Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Naar aanleiding van mijn gesprek met Jerommel over het idee of er ook een leven na de tweede dood is, of terwijl een tweede kans na de Gehenna of poel van vuur:
Jerommel schreef: 22 apr 2020, 01:26
Gaitema schreef: 22 apr 2020, 00:49
Jerommel schreef: 21 apr 2020, 21:22 Ik hoop op alverzoening, maar ik zie het niet echt terug in de Bijbel.
Misschien is het meer de vraag of alle mensen wel met Hem willen verzoenen.
Zo niet, dan zou alverzoening gedwongen zijn voor hen die dat niet willen.
Met tegenzin verzoenen lijkt mij ook geen verzoenen.
Wanneer gaan we hier nou eens een topic over openen?
Goed idee. :thumb1:

Even uit mijn hoofd, want het is laat.

Je hebt in de katholieke bijbel in de wijsheid van Sirach staan:
"God spaart alles,omdat Hij het lief heeft. Als Hij het niet lief had, zou Hij het niet eens in leven hebben geroepen. Hoe zou iets kunnen bestaan, als Hij er een afkeer van zou hebben?"
Hmmm...
Ik geloof toch niet dat God de satan nog een fijne kerel vindt..
Die kreeg zijn dood vonnis in Genesis 3 al en voor hem is er geen Heilsplan.


En "God heeft hen tijdelijk onder een straf gesteld, zodat ze zouden inzien "waardoor ik zondig, daardoor word ik gestraft", opdat hij zich er van zal bekeren."
Duidelijk.

In onze protestantse Bijbel staat in het nieuwe testament ergens (in de brieven) "het goede nieuws dat we brengen is, dat Christus de redder is van alle mensen, in het bijzonder van zij die geloven"
Ja, da's waar. Of staat er "voor de wereld", of staat dat weer ergens anders?
En Jezus zei: "de eersten zullen DE LAATSTEN zijn." Hij zei niet dat ze nooit meer aan de beurt komen.
Daarnaar verwijst Paulus met de woorden: "als de volheid der heidenen zijn binnengegaan, dan zal gans Israël worden gered."
De heidenen in deze zijn de gelovigen uit de volken, niet de Joden dus, en Israel zijn wel de Joden of de 140.000 van de 12 stammen, maar zeker weten doe ik dat niet.

"Eens zal ieder knie zich buigen"
Dat is zeker een mogelijke alverzoeningstekst.
Wanneer allen aan Jezus Christus zijn onderworpen, dan zal Jezus zich aan Zijn Vader onderwerpen en Hem Zijn rijk geven en dan zal Hij alles in allen zijn."
Tja, maar allen zijn dan zij die de Deur zijn binnen gegaan, en ik denk niet zij die de Deur hebben afgewezen.

En zo wijs ik de alverzoenings apologetiek meestal af, omdat de Bijbelteksten die er op zouden moeten wijzen mij helaas niet overtuigen.
Maar ik zal eens kijken of ik ergens een overzicht kan vinden, met alle Bijbelteksten die (van mogelijk tot onmiskenbaar) op alverzoening voor de mens wijzen.
Maar voor zover ik weet is het een kleine minderheid vergeleken met de conditionele onsterfelijkheid / annihilatie Bijbelteksten.
ik haal hier even wat punten uit en ga steeds punts gewijs verder
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

ik zei:
En Jezus zei: "de eersten zullen DE LAATSTEN zijn." Hij zei niet dat ze nooit meer aan de beurt komen.
Daarnaar verwijst Paulus met de woorden: "als de volheid der heidenen zijn binnengegaan, dan zal gans Israël worden gered."

Jerommel zei:
De heidenen in deze zijn de gelovigen uit de volken, niet de Joden dus, en Israel zijn wel de Joden of de 140.000 van de 12 stammen, maar zeker weten doe ik dat niet.
De nieuwe bijbelvertaling vertaald het zelfs zo:
"Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals geschreven staat: 'De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jacobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden weg neem. etc...vers 33: Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"
Romeinen 11: 25- 32

Het is heel duidelijk dat als je gewoon aanneemt wat er staat, iedereen wordt gered. De rest is "interpretatie"
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Het tweede iets even uit mijn hoofd.
In de bijbel staat dat het poel van vuur na het grote oordeel zal zijn, een periode van alle eeuwigheden. In de brontekst staat (is me uitgelegd) Aeôn tôn Aeôn (grieks), wat Era maal Era in houdt. Een Aeôn slaat op een tijdperk met een begin en een eind, dus er komt een eind aan. Tôn is een meervoudsvorm. Dus vandaar Era maal Era. Verschrikkelijk lang dus. Duizelingwekkend lang. In het grieks wordt dit gebruikt om een enorme tijdperk en om eeuwig aan te duiden. Het is een vertaalkeuze, hoe te vertalen.

In het jodendom gebruiken ze niet het begrip eeuwig, maar de tijd tot de horizon (Wat te overzien is) en voorbij de horizon (Tot voorbij het overzichtelijke), wat geen uitspraken doet over of het eindig is. Ze gebruiken hier het begrip van voorbij de horizon, als de tijd van het poel van vuur.

Vuur is ook de plaats van lautering. Wat er door gaat, wordt gezuiverd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Mullog »

Ik hoop van niet
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Jerommel »

Ook even uit mijn hoofd:
De put des vuurs is in de grondtekst Gehenna, en dat was een vuilverbranding waar alle vuil dus verbrandt en vergaat.
Dat is de 2e dood en niets overleeft daar in.
Desalniettemin is er inderdaad ook taal van goud zuiveren door middel van vuur, en zwavel is daar in het verleden bij gebruikt om goud te zuiveren.
"Velen zullen gered worden als door vuur."
"Wie groot is in de wereld zal klein zijn in God's Koninkrijk"
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef: 23 apr 2020, 20:20 Ook even uit mijn hoofd:
De put des vuurs is in de grondtekst Gehenna, en dat was een vuilverbranding waar alle vuil dus verbrandt en vergaat.
Dat is de 2e dood en niets overleeft daar in.
Desalniettemin is er inderdaad ook taal van goud zuiveren door middel van vuur, en zwavel is daar in het verleden bij gebruikt om goud te zuiveren.
"Velen zullen gered worden als door vuur."
"Wie groot is in de wereld zal klein zijn in God's Koninkrijk"
Wederom een dubbele interpretatie mogelijk.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Mullog schreef: 23 apr 2020, 20:00 Ik hoop van niet
Ik zou ook willen van niet. Het liefste zie ik een volle hemel in één keer en dat Jezus niet had hoeven sterven, met alle tijden van ellende vooraf.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 23 apr 2020, 20:00 Ik hoop van niet
:lol:
Hm.. hoop je niet in die poel van vuur terecht te komen of hoop je niet dat je er gezuiverd wordt ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

Gaitema schreef: 23 apr 2020, 23:08
Jerommel schreef: 23 apr 2020, 20:20 Ook even uit mijn hoofd:
De put des vuurs is in de grondtekst Gehenna, en dat was een vuilverbranding waar alle vuil dus verbrandt en vergaat.
Dat is de 2e dood en niets overleeft daar in.
Desalniettemin is er inderdaad ook taal van goud zuiveren door middel van vuur, en zwavel is daar in het verleden bij gebruikt om goud te zuiveren.
"Velen zullen gered worden als door vuur."
"Wie groot is in de wereld zal klein zijn in God's Koninkrijk"
Wederom een dubbele interpretatie mogelijk.
Gehenna staat in het NT op de volgende plaatsen: Matt. 5:22,29,30; 10:28; 18:9; 23:15,33; Marc. 9:43, 45, 47; Luc 12:5; Jac. 3:6.

Ik citeerde zelf uit Matteüs 25, waar geen Gehenna staat, maar poel van vuur.

Goed om deze verzen ook te gaan bekijken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 23 apr 2020, 00:15
De nieuwe bijbelvertaling vertaald het zelfs zo:
"Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals geschreven staat: 'De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jacobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden weg neem. etc...vers 33: Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"
Romeinen 11: 25- 32

Het is heel duidelijk dat als je gewoon aanneemt wat er staat, iedereen wordt gered. De rest is "interpretatie"
Denk jij als gelovige zijnde dat het echt zo werkt, Gaitema? Dat als je iets daadwerkelijk gelooft, dat je dan gered gaat worden?
Dan is er voor mij als radicaal ongelovige dus geen enkele hoop?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Even uit de losse pols, vooropgesteld dat ik dit topic goed begrijp. Neem nou Hitler hè. Zo'n man heeft het toch echt wel verprutst lijkt me. Moet hij een tweede kans krijgen?

En dan nog wat. God is geest, hij heeft dus geestelijk alles geschapen. (Althans zo begrijp ik de geloofsopvattingen wel eens.)
Maat dan kun je toch ook alles weer ont-scheppen? God kan dan toch iemand als Hitler gewoon weer ont-scheppen? Poef! Weg is hij.
Geen hellevuren nodig, gewoon verdwijnen is toch ook een oplossing voor hen die het verprutst hebben?
Lijkt me toch net zo liefdevol voor een God die ook Liefde is.

Gelovigen, licht me bij aub.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door peda »

hopper schreef: 24 apr 2020, 09:56 Even uit de losse pols, vooropgesteld dat ik dit topic goed begrijp. Neem nou Hitler hè. Zo'n man heeft het toch echt wel verprutst lijkt me. Moet hij een tweede kans krijgen?

En dan nog wat. God is geest, hij heeft dus geestelijk alles geschapen. (Althans zo begrijp ik de geloofsopvattingen wel eens.)
Maat dan kun je toch ook alles weer ont-scheppen? God kan dan toch iemand als Hitler gewoon weer ont-scheppen? Poef! Weg is hij.
Geen hellevuren nodig, gewoon verdwijnen is toch ook een oplossing voor hen die het verprutst hebben?
Lijkt me toch net zo liefdevol voor een God die ook Liefde is.

Gelovigen, licht me bij aub.
Met terugwerkende kracht ont-scheppen en daarmede de reeds eerder plaats gevondene geschiedenis elimineren en geheel op nieuwe wijze laten aflopen, dat ben ik nog nooit tegengekomen als denkwijze in theologische lectuur. Baanbrekend nieuw inzicht; het wachten is op de "' profeet "' die die Boodschap brengt. De vraag komt toch wee terug op de theodicee. Waarom worden mensen als Hitler geboren of waarom sterven zij niet alvorens hun grote onheil aan te richten. Als God Alwetend is en bovendien de Macht bezit om te beslissen over leven en dood, waarom dan niet vroegtijdig Gehandeld. De Theodicee behoort terecht tot de meest moeilijke hoofdstukken, aangaande Theos, waar tot op heden heel veel literatuur aan verbonden is, maar op de "' bevrijdingsslag "" is het nog steeds wachten. De "' erfzonde "' met een maximering van de schade toegebracht aan anderen, zou wel een mooie zijn, maar helaas, helaas. Ook het natuurlijk onheil gemaximeerd in schade, zou ook een mooie zijn, maar opnieuw helaas. Ondoorgrondelijk in theologische zin, daarom ook de Theodicee.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 24 apr 2020, 09:51
Gaitema schreef: 23 apr 2020, 00:15
De nieuwe bijbelvertaling vertaald het zelfs zo:
"Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals geschreven staat: 'De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jacobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden weg neem. etc...vers 33: Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"
Romeinen 11: 25- 32

Het is heel duidelijk dat als je gewoon aanneemt wat er staat, iedereen wordt gered. De rest is "interpretatie"
Denk jij als gelovige zijnde dat het echt zo werkt, Gaitema? Dat als je iets daadwerkelijk gelooft, dat je dan gered gaat worden?
Dan is er voor mij als radicaal ongelovige dus geen enkele hoop?
Misschien is het goed hier een nieuw topic aan te wijden, want hier is het de bedoeling te kijken naar wat de bijbel zegt over de duur van een Gehenna of poel van vuur + Wat dat dan zou kunnen zijn. Het betreft immers beeldspraak.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 24 apr 2020, 09:56 Even uit de losse pols, vooropgesteld dat ik dit topic goed begrijp. Neem nou Hitler hè. Zo'n man heeft het toch echt wel verprutst lijkt me. Moet hij een tweede kans krijgen?

En dan nog wat. God is geest, hij heeft dus geestelijk alles geschapen. (Althans zo begrijp ik de geloofsopvattingen wel eens.)
Maat dan kun je toch ook alles weer ont-scheppen? God kan dan toch iemand als Hitler gewoon weer ont-scheppen? Poef! Weg is hij.
Geen hellevuren nodig, gewoon verdwijnen is toch ook een oplossing voor hen die het verprutst hebben?
Lijkt me toch net zo liefdevol voor een God die ook Liefde is.

Gelovigen, licht me bij aub.
Volgens Anja die hier zat zit Hitler in een soort van grijs gebied nu, maar dat weet ik niet. Een katholiek zei me eens, zou hij mogelijk niet zijn leven voor zijn dood aan Jezus kunnen hebben gegeven? We weten het niet, waren er niet bij.
Maar hier is er ook de vraag, wanneer je voor God goed bent.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 24 apr 2020, 11:15
hopper schreef: 24 apr 2020, 09:56 Even uit de losse pols, vooropgesteld dat ik dit topic goed begrijp. Neem nou Hitler hè. Zo'n man heeft het toch echt wel verprutst lijkt me. Moet hij een tweede kans krijgen?

En dan nog wat. God is geest, hij heeft dus geestelijk alles geschapen. (Althans zo begrijp ik de geloofsopvattingen wel eens.)
Maat dan kun je toch ook alles weer ont-scheppen? God kan dan toch iemand als Hitler gewoon weer ont-scheppen? Poef! Weg is hij.
Geen hellevuren nodig, gewoon verdwijnen is toch ook een oplossing voor hen die het verprutst hebben?
Lijkt me toch net zo liefdevol voor een God die ook Liefde is.

Gelovigen, licht me bij aub.
Volgens Anja die hier zat zit Hitler in een soort van grijs gebied nu, maar dat weet ik niet. Een katholiek zei me eens, zou hij mogelijk niet zijn leven voor zijn dood aan Jezus kunnen hebben gegeven? We weten het niet, waren er niet bij.
Maar hier is er ook de vraag, wanneer je voor God goed bent.
In mijn optiek geldt in het klassieke christendom dat niet iedereen door de nauwe poort komt en voorts dat de al of niet doorgang door de nauwe poort wordt bepaald door de inhoud/wijze van het geloofde/geleefde leven op aarde. Sole Fides of de RKKerk opvatting. Verlaat je de klassieke opvattingen dan wordt zowel de nauwe poort minder nauw, het geleefde leven op aarde wordt doorgetrokken tot verzoening na de dood, met als eindstation de Alverzoening al of niet nog aan voorwaarden verbonden. Ook over duur van de periode waarin zonder Verzoening geleefd moet worden, is veel variatie mogelijk. Is er sprake van eeuwig of een periode van tijd. Verder nog de "' status "' die wordt toegeschreven aan de periode van niet-Verzoening. Dat kunnen "' hel-achtige "' voorstellingen oude stijl zijn ( Dante ) of een van God Verlaten toestand of een volledige vernietiging van de "" mislukten "" zoals bij de JG. Hoe vul je het thema sole fides in. Kortom het topic thema kan zeer breed worden ingevuld of zeer nauw.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

peda schreef: 24 apr 2020, 10:40
hopper schreef: 24 apr 2020, 09:56 Even uit de losse pols, vooropgesteld dat ik dit topic goed begrijp. Neem nou Hitler hè. Zo'n man heeft het toch echt wel verprutst lijkt me. Moet hij een tweede kans krijgen?

En dan nog wat. God is geest, hij heeft dus geestelijk alles geschapen. (Althans zo begrijp ik de geloofsopvattingen wel eens.)
Maat dan kun je toch ook alles weer ont-scheppen? God kan dan toch iemand als Hitler gewoon weer ont-scheppen? Poef! Weg is hij.
Geen hellevuren nodig, gewoon verdwijnen is toch ook een oplossing voor hen die het verprutst hebben?
Lijkt me toch net zo liefdevol voor een God die ook Liefde is.

Gelovigen, licht me bij aub.
Met terugwerkende kracht ont-scheppen en daarmede de reeds eerder plaats gevondene geschiedenis elimineren en geheel op nieuwe wijze laten aflopen, dat ben ik nog nooit tegengekomen als denkwijze in theologische lectuur.
Hitler hoeft niet met terugwerkende kracht ont-schept te worden. Het is meer zoiets als een mislukt project.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 24 apr 2020, 11:13
hopper schreef: 24 apr 2020, 09:51
Gaitema schreef: 23 apr 2020, 00:15
De nieuwe bijbelvertaling vertaald het zelfs zo:
"Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals geschreven staat: 'De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jacobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden weg neem. etc...vers 33: Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"
Romeinen 11: 25- 32

Het is heel duidelijk dat als je gewoon aanneemt wat er staat, iedereen wordt gered. De rest is "interpretatie"
Denk jij als gelovige zijnde dat het echt zo werkt, Gaitema? Dat als je iets daadwerkelijk gelooft, dat je dan gered gaat worden?
Dan is er voor mij als radicaal ongelovige dus geen enkele hoop?
Misschien is het goed hier een nieuw topic aan te wijden, want hier is het de bedoeling te kijken naar wat de bijbel zegt over de duur van een Gehenna of poel van vuur + Wat dat dan zou kunnen zijn. Het betreft immers beeldspraak.
Het ene staat niet los van het andere. Want nu schrijf je dat het beeldspraak is, terwijl ik uit je eerdere reactie begreep dat geloven wat er (in de bijbel) staat voldoende is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 24 apr 2020, 12:29
Gaitema schreef: 24 apr 2020, 11:13
hopper schreef: 24 apr 2020, 09:51
Gaitema schreef: 23 apr 2020, 00:15
De nieuwe bijbelvertaling vertaald het zelfs zo:
"Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals geschreven staat: 'De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jacobs nageslacht. Dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden weg neem. etc...vers 33: Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat Hij voor ieder mens barmhartig kan zijn"
Romeinen 11: 25- 32

Het is heel duidelijk dat als je gewoon aanneemt wat er staat, iedereen wordt gered. De rest is "interpretatie"
Denk jij als gelovige zijnde dat het echt zo werkt, Gaitema? Dat als je iets daadwerkelijk gelooft, dat je dan gered gaat worden?
Dan is er voor mij als radicaal ongelovige dus geen enkele hoop?
Misschien is het goed hier een nieuw topic aan te wijden, want hier is het de bedoeling te kijken naar wat de bijbel zegt over de duur van een Gehenna of poel van vuur + Wat dat dan zou kunnen zijn. Het betreft immers beeldspraak.
Het ene staat niet los van het andere. Want nu schrijf je dat het beeldspraak is, terwijl ik uit je eerdere reactie begreep dat geloven wat er (in de bijbel) staat voldoende is.
Oké, geen probleem.
Ik zal even voorbereidingen moeten treffen. Ik kom hier op terug.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door J-W »

Ik probeer me weer even voor te stellen hoe God het allemaal beleeft. Hij wil een volmaakte aarde hebben maar dat mislukt. Moord en doodslag. Dan bedenkt Hij zich dat Hij elk mens een onsterfelijke ziel heeft gegeven. Wat moet Hij daarmee? Wat Hem betreft is er in de hemel plek genoeg, maar het zou oneerlijk zijn ook de slechterikken daar toe te laten. Waar moeten die dan heen? Voor de satan had Hij de hel ontworpen, dat zou voor de goddelozen ook een mooie plek zijn om ze heen te sturen. En voor hoe lang? Jezus zegt: " En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden" en "Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is" en "En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven"
Lijkt mij dus duidelijk, God vindt een herkansing overbodig ook al zouden wij dat graag willen want in de eeuwige pijn is wel heel erg lang, zeker voor mensen die redelijk goed geleefd hebben maar niet in het bestaan van een God geloofden. Hopelijk was Jezus dus niet goed voorgelicht voordat Hij uit de hemel afdaalde en heeft niemand een onsterfelijke ziel. Gewoon alles afgelopen na onze dood. Lijkt me wel zo geloofwaardig. En voor het geval er een God bestaat dan kan die zodra deze planeet het heeft begeven zijn scheppingsavontuur zo snel mogelijk vergeten en alleen met zijn jubelende engelen in de hemel zijn feestjes houden. Zal wel een teleurstelling voor de gelovigen zijn, maar ook die weten dan van niets meer, het vergaat ook hen zoals de dieren zegt Salomo.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door Jerommel »

twijfelaar schreef: 24 apr 2020, 14:39 Ik probeer me weer even voor te stellen hoe God het allemaal beleeft. Hij wil een volmaakte aarde hebben maar dat mislukt. Moord en doodslag op aarde. Dan bedenkt Hij zich dat Hij elk mens een onsterfelijke ziel heeft gegeven.
Nee !
Als we van de Bijbel uit gaan (wat wel de bedoeling is in dit subforum), dan vinden we geen lering over een onsterfelijke 'ziel'.
Dit is echter wel een deelvan het duivelse dogma van de oneindige martelingen van de 'hel'.
Daar zijn door de tijd heen helaas wel miljoenen mensen de stuipen mee op het lijf gejaagd.
Wat moet Hij daarmee? Wat Hem betreft is er in de hemel plek genoeg, maar het zou oneerlijk zijn ook de slechterikken daar toe te laten. Waar moeten die dan heen? Voor de satan had Hij de hel ontworpen, dat zou voor de goddelozen ook een mooie plek zijn om ze heen te sturen.
Zie hier de connectie (die velen niet willen zien, zo lijkt het) met Genesis 3, waar de mens onrechtmatig de kennis van goed en kwaad verkrijgen en (in dat opzicht) gelijk aan God / de goden zijn geworden.
Zodoende is het oordeel over de opstandige goden ook op de mens van toepassing geworden.
En voor hoe lang? Jezus zegt: " En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden" en "Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is" en "En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven"
In het Engels is dat "Everlasting Punishment", en dat staat diametraal tegenover "Everlasting Life".
De straf is de dood (ook wel de 2e dood) vernietiging, het vergaan tot rook en as, en het is die dood die eeuwig duurt en niet meer wordt ongedaan gemaakt.
"Punishment" is niet "punishing".
In de Griekse grondtekst is dat overigens duidelijker dan in het Engels en in de vertaling die jij aan haalt maken ze er een beetje een potje van, wat mogelijk onder invloed is gebeurd van de traditionele lering van dat duivelse dogma van oneindige marteling in de 'hel'.

De vernietiging van Sodom en Gomorra geld als voorbeeld van het lot van hen die niet naar Hem keren.
Dat is dus vernietiging met vuur, en ze hebben die steden ook teruggevonden en er leeft sindsdien helemaal niets meer.
Die steden zijn tot as vergaan, zelfs het steen, en je vind er nog steeds brokjes pure zwavel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef: 24 apr 2020, 14:39
Hopelijk was Jezus dus niet goed voorgelicht voordat Hij uit de hemel afdaalde en heeft niemand een onsterfelijke ziel. Gewoon alles afgelopen na onze dood. Lijkt me wel zo geloofwaardig.
Maar wat nou als je bij leven die onsterfelijkheid al kunt ont'dekken? Door het tijdelijke te ont'dekken hou je onsterfelijkheid over.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 24 apr 2020, 15:17 Nee !
Als we van de Bijbel uit gaan (wat wel de bedoeling is in dit subforum), dan vinden we geen lering over een onsterfelijke 'ziel'.
Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.
(Johannes 8:12)

Onsterfelijkheid ligt gewoon binnen je bereik. Of liegt Jezus?

Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door HJW »

hopper schreef: 24 apr 2020, 17:21
Onsterfelijkheid ligt gewoon binnen je bereik. Of liegt Jezus?
Kan iets “in je bereik” liggen wat je al gewoon bent ?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door hopper »

HJW schreef: 24 apr 2020, 17:23
hopper schreef: 24 apr 2020, 17:21
Onsterfelijkheid ligt gewoon binnen je bereik. Of liegt Jezus?
Kan iets “in je bereik” liggen wat je al gewoon bent ?
Daar kan ik tweeledig op antwoorden.

Antwoord1: Onsterfelijk ligt binnen je bereik, want je bent reeds onsterfelijk.

Antwoord2: Je gelooft in tijdelijkheid, dus ligt onsterfelijkheid buiten je bereik.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Is er een tweede kans voor de verlorenen?

Bericht door J-W »

Jerommel schreef: 24 apr 2020, 15:17 ............
In de Griekse grondtekst is dat overigens duidelijker dan in het Engels en in de vertaling die jij aan haalt maken ze er een beetje een potje van, wat mogelijk onder invloed is gebeurd van de traditionele lering van dat duivelse dogma van oneindige marteling in de 'hel'.
......
Vreemd dat wanneer het de bedoeling is uit de bijbel een godsbestaan op te maken de vertalingen ervan afhankelijk zijn van de tijd waarin je leeft. Over een paar honderd jaar zou men dan zomaar kunnen zeggen dat de vertalers er in 2000 een potje van hebben gemaakt onder invloed van de lering van een algehele verzoening of zo.
Jerommel schreef: 24 apr 2020, 15:17 De vernietiging van Sodom en Gomorra geld als voorbeeld van het lot van hen die niet naar Hem keren.
Dat is dus vernietiging met vuur, en ze hebben die steden ook teruggevonden en er leeft sindsdien helemaal niets meer.
Die steden zijn tot as vergaan, zelfs het steen, en je vind er nog steeds brokjes pure zwavel.
Wie zegt dat zij als voorbeeld dienden? En zo ja, je zal maar als van niets wetende in zo'n stad hebben gewoond en met de rest mee verbrand zijn alleen om als voorbeeld voor de mensen na je te dienen. Of denk je nu echt dat in dit "waargebeurde"" verhaal Lot en de zijne de enige rechtvaardigen waren? Misschien de enige die de God van Abram dienden maar zijn anders denkenden slechter? Hadden die geen bestaansrecht?