De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:05
coby schreef: 05 jun 2019, 21:03
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 20:16
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 19:51
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 17:23
Dat voor iedereen het persoonlijke einde komt behoeft geen discussie, daarin zijn we eensgezind.

Gaitema zal zijn ongelijk moeten erkennen als het einde der tijden niet is gekomen wanneer hij op hoge leeftijd in het bejaardentehuis vragend naar de hemel kijkt. Maar waarschijnlijker is het dat hij zich schoorvoetend achter hen schaart die jij vaag en onduidelijk noemt. Alleen preteristen zijn heden en morgen concreet.
Totdat het onheil uitbarst. De natuur ons aanvalt. De antichrist regeert en onze maatschappij door het natuurgeweld en de derde wereld oorlog compleet verwoest wordt. Voorafgaand door het in elkaar klappen van de hele wereld economie.
Heb je ook idee van een datum?
Ik wou zeggen spoedig, zie Sefanja 1:14, maar dat gaat over de verwoesting van Jeruzalem en de aarde. Nou snap ik er helemaal geen hout meer van. Dat wordt de dag van de Heer genoemd.
Kijk, weer een aanwijzing. Weet je, als je het mij persoonlijk zou vragen wat ik er van denk, dan is dat veel te veel mensen het precies in willen vullen hoe het allemaal gaat gebeuren en daarmee maken mensen van alles van de teksten die er staan, en bestrijden andere teksten het weer wat ze er van maken. Maar je kan ook teksten voor zichzelf laten spreken en het aan God over laten hoe Hij de dingen gaat doen. De geopenbaarde dingen zijn voor ons en de verborgenheden voor God.
Ja dat vind ik eigenlijk ook. Al die studies en al dat gedoe, terwijl er staat: verzegel het tot de eindtijd.
Een brief die dichtgeplakt zit met een zegel en al duizenden jaren zaniken dat ik het wel weet en jij niet.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 03 jun 2019, 23:56
Gaitema schreef: 03 jun 2019, 23:29 Verder, de eindtijd wordt vergeleken met de zondvloed. De mensen aten en dronken, feesten, huwden, werkten, maar opeens brak de regens uit en de wereld verging. Zo zal het zijn als Jezus terug komt. Wie niet opgenomen wordt, gaat met de antichrist ten onder. De ark was er om Noach en zijn gezin te redden, de opname om ons te redden.
Dit lees ik vaker en het verbaast me onplezierig, zeker uit de mond van christenen.

Zomaar een paar teksten om over na te denken (...)

'Doch zo gij geweten hadt wat het is: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.' (Matth. 12:7)

'Wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij vertiendt de munte en de dille en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen moest men doen en de andere niet nalaten.' (Mat 23,23)

Hieruit mogen we opmaken dat het oordeel, de barmhartigheid en het geloof even zwaar wegen. Er kan geen misverstand over bestaan dat barmhartigheid hoge ogen gooit bij God en hoge ogen gooien bij de almachtige is toch wat we allemaal wel willen? De Bijbel is er glashelder over dat God barmhartigheid prefereert boven offers. Nu we dat geboekstaafd hebben citeer ik de volgende passage:

'En Noach bouwde den HEERE een altaar; en hij nam van al het reine vee en van al het rein gevogelte en offerde brandoffers op dat altaar.
En de HEERE rook dien lieflijken reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil, want het gedichtsel van des mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.
Voortaan, al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht niet ophouden.' (Genesis 8,20-22)

Is het barmhartig van God om de aarde nogmaals onder water te zetten terwijl hij heeft beloofd dat nooit weer te doen?
Dat is een goede vraag, maar ten eerste gaat de Heer de aarde niet onder water zetten. Wel degelijk vernietigd Hij het, zoals we lezen in de teksten over het oordeel, en wat betreft de dagen van Noach lezen we dit:

Lucas 16:

22 En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
23 En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
24 Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
25 Maar eerst moet Hij veel lijden, en verworpen worden van dit geslacht.
26 En gelijk het geschied is in de dagen van Noach, alzo zal het ook zijn in de dagen van den Zoon des mensen.
27 Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk, zij werden ten huwelijk gegeven, tot den dag, op welken Noach in de ark ging, en de zondvloed kwam, en verdierf ze allen.
28 Desgelijks ook, gelijk het geschiedde in de dagen van Lot; zij aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten, zij plantten, zij bouwden;
29 Maar op den dag, op welken Lot van Sodom uitging, regende het vuur en sulfer van den hemel, en verdierf ze allen.
30 Even alzo zal het zijn in den dag, op welken de Zoon des mensen geopenbaard zal worden.
31 In dienzelven dag, wie op het dak zal zijn, en zijn huisraad in huis, die kome niet af, om hetzelve weg te nemen; en wie op den akker zijn zal, die kere desgelijks niet naar hetgeen, dat achter is.
32 Gedenkt aan de vrouw van Lot.
33 Zo wie zijn leven zal zoeken te behouden, die zal het verliezen; en zo wie hetzelve zal verliezen, die zal het in het leven behouden.
34 Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op een bed zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
35 Twee vrouwen zullen te zamen malen; de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.
36 Twee zullen op den akker zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
37 En zij antwoordden en zeiden tot Hem: Waar, Heere? En Hij zeide tot hen: Waar het lichaam is, aldaar zullen de arenden vergaderd worden.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 06 jun 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20462
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:08
peda schreef: 05 jun 2019, 16:56
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 16:46
peda schreef: 05 jun 2019, 14:00
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 13:43
Denk het niet. Hoezo?
Om 12:22 schreef jij dat er een vervolging komt van de gelovigen, dat gelovigen ondergronds zullen gaan en kerken sluiten ( door de vervolging ).
En jij gaat dat allemaal nog meemaken tijdens jouw aardse leven?
Ik zie de geloofsvrijheid in de meeste landen waar democratie geldt nog steeds volop gegarandeerd.
Nog wel. Het kan zo over zijn.
Het zo over zijn, is wel jouw uitgangspunt. In ieder geval ben jij wel zeer concreet. In deze generatie de eindtijd beleven, dat hoor ik in mijn kringen nooit beweren. Vage, wat zweverige ( in mijn ogen ) verhalen over de toekomst die op juistheid niet gecontroleerd kunnen worden.
En het mooie is, we kunnen in de toekomst zien of het gaat uitkomen. Want los van het christendom, zijn er wel veel meer klokkenluiders die waarschuwen voor de weg die wij zijn ingeslagen met onze economieën en consumptiemaatschappij, milieuvervuiling, plastic soep, opwarming van de aarde etc...
Dat klopt maar al te zeer. Maar deze door de mens veroorzaakte misere, als gevolg van het nooit genoeg hebben, is niet de in de Bijbel benoemde Eindtijd. In de bijbelse Eindtijd is het God Die het ( eindelijk ) welletjes vindt en Zelve Actie onderneemt. Je moet wel over een grote metaforische creativiteit beschikken om beide oorzaken aan elkaar te koppelen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 06 jun 2019, 14:18
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:08
peda schreef: 05 jun 2019, 16:56
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 16:46
peda schreef: 05 jun 2019, 14:00

Om 12:22 schreef jij dat er een vervolging komt van de gelovigen, dat gelovigen ondergronds zullen gaan en kerken sluiten ( door de vervolging ).
En jij gaat dat allemaal nog meemaken tijdens jouw aardse leven?
Ik zie de geloofsvrijheid in de meeste landen waar democratie geldt nog steeds volop gegarandeerd.
Nog wel. Het kan zo over zijn.
Het zo over zijn, is wel jouw uitgangspunt. In ieder geval ben jij wel zeer concreet. In deze generatie de eindtijd beleven, dat hoor ik in mijn kringen nooit beweren. Vage, wat zweverige ( in mijn ogen ) verhalen over de toekomst die op juistheid niet gecontroleerd kunnen worden.
En het mooie is, we kunnen in de toekomst zien of het gaat uitkomen. Want los van het christendom, zijn er wel veel meer klokkenluiders die waarschuwen voor de weg die wij zijn ingeslagen met onze economieën en consumptiemaatschappij, milieuvervuiling, plastic soep, opwarming van de aarde etc...
Dat klopt maar al te zeer. Maar deze door de mens veroorzaakte misere, als gevolg van het nooit genoeg hebben, is niet de in de Bijbel benoemde Eindtijd. In de bijbelse Eindtijd is het God Die het ( eindelijk ) welletjes vindt en Zelve Actie onderneemt. Je moet wel over een grote metaforische creativiteit beschikken om beide oorzaken aan elkaar te koppelen.
Dat klopt, maar het één zal samenhangen met het andere. We maken met ons allen deze planeet kapot en dan moet God ook wel er op reageren. Er staat zelfs in de bijbel dat als God niet de zijnen tot zich neemt, niemand het er levend van af brengt. Dat heeft toch met de gevolgen van ons handelen te maken.

(Mattheüs 24:22) "En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 06 jun 2019, 14:14
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:05
coby schreef: 05 jun 2019, 21:03
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 20:16
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 19:51
Totdat het onheil uitbarst. De natuur ons aanvalt. De antichrist regeert en onze maatschappij door het natuurgeweld en de derde wereld oorlog compleet verwoest wordt. Voorafgaand door het in elkaar klappen van de hele wereld economie.
Heb je ook idee van een datum?
Ik wou zeggen spoedig, zie Sefanja 1:14, maar dat gaat over de verwoesting van Jeruzalem en de aarde. Nou snap ik er helemaal geen hout meer van. Dat wordt de dag van de Heer genoemd.
Kijk, weer een aanwijzing. Weet je, als je het mij persoonlijk zou vragen wat ik er van denk, dan is dat veel te veel mensen het precies in willen vullen hoe het allemaal gaat gebeuren en daarmee maken mensen van alles van de teksten die er staan, en bestrijden andere teksten het weer wat ze er van maken. Maar je kan ook teksten voor zichzelf laten spreken en het aan God over laten hoe Hij de dingen gaat doen. De geopenbaarde dingen zijn voor ons en de verborgenheden voor God.
Ja dat vind ik eigenlijk ook. Al die studies en al dat gedoe, terwijl er staat: verzegel het tot de eindtijd.
Een brief die dichtgeplakt zit met een zegel en al duizenden jaren zaniken dat ik het wel weet en jij niet.
Ja, zo is dat en ik kan vaak daarin ook door de bomen het bos niet meer zien.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20462
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Hallo Gaitema,

Ik begrijp dat jij meent dat jij de tweede komst persoonlijk en tijdens jouw leven gaat meemaken. Dan zou ik daar maar van uitgaan en het speculeren over de detail-afloop verder maar overlaten aan diegenen die denken de tweede komst tijdens hun verblijf op het aardse niet te beleven.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:02
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 20:16
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 19:51
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 17:23
peda schreef: 05 jun 2019, 17:15

Er komt in ieder geval een einde. Hetzij het einde der tijden voor iedereen te beleven of een persoonlijk einde der tijden. Gaitema krijgt dus altijd gelijk.
Dat voor iedereen het persoonlijke einde komt behoeft geen discussie, daarin zijn we eensgezind.

Gaitema zal zijn ongelijk moeten erkennen als het einde der tijden niet is gekomen wanneer hij op hoge leeftijd in het bejaardentehuis vragend naar de hemel kijkt. Maar waarschijnlijker is het dat hij zich schoorvoetend achter hen schaart die jij vaag en onduidelijk noemt. Alleen preteristen zijn heden en morgen concreet.
Totdat het onheil uitbarst. De natuur ons aanvalt. De antichrist regeert en onze maatschappij door het natuurgeweld en de derde wereld oorlog compleet verwoest wordt. Voorafgaand door het in elkaar klappen van de hele wereld economie.
Heb je ook idee van een datum?
Nee, en ook niet of het precies "zo" gebeurd, voor de gebeurtenissen moet je bij de mensen zijn die er over openbaringen hebben gehad en dat hebben wij niet concreet.
Apostel Johannes kreeg een openbaring en Jezus zei tegen hem (dus niet tegen God voor wie een dag is als duizend jaar) dat hij haastelijk zou komen (Openb. 3:11) en in het laatste hoofdstuk herhaalt hij dat maar liefst driemaal (Openb. 22:7, 12 en 20). Waarom sla je geen acht op de openbaring gedaan aan een apostel?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 06 jun 2019, 14:52 Hallo Gaitema,

Ik begrijp dat jij meent dat jij de tweede komst persoonlijk en tijdens jouw leven gaat meemaken.
Op de dag dat Gaitema zijn einde ziet naderen en de tweede komst uitblijft, zal hij hevig aan het speculeren slaan en misschien zijn geloof verliezen. Nee, het is beter dan alle christenen inzien dat Christus niet meer komt, maar reeds gekomen is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 14:52
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:02
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 20:16
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 19:51
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 17:23
Dat voor iedereen het persoonlijke einde komt behoeft geen discussie, daarin zijn we eensgezind.

Gaitema zal zijn ongelijk moeten erkennen als het einde der tijden niet is gekomen wanneer hij op hoge leeftijd in het bejaardentehuis vragend naar de hemel kijkt. Maar waarschijnlijker is het dat hij zich schoorvoetend achter hen schaart die jij vaag en onduidelijk noemt. Alleen preteristen zijn heden en morgen concreet.
Totdat het onheil uitbarst. De natuur ons aanvalt. De antichrist regeert en onze maatschappij door het natuurgeweld en de derde wereld oorlog compleet verwoest wordt. Voorafgaand door het in elkaar klappen van de hele wereld economie.
Heb je ook idee van een datum?
Nee, en ook niet of het precies "zo" gebeurd, voor de gebeurtenissen moet je bij de mensen zijn die er over openbaringen hebben gehad en dat hebben wij niet concreet.
Apostel Johannes kreeg een openbaring en Jezus zei tegen hem (dus niet tegen God voor wie een dag is als duizend jaar) dat hij haastelijk zou komen (Openb. 3:11) en in het laatste hoofdstuk herhaalt hij dat maar liefst driemaal (Openb. 22:7, 12 en 20). Waarom sla je geen acht op de openbaring gedaan aan een apostel?
Dat zei Sefanja ook. Spoedig, heel spoedig.
De Here talmt niet met de belofte, al zijn er die aan talmen denken maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil dat iemand verloren gaat, doch dat allen tot erkentenis der waarheid komen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Voordat Jeruzalem werd verwoest, was er eerst 40 jaar opwekking en tekenen en wonderen en genoeg kans je te bekeren. Hetzelfde verwacht ik met de wederkomst.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 06 jun 2019, 15:00
Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 14:52
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:02
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 20:16
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 19:51
Totdat het onheil uitbarst. De natuur ons aanvalt. De antichrist regeert en onze maatschappij door het natuurgeweld en de derde wereld oorlog compleet verwoest wordt. Voorafgaand door het in elkaar klappen van de hele wereld economie.
Heb je ook idee van een datum?
Nee, en ook niet of het precies "zo" gebeurd, voor de gebeurtenissen moet je bij de mensen zijn die er over openbaringen hebben gehad en dat hebben wij niet concreet.
Apostel Johannes kreeg een openbaring en Jezus zei tegen hem (dus niet tegen God voor wie een dag is als duizend jaar) dat hij haastelijk zou komen (Openb. 3:11) en in het laatste hoofdstuk herhaalt hij dat maar liefst driemaal (Openb. 22:7, 12 en 20). Waarom sla je geen acht op de openbaring gedaan aan een apostel?
Dat zei Sefanja ook. Spoedig, heel spoedig.
Ik had het niet over Sefanja maar over apostel Johannes. Deze apostel schreef dat het laatste uur gekomen was

'Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is.' (1 Joh. 2:18)

Aangezien je het laatste uur interpreteert als duizenden jaren and counting en er toen reeds vele antichristen waren, hoeveel antichristen zijn er dan nu wel niet? Nagenoeg elk mens op aarde moet dan een antichrist zijn als ik jouw interpretatie consequent toepas op het hele vers en niet alleen op de tijdsbepalingen.
coby schreef: 06 jun 2019, 15:00De Here talmt niet met de belofte, al zijn er die aan talmen denken maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil dat iemand verloren gaat, doch dat allen tot erkentenis der waarheid komen.
Kijk, jij interpreteert deze tekst achteraf met een aantal basisvoorwaarden: Jezus is niet teruggekomen en we wachten nog maar de Bijbel moet kloppen. Hoe jij interpreteert is een vorm van creationisme, maar wat jij in bovenstaand vers leest staat er niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 14:52
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:02
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 20:16
Gaitema schreef: 05 jun 2019, 19:51
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 17:23
Dat voor iedereen het persoonlijke einde komt behoeft geen discussie, daarin zijn we eensgezind.

Gaitema zal zijn ongelijk moeten erkennen als het einde der tijden niet is gekomen wanneer hij op hoge leeftijd in het bejaardentehuis vragend naar de hemel kijkt. Maar waarschijnlijker is het dat hij zich schoorvoetend achter hen schaart die jij vaag en onduidelijk noemt. Alleen preteristen zijn heden en morgen concreet.
Totdat het onheil uitbarst. De natuur ons aanvalt. De antichrist regeert en onze maatschappij door het natuurgeweld en de derde wereld oorlog compleet verwoest wordt. Voorafgaand door het in elkaar klappen van de hele wereld economie.
Heb je ook idee van een datum?
Nee, en ook niet of het precies "zo" gebeurd, voor de gebeurtenissen moet je bij de mensen zijn die er over openbaringen hebben gehad en dat hebben wij niet concreet.
Apostel Johannes kreeg een openbaring en Jezus zei tegen hem (dus niet tegen God voor wie een dag is als duizend jaar) dat hij haastelijk zou komen (Openb. 3:11) en in het laatste hoofdstuk herhaalt hij dat maar liefst driemaal (Openb. 22:7, 12 en 20). Waarom sla je geen acht op de openbaring gedaan aan een apostel?
De Heer denkt niet zoals wij. Ik heb het wel vaker gezegd, dat als de Heer zou zijn terug gekomen, ik het wel duidelijk door zou hebben gehad. Ook in de lijn met wat Anja zei: nog niet alle eindtijdsgebeurtenissen zijn gebeurd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 15:25
coby schreef: 06 jun 2019, 15:00
Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 14:52
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 14:02
Piebe Paulusma schreef: 05 jun 2019, 20:16
Heb je ook idee van een datum?
Nee, en ook niet of het precies "zo" gebeurd, voor de gebeurtenissen moet je bij de mensen zijn die er over openbaringen hebben gehad en dat hebben wij niet concreet.
Apostel Johannes kreeg een openbaring en Jezus zei tegen hem (dus niet tegen God voor wie een dag is als duizend jaar) dat hij haastelijk zou komen (Openb. 3:11) en in het laatste hoofdstuk herhaalt hij dat maar liefst driemaal (Openb. 22:7, 12 en 20). Waarom sla je geen acht op de openbaring gedaan aan een apostel?
Dat zei Sefanja ook. Spoedig, heel spoedig.
Ik had het niet over Sefanja maar over apostel Johannes. Deze apostel schreef dat het laatste uur gekomen was

'Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is.' (1 Joh. 2:18)

Aangezien je het laatste uur interpreteert als duizenden jaren and counting en er toen reeds vele antichristen waren, hoeveel antichristen zijn er dan nu wel niet? Nagenoeg elk mens op aarde moet dan een antichrist zijn als ik jouw interpretatie consequent toepas op het hele vers en niet alleen op de tijdsbepalingen.
coby schreef: 06 jun 2019, 15:00De Here talmt niet met de belofte, al zijn er die aan talmen denken maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil dat iemand verloren gaat, doch dat allen tot erkentenis der waarheid komen.
Kijk, jij interpreteert deze tekst achteraf met een aantal basisvoorwaarden: Jezus is niet teruggekomen en we wachten nog maar de Bijbel moet kloppen. Hoe jij interpreteert is een vorm van creationisme, maar wat jij in bovenstaand vers leest staat er niet.
Ja als het maar 40 jaar duurde, beetje niet aannemelijk dat ze dan gaan spotten: Waar blijft de belofte van Zijn komst?
De geest van de antichrist was er toen al.
Laatst gewijzigd door coby op 06 jun 2019, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 06 jun 2019, 14:52 Hallo Gaitema,

Ik begrijp dat jij meent dat jij de tweede komst persoonlijk en tijdens jouw leven gaat meemaken. Dan zou ik daar maar van uitgaan en het speculeren over de detail-afloop verder maar overlaten aan diegenen die denken de tweede komst tijdens hun verblijf op het aardse niet te beleven.
Ja, dat zou mij een hoop rust geven. ☺
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:31
peda schreef: 06 jun 2019, 14:52 Hallo Gaitema,

Ik begrijp dat jij meent dat jij de tweede komst persoonlijk en tijdens jouw leven gaat meemaken. Dan zou ik daar maar van uitgaan en het speculeren over de detail-afloop verder maar overlaten aan diegenen die denken de tweede komst tijdens hun verblijf op het aardse niet te beleven.
Ja, dat zou mij een hoop rust geven. ☺
Er werd bij ons ook nooit over gepreekt.Ja dat duurt nog wel een tijd en Jezus komt niet terug voor een handvol. Eerst moeten we opwekking krijgen.
Maar ik had in 2000 gedroomd dat we allemaal lagen te pitten op de vloer van een kerkgebouw en mijn ex zei altijd: dat duurt nog wel 100 jaar, maar toen in die droom werden we ineens wakker en ik zag buiten de bruidegom en de bruid bovenaan de trap staan om het gemeentehuis binnen te gaan en toen ineens zag m'n ex het ook en als een gek gingen we naar Hoogh Catharijne, evangeliseren en er waren er heel veel daar bezig en toen gingen we naar een trein en zjoet weg in die droom en vorig jaar zei m'n ex: we zijn veel verder dan ik dacht.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28 Ik heb het wel vaker gezegd, dat als de Heer zou zijn terug gekomen, ik het wel duidelijk door zou hebben gehad.

Wel, dat valt te bezien want Jezus' koninkrijk is niet van deze wereld (Joh. 18:36) en hij heeft het koninkrijk uitsluitend belooft aan hem die hem liefhebben (Jak. 2:5) en Hebreeen 9 vers 28 is helemaal duidelijk waar staat dat hij bij de tweede komst uitsluitend gezien zal worden 'van degenen die Hem verwachten tot zaligheid'. En dat is echt niet elk mens ter wereld beste Gaitema. Dus al hoe vaak je iets ook zegt, het wordt nog geen waarheid. Volgens Michael Jackson wel trouwens, zie Billy Jean. :clown:
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28Ook in de lijn met wat Anja zei: nog niet alle eindtijdsgebeurtenissen zijn gebeurd.
Dat zeggen joden ook en precies daarom is hij volgens hen de Messias niet. Je weet je in goed gezelschap met die stelling. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Ezechiel moest 430 dagen op zijn zij liggen en 70 jaar ballingschap, 360 over, maal 7, omdat ze weigerden terug te gaan, komt exact uit op 1948.
En er was nog iets dat precies uitkwam op 1967.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 06 jun 2019, 15:42 Ezechiel moest 430 dagen op zijn zij liggen en 70 jaar ballingschap, 360 over, maal 7, omdat ze weigerden terug te gaan, komt exact uit op 1948.
En er was nog iets dat precies uitkwam op 1967.
Dat is meer voor Mart z'n topic. Ik had het over apostel Johannes.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 15:39
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28 Ik heb het wel vaker gezegd, dat als de Heer zou zijn terug gekomen, ik het wel duidelijk door zou hebben gehad.

Wel, dat valt te bezien want Jezus' koninkrijk is niet van deze wereld (Joh. 18:36) en hij heeft het koninkrijk uitsluitend belooft aan hem die hem liefhebben (Jak. 2:5) en Hebreeen 9 vers 28 is helemaal duidelijk waar staat dat hij bij de tweede komst uitsluitend gezien zal worden 'van degenen die Hem verwachten tot zaligheid'. En dat is echt niet elk mens ter wereld beste Gaitema. Dus al hoe vaak je iets ook zegt, het wordt nog geen waarheid. Volgens Michael Jackson wel trouwens, zie Billy Jean. :clown:
Zo staat het er in vers 28: "zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid." Dat de overigen Hem niet zien staat er niet. Maar ik heb Hem niet gezien, al ben ik een christen. En voor mij geldt:
Lucas 16:

22 En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
23 En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
24 Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
"

Dat is nogal indrukwekkend. Iets wat je niet zal ontgaan.
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28Ook in de lijn met wat Anja zei: nog niet alle eindtijdsgebeurtenissen zijn gebeurd.
Dat zeggen joden ook en precies daarom is hij volgens hen de Messias niet. Je weet je in goed gezelschap met die stelling. ;)
Maar ook voor ons liggen bepaalde beloften die nog niet vervuld zijn. De rampen in Openbaringen heb ik ook niet gezien. Je vergeestelijkt zaken die naar mijn idee echt veel letterlijker bedoeld zijn. Er komt een dag dat je niet meer kan verdrinken in de zee bijvoorbeeld. Die dag komt er, echt! Als god daar niet voor zou kunnen zorgen...
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 06 jun 2019, 16:01
Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 15:39
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28 Ik heb het wel vaker gezegd, dat als de Heer zou zijn terug gekomen, ik het wel duidelijk door zou hebben gehad.

Wel, dat valt te bezien want Jezus' koninkrijk is niet van deze wereld (Joh. 18:36) en hij heeft het koninkrijk uitsluitend belooft aan hem die hem liefhebben (Jak. 2:5) en Hebreeen 9 vers 28 is helemaal duidelijk waar staat dat hij bij de tweede komst uitsluitend gezien zal worden 'van degenen die Hem verwachten tot zaligheid'. En dat is echt niet elk mens ter wereld beste Gaitema. Dus al hoe vaak je iets ook zegt, het wordt nog geen waarheid. Volgens Michael Jackson wel trouwens, zie Billy Jean. :clown:
Zo staat het er in vers 28: "zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid." Dat de overigen Hem niet zien staat er niet.
Het staat er niet maar je kan het er wel uit concluderen, simpelweg omdat de ongelovigen Christus niet verwachten tot zaligheid. In Jip en Janneke taal staat er:

Zo zal ook Christus, Die eenmaal gekruisigd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer geestelijk gezien worden uitsluitend door hen die Hem verwachten tot zaligheid.
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 16:01Maar ik heb Hem niet gezien, al ben ik een christen. En voor mij geldt:
Lucas 16:

22 En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
23 En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
24 Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
"

Dat is nogal indrukwekkend. Iets wat je niet zal ontgaan.
Dat is beeldspraak, je leest veel te letterlijk. Weet je niet wat het betekent dat de letter doodt en de geest levend maakt?

Je zegt dat Lukas 16 voor jou geldt maar voor een christen geldt het hele NT. En de evangeliën zijn bovendien gericht aan joden.
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28Maar ook voor ons liggen bepaalde beloften die nog niet vervuld zijn. De rampen in Openbaringen heb ik ook niet gezien. Je vergeestelijkt zaken die naar mijn idee echt veel letterlijker bedoeld zijn. Er komt een dag dat je niet meer kan verdrinken in de zee bijvoorbeeld. Die dag komt er, echt! Als god daar niet voor zou kunnen zorgen...
Niet voor zou kunnen zorgen? Als we zo gaan beginnen:jij bent degene die wacht op de belofte terwijl preteristen geloven dat God zijn belofte heeft gehouden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 15:39 Dat zeggen joden ook en precies daarom is hij volgens hen de Messias niet. Je weet je in goed gezelschap met die stelling. ;)
De joden, de joden, de joden. De status is dat de profetieën van de T'NaCH nog niet zijn vervuld, tenzij je ze gewoon 'geestelijk' opvat zodat er niets aantoonbaars van de vervulling overblijft. Prima, maar het simpele gegeven dat joden zeggen dat de profetieën van de T'NaCH nog niet zijn vervuld (nog geen definitief eind aan het wapengekletter, de Joden zijn nog niet teruggekeerd naar Israel, de tempel van Ezechi'el is nog niet gebouwd, etc), zou moeten betekenen dat de profetieën dus 'geestelijk' zijn vervuld, is een drogreden gebaseerd op steriotypering en geen argument.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 16:19
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 16:01
Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 15:39
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28 Ik heb het wel vaker gezegd, dat als de Heer zou zijn terug gekomen, ik het wel duidelijk door zou hebben gehad.

Wel, dat valt te bezien want Jezus' koninkrijk is niet van deze wereld (Joh. 18:36) en hij heeft het koninkrijk uitsluitend belooft aan hem die hem liefhebben (Jak. 2:5) en Hebreeen 9 vers 28 is helemaal duidelijk waar staat dat hij bij de tweede komst uitsluitend gezien zal worden 'van degenen die Hem verwachten tot zaligheid'. En dat is echt niet elk mens ter wereld beste Gaitema. Dus al hoe vaak je iets ook zegt, het wordt nog geen waarheid. Volgens Michael Jackson wel trouwens, zie Billy Jean. :clown:
Zo staat het er in vers 28: "zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid." Dat de overigen Hem niet zien staat er niet.
Het staat er niet maar je kan het er wel uit concluderen, simpelweg omdat de ongelovigen Christus niet verwachten tot zaligheid. In Jip en Janneke taal staat er:

Zo zal ook Christus, Die eenmaal gekruisigd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer geestelijk gezien worden uitsluitend door hen die Hem verwachten tot zaligheid.
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 16:01Maar ik heb Hem niet gezien, al ben ik een christen. En voor mij geldt:
Lucas 16:

22 En Hij zeide tot de discipelen: Er zullen dagen komen, wanneer gij zult begeren een der dagen van den Zoon des mensen te zien, en gij zult dien niet zien.
23 En zij zullen tot u zeggen: Ziet hier, of ziet daar is Hij; gaat niet heen, en volgt niet.
24 Want gelijk de bliksem, die van het ene einde onder den hemel bliksemt, tot het andere onder den hemel schijnt, alzo zal ook de Zoon des mensen wezen in Zijn dag.
"

Dat is nogal indrukwekkend. Iets wat je niet zal ontgaan.
Dat is beeldspraak, je leest veel te letterlijk. Weet je niet wat het betekent dat de letter doodt en de geest levend maakt?

Je zegt dat Lukas 16 voor jou geldt maar voor een christen geldt het hele NT. En de evangeliën zijn bovendien gericht aan joden.
Gaitema schreef: 06 jun 2019, 15:28Maar ook voor ons liggen bepaalde beloften die nog niet vervuld zijn. De rampen in Openbaringen heb ik ook niet gezien. Je vergeestelijkt zaken die naar mijn idee echt veel letterlijker bedoeld zijn. Er komt een dag dat je niet meer kan verdrinken in de zee bijvoorbeeld. Die dag komt er, echt! Als god daar niet voor zou kunnen zorgen...
Niet voor zou kunnen zorgen? Als we zo gaan beginnen:jij bent degene die wacht op de belofte terwijl preteristen geloven dat God zijn belofte heeft gehouden.
Dat moet de preterist zelf weten. Ik ben blij als ik verlost word uit dit ellendige bestaan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 15:48
coby schreef: 06 jun 2019, 15:42 Ezechiel moest 430 dagen op zijn zij liggen en 70 jaar ballingschap, 360 over, maal 7, omdat ze weigerden terug te gaan, komt exact uit op 1948.
En er was nog iets dat precies uitkwam op 1967.
Dat is meer voor Mart z'n topic. Ik had het over apostel Johannes.
Die moet je niet los zien van het O.T. en de belofte het koningschap van Israel te herstellen. Jeruzalem dat werd vernietigd is niet het koningschap van Israel herstellen.
peda
Berichten: 20462
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door peda »

Het goede is wel dat Gaitema, het speculeren heeft verlaten. Wanneer Piebe gelijk krijgt, zit Gaitema pas aan het einde van zijn leven met een probleem, maar tot dan helemaal niet. Het zijn allemaal persoonlijke keuzes (William James ).
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Tweede Komst a.k.a. de Dag van de Heer

Bericht door coby »

Mart schreef: 06 jun 2019, 16:26
Piebe Paulusma schreef: 06 jun 2019, 15:39 Dat zeggen joden ook en precies daarom is hij volgens hen de Messias niet. Je weet je in goed gezelschap met die stelling. ;)
De joden, de joden, de joden. De status is dat de profetieën van de T'NaCH nog niet zijn vervuld, tenzij je ze gewoon 'geestelijk' opvat zodat er niets aantoonbaars van de vervulling overblijft. Prima, maar het simpele gegeven dat joden zeggen dat de profetieën van de T'NaCH nog niet zijn vervuld (nog geen definitief eind aan het wapengekletter, de Joden zijn nog niet teruggekeerd naar Israel, de tempel van Ezechi'el is nog niet gebouwd, etc), zou moeten betekenen dat de profetieën dus 'geestelijk' zijn vervuld, is een drogreden gebaseerd op steriotypering en geen argument.
Maar wij gebruiken het juist als argument voor. De Joden zeggen het en die hebben er verstand van. Zodra een heiden met een uitleg komt, heb ik altijd zoiets van: ja hoor, het zal wel. Wat weet jij daar nou van? Ik vraag Michael Brown wel. Maakt niet uit of zo iemand 20 jaar de Bijbel heeft bestudeerd. Och zo'n suffe heiden, wat weet die daar nou van.