Wedergeboorte

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door peda »

hopper schreef: 05 mar 2020, 00:13 De Ground of Being is liefde. Een liefde die nergens op gericht is. Daarmee geef ik geen reden, maar er kan onderzocht worden hoe het bestaan bestaat. En ook hoe het verhoudt tot mij als mens. Ik als mens kan niet eens existeren zonder gerichtheid. Mijn liefde is ergens op gericht, mijn blik is ergens op gericht. Alles wat ik bén is gerichtheid, van mijzelf ben ik niets. Het is deze gerichtheid welke de liefde doet schitteren.

Waarheid is op zich heel eenvoudig, zolang je je eigen mening of dat wat je gelooft er maar buiten houdt.
Vooral het geloof dat je iets bent. Er is dus geen reden voor je bestaan, want je bestaat niet.
In de bijbel wordt God ook gezien als Liefde, maar die Liefde is wel degelijk gericht op de mens. De mens bestaat als geschapen wezen heel duidelijk ( dualiteit ) , een andere visie derhalve als die jij volgt. Of de Goddelijke Liefde ieder mens omvat ( Alverzoening ) of alleen diegenen die quasi "' wedergeboren "' zijn, is punt van onderlinge discussie. De trend in opvatting is in mijn optiek duidelijk gericht op "'voorkeur"' voor vormen van Alverzoening.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door hopper »

peda schreef: 05 mar 2020, 09:03
hopper schreef: 05 mar 2020, 00:13 De Ground of Being is liefde. Een liefde die nergens op gericht is. Daarmee geef ik geen reden, maar er kan onderzocht worden hoe het bestaan bestaat. En ook hoe het verhoudt tot mij als mens. Ik als mens kan niet eens existeren zonder gerichtheid. Mijn liefde is ergens op gericht, mijn blik is ergens op gericht. Alles wat ik bén is gerichtheid, van mijzelf ben ik niets. Het is deze gerichtheid welke de liefde doet schitteren.

Waarheid is op zich heel eenvoudig, zolang je je eigen mening of dat wat je gelooft er maar buiten houdt.
Vooral het geloof dat je iets bent. Er is dus geen reden voor je bestaan, want je bestaat niet.
In de bijbel wordt God ook gezien als Liefde, maar die Liefde is wel degelijk gericht op de mens. De mens bestaat als geschapen wezen heel duidelijk ( dualiteit ) , een andere visie derhalve als die jij volgt. Of de Goddelijke Liefde ieder mens omvat ( Alverzoening ) of alleen diegenen die quasi "' wedergeboren "' zijn, is punt van onderlinge discussie. De trend in opvatting is in mijn optiek duidelijk gericht op "'voorkeur"' voor vormen van Alverzoening.

Ik volg dan ook niet op alle punten de bijbel. Ik heb geen moeite met God als in Liefde, want dat is tevens God als Bestaan.
Maar ik heb wel moeite met sommige delen van de bijbel waarin die Liefde gericht is op de mens.
Dat riekt naar een denkbeeldige God wiens liefde alleen beschikbaar is voor de brave schaapjes die luisteren naar God.
En daar moet ik niks van hebben, want liefde is onvoorwaardelijk.

In mijn visie is er alleen sprake van gerichtheid tussen mensen onderling en mensen vs dieren, bezigheden enz.
Ik zeg dan: "ik hou ván". Dat spreekt altijd uit als "ik én het object van liefde".
In de gerichtheid zit dan ook de gedeeldheid van liefde en daarmee 'bestaan'.

Resumerend: m.b.t. op liefde en bestaan is er zowel gedeeldheid/gerichtheid als ongedeeldheid/ongerichtheid.
(Ja, dat is in tegenspraak met elkaar.)
Vanuit vrije wil kan de mens dit allemaal ontdekken. Niet omdat het van God moet en anders straf.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

het gesprek past ten diepste niet in het forum deel "' bijbel gesprek "' omdat hier de bijbelse Openbaring centraal staat en jouw toelichting kan ik niet inpassen in het bijbelse verhaal. Volgens de bijbel schiep God oorspronkelijk ( uit Liefde ) een volmaakte wereld, een wereld die als gevolg van verkeerd handelen door de mens ( ingaan tegen de Liefdes Bedoeling van God ) overging naar een onvolkomen wereld. In de onvolkomen wereld staat de Liefde niet meer centraal. Uiteindelijk richt God in de toekomst de schepping weer ten goede, God Alles in Allen ( de Grote Liefde zegeviert ), zo het verhaal. Jouw verhaal is een gans ander verhaal. Geen scheppende God, maar eerder een ongeschapen eeuwig bestaand Hoger Principe, met voor mij de vraag of dit Principe wel Bedoelingen kent, of zonder Bedoeling een Onpersoonlijke Invloed Uitoefent op de menselijke geest en de stoffelijke werkelijkheid. De mens moet dan quasi luisteren naar of inspelen op Kosmische Krachten/ Werkingen/ Wetten.
Een geheel ander verhaal als weergegeven in het bijbel epos.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door hopper »

peda schreef: 05 mar 2020, 13:14 Hallo Hopper,

het gesprek past ten diepste niet in het forum deel "' bijbel gesprek "' omdat hier de bijbelse Openbaring centraal staat en jouw toelichting kan ik niet inpassen in het bijbelse verhaal. Volgens de bijbel schiep God oorspronkelijk ( uit Liefde ) een volmaakte wereld, een wereld die als gevolg van verkeerd handelen door de mens ( ingaan tegen de Liefdes Bedoeling van God ) overging naar een onvolkomen wereld. In de onvolkomen wereld staat de Liefde niet meer centraal. Uiteindelijk richt God in de toekomst de schepping weer ten goede, God Alles in Allen ( de Grote Liefde zegeviert ), zo het verhaal. Jouw verhaal is een gans ander verhaal. Geen scheppende God, maar eerder een ongeschapen eeuwig bestaand Hoger Principe, met voor mij de vraag of dit Principe wel Bedoelingen kent, of zonder Bedoeling een Onpersoonlijke Invloed Uitoefent op de menselijke geest en de stoffelijke werkelijkheid. De mens moet dan quasi luisteren naar of inspelen op Kosmische Krachten/ Werkingen/ Wetten.
Een geheel ander verhaal als weergegeven in het bijbel epos.

Ik weet niet of ik het hier mee eens ben, peda. We bespreken hier het thema 'wedergeboorte'. En daarbij hanteer ik het begrip zoals wiki dat hanteert;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergebo ... ristendom)
De wedergeboorte en "wedergeboren" is een theologische realiteit in het christendom, gegrondvest in de Bijbel. De Bijbel bedoelt hiermee het weer tot leven wekken van de menselijke geest, die "dood was door overtredingen en zonden" en dus van God gescheiden was. De wedergeboorte wordt gezien als een eenmalige gebeurtenis, waardoor er een levende verbinding met God ontstaat.
In mijn beschouwingen is de ik-persoon -zoals wij dat algemeen opvatten- een 'dode entiteit' veroorzaakt door de zondeval, welke ik opvat als zelfbewustzijn. (De ik-persoon is zich bewust van zichzelf als een afgescheiden persoon)

God als Liefde is akkoord. God als Schepper is ook akkoord. Maar daar volg ik niet het klassieke christelijke beeld van een God die letterlijk heeft geschapen, maar meer de Platoonse ideeënwereld. De mens als idee. Maar dan niet het Nederlandse begrip van idee, maar het oorspronkelijke Griekse begrip 'idea', wat gestalte, vorm of aanblik betekent. In mijn woorden: object.

"De Christus in mij", noem ik de stille getuige. Deze oordeelt niet, neemt niet de maat en schouwt alleen maar. De Christus in mij is gids naar God/Liefde, want ik als 'dode entiteit' kan dit niet op mijzelf. De Christus is dus ook een verlosser.

Weten wat God/Liefde is kan niet middels geloof of mentaal begrijpen. De Christus-gids brengt mij naar 'daar' waar het lijden is. (De Boeddhistische stelling dat er per definitie lijden is, is waar volgens mij). Tegelijk met het lijden sterft de 'dode entiteit' mens.

Met 'dode entiteit' bedoel ik in dit verband de mens die gevangen zit tussen geboorte en dood. De Christus in mij is de Zoon. De Zoon is tevens de wederopstanding en de 'eeuwig levende' entiteit. Ook wordt in de wederopstanding duidelijk wat wordt bedoeld met het Platoonse begrip 'idea'.

Wat mij verweten mag worden is dat ik niet strikt de bijbel volg. Maar dat is gelegen in het feit dat ik geen gelovige ben.
In het mentale begrijpen maak ik dan ook gebruik van vele religies en filosofieën. Iets wat ik iedere christen kan aan raden.
Een andere religie of filosofie gaat over hetzelfde, maar dan met een andere insteek.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Ik vind persoonlijk dat de Joods-Christelijke Godsdienst een duidelijke visie heeft op de Grond van het Bestaan alsmede een verklaring waarom er geleefd moet worden in een onvolmaakte wereld. Je kunt die visie uiteraard afwijzen, maar je moet dan wel met een ander deugdelijk verhaal komen, dat stevige verklaringen biedt. Waar komt bijvoorbeeld het ( in de esoterie ) veel genoemde Christus-bewustzijn vandaan ( Jip en Janneke ) is zo een m.i.belangrijke vraag. De naturalist heeft het simpel, een specifiek christus bewustzijn existeert niet. De mens heeft een bewustzijn dat zich vertoont in een veelheid van kleuren, einde verhaal. Diegenen die vervolgens doorgaan na de komma, baseren zich op eigen innerlijk weten of op aangereikte Openbaring.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door hopper »

peda schreef: 05 mar 2020, 17:10 Hallo Hopper,

Ik vind persoonlijk dat de Joods-Christelijke Godsdienst een duidelijke visie heeft op de Grond van het Bestaan alsmede een verklaring waarom er geleefd moet worden in een onvolmaakte wereld. Je kunt die visie uiteraard afwijzen, maar je moet dan wel met een ander deugdelijk verhaal komen, dat stevige verklaringen biedt. Waar komt het Christus-bewustzijn vandaan ( Jip en Janneke ) is zo een m.i.belangrijke vraag. De naturalist heeft het simpel, een specifiek christus bewustzijn existeert niet. De mens heeft een bewustzijn dat zich vertoont in een veelheid van kleuren, einde verhaal. Diegenen die vervolgens doorgaan na de komma, baseren zich op eigen innerlijk weten of op Openbaring.
Ik heb best een deugdelijk verhaal vind ik zelf. Het ego-bewustzijn en het Christus-bewustzijn is hetzelfde bewustzijn, alleen de toestand verschilt. Vergelijk het met lucht. Lucht blijft altijd hetzelfde, maar de toestand kan gradueel verschillen in warm of koud.
Het Christusbewustzijn komt niet ergens vandaan: het is al aanwezig in ieder mens. In mijn woorden: Christusbewustzijn is de universele toestand waarin de bewuste mens zich er van bewust is dat het 'ik-ben' universeel uitgesproken wordt.

Ook bijbels gezien is er onderbouwing. Adam en Eva waren de eerste mensen met een egobewustzijn (zelfbewustzijn). Door die betrokkenheid op zichzelf ontstaat er egoïstisch gedrag. Iedereen weet wat ik daarmee bedoel. Christusbewustzijn is de afwezigheid van egobelangen.

Je zou kunnen zeggen dat ieder mens ergens gradueel verblijft tussen egobewustzijn --------->>Christusbewustzijn. De --------->> is de weg. (Ik ben de weg, de waarheid en het licht)

Het verklaart ook waarom er Hitlers waren en er Ghandi's waren. God/Liefde is onvoorwaardelijk, ingrijpen is onmogelijk. Men kan gradueel zich in het éne uiterste begeven en een Hitler worden of men kan langzamerhand opteren voor de Ghandi-kant van het bewustzijn.

Zo kan de mens zich in volledige vrijheid zich ontwikkelen. Waarbij begeertekrachten neerwaarts werken en liefdeskrachten opwaarts werken. De vrijheid bestaat er uit dat je aan begeerte mag toegeven om het ego te dienen. Of niet....
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wedergeboorte

Bericht door peda »

In de idee wereld van Plato existeren de "' christus bewustzijnen "' die dan in contact komen met de onvolkomen stoffelijke ( schaduw ) wereld geschapen door de Demiurch.
Door het contact verliezen deze Godsvonken de herinnering aan hun afkomst.
In de wereld van Messenger bestaan er ook Godsvonken ( volgens Walsch ) maar het is niet de wereld zoals beschreven door Plato.
In de wereld van de emanatie zijn er eveneens uitvloeiingen van God , maar deze Godvonken ( Atman's ) vallen weer niet samen met de wereld van Plato en Walsch.
Zo kun je doorgaan naar het Transcendente Beginsel/ Principe van Tao, ook daaruit komt een verklaring voor het ontstaan van Godsvonken.
Het verschil met het bijbelse verhaal is dat de Godsvonken, waar ook beschreven, niet geschapen zijn, maar hun "' oorsprong "' hebben direct in het "'Goddelijke"', de Onkenbare Wereld.
Daarom kunnen de verhalen van de bijbel ook niet goed worden ingepast in de vele Godsvonk verhalen. Althans dat is mijn visie. Er zijn uiteraard raakpunten, maar in essentie past het helemaal niet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wedergeboorte

Bericht door callista »

De term "wedergeboorte " is binnen het christendom een term die in wezen op zich niet zoveel zegt
Maar een term die sommige christenen nogal eens bezigen om zich van andere christenen te onderscheiden.
Ook wordt er onderling dan ook nogal eens gesmeten met die term
"Ja, ik ben wedergeboren en snap alles en jij niet."..zulks o.a.

Sommigen geloven ook in de "Opname" en dan wordt er ook beweerd dat alleen de wedergeboren christenen worden opgenomen en niet diegenen die niet wedergeboren zijn.
Klinkt allemaal zeer verdraagzaam :?