Hoeveel mensen gaan naar de hel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Nic »

Storm schreef: 22 nov 2019, 17:27 Topic's met titels als...Wie gaat er naar de Hemel en wie naar de Hel vind ik ondingen,maar goed het gaat om de reacties. Soms hoor ik mensen zeggen; "maar het is toch onrechtvaardig als Hitler naar de Hemel zou gaan"? Als de hel eeuwige pijn zou zijn zou ik het Hitler ook niet gunnen. En vinden deze mensen dan wel dat humanistische/andersgelovigen bij Hitler in de hel horen? :roll:
Sorry, was ook wel een beetje grapje tegenover het hemel-topic.
Persoonlijk ben ik niet zo met het hiernamaals bezig.

Ik denk dat zo’n boek als Openbaring veel meer nut had in de toen huidige tijd van de christenvervolgingen, dan dat wij nu als een Hal Lindsey gaan zitten verzinnen wat er straks gaat gebeuren.
Ik heb vroeger die boeken wel ademloos gelezen, maar vind het nu echt flauwekul om ze als toekomstvoorspellingen uit te pluizen.

Profeten beschrijven de situatie in het nu , wat ze nu denken en waar het naar toe zal gaan, maar ze hebben geen glazen bol.
Johannes beschrijft hoe hij over Jezus dacht en was bezig met zijn geloofsgenoten die hij troost wilde bieden.
Nu ben ik het helemaal eens met Johannes, alleen het is een visioen en geen script dat klaar ligt.

Jezus laat m.i. in de evangeliën precies hetzelfde horen als Johannes in openbaringen:
Mattheüs 5:3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
4. Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.
5. Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
6. Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
7. Zalig zijn de barmhartigen, want aan hen zal barmhartigheid bewezen worden.
8. Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.
9. Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.
10. Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
11. Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij.
12. Verblijd en verheug u, want uw loon is groot in de hemelen, want zo hebben ze de profeten vervolgd die er vóór u geweest zijn.

En ik snap persoonlijk niet dat mensen tegen een oordeel zijn.
Er moet toch recht gedaan worden. Geen oordeel is: de tirannen, de beulen, de moordenaars etc. zomaar er mee weg laten komen.
Ze zullen hun slachtoffers in de ogen zien, de boeken gaan open..., maar wie zonder zonde is mag zelf veroordelen.

Ik heb ook geen kristallen bol, maar ik hoop ook op het visioen van Johannes.
Laatst gewijzigd door Nic op 22 nov 2019, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Nic schreef: 22 nov 2019, 21:46 En ik snap persoonlijk niet dat mensen tegen een oordeel zijn.
Er moet toch recht gedaan worden. Geen oordeel is: de tirannen, de beulen, de moordenaars etc. zomaar er mee weg laten komen.
Ik ben niet tegen een oordeel. Ik geloof dat er geen oordeel is.
Kijk naar het verhaal van de verloren zoon. De vader oordeelt niet. Als de zoon thuis komt is al het leed geleden. Er is geen oordeel, geen straf, geen offer dat aanvaard moet worden.
Een beeld dat ook naar voren komt bij bijna-dood-ervaringen.
Mensen komen terecht in een alles transformerende liefde.
Sommigen/velen kunnen zich daar nu nog geen voorstelling van maken.

Hier op aarde oordeel ook ik veel. Maar dit is niet de realiteit.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Nic »

HJW schreef: 22 nov 2019, 21:55
Nic schreef: 22 nov 2019, 21:46 En ik snap persoonlijk niet dat mensen tegen een oordeel zijn.
Er moet toch recht gedaan worden. Geen oordeel is: de tirannen, de beulen, de moordenaars etc. zomaar er mee weg laten komen.
Ik ben niet tegen een oordeel. Ik geloof dat er geen oordeel is.
Kijk naar het verhaal van de verloren zoon. De vader oordeelt niet. Als de zoon thuis komt is al het leed geleden. Er is geen oordeel, geen straf, geen offer dat aanvaard moet worden.
Een beeld dat ook naar voren komt bij bijna-dood-ervaringen.
Mensen komen terecht in een alles transformerende liefde.
Sommigen/velen kunnen zich daar nu nog geen voorstelling van maken.

Hier op aarde oordeel ook ik veel. Maar dit is niet de realiteit.
Het oordeel had al plaats gevonden...
Het andere oordeel was er ook al:
Lukas 15:28 Maar hij werd boos en wilde niet naar binnen gaan. (Toen ging zijn vader naar buiten en spoorde hem aan.)

De mens oordeelt zich zelf of een ander. Er is iets uit de ‘hemel‘ nodig om daar uit te komen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Storm »

HJW schreef: 22 nov 2019, 17:45
Peter79 schreef: 22 nov 2019, 17:36 De consequentie van het liefhebben van vijanden is dat je de persoon en het kwaad dat hij heeft gedaan van elkaar scheidt. Daders zijn ook vaak slachtoffers. Omdat er nog veel mensen leven die slachtoffer zijn van Hitler, is het openlijk uitspreken dat je Hitler kan liefhebben wellicht niet verstandig. Maar Jezus oproep komt daar wel op neer: kan je die stap maken of verwens je hem naar de hel.
Inderdaad een goede vraag.
Veroordeel de zonde, niet de zondaar.
In theorie vind ik dat heel mooi, de praktijk wil ik nog wel eens veel lastiger vinden.
Het gaat er niet om dat mensen die misdadigers zijn geen straf verdienen. Hitler had als hij was blijven leven levenslang moeten krijgen en zij die anderen veel onrecht aandoen hebben ook straf verdient. Maar dat mensen die in zo'n hel geloven vinden dat het een uitstekende plek is voor sommigen daar kan ik niet bij.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Storm »

@nic;
Ik begrijp je wel maar ik zie graag dat er op aarde recht wordt gedaan. Stel dat zij die in een hel geloven vinden dat het ook een plek is voor niet of anders gelovigen; gezellig samen met oorlogsmisdadigers. :(
Laatst gewijzigd door Storm op 22 nov 2019, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Storm »

Zolderworm schreef: 22 nov 2019, 18:09
Peter79 schreef: 22 nov 2019, 17:36 De consequentie van het liefhebben van vijanden is dat je de persoon en het kwaad dat hij heeft gedaan van elkaar scheidt. Daders zijn ook vaak slachtoffers. Omdat er nog veel mensen leven die slachtoffer zijn van Hitler, is het openlijk uitspreken dat je Hitler kan liefhebben wellicht niet verstandig. Maar Jezus oproep komt daar wel op neer: kan je die stap maken of verwens je hem naar de hel.
Ook Hitler was het slachtoffer van zijn brein en zijn opvoeding. Wij denken dat de mens bewuste keuzen maakt, maar wij zijn altijd de robot van onze hersenen. Dat is een van de redenen dat zonde, hoe wij dat zien, niet bestaat. En de hel natuurlijk ook niet. Wel is er, volgens mij, een onstoffelijk gebied waar overledenen zich ophouden die tijdens hun leven nogal egocentrisch waren. Tegenover andere gebieden waar overledenen zich ophouden die meer aan anderen dachten. Met alle gradaties daar tussenin. Maar de begrippen hemel en hel geven een verkeerd beeld.
Liefde is het gevoel één te zijn met de ander. Maar uiteindelijk zijn wij natuurlijk allemaal één. Wie dat beseft heeft iedereen lief.
Dat er een scheiding kan zijn; veel christenen geloven ook dat de hel een plaats is zonder God. Dat is nog aanvaardbaar. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Nic »

Oosterhuis:
Alles zal zwichten en verwaaien
wat op het licht niet is geijkt.
Taal zal alleen verwoesting zaaien
en van ons doen geen daad beklijft.
Veelstemmig licht, om aan te horen
zolang ons hart nog slagen geeft.
Liefste der mensen, eerstgeboren,
licht, laatste woord van Hem die leeft.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Nic schreef: 22 nov 2019, 22:06
De mens oordeelt zich zelf of een ander. Er is iets uit de ‘hemel‘ nodig om daar uit te komen.
Wij oordelen onszelf en de mensen om ons heen. Er moet idd iets gebeuren om daar uit te komen.
Voor mij is dat: beseffen wie we zijn en huiswaarts keren.
We hoeven niets te verdienen of aan voorwaarden te voldoen.
Wie waren we ook al weer, waar komen we vandaan.
Want het verhaal van de verloren zoon duidt op een hiervoormaals.
Het enige waar we van “gered” moeten worden is onze vergeetachtigheid.
We zijn vergeten wie we werkelijk zijn.

DE oplossing is dan niet dat er van alles rechtgezet moet worden, maar......herinneren.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 22 nov 2019, 18:09
Ook Hitler was het slachtoffer van zijn brein en zijn opvoeding. Wij denken dat de mens bewuste keuzen maakt, maar wij zijn altijd de robot van onze hersenen. Dat is een van de redenen dat zonde, hoe wij dat zien, niet bestaat. En de hel natuurlijk ook niet. Wel is er, volgens mij, een onstoffelijk gebied waar overledenen zich ophouden die tijdens hun leven nogal egocentrisch waren. Tegenover andere gebieden waar overledenen zich ophouden die meer aan anderen dachten. Met alle gradaties daar tussenin. Maar de begrippen hemel en hel geven een verkeerd beeld.
Liefde is het gevoel één te zijn met de ander. Maar uiteindelijk zijn wij natuurlijk allemaal één. Wie dat beseft heeft iedereen lief.
Ik ben het helemaal met je eens.
Wij zijn allemaal één. Hoe brengen we dat besef in deze wereld ?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Storm schreef: 22 nov 2019, 23:05 Het gaat er niet om dat mensen die misdadigers zijn geen straf verdienen. Hitler had als hij was blijven leven levenslang moeten krijgen en zij die anderen veel onrecht aandoen hebben ook straf verdient. Maar dat mensen die in zo'n hel geloven vinden dat het een uitstekende plek is voor sommigen daar kan ik niet bij.
Hier op deze aarde ben ik het met je eens.
Maar daarna ? Ik hoop dat de Liefde dan leidend is.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Snelheid »

.
Ik ben het helemaal met je eens.
Wij zijn allemaal één. Hoe brengen we dat besef in deze wereld ?CITAAT.

Of men allemaal een is is natuurlijk een gotspe;kijk alleen hier op dit forum of andere forums;de leden leven in verschillende werelden en soms haten ze elkaar.
Zou men een zijn zou dit land er anders uit zien en hadden we als zo de zwarte pieten discussie niet enz enz enz.

Dat men een is in dit land of is dus gewoon niet waar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 23 nov 2019, 10:58
Of men allemaal een is is natuurlijk een gotspe;kijk alleen hier op dit forum of andere forums;de leden leven in verschillende werelden en soms haten ze elkaar.
Zou men een zijn zou dit land er anders uit zien en hadden we als zo de zwarte pieten discussie niet enz enz enz.

Dat men een is in dit land of is dus gewoon niet waar.
Ja, we zijn allen één.
De ellende, ook op dit forum, ook door jou, wordt veroorzaakt doordat mensen niet meer beseffen dat we één zijn.
En daarmee ben je een onderdeel van het probleem, en niet van de oplossing.
Jij bent iemand die bijzonder veel negativiteit weet te verspreiden.
Vanuit de onwetendheid wie we werkelijk zijn.
Als die onwetendheid wegvalt, valt de reden voor het verspreiden van negativiteit ook weg.

Je denkt te aards.....
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 23 nov 2019, 11:09
Snelheid schreef: 23 nov 2019, 10:58
Of men allemaal een is is natuurlijk een gotspe;kijk alleen hier op dit forum of andere forums;de leden leven in verschillende werelden en soms haten ze elkaar.
Zou men een zijn zou dit land er anders uit zien en hadden we als zo de zwarte pieten discussie niet enz enz enz.

Dat men een is in dit land of is dus gewoon niet waar.
Ja, we zijn allen één.
De ellende, ook op dit forum, ook door jou, wordt veroorzaakt doordat mensen niet meer beseffen dat we één zijn.
En daarmee ben je een onderdeel van het probleem, en niet van de oplossing.
Jij bent iemand die bijzonder veel negativiteit weet te verspreiden.
Vanuit de onwetendheid wie we werkelijk zijn.
Als die onwetendheid wegvalt, valt de reden voor het verspreiden van negativiteit ook weg.

Je denkt te aards.....
Vervelend he de waarheid;ook altijd vreemd dar mensen als jij een oordeel hebben over personen die je nog geen eens persoonlijk kent,wel een beetje dom zou Maxima zeggen.

Maar goed het onderwerp van deze draad is een andere.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 23 nov 2019, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 23 nov 2019, 11:14
Vervelend he de waarheid;ook altijd vreemd dar mensen als jij een oordeel hebben over personen die je nog geen eens persoonlijk kent,wel een beetje dom zou Maxima zeggen.
Over wie heb ik een oordeel ? Ik stel iets over een gedeelte van het gedrag van mensen.
Ik oordeel niet over de persoon zelf.

Ik zie jou wel veel oordelen. Dat is niet een beetje dom ??
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 23 nov 2019, 11:16
Snelheid schreef: 23 nov 2019, 11:14
Vervelend he de waarheid;ook altijd vreemd dar mensen als jij een oordeel hebben over personen die je nog geen eens persoonlijk kent,wel een beetje dom zou Maxima zeggen.
Over wie heb ik een oordeel ? Ik stel iets over een gedeelte van het gedrag van mensen.
Ik oordeel niet over de persoon zelf.

Ik zie jou wel veel oordelen. Dat is niet een beetje dom ??

Nog maar een keer dan misschien snap je het dan...



Vervelend he de waarheid;ook altijd vreemd daar mensen als jij een oordeel hebben over personen die je nog geen eens persoonlijk kent,wel een beetje dom zou Maxima zeggen.

Maar goed het onderwerp van deze draad is een andere.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 23 nov 2019, 11:19
Vervelend he de waarheid;ook altijd vreemd daar mensen als jij een oordeel hebben over personen die je nog geen eens persoonlijk kent,wel een beetje dom zou Maxima zeggen.
Maar wat dan met alle oordelen van jou over mensen die je niet kent ? Geldt daar hetzelfde voor ?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef: 22 nov 2019, 23:11
Zolderworm schreef: 22 nov 2019, 18:09
Peter79 schreef: 22 nov 2019, 17:36 De consequentie van het liefhebben van vijanden is dat je de persoon en het kwaad dat hij heeft gedaan van elkaar scheidt. Daders zijn ook vaak slachtoffers. Omdat er nog veel mensen leven die slachtoffer zijn van Hitler, is het openlijk uitspreken dat je Hitler kan liefhebben wellicht niet verstandig. Maar Jezus oproep komt daar wel op neer: kan je die stap maken of verwens je hem naar de hel.
Ook Hitler was het slachtoffer van zijn brein en zijn opvoeding. Wij denken dat de mens bewuste keuzen maakt, maar wij zijn altijd de robot van onze hersenen. Dat is een van de redenen dat zonde, hoe wij dat zien, niet bestaat. En de hel natuurlijk ook niet. Wel is er, volgens mij, een onstoffelijk gebied waar overledenen zich ophouden die tijdens hun leven nogal egocentrisch waren. Tegenover andere gebieden waar overledenen zich ophouden die meer aan anderen dachten. Met alle gradaties daar tussenin. Maar de begrippen hemel en hel geven een verkeerd beeld.
Liefde is het gevoel één te zijn met de ander. Maar uiteindelijk zijn wij natuurlijk allemaal één. Wie dat beseft heeft iedereen lief.
Dat er een scheiding kan zijn; veel christenen geloven ook dat de hel een plaats is zonder God. Dat is nog aanvaardbaar. ;)
Dat zou betekenen dat God een deel is van een dualiteit. Dat is strijdig met het concept van God. God is alles. Wat duidelijk maakt dat ook wij allen God zijn, al zijn we ons dat niet bewust door onze huidige bewustzijnstoestand. De quakers zouden zeggen: God is in ons allen. Ik wil nog verder gaan: wij zijn God. Want als God in ons zou zijn, dan was er evenzogoed sprake van dualiteit wat God betreft. En dat is niet zo, volgens mij.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 23 nov 2019, 11:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Messenger »

God is alomtegenwoordig. Dus God is overal. God is daardoor nooit niet bij je. Je wordt nooit door God verlaten als God alomtegenwoordig is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 23 nov 2019, 11:32 Dat zou betekenen dat God een deel is van een dualiteit. Dat is strijdig met het concept van God. God is alles. Wat duidelijk maakt dat ook wij allen God zijn, al zijn we ons dat niet bewust door onze huidige bewustzijnstoestand. De quakers zouden zeggen: God is in ons allen. Ik wil nog verder gaan: wij zijn God. Want als God in ons zou zijn, dan was er evenzogoed sprake van dualiteit wat God betreft. En dat is niet zo, volgens mij.
Ik geloof niet in dualiteit, maar in eenheid. En dan zijn we inderdaad God, of goddelijk.
Dat is een onlosmakelijk onderdeel van ons, het is onze kern, onze ware aard.

Probleem is dat we dat zijn vergeten en dan begint de ellende.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 23 nov 2019, 11:37 God is alomtegenwoordig. Dus God is overal. God is daardoor nooit niet bij je. Je wordt nooit door God verlaten als God alomtegenwoordig is.
Correct.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door peda »

HJW schreef: 23 nov 2019, 12:05
Messenger schreef: 23 nov 2019, 11:37 God is alomtegenwoordig. Dus God is overal. God is daardoor nooit niet bij je. Je wordt nooit door God verlaten als God alomtegenwoordig is.
Correct.
Wanneer je bij de bijbelse God de Zelfbeperking, richting mens en schepping als onmogelijk ziet, dan heeft de christelijke godsdienst afgedaan. De christelijke godsdienst staat of valt met de Zelfbeperking volledig zichtbaar in openbaring en in het kruisoffer.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door HJW »

peda schreef: 23 nov 2019, 13:22
Wanneer je bij de bijbelse God de Zelfbeperking, richting mens en schepping als onmogelijk ziet, dan heeft de christelijke godsdienst afgedaan. De christelijke godsdienst staat of valt met de Zelfbeperking volledig zichtbaar in openbaring en in het kruisoffer.
Die heeft voor mij ook afgedaan.
De gedachten over het kruisoffer horen wat mij betreft bij een achterhaald godsbeeld.
Liefde heeft geen kruisoffer nodig.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door peda »

Nic schreef: 22 nov 2019, 21:46

En ik snap persoonlijk niet dat mensen tegen een oordeel zijn.
Er moet toch recht gedaan worden. Geen oordeel is: de tirannen, de beulen, de moordenaars etc. zomaar er mee weg laten komen.
Ze zullen hun slachtoffers in de ogen zien, de boeken gaan open..., maar wie zonder zonde is mag zelf veroordelen.

Ik heb ook geen kristallen bol, maar ik hoop ook op het visioen van Johannes.
Zelf ben ik ook niet tegen een oordeel. Maar wie komen in aanmerking voor een veroordeling, hoe ziet de straf er uit en hoelang duurt de straf.
Daarover zijn ronduit verschrikkelijke opvattingen in de geloofskringen in omloop. Zo zouden volgens een aantal rechts-orthodoxe kringen diegenen die het kruisoffer van de hand wijzen op dezelfde wijze voor God schuldig zijn als een groot oorlogsmisdadiger. De straf van een eeuwig, voortdurende verbranding wordt tegenwoordig gezien als verschrikkelijke barbarij. De vertaling van aioon als een nooit ten einde komen van de opgelegde straf, gaat elke nachtmerrie te boven. Juist tegen deze excessen in geloofsopvatting, ageert de grote groep van niet rechts orthodox denkenden. Het is opvallend dat de Liefdevolle God die Messenger op dit forum naar voren brengt, nauwelijks reacties teweeg brengt. Maar zodra de God van de "'hel"' in het gesprek gebracht wordt, wordt die God gelijk met de grond gelijk gemaakt. Dit Godsbeeld past gewoon niet meer in het huidige cultuur beeld. Zelf heb ik verschillende mensen tijdens hun laatste ademtochten meegemaakt en ik moet eerlijk zeggen dat angst voor het onbekende na de dood, m.i. toch wel verband hield met het weten over het "" Laatste Oordeel ''. Waren die gruwelijkheden nooit te boek gebracht, dan zouden er heel velen uit een religieuze omgeving m.i. rustiger inslapen. Helaas, het verleden laat zich slecht corrigeren in de hoofden van mensen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Messenger »

peda schreef: 23 nov 2019, 15:43
Nic schreef: 22 nov 2019, 21:46

En ik snap persoonlijk niet dat mensen tegen een oordeel zijn.
Er moet toch recht gedaan worden. Geen oordeel is: de tirannen, de beulen, de moordenaars etc. zomaar er mee weg laten komen.
Ze zullen hun slachtoffers in de ogen zien, de boeken gaan open..., maar wie zonder zonde is mag zelf veroordelen.

Ik heb ook geen kristallen bol, maar ik hoop ook op het visioen van Johannes.
Zelf ben ik ook niet tegen een oordeel. Maar wie komen in aanmerking voor een veroordeling, hoe ziet de straf er uit en hoelang duurt de straf.
Als het om rechtvaardigheid zou gaan is een oordeel en straf onnodig.

Er is de Gulden Regel : https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_regel_(leefregel)

Als God alomtegenwoordig is en er dus niets anders is, ben jij deel van God.

Jij en de ander zijn één, de een is de ander en de ander is de een.

Ik geloof niet in een oordeel maar wel in een levensschouw, waarbij je door het perspectief van de ander ervaart hoe je voor die ander bent geweest.

Dit betekent dat jij als dader zal ervaren wat je het slachtoffer hebt aangedaan.

Heb je iemand bijvoorbeeld overgoten met brandstof en in de hens gezet? Er komt een moment tijdens de levensschouw dat je ervaart hoe dat voelt.

Daarom is de Gulden Regel van belang.

En het is geen oordeel of straf, het is de consequentie van dat dader en slachtoffer één zijn.

En aan de levensschouw komt een eind waarbij alle leed genezen en geheeld wordt.

Elke cultuur is bekend met de tekenen van de Gulden Regel. Er is geen afgescheidenheid, alles en iedereen is hetzelfde wezen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan naar de hel

Bericht door Messenger »

Dit topic liep de afgelopen tijd behoorlijk en na mijn laatste reactie van iets meer dan 24 uur geleden lijkt het er op dat het ineens niet meer loopt.

De terugkerende vraag naar rechtvaardigheid in de vorm van oordeel en straf, heb ik beantwoord met de ervaring van de levensschouw.
De levensschouw is voor veel mensen met een BDE herkenbaar.

Mijn vraag is of de levensschouw waarin je als dader pijn hebt veroorzaakt, en dat door het perspectief van het slachtoffer terug voelt, voldoende is om de behoefte naar oordeel en straf te laten varen.

Ik ben benieuwd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.