 Wel, hoe zit het nou met de Tweede Komst? Hoe zit het met achariet haJamiem, zoals de T'NaCH letterlijk de tijd noemt waarin het definitieve eind aan het wapengekletter plaatsvindt, waarin de Joden weer naar hun oude grond (אדמת ישראל - het land van Israel) terugkeren en de Tempel van Ezechi'el met z'n ramen, poorten en muren met bepaalde afmetingen, zal worden gebouwd? Gaat dat nog plaatsvinden of niet?
Volgens Piebe niet denk ik.
Volgens diegenen die de openbaring van Johannes als 100% symboliek lezen ook niet. Bij de eindtijd -christelijke- eschatologen ziet het er anders uit. Veel overeenstemming met de Joodse eschatologie, met dien verstande dat christenen de wederkomst van de Godmens Jezus verwachten en dat bij de christenen de eschatologie vooral draait om de definitieve afrekening met de Tegenstrever alsmede zijn talrijke volgers, die een herschepping in de weg staan. De Joden keren in de christelijke eschatologie ook terug naar hun land en zullen hun tempel herbouwen en pas daarna komt Jezus terug. Veel strijd in den beginne, maar uiteindelijk ook geen wapengekletter meer, maar vrede en gerechtigheid. Best wel interessant om ook op meer detailniveau de Joodse en de christelijke eschatologie gedachten met elkaar te vergelijken.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Hallo Coby,

Ik refereerde aan de bouw van de geprofeteerde 3e tempel.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

peda schreef: 21 mei 2019, 14:09
Hallo Coby,

Ik refereerde aan de bouw van de geprofeteerde 3e tempel.
Ja ik ben me even aan het inlezen. Het zijn er denk ik toch maar 3 en niet 4.
https://israelmybeloved.com/the-ezekiel-temple/

There are different reasons for this lack of understanding:

Many believers see the next temple only as a Jewish building in which the Antichrist will be briefly seated; they thus view it in a rather negative light.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 21 mei 2019, 12:49 Wel, hoe zit het nou met de Tweede Komst? Hoe zit het met achariet haJamiem, zoals de T'NaCH letterlijk de tijd noemt waarin het definitieve eind aan het wapengekletter plaatsvindt, waarin de Joden weer naar hun oude grond (אדמת ישראל - het land van Israel) terugkeren en de Tempel van Ezechi'el met z'n ramen, poorten en muren met bepaalde afmetingen, zal worden gebouwd? Gaat dat nog plaatsvinden of niet?
Hallo Mart,

In het algemeen christelijk geloof gaan we ervanuit dat die wederkomst eerst en vooral in het hart van de gelovige heeft plaatsgevonden en dat wij na ons overlijden bij Hem zullen zijn, omdat Zijn Koninkrijk niet van deze wereld is.

Dat is , als het goed is, de overeenkomst tussen allen in het algemeen christelijk geloof.

Alles wat daarna nog wordt gezegd, daar verschillen de meningen over.

Paulus zei dat het hem winst is om te sterven:

Fil.1, 21-24 Want het leven is mij Christus en het sterven gewin. Indien ik in het vlees blijf leven, betekent dat voor mij werken met vrucht, en wat ik moet kiezen, weet ik niet.
Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste; maar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil.

Omdat met de invulling van het heilsmysterie opname-theorieën gepaard gaan, die net zo'n strijdpunt vormen als de Triniteit, en vooral omdat de opname-leer de hang naar het vege lijfsbehoud terugbrengt in ons stoffelijke mensen, zie ik tegenwoordig af van het bezigen van invullen van die theorieën over het heilsmysterie. Ik ben nog aan het onderzoeken wat de Moederkerk erover zegt, maar dit vond ik en daar kan ik me in vinden:
Veel Joden wachten nog op de komst van de Messias en geloven niet dat Jezus de Messias is. De Pauselijke Bijbelcommissie schreef in 2001 over de joodse verwachting:

'Wat in Christus reeds in vervulling is gegaan, moet zich nog in ons en in de wereld voltrekken. De uiteindelijke vervulling zal die van het einde zijn, met de opstanding van de doden, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. De joodse verwachting van de Messias is niet vergeefs. Ze kan voor ons christenen een krachtige prikkel worden om ons levendig bewust te blijven van het eschatologisch aspect van ons geloof. Evenals zij leven wij in verwachting. Het verschil is dat voor ons Hij die zal komen, de trekken zal hebben van die Jezus die al gekomen is en reeds actief aanwezig is onder ons.'

Uit: Het joodse volk en zijn heilige Geschriften in de christelijke bijbel. 0108 op www.stucom.nl.
Ook dit artikel kan ik mij in vinden, met name de laatste alinea's https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 54&id=3987
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 21 mei 2019, 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 21 mei 2019, 10:11
Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 08:56
Mart schreef: 20 mei 2019, 23:57 Is het niet aanzienlijk realistischer dat de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH voor het eind aan het wapengekletter zorgt, de Joden naar hun oude grond terug laat keren en betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, op z'n minst aantoonbaar vervult wat de T'NaCH zegt?
Hopen op een Messias die al duizenden jaren op zich laat wachten and counting is absloluut niet realistisch. Jezus Christus is Israel waar Abraham op hoopte en waar de ware joden naar terug zijn gekeerd.
Come on! Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd voor het eind aan het wapengekletter te zorgen, niet in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd de Joden weer naar hun oude grond terug te laten keren, niet de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, niet betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, dan is hij niet degene die betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen ;)

Er is nog geen eind aan het wapengekletter, noch zijn de Joden weer teruggekeerd naar Israel, noch staat de Tempel van Ezechi'el er: nog geen achariet hajamiem. Vandaar dat zelfs messiaanse Joden zoals Dr. Brown nog claimen dat Jezus nogmaals terug zal komen.
Dat Jezus, de apostelen en de profeten de tweede komst unaniem in de eerste eeuw plaatsten is onder academici geen discussie over. Het zegt iets over het niveau hier dat ik er onverrichter zake op moet blijven hameren. Maar ik ben wel klaar met het gehamer.

Toegegeven, nog niet eerder is mijn visie bestreden door een jood die zegt atheïst te zijn, want de meeste atheïsten (joods of niet) verwachten in het geheel geen Messias. Bel je me als jouw Messias is gekomen? :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 14:50
Mart schreef: 21 mei 2019, 10:11
Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 08:56
Mart schreef: 20 mei 2019, 23:57 Is het niet aanzienlijk realistischer dat de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH voor het eind aan het wapengekletter zorgt, de Joden naar hun oude grond terug laat keren en betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, op z'n minst aantoonbaar vervult wat de T'NaCH zegt?
Hopen op een Messias die al duizenden jaren op zich laat wachten and counting is absloluut niet realistisch. Jezus Christus is Israel waar Abraham op hoopte en waar de ware joden naar terug zijn gekeerd.
Come on! Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd voor het eind aan het wapengekletter te zorgen, niet in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd de Joden weer naar hun oude grond terug te laten keren, niet de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, niet betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, dan is hij niet degene die betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen ;)

Er is nog geen eind aan het wapengekletter, noch zijn de Joden weer teruggekeerd naar Israel, noch staat de Tempel van Ezechi'el er: nog geen achariet hajamiem. Vandaar dat zelfs messiaanse Joden zoals Dr. Brown nog claimen dat Jezus nogmaals terug zal komen.
Dat Jezus, de apostelen en de profeten de tweede komst unaniem in de eerste eeuw plaatsten is onder academici geen discussie over. Het zegt iets over het niveau hier dat ik er onverrichter zake op moet blijven hameren. Maar ik ben wel klaar met het gehamer.

Toegegeven, nog niet eerder is mijn visie bestreden door een jood die zegt atheïst te zijn, want de meeste atheïsten (joods of niet) verwachten in het geheel geen Messias. Bel je me als jouw Messias is gekomen? :D
:mrgreen: Dat wordt lastig. Het Nieuwe Jeruzalem heeft geen telefoon. :clown:

https://www.google.com/search?client=sa ... T16BvsBDKM:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 14:50]Dat Jezus, de apostelen en de profeten de tweede komst unaniem in de eerste eeuw plaatsten is onder academici geen discussie over. Het zegt iets over het niveau hier dat ik er onverrichter zake op moet blijven hameren. Maar ik ben wel klaar met het gehamer.
Dan lijkt me duidelijk dat de messias van het Nieuwe Testament niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem is die door de T'NaCH wordt voorzegd de nakomelingen van Ja'acov weer naar hun oude grond (adamah) terug te laten keren. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd het wapengekletter te beëindigen. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen ;)
Toegegeven, nog niet eerder is mijn visie bestreden door een jood die zegt atheïst te zijn, want de meeste atheïsten (joods of niet) verwachten in het geheel geen Messias.
Ben atheïst en In tegenstelling tot de T'NaCH verwacht ik geen messias, maar dat is irrelevant in dit topic.

[modbreak Trajecto] Er was wat mis met de quote. Ik heb het hersteld. Bij het quoten waar er ook quotes in zitten die je weggehaalt, is het goed opletten of de quote wordt toegeschreven aan de juiste forummer. Het kan gemakkelijk fout gaan. Even controleren dus graag als je een bericht hebt geplaatst of dat niet gebeurd is.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 21 mei 2019, 13:54
Gaitema schreef: 21 mei 2019, 13:40
Mart schreef: 21 mei 2019, 12:49 Wel, hoe zit het nou met de Tweede Komst? Hoe zit het met achariet haJamiem, zoals de T'NaCH letterlijk de tijd noemt waarin het definitieve eind aan het wapengekletter plaatsvindt, waarin de Joden weer naar hun oude grond (אדמת ישראל - het land van Israel) terugkeren en de Tempel van Ezechi'el met z'n ramen, poorten en muren met bepaalde afmetingen, zal worden gebouwd? Gaat dat nog plaatsvinden of niet?
Volgens Piebe niet denk ik.
Volgens diegenen die de openbaring van Johannes als 100% symboliek lezen ook niet. Bij de eindtijd -christelijke- eschatologen ziet het er anders uit. Veel overeenstemming met de Joodse eschatologie, met dien verstande dat christenen de wederkomst van de Godmens Jezus verwachten en dat bij de christenen de eschatologie vooral draait om de definitieve afrekening met de Tegenstrever alsmede zijn talrijke volgers, die een herschepping in de weg staan. De Joden keren in de christelijke eschatologie ook terug naar hun land en zullen hun tempel herbouwen en pas daarna komt Jezus terug. Veel strijd in den beginne, maar uiteindelijk ook geen wapengekletter meer, maar vrede en gerechtigheid. Best wel interessant om ook op meer detailniveau de Joodse en de christelijke eschatologie gedachten met elkaar te vergelijken.
Ik krijg er vaak geen zich op, op al de theorieën 🤔
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 14:50
Mart schreef: 21 mei 2019, 10:11
Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 08:56
Mart schreef: 20 mei 2019, 23:57 Is het niet aanzienlijk realistischer dat de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH voor het eind aan het wapengekletter zorgt, de Joden naar hun oude grond terug laat keren en betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, op z'n minst aantoonbaar vervult wat de T'NaCH zegt?
Hopen op een Messias die al duizenden jaren op zich laat wachten and counting is absloluut niet realistisch. Jezus Christus is Israel waar Abraham op hoopte en waar de ware joden naar terug zijn gekeerd.
Come on! Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd voor het eind aan het wapengekletter te zorgen, niet in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem voor het eind aan het wapengekletter zorgt.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd de Joden weer naar hun oude grond terug te laten keren, niet de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren, dan is hij niet degene die in achariet hajamiem de Joden weer naar hun oude grond terug laat keren.

Indien de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, niet betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, dan is hij niet degene die betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen ;)

Er is nog geen eind aan het wapengekletter, noch zijn de Joden weer teruggekeerd naar Israel, noch staat de Tempel van Ezechi'el er: nog geen achariet hajamiem. Vandaar dat zelfs messiaanse Joden zoals Dr. Brown nog claimen dat Jezus nogmaals terug zal komen.
Dat Jezus, de apostelen en de profeten de tweede komst unaniem in de eerste eeuw plaatsten is onder academici geen discussie over. Het zegt iets over het niveau hier dat ik er onverrichter zake op moet blijven hameren. Maar ik ben wel klaar met het gehamer.

Toegegeven, nog niet eerder is mijn visie bestreden door een jood die zegt atheïst te zijn, want de meeste atheïsten (joods of niet) verwachten in het geheel geen Messias. Bel je me als jouw Messias is gekomen? :D
Nou, ik kan jou anders totaal niet volgen en op vragen geef je geen antwoorden. Kennelijk ontbeert jou de passie de waarheid met ons te zoeken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 21 mei 2019, 13:54 Volgens diegenen die de openbaring van Johannes als 100% symboliek lezen ook niet. Bij de eindtijd -christelijke- eschatologen ziet het er anders uit. Veel overeenstemming met de Joodse eschatologie, met dien verstande dat christenen de wederkomst van de Godmens Jezus verwachten en dat bij de christenen de eschatologie vooral draait om de definitieve afrekening met de Tegenstrever alsmede zijn talrijke volgers, die een herschepping in de weg staan. De Joden keren in de christelijke eschatologie ook terug naar hun land en zullen hun tempel herbouwen en pas daarna komt Jezus terug. Veel strijd in den beginne, maar uiteindelijk ook geen wapengekletter meer, maar vrede en gerechtigheid. Best wel interessant om ook op meer detailniveau de Joodse en de christelijke eschatologie gedachten met elkaar te vergelijken.
De overeenkomsten zijn zeker treffend en sommige evangelische christenen geloven zelfs de wederkomst te kunnen bespoedigen door actief mee te helpen joden naar Israël te krijgen. Daar worden letterlijk miljoenen ingepompt maar nog vertikt hij het te komen. De joodse Messias is een dure knakker.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 21 mei 2019, 16:18
Anja schreef: 21 mei 2019, 15:07Dat Jezus, de apostelen en de profeten de tweede komst unaniem in de eerste eeuw plaatsten is onder academici geen discussie over. Het zegt iets over het niveau hier dat ik er onverrichter zake op moet blijven hameren. Maar ik ben wel klaar met het gehamer.
Dan lijkt me duidelijk dat de messias van het Nieuwe Testament niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem is die door de T'NaCH wordt voorzegd de nakomelingen van Ja'acov weer naar hun oude grond (adamah) terug te laten keren. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd het wapengekletter te beëindigen. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen ;)
Toegegeven, nog niet eerder is mijn visie bestreden door een jood die zegt atheïst te zijn, want de meeste atheïsten (joods of niet) verwachten in het geheel geen Messias.
Ben atheïst en In tegenstelling tot de T'NaCH verwacht ik geen messias, maar dat is irrelevant in dit topic.
Dit is de zoveelste keer dat je verkeerd quote met mijn naam erin. Doe je dat expres of hoe zit dat? Zet je het zelf even recht of moet ik het Trajecto vragen?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 21 mei 2019, 16:18
Anja schreef: 21 mei 2019, 15:07Dat Jezus, de apostelen en de profeten de tweede komst unaniem in de eerste eeuw plaatsten is onder academici geen discussie over. Het zegt iets over het niveau hier dat ik er onverrichter zake op moet blijven hameren. Maar ik ben wel klaar met het gehamer.
Dan lijkt me duidelijk dat de messias van het Nieuwe Testament niet de gezalfde leider uit achariet haJamiem is die door de T'NaCH wordt voorzegd de nakomelingen van Ja'acov weer naar hun oude grond (adamah) terug te laten keren. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd het wapengekletter te beëindigen. Evenmin is hij dan de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH wordt voorzegd betrokken te zijn bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen ;)
Toegegeven, nog niet eerder is mijn visie bestreden door een jood die zegt atheïst te zijn, want de meeste atheïsten (joods of niet) verwachten in het geheel geen Messias.
Ben atheïst en In tegenstelling tot de T'NaCH verwacht ik geen messias, maar dat is irrelevant in dit topic.
Wat niet irrelevant is dat de komst van de Israëlische Messias lang uitblijft. Al verwerp je het NT (Luk 16,16) ook de profetieën uit het OT kunnen niet eindeloos opgerekt worden natuurlijk. Elke generatie die voorbijgaat wordt het onwaarschijnlijker om een Messias aan te wijzen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 16:57
peda schreef: 21 mei 2019, 13:54 Volgens diegenen die de openbaring van Johannes als 100% symboliek lezen ook niet. Bij de eindtijd -christelijke- eschatologen ziet het er anders uit. Veel overeenstemming met de Joodse eschatologie, met dien verstande dat christenen de wederkomst van de Godmens Jezus verwachten en dat bij de christenen de eschatologie vooral draait om de definitieve afrekening met de Tegenstrever alsmede zijn talrijke volgers, die een herschepping in de weg staan. De Joden keren in de christelijke eschatologie ook terug naar hun land en zullen hun tempel herbouwen en pas daarna komt Jezus terug. Veel strijd in den beginne, maar uiteindelijk ook geen wapengekletter meer, maar vrede en gerechtigheid. Best wel interessant om ook op meer detailniveau de Joodse en de christelijke eschatologie gedachten met elkaar te vergelijken.
De overeenkomsten zijn zeker treffend en sommige evangelische christenen geloven zelfs de wederkomst te kunnen bespoedigen door actief mee te helpen joden naar Israël te krijgen. Daar worden letterlijk miljoenen ingepompt maar nog vertikt hij het te komen. De joodse Messias is een dure knakker.
Inderdaad, maar in het Midden-Oosten botsen de eschatologie van een aantal Joden en en aantal christenen frontaal op de eschatologie van koran stromingen. Het overbekende kruidvat. Gelukkig draag ik geen enkele verantwoordelijkheid voor het vinden van oplossingen uit die Gordiaanse Knoop. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 21 mei 2019, 17:07
Piebe Paulusma schreef: 21 mei 2019, 16:57
peda schreef: 21 mei 2019, 13:54 Volgens diegenen die de openbaring van Johannes als 100% symboliek lezen ook niet. Bij de eindtijd -christelijke- eschatologen ziet het er anders uit. Veel overeenstemming met de Joodse eschatologie, met dien verstande dat christenen de wederkomst van de Godmens Jezus verwachten en dat bij de christenen de eschatologie vooral draait om de definitieve afrekening met de Tegenstrever alsmede zijn talrijke volgers, die een herschepping in de weg staan. De Joden keren in de christelijke eschatologie ook terug naar hun land en zullen hun tempel herbouwen en pas daarna komt Jezus terug. Veel strijd in den beginne, maar uiteindelijk ook geen wapengekletter meer, maar vrede en gerechtigheid. Best wel interessant om ook op meer detailniveau de Joodse en de christelijke eschatologie gedachten met elkaar te vergelijken.
De overeenkomsten zijn zeker treffend en sommige evangelische christenen geloven zelfs de wederkomst te kunnen bespoedigen door actief mee te helpen joden naar Israël te krijgen. Daar worden letterlijk miljoenen ingepompt maar nog vertikt hij het te komen. De joodse Messias is een dure knakker.
Inderdaad, maar in het Midden-Oosten botsen de eschatologie van een aantal Joden en en aantal christenen frontaal op de eschatologie van koran stromingen. Het overbekende kruidvat. Gelukkig draag ik geen enkele verantwoordelijkheid voor het vinden van oplossingen uit die Gordiaanse Knoop. :lol: :lol:
Gelukkig ik ook niet en ik pomp er evenmin geld in.

Eigenwijs zijn die geldschieters wel als je er over nadenkt. Generaties lang blijft de (tweede) komst al uit, maar de rijke miljonairs denken daar wel even verandering in te brengen door met wat flappen te zwaaien. Alsof de joodse Messias in de hemel zit te wachten en denkt: 'zie ik daar een stapeltje bankbiljetten? Nou, dan heeft het lang genoeg geduurd en kom ik er aan!' :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende