Het open gesprek van Job

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Het open gesprek van Job

Bericht door Peter79 »

Aanleiding voor dit topic zijn de volgende quotes en de daarin geponeerde stellingen en vragen.
twijfelaar schreef: 28 mei 2020, 14:45 Wat ik van Job weet is dat hij door ongelovige vrienden aangezet werd zijn God te verlaten. En wat doet Job? Hij bouwt geen muur om zijn mestvaalt om zo al krabbend alleen met zijn God te kunnen zijn maar hij gaat op hun vragen en opmerkingen uitgebreid in. En voor zover ik weet gaat hem dat goed af!!!
twijfelaar schreef: 26 mei 2020, 21:34 Een ongelovige zou bv. bij de Job-bespreking de vraag moeten kunnen stellen waarom een gelovige alles van zijn God accepteert, goed en kwaad, er even van uitgaande dat er een God achter zit wat bij Job ook aangenomen wordt. En waarom die God gelovigen überhaupt op de proef wil stellen en waarom dan de éen wel en de ander niet. En waarom volharding in het geloof bij de éen wel beloond wordt en bij de ander niet.
twijfelaar schreef: 26 mei 2020, 21:54 Ik denk dat het soort vragen van hierboven bij elke bijbelboekbespreking wel gesteld kunnen worden, het gaat dan meer in het algemeen over Gods onbegrijpelijke handelen. Maar juist wanneer ik bespreking lees en gelovigen omzeilen die vragen dan zie ik dat als een onvolledigheid in de bespreking achter de gesloten deuren en zouden juist ongelovigen daar goed werk kunnen doen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Het open gesprek van Job

Bericht door Peter79 »

twijfelaar schreef: 28 mei 2020, 14:45 Wat ik van Job weet is dat hij door ongelovige vrienden aangezet werd zijn God te verlaten. En wat doet Job? Hij bouwt geen muur om zijn mestvaalt om zo al krabbend alleen met zijn God te kunnen zijn maar hij gaat op hun vragen en opmerkingen uitgebreid in. En voor zover ik weet gaat hem dat goed af!!!
Het gaat Job zeker goed af. Jobs vrienden zijn religieuze mensen, mensen die God in alles willen gehoorzamen en God ook als rechtvaardig beschouwen. In hun theologie gaat het de gelovigen goed als ze goed leven, en bestraft God de zonde. Wanneer ze zien wat Job is overkomen, kunnen ze vanuit hun theologie niet anders concluderen dat Job gezondigd heeft. En dus houden ze hem dat tot vervelens toe voor.
Het vindt zijn parallel in de theologie van de satan, want satan zegt dat Job God trouw dient, omdat het hem voor de wind gaat. Als het Job slecht vergaat, zal hij wel zondigen door God vaarwel te zeggen.

Het zijn geen willekeurige mensen die Job opzoeken. Het zijn zijn vrienden, die uit loyaliteit dagenlang naast hem zitten, zwijgend. Het ontbreekt hen niet aan welwillendheid.
twijfelaar schreef: 26 mei 2020, 21:34 Een ongelovige zou bv. bij de Job-bespreking de vraag moeten kunnen stellen waarom een gelovige alles van zijn God accepteert, goed en kwaad, er even van uitgaande dat er een God achter zit wat bij Job ook aangenomen wordt. En waarom die God gelovigen überhaupt op de proef wil stellen en waarom dan de éen wel en de ander niet. En waarom volharding in het geloof bij de éen wel beloond wordt en bij de ander niet.
Je kan aan het verhaal van Job zien dat Job niet alles accepteert. Na het vrome "de Heer heeft gegeven, de Heer heeft genomen, de Heer zij geloofd" komt Jobs klacht en die laat hij niet stillen door vrome theologie. Pas na een ontmoeting met God komt Job op andere gedachten en ziet hij af van de rouw over zijn leed.

Er is dus geen oplossing die aangeboden wordt. De gelovige blijft zitten met goed en kwaad. Het enige verschil tussen gelovig en ongelovig is volgens mij dat een gelovige hoopt op een goede afloop en een niet-gelovige genoegen neemt met hoe het is.

De setting van het boek Job is inderdaad die van een weddenschap, maar wat in de hemel een vraag is over de rechtvaardigheid van Job, is op aarde een vraag over de rechtvaardigheid van God. En daar draait het verhaal volgens mij om - om Gods rechtvaardigheid. Het verhaal is niet geschreven om te zeggen hoe het in de hemel toe gaat en waarom God beproeft. Het is hoogstens een extra aspect, dat de lezer in overweging kan nemen. Job krijgt die antwoorden ook niet.

De beloning aan het einde van het boek Job is in de eerste plaats een bewijs dat Job echt niet gezondigd heeft. Het is God die Job dit heeft aangedaan door de satan en zoals het volgens de wet moet, vergoedt God hem in tweevoud. Alleen met zijn gezin gaat dat niet op en gebeurt dat ook niet in tweevoud. Ook in dat opzicht is het boek Job een boek dat de vragen verwoordt maar de antwoorden niet geeft.
twijfelaar schreef: 26 mei 2020, 21:54 Ik denk dat het soort vragen van hierboven bij elke bijbelboekbespreking wel gesteld kunnen worden, het gaat dan meer in het algemeen over Gods onbegrijpelijke handelen. Maar juist wanneer ik bespreking lees en gelovigen omzeilen die vragen dan zie ik dat als een onvolledigheid in de bespreking achter de gesloten deuren en zouden juist ongelovigen daar goed werk kunnen doen.
Ik heb het boek Job intensief gelezen met o.a. het boekje van Simon Schoon om me te bezinnen op mijn leven, toen ik mijn kerklidmaatschap bij het vuil zette. Het boek Job zet zich af tegen elke dogmatische dooddoener, elk kluitje in het riet en elke indirecte communicatie met God. Alleen bij God zijn antwoorden te vinden. Omzeilen is dus in de eerste plaats aan de orde voor diegenen die in plaats van God zelf raad te plegen hun toevlucht nemen tot wat mensen over God zeggen. Dat gaf mij heel veel ruimte om mij vrij te voelen tegenover de kerk waaraan ik mij op allerlei manieren met mijn geweten gebonden voelde.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het open gesprek van Job

Bericht door peda »

Peter79 schreef: 28 mei 2020, 15:47
Ik heb het boek Job intensief gelezen met o.a. het boekje van Simon Schoon om me te bezinnen op mijn leven, toen ik mijn kerklidmaatschap bij het vuil zette. Het boekje zet zich af tegen elke dogmatische dooddoener, elk kluitje in het riet en elke indirecte communicatie met God. Alleen bij God zijn antwoorden te vinden. Omzeilen is dus in de eerste plaats aan de orde voor diegenen die in plaats van God zelf raad te plegen hun toevlucht nemen tot wat mensen over God zeggen. Dat gaf mij heel veel ruimte om mij vrij te voelen tegenover de kerk waaraan ik mij op allerlei manieren met mijn geweten gebonden voelde.
Alleen bij God zijn antwoorden te vinden, zo begrijp jij het verhaal, her eerste cursief gedrukte.
Zelf houd ik het op het door jou ingebrachte tweede deel van het cursief gedrukte. De voor de mens onoplosbare Theodicee, de ontzettend vele vragen.
De schrijver doet God op menselijke wijze "" uit de doeken "" God spreekt bij de schrijver in verschillende verzen, waarbij de nodige vragen open blijven, omdat God daar niet op in gaat. De hoop op een goede afloop, is wat blijft ( jouw woorden ).
Beide opvattingen zijn te respecteren in mijn opvatting.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Het open gesprek van Job

Bericht door Barnabas »

peda schreef: 28 mei 2020, 16:01
Peter79 schreef: 28 mei 2020, 15:47
Ik heb het boek Job intensief gelezen met o.a. het boekje van Simon Schoon om me te bezinnen op mijn leven, toen ik mijn kerklidmaatschap bij het vuil zette. Het boekje zet zich af tegen elke dogmatische dooddoener, elk kluitje in het riet en elke indirecte communicatie met God. Alleen bij God zijn antwoorden te vinden. Omzeilen is dus in de eerste plaats aan de orde voor diegenen die in plaats van God zelf raad te plegen hun toevlucht nemen tot wat mensen over God zeggen. Dat gaf mij heel veel ruimte om mij vrij te voelen tegenover de kerk waaraan ik mij op allerlei manieren met mijn geweten gebonden voelde.
Alleen bij God zijn antwoorden te vinden, zo begrijp jij het verhaal, her eerste cursief gedrukte.
Zelf houd ik het op het door jou ingebrachte tweede deel van het cursief gedrukte. De voor de mens onoplosbare Theodicee, de ontzettend vele vragen.
De schrijver doet God op menselijke wijze "" uit de doeken "" God spreekt bij de schrijver in verschillende verzen, waarbij de nodige vragen open blijven, omdat God daar niet op in gaat. De hoop op een goede afloop, is wat blijft ( jouw woorden ).
Beide opvattingen zijn te respecteren in mijn opvatting.
Het boek van Job behandelt een specifieke vraag. Hoe kan iemand ziekte of rampspoed overkomen zonder gezondigd te hebben? In dit licht wordt alles gezegd en moet alles bezien worden. Het gaat dus niet om vragen als: "Hoe los ik mijn dagelijkse problemen op?". Maar in het boek van Job komt het antwoord zowel via God zelf als door een mens. Voordat God spreekt legt Jobs vriend Elihu uit waar God mee bezig is, nl. "het oor (van Job) openen". Daarnaast legt hij uit dat God de mens (Job) gezonder wil maken dan hij in zijn jeugd was. Ook zegt hij dat "wanneer er dan een afgezant bij hem is, een bemiddelaar, één uit duizend, om de mens bekend te maken wat zijn recht is, dan zal Hij hem genadig zijn, en zeggen: Verlos hem, zodat hij niet neerdaalt in het graf; Ik heb verzoening gevonden" (Job 33:23-24). God wil het oor openen omdat Hij gehoord wil worden en dat was het probleem: Niet acht slaan op het spreken van God, en dat wil God recht zetten. Job doet dat en hij wordt hersteld. En dat komt ook omdat Job bijgestaan wordt door een middelaar, nl. "één uit duizend" en dat verwijst naar Jezus. De middelaar die onze zonden weggenomen heeft. Het recht is dat wie God kiest die vindt vergeving door het bloed dat Jezus gegeven heeft aan het kruis van Golgotha en dat ons reinigt van iedere zonde. En daarom worden wij gerechtvaardigd en dat is ons recht. En dat wordt Job vertelt door Elihu, een mens. Daarna spreekt God persoonlijk tot Job. Dus God geeft een duidelijk antwoord dmv. zowel een mens als door Hemzelf. En dat is het spreken van God. Daarnaast hielp God door aanwezig te zijn in zijn vrienden die zeven dagen lang meeleefden met Job en hun medeleven kenbaar maakten.