Wedergeboorte

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Wedergeboorte

Bericht door Peter79 »

Gaitema schreef: 19 feb 2020, 20:30 Kunnen we over wedergeboorte een topic starten? Ik worstel met dat onderwerp. Wel laat ik me trouwens dopen met Pasen in onze kerk, als teken van toewijding en overgave.
Bij deze gestart.
Wat mooi dat je je laat dopen. Kan je daar wat meer over vertellen? Aangezien je volgens mij ook al eens als baby gedoopt bent en een keer belijdenis hebt gedaan.
Wat betekent het voor je?

Ondertussen ga ik nadenken over een onderbouwing van onderstaand bericht.
Gaitema schreef: 19 feb 2020, 16:32
Peter79 schreef: 19 feb 2020, 10:24 Het oude leven is het leven waarin je je zaakjes op orde hebt, waar jou niets te verwijten valt, het leven waarin jezelf god bent die bepaalt wat goed en kwaad is.
Het nieuwe leven is worden als een kind, het oordeel uit handen geven, niet bang zijn voor het verlies van je eigen positie, de ander uitnemender achten en zelfs je vijanden liefhebben.
Het is niet een switch van oud naar nieuw, in sommige opzichten kan dat zo zijn, maar mensen veranderen niet zomaar. Bij een bekering - dat gaat over gedrag - kan je een moment aanwijzen; maar bij een wedergeboorte - God schept de nieuwe mens - is een dag misschien wel duizend jaar.
Zou je dit willen onderbouwen? Ik heb an sich deze opvatting ook, maar toen ik laatst op Refoweb onder de loep werd genomen, kon ik niet echt helder bijbelgedeeltes ervoor vinden. Wel vond ik ergens dat we als Christenen wedergeboren zijn. Wellicht in een andere context gezegd?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Zolderworm »

Jammer dat het in het kader van de Bijbel moet.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door fries77 »

@Gaitema Paulus spreekt in de Bijbel over wedergeboorte en geeft er ook een korte uitleg bij.
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Nic »

fries77 schreef: 19 feb 2020, 21:53 @Gaitema Paulus spreekt in de Bijbel over wedergeboorte en geeft er ook een korte uitleg bij.
Je mag best zeggen waar.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Peter79 »

Zolderworm schreef: 19 feb 2020, 21:43 Jammer dat het in het kader van de Bijbel moet.
Ik schat Gaitema zo in dat hij een bijbelse onderbouwing wil. Anders had ik het wel in Christelijk open forum geopend. Ik noteer het onderwerp voor een bredere benadering.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door fries77 »

Titus 3.

"1 Herinner hen eraan, dat zij zich aan overheid en gezag onderwerpen, gehoorzaam, tot alle goed werk bereid zijn,
2 geen lastertaal uiten, niet twisten, vriendelijk zijn en alle zachtmoedigheid bewijzen aan alle mensen.
3 Want vroeger waren ook wij verdwaasd, ongehoorzaam, dwalende, verslaafd aan velerlei begeerten en zingenot, levende in boosheid en nijd, hatelijk en elkander hatende.
4 Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen,
5 heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige geest,
6 die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze redder,
7 opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgen amen zouden worden overeenkomstig de verwachting van het eonische leven."

En op wel meer plaatsen. Maar weet zo even niet precies waar.
Laatst gewijzigd door fries77 op 19 feb 2020, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Nic »

Mattheüs 19
24. Nogmaals zeg Ik u: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat,
dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
25. Toen Zijn discipelen dit hoorden, stonden zij versteld en zeiden: Wie kan dan zalig worden?
26. Maar Jezus keek hen aan en zei tegen hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
27. Toen antwoordde Petrus en zei tegen Hem: Zie, wij hebben alles verlaten en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn?
28. En Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat u die Mij gevolgd bent, in de wedergeboorte, als de Zoon des mensen zal
zitten op de troon van Zijn heerlijkheid, ook zult zitten op twaalf tronen en de twaalf stammen van Israël zult oordelen.
29. En al wie huizen of broers of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers zal verlaten hebben omwille
van Mijn Naam, die zal honderdvoudig ontvangen en het eeuwige leven beërven.
30. Maar veel eersten zullen de laatsten zijn, en veel laatsten de eersten.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Peter79 »

fries77 schreef: 19 feb 2020, 22:07 Titus 3.

"1 Herinner hen eraan, dat zij zich aan overheid en gezag onderwerpen, gehoorzaam, tot alle goed werk bereid zijn,
2 geen lastertaal uiten, niet twisten, vriendelijk zijn en alle zachtmoedigheid bewijzen aan alle mensen.
3 Want vroeger waren ook wij verdwaasd, ongehoorzaam, dwalende, verslaafd aan velerlei begeerten en zingenot, levende in boosheid en nijd, hatelijk en elkander hatende.
4 Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen,
5 heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige geest,
6 die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze redder,
7 opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgen amen zouden worden overeenkomstig de verwachting van het eonische leven."

En op wel meer plaatsen. Maar weet zo even niet precies waar.
het bad der wedergeboorte, die hadden we inderdaad nodig :flower1:

#edit: en Nic noemt de enige andere tekst waarin deze specifieke uitdrukking voorkomt in het NT :flower1:
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Nic »

Vaak twijfelen mensen om zich te laten dopen.
Ik ben nog geen ‘heilig’ boontje.

Volgens mij is het echter in de bijbel, wil je meedoen, mooi: gelijk dopen maar en daarna kijken we wel weer verder.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Nic »

Johannes 3
5. Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest,
kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
8. De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat;
zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Nic »

Als je dan verder leest, dan is het net of we weer in die tuin van Eden staan of op de drempel naar het beloofde land,
wat kiezen we, het leven of de dood.
Nu heb ik het idee dat de meesten die ik op GG (of FT) tegenkom, voor het leven kiezen.

20
want al wie slecht handelt haat het licht en komt niet tot het licht,- opdat zijn werken niet aan de kaak worden gesteld;

21
maar wie doet wat waarachtig is komt tot het licht,- opdat van zijn werken geopenbaard wordt
dat zij in eenheid met God zijn bewerkt!
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wedergeboorte

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: 19 feb 2020, 21:43 Jammer dat het in het kader van de Bijbel moet.
Ik wilde graag weten wat de bijbel er over zegt en hoe dat uitgelegd wordt. Ervaringen met wedergeboorte zijn natuurlijk erbij ook welkom. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wedergeboorte

Bericht door Gaitema »

Nic schreef: 19 feb 2020, 22:17 Johannes 3
5. Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest,
kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.
8. De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat;
zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Zie je vers 8 ij de vergelijking met de wind ook als het gebeuren in je leven wat je voortdurend wedergeboren laat worden?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wedergeboorte

Bericht door Gaitema »

fries77 schreef: 19 feb 2020, 22:07 Titus 3.

"1 Herinner hen eraan, dat zij zich aan overheid en gezag onderwerpen, gehoorzaam, tot alle goed werk bereid zijn,
2 geen lastertaal uiten, niet twisten, vriendelijk zijn en alle zachtmoedigheid bewijzen aan alle mensen.
3 Want vroeger waren ook wij verdwaasd, ongehoorzaam, dwalende, verslaafd aan velerlei begeerten en zingenot, levende in boosheid en nijd, hatelijk en elkander hatende.
4 Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen,
5 heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige geest,
6 die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze redder,
7 opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgen amen zouden worden overeenkomstig de verwachting van het eonische leven."

En op wel meer plaatsen. Maar weet zo even niet precies waar.
"ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige geest,"
Toch een schoonwasproces, zeg maar. Geen eenmalige gebeurtenis
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wedergeboorte

Bericht door Gaitema »

Nic schreef: 19 feb 2020, 22:13 Vaak twijfelen mensen om zich te laten dopen.
Ik ben nog geen ‘heilig’ boontje.

Volgens mij is het echter in de bijbel, wil je meedoen, mooi: gelijk dopen maar en daarna kijken we wel weer verder.

Even ingaan op de doop bij mij: ik ben als baby gedoopt. Echter heb ik al wel heel lang de overtuiging dat de babydoop vooral uit de vrees ooit geboren is, om de baby bij het geval van vroege sterfte ook al vroeg gered te hebben. Hoewel God daarvoor niet van de doop afhankelijk is. Het gevolg daarvan is dat ik daardoor niet bewust voor de doop heb kunnen kiezen. Wel voor de geloofsbelijdenis, wat ik overigens deed in een tijd dat ik nog niet helemaal zeker was of ik nu wel echt een goed christen was. Hoewel ik veel aan de belijdenistekst had. Uit mijn hoofd, vrij vertaald : "want het leven dat je verloren hebt om Mijnend wil, zal je vinden."

De doop ben ik nu echt aan toe, ook om daarmee een moeilijke zware tijd met veel problemen en ook met conflicten af te sluiten en als teken van een nieuw begin als een meer volwassen man in mijn vertrouwen op God verder te leven. Het is wel echt een teken voor mij. Natuurlijk was ik al volop met Jezus bezig en door dat bad van wedergeboorte heen gegaan. Echter visualiseer ik ook zo de keuze om tegen over broeders en zusters dit te doen als toewijding en overgave aan Jezus.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wedergeboorte

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef: 19 feb 2020, 21:23
Gaitema schreef: 19 feb 2020, 20:30 Kunnen we over wedergeboorte een topic starten? Ik worstel met dat onderwerp. Wel laat ik me trouwens dopen met Pasen in onze kerk, als teken van toewijding en overgave.
Bij deze gestart.
Wat mooi dat je je laat dopen. Kan je daar wat meer over vertellen? Aangezien je volgens mij ook al eens als baby gedoopt bent en een keer belijdenis hebt gedaan.
Wat betekent het voor je?
Bij deze en bedankt 😃👍
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door fries77 »

Gaitema schreef: 20 feb 2020, 05:08
Echter visualiseer ik ook zo de keuze om tegen over broeders en zusters dit te doen als toewijding en overgave aan Jezus.
Mooi verwoord! :)
salvator omnium hominum
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wedergeboorte

Bericht door Gaitema »

fries77 schreef: 20 feb 2020, 05:14
Gaitema schreef: 20 feb 2020, 05:08
Echter visualiseer ik ook zo de keuze om tegen over broeders en zusters dit te doen als toewijding en overgave aan Jezus.
Mooi verwoord! :)
Dank je :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Peter79 »

In het evangelie naar Johannes en in de eerste brief van Johannes die eigenlijk een samenvatting is van het evangelie wordt er uitgebreid over de wedergeboorte gesproken.

Eerst het gesprek met Nicodemus (Johannes 3:3-11 HSV):
Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien. Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de buik van zijn moeder ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden. De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.

Wedergeboren worden = opnieuw geboren worden. De eerste geboorte is uit de buik van de moeder; de tweede geboorte is uit water en Geest.

Vervolgens ga ik terug naar Johannes 1: 10-13 (HSV):
Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend. Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.

In deze tekst zie je:
- aangenomen: het is een kwestie van aannemen, een keuze waarvoor de mens staat - dat aannemen kan zichtbaar worden in een heldere keuze en wat jij vertelde over je doop is een voor anderen zichtbare gebeurtenis die betekent dat jij Jezus aanneemt.
- geloven: hoewel bij het aannemen de eigen keuze op de voorgrond treedt, is er op dat moment al geloof (=vertrouwen) aanwezig, anders zal je Jezus niet aannemen. Geloven is enerzijds een activiteit van jezelf - je brengt het aannemen van Jezus in de praktijk, anderzijds is geloven ook een gave (zie 4e streepje).
- macht om kinderen van God te worden - die macht is m.i. de gave van de Geest, Paulus noemt de Geest een onderpand.
- uit God geboren zijn - het moet je hoe dan ook gegeven worden, het komt allemaal van God. Bloed, wil van vlees en wil van een man duiden allemaal op de wetmatigheden van deze wereld; maar Gods koninkrijk is niet van deze wereld, maar komt van boven.

Uitgaande van deze tekst mag je zeggen dat je bij je aannemen van Jezus Christus al wedergeboren bent. Het is daar waar de mens ervoor kiest om in Jezus te geloven dat God daar al het meest fundamentele scheppingswerk heeft verricht: de gerichtheid van je hart veranderd. Het hele christelijke leven dat nog volgt, is daar in knop aanwezig.



Het is daarom, omdat het hele nieuwe leven daar nog slechts in knop aanwezig is, dat ik liever over wedergeboorte spreek als de verandering die in het leven optreedt.

Dat nieuwe leven moet die wedergeboorte waarmaken:
Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de waarheid niet. Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons (1Johannes 1:6-10 HSV).

Johannes stelt hier de scheidslijn heel duidelijk: je wandelt in het licht met Jezus of je doet dat niet en dan wandel je in de duisternis, heel zwartwit. Maar vervolgens vervaagt het: wij zijn zondaars, net als alle andere mensen. Het enige verschil is misschien dat wij God om vergeving vragen. Het eerste is een appèl om in het licht te wandelen, het nieuwe leven; het andere is realisme, we dragen de oude mens (in de woorden van Paulus) met ons mee.

Dat nieuwe leven wordt zichtbaar in je loyaliteiten:
Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid 1 Johannes 2:15-17 (HSV).

In de wereld is status heel belangrijk en er is angst om fouten toe te geven.
Excuses worden vaak niet gedaan of afgezwakt, omdat men bang is om zich kwetsbaar op te stellen en om claims tot schadevergoeding te moeten honoreren. Autonomie is zeer belangrijk. We laten ons niet door een ander gezeggen. Ook het "de minste willen zijn" kan voortkomen uit arrogantie, iemand oproepen "de wijste" te zijn is een middel om een conflict te beeindigen waarbij je een beroep doet op iemands ego.

Wetende dat God alles ziet en je drijfveren kent, vertrouwen dat God bij je is ook als je iets tot je eigen schade hebt gezworen, kan dit spel van begeerte en hoogmoed doorbreken. Je kan de minste zijn in het verborgene waar God je ziet in vertrouwen dat bij Hem het oordeel in betere handen is dan bij jezelf. Een kind vraagt eerder de hulp van een volwassene, een kind kan dromen zonder oordelen die de droom vanuit de realiteit neersabelen. De ander uitnemender achten kan als je gelooft dat God ons allemaal heeft gemaakt en voor elkaar heeft gebedoeld en dat ons leven niet instort als de ander misbruik maakt van onze goedheid. Dat God ons alle schade die we in navolging van hem leiden ruimschoots zal vergoeden. Zo kan je, als je zelf weet een zondaar te zijn, een slaaf van de zonde, zelfs begrip krijgen voor je vijand, die misschien nog wel meer een slachtoffer is van de zonde.

Bij de één zie je duidelijk verandering na een bekering, bij de ander niet. In de knop is iedere bekeerde wedergeboren, maar bij sommigen gaat de verandering zo moeilijk en langzaam dat wij die niet zien. Dan kunnen we ook relativerende opmerkingen maken. Wij zijn gericht op wat onze ogen zien, maar God ziet het hart aan. God heeft zijn eigen tempo. Het is God uiteindelijk te doen om de hele mensheid. De nieuwe mens is een project van God dat nu al weer meer dan 2000 jaar duurt.

Deze dingen zijn allemaal niet zo goed met bijbeltekstjes te onderbouwen, maar m.i. wel degelijk terug te vinden in de Bijbel.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door hopper »

Een open vraag aan de christenen hier, want ik snap er niks van. Ik begrijp dat wedergeboorte met dopen te maken heeft? Zodat symbolisch de zonden worden afgewassen?
Verwoord ik het zo goed?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Peter79 »

hopper schreef: 20 feb 2020, 12:29 Een open vraag aan de christenen hier, want ik snap er niks van. Ik begrijp dat wedergeboorte met dopen te maken heeft? Zodat symbolisch de zonden worden afgewassen?
Verwoord ik het zo goed?
De doop is het uiterlijk symbool dat zichtbaar maakt wat men innerlijk gelooft. De doop kan daarom bad van de wedergeboorte worden genoemd.

Behalve afwassing zijn er andere duidingen, zoals dat onderdompeling laat zien dat de dopeling met Christus sterft en opstaat. Het water symboliseert dan de dood of het oordeel. Daarbij wordt dan ook gerefereerd Noach die met de zijnen gered werd, terwijl de wereld verging.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wedergeboorte

Bericht door Storm »

Peter79 schreef: 20 feb 2020, 12:56
hopper schreef: 20 feb 2020, 12:29 Een open vraag aan de christenen hier, want ik snap er niks van. Ik begrijp dat wedergeboorte met dopen te maken heeft? Zodat symbolisch de zonden worden afgewassen?
Verwoord ik het zo goed?
De doop is het uiterlijk symbool dat zichtbaar maakt wat men innerlijk gelooft. De doop kan daarom bad van de wedergeboorte worden genoemd.

Behalve afwassing zijn er andere duidingen, zoals dat onderdompeling laat zien dat de dopeling met Christus sterft en opstaat. Het water symboliseert dan de dood of het oordeel. Daarbij wordt dan ook gerefereerd Noach die met de zijnen gered werd, terwijl de wereld verging.
Ja, de doop is symbolisch maar wedergeboren betekend meer. Ik zou mijzelf geen wedergeboren christen durven noemen. Hoewel ik als kind gedoopt ben en als volwassenen volmondig Ja gezegd heb op mijn belijdenis.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door Peter79 »

Storm schreef: 20 feb 2020, 13:04 Ja, de doop is symbolisch maar wedergeboren betekend meer. Ik zou mijzelf geen wedergeboren christen durven noemen. Hoewel ik als kind gedoopt ben en als volwassenen volmondig Ja gezegd heb op mijn belijdenis.
Wat is dan volgens jou "wedergeboren"?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wedergeboorte

Bericht door Storm »

@Peter79,
Een daad van volledige overgave; en dat had ik eens.
Nu zijn er teveel vragen en woorden als erfzonde zeggen mij gewoon niets. Ik geloof niet dat een baby'tje zondig is, maar dat is een ander onderwerp.
Ik geloof ook niet meer in een schepping zoals het beschreven is in Genesis, ik geloof dat het verhaal van Noach en zijn ark niet werkelijk zo gebeurd is. Jona in de Vis is voor mij ook een vertelling een verhaal dat gaat en dat een bedoeling heeft, maar niet letterlijk zo gebeurd is.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door peda »

Het is interessant dat de RK Kerk en de behoudende protestanten anders aankijken tegen de wedergeboorte.
In de RK Kerk is het, het sacrament van de doop waardoor de levende verbinding met God mogelijk wordt. Het sacrament is een genade gave voor elke dopeling door God, waarbij de H Geest inwoning neemt in de gedoopte. Wat de gedoopte met de genade gave in het leven vervolgens doet is aan de gedoopte. De mogelijkheid van de "' biecht "" kan daarbij zeer behulpzaam zijn, om bij overtreding weer in het reine te komen.
In behoudende Protestantse stromingen is de doopplechtigheid niet ( automatisch ) verbonden met wedergeboorte, maar schenkt God ( middels de H Geest ) zijn Genade op een individuele wijze aan door hem uitverkorenen. Het is daar dan weer de vraag of de Genadeverlening door God weer op later tijdstip kan worden ingetrokken. In de RK Kerk ( wedergeboren door doop ) geen enkele gedachte aan predestinatie, in de behoudende protestante omgeving komt de predestinatie idee toch weer om de hoek kijken.
Laatst gewijzigd door peda op 20 feb 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.