Hoeveel mensen gaan naar de hel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Nic »

peda schreef: 12 dec 2019, 08:36 In mijn optiek is christendom niet gelijk aan humanisme, maar volgt ook andere accenten. Onder die accenten zie ik Godsbeelden opdoemen. Wie er geen Godsbeeld meer op na houdt, is in mijn beleving eerder Jezus-volger ( waardevol mens ) als Christus-volger ( waardevol mens door Goddelijke Invloed ).
Humanisme is vaak hoopvol.
Het christendom heeft dat ook maar wel door die paaservaring van de gekruisigde Jezus.
Jezus als ‘gevolmachtigde’ zoon die gestuurd is, was uiteindelijk niet welkom.

Het christendom en het humanisme wil ik echter niet tegen elkaar uitspelen. Beiden richten zich m.i. op deze aarde.
Het blijft wel zo dat de mens in het christendom (hoe zeg je dat) mank blijft lopen (als een Jacob).

Het humanisme kan als repliek geven dat het christendom de hemel niet in haar macht heeft gekregen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door fries77 »

In het humanisme is er geen hel, in het orthodox christendom gaan alle humanisten naar diezelfde hel. Toch nogal een verschil...
salvator omnium hominum
Lanfy
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2016, 09:02
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Lanfy »

fries77 schreef: 12 dec 2019, 20:08 In het humanisme is er geen hel, in het orthodox christendom gaan alle humanisten naar diezelfde hel. Toch nogal een verschil...
Quote van Mark Twain:

Go to heaven for the climat, to hell for the company!

En daar ben ik het helemaal mee eens, hoewel ik het klimaat in de hemel niet ken! :D
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.