De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

IK TOON GEEEEEEEEEEN AFSCHUWLIJK GEDRAG!!!!!!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Mij was het er in de kern er om te doen wat Piebe zei: dat volgens hem jij had gezegd dat het protestantisme de veroorzaker is van het atheïsme en ik zei alleen aanvankelijk, waarom jij en hij als protestanten jullie eigen geloof aanvallen. Dat noemde ik zo, omdat ik weet dat wat je geloofd inhoudelijk niet de hele katholieke leer onderschrijft en volgens de orthodoxe katholieken die ik op Credible heb ontmoet ben je in dat geval dat protestants. Ze vinden kwa geloof veel katholieken zelfs protestants.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

IK BEN ER HELEMAAL KLAAR MEE EN GA NU WEER VERDER ON TOPIC!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Voor alle duidelijkheid: ik herken noch de RKK, noch mijzelf in wat Gaitema allemaal schrijft. En ik voel mij niet geroepen zijn denkbeelden recht te zetten, omdat de ervaring leert dat dat geen nut heeft en het alleen maar voer is voor nog meer strijd over de Moederkerk.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

dingo schreef: 20 mei 2019, 23:24
Gaitema schreef: 20 mei 2019, 23:01 Mijn vrouw hoorde Jezus haar zeggen dat we niet zullen sterven hier op aarde. (Zijn wederkomst gaan mee maken) en dat al onze vrienden en familie gered zullen worden.
En als er nu een familielid of vriend(in) komt te overlijden, verlies je dan je geloof? Je weet dat Jezus zegt dat hij het ook niet weet maar alleen de Vader weet wanneer Jezus terugkomt.
Nee, want dat heeft er niks mee te maken. Voor dat Jezus terug komt zullen er familieleden overleiden. Jezus zei het alleen van ons tweeden dat we hier niet zullen sterven. Maar onze familie en vrienden zullen wel allemaal worden gered. Ook de atheïstischen onder hen. Jezus zei ook meer, dat er velen bekeerd zullen worden, waar we mee in contact komen. Maar houd er ook rekening mee dat door de antichrist de één na de andere kerk gesloten zal gaan worden. De gelovigen zullen in het geheim samen moeten komen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 20 mei 2019, 23:47 Voor alle duidelijkheid: ik herken noch de RKK, noch mijzelf in wat Gaitema allemaal schrijft. En ik voel mij niet geroepen zijn denkbeelden recht te zetten, omdat de ervaring leert dat dat geen nut heeft en het alleen maar voer is voor nog meer strijd over de Moederkerk.
De Moederkerk is de RKK niet. En ik weet wat ik zeg van artikelen in de krant, de dagblad Tubantia, uit gesprek met de pastoor van Hellendoorn zelf, mijn zwager die hem bij hen in de kerk ziet kerken en van de orthodoxe katholieken op Credible. Ze zeiden me letterlijk en zo was dat ook vanwege maatregelen van de vorige paus in het nieuws: "Het Lichaam van Christus is de Rooms Katholieke kerk, de genen die daarin gedoopt zijn en ter communie gaan. De protestantse geloofsgemeenschappen zijn christenen buiten het Lichaam van Christus die het katholieke geloof ten dele belijden, maar niet helemaal, dus niet deelachtig zijn aan het lichaam en ook omdat ze de eucharistie niet hebben. Want het avondmaal in de protestantse kerken worden niet erkent en door de fanatiekelingen zelfs gezien als het je een oordeel eten en drinken. Verder wordt wel de doop in de protestantse kerken erkent, als ook in de evangelische kerken, maar niet het overdopen."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

peda schreef: 20 mei 2019, 14:32 Ik denk dat het er om gaat hoe je het Koninkrijk en de terugkeer van Jezus invult.
De meeste christenen gaan er vanuit dat het Koninkrijk momenteel in geestelijke zin, levend in de harten van de gelovigen, is ingegaan en dus bestaat en voorts dat de Koning Jezus Zelve Zich in de Hemel bevindt. Het wachten bij deze gelovigen is op de Zichtbare Terugkeer van Jezus in de wereld ( tweede komst) om dan Zijn Over-all Zichtbare Koningschap aan iedereen op aarde te presenteren. De Zichtbare met grote wereldse glorie verlopende tweede komst is dan te vergelijken met datgene wat over de Joodse Messias wordt bericht. Bij Piebe zie ik uitsluitend het bestaan van het geestelijke Koninkrijk, dat niet werkelijk zichtbaar in de wereld zal worden. Piebe is overtuigd dat de terugkeer van Jezus rond 70 n C reeds plaatsgevonden( vernietiging Tempel ) heeft , zonder een aansluitende, blijvende verwereldlijking omdat zulks nooit de bedoeling was. ""Mijn Koninkrijk"' is bij hem niet en nooit van/in deze wereld. Geen glorieuze wereldse en blijvende stoffelijke terugkeer van Jezus als Koning met een Zichtbaar Koninkrijk op het wereldtoneel.
Volgens Jesaja en Ezechi'el zullen de oorlogen definitief eindigen tijdens de gezalfde leider uit achariet hajamiem, met een duidelijke beschrijving van het einde van het fysieke wapengekletter. Is dat nu gewoon geestelijk? Volgens Ezechi'el zullen tijdens de gezalfde leider uit achariet hajamiem de Joden weer allen terugkeren van over de gehele wereld; een duidelijke beschrijving van het terugkeren van mensen naar het land Israel. Ezechi'el beschrijft de laatste Tempel uit achariet hajamiem, een duidelijk fysieke beschrijving met ramen, deuren, muren, afmetingen, etc. die afwijkt van de eerste twee Tempels. Zijn de messiaanse profetieën nu geestelijk geworden terwijl zaken die in de T'NaCH nergens de messias vermelden zoals Israel die door JHWH uit Egypte werd geroepen (Hosje'a 11:1), etc., ineens messiaans worden opgevat?

Is het niet aanzienlijk realistischer dat de gezalfde leider uit achariet hajamiem die door de T'NaCH voor het eind aan het wapengekletter zorgt, de Joden naar hun oude grond terug laat keren en betrokken is bij de derde Tempel met z'n ramen, poorten en muren van bepaalde afmetingen, op z'n minst aantoonbaar vervult wat de T'NaCH zegt?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Trajecto »

@ Anja @ Gaitema

Mensen toch.
Vertel nu eventueel nog opnieiuw wat je wel en niet gelooft i.v.m. de Drie-eenheid.
Het leunen op teksten die in andere topics staan en ook misschien al weggehaald zijn werkt niet fijn.
Als je nu vertelt wat je denkt dan staat het er helder en dan zijn dat hopelijk zaken die elkaar niet te zeer in de weg zitten.
Het laten uitgroeien tot een blijvende vete is jammer.
Nulla aetas ad discendum sera
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 21:01
Gaitema schreef: 19 mei 2019, 20:57
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 16:19
Gaitema schreef: 19 mei 2019, 16:06
Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 16:04
Prima dat je me wat vraagt, maar je bent nog niet eens ingegaan op mijn vorige antwoord.

De drie verzen waar jij op reageerde gaan absoluut niet over pinkster, maar over de tweede komst en de komst van het koninkrijk Gods. En apostel Paulus verwachtte beide nog toen de heilige Geest reeds uitgestort was.

Wist jij dat de tweede komst en de dag van de Heer een en dezelfde gebeurtenis was?

Zo nee, gaarne een inhoudelijke weerlegging van mijn openingspost waarin ik dat betoog. Dit is immers BIjbelgesprek.
Kunnen we het niet naast elkaar behandelen? Ik ben wel een autist, maar ik kan twee dingen te gelijk, als het binnen mijn passie ligt en mijn passie is vol voor de Heer :flower1:
Nee, laten we dat maar niet doen want ik ben migraine patiënt en heb moeite met meerdere zaken tegelijk. Nog even en ik mag wel een secretaresse inhuren om mijn post te beantwoorden.

Dus, wat ik graag van jou wil weten is dit:

Wist jij dat de tweede komst en de dag van de Heer a.k.a. de dag des oordeels een en dezelfde gebeurtenis is?

Zo nee, dan nodig ik je van harte uit mijn onderbouwde betoog in de openingspost te weerleggen.
Ik heb jou een vraag gesteld, juist omdat het mij niet duidelijk is waar je het over hebt. Zou je daar op in willen gaan?
Dat is ook de dag van de Heer. Lees Openbaring maar, dat gaat over de tweede komst.

'En ik was in den geest op den dag des Heeren, en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,' (Op 1,10)

Wat Johannes zag in zijn visioen was de dag van de Heer a.k.a. de tweede komst van Christus.

Ik probeer het te volgen, maar ik kan de link niet leggen.
De dag Des Heren wordt in Openbaring 1 niet een bepaalde moment mee aangeduid, dus daar kan ik geen tijdspanne van opmaken. Verder wat je zegt over dat het Koninkrijk aanbreekt, wanneer je het Woord van Jezus in geloof aanneemt en hoort, geloof ik. Dan is het geen wederkomst te noemen inderdaad. Maar dan blijf ik toch vervolgens met de teksten die over de opname en de wederkomst gaan zitten. Snap je dat?
Laatst gewijzigd door Gaitema op 21 mei 2019, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 20 mei 2019, 23:39IK LIEG NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gaitema schreef: 20 mei 2019, 23:40 IK TOON GEEEEEEEEEEN AFSCHUWLIJK GEDRAG!!!!!!
Voor zover het wat uitmaakt: je bent zeker geen leugenaar, noch heb ik je ooit afschuwelijk zien gedragen. Integendeel, je hebt je altijd getoond als een zeer integer iemand. Deze mening deel ik - heel zeker weten - met anderen. Laat je niet meesleuren door off-topic beschuldigingen waar je je niet in kunt vinden. Je weet zelf wie je bent en je hoeft je niet te verdedigen. We weten allemaal allang dat je okay bent.
Gaitema schreef: 20 mei 2019, 23:44 IK BEN ER HELEMAAL KLAAR MEE EN GA NU WEER VERDER ON TOPIC!
Goed zo ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Trajecto schreef: 20 mei 2019, 23:58 @ Anja @ Gaitema

Mensen toch.
Vertel nu eventueel nog opnieiuw wat je wel en niet gelooft i.v.m. de Drie-eenheid.
Het leunen op teksten die in andere topics staan en ook misschien al weggehaald zijn werkt niet fijn.
Als je nu vertelt wat je denkt dan staat het er helder en dan zijn dat hopelijk zaken die elkaar niet te zeer in de weg zitten.
Het laten uitgroeien tot een blijvende vete is jammer.
Dat kan ik wel helder: Anja indentificeerd zich met de katholieke kerk, zoals veel katholieken en dat mag. Ik noemde haar alleen zelf in geloof protestants, omdat ik constateer dat de leer van de RKK niet het zelfde is als wat Anja beleid. Zou dat wel zo zijn, dan zou mijn beeld van de RKK er een heel stuk positiever op worden. Want Anja's geloof vind ik vele malen beter dan het Rooms Katholieke geloof, zoals ik dat op veel fora gezien heb, gelezen heb in de kranten en ook gelezen heb op internet.

Zie nog twee bronnen die dit bevestigen:
http://www.venstersopkatholiekgeloven.n ... n-de-kerk/
http://www.venstersopkatholiekgeloven.n ... -christus/



En wat de Triniteit betreft, citeer ik even Anja's eigen woorden in haar laatste bijdrage: "Wie de Triniteit te vuur en te zwaard bestrijdt, en katholieken daaromtrent beticht van valse leer, die hakt in mijn optiek niet eens alleen de hand of de voet van het Lichaam af, maar die rukt het hart uit. Zo iemand hakt zichzelf dus af."

Daarmee beweert Anja dus dat ik geen christen ben en voor eeuwig verloren ga, wil je nog meer horen dan?

wat ik geloof is dit:

God is ÉÉN wezen. Te groot om van een persoon of drie te onderscheiden personen te spreken. Hij is één wezen die in zichzelf de Liefde is, de wijsheid en de Kracht. De kracht van God, die ene wezen wordt de Heilige Geest genoemd en gaat van Hem uit. De wijsheid is Gods Woord die Hij spreekt en de Liefde is de Vader die alles schiep.
Omdat God voor ons onzichtbaar en ongrijpbaar is, Heeft Hij zijn hele wezen in Zijn Zoon Jezus doen komen, om zo Zichtbaar in Jezus als de ene God aan ons te verschijnen. Hij was mens en hierdoor ook God.

Gods kracht is ook Gods wil in beweging, door ons heen.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 21 mei 2019, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 21 mei 2019, 00:08
Gaitema schreef: 20 mei 2019, 23:39IK LIEG NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gaitema schreef: 20 mei 2019, 23:40 IK TOON GEEEEEEEEEEN AFSCHUWLIJK GEDRAG!!!!!!
Voor zover het wat uitmaakt: je bent zeker geen leugenaar, noch heb ik je ooit afschuwelijk zien gedragen. Integendeel, je hebt je altijd getoond als een zeer integer iemand. Deze mening deel ik - heel zeker weten - met anderen. Laat je niet meesleuren door off-topic beschuldigingen waar je je niet in kunt vinden. Je weet zelf wie je bent en je hoeft je niet te verdedigen. We weten allemaal allang dat je okay bent.
Gaitema schreef: 20 mei 2019, 23:44 IK BEN ER HELEMAAL KLAAR MEE EN GA NU WEER VERDER ON TOPIC!
Goed zo ;)
Dank je voor het advies. :flower1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 19 mei 2019, 15:41 'Alzo ook Christus, éénmaal geofferd zijnde om veler zonden weg te nemen, zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen die Hem verwachten tot zaligheid.'(Hebr. 9:28)

De traditionele interpretatie van de tweede komst is dat Jezus nogmaals naar de aarde komt als mens op een wolk in de verre toekomst. Een merkwaardige interpretatie die niet gestoeld is op de leer in het NT. De echte Messias herstelt alle dingen in één komst en de incarnatie van Christus was slechts de voorbode van deze ene komst. Alhoewel Johannes de Doper Elia was die komen zou (Matth. 11:14) was Christus dat als mens in zekere zin ook. Want de wederkomst van Elia is de eerste komst van Christus, hetwelk een vooraankondiging van de dag van de Heer is.

'Zie, Ik zend ulieden den profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.' (Mal 4,5)

Ook hier begrijp ik geen moer van. Jezus was Elia niet. Je legt ook niet uit waarom Hij dat wel zou zijn.
De Bijbeltekst wat je aanhaalt spreekt over een vreselijke dag. Wat was die vreselijke dag volgens jou?


Wat je met de tekst uit Hebreeën wilt is me niet goed helder. Je zegt het er namelijk niet bij.
Waarom volgens jou de komst op de wolken onbijbels is, vertel je ook niet. Want Jezus zei zelf dat Hij op de wolken zal komen, zoals Hij heen zal gaan.

Van het preterisme dacht ik ook dat ze allemaal geloofden dat Jezus rond het jaar 70 terug was gekomen. Zie onder andere dit: https://www.ontdekgod.nl/wat-is-preterisme/ (al staat daar niks over het jaar 70)

We hadden in onze vorige gemeente preteristen zitten. Zelfs voorgangers. Dat was een reden waarom we uiteindelijk er weg zijn gegaan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Nog een misverstand:

Christenen geloven niet dat het koninkrijk van God later pas komt. We geloven dat Hij er al is onder ons. Echter, we geloven dat ook de wereld om ons heen dat nog onder satans hoede ligt, zal vernietigd worden en vervangen zal worden door (volgens gereformeerden en katholieken) het Nieuw Jeruzalem, het aards paradijs. Volgens de evangelischen voorafgaand door het duizend jarige vredesrijk.

De katholieken en gereformeerden geloven dat het duizendjarige vredesrijk juist het huidige koninkrijk der hemelen onder ons is, net als de preteristen. Maar dan met het verschil, dat ze geloven dat Jezus nog op de wolken zal komen en er daarna een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

20Zodra gij nu Jeruzalem door legerkampen omsingeld ziet, weet dan, dat zijn verwoesting nabij is. 21Laten dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen, en die binnen de stad zijn, de wijk nemen, en die op het land zijn, er niet binnengaan, 22want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat. 23Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen! Want er zal grote nood zijn over het land en toorn over dit volk, 24en zij zullen vallen door de scherpte des zwaards en als gevangenen weggevoerd worden onder alle heidenen,

Is allemaal gebeurd in 70 ad

en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn.

Is nog steeds gedeeltelijk bezig


25En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, 26terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen, die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. 27En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. 28Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.
29En Hij sprak een gelijkenis tot hen: Let op de vijgeboom en op al de bomen. 30Zodra zij uitlopen, weet gij uit uzelf, omdat gij het ziet, dat de zomer reeds nabij is. 31Zo moet ook gij, wanneer gij dit ziet geschieden, weten, dat het Koninkrijk Gods nabij is. 32Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat alles geschiedt. 33De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 21 mei 2019, 00:44 20Zodra gij nu Jeruzalem door legerkampen omsingeld ziet, weet dan, dat zijn verwoesting nabij is. 21Laten dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen, en die binnen de stad zijn, de wijk nemen, en die op het land zijn, er niet binnengaan, 22want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat. 23Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen! Want er zal grote nood zijn over het land en toorn over dit volk, 24en zij zullen vallen door de scherpte des zwaards en als gevangenen weggevoerd worden onder alle heidenen,

Is allemaal gebeurd in 70 ad

en Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de tijden der heidenen zullen vervuld zijn.

Is nog steeds gedeeltelijk bezig


25En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, 26terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen, die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. 27En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid. 28Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.
29En Hij sprak een gelijkenis tot hen: Let op de vijgeboom en op al de bomen. 30Zodra zij uitlopen, weet gij uit uzelf, omdat gij het ziet, dat de zomer reeds nabij is. 31Zo moet ook gij, wanneer gij dit ziet geschieden, weten, dat het Koninkrijk Gods nabij is. 32Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat alles geschiedt. 33De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
duidelijke taal :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Trajecto schreef: 20 mei 2019, 23:58 @ Anja @ Gaitema

Mensen toch.
Vertel nu eventueel nog opnieiuw wat je wel en niet gelooft i.v.m. de Drie-eenheid.
Het leunen op teksten die in andere topics staan en ook misschien al weggehaald zijn werkt niet fijn.
Als je nu vertelt wat je denkt dan staat het er helder en dan zijn dat hopelijk zaken die elkaar niet te zeer in de weg zitten.
Het laten uitgroeien tot een blijvende vete is jammer.
Zoals reeds gezegd onderschrijf ik op basis van de rechtstreekse ervaring het geloofsmysterie precies zoals verwoord in het Trinitarisch Dogma. De Drievuldige God, dat is de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, God 'Die is en Die was en Die komt' (Op.1,8). De Zending is gezamenlijk, waarin de Zoon en de Geest wel zijn te onderscheiden maar niet te scheiden. Het is Christus Die verschijnt - het zichtbare beeld van de Vader. Maar het is de Geest Die Hem openbaart.

De Drievuldigheidsgroet van Paulus luidt dan ook niet voor niets in 2 Kor. 13,13: "De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen.Amen'

Ik ga hier niet over strijden, doch laat mij ook niet intimideren. Een ander hoeft er niets mee. Doch wie van de christenen het blind aanvalt als zogenaamde "valse leer" (zoals Gaitema deed in de betreffende topic), weet niet wat ie doet.

De Vader legt de mensen door de Geest aan de voeten van de Zoon.

[modbreak Trajecto] ter info: Gaitema leest hieruit dat je zegt dat hij zich ontdaan heeft van het Lichaam van Christus en hij leidt daar uit af dat je hem in feite beschouwt als eeuwig verloren te zullen gaan.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 21 mei 2019, 01:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Je zoekt het maar uit Anja. Ik weet wel beter. Ik ben open en eerlijk geweest en benoem het zoals ik het geloof.
Maar ik gruwel er van hoe je me verketterd en van me in wezen zegt dat ik naar de hel ga en geen christen ben, vanwege mijn geloof. Terwijl ik dat bij jou niet doe.

en ik weet donders goed wat ik zeg. De leer van de drie eenheid is verzonnen door mensen en niet door God gebracht. Dus een dwaling van mensen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Ik zal voor de laatste keer de gruwelijke dwaalleer van de RKK en slechts de kernwoorden aan het beging posten, zodat iedereen mee kan huiveren van het gruwelijke oordelende karakter ervan:

De geloofsbelijdenis van Athanasius begint zo:

"Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het katholieke geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het katholieke geloof nu is, dat wij één God in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen."

Het is toch zo klaar als een klontje? Puur toegevoegd aan het evangelie van de bijbel! Door die.... vul maar zelf in.

dus als je een jood bent, of zoals Piebe geloofd, of zoals Massenger gelooft of zoals de protestanten geloven... ze gaan allemaal verloren. De katholieke kerk accepteert maar één ding en dat is dat iedereen katholiek wordt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

En nu weer terug naar het topic.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Vertrokken user 5 »

Eeuwig leven! Dat betekent dat ze u, de enige waarachtige God, leren kennen, en ook degene die u gezonden hebt: Jezus Christus’ (Joh. 17, 3). Jezus kwam om te getuigen van de waarheid en noemde zichzelf ‘de weg, de waarheid en het leven’ (Joh. 14, 6). Die waarheid is een gave die neerdaalt ‘van de Vader van de hemellichten’ (Jak. 1, 17). God de Vader staat aan de oorsprong van dit geestelijke licht en hijzelf zal het voltooien. De Heilige Geest is zowel de Helper die de gelovigen troost, als de ‘Geest der waarheid’ (Joh. 14, 16-17), die de waarheid opwekt en in het licht stelt, en die de gelovigen leidt naar ‘de volle waarheid’ (Joh. 16, 13). De uiteindelijke openbaring van Gods volle waarheid zal de opperste vervulling van de mensheid en de schepping zijn. 4 Daarom moet het geheim van de Triniteit in het hart van de theologische beschouwing staan.

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... =Triniteit
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Trajecto »

Anja schreef: 21 mei 2019, 01:11 (...)
Ik ga hier niet over strijden, doch laat mij ook niet intimideren. Een ander hoeft er niets mee. Doch wie van de christenen het blind aanvalt als zogenaamde "valse leer" (zoals Gaitema deed in de betreffende topic), weet niet wat ie doet.
(...)
Uit de forumregels:
Het is ook niet toegestaan om over een bepaalde richting te gaan spreken in termen van valse leer of dwaalleer. Men kan wel met argumenten onderbouwd redenerend uitleggen waarom men een bepaalde richting als onjuiste/valse leer beschouwt, maar zomaar stellen dat iets dwaalleer is alsof dat een door iedereen erkende zaak zou zijn mag niet.
Wat jij zegt is niet direct dat, maar het valt wel onder de bedoeling van dit forumregelgedeelte. Jij duwt iemand in de hoek van niet-wetende wat hij doet.

Gaitema schreef: 21 mei 2019, 01:25 Je zoekt het maar uit Anja. Ik weet wel beter. Ik ben open en eerlijk geweest en benoem het zoals ik het geloof.
Maar ik gruwel er van hoe je me verketterd en van me in wezen zegt dat ik naar de hel ga en geen christen ben, vanwege mijn geloof. Terwijl ik dat bij jou niet doe.

en ik weet donders goed wat ik zeg. De leer van de drie eenheid is verzonnen door mensen en niet door God gebracht. Dus een dwaling van mensen.
Jij doet eigenlijk wel rechtstreeks wat per Forumregels niet de bedoeling is, namelijk leer die een anderen aanhangt dwaalleer noemen.

Jullie doen dus beiden wat niet de bedoeling is, elkaars visie kwetsend beoordelen.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 21 mei 2019, 01:38Dus als je een jood bent, of zoals Piebe gelooft, of zoals Messenger gelooft of zoals de protestanten geloven... ze gaan allemaal verloren. De katholieke kerk accepteert maar één ding en dat is dat iedereen katholiek wordt.
Het voordeel van het atheïst-zijn is dat ik me er niet druk om kan maken. Trouwens, alle Joden worden toch wel gered, aangezien de T'NaCH (Jesaja 45:17) aan Israël de eeuwige verlossing belooft voor alle nakomelingen van Ja'acov (Jesaja 45:25). Zelfs Paulus zegt in Romeinen 11:26 dat heel Israël behouden zal worden, waarmee hij Israel als Ja'acov's nakomelingen identificeert. En jullie worden ook vast wel gered. Ik ga, denk ik, maar eens lekker slapen ;)
Laatst gewijzigd door Mart op 21 mei 2019, 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

@ Trajecto: Niet helemaal, want ik onderbouw het uitvoerig waarom de leer niet de juiste leer is, en dat staat in jouw tweede zin van de forumregels. Ik had het dus andere woorden moeten geven.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 21 mei 2019, 02:03
Gaitema schreef: 21 mei 2019, 01:38Dus als je een jood bent, of zoals Piebe gelooft, of zoals Messenger gelooft of zoals de protestanten geloven... ze gaan allemaal verloren. De katholieke kerk accepteert maar één ding en dat is dat iedereen katholiek wordt.
Het voordeel van het atheïst-zijn is dat ik me er niet druk om kan maken. Trouwens, alle Joden worden toch wel gered, aangezien de T'NaCH (Jesaja 45:17) aan Israël de eeuwige verlossing belooft voor alle nakomelingen van Ja'acov (Jesaja 45:25). Zelfs Paulus zegt in Romeinen 11:26 dat heel Israël behouden zal worden, waarmee hij Israel als Ja'acov's nakomelingen identificeert. En jullie worden ook vast wel gered. Ik ga, denk ik, maar eens lekker slapen ;)
Ja, dwars door het vuur. Dat zal alleen voor de één dit leven zijn en voor de ander ook het volgende 😮
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.