Hoeveel mensen gaan naar de hel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Messenger »

peda schreef: 25 nov 2019, 10:44 Hallo Messenger,

Vergeet niet dat de God van Walsch een Persoonsachtige is en de God van de pantheisten ( w.o. Spinoza ) in het geheel niet.
De God die Walsch beschrijft is alles-dat-is. Eerder spreek ik zelf van panentheïsme, omdat God mogelijk meer omvat dan onze voorstelling aan kan. En die God kan antwoorden als een Persoonsachtige, alsof een gesprek plaatsheeft met een zeer goede vriend.

Spiritualiteit is uiteenlopend maar kan ook, hoewel onderling zeer verschillend, overeenkomsten hebben.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door peda »

Messenger schreef: 25 nov 2019, 11:37
peda schreef: 25 nov 2019, 10:44 Hallo Messenger,

Vergeet niet dat de God van Walsch een Persoonsachtige is en de God van de pantheisten ( w.o. Spinoza ) in het geheel niet.
De God die Walsch beschrijft is alles-dat-is. Eerder spreek ik zelf van panentheïsme, omdat God mogelijk meer omvat dan onze voorstelling aan kan. En die God kan antwoorden als een Persoonsachtige, alsof een gesprek plaatsheeft met een zeer goede vriend.

Spiritualiteit is uiteenlopend maar kan ook, hoewel onderling zeer verschillend, overeenkomsten hebben.
Zelf zie ik een enorm verschil tussen de Persoonsachtige God, die een of andere Relatie heeft met de mens en de Onpersoonlijke God, die meer een Werking/Kracht/ Principe voorstelt. Een Persoonsachtige God geeft in menselijke taal te begrijpen boodschappen, de Onpersoonlijke God nooit. De Persoonsachtige God heeft vanuit de mens gezien antropomorfe eigenschappen, de Onpersoonlijke God mist dat volledig. Een overeenkomst tussen de beide Godsbegrippen , behoudens het woord "" God "', zie ik eigenlijk niet.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 25 nov 2019, 00:58 Jezus legde dus eigenlijk uit dat hij in iedereen is en iedereen is in hem.
Dat is ook een pantheïstische benadering.

Ik vind het een heel mooi stuk uit de bijbel.
Wie goed doet, goed ontmoet.
Voor deze aarde is dat inderdaad een mooie stelregel.
In het hemelse zal het, denk ik, hoop ik, anders zijn.
Ik denk niet dat je iets moet verdienen. Je hoeft dus geen goed mens te zijn om iets te verdienen. Als je alles al bent, dan kun je niets meer verdienen. Hooguit inderdaad ervaren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 25 nov 2019, 13:29
Messenger schreef: 25 nov 2019, 00:58 Jezus legde dus eigenlijk uit dat hij in iedereen is en iedereen is in hem.
Dat is ook een pantheïstische benadering.

Ik vind het een heel mooi stuk uit de bijbel.
Wie goed doet, goed ontmoet.
Voor deze aarde is dat inderdaad een mooie stelregel.
In het hemelse zal het, denk ik, hoop ik, anders zijn.
Ik denk niet dat je iets moet verdienen. Je hoeft dus geen goed mens te zijn om iets te verdienen. Als je alles al bent, dan kun je niets meer verdienen. Hooguit inderdaad ervaren.
Ik denk dat we inderdaad niets hoeven te 'verdienen'. Het volstaat om 'er te zijn'.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Nic »

HJW schreef: 24 nov 2019, 20:56 God wil geen offers, maar barmhartigheid
Hosea 6 vers 6 Liefde wil ik, geen offers
Mattheus 12 vers 7 Barmhartigheid wil ik en geen offers
Mattheus 9 vers 13 Barmhartigheid wil ik en geen offers
Markus 12 vers 33 God liefhebben betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers

Gered zijn VOOR de kruisdood:
Lucas 17 vers 19 Sta op, uw geloof heeft u gered
Marcus 5 vers 34 Uw geloof heeft u gered

Waarom MOET je in het offer van de kruisdood geloven om gered te worden als het VOOR de kruisdood blijkbaar ook al gebeurde.
Ik denk dat je de evangelie verhalen niet te veel chronologisch moet lezen, wellicht eerder van achter naar voren,
en dan weer van voren naar achter.
Het paasverhaal is m.i. het centrale thema.
Nu versterken de eerdere verhalen de betekenis van het kernthema.
Jezus brengt redding, door zonden te vergeven en mensen op te richten (op te wekken).
HJW schreef: 24 nov 2019, 20:56
Als Jezus wordt gevraagd of hij degene is die ze verwachten, is zijn antwoord NIET dat hij zal sterven voor onze zonden, maar zijn antwoord is:
Lucas 7 vers 22:
blinden kunnen weer zien, verlamden weer lopen, doven kunnen weer horen.

En bij de kruisiging, blijkbaar HET grote moment, zijn alle discipelen verdwenen, ze waren teleurgesteld.
Waarom teleurgesteld als je zojuist DE grote heilshandeling hebt mee mogen maken.

Mattheus 25 geeft aan dat het NIET gaat om het juiste geloof, maar om wat je doet.
Je kunt nog zo geloven in de kruisdood, volgens Mattheus gaat je dat niet helpen.
Vanaf vers 34:
34 Dan zal de Koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: Komt, gezegenden van mijn Vader, en ontvangt het Rijk dat voor u gereed is vanaf de grondvesting der wereld.
35Want Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven. Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen,
36Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik was in de gevangenis en gij hebt Mij bezocht.
37Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden en zeggen: Heer, wanneer hebben wij U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven?
38En wanneer zagen wij U als vreemdeling en hebben U opgenomen, of naakt en hebben U gekleed?
39En wanneer zagen we U ziek of in de gevangenis en zijn U komen bezoeken?
40De Koning zal hun ten antwoord geven: Voorwaar, Ik zeg u: al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan

Ook in de bijbel dus genoeg aanwijzingen te vinden.......
Het grote moment is pas achteraf ingekleurd. Op het moment van de kruisiging was het natuurlijk, toch de gedachte dat het afgelopen was, met deze Jezus.
Dat de leerlingen hem verlaten hadden en zelfs ontkenden hem te kennen, is overigens bijzonder (eerlijk) opgeschreven.
Maar zelfs ongehoorzaamheid zal het niet halen t.o.v. het later weer in ‘dienst’ nemen van Petrus.

De verhalen zijn bedoeld om je eigen naam in te vullen en je eigen positie te bepalen.
Waar had jij gestaan?
Was je een Petrus of een Maria die van afstand blijft waken. Of toch Juda-s, maar die gaat eraan. Historisch persoon of eigen kritiek ... op Juda en de macht in Jeruzalem.
Laten we dit niet anti-semitisch lezen, maar met vol respect voor dat kleine volkje tussen de toen grote wereldmachten.
(Laat het huidige Israël er maar even buiten).

Nu is de vraag wie gaat er naar de hemel of naar de hel volledig onzinnig.
Bijbels denken is leven bij de dag, met de ogen gericht op diegenen die ons pad kruisen.
We kijken niet omhoog (zoals met Hemelvaart), maar worden teruggestuurd naar Galilea, daar waar het allemaal begon.
Elke dag opnieuw, de weg volgen, waar Jezus ons voorgaat. Blijven hopen, blijven geloven, blijven liefhebben.
(En dat valt niet mee).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Mooie bijdrage !!
Nic schreef: 25 nov 2019, 21:34 Ik denk dat je de evangelie verhalen niet te veel chronologisch moet lezen, wellicht eerder van achter naar voren,
en dan weer van voren naar achter.
Het paasverhaal is m.i. het centrale thema.
In het christendom is dat inderdaad het centrale thema geworden. Wat mij betreft ervaar ik de inspiratie van Jezus in zijn leven, niet in zijn dood.
Het vertrouwen dat hij uitspreekt in ons vind ik mooi (als gij gelooft de werken die ik doe, het geloof van een mosterdzaadje zijn voor mij veel inspirerender dan de kruisdood).
Blijkbaar zit er veel meer in ons dan wijzelf denken, daar refereert hij aan.
Jezus brengt redding, door zonden te vergeven en mensen op te richten (op te wekken).
Dat is helaas het kernthema geworden van het christendom: gered moeten worden.
Voor mij is dat een non-issue.
Voor mij draait het om: wie ben ik ook ook alweer werkelijk. Onwetendheid, vergeetachtigheid. Mijn ware aard niet meer herinneren. Als de verloren zoon.
Het grote moment is pas achteraf ingekleurd. Op het moment van de kruisiging was het natuurlijk, toch de gedachte dat het afgelopen was, met deze Jezus.
Ik zie dat anders. Het moment is later groot gemaakt. Zoals je dat ook heden ten dage ziet: hij/zij zal toch niet voor niets gestorven zijn. Men wil graag zingeving geven aan zinloos overlijden.
Ik denk dat dat hier ook is gebeurd.
Het was een terechte gedachte dat men dacht dat het afgelopen was. Als je je verdiept in de joodse messiasverwachtingen, dan is dat een zeer logische en terechte conclusie. Jezus voldeed eenvoudigweg niet aan de verwachtingen. Vandaar ook dat meer dan 90% van de joden hem niet als messias erkenden. Hij was het eenvoudigweg niet.
En dan zie je dat teksten achteraf ingekleurd worden. Niet-profetische teksten worden ineens profetisch.
Dat de leerlingen hem verlaten hadden en zelfs ontkenden hem te kennen, is overigens bijzonder (eerlijk) opgeschreven.
Dat is een groot voordeel van de bijbel, het is een eerlijk boek. De joden schonen zichzelf niet bepaald.
De verhalen zijn bedoeld om je eigen naam in te vullen en je eigen positie te bepalen.
Waar had jij gestaan?
Was je een Petrus of een Maria die van afstand blijft waken. Of toch Juda-s, maar die gaat eraan. Historisch persoon of eigen kritiek ... op Juda en de macht in Jeruzalem.
Ik heb geen idee. Ik kan alleen bepalen waar ik NU sta of wil staan. En dan is voor mij Liefde het centrale thema.
Nu is de vraag wie gaat er naar de hemel of naar de hel volledig onzinnig.
Helemaal mee eens.
Bijbels denken is leven bij de dag, met de ogen gericht op diegenen die ons pad kruisen.
En de ogen gericht op onszelf. Je naaste liefhebben als jezelf.
Het is dus ook de bedoeling dat je van jezelf houdt, dat mis ik vaak in het christendom. Daar kom ik veel tegen dat men slecht over zichzelf denkt.
Elke dag opnieuw, de weg volgen, waar Jezus ons voorgaat. Blijven hopen, blijven geloven, blijven liefhebben.
(En dat valt niet mee).
Elke dag proberen een stapje terug naar huis te zetten.
Ik zie Jezus als kiezelsteen op weg naar huis, een richting gever. Maar op een gegeven moment moet je verder.
Er is meer dan hij heeft laten zien.
Ik ervaar dat hij op een gegeven moment niet meer voorgaat, maar dat het tijd is om verder te gaan op weg naar huis.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Nic »

@HJW.
Ook bedankt voor jouw bijdrage.

Over de belangrijkheid van Jezus leven ben ik het met je eens.
Ik hoor daar ook veel te weinig over. Neem b.v. Mattheus 8 en 9.
Na de bergrede (hfd. 5-7) gaat Jezus de daad bij het woord voegen.
Dit lijken wonderen en dat zijn ze ook, maar m.i. is het wonder het benadrukken van het echte wonder:
‘Verlamden’ staan op, ‘blinden’ gaan zien, ‘doden’ staan op.
In hfd. 10 worden de leerlingen erop uitgestuurd, om hetzelfde te gaan doen.

Nu zijn wij ook die leerlingen, maar dat houdt in dat wij ook wonderen kunnen doen.
Nu ken ik weinig mensen die dit letterlijk kunnen, dus slaat verlamd, blind dood niet op een fysiek iets,
maar op iets geestelijk. Waaronder een echte lichamelijk zieke natuurlijk ook bezocht en bemoedigd mag worden.

Nu verschillen we van mening over het ‘je herinneren’.
Het christelijk geloof is een sprong wat je uiteindelijk met je hart maakt, dan met je verstand.
Maar ik kan mij niet toevertrouwen aan een herinner geloof, met alle respect.

De bijbel geeft mij handvatten, maar waar moet ik dan het herinner-geloof op baseren.
Is dat o.a. BDE (bijna doods ervaringen)? Maar is er nog meer over te zeggen of is daar net een ander topic over geopend...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door peda »

In het christendom is er volgens de leerstelling geen plaats voor "'herinnering"' uit/aan een voor-leven. Gedachten daarover bij een enkele zeer vroege kerkvader, werden door het collectief van bisschoppen als dwaalleer bestempeld. De ziel wordt door God geschapen bij de aardse conceptie en niet eerder. Wanneer het je geloof is dat de mens een ongeschapen, eeuwig bestaande godsvonk is, dan is de "' herinnering "' aan de oorspronkelijke goddelijke omgeving niet vreemd. De godsvonk is dan door het verblijf in de veel "' lagere "' stoffelijke aardse omgeving deze "" herinnering "' kwijtgeraakt en het doel op aarde is nu die "' herinnering "' weer terug te krijgen. Dat de "' goddelijke omgeving "' dan wordt "' herinnerd "' als Liefdevol, is een ideale, volmaakte, voorstelling. Volmaakt koppel je gewoonlijk niet aan chaos, disharmonie, vijandigheid etc. Maar met de conservatieve christelijke geloofsleer heeft de "' godsvonk "" en zijn ""herinnering"' niets te maken, daarvoor werd de oude kerkvader terecht gewezen. Gnosis gedachten behoren niet tot de christelijke orthodoxie.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Nic schreef: 26 nov 2019, 21:53 Over de belangrijkheid van Jezus leven ben ik het met je eens.
Ik hoor daar ook veel te weinig over. Neem b.v. Mattheus 8 en 9.
Tot aan een bepaald punt as hij een inspiratiebron. Maar hij heeft niet alles laten zien.
Daarom niet bij die kiezelsteen blijven hangen, althans.....ik niet.
Dit lijken wonderen en dat zijn ze ook, maar m.i. is het wonder het benadrukken van het echte wonder:
‘Verlamden’ staan op, ‘blinden’ gaan zien, ‘doden’ staan op.
In hfd. 10 worden de leerlingen erop uitgestuurd, om hetzelfde te gaan doen.
En wij ook.
Nu ken ik weinig mensen die dit letterlijk kunnen, dus slaat verlamd, blind dood niet op een fysiek iets,
maar op iets geestelijk. Waaronder een echte lichamelijk zieke natuurlijk ook bezocht en bemoedigd mag worden.
Dat is een mogelijke conclusie, maar er is ook een andere mogelijk.
Het is natuurlijk de vraag of de wonderen daadwerkelijk (fysiek) hebben plaatsgevonden. Soms hoop ik van wel, andere momenten denk ik van niet.
Als wij inderdaad onderdeel van de schepper zijn, dan moeten wij dat ook gewoon kunnen, anders zou de schepper overwonnen zijn door de schepping.
Het kan ook zijn dat mensen gewoon niet geloven. Jezus geeft het ook aan in Lucas 18 vers 8: Zal de Zoon des mensen geloof vinden op de aarde ?
Ik denk dat je met 2 miljard christenen niet lang hoeft te zoeken, dus blijkbaar refereert hij aan een ander soort geloof.
Geloven wij dat wij de werken kunnen doen die hij deed ?
Is dat het geloof dat moeilijk tot niet te vinden zal zijn ?
Maar ik kan mij niet toevertrouwen aan een herinner geloof, met alle respect.
Dat kan, ik refereer dan aan het verhaal van de verloren zoon.
Die bleef niet in het varkensvoer leven, met handvatten. Hij herinnerde zich zijn thuis en ging op weg.
Wat ik op deze aarde meemaak bij veel gelovigen, is dat ze (conform dat verhaal) bij het varkensvoer blijven leven en hopen op een betere toekomst. Maar dat vertelt het verhaal niet.
De bijbel geeft mij handvatten, maar waar moet ik dan het herinner-geloof op baseren.
Op je innerlijk, jezelf. Het koninkrijk zit in je. Niet buiten je.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

peda schreef: 27 nov 2019, 10:46 In het christendom is er volgens de leerstelling geen plaats voor "'herinnering"' uit/aan een voor-leven.
Nu niet meer, dat klopt.
Reïncarnatie was in de 1e eeuw een normaal, bekend fenomeen. Later is dat verketterd.
Gedachten daarover bij een enkele zeer vroege kerkvader, werden door het collectief van bisschoppen als dwaalleer bestempeld.

Het was breder bekend dan je het nu voorstelt.
Maar met de conservatieve christelijke geloofsleer heeft de "' godsvonk "" en zijn ""herinnering"' niets te maken,
En waarom zou de conservatieve leer leidend moeten zijn ?
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door peda »

HJW schreef: 27 nov 2019, 11:24
peda schreef: 27 nov 2019, 10:46
Maar met de conservatieve christelijke geloofsleer heeft de "' godsvonk "" en zijn ""herinnering"' niets te maken,
En waarom zou de conservatieve leer leidend moeten zijn ?
Voor mij is er geen enkele naturalistische of geloofsopvatting leidend. Ik zie enorme verschillen in inzicht tussen de vele betrokkenen en daar refereer ik naar, zonder ook maar een hint te geven naar een subjectieve "' ware "' visie. Daar ben ik niet toe in staat en naar mijn vermoeden, is daar zelfs niemand toe in staat. maar daarin lopen de opvattingen ook weer uiteen. Kortom een totaal verdeeld landschap aan overtuigingen, waarbinnen iedereen wel wat van zijn of haar gading kan ontwaren. Dat neemt niet weg dat in het christendom een dik millennium lang de pre-existentie van de ziel of de reincarnatie van de ziel, na de "' geloofsrijping "' in de eerste vroege eeuwen niet meer meededen. Per heden vaart onder de christelijke vlag weer een enorme armada aan schepen en scheepjes mee. Christelijk mag zich inmiddels iedereen noemen, daarover is er hier recentelijk nog een topic geweest, waarbij ook consensus tussen de inbrengers uitbleef.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

peda schreef: 27 nov 2019, 11:58 Kortom een totaal verdeeld landschap aan overtuigingen, waarbinnen iedereen wel wat van zijn of haar gading kan ontwaren.
Ik vraag me dan af wat de toegevoegde waarde is van de constatering dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt aan een godsvonk.....
Dat neemt niet weg dat in het christendom een dik millennium lang de pre-existentie van de ziel of de reincarnatie van de ziel, na de "' geloofsrijping "' in de eerste vroege eeuwen niet meer meededen.
En dus ????
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door peda »

HJW schreef: 27 nov 2019, 12:38
peda schreef: 27 nov 2019, 11:58 Kortom een totaal verdeeld landschap aan overtuigingen, waarbinnen iedereen wel wat van zijn of haar gading kan ontwaren.
Ik vraag me dan af wat de toegevoegde waarde is van de constatering dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt aan een godsvonk.....
Dat neemt niet weg dat in het christendom een dik millennium lang de pre-existentie van de ziel of de reincarnatie van de ziel, na de "' geloofsrijping "' in de eerste vroege eeuwen niet meer meededen.
En dus ????
De vraag wat de toegevoegde waarde is van geloof ( hoe ook in te vullen ), ligt denk ik in de subjectieve waardering. De persoonlijke insteek die voor iedereen anders kan zijn. Ik betwijfel zelfs of er voor alle geloven tezamen genomen wel een grootste Gemene Deler te bespeuren valt voor deze insteek. Misschien wel wat voor een topic "' waarom geloof ik "'.
Veel "' beliefs "" in het geloofslandschap zijn gebaseerd op een Identiteit. Er zijn zeer grote verschillen tussen de geloofs-leren onderling. Wanneer een ziel niet als pre-existent wordt gezien en daarbij het aardse leven slechts eenmaal meemaakt, doorloop je een geheel ander geloofs-traject met de ziel als bij het wel uitgaan van pre-existent en reincarnatie. Een Identiteit vraagt om het maken van keuzes, meerdere Identiteiten omarmen, is weggelegd voor een geestelijke octopus. De totaal verschillende Goden zoals die van Messenger en die van de Eeuwige Dualiteit, ontspruiten uit de regenboog aan Identiteit.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

peda schreef: 27 nov 2019, 12:58
De vraag wat de toegevoegde waarde is van geloof ( hoe ook in te vullen ), ligt denk ik in de subjectieve waardering.
Dat was niet de vraag. Vraag was:
wat is de toegevoegde waarde van de opmerking dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt voor de idee van een godsvonk.

Waarom pik je precies die leer eruit ?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door callista »

HJW schreef: 27 nov 2019, 13:06
peda schreef: 27 nov 2019, 12:58
De vraag wat de toegevoegde waarde is van geloof ( hoe ook in te vullen ), ligt denk ik in de subjectieve waardering.
Dat was niet de vraag. Vraag was:
wat is de toegevoegde waarde van de opmerking dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt voor de idee van een godsvonk.
Dan kan de kerk geen macht meer op het volk uitoefenen.
Reïncarnatie werd deswege verboden in de zesde eeuw
De geïnstitutionaliseerde religie bestaat uit vaststaande regels ….
Je zei het al...al het andere werd verketterd.

Maar ja..je vraag was aan peda gericht.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

callista schreef: 27 nov 2019, 13:07
Dan kan de kerk geen macht meer op het volk uitoefenen.
Reïncarnatie werd deswege verboden in de zesde eeuw
De geïnstitutionaliseerde religie bestaat uit vaststaande regels ….
Ik schijn mijn vraag niet helder te krijgen, dus blijkbaar schort er iets aan mijn communicatie.
De vraag is niet waarom de kerk reïncarnatie heeft afgezworen.

Peda geeft in zijn reactie weer dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt voor de idee van en godsvonk.
Mijn vraag is: waarom wordt die constatering gedaan ?
Het is duidelijk dat die die ruimte niet bieden. En dus ? Wat kunnen we met die constatering. Alleen constateren ?
En waarom dan met de conservatieve leer, waarom niet vergelijken met de vrijzinnige leer ?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door callista »

HJW schreef: 27 nov 2019, 13:20
callista schreef: 27 nov 2019, 13:07
Dan kan de kerk geen macht meer op het volk uitoefenen.
Reïncarnatie werd deswege verboden in de zesde eeuw
De geïnstitutionaliseerde religie bestaat uit vaststaande regels ….
Ik schijn mijn vraag niet helder te krijgen, dus blijkbaar schort er iets aan mijn communicatie.
De vraag is niet waarom de kerk reïncarnatie heeft afgezworen.

Peda geeft in zijn reactie weer dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt voor de idee van en godsvonk.
Mijn vraag is: waarom wordt die constatering gedaan ?
Het is duidelijk dat die die ruimte niet bieden. En dus ? Wat kunnen we met die constatering. Alleen constateren ?
En waarom dan met de conservatieve leer, waarom niet vergelijken met de vrijzinnige leer ?
Die ruimte wordt m.i. niet geboden, omdat de Kerk dan geen controle en macht kan uitoefenen op het gepeupel...en ook niet kan manipuleren met angst voor de hel dreigen.
Bovendien is er dan ook geen Verlosser nodig en zelfs geen Kruisdood.

Zo beantwoord HJW of mis ik nog je punt?
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door peda »

callista schreef: 27 nov 2019, 13:07
HJW schreef: 27 nov 2019, 13:06
peda schreef: 27 nov 2019, 12:58
De vraag wat de toegevoegde waarde is van geloof ( hoe ook in te vullen ), ligt denk ik in de subjectieve waardering.
Dat was niet de vraag. Vraag was:
wat is de toegevoegde waarde van de opmerking dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt voor de idee van een godsvonk.
Dan kan de kerk geen macht meer op het volk uitoefenen.
Reïncarnatie werd deswege verboden in de zesde eeuw
De geïnstitutionaliseerde religie bestaat uit vaststaande regels ….
Je zei het al...al het andere werd verketterd.

Maar ja..je vraag was aan peda gericht.
Inderdaad, de toegevoegde waarde wordt bepaald door de Identiteits-vormers en hun volgers. Wil je een centraal geleide religie of een meer vrijblijvende. Een grote Kerk of juist een kleine of helemaal geen kerk( doe het zelf ). Veel volgelingen ( volkskerk ) of juist klein maar fijn, of volledig solistisch. De uitkomst van een specifieke toegevoegde waarde kan dus steeds een andere zijn, afhankelijk van de gekozen doelstelling. De God van Messenger is bijvoorbeeld een vrijblijvende religie.
Laatst gewijzigd door peda op 27 nov 2019, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

callista schreef: 27 nov 2019, 13:25 Die ruimte wordt m.i. niet geboden, omdat de Kerk dan geen controle en macht kan uitoefenen op het gepeupel...en ook niet kan manipuleren met angst voor de hel dreigen.
Bovendien is er dan ook geen Verlosser nodig en zelfs geen Kruisdood.

Zo beantwoord HJW of mis ik nog je punt?
Je mist nog steeds het punt.
De vraag is niet waarom de kerk de reïncarnatie afwijst.
Vraag is:
waarom leg je de visie van de conservatief christelijke leer naast de gedachte van de godsvonk.
Wil je daarmee stellen dat de godsvonk idee niet klopt, omdat de conservatief christelijke leer die niet aanvaardt ? Of wat ?
Wat is de reden van de vergelijking.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door callista »

HJW schreef: 27 nov 2019, 13:33
callista schreef: 27 nov 2019, 13:25 Die ruimte wordt m.i. niet geboden, omdat de Kerk dan geen controle en macht kan uitoefenen op het gepeupel...en ook niet kan manipuleren met angst voor de hel dreigen.
Bovendien is er dan ook geen Verlosser nodig en zelfs geen Kruisdood.

Zo beantwoord HJW of mis ik nog je punt?
Je mist nog steeds het punt.
De vraag is niet waarom de kerk de reïncarnatie afwijst.
Vraag is:
waarom leg je de visie van de conservatief christelijke leer naast de gedachte van de godsvonk.
Wil je daarmee stellen dat de godsvonk idee niet klopt, omdat de conservatief christelijke leer die niet aanvaardt ? Of wat ?
Wat is de reden van de vergelijking.
Oeff…. :oops:
Het is niet dat de godsvonk niet klopt; en de reïncarnatiegedachte en de vrijzinnige gedachte ook niet......integendeel....maar alle andere geloofsbelevenissen mochten niet meer meedoen.....vaak zelfs op straffe van de dood...en martelingen
Men moest zich voegen....slikken of stikken...
De kerstening had nooit plaats kunnen vinden...
De dogma's maakten de dienst uit...zoals ook b.v. de Apostolische Belijdenissen etc...alles staat op schrift...

Nog niet duidelijk genoeg jongen?
Dan hoor ik het graag.
Ik heb geduld.....
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

callista schreef: 27 nov 2019, 13:42
Nog niet duidelijk genoeg jongen?
Dan hoor ik het graag.
Ik heb geduld.....
Ik trek het boetekleed aan, ik krijg de vraag niet helder.
Goed...terug naar het onderwerp.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door callista »

HJW schreef: 27 nov 2019, 15:20
callista schreef: 27 nov 2019, 13:42
Nog niet duidelijk genoeg jongen?
Dan hoor ik het graag.
Ik heb geduld.....
Ik trek het boetekleed aan, ik krijg de vraag niet helder.
Goed...terug naar het onderwerp.
Uuuh?
Boetekleed..
'Niks daarvan.... :naughty:
Wat mis ik?
Ik wil en zal het willen weten...
Anders blijf ik het mij maar afvragen.....

En als het hier niet past [het is wellicht al ver off topic :oops: ] .....dan misschien elders?
Want ik snap je niet..
Misschien dat iemand anders het wel snapt wat je precies bedoelt?

Maar goed on topic dan maar weer....
Hoeveel mensen gaan er naar de hel?
Dat weet niemand.
Ervan uitgaande dat er sowieso al een hel zou bestaan... :roll:
En hoe zou die hel er dan uitzien...etc...
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Storm »

callista schreef: 27 nov 2019, 13:25
HJW schreef: 27 nov 2019, 13:20
callista schreef: 27 nov 2019, 13:07
Dan kan de kerk geen macht meer op het volk uitoefenen.
Reïncarnatie werd deswege verboden in de zesde eeuw
De geïnstitutionaliseerde religie bestaat uit vaststaande regels ….
Ik schijn mijn vraag niet helder te krijgen, dus blijkbaar schort er iets aan mijn communicatie.
De vraag is niet waarom de kerk reïncarnatie heeft afgezworen.

Peda geeft in zijn reactie weer dat de conservatief christelijke leer geen ruimte biedt voor de idee van en godsvonk.
Mijn vraag is: waarom wordt die constatering gedaan ?
Het is duidelijk dat die die ruimte niet bieden. En dus ? Wat kunnen we met die constatering. Alleen constateren ?
En waarom dan met de conservatieve leer, waarom niet vergelijken met de vrijzinnige leer ?
Die ruimte wordt m.i. niet geboden, omdat de Kerk dan geen controle en macht kan uitoefenen op het gepeupel...en ook niet kan manipuleren met angst voor de hel dreigen.
Bovendien is er dan ook geen Verlosser nodig en zelfs geen Kruisdood.

Zo beantwoord HJW of mis ik nog je punt?
@callista,
Heb je het nu over de kerken pakweg 100 jaar geleden? Er zijn er zeker nog die orthodox zijn, maar macht uitoefenen m.i toch al een stukje minder. Ik herken het niet in die meer dan 60 jaar dat ik kerkelijk ben/was.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door callista »

Ik had het over het ontstaan van het geïnstitutionaliseerde christendom naar aanleiding van het verbod op reïncarnatie in de 6e eeuw .
Dat kwam namelijk ter sprake met wat vragen en daar ging ik op in.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Storm »

Oké, de zesde eeuw.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Plaats reactie