De gerechtigheid van God

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door peda »

callista schreef: 28 nov 2019, 13:03
Messenger schreef: 28 nov 2019, 12:51
peda schreef: 28 nov 2019, 12:43 Vingen profeten in het verleden boodschappen van God op en zo ja welke boodschappen zijn betrouwbaar en welke boodschappen niet. Vangen per heden gelovigen ook nog informatie van God op en zo ja welke wel en welke niet.
Het is volstrekt irrelevant of mensen boodschappen van God (hebben) ontvangen, dit geldt evenzeer voor Neale Donald Walsch.

Waar het werkelijk om draait, is of die inzichten waardevol zijn en of deze als vanzelfsprekend zijn.
Werkt het of werkt het niet?
Ja Messenger.....maar creëer je dan ook niet je eigen God?
En geef je b.v. zelf de antwoorden op je vragen aan God?
Inderdaad, Callista.
Dat is ook de ontwikkeling in de modernere vormen van theologie. God is daar eerder een metafoor, als een Bestaande Entiteit. Zie ook o.m. Hendrikse
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 28 nov 2019, 13:03
Messenger schreef: 28 nov 2019, 12:51
peda schreef: 28 nov 2019, 12:43 Vingen profeten in het verleden boodschappen van God op en zo ja welke boodschappen zijn betrouwbaar en welke boodschappen niet. Vangen per heden gelovigen ook nog informatie van God op en zo ja welke wel en welke niet.
Het is volstrekt irrelevant of mensen boodschappen van God (hebben) ontvangen, dit geldt evenzeer voor Neale Donald Walsch.

Waar het werkelijk om draait, is of die inzichten waardevol zijn en of deze als vanzelfsprekend zijn.
Werkt het of werkt het niet?
Ja Messenger.....maar creëer je dan ook niet je eigen God?
En geef je b.v. zelf de antwoorden op je vragen aan God?
Het lijkt me dat hij juist wilt vertellen dat hij niet z'n eigen God creëert.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Snelheid »

De gerechtigheid Gods ,daar hoeft men niet moeilijk over te doen;de gerechtigheid is wat fout en kwaad is zal gestraft worden,wat goed is zal een voortgaan leven hebben.

Ingewikkeld doen over deze zaak is zonde van de tijd;gerechtigheid heeft geen kanten er is maar een gerechtigheid is gerechtigheid van Godswege.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 28 nov 2019, 13:18 De gerechtigheid Gods ,daar hoeft men niet moeilijk over te doen;de gerechtigheid is wat fout en kwaad is zal gestraft worden,wat goed is zal een voortgaan leven hebben.

Ingewikkeld doen over deze zaak is zonde van de tijd;gerechtigheid heeft geen kanten er is maar een gerechtigheid is gerechtigheid van Godswege.
Dit verhaal past nog in de sprookjes van Grimm. Er is achterin het boek nog een lege pagina. Wat in het leven vooral zien is dat de goeden worden gestraft en de kwaden worden beloond. En over wat er na de dood gebeurt kunnen we alleen maar speculeren.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 28 nov 2019, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 28 nov 2019, 13:20
Snelheid schreef: 28 nov 2019, 13:18 De gerechtigheid Gods ,daar hoeft men niet moeilijk over te doen;de gerechtigheid is wat fout en kwaad is zal gestraft worden,wat goed is zal een voortgaan leven hebben.

Ingewikkeld doen over deze zaak is zonde van de tijd;gerechtigheid heeft geen kanten er is maar een gerechtigheid is gerechtigheid van Godswege.
Dit verhaal past nog in de sprookjes van Grimm. Er is achterin het boek nog een lege pagina.
Kan je het niet vatten tja....... :P
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 28 nov 2019, 13:22
Zolderworm schreef: 28 nov 2019, 13:20
Snelheid schreef: 28 nov 2019, 13:18 De gerechtigheid Gods ,daar hoeft men niet moeilijk over te doen;de gerechtigheid is wat fout en kwaad is zal gestraft worden,wat goed is zal een voortgaan leven hebben.

Ingewikkeld doen over deze zaak is zonde van de tijd;gerechtigheid heeft geen kanten er is maar een gerechtigheid is gerechtigheid van Godswege.
Dit verhaal past nog in de sprookjes van Grimm. Er is achterin het boek nog een lege pagina.
Kan je het niet vatten tja....... :P
Zoals ik al zei: Wat in het leven vooral zien is dat de goeden worden gestraft en de kwaden worden beloond. En over wat er na de dood gebeurt kunnen we alleen maar speculeren. Ik begrijp dat het een wensgedachte is. Maar de werkelijkheid is anders.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door callista »

Ik denk weleens dat de mens zich veel te belangrijk acht en geen genoegen neemt met de dood als eindstation....
Bekijk ons eens vanuit het onmetelijke universum.....dan bestaan wij niet eens...zelfs de aarde is een stipje waarbij je nog een vergrootglas nodig hebt.,
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 28 nov 2019, 13:25 Ik denk weleens dat de mens zich veel te belangrijk acht en geen genoegen neemt met de dood als eindstation....
Bekijk ons eens vanuit het onmetelijke universum.....dan bestaan wij niet eens...zelfs de aarde is een stipje waarbij je nog een vergrootglas nodig hebt.,
De mens als dokter en treinbestuurder als straatveger enz enz enz het belangrijkste; Nero de hond doet dit allemaal niet...................de dood is een mooie toegangspoort tot meer leven,wat is het leven toch heerlijk :w :w 8-)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Messenger »

callista schreef: 28 nov 2019, 13:03
Messenger schreef: 28 nov 2019, 12:51
peda schreef: 28 nov 2019, 12:43 Vingen profeten in het verleden boodschappen van God op en zo ja welke boodschappen zijn betrouwbaar en welke boodschappen niet. Vangen per heden gelovigen ook nog informatie van God op en zo ja welke wel en welke niet.
Het is volstrekt irrelevant of mensen boodschappen van God (hebben) ontvangen, dit geldt evenzeer voor Neale Donald Walsch.

Waar het werkelijk om draait, is of die inzichten waardevol zijn en of deze als vanzelfsprekend zijn.
Werkt het of werkt het niet?
Ja Messenger.....maar creëer je dan ook niet je eigen God?
Ik hoef God niet te scheppen, ik hoef God slechts te omschrijven op de meest waarachtige manier. Daarvoor heb ik 8 kenmerken die ik aan God toeschrijf. Kenmerken van een echte God, althans waaraan God dient te voldoen om ook echt God te zijn.
Zoals:
God is échte onvoorwaardelijke liefde (en geeft ons een écht onvoorwaardelijke vrije wil);
God is almachtig (er geschiedt helemaal niets tegen God's wil);
God is onkwetsbaar (je kunt God niet beschadigen of beledigen);
God is alwetend;
God is alziend;
God is alomtegenwoordig (vandaar alwetend en alziend);
God is volmaakt (dat kan niet anders als je almachtig bent);
God is zonder enige behoefte (want God is immers alles-dat-is) en verlangt zich empirisch te ervaren via ons (het leven).

Als (mijn) inzichten botsen met bovenstaand rijtje heb ik het niet langer over hetgeen dat zich God mag noemen.
Callista schreef: En geef je b.v. zelf de antwoorden op je vragen aan God?
Soms wel, maar die antwoorden komen vaak als vanzelf als inspiratie. En waar komt inspiratie denk je vandaan? Ook komen antwoorden van jou, Zolderworm, Peda etc. En uit wat ik lees of zie. Soms via een liedje op de radio.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 28 nov 2019, 13:18 De gerechtigheid Gods ,daar hoeft men niet moeilijk over te doen;de gerechtigheid is wat fout en kwaad is zal gestraft worden,wat goed is zal een voortgaan leven hebben.

Ingewikkeld doen over deze zaak is zonde van de tijd;gerechtigheid heeft geen kanten er is maar een gerechtigheid is gerechtigheid van Godswege.
In God's koninkrijk is geen plaats voor wraak.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Messenger »

callista schreef: 28 nov 2019, 13:25 Ik denk weleens dat de mens zich veel te belangrijk acht en geen genoegen neemt met de dood als eindstation....
Bekijk ons eens vanuit het onmetelijke universum.....dan bestaan wij niet eens...zelfs de aarde is een stipje waarbij je nog een vergrootglas nodig hebt.,
Ik ben niet bang voor de dood, eerder ben ik bang voor de wijze waarop ik dood ga. En de dood is geen eindstation, ik schep een nieuw lichaam en een nieuwe geest. Als ziel zorg ik dan voor de scenerie en entourage en een nieuwe bucketlist voor een nieuw leven op Aarde of elders.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 28 nov 2019, 13:25 Ik denk weleens dat de mens zich veel te belangrijk acht en geen genoegen neemt met de dood als eindstation....
Bekijk ons eens vanuit het onmetelijke universum.....dan bestaan wij niet eens...zelfs de aarde is een stipje waarbij je nog een vergrootglas nodig hebt.,
Zou kunnen, maar ik denk niet dat je gelijk hebt. Ik ken te veel mensen die ontmoetingen hebben gehad met overledenen. En heb mijn eigen lichaam op bed zien liggen vanaf een afstandje. En dat alles zeer reëel en niet zomaar een droom.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Storm »

Ik heb geen ontmoetingen met overledenen gehad -oh ze gaan mee in mijn herinneringen- ook geen ontmoeting met God. Of het intense verlangen wat ik heb naar Jezus/ God moet een ontmoeting zijn. Een verlangen waardoor ik mij gelukkiger voel dan wanneer ik God/ Jezus uit mijn leven probeer te weren.

Ik vermoed dat wij mensen God laten buikspreken; in het O-T deed men dat wanneer er rampen waren of oorlogsvoering -God deed het- Ook in het N-T waar meer de liefde naar voren gehaald wordt; de Liefde waarover Jezus (ook) sprak. Of is het de Liefde die wij Jezus in de mond leggen? Er zullen veel "wijzen" geweest zijn, zoals Krishnamurti maar Jezus is diegene die in mijn leven "geopenbaard" werd door geloofsopvoeding die zich in mij vastgehecht heeft. Waar of niet waar speelt voor mij nu minder een rol, maar wat doet het in mensenlevens. Brengt het veel goeds of brengt het veel kwaad. Ik heb te lang gezocht naar waarheid en ik bleef in kringetjes draaien, het is goed zo.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door fries77 »

In de ogen van God schijnt een zonde een zonde te zijn. De enige twee opties zijn m.i. dan vergeving voor alles of veroordeling voor alles. Liegen over een kleinigheidje is niet erger of minder erg dan moord op die manier. Daarom is de uitspraak van Jezus aan het kruis richting de moordenaar op die manier bekeken niet vreemd. Vanuit het nederlandse rechtsstelsel wel. Maar dat is een menselijke uitvinding.
salvator omnium hominum
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door peda »

fries77 schreef: 28 nov 2019, 16:58 In de ogen van God schijnt een zonde een zonde te zijn. De enige twee opties zijn m.i. dan vergeving voor alles of veroordeling voor alles. Liegen over een kleinigheidje is niet erger of minder erg dan moord op die manier. Daarom is de uitspraak van Jezus aan het kruis richting de moordenaar op die manier bekeken niet vreemd. Vanuit het nederlandse rechtsstelsel wel. Maar dat is een menselijke uitvinding.
Fries,

Een vreselijke theologie. De Alheiligheid van God heeft tot gevolg dat vanuit de optiek van God de mens (in vervallen staat) tot niets goeds meer in staat is. Gelukkig volgt heden ten dage nog slechts een klein deel van de gelovigen deze verschrikkelijke theologie. Wanneer je dat ook nog eens koppelt aan de predestinatie, dan is er volgens deze theologie niemand tijdens zijn aardse bestaan zeker van de Vergeving/Genade ? Je leeft dan bij voortduring deze korte periode op aarde met het zwaard van het Onzekere Laatste Oordeel in je nek. Een catastrofe deze theologische leerstellingen.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door fries77 »

peda schreef: 28 nov 2019, 17:24
fries77 schreef: 28 nov 2019, 16:58 In de ogen van God schijnt een zonde een zonde te zijn. De enige twee opties zijn m.i. dan vergeving voor alles of veroordeling voor alles. Liegen over een kleinigheidje is niet erger of minder erg dan moord op die manier. Daarom is de uitspraak van Jezus aan het kruis richting de moordenaar op die manier bekeken niet vreemd. Vanuit het nederlandse rechtsstelsel wel. Maar dat is een menselijke uitvinding.
Fries,

Een vreselijke theologie. De Alheiligheid van God heeft tot gevolg dat vanuit de optiek van God de mens (in vervallen staat) tot niets goeds meer in staat is. Gelukkig volgt heden ten dage nog slechts een klein deel van de gelovigen deze verschrikkelijke theologie. Wanneer je dat ook nog eens koppelt aan de predestinatie, dan is er volgens deze theologie niemand tijdens zijn aardse bestaan zeker van de Vergeving/Genade ? Je leeft dan bij voortduring deze korte periode op aarde met het zwaard van het Onzekere Laatste Oordeel in je nek. Een catastrofe deze theologische leerstellingen.
Ik hang dan ook de Alverzoening aan. Maakt het leven al een stuk zonniger :)
salvator omnium hominum
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door peda »

fries77 schreef: 28 nov 2019, 17:27
peda schreef: 28 nov 2019, 17:24
fries77 schreef: 28 nov 2019, 16:58 In de ogen van God schijnt een zonde een zonde te zijn. De enige twee opties zijn m.i. dan vergeving voor alles of veroordeling voor alles. Liegen over een kleinigheidje is niet erger of minder erg dan moord op die manier. Daarom is de uitspraak van Jezus aan het kruis richting de moordenaar op die manier bekeken niet vreemd. Vanuit het nederlandse rechtsstelsel wel. Maar dat is een menselijke uitvinding.
Fries,

Een vreselijke theologie. De Alheiligheid van God heeft tot gevolg dat vanuit de optiek van God de mens (in vervallen staat) tot niets goeds meer in staat is. Gelukkig volgt heden ten dage nog slechts een klein deel van de gelovigen deze verschrikkelijke theologie. Wanneer je dat ook nog eens koppelt aan de predestinatie, dan is er volgens deze theologie niemand tijdens zijn aardse bestaan zeker van de Vergeving/Genade ? Je leeft dan bij voortduring deze korte periode op aarde met het zwaard van het Onzekere Laatste Oordeel in je nek. Een catastrofe deze theologische leerstellingen.
Ik hang dan ook de Alverzoening aan. Maakt het leven al een stuk zonniger :)
Proficiat, in ieder geval een veel vrolijker keuze en Alverzoening is volop in opmars in geloofsland. Voortschrijdend geloofsinzicht. :!:
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Peter79 »

Paulus legt uit dat als je oordeelt volgens de wet dat niemand zalig zal worden. Vervolgens gebruikt hij het woord gerechtigheid in een andere betekenis: Gods vrijheid om de mens het goede te geven:

Romeinen 3:21, 22 (HSV):
Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

Het is aan de mens om die genade aan te pakken.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door peda »

Peter79 schreef: 28 nov 2019, 17:42 Paulus legt uit dat als je oordeelt volgens de wet dat niemand zalig zal worden. Vervolgens gebruikt hij het woord gerechtigheid in een andere betekenis: Gods vrijheid om de mens het goede te geven:

Romeinen 3:21, 22 (HSV):
Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

Het is aan de mens om die genade aan te pakken.
Peter,

Waar staat eigenlijk dat het geloof in Jezus Christus moet plaats hebben tijdens het aardse leven en dat een herbezinning na de dood, onmogelijk is. Zoals de boom valt bij het sterven, zo valt het Oordeel, is wat verteld wordt. De Alverzoening gaat daarentegen uit van een voortgaande '' herkansing "' na de dood ( Bonting ). Welke bijbel teksten spreken eigenlijk daartegen ? Weet jij dat ?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Peter79 »

Ik heb gezocht bij de tekstverwijzingen van de Heidelbergse Catechismus, zondag 7, vraag 20:

https://www.heidelbergse-catechismus.nl ... 7/vraag-20

Ik denk dat je op grond van alleen bijbelteksten moeilijk anders kan concluderen, maar als je doordenkt (zoals in de theologie) kan je op andere conclusies komen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door peda »

Peter,

Mijn dank. :!:
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Fundamenteel »

Messenger schreef: 28 nov 2019, 12:24
Fundamenteel schreef: 28 nov 2019, 09:36 Die collectie boeken “gesprekken met God” waar hij de duivel ontkent? Mijn moeder raadde me aan dat boek te lezen, ik gaf haar een bijbel.
Heb je die boeken die je moeder je aanraadde eigenlijk gelezen?
Alledrie. Ook “gelukkiger dan God” of zoiets. Niets voor mij. Er waren wel interessante passages in, zoals in de tweede serie over buitenaards leven.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 28 nov 2019, 14:15
God is almachtig (er geschiedt helemaal niets tegen God's wil);
Dan kijk ik naar de bijbel, en de koran en al die andere goddelijk ingegeven geschriften... en dan denk ik... is dit het dan wat je wil(de)?
Verwarring alom, en jonge kinderen die opgroeien met de idee dat haat en geweld best wel oké zijn.

En dan kijk ik om me heen.. en dan zie ik één grote lange bloederige weg waarin de wij blijkbaar niet iedereen omvat maar een selectief gezelschap is, waarmee er een zij in het leven is geroepen en een wij versus zij met als gevolg; hebberigheid, overheersing, onderdrukking, vernietiging en bloedvergieten.

En dan heb ik het nog maar over wat mensen elkaar 'expres' aandoen, niet eens de natuurrampen en (per)ongelukken.
Wat dat 'expres' betreft, sja dat vind ik het meest veelzeggende zinnetje in de bijbel over de mens "forgive them, because they do not know what they are doing.".
Vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.

...en dan denk ik...
De mensheid die maar wat aanrommelt, als ze het wél zouden weten zouden ze dan anders kunnen doen, was die vergeving dan nodig?
Was dit nou het beste wat je met je almacht kon doen?
Is dit het dan wat je wil(de)?

Dan geeft evolutie of spontane toevallige mutaties wat meer rust in mijn hoofd.
..Er lopen ernstig gestoorde gevaarlijke mensen rond, soms kruisen ze je pad; helaas het zij zo.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

Petra schreef: 29 nov 2019, 02:58
...en dan denk ik...
De mensheid die maar wat aanrommelt, als ze het wél zouden weten zouden ze dan anders kunnen doen, was die vergeving dan nodig?
Was dit nou het beste wat je met je almacht kon doen?
Is dit het dan wat je wil(de)?
Ik denk dan toch weer aan het verhaal van de verloren zoon.
Vertrokken van huis en op een gegeven moment levens tussen het varkensvoer. Dat is wel aardig de toestand in de wereld.

Regelmatig denk ik dat de hele aarde en het universum een droom is, een illusie. Gebeurt niet echt.
Dat zou een verklaring kunnen zijn.

En er zijn momenten dat de hele evolutietheorie wel als plausibel overkomt. Het verklaart het beste al het lijden.

Het lijden is een groot probleem. Voor mij voelt het lijden als on-natuurlijk. Letterlijk. Het gaat tegen onze natuur in.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Wim Nusselder »

Zolderworm schreef: 28 nov 2019, 12:01Als alles wat er is één geheel is, dan spreekt het voor zich dat wij veeleer aan God gelijk zijn, of zo je wilt: een deel van God, dan geschapen zielen.
Messenger schreef: 28 nov 2019, 12:51Het is volstrekt irrelevant of mensen boodschappen van God (hebben) ontvangen, dit geldt evenzeer voor Neale Donald Walsch.
Waar het werkelijk om draait, is of die inzichten waardevol zijn en of deze als vanzelfsprekend zijn.
Werkt het of werkt het niet?
Zolderworm schreef: 28 nov 2019, 13:06 Ja, en waarom zouden het per se boodschappen van God him-/herself moeten zijn? Er zijn zoveel verschillende geestelijke entiteiten. Mag het soms ietsje minder?
Als alles wat er 'is' één geheel is, 'zijn' dan ook die 'verschillende' geestelijke entiteiten niet één?

We kunnen het als mensen niet laten om de fysieke, biologische, sociale en intellectuele werkelijkheid als bestaand uit verschillende entiteiten te ervaren.
We moeten wel, om onszelf als 'ik', als afgescheiden van anderen, te kunnen ervaren.
Dat 'ik' hebben we nodig voor onze evolutionaire (inclusief sociaal-evolutionaire) overleving als soort en als beschaving en om ons staande te kunnen houden in onze samenleving.

In de geestelijke 'werkelijkheid' hoeven we dat niet te doen.
Daar kunnen we rustig alles als één beschouwen, daardoor als zodanig ervaren en het daardoor één maken.
Het is niet per se relevant of God bestaat en ons boodschappen doorgeeft, behalve dat veel mensen het nodig hebben om daar van uit te gaan, om het te kunnen geloven en mee te kunnen helpen om iets van die 'eenheid van alles' waar te kunnen maken.
Als God niet 'bestaat', zouden we het/haar/hem moeten uitvinden (als dat niet al gedaan zou zijn), omdat dat werkt om geestelijke eenheid waar te maken.
Als geestelijke eenheid niet 'bestaat', moeten we het uitvinden, om dezelfde reden.

'Geestelijke eenheid' is een pleonasme.
Het begrip 'geest' is op zich al uitgevonden om fundamenteel anders te zijn dan het 'fysieke' (nu even als inclusief biologisch, sociaal en intellectueel bedoeld).
Fundamenteel anders ook in de zin van niet- (of in elk geval dramatisch mindere) gescheidenheid.

Die geestelijke eenheid is ook van belang voor de fysieke en biologische en vooral voor de sociale en intellectuele werkelijkheid.
Hij helpt ons om ook daarin meer eenheid en verbondenheid waar te maken.
Om ook werkelijkheden te laten evolueren in de richting van (te herscheppen tot) meer eenheid.
Om te beginnen met hoe we met elkaar omgaan, door er van uit te gaan dat we één zijn, wat we ook geloven (of niet geloven) en ons daarnaar te gedragen.

"The humble, meek, merciful, just, pious, and devout souls are everywhere of one religion; and when death has taken off the mask they will know one another, though the divers liveries they wear here makes them strangers. This world is a form; our bodies are forms; and no visible acts of devotion can be without forms. But yet the less form in religion the better, since God is a Spirit; for the more mental our worship, the more adequate to the nature of God; the more silent, the more suitable to the language of a Spirit." (William Penn, 1693)