Identificeer de mol

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door coby »

callista schreef: 22 aug 2019, 18:16 Het getrol was toch eenvoudig te herkennen volgens jou?
Geef dan eerlijk antwoord....
Ik vind het niet zo slim om het getrol te noemen. Getrol is opzettelijk een topic verstieren. Het oorspronkelijke idee wordt wel verstierd, maar dat is ook geen wonder. Op een evangelische Facebookpagina zou je zoiets vanuit de Bijbel kunnen bespreken, zoals hij wil. Dan wordt het trouwens ook een chaos of je moet er enkel gelijk denkenden in zetten. Dat is inherent aan met anders denkenden of anders gelovigen spreken.
Ik zeg: laat maar gaan en maak je niet druk. Het voegt ook weer wat toe. Maar ja als Gaitema gewoon een evangelische Bijbeldiscussie wil, kan de rest ook gewoon in dat andere topic.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Identificeer de mol

Bericht door Mart »

coby schreef: 22 aug 2019, 18:31
callista schreef: 22 aug 2019, 18:16 Het getrol was toch eenvoudig te herkennen volgens jou?
Geef dan eerlijk antwoord....
Ik vind het niet zo slim om het getrol te noemen. Getrol is opzettelijk een topic verstieren. Het oorspronkelijke idee wordt wel verstierd, maar dat is ook geen wonder. Op een evangelische Facebookpagina zou je zoiets vanuit de Bijbel kunnen bespreken, zoals hij wil. Dan wordt het trouwens ook een chaos of je moet er enkel gelijk denkenden in zetten. Dat is inherent aan met anders denkenden of anders gelovigen spreken.
Ik zeg: laat maar gaan en maak je niet druk. Het voegt ook weer wat toe. Maar ja als Gaitema gewoon een evangelische Bijbeldiscussie wil, kan de rest ook gewoon in dat andere topic.
We hebben het over de mollen binnen het Christendom en gebruiken Bijbelse teksten. Aan alle maatstaven wordt nu voldaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Identificeer de mol

Bericht door peda »

coby schreef: 22 aug 2019, 18:31
callista schreef: 22 aug 2019, 18:16 Het getrol was toch eenvoudig te herkennen volgens jou?
Geef dan eerlijk antwoord....
Ik vind het niet zo slim om het getrol te noemen. Getrol is opzettelijk een topic verstieren. Het oorspronkelijke idee wordt wel verstierd, maar dat is ook geen wonder. Op een evangelische Facebookpagina zou je zoiets vanuit de Bijbel kunnen bespreken, zoals hij wil. Dan wordt het trouwens ook een chaos of je moet er enkel gelijk denkenden in zetten. Dat is inherent aan met anders denkenden of anders gelovigen spreken.
Ik zeg: laat maar gaan en maak je niet druk. Het voegt ook weer wat toe. Maar ja als Gaitema gewoon een evangelische Bijbeldiscussie wil, kan de rest ook gewoon in dat andere topic.
Hallo Coby, lees de forumregels over bijbel gesprek. Daar staat niets over exclusief evangelische bijbel discussie, rooms katholieke bijbel discussie, Nicea als uitgangspositie of de christelijke geloofsbelijdenis. Carel ter Linden waar ik kortgeleden naar verwees, hield zich ook bezig met bijbel gesprek en zo kan ik nog pagina's doorgaan. Gaitema moet in mijn optiek zijn op de bijbel gebaseerde claims kunnen verdedigen tegen anderen die vanuit bijbels gezichtspunt een andere positie innemen. Wanneer dan iemand opmerkt dat zijn geloof kinderlijk is, dan moet hij dat kunnen weerspreken, althans in mijn ogen, of op zo'n opmerking niet reageren of met een kwinkslag antwoorden. Op dit forum is het onmogelijk, gezien het kleine aantal deelnemers, om geloofsclaims op exclusieve wijze te gaan behandelen. Wil je die bescherming wel, dan wordt het een monoloog.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

Storm schreef: 22 aug 2019, 18:00
Peter79 schreef: 22 aug 2019, 17:05
Gaitema schreef: 22 aug 2019, 16:57 Dank je wel 😊

Ik denk dat ze binnen het christendom ook actief zijn. Kritiek op een negatieve manier. Vleselijke reacties. Het polariseren.
Toen was ook binnen het christendom, het was een interne kwestie. Mensen die, zoals ergens wordt gezegd, binnen geslopen waren.
Het getrol in dit topic is eenvoudig te herkennen, maar mensen die jou binnen je gemeenschap aan het twijfelen brengen, doen dat vaak zeer subtiel.
@Peter79,
Vind je dat? Ik lees alleen afschuwelijke kritiek en afwijzing van de TS, zoveel dat ik al geen zin had om te reageren. Oh ja we moeten voorzichtig met mensen omgaan, zoete broodjes bakken met hen die kwetsbaar zijn. Zijn er alleen maar kwetsbare mensen onder evangelische/ orthodoxe christenen? Ik wil op een discussie forum gewoon kunnen zeggen hoe ik er over denk; niet kwetsend maar wel eerlijk. Maar dat kan hier niet, ik bedank dan voor de eer. Wie weet ben ik wel een mol maar niet stekeblind.
Ik moet eerlijk wezen dat ik mij al een hele tijd door jou in de steek gelaten voel. Je wilt maar wat graag dat ik mijn geloof niet meer uit en ik moet het maar prima vinden dat Jan en alleman ons christenen voor doorgedraaide gekken uitmaakt, bij wijze van spreken en dat in Bijbelstudie!
Nou, blijf dan maar mooi weg ook.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door coby »

peda schreef: 22 aug 2019, 18:46
coby schreef: 22 aug 2019, 18:31
callista schreef: 22 aug 2019, 18:16 Het getrol was toch eenvoudig te herkennen volgens jou?
Geef dan eerlijk antwoord....
Ik vind het niet zo slim om het getrol te noemen. Getrol is opzettelijk een topic verstieren. Het oorspronkelijke idee wordt wel verstierd, maar dat is ook geen wonder. Op een evangelische Facebookpagina zou je zoiets vanuit de Bijbel kunnen bespreken, zoals hij wil. Dan wordt het trouwens ook een chaos of je moet er enkel gelijk denkenden in zetten. Dat is inherent aan met anders denkenden of anders gelovigen spreken.
Ik zeg: laat maar gaan en maak je niet druk. Het voegt ook weer wat toe. Maar ja als Gaitema gewoon een evangelische Bijbeldiscussie wil, kan de rest ook gewoon in dat andere topic.
Hallo Coby, lees de forumregels over bijbel gesprek. Daar staat niets over exclusief evangelische bijbel discussie, rooms katholieke bijbel discussie, Nicea als uitgangspositie of de christelijke geloofsbelijdenis. Carel ter Linden waar ik kortgeleden naar verwees, hield zich ook bezig met bijbel gesprek en zo kan ik nog pagina's doorgaan. Gaitema moet zich in mijn optiek zijn op de bijbel gebaseerde claims kunnen verdedigen tegen anderen die vanuit bijbels gezichtspunt een andere positie innemen. Wanneer dan iemand opmerkt dat zijn geloof kinderlijk is, dan moet hij dat kunnen weerspreken, althans in mijn ogen, of op zo'n opmerking niet reageren of met een kwinkslag antwoorden. Op dit forum is het onmogelijk, gezien het kleine aantal deelnemers, om geloofsclaims op exclusieve wijze te gaan behandelen. Wil je die bescherming wel, dan wordt het een monoloog.
Ja dat lijkt me ook. Dat kan gewoon niet hier. Het zorgt ook alleen maar voor gesteggel en onbegrip.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 22 aug 2019, 18:31
callista schreef: 22 aug 2019, 18:16 Het getrol was toch eenvoudig te herkennen volgens jou?
Geef dan eerlijk antwoord....
Ik vind het niet zo slim om het getrol te noemen. Getrol is opzettelijk een topic verstieren. Het oorspronkelijke idee wordt wel verstierd, maar dat is ook geen wonder. Op een evangelische Facebookpagina zou je zoiets vanuit de Bijbel kunnen bespreken, zoals hij wil. Dan wordt het trouwens ook een chaos of je moet er enkel gelijk denkenden in zetten. Dat is inherent aan met anders denkenden of anders gelovigen spreken.
Ik zeg: laat maar gaan en maak je niet druk. Het voegt ook weer wat toe. Maar ja als Gaitema gewoon een evangelische Bijbeldiscussie wil, kan de rest ook gewoon in dat andere topic.
Ja, zo moeilijk is het niet. En andere christenen kunnen trouwens hier ook mee doen. Als het maar een Bijbelstudie is.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

Maar ik ben er klaar mee, met dat op de man spelen.
Als men mij hier zo benaderd en men mij niet moet, dan trek ik me nu maar terug.
Ik verzoek de moderator om een slot.

De opmerking van Storm is voor mij de druppel. Dit forum is al lang niet christelijk meer. De mol heeft het compleet gekaapt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door callista »

Gaitema schreef: 22 aug 2019, 18:55 Maar ik ben er klaar mee, met dat op de man spelen.
Als men mij hier zo benaderd en men mij niet moet, dan trek ik me nu maar terug.
Ik verzoek de moderator om een slot.

De opmerking van Storm is voor mij de druppel. Dit forum is al lang niet christelijk meer. De mol heeft het compleet gekaapt.
\Zelfs Storm die ook een christen is serveer je af en beschuldig je
Je moest je schamen
Doe eens iets aan zelfreflectie....
En op de man spelen?...laat me niet lachen man....
Wie doet dat?
Tjemig....

Ja wie is hier nu de mol?
Het is mij duidelijk...
Mysterie opgelost.
Je krijgt de hoofdprijs...

Je versjteert zo je eigen topic...
Laatst gewijzigd door callista op 22 aug 2019, 19:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 22 aug 2019, 18:21
Gaitema schreef: 22 aug 2019, 16:31 Wat is de lastering als van de joden (maar die het niet zijn), die uit de synagoge van satan zijn in deze tijd? Mart, misschien sluit jouw onderwerp hierbij ook aan
Enigszins vergelijkbaar. Het betreft hier een situatie van tweespalt. Het vroege Christendom bestond uit Joden en enkelen onder hen veroorzaakten verdeling, hetgeen de eenheid van een gemeenschap vernietigt. In de huidige tijd zien we een aanzienlijk sterkere verdeeldheid tussen Christenen onderling en een deel zet zich maatschappelijk voor schut, zoals de ondertekenaars van het Nashville manifest met hun polariserende keiharde letterlijke lezing van teksten als Leviticus betreffende homos en transgenders, hetgeen het imago van het Christendom naar buiten toe enorm aantast. We hebben de discussie zelf allemaal publiekelijk kunnen volgen. Het groepje fanatiekelingen die de letterlijke lezing van deze teksten hoog wil houden, wordt door het overgrote deel van de rest van de maatschappij uitgespuugd. En velen met mij zullen onvermoeid doorgaan het bestaan van dit gedachtengoed aan de kaak te stellen totdat de aanhangers de maatschappelijke kast in zitten waar de homos en transgenders gelukkig, na vele eeuwen lijden, grotendeels uit zijn gestapt. God is liefde en zegt de bijbel niet dat God de zachtmoedigen genade zal geven? Zegt de bijbel niet dat de wijzen eer zullen beërven, terwijl de zotten schande op zich nemen? Sla Spreuken 3:35 er maar op na. Het lijkt me dat men de zaak moet escaleren en overeenstemming proberen te bereiken, want een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, kan niet overleven (Markus 3:25).
Peter79 schreef: 22 aug 2019, 16:54Het zijn hele harde woorden tegen de Joden naar het vlees, ze zijn tegenstanders. Vergelijk het met Jezus' woorden in Mattheus 16 (SV): Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn.
Goed zo Peter 8-)
Bedankt. Ik waardeer deze bijdrage zeer. Die teksten moeten ook in de context van die tijd bezien worden en zijn niet één op één toepasbaar op deze tijd en de situaties van nu. Toen was het deel van uitspattingen binnen afgodsdiensten. Een vorm van incest, naast seks met allerlei volwassenen onder andere. Geen twee mensen die van elkaar houden, maar toevallig beiden van het zelfde geslacht zijn.

Ik laat de discussie hierbij. In het andere topic kunnen jullie verder. Dit topic gaat niet meer werken, vrees ik. Ik vraag om een slot.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Identificeer de mol

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 22 aug 2019, 19:02
Gaitema schreef: 22 aug 2019, 18:55 Maar ik ben er klaar mee, met dat op de man spelen.
Als men mij hier zo benaderd en men mij niet moet, dan trek ik me nu maar terug.
Ik verzoek de moderator om een slot.

De opmerking van Storm is voor mij de druppel. Dit forum is al lang niet christelijk meer. De mol heeft het compleet gekaapt.
\Zelfs Storm die ook een christen is serveer je af en beschuldig je
Je moest je schamen
Doe eens iets aan zelfreflectie....
En op de man spelen?...laat me niet lachen man....
Wie doet dat?
Tjemig....

Ja wie is hier nu de mol?
Het is mij duidelijk...
Mysterie opgelost.
Je krijgt de hoofdprijs...

Je versjteert zo je eigen topic...
Je hebt een bord voor de kop, zo dik als de muren van Jericho. Ik trek me helemaal terug van het forum. Aju!

Bedankt voor het mollen van mijn topic!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Identificeer de mol

Bericht door Storm »

Gaitema schreef: 22 aug 2019, 18:52
Storm schreef: 22 aug 2019, 18:00
Peter79 schreef: 22 aug 2019, 17:05
Gaitema schreef: 22 aug 2019, 16:57 Dank je wel 😊

Ik denk dat ze binnen het christendom ook actief zijn. Kritiek op een negatieve manier. Vleselijke reacties. Het polariseren.
Toen was ook binnen het christendom, het was een interne kwestie. Mensen die, zoals ergens wordt gezegd, binnen geslopen waren.
Het getrol in dit topic is eenvoudig te herkennen, maar mensen die jou binnen je gemeenschap aan het twijfelen brengen, doen dat vaak zeer subtiel.
@Peter79,
Vind je dat? Ik lees alleen afschuwelijke kritiek en afwijzing van de TS, zoveel dat ik al geen zin had om te reageren. Oh ja we moeten voorzichtig met mensen omgaan, zoete broodjes bakken met hen die kwetsbaar zijn. Zijn er alleen maar kwetsbare mensen onder evangelische/ orthodoxe christenen? Ik wil op een discussie forum gewoon kunnen zeggen hoe ik er over denk; niet kwetsend maar wel eerlijk. Maar dat kan hier niet, ik bedank dan voor de eer. Wie weet ben ik wel een mol maar niet stekeblind.
Ik moet eerlijk wezen dat ik mij al een hele tijd door jou in de steek gelaten voel. Je wilt maar wat graag dat ik mijn geloof niet meer uit en ik moet het maar prima vinden dat Jan en alleman ons christenen voor doorgedraaide gekken uitmaakt, bij wijze van spreken en dat in Bijbelstudie!
Nou, blijf dan maar mooi weg ook.
@Gaitema,
Ik denk niet zo in hij/zij en ik wil je graag respecteren maar ik ervaar in dit topic dat er christenen zijn die de zwarte piet toegespeeld krijgen. Het gaat hier helemaal niet over atheïsten. Het gaat hier over welke christenen zijn de mol Vanaf dat ik toegaf dat ik Harry Kuitert heel goed begreep werd er al een scheiding getrokken. Vrijzinnig christen; en ??? Mag dat ??? Ik accepteer jou als evangelisch christen, en ik accepteer ook atheïsten en agnosten. Ik beoordeel liever iemand als mens; hoe zij en hij in het leven staan. Is dat niet veel waardevoller? Ach misschien vind ik het waardevoller.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Identificeer de mol

Bericht door Piebe Paulusma »

[Modbreak Piebe]Op verzoek van TS een slotje.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende