Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

callista schreef: 26 apr 2020, 17:36 Ja, de term "Mijn God" doet een bezitsvorm vermoeden..
Maar Kuitert zei het al...."Alles van boven komt van beneden"
Hear hear.....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

callista schreef: 26 apr 2020, 17:36 En er is niemand die De Waarheid kent....
Midden in de roos! Alleen Niemand kent de Waarheid.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

callista schreef: 26 apr 2020, 17:36 Ja, de term "Mijn God" doet een bezitsvorm vermoeden..
Maar Kuitert zei het al...."Alles over boven komt van beneden"
Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden dengene, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.

Lijkt me heel toepasselijk. Wie uit God's naam spreekt, die dienen wij te wantrouwen.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 26 apr 2020, 17:34 En komt het nooit eens op in de hoofden van atheïsten dat er iets is buiten de bedachte wereld?
Dat er mensen zijn die buiten de beelden kunnen leven?
Ik heb geen beeld van God. Dat staat notabene in de bijbel zelf:

Deuteronomium 5:8-18
Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is
De bijbel heeft zelf een godsbeeld. dus dat is meer van "je mag niemand dienen behalve mij"...

En wat bedoel je precies met "iets is buiten de bedachte wereld"? Denk je dat jouw godsbeeld bestaat buiten jouw gedachte? Waarom jouw godsbeeld wel en die van anderen niet? Misschien is Thor nooit bedacht maar een bestaande God? Misschien Krishna?

Ik ben overigens geen materialistische atheist. Ik hoop dat er wezens zijn die elders leven boven ons en die wij niet kunnen zien. In een ander dimensie of zo. Maar om daar een hele filosofie over te hebben en te denken dat ik daar iets over kan zeggen, dat lijkt me verspilde energie. Net zoals die filosofie van jou en van messenger.

Dat er iets bestaat dat alliefde is, of zo, vind ik zo zweverig. Je kan beter met beide voetjes op de vloer staan.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Mullog schreef: 26 apr 2020, 16:43
Gaitema schreef: 26 apr 2020, 15:39 Mullog: Ik kom eigenlijk geen enkele bijna dood ervaring tegen waarin wij liedjes zingen voor Gods troon. Je mag er gewoon doen waar je zin aan hebt en ik kwam erin ook tegen dat je kan reizen naar andere bewoonde planeten.
En hoeveel BDE's waarin wij gelouterd worden in vuur?

En wat bewijst nu eenmaal een BDE? De B staat voor bijna, wat neer komt op net niet.
Ja, je ziet het als hersenspinsels. Nou, wel hoogbegaafde hersenspinsels dan.

Er zijn trouwens wel negatieve bijna dood ervaringen, waaruit ik niet veel helder word. Maar in een boek dat ik er over las werd duidelijk dat er een situatie bestaat van geesten die letterlijk in de duisternis komen en de hemel met het licht niet vinden. Anderen blijven rond de aarde hangen. Ook hebben ze onderzocht onder hen die in een bijna dood situatie zaten, hoe velen een bijna doodervaring hadden. Het bleek 18 procent te zijn. De rest heeft niets gezien.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 26 apr 2020, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 26 apr 2020, 15:53
Gaitema schreef: 26 apr 2020, 15:39 Mullog: Ik kom eigenlijk geen enkele bijna dood ervaring tegen waarin wij liedjes zingen voor Gods troon. Je mag er gewoon doen waar je zin aan hebt en ik kwam erin ook tegen dat je kan reizen naar andere bewoonde planeten.
Die bijna dood ervaring bevestigen dan ook zeker niet de bijbelse kijk op wat er na dit leven gebeurt. In de bijbel staat juist wel dat men voor Gods troon liedjes zingt. De martelaren zelfs. Dus eerst je hoofd eraf en dan meteen in een koor voor Gods troon zingen tot God?

De bijbel heeft het nooit over andere bewoonde planeten gehad. Men kent in de bijbel niet eens het concept van andere planeten.
Tja, maakt mij niet uit hoor. We zien het allemaal wel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 26 apr 2020, 17:42
callista schreef: 26 apr 2020, 17:36 Ja, de term "Mijn God" doet een bezitsvorm vermoeden..
Maar Kuitert zei het al...."Alles over boven komt van beneden"
Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden dengene, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.

Lijkt me heel toepasselijk. Wie uit God's naam spreekt, die dienen wij te wantrouwen.
Wij zijn betrouwbaar. Wat maakt ons onbetrouwbaar?
Weet je wat ze met christenen in Noord Korea doen?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Volgens mij is het wel mooi geweest zo. Het topic mag van mij dicht. Dit leidt af van het doel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef: 26 apr 2020, 19:16
En wat bedoel je precies met "iets is buiten de bedachte wereld"? Denk je dat jouw godsbeeld bestaat buiten jouw gedachte? Waarom jouw godsbeeld wel en die van anderen niet? Misschien is Thor nooit bedacht maar een bestaande God? Misschien Krishna?

Je hebt het maar over een godsbeeld. Terwijl ik steeds maar schrijf dat ik geen godsbeeld heb. Je projecteert dus.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 26 apr 2020, 19:29
hopper schreef: 26 apr 2020, 17:42
callista schreef: 26 apr 2020, 17:36 Ja, de term "Mijn God" doet een bezitsvorm vermoeden..
Maar Kuitert zei het al...."Alles over boven komt van beneden"
Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden dengene, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.

Lijkt me heel toepasselijk. Wie uit God's naam spreekt, die dienen wij te wantrouwen.
Wij zijn betrouwbaar. Wat maakt ons onbetrouwbaar?
Weet je wat ze met christenen in Noord Korea doen?
Ik volg slechts de bijbel. De door mij aangehaalde stuk tekst gaat niet over christenen.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 26 apr 2020, 19:27 Tja, maakt mij niet uit hoor. We zien het allemaal wel.
Nu maakt het ineens niet meer uit? En nu zien we het allemaal ineens wel?
Waar komt dat vandaan? Of wil je soms jouw geloof niet ter discussie gesteld zien? En wil je alleen samen "discussiëren" met mensen die hetzelfde geloven?

Als we gewoon allemaal de mentaliteit hadden van "we zien wel" dan zou het heel wat strubbeling schelen. Zoveel oorlog is er gevoerd om geloofsdogma's. Hele culturen zijn uitgeroeid hierom.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Mullog »

Gaitema schreef: 26 apr 2020, 19:25
Mullog schreef: 26 apr 2020, 16:43
Gaitema schreef: 26 apr 2020, 15:39 Mullog: Ik kom eigenlijk geen enkele bijna dood ervaring tegen waarin wij liedjes zingen voor Gods troon. Je mag er gewoon doen waar je zin aan hebt en ik kwam erin ook tegen dat je kan reizen naar andere bewoonde planeten.
En hoeveel BDE's waarin wij gelouterd worden in vuur?

En wat bewijst nu eenmaal een BDE? De B staat voor bijna, wat neer komt op net niet.
Ja, je ziet het als hersenspinsels. Nou, wel hoogbegaafde hersenspinsels dan.

Er zijn trouwens wel negatieve bijna dood ervaringen, waaruit ik niet veel helder word. Maar in een boek dat ik er over las werd duidelijk dat er een situatie bestaat van geesten die letterlijk in de duisternis komen en de hemel met het licht niet vinden. Anderen blijven rond de aarde hangen. Ook hebben ze onderzocht onder hen die in een bijna dood situatie zaten, hoe velen een bijna doodervaring hadden. Het bleek 18 procent te zijn. De rest heeft niets gezien.
Ja ik zie het als hersenspinsels. Wat niet wegneemt dat ik er mij ten volle van bewust ben en accepteer dat een BDE voor degene die het overkomt een diepe ervaring is met een diepe en verregaande impact op zijn of haar kijk op de wereld. Maar daarmee blijft het een hersenspinsel.

Verder worden blijkbaar weinig vage- of andere vuren geBDE' t
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 26 apr 2020, 20:46
Gaitema schreef: 26 apr 2020, 19:27 Tja, maakt mij niet uit hoor. We zien het allemaal wel.
Nu maakt het ineens niet meer uit? En nu zien we het allemaal ineens wel?
Waar komt dat vandaan? Of wil je soms jouw geloof niet ter discussie gesteld zien? En wil je alleen samen "discussiëren" met mensen die hetzelfde geloven?

Als we gewoon allemaal de mentaliteit hadden van "we zien wel" dan zou het heel wat strubbeling schelen. Zoveel oorlog is er gevoerd om geloofsdogma's. Hele culturen zijn uitgeroeid hierom.
Ik discuseren op dit forum voor 90 procent met niet christenen.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 26 apr 2020, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Mullog schreef: 26 apr 2020, 21:48
Gaitema schreef: 26 apr 2020, 19:25
Mullog schreef: 26 apr 2020, 16:43
Gaitema schreef: 26 apr 2020, 15:39 Mullog: Ik kom eigenlijk geen enkele bijna dood ervaring tegen waarin wij liedjes zingen voor Gods troon. Je mag er gewoon doen waar je zin aan hebt en ik kwam erin ook tegen dat je kan reizen naar andere bewoonde planeten.
En hoeveel BDE's waarin wij gelouterd worden in vuur?

En wat bewijst nu eenmaal een BDE? De B staat voor bijna, wat neer komt op net niet.
Ja, je ziet het als hersenspinsels. Nou, wel hoogbegaafde hersenspinsels dan.

Er zijn trouwens wel negatieve bijna dood ervaringen, waaruit ik niet veel helder word. Maar in een boek dat ik er over las werd duidelijk dat er een situatie bestaat van geesten die letterlijk in de duisternis komen en de hemel met het licht niet vinden. Anderen blijven rond de aarde hangen. Ook hebben ze onderzocht onder hen die in een bijna dood situatie zaten, hoe velen een bijna doodervaring hadden. Het bleek 18 procent te zijn. De rest heeft niets gezien.
Ja ik zie het als hersenspinsels. Wat niet wegneemt dat ik er mij ten volle van bewust ben en accepteer dat een BDE voor degene die het overkomt een diepe ervaring is met een diepe en verregaande impact op zijn of haar kijk op de wereld. Maar daarmee blijft het een hersenspinsel.

Verder worden blijkbaar weinig vage- of andere vuren geBDE' t
Logisch, als het vagevuur niet bestaat (Katholieke verzinsel en niet bijbels) en verder die andere vuren, die betreft dan weer in de bijbel een Gehenna, dan weer een brandende teerput, wat volgens mij over de tijd gaat "beeldend" over na de wederkomst van Jezus en het grote oordeel. Wat de bijbel over het sterven nu zegt zijn de termen "gevangenis, dodenrijk en diepe duisternis", niks met vlammen dus.

Vagevuur gaat over een bijbeltekst dat Gods oordeel beschrijft. Zo'n moment zie je wel in bijna dood ervaringen. Dat eerst jouw leven aan je voorbij trekt en je zelf er over oordeeld, maar God daar vaak op reageerd met dat Hij er niet over oordeeld en we het niet te zwaar onszelf moeten aanrekenen, wat niet goed ging. Het zijn levenslessen.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 26 apr 2020, 22:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 26 apr 2020, 20:16
Gaitema schreef: 26 apr 2020, 19:29
hopper schreef: 26 apr 2020, 17:42
callista schreef: 26 apr 2020, 17:36 Ja, de term "Mijn God" doet een bezitsvorm vermoeden..
Maar Kuitert zei het al...."Alles over boven komt van beneden"
Gij zult den Naam des HEEREN, uws Gods, niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden dengene, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.

Lijkt me heel toepasselijk. Wie uit God's naam spreekt, die dienen wij te wantrouwen.
Wij zijn betrouwbaar. Wat maakt ons onbetrouwbaar?
Weet je wat ze met christenen in Noord Korea doen?
Ik volg slechts de bijbel. De door mij aangehaalde stuk tekst gaat niet over christenen.
Hmmm. Ik volg het niet denk ik :lol:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Ik denk dat we alles zo wel besproken hebben, wat het topic onderwerp betreft.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 26 apr 2020, 21:48
Ja ik zie het als hersenspinsels. Wat niet wegneemt dat ik er mij ten volle van bewust ben en accepteer dat een BDE voor degene die het overkomt een diepe ervaring is met een diepe en verregaande impact op zijn of haar kijk op de wereld. Maar daarmee blijft het een hersenspinsel.

Als bewustzijn in de hersenen zou zitten dan zou BDE idd een hersenspinsel zijn.
Het is maar de vraag of dat zo is....


Je hebt twee mogelijkheden: Geloven dat bewustzijn in de hersenen zit. Of je onderzoekt de dingen zodat je ook eens een keer iets weet.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 27 apr 2020, 00:08 Als bewustzijn in de hersenen zou zitten dan zou BDE idd een hersenspinsel zijn.
Het is maar de vraag of dat zo is....


Je hebt twee mogelijkheden: Geloven dat bewustzijn in de hersenen zit. Of je onderzoekt de dingen zodat je ook eens een keer iets weet.
Moet het altijd zo eigenwijs Hopper? Heb jij de wijsheid en waarheid in pacht of zo?
Je kan ook dingen onderzoeken en weten dat het hersenspinsels zijn.

Trouwens, ik denk dat niemand nog precies weet waar bewustzijn zit. Ook de mystici niet. Ook de wetenschappers niet. Ook Hopper niet.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 26 apr 2020, 13:20
Petra schreef: 24 apr 2020, 03:06
Mullog schreef: 23 apr 2020, 20:00 Ik hoop van niet
:lol:
Hm.. hoop je niet in die poel van vuur terecht te komen of hoop je niet dat je er gezuiverd wordt ?
Ik hoop dst er helemal niks meer is. Als er een poel van vuur is betekent dit impliciet dat er ook een hemel is waar we dan met z'n allen hymnes lopen te zingen voor een troon. Ik weet niet welke van de twee ik het minst aantrekkelijk vind.
Hmmm als ik op die troon mag zitten kan dat best geinig zijn. ;) :clown:
Ook gezellig liedjes zingen en hemels dansen zal me gerust een tijdje kunnen bekoren.
Maar sja.. eeuwig. Sjonge. Op een gegeven moment zijn alle hymnes en dansjes wel een keertje voorbij gekomen en wordt het vooral een eindeloos herhalen. Dan spring je opgewekt in dat vuur alleen al om daarvan af te zijn en weer 's wat anders te beleven. Maar ook dat zal eeuwig vooral een herhaling van uiteindelijk saaie zetten zijn.
Mijn theorie.. dat ik me zo pletter verveelde in die hemel en dat vagevuur dat ik hier op aarde terecht ben gekomen. :D

Mullog schreef: 26 apr 2020, 13:20 Verder kan ik begrijpen dat iemand rust, ondersteuning, troost, kracht en weet ik al niet uit willekeurig welke religie haalt. Maar voor mij ben je ver van de wereldse werkelijkheid als je gaat geloven dat er een persoonlijke God is die zich op een of andere manier met jou leven gaat bemoeien. Ik begrijp ook niks van een aantal topic op dit forum.:

De vragen zijn niet te beanrwoorden en het leidt tot een hoop uitspraken van mensen die menen het te weten en daarmee impliciet gewoon op God's stoel gaan zitten. Doorgaan worden ze nog boos ook, als je er wat van zegt.
Wij mensen zijn nou eenmaal gebrekkige onbenullen die boos worden. Dat komt omdat we zo weinig begrijpen. :flower1:
En gelukkig maar.. stel je voor dat je op alles antwoord zou hebben, nooit boos zou worden etc.... een beetje te hemels niet?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 27 apr 2020, 00:08
Mullog schreef: 26 apr 2020, 21:48
Ja ik zie het als hersenspinsels. Wat niet wegneemt dat ik er mij ten volle van bewust ben en accepteer dat een BDE voor degene die het overkomt een diepe ervaring is met een diepe en verregaande impact op zijn of haar kijk op de wereld. Maar daarmee blijft het een hersenspinsel.

Als bewustzijn in de hersenen zou zitten dan zou BDE idd een hersenspinsel zijn.
Het is maar de vraag of dat zo is....


Je hebt twee mogelijkheden: Geloven dat bewustzijn in de hersenen zit. Of je onderzoekt de dingen zodat je ook eens een keer iets weet.
Amen :flower1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef: 27 apr 2020, 00:19
hopper schreef: 27 apr 2020, 00:08 Als bewustzijn in de hersenen zou zitten dan zou BDE idd een hersenspinsel zijn.
Het is maar de vraag of dat zo is....


Je hebt twee mogelijkheden: Geloven dat bewustzijn in de hersenen zit. Of je onderzoekt de dingen zodat je ook eens een keer iets weet.
Moet het altijd zo eigenwijs Hopper? Heb jij de wijsheid en waarheid in pacht of zo?
Je kan ook dingen onderzoeken en weten dat het hersenspinsels zijn.

Trouwens, ik denk dat niemand nog precies weet waar bewustzijn zit. Ook de mystici niet. Ook de wetenschappers niet. Ook Hopper niet.

Dat is het punt nu juist. Er zijn mensen die wel weten wát bewustzijn is en dat het helemaal nergens zit.
Dat de wetenschap op dit punt niks klaar speelt is helder.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 27 apr 2020, 09:43
Dat is het punt nu juist. Er zijn mensen die wel weten wát bewustzijn is en dat het helemaal nergens zit.
Dat de wetenschap op dit punt niks klaar speelt is helder.
Je geeft gewoon toe dat je arrogant bent en denkt de waarheid in pacht te hebben? Mooi, weer iemand waar ik dus geen gesprek mee hoef te hebben. Scheelt weer een hoop.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef: 27 apr 2020, 11:57
hopper schreef: 27 apr 2020, 09:43
Dat is het punt nu juist. Er zijn mensen die wel weten wát bewustzijn is en dat het helemaal nergens zit.
Dat de wetenschap op dit punt niks klaar speelt is helder.
Je geeft gewoon toe dat je arrogant bent en denkt de waarheid in pacht te hebben? Mooi, weer iemand waar ik dus geen gesprek mee hoef te hebben. Scheelt weer een hoop.
Ik wees je er slechts op dat je zelf ook een gelovige bent. En zoals het een gelovige betaamt wens je niet tegengesproken te worden.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door peda »

Atheist2 schreef: 27 apr 2020, 11:57
hopper schreef: 27 apr 2020, 09:43
Dat is het punt nu juist. Er zijn mensen die wel weten wát bewustzijn is en dat het helemaal nergens zit.
Dat de wetenschap op dit punt niks klaar speelt is helder.
Je geeft gewoon toe dat je arrogant bent en denkt de waarheid in pacht te hebben? Mooi, weer iemand waar ik dus geen gesprek mee hoef te hebben. Scheelt weer een hoop.
Een gesprek hebben kan altijd, maar wanneer er over en weer geen greintje belangstelling is voor het standpunt van de ander, waar wil je dan over in gesprek gaan. Het uitgangspunt van de atheist is meestal: niet meetbaar= niet weet baar= onwaar = onzin. Als je merkt dat de discussie partner jouw standpunt, waaraan jezelf waarde toekent, onzin vindt wat is er dan leuk aan het gesprek.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 25 apr 2020, 14:38
Zolderworm schreef: 25 apr 2020, 13:55 De vraag is natuurlijk: waarom zou een liefdevolle God mensen verloren laten gaan? Dat is totaal ondenkbaar. Bovendien bestaat de ziel sowieso eeuwig, omdat tijd in wezen niet bestaat. Ons bewustzijn is simpelweg eeuwig van aard. Het verloop van de tijd is een illusie, die hoort bij ons hersenbewustzijn.
In het topic bijbel gesprek is er aanleiding om te kijken wat de bijbel ( O T + N T ) over het thema mededeelt. Wanneer je de Alverzoening niet volgt, gaan er in de bijbel inderdaad mensen verloren, namelijk diegenen die de Liefdevolle niet uit vrije wil bereid zijn te volgen. Hoe dat precies gebeurt daarover zijn de meningen verdeeld. Ondenkbaar vanuit bijbelse visie is het dus geenszins. Hoe daarbij Liefdevol past, is een kwestie van definitie. Wanneer je de bijbel dichtklapt en andere boeken weer open doet, kan de uitgangssituatie geheel anders zijn. Bijvoorbeeld bij de Godsvonken, maar de Godsvonk is niet het uitgangspunt van de bijbel. Dat de ziel eeuwig bestaat, behoort evenmin tot het bijbelse uitgangspunt. Opnieuw wel weer bij de Godsvonk, maar Godsvonk ( Deel van God ) is niet het bijbelse uitgangspunt, daar wordt de ziel door God Zelve geschapen op het moment van de bevruchting ( conceptie ). Pre-existente zielen ( Origines ) werden/worden verworpen. Dat het verloop van de tijd een illusie is, tref je zeer zeker wel aan in buiten bijbelse doordenking., maar in de op de bijbel gebaseerde theologie is de tijd door God geschapen ( w.o. Augustinus ) een realiteit derhalve en geen illusie, emergentie of wat ook. Het is dus maar welk boek je openslaat om tot een overtuiging te komen, maar een opengeslagen boek heeft m.i. niet het Gezag van Absolute Waarheid, althans niet in mijn beoordeling. Een subjectieve waarheid, kan uiteraard wel worden uitgelezen, maar subjectieve waarheden zijn er, zoals algemeen erkend, zeer velen. Dat ik de bijbel ook niet het Absolute Gezag toeken, moge ook duidelijk zijn, maar het thema is niet welk Geschrift heeft Absoluut Gezag.
Bedankt voor de rijles. Maar wat denk je nu zelf?
Only dead fish go with the flow