Identificeer de mol

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 19 aug 2019, 13:43
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:34
coby schreef: 19 aug 2019, 13:25
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 12:34
coby schreef: 19 aug 2019, 11:47

Er zijn zoveel bijna dood ervaringen. Als ze niet overeen komen met de Bijbel geloof ik ze niet. Een meisje zag vrouwen in de hel omdat ze hun haar hadden geverfd en mascara op hadden gedaan. Dan denk ik: je bent misleid door een religieuze demon.
Jezus zei over Judas dat het beter voor hem was geweest als hij niet geboren was. Dan had hij niet kunnen zondigen.
Wat ik je vertel zijn de overeenkomsten tussen een aantal die richting Jezus wijzen. De bijbel lijkt er geen uitspraken "tegen" te doen. De situatie van het dodenrijk en het poel van vuur sluit er juist naadloos bij aan. Over de zondeval zegt de bijbel na genoeg eigenlijk niks. Het verteld alleen over de val van satan en de engelen en dan nog verborgen als een dubbele laag onder een profetie over de koning van Tirus.. en over de val van Adam en Eva. Verder over dat toen we nog met de ruggen naar Jezus waren gekeerd, dat God Zijn Zoon al uit liefde zond. Hij had ons al lief, voor we Hem hebben lief gehad.

De bijbel verteld je een zekere basis, maar niet alles. Het legt de rots om op te bouwen en de Heilige Geest is wie ons verder onderwijst.
Het is de mens gegeven een keer te leven, een keer te sterven en daarna het oordeel. (Lazarus en zo daar gelaten)
Jeremia: Uw ogen zagen mijn vormeloos begin.
Reincarnatie geloof ik niets van. Krijg je een baby, blijkt het Hitler geincarneerd voor z'n 2e kans. Vond 'm al zo vervelend doen. Jezus houdt van alle lieve babies, zongen we zondag, maar niet van jou mormel.
Ik geloof niet in reïncarnatie zoals Hindoes het zeggen. Wel geloof ik dat er speciale mensen zijn zoals Elia die meermalen op de aarde zijn (Johannes de Doper en als één van de twee getuigen). Uitzonderingen. Verder kan ik me indenken dat babies die abortus ondergaan hebben, nog een tweede leven van God krijgen. Ik wil Anja's ervaringen ook serieus nemen. Wellicht is zij ook een uitzondering zoals Elia. En laten we wel wezen, David pleegde een moord, wel meerdere, maar was een man van God. Ik sluit niks uit.

Wat je bijbelse aanhalen betreft, het sluit een eerder bestaan in de hemel en daar uitvallen voor mij niet uit, ook niet een duizend jarig vredesrijk waarin we weer komen en daarna weer komen in een paradijs.
Johannes was iemand anders in de Geest van Elia, net zo'n soort bediening had ie door de Heilige Geest.
Waarom moet een abortus baby een tweede leven? Laat ze lekker in de hemel. Enige voordeel ervan.
Waarom komen we dan op aarde?

Wat Johannes de Doper betreft, Jezus beweerd dat hij Elia is. Johannes wist dat mogelijk van zichzelf niet.
Maar als twee getuigen komen Mozus en Elia nog een keer naar de aarde toe. Maar misschien leidt dit af. Voor ons gewone mensen telt het dat we hier één keer als mens zijn en waarom zijn we hier volgens jou?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door coby »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:48
coby schreef: 19 aug 2019, 13:45
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:42
peda schreef: 19 aug 2019, 12:17 Gaitema, als de mol een persoonsachtige is en vervolgens samenvalt met de duivel, dan is de mol toch geidentificeerd. Of staan er nog andere vragen open?
Nee zo simpel is dat niet. De mol is namelijk moeilijk te herkennen in het christendom. Als kerken leeg lopen en intern verdeeld in conflicten raakt of zelfs de omgeving niet meer weet te bereiken, dan is het dikwijls verdomd moeilijk vast te stellen waar dat nu aan ligt, maar je ziet wel dat de duivel een wig tussen de christenen heeft gedreven. Ook binnen relaties in familie, vrienden en huwelijken kan het plaats vinden. Dus dan nog is de vraag hoe je het verderf tegen houdt.

Bidden bijvoorbeeld? Jezus serieus de leiding geven?
Soms is er wel een stoker aan te wijzen, maar dan nog, die kan zich ook weer bekeren. Alleen ben ik voortaan weg uit zo'n kerk als ze die zijn of haar gang laten gaan. Geen kerkelijke tucht, dan aju paraplu.
Kan je voorbeeld en noemen, waar je tegen aanliep?
Je moet daar wel heel erg mee oppassen dat je niet iemand vals beschuldigt. Dat heb ik ook wel gezien. Dan zei zo'n mens tegen een Surinaamse broeder: ik heb de gave van onderscheiding en jij bent slecht zegt de Heilige Geest. Dat was een hartstikke aardige gozer. Sprak 'm laatst nog. Eigenlijk is dat iets voor voorgangers om schapen tegen wolven te beschermen. Maar een keer bleven of gingen mensen weg uit een kerk omdat de vrouw van de koffie nogal dominant was en iedereen weg joeg. Zou 'r geen mol noemen. Met onze kerkexplosie en scheiding was er iemand (oudste, vrouw)die tegen m'n ex zei over mij: zij is een borderliner en die kunnen geen relatie hebben. Ze moedigde hem aan om van me te scheiden. En proberen mijn kinderen af te jatten en belasteren en liegen bij de rechtbank. Hij en ik waren fout. Je kunt haar niet de schuld geven, maar dat was er wel 1 die twist zaait tussen broeders en een tijd terug probeerde ze weer hetzelfde. Het is een controlerende geest die erachter zit. Ze is als kind ook mishandeld.
Vergeven en zegenen, maar ver uit de buurt blijven voortaan, anders blijven ze doorgaan. En een kerk waar de voorganger jarenlang een relatie erbij had stiekem. Die hebben ze eruit gezet en dan gaat ie vrolijk met dat mens naar een andere kerk. Daar ga ik dus nooit heen. Tucht doen ze niet aan. En in die oude kerk hadden ze dus geen voorganger en daar zat weer zo'n wolf, altijd van die vrome lui die functies hebben of vooraan staan. Werd niets aan gedaan. Ik moest maar vergeven en het begrijpen. Dan peer ik 'm.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 19 aug 2019, 14:06
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:48
coby schreef: 19 aug 2019, 13:45
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:42
peda schreef: 19 aug 2019, 12:17 Gaitema, als de mol een persoonsachtige is en vervolgens samenvalt met de duivel, dan is de mol toch geidentificeerd. Of staan er nog andere vragen open?
Nee zo simpel is dat niet. De mol is namelijk moeilijk te herkennen in het christendom. Als kerken leeg lopen en intern verdeeld in conflicten raakt of zelfs de omgeving niet meer weet te bereiken, dan is het dikwijls verdomd moeilijk vast te stellen waar dat nu aan ligt, maar je ziet wel dat de duivel een wig tussen de christenen heeft gedreven. Ook binnen relaties in familie, vrienden en huwelijken kan het plaats vinden. Dus dan nog is de vraag hoe je het verderf tegen houdt.

Bidden bijvoorbeeld? Jezus serieus de leiding geven?
Soms is er wel een stoker aan te wijzen, maar dan nog, die kan zich ook weer bekeren. Alleen ben ik voortaan weg uit zo'n kerk als ze die zijn of haar gang laten gaan. Geen kerkelijke tucht, dan aju paraplu.
Kan je voorbeeld en noemen, waar je tegen aanliep?
Je moet daar wel heel erg mee oppassen dat je niet iemand vals beschuldigt. Dat heb ik ook wel gezien. Dan zei zo'n mens tegen een Surinaamse broeder: ik heb de gave van onderscheiding en jij bent slecht zegt de Heilige Geest. Dat was een hartstikke aardige gozer. Sprak 'm laatst nog. Eigenlijk is dat iets voor voorgangers om schapen tegen wolven te beschermen. Maar een keer bleven of gingen mensen weg uit een kerk omdat de vrouw van de koffie nogal dominant was en iedereen weg joeg. Zou 'r geen mol noemen. Met onze kerkexplosie en scheiding was er iemand (oudste, vrouw)die tegen m'n ex zei over mij: zij is een borderliner en die kunnen geen relatie hebben. Ze moedigde hem aan om van me te scheiden. En proberen mijn kinderen af te jatten en belasteren en liegen bij de rechtbank. Hij en ik waren fout. Je kunt haar niet de schuld geven, maar dat was er wel 1 die twist zaait tussen broeders en een tijd terug probeerde ze weer hetzelfde. Het is een controlerende geest die erachter zit. Ze is als kind ook mishandeld.
Vergeven en zegenen, maar ver uit de buurt blijven voortaan, anders blijven ze doorgaan. En een kerk waar de voorganger jarenlang een relatie erbij had stiekem. Die hebben ze eruit gezet en dan gaat ie vrolijk met dat mens naar een andere kerk. Daar ga ik dus nooit heen. Tucht doen ze niet aan. En in die oude kerk hadden ze dus geen voorganger en daar zat weer zo'n wolf, altijd van die vrome lui die functies hebben of vooraan staan. Werd niets aan gedaan. Ik moest maar vergeven en het begrijpen. Dan peer ik 'm.
Soms moet je wel. Ik denk dat je er wijs aan deed.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

Storm schreef: 19 aug 2019, 12:39
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 11:20
Zolderworm schreef: 19 aug 2019, 11:05
Gaitema schreef: 18 aug 2019, 22:53 Om te weten wie de mol is, moeten we hem identificeren. Hoe identificeren we de mol in het christendom? De gene die de kerk van binnen uitholt?
Dit is typisch de paranoïde houding die we in het meer simpele christendom zien. En de veronderstelde "vijand" is natuurlijk iemand anders dan jij zelf of jouw groep. Zo is de neiging tot het scheppen van tweespalt ingebakken in dit soort christendom.
Als je eerst meer respectvoller over christenen praat, praten we dan wel verder. Zo ga ik niet met jou in gesprek.
@Gaitema,
Een topic over; ~wie de mol zal zijn in het christendom~ vind ik persoonlijk ook niet respectvol.
Ik vind het zelf van levensbelang. Het geen wat je kerk koud en leeg maakt, doet afdwalen, moet je als levende christen zien te ontdekken, om er oplossingen voor te kunnen bedenken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20591
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Identificeer de mol

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:42
peda schreef: 19 aug 2019, 12:17 Gaitema, als de mol een persoonsachtige is en vervolgens samenvalt met de duivel, dan is de mol toch geidentificeerd. Of staan er nog andere vragen open?
Nee zo simpel is dat niet. De mol is namelijk moeilijk te herkennen in het christendom. Als kerken leeg lopen en intern verdeeld in conflicten raakt of zelfs de omgeving niet meer weet te bereiken, dan is het dikwijls verdomd moeilijk vast te stellen waar dat nu aan ligt, maar je ziet wel dat de duivel een wig tussen de christenen heeft gedreven. Ook binnen relaties in familie, vrienden en huwelijken kan het plaats vinden. Dus dan nog is de vraag hoe je het verderf tegen houdt.

Bidden bijvoorbeeld? Jezus serieus de leiding geven?
Gaitema, sla de inhoud van het laatste bijbel boek er op na en ik denk dat dan de meeste vragen beantwoord zijn. Zelf heb jij wel eens opgemerkt dat jij het niet vreemd zou vinden de terugkeer van Jezus in jouw huidige leven mee te maken. Dan temeer zou ik mij concentreren op datgene wat over die belangrijke periode staat voorspeld. Daar staat duidelijk dat het verderf niet tegen te houden is. Bidden tot God dat Hij de openbaring van Johannes intrekt of veranderd.? Het Nineveh gebed? Overigens merk ik op dat jij Tin in mijn ogen verkeerd beoordeeld inzake zijn houding richting christenen. Houd overigens gewoon het topic open, jij bent voor mij iemand die op dit forum door het inbrengen van interessante topics "' leven in de brouwerij "' brengt. De atheisten sec zijn niet instaat een forum als dit in het leven te houden. Dan wordt het zoals Callista opmerkt hier een theekransje.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 19 aug 2019, 15:08
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:42
peda schreef: 19 aug 2019, 12:17 Gaitema, als de mol een persoonsachtige is en vervolgens samenvalt met de duivel, dan is de mol toch geidentificeerd. Of staan er nog andere vragen open?
Nee zo simpel is dat niet. De mol is namelijk moeilijk te herkennen in het christendom. Als kerken leeg lopen en intern verdeeld in conflicten raakt of zelfs de omgeving niet meer weet te bereiken, dan is het dikwijls verdomd moeilijk vast te stellen waar dat nu aan ligt, maar je ziet wel dat de duivel een wig tussen de christenen heeft gedreven. Ook binnen relaties in familie, vrienden en huwelijken kan het plaats vinden. Dus dan nog is de vraag hoe je het verderf tegen houdt.

Bidden bijvoorbeeld? Jezus serieus de leiding geven?
Gaitema, sla de inhoud van het laatste bijbel boek er op na en ik denk dat dan de meeste vragen beantwoord zijn. Zelf heb jij wel eens opgemerkt dat jij het niet vreemd zou vinden de terugkeer van Jezus in jouw huidige leven mee te maken. Dan temeer zou ik mij concentreren op datgene wat over die belangrijke periode staat voorspeld. Daar staat duidelijk dat het verderf niet tegen te houden is. Bidden tot God dat Hij de openbaring van Johannes intrekt of veranderd.? Het Nineveh gebed?
Dat kan, maar het enige wat dan helpt is bekering van de wereld. Een heuze opwekking , want daardoor bleef Nineve bespaard.

Bij ons in de gemeente volgen ze de lijn: eerst de bekering, dan de wet en dan de vluchten.

"Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die dag aan nacht de wet van de Heer overdenkt." Psalm 1.

Ik ga wanneer ik de tijd heb eens kijken wat ik in Openbaringen vind. De 7 gemeentes waarmee het begint spreekt boekdelen. Maar verder op komen ook zaken naar voren.
Overigens merk ik op dat jij Tin in mijn ogen verkeerd beoordeeld inzake zijn houding richting christenen.
Ja, dat denk ik nu ook. Ik reageerde te snel. Ook daar kan je de mol achter zoeken, die een wig tussen mij en Tin in dreef. Waardoor? Negatieve oordelende gedachtes. Welk wapen kan je er tegen handteren? Ik denk in dit geval dat ik hem moest bevragen en niet zelf conclusies moest trekken.
Houd overigens gewoon het topic open, jij bent voor mij iemand die op dit forum door het inbrengen van interessante topics "' leven in de brouwerij "' brengt. De atheisten sec zijn niet instaat een forum als dit in het leven te houden. Dan wordt het zoals Callista opmerkt hier een theekransje.
Ja, dank je. Ik houd het zelf ook wel open. Iedereen hebben we daar echter bij nodig. Het wordt er niet gemakkelijker voor het forum er op, als mensen elkaar gaan bestrijden met niet zulke handige uitspraken, waardoor een moderator "voor beraad" het topic dicht gooit en vervolgens dicht laat. Dan moet ik weer een nieuwe topic bedenken :?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20591
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Identificeer de mol

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 16:37
peda schreef: 19 aug 2019, 15:08
Overigens merk ik op dat jij Tin in mijn ogen verkeerd beoordeeld inzake zijn houding richting christenen.
Ja, dat denk ik nu ook. Ik reageerde te snel. Ook daar kan je de mol achter zoeken, die een wig tussen mij en Tin in dreef. Waardoor? Negatieve oordelende gedachtes. Welk wapen kan je er tegen handteren? Ik denk in dit geval dat ik hem moest bevragen en niet zelf conclusies moest trekken.
Hallo Gaitema,

Blij dit van jouw hand te lezen richting Tin. Tin is in in mijn ogen uiterst integer. Compliment overigens dat je zelf stelt te snel geconcludeerd te hebben, lang niet iedereen kan het opbrengen de hand in eigen boezem te steken. Daarvoor :flower1:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door callista »

Ik sluit me daarbij aan... :)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Identificeer de mol

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:25
callista schreef: 19 aug 2019, 13:20
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:17
callista schreef: 19 aug 2019, 13:14 <Mensen buitensluiten is niet christelijk..of toch?
Die verdienen ook respect.
Niet alleen jij en alleen jouw visie...
Dit is Bijbelstudie en ik vraag wat in het christendom het christendom leegt zuigt. Hoe ik hier uitgelachen wordt door Tin en Zolderworm ons als "simpele christenen" omschrijft hoort niet in de topic thuis!
Niemand lacht jou uit...dat is je eigen idee fixe...en tevens een valse beschuldiging.
Als je alleen je eigen mening wilt horen moet je hier geen topic over openen....niet elke christen denkt ook zo als jij.
Zo gaat het niet op die manier...toom je wat in...
Zo help jij je eigen topic om zeep...en heeft niemand er meer zin in....door dat korte lontje
Jij bent geen christen, Zonderworm is geen Christen en Tin is geen Christen. Laat Christenen in Bijbelstudie met rust en loop ze niet weg te treiteren. Als jullie zo doorgaan en al mijn topics straks een slotje op zit, vertrek ik van dit forum. Dan ben ik er helemaal klaar mee. Jullie respecteren onze grenzen niet en in een moderator dat ons uitlacht heb ik geen vertrouwen.
De bijbel wordt niet alleen door christenen bestudeerd. Vandaar dat daar kritiek op kan komen en andere inzichten. Bovendien legt de bijbel sinds vele eeuwen een zwaar stempel op onze cultuur en daarom mag iedereen bijbelstudie doen en tot andere conclusies komen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 19 aug 2019, 17:07
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:25
callista schreef: 19 aug 2019, 13:20
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:17
callista schreef: 19 aug 2019, 13:14 <Mensen buitensluiten is niet christelijk..of toch?
Die verdienen ook respect.
Niet alleen jij en alleen jouw visie...
Dit is Bijbelstudie en ik vraag wat in het christendom het christendom leegt zuigt. Hoe ik hier uitgelachen wordt door Tin en Zolderworm ons als "simpele christenen" omschrijft hoort niet in de topic thuis!
Niemand lacht jou uit...dat is je eigen idee fixe...en tevens een valse beschuldiging.
Als je alleen je eigen mening wilt horen moet je hier geen topic over openen....niet elke christen denkt ook zo als jij.
Zo gaat het niet op die manier...toom je wat in...
Zo help jij je eigen topic om zeep...en heeft niemand er meer zin in....door dat korte lontje
Jij bent geen christen, Zonderworm is geen Christen en Tin is geen Christen. Laat Christenen in Bijbelstudie met rust en loop ze niet weg te treiteren. Als jullie zo doorgaan en al mijn topics straks een slotje op zit, vertrek ik van dit forum. Dan ben ik er helemaal klaar mee. Jullie respecteren onze grenzen niet en in een moderator dat ons uitlacht heb ik geen vertrouwen.
De bijbel wordt niet alleen door christenen bestudeerd. Vandaar dat daar kritiek op kan komen en andere inzichten. Bovendien legt de bijbel sinds vele eeuwen een zwaar stempel op onze cultuur en daarom mag iedereen bijbelstudie doen en tot andere conclusies komen.
Best, maar respectvol dan maar.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 19 aug 2019, 16:51
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 16:37
peda schreef: 19 aug 2019, 15:08
Overigens merk ik op dat jij Tin in mijn ogen verkeerd beoordeeld inzake zijn houding richting christenen.
Ja, dat denk ik nu ook. Ik reageerde te snel. Ook daar kan je de mol achter zoeken, die een wig tussen mij en Tin in dreef. Waardoor? Negatieve oordelende gedachtes. Welk wapen kan je er tegen handteren? Ik denk in dit geval dat ik hem moest bevragen en niet zelf conclusies moest trekken.
Hallo Gaitema,

Blij dit van jouw hand te lezen richting Tin. Tin is in in mijn ogen uiterst integer. Compliment overigens dat je zelf stelt te snel geconcludeerd te hebben, lang niet iedereen kan het opbrengen de hand in eigen boezem te steken. Daarvoor :flower1:
Ach ja, wijsheid komt met de jaren 😁
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door Vertrokken user 5 »

@ Gaitema,

Bijzonder mooie en correcte dingen heb je aangedragen in deze topic vind ik. Waarvoor dank. Ik heb genoten van de meeste van je antwoorden en inzichten. :flower1:

Verder wil ik nog even iets naar voren halen om het ook van mijn kant te accentueren:
peda schreef: 19 aug 2019, 15:08
Gaitema, sla de inhoud van het laatste bijbel boek er op na en ik denk dat dan de meeste vragen beantwoord zijn. Zelf heb jij wel eens opgemerkt dat jij het niet vreemd zou vinden de terugkeer van Jezus in jouw huidige leven mee te maken. Dan temeer zou ik mij concentreren op datgene wat over die belangrijke periode staat voorspeld. Daar staat duidelijk dat het verderf niet tegen te houden is. Bidden tot God dat Hij de openbaring van Johannes intrekt of veranderd.? Het Nineveh gebed?
Ik deel jouw geloof, Gaitema, in dezen en zou willen zeggen, houd stand. Innerlijk. En besef dat je de wereld niet kunt, niet moet en ook niet hoeft te redden, zelfs niet mag eigenlijk. Blijf in Hem. Houd je lamp brandende. Het verderf is inderdaad niet tegen te houden en slaat overal toe. Zoals voorzegd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door callista »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 17:59
Messenger schreef: 19 aug 2019, 17:07
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:25
callista schreef: 19 aug 2019, 13:20
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:17

Dit is Bijbelstudie en ik vraag wat in het christendom het christendom leegt zuigt. Hoe ik hier uitgelachen wordt door Tin en Zolderworm ons als "simpele christenen" omschrijft hoort niet in de topic thuis!
Niemand lacht jou uit...dat is je eigen idee fixe...en tevens een valse beschuldiging.
Als je alleen je eigen mening wilt horen moet je hier geen topic over openen....niet elke christen denkt ook zo als jij.
Zo gaat het niet op die manier...toom je wat in...
Zo help jij je eigen topic om zeep...en heeft niemand er meer zin in....door dat korte lontje
Jij bent geen christen, Zonderworm is geen Christen en Tin is geen Christen. Laat Christenen in Bijbelstudie met rust en loop ze niet weg te treiteren. Als jullie zo doorgaan en al mijn topics straks een slotje op zit, vertrek ik van dit forum. Dan ben ik er helemaal klaar mee. Jullie respecteren onze grenzen niet en in een moderator dat ons uitlacht heb ik geen vertrouwen.
De bijbel wordt niet alleen door christenen bestudeerd. Vandaar dat daar kritiek op kan komen en andere inzichten. Bovendien legt de bijbel sinds vele eeuwen een zwaar stempel op onze cultuur en daarom mag iedereen bijbelstudie doen en tot andere conclusies komen.
Best, maar respectvol dan maar.
Dan kunnen we in ieder geval weer door...
Gelukkig maar... :)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Identificeer de mol

Bericht door Tin »

peda schreef: 19 aug 2019, 16:51
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 16:37
peda schreef: 19 aug 2019, 15:08
Overigens merk ik op dat jij Tin in mijn ogen verkeerd beoordeeld inzake zijn houding richting christenen.
Ja, dat denk ik nu ook. Ik reageerde te snel. Ook daar kan je de mol achter zoeken, die een wig tussen mij en Tin in dreef. Waardoor? Negatieve oordelende gedachtes. Welk wapen kan je er tegen handteren? Ik denk in dit geval dat ik hem moest bevragen en niet zelf conclusies moest trekken.
Hallo Gaitema,

Blij dit van jouw hand te lezen richting Tin. Tin is in in mijn ogen uiterst integer. Compliment overigens dat je zelf stelt te snel geconcludeerd te hebben, lang niet iedereen kan het opbrengen de hand in eigen boezem te steken. Daarvoor :flower1:
Helemaal goed tussen ons. :)
Is ook even ge-pb't.
Het rechtzetten wanneer iets niet helemaal logisch beoordeld is, is inderdaad een goede eigenschap die niet iedereen gegeven is.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 19 aug 2019, 18:58
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 17:59
Messenger schreef: 19 aug 2019, 17:07
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 13:25
callista schreef: 19 aug 2019, 13:20

Niemand lacht jou uit...dat is je eigen idee fixe...en tevens een valse beschuldiging.
Als je alleen je eigen mening wilt horen moet je hier geen topic over openen....niet elke christen denkt ook zo als jij.
Zo gaat het niet op die manier...toom je wat in...
Zo help jij je eigen topic om zeep...en heeft niemand er meer zin in....door dat korte lontje
Jij bent geen christen, Zonderworm is geen Christen en Tin is geen Christen. Laat Christenen in Bijbelstudie met rust en loop ze niet weg te treiteren. Als jullie zo doorgaan en al mijn topics straks een slotje op zit, vertrek ik van dit forum. Dan ben ik er helemaal klaar mee. Jullie respecteren onze grenzen niet en in een moderator dat ons uitlacht heb ik geen vertrouwen.
De bijbel wordt niet alleen door christenen bestudeerd. Vandaar dat daar kritiek op kan komen en andere inzichten. Bovendien legt de bijbel sinds vele eeuwen een zwaar stempel op onze cultuur en daarom mag iedereen bijbelstudie doen en tot andere conclusies komen.
Best, maar respectvol dan maar.
Dan kunnen we in ieder geval weer door...
Gelukkig maar... :)
Nee! Ik ben toe aan koffie. Ff naar het café , daarna weer verder 😫
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door callista »

Ja..groot gelijk...de inwendige mens mag ook niet vergeten worden.
Geniet ervan... ;)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

:lol: dank je
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Identificeer de mol

Bericht door Bonjour »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 19:51 Nee! Ik ben toe aan koffie. Ff naar het café , daarna weer verder
Jaja, voor koffie naar het café. Die gaat naar de coffeeshop.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

Bonjour schreef: 19 aug 2019, 19:56
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 19:51 Nee! Ik ben toe aan koffie. Ff naar het café , daarna weer verder
Jaja, voor koffie naar het café. Die gaat naar de coffeeshop.
Ja, daar kom ik altijd in hogere zweren. :ugeek:

[modbreak Trajecto] Je bedoelt sferen neem ik aan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 19:58
Bonjour schreef: 19 aug 2019, 19:56
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 19:51 Nee! Ik ben toe aan koffie. Ff naar het café , daarna weer verder
Jaja, voor koffie naar het café. Die gaat naar de coffeeshop.
Ja, daar kom ik altijd in hogere zweren. :ugeek:
Je praat nu al wartaal :lol:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 19 aug 2019, 21:42
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 19:58
Bonjour schreef: 19 aug 2019, 19:56
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 19:51 Nee! Ik ben toe aan koffie. Ff naar het café , daarna weer verder
Jaja, voor koffie naar het café. Die gaat naar de coffeeshop.
Ja, daar kom ik altijd in hogere zweren. :ugeek:
Je praat nu al wartaal :lol:
:roll:
Oké 🤔
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 okt 2018, 00:30
Man/Vrouw: M

Re: Identificeer de mol

Bericht door Leonardus Calvijn »

Gaitema schreef: 19 aug 2019, 09:52
Piebe Paulusma schreef: 19 aug 2019, 09:09
Messenger schreef: 18 aug 2019, 23:37 Naar mijn idee is Mozes de mol.
Goed gevonden en ik denk dat er zeker wat in zit! Persoonlijk denk ik dat Adam de mol was, waar Mozes uit voortkwam.
De mol is natuurlijk de vermomming waarachter de duivel schuil gaat. De wolf in schaapskleren.
Kenmerken onder andere:
Jezus afzwakken
Gods kracht verdraaien
Strijd in plaats van vrede
Immoraliteit en grenzen ervan vervagen
Oppervlakkigheid
Afgoderij
hoogmoed en eigenliefde
Bureaucratie in plaats van naastenliefde
En stel dat jij de mol bent?
Je hebt een duidelijke mening waarbij ik best kan aantonen dat je doet aan:
Jezus afzwakken
Gods kracht verdraaien
Strijd in plaats van vrede
Immoraliteit en grenzen ervan vervagen
Oppervlakkigheid
Afgoderij
hoogmoed en eigenliefde
Bureaucratie in plaats van naastenliefde

Met een beetje tijd l*l ik daar zo een punt aan.
dus: stel dat jij de mol bent? Wat dan?
Hoe sta je dan tegenover je eigen TS?
Volgens mij is dát relevant voor een christen namelijk: ben ik een mol óf niet...
(en nee, niet persoonlijk bedoeld maar ga het eens onderzoeken)
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door coby »

Leonardus Calvijn schreef: 20 aug 2019, 00:41
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 09:52
Piebe Paulusma schreef: 19 aug 2019, 09:09
Messenger schreef: 18 aug 2019, 23:37 Naar mijn idee is Mozes de mol.
Goed gevonden en ik denk dat er zeker wat in zit! Persoonlijk denk ik dat Adam de mol was, waar Mozes uit voortkwam.
De mol is natuurlijk de vermomming waarachter de duivel schuil gaat. De wolf in schaapskleren.
Kenmerken onder andere:
Jezus afzwakken
Gods kracht verdraaien
Strijd in plaats van vrede
Immoraliteit en grenzen ervan vervagen
Oppervlakkigheid
Afgoderij
hoogmoed en eigenliefde
Bureaucratie in plaats van naastenliefde
En stel dat jij de mol bent?
Je hebt een duidelijke mening waarbij ik best kan aantonen dat je doet aan:
Jezus afzwakken
Gods kracht verdraaien
Strijd in plaats van vrede
Immoraliteit en grenzen ervan vervagen
Oppervlakkigheid
Afgoderij
hoogmoed en eigenliefde
Bureaucratie in plaats van naastenliefde

Met een beetje tijd l*l ik daar zo een punt aan.
dus: stel dat jij de mol bent? Wat dan?
Hoe sta je dan tegenover je eigen TS?
Volgens mij is dát relevant voor een christen namelijk: ben ik een mol óf niet...
(en nee, niet persoonlijk bedoeld maar ga het eens onderzoeken)
Onderzoeken? Zelfonderzoek is goed, maar een wolf in schaapskleren is nogal wat. Alsof een wolf niet weet dat ie net een schapevacht om heeft gedaan om schapen te gaan verscheuren. We strijden niet tegen bloed en vlees.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door coby »

Ik heb dat programma nooit gezien maar een mol saboteert de boel toch expres.
Ik zag een keer op Facebook, zo'n Afrikaanse prediker. Kreeg een woord van kennis. Roept een vrouw naar voren. Huilen. Alleenstaande moeder en kon ze net geld verdienen voor d'r kinderen, blies die man het ineens af. Geinvesteerd. Toestand. En haar vriendin stond naast haar en sloeg een arm om haar heen. Ach. Het is toch zo erg zielig voor haar.
Hij zegt: Why? Dat loeder had die hele rotzooi veroorzaakt. Ze was giftig op dat mens. Ze wou 'r zo gaan meppen in die kerk. Dat was nou echt een mol.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 20 aug 2019, 02:02
Leonardus Calvijn schreef: 20 aug 2019, 00:41
Gaitema schreef: 19 aug 2019, 09:52
Piebe Paulusma schreef: 19 aug 2019, 09:09
Messenger schreef: 18 aug 2019, 23:37 Naar mijn idee is Mozes de mol.
Goed gevonden en ik denk dat er zeker wat in zit! Persoonlijk denk ik dat Adam de mol was, waar Mozes uit voortkwam.
De mol is natuurlijk de vermomming waarachter de duivel schuil gaat. De wolf in schaapskleren.
Kenmerken onder andere:
Jezus afzwakken
Gods kracht verdraaien
Strijd in plaats van vrede
Immoraliteit en grenzen ervan vervagen
Oppervlakkigheid
Afgoderij
hoogmoed en eigenliefde
Bureaucratie in plaats van naastenliefde
En stel dat jij de mol bent?
Je hebt een duidelijke mening waarbij ik best kan aantonen dat je doet aan:
Jezus afzwakken
Gods kracht verdraaien
Strijd in plaats van vrede
Immoraliteit en grenzen ervan vervagen
Oppervlakkigheid
Afgoderij
hoogmoed en eigenliefde
Bureaucratie in plaats van naastenliefde

Met een beetje tijd l*l ik daar zo een punt aan.
dus: stel dat jij de mol bent? Wat dan?
Hoe sta je dan tegenover je eigen TS?
Volgens mij is dát relevant voor een christen namelijk: ben ik een mol óf niet...
(en nee, niet persoonlijk bedoeld maar ga het eens onderzoeken)
Onderzoeken? Zelfonderzoek is goed, maar een wolf in schaapskleren is nogal wat. Alsof een wolf niet weet dat ie net een schapevacht om heeft gedaan om schapen te gaan verscheuren. We strijden niet tegen bloed en vlees.
Inderdaad, dat ontgaat sommigen, die denken dat ik het over mensen heb.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.