Wat is het Koninkrijk van God?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Gaitema »

Wat is bijbels gezien het Koninkrijk van God?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door hopper »

Volgens Lucas 17:20 en 21 heeft Jezus gezegd dat dat Koninkrijk niet 'hier' of 'daar' is.
Dat lijkt te verwijzen naar een niet-plaats. (Een plaats is hier of daar.)
Maar het ligt wel binnen uw (mijn) bereik.
Dat Koninkrijk is dus zoals de titel aangeeft een 'wat' en geen 'dat' als in 'dat daar'.


Maar ook mijn bewoording van 'verwijzen' is foutief denk ik.
Verwijzen doe je naar een iets of een plaats.
Misschien moeten we er in ontkennende zin over spreken?
Dan doet alleen de verwerkelijking zonder waarom er toe.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door callista »

Niet hier of daar, maar IN de mens...dat lijkt mij een betere uitleg.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Snelheid »

Laat men eerst is maar het koninkrijk van God beerven dat is meer van belang.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door callista »

Dat is geen antwoord op de vraag
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 27 jan 2020, 10:51 Dat is geen antwoord op de vraag
Klopt maar je komt er dan wel achter wat het Koninkrijk Gods is'.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Inktvlam »

In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21).
“Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer” (Mat.6:6).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door hopper »

callista schreef: 27 jan 2020, 10:23 Niet hier of daar, maar IN de mens...dat lijkt mij een betere uitleg.
Ja, dat is een betere uitleg. Dat strookt ook met de Naardense bijbel, daar lees ik onder Lucas 17:21
want zie, het koninkrijk Gods
is in uw midden!
Mijn persoonlijke opvatting is dat 'dat' wat we ego noemen een soort van centrum is.
Liefde is het tegendeel van die centrum-opvatting.
En het NT staat vol met verwijzingen om die gecentraliseerde houding te laten varen.
Ego is 'hier en daar', het koninkrijk Gods is dan IN de mens.

In Mattheus 18:20 staat weer:
Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen

En blijkens mijn ervaring ontmoeten mensen soms niet alleen elkaar, maar elkaar ook IN elkaar.
Een liefdevolle centrumloos samenzijn met soms wildvreemden.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door hopper »

Inktvlam schreef: 27 jan 2020, 12:38 In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21).
Dat is een mooie aanvulling. Terzijde: ik merk als ongelovige dat de teksten soms verschillend staan op internet.
Is er niet een algemeen geldende tekst?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Peter79 »

Gaitema schreef: 27 jan 2020, 09:02 Wat is bijbels gezien het Koninkrijk van God?
Het woord heeft op zich geen betrekking op een gebied, maar op de regering van God. Koningschap zou misschien een beter woord zijn.

Zie psalm 47 (HSV):

Een psalm, voor de koorleider, van de zonen van Korach.
Alle volken, klap in de handen; juich voor God met luide vreugdezang.
Want de HEERE, de Allerhoogste, is ontzagwekkend, een groot Koning over de hele aarde.
Hij onderwerpt volken aan ons, Hij brengt natiën onder onze voeten.
Hij kiest voor ons ons erfelijk bezit uit: de glorie van Jakob, die Hij heeft liefgehad. Sela

God vaart op onder gejuich, de HEERE vaart op onder bazuingeschal.
Zing psalmen voor God, zing psalmen, zing psalmen voor onze Koning, zing psalmen,
want God is Koning over heel de aarde; zing psalmen met een onderwijzing.
God regeert over de heidenvolken; God zit op Zijn heilige troon.
De edelen van de volken voegen zich bij het volk van de God van Abraham; want de schilden van de aarde zijn van God.
Hij is zeer hoog verheven!
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door peda »

Bij het lezen van het woord "" Wat is "" denk ik aan de Goddelijke Theocratie. God Alles in Allen, Paulus citerende. De vervolgvraag is dan "" Waar is"', maar dat valt buiten dit topic. Evenzeer de vraag "" Wie "', wie mogen de Theocratie ervaren. Maar eerst maar terug naar de "' Wat is "' vraag.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door hopper »

peda schreef: 27 jan 2020, 12:53 Bij het lezen van het woord "" Wat is "" denk ik aan de Goddelijke Theocratie. God Alles in Allen, Paulus citerende. De vervolgvraag is dan "" Waar is"', maar dat valt buiten dit topic. Evenzeer de vraag "" Wie "', wie mogen de Theocratie ervaren. Maar eerst maar terug naar de "' Wat is "' vraag.
Peda, wie-vragen zijn gemakkelijk te beantwoorden. (Wie is Rutte?) Bij wat-vragen ligt dat anders.
Maar deze kunnen wel ontkennend/negatief worden beantwoordt.

Het kan natuurlijk zó zijn (veronderstelling) dat door het zoeken naar antwoorden op vragen waar eigenlijk geen antwoord op is, men tóch tot iets komt. Zo bekeken kan de bijbel een soort van puzzelboek zijn welke je beter gaat begrijpen naarmate je er naar leeft en je er in verdiept.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 27 jan 2020, 12:44
Inktvlam schreef: 27 jan 2020, 12:38 In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21).
Dat is een mooie aanvulling. Terzijde: ik merk als ongelovige dat de teksten soms verschillend staan op internet.
Is er niet een algemeen geldende tekst?
Ik heb ooit in de film Stigmata een mooie tekst gehoord:
"De kerk van God is in u en om u heen. Het is niet zo zeer een gebouw van hout of steen. Til een steen op en Ik zal daar zijn."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 27 jan 2020, 13:09
Ik heb ooit in de film Stigmata een mooie tekst gehoord:
"De kerk van God is in u en om u heen. Het is niet zo zeer een gebouw van hout of steen. Til een steen op en Ik zal daar zijn."
Die moet bij mij indalen. De kerk was voor mij de verbeelding van iets wat hoger geplaatst was dan ik.
Maar als ik in oude gebouwen ben dan kan ik me wel in de mensen die daar hebben geleefd 'invoelen'.

Liefde voor mijn medemens is dan weer wel invoelbaar. Zeker het gevoel van een 'niet-twee' uit te maken.
Als dat het Koninkrijk God's is dan kan ik het beter invoelen dan geloven of talig maken.
Er zijn wel religieuze gemeenschappen waar men niet over mij oordeelt en mij opneemt als was ik één van hen.
Dan is het eigenlijk jammer dat ik ongelovig ben.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door peda »

De vraag van de T S is "" Wat "' is het Koninkrijk van God bijbels gezien. Je moet dan in die zin de blik richten. De bijbel moet een of het antwoord geven. Waar wordt in de bijbel ingegaan op het Koninkrijk van God en wordt bijvoorbeeld met het Koninkrijk van de Hemelen hetzelfde bedoeld. Waarom spreken 2 evangelisten op een verschillende wijze over het Koninkrijk. Wordt het Koninkrijk van God in de Tenach anders gezien als het Koninkrijk waar Jezus het volgens de schrijvers over heeft. Kortom alleen het raadplegen van de bijbel geeft reeds veel stof ter overdenking.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 27 jan 2020, 13:17 Die moet bij mij indalen. De kerk was voor mij de verbeelding van iets wat hoger geplaatst was dan ik.
Maar als ik in oude gebouwen ben dan kan ik me wel in de mensen die daar hebben geleefd 'invoelen'.

Liefde voor mijn medemens is dan weer wel invoelbaar. Zeker het gevoel van een 'niet-twee' uit te maken.
Als dat het Koninkrijk God's is dan kan ik het beter invoelen dan geloven of talig maken.
Er zijn wel religieuze gemeenschappen waar men niet over mij oordeelt en mij opneemt als was ik één van hen.
Dan is het eigenlijk jammer dat ik ongelovig ben.
Je gaat pas geloven als je geraakt wordt volgens mij.
Wanneer je inzichten krijgt die plausibel/geloofwaardig zijn, gescheiden van allerlei flauwekulruis, zoals het kaf van het koren wordt gescheiden.

Het maakt bij een God van onvoorwaardelijke liefde niet uit of en wat je gelooft. Ook hierin heb je de vrije wil en de uiteindelijke uitkomst is perfect, zoals je van een volmaakte God mag verwachten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef: 27 jan 2020, 12:45
Gaitema schreef: 27 jan 2020, 09:02 Wat is bijbels gezien het Koninkrijk van God?
Het woord heeft op zich geen betrekking op een gebied, maar op de regering van God. Koningschap zou misschien een beter woord zijn.

Zie psalm 47 (HSV):

Een psalm, voor de koorleider, van de zonen van Korach.
Alle volken, klap in de handen; juich voor God met luide vreugdezang.
Want de HEERE, de Allerhoogste, is ontzagwekkend, een groot Koning over de hele aarde.
Hij onderwerpt volken aan ons, Hij brengt natiën onder onze voeten.
Hij kiest voor ons ons erfelijk bezit uit: de glorie van Jakob, die Hij heeft liefgehad. Sela

God vaart op onder gejuich, de HEERE vaart op onder bazuingeschal.
Zing psalmen voor God, zing psalmen, zing psalmen voor onze Koning, zing psalmen,
want God is Koning over heel de aarde; zing psalmen met een onderwijzing.
God regeert over de heidenvolken; God zit op Zijn heilige troon.
De edelen van de volken voegen zich bij het volk van de God van Abraham; want de schilden van de aarde zijn van God.
Hij is zeer hoog verheven!
Ja, dat is wel een duidelijke aanwijzing. Daar waar God regeert.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 27 jan 2020, 10:23 Niet hier of daar, maar IN de mens...dat lijkt mij een betere uitleg.
Dus wel ergens..
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door Gaitema »

Inktvlam schreef: 27 jan 2020, 12:38 In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21).
“Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer” (Mat.6:6).
Dank je. Helder 👍
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door callista »

Inktvlam schreef: 27 jan 2020, 12:38 In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21).
“Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer” (Mat.6:6).
De binnenkamer is niets anders dan je hart....dus ook IN de mens...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 27 jan 2020, 13:30
Je gaat pas geloven als je geraakt wordt volgens mij.
Wanneer je inzichten krijgt die plausibel/geloofwaardig zijn, gescheiden van allerlei flauwekulruis, zoals het kaf van het koren wordt gescheiden.

Het maakt bij een God van onvoorwaardelijke liefde niet uit of en wat je gelooft. Ook hierin heb je de vrije wil en de uiteindelijke uitkomst is perfect, zoals je van een volmaakte God mag verwachten.
Ok. Er is een reden waarom ik niet geloof. Dat wat we liefde noemen, dat wat in mij als niet-twee samenkomt is geen geloof.
Geloof is voor mij een denkobject welke zich buiten mij bevindt. En het Koninkrijk's God wat niet hier en niet daar is klinkt mij erg niet-twee in de oren. Dat kan zich dan alleen IN mij zich bevinden zoals Callista schrijft. En idd in het hart.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik het zo uitleg omdat het zich binnen mijn beleving past.
Laatst gewijzigd door hopper op 27 jan 2020, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 27 jan 2020, 14:32
Inktvlam schreef: 27 jan 2020, 12:38 In de Statenvertaling en ook in de vertaling van Luther staat: “het Koninkrijk Gods is in u” (Luc.17:21).
“Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer” (Mat.6:6).
Dank je. Helder 👍
Daar is best wel wat voor te zeggen. Op de aarde regeert God ( tijdelijk) niet meer via de regeringsmacht, de publieke sector. Geen Koninkrijk van God ( geen Goddelijke Heerschappij ) in die zin op de aarde. Maar helemaal verdwenen van de aarde, is God ook niet. Er wordt in het geloof niet van uitgegaan dat de wereld een volledige door God Verlaten wereld is. God regeert dus daar waar Hij toegelaten wordt en dat is In de daartoe bereide mens. Wel een tijdelijke situatie want na de terugkeer van Jezus worden de kwade Krachten uitgeschakeld en neemt Jezus de regie in de wereld van de wereldlijke machthebbers over. God Alles in Allen, de Goddelijke Theocratie. Dit is weliswaar een uitstapje naar de "" waar is "" vraag.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door hopper »

peda schreef: 27 jan 2020, 14:48

Daar is best wel wat voor te zeggen. Op de aarde regeert God ( tijdelijk) niet meer via de regeringsmacht, de publieke sector. Geen Koninkrijk van God ( geen Goddelijke Heerschappij ) in die zin op de aarde. Maar helemaal verdwenen van de aarde, is God ook niet. Er wordt in het geloof niet van uitgegaan dat de wereld een volledige door God Verlaten wereld is. God regeert dus daar waar Hij toegelaten wordt en dat is In de daartoe bereide mens. Wel een tijdelijke situatie want na de terugkeer van Jezus worden de kwade Krachten uitgeschakeld en neemt Jezus de regie in de wereld van de wereldlijke machthebbers over. God Alles in Allen, de Goddelijke Theocratie. Dit is weliswaar een uitstapje naar de "" waar is "" vraag.
Ik wil terug grijpen naar de bijbel. Waar staat dat er een Goddelijke Theocratie gevestigd gaat worden waarin de kwade Krachten uitgeschakeld gaan worden?
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door peda »

hopper schreef: 27 jan 2020, 14:52
peda schreef: 27 jan 2020, 14:48

Daar is best wel wat voor te zeggen. Op de aarde regeert God ( tijdelijk) niet meer via de regeringsmacht, de publieke sector. Geen Koninkrijk van God ( geen Goddelijke Heerschappij ) in die zin op de aarde. Maar helemaal verdwenen van de aarde, is God ook niet. Er wordt in het geloof niet van uitgegaan dat de wereld een volledige door God Verlaten wereld is. God regeert dus daar waar Hij toegelaten wordt en dat is In de daartoe bereide mens. Wel een tijdelijke situatie want na de terugkeer van Jezus worden de kwade Krachten uitgeschakeld en neemt Jezus de regie in de wereld van de wereldlijke machthebbers over. God Alles in Allen, de Goddelijke Theocratie. Dit is weliswaar een uitstapje naar de "" waar is "" vraag.
Ik wil terug grijpen naar de bijbel. Waar staat dat er een Goddelijke Theocratie gevestigd gaat worden waarin de kwade Krachten uitgeschakeld gaan worden?
Die vraag kan de TS ( Gaitema ) prima beantwoorden. Hij leeft in de Eindtijd zo heeft hij mij in het verleden medegedeeld en weet over de samenhang Eindtijd----Terugkeer Jezus------Uitschakeling Satan ---------Zichtbaar Koninkrijk van God op aarde------Theocratie ( God Alles in Allen), veel meer als ik weet. Ik ben geen echte deskundige op dat gebied, bovendien gaat deze samenhang verre uit buiten de topic titel.
Mocht de TS niet antwoorden, pak ik de draad weer op. :flower1:
Laatst gewijzigd door peda op 27 jan 2020, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het Koninkrijk van God?

Bericht door callista »

Als dat het geval was had de TS dit topic niet hoeven te openen... 8-)
Of het zou een test zijn...

Het is een vraag aan de forumleden...