Schapen en Bokkenoordeel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Gaitema »

Callista:
Jezus zal wellicht zelf bepalen wie de Zijnen zijn...wie de bokken en de schapen zijn...


Coby:
Yup. Ik kon die teksten nooit rijmen. Aan de ene kant zijn degenen die Hem te drinken geven en opzoeken in de gevangenis de schapen, maar zoveel niet-christenen doen dat en zonder Jezus' offer kun je niet gered worden. Dan zal Hij ze de waarheid wel laten zien voor ze sterven lijkt me, anders klopt die andere tekst niet.

Callista:
Nee hoor..."alles wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan heb je voor mij gedaan"
Je hoeft dus helemaal niet in een letterlijk kruisoffer te geloven...en zelfs geen gelovige of een christen te zijn.

Kortom de vraag: hoe zit het met het eindoordeel van Jezus?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 17 aug 2019, 20:23Kortom de vraag: hoe zit het met het eindoordeel van Jezus?
Wees eerlijk: kun je je voorstellen dat een liefdevolle Jezus mensen afwijst die Hem te eten en te drinken hebben gegeven en Hem hebben getroost in de gevangenis?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 17 aug 2019, 21:04
Gaitema schreef: 17 aug 2019, 20:23Kortom de vraag: hoe zit het met het eindoordeel van Jezus?
Wees eerlijk: kun je je voorstellen dat een liefdevolle Jezus mensen afwijst die Hem te eten en te drinken hebben gegeven en Hem hebben getroost in de gevangenis?
Eerlijk gezegd , nee
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Inktvlam »

Gaitema schreef: 17 aug 2019, 20:23 Kortom de vraag: hoe zit het met het eindoordeel van Jezus?
Welk eindoordeel?
Jezus: “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door J-W »

Gaitema, je gaat er hierbij van uit dat er een eindoordeel door Jezus zal komen. Zonder het boek Openbaringen zou daar echter weinig over bekend zijn. Adam en Eva, Abraham, Mozes en noem maar op, geen van hen hadden enig idee van een eindoordeel. Ik hou me daarom maar aan zijn belangrijkste boodschap nl. goed zijn voor je naasten en dat het speculeren over een eindoordeel mensenwerk is. Of we zijn uitspraak over het scheiden van schapen en bokken letterlijk moeten nemen betwijfel ik daarom. Het ging er Jezus in al zijn uitspraken en gelijkenissen voornamelijk om dat wij goed moesten zijn voor onze naasten.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door coby »

twijfelaar schreef: 17 aug 2019, 21:24 Gaitema, je gaat er hierbij van uit dat er een eindoordeel door Jezus zal komen. Zonder het boek Openbaringen zou daar echter weinig over bekend zijn. Adam en Eva, Abraham, Mozes en noem maar op, geen van hen hadden enig idee van een eindoordeel. Ik hou me daarom maar aan zijn belangrijkste boodschap nl. goed zijn voor je naasten.
In het O.T. wordt ook al gesproken over een dag der wrake.
Jesaja 61:2.
Maar je kunt je inderdaad beter bezig houden met Zijn belangrijkste boodschap.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door coby »

Inktvlam schreef: 17 aug 2019, 21:12
Gaitema schreef: 17 aug 2019, 20:23 Kortom de vraag: hoe zit het met het eindoordeel van Jezus?
Welk eindoordeel?
Jezus: “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48).
Ja die heb je, maar ook deze:

Romeinen 2:

12Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

En Matteus 25

31Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid. 32En al de volken zullen vóór Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken, 33en Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand. 34Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Als dan iemand zegt: ik moet Jezus niet, omdat ie een raar beeld heeft van God, maar hij dient Hem door zijn daden en al die teksten moeten kloppen, dan laat God 'm wel zien dat Hij bestaat en goed is voordat ie sterft. Dat doet Hij zelfs bij mensen die niet goed hebben geleefd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Gaitema »

Ik veronderstel dat het daar ook op neer komt Coby. En het geloof waar het om gaat, draait ook om meer dan geloof belijden. Het draait om het in contact zijn met Gods Geest die in ons werkt, en op dit "geweten" vertrouwen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Gaitema »

twijfelaar schreef: 17 aug 2019, 21:24 Gaitema, je gaat er hierbij van uit dat er een eindoordeel door Jezus zal komen. Zonder het boek Openbaringen zou daar echter weinig over bekend zijn. Adam en Eva, Abraham, Mozes en noem maar op, geen van hen hadden enig idee van een eindoordeel. Ik hou me daarom maar aan zijn belangrijkste boodschap nl. goed zijn voor je naasten en dat het speculeren over een eindoordeel mensenwerk is. Of we zijn uitspraak over het scheiden van schapen en bokken letterlijk moeten nemen betwijfel ik daarom. Het ging er Jezus in al zijn uitspraken en gelijkenissen voornamelijk om dat wij goed moesten zijn voor onze naasten.
Hii verteld het ook zo, dat we het kunnen pakken. Dat ben ik met je eens. Al geloof ik ook dat er een eindoordeel zal zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Gaitema »

Inktvlam schreef: 17 aug 2019, 21:12
Gaitema schreef: 17 aug 2019, 20:23 Kortom de vraag: hoe zit het met het eindoordeel van Jezus?
Welk eindoordeel?
Jezus: “En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage (zijn sterfdag).” (Joh.12:47-48).
Er komt ook nog een wederkomst, al had Lorber dat niet goed. Daarvoor moet je bij Dudde zijn 😎
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Schapen en Bokkenoordeel

Bericht door Kessel »

Omdat Paulus een apostel is en het apostelschap de hoogste gave, hadden de apostelen alle gaven waaronder ook het profeteren. En Paulus zegt: Die in Christus gestorven zijn zullen eerst opstaan (1 Thessalonicenzen 4,16). Ook is het gedeelte over de schapen en bokken een uit Mattheüs 25 waarin het gedurende het hele hoofdstuk over ware en valse broeders gaat. Eerst wijze en dwaze maagden. Dan met de talenten over het verschil tussen goede, trouwe en boze, luie dienstknechten. En weer daarop volgt de gelijkenis over de schapen en bokken. Dit gaat dus over de tijd (kort) na de opstanding. En over gelovigen onder alle volken.

Ook in Openbaring 20 gaat het over een 1e en een 2e opstanding. De gelovigen komen in de 1e opstanding (Openbaring 20,4). Die zullen ook deelnemen aan het 1000-jarig vrederijk, maar de ongelovigen niet. Die komen pas na de 1000 jaren aan de beurt (Openbaring 20,5). Voor hun geldt dat de duivel hen in die opstanding nog zal proberen te verleiden. De duivel wil de Gog en de Magog gaan verzamelen tot de oorlog. In Openbaring 20,15 staat dat als iemand niet gevonden werd in het boek van het leven, die in de poel van vuur werd geworpen.