Vrijheid van geloof

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Vertrokken_user_6 »

hopper schreef: 04 jan 2021, 21:04
thom schreef: 04 jan 2021, 19:45

hmm vreemd, ik heb je een reactie verstuurd, maar kan deze niet terugvinden meer.

Hij komt er weer aan, ongeveer dezelfde. Even geduld.

Maar goed, het komt er hier op neer, dat zelfs Joh. de Doper, de grootste onder de mensen, niet over zichzelf zei, dat hij het Licht was.

Het is Jezus, die staat voor de het ware Zelf, dat door de doop met de Geest de Christus toont, het Licht, en daarmee het Licht is; het Leven; de Zoon gekend door de Vader.

Jezus de Christus is het dan. En pas dan, na de verzoekingen waar de drie ego's 'tot op het bot' verzocht worden, wordt het Woord gesproken, de Toon gezet.

Een paar dagen terug plaatste ik dit stukje tekst, en gaat ook over Jezus, in Jezus sterven;

Het tweede criterium is de weg die de rozenkruisers bewandelen om hun doel te bereiken. De essentie daarvan is dat de mens zijn leven verliest, ter wille van het ware zelf. ‘In Jezus gestorven’. Jezus is het prototype van het ware zelf van ieder mens. In overeenstemming met de structuur en de krachten van dit ware zelf, sterft de mysterieleerling naar zijn ik-centraliteit. Hij doorziet bezitsdrang, geldingsdrang en machtsdrift als belemmeringen op weg naar het grote doel en laat ze los.

Het ware, geestelijke zelf neemt de plaats in van de ik-centrale persoonlijkheid. Daar zijn geen methoden of technieken van ascese of bewustzijnsverruiming voor nodig die afhankelijk zijn van de op het ik gerichte wil. Deze methoden en technieken, waarin dus de eigenzinnigheid van de mens tot uitdrukking komt, laat men op de mysterieweg juist achter zich. Want het ‘sterven‘ in Jezus, in het ware zelf van de mysterieleerling, houdt in dat iedere vorm van eigenzinnigheid door de structuur en kracht van het ware zelf wordt tenietgedaan.
Uit; Spirtuele teksten, motto Rozenkruisers.
Het punt is dat het ware geestelijke zelf niet kan verschillen van andere ware geestelijke zelven.
Dat is de essentie van het Licht, waarin niet geloofd kan worden, maar wat men alleen kan zijn.
Joh. de Doper is al 2000 jaar dood, het gaat er in 2021 om of jij of ik dat Licht kunt zijn.
En daarnaast dient begrepen te worden dat men middels het Licht tot de Vader komt.

Daar zijn idd geen methoden of technieken van ascese voor. Het enige wat actief gedaan kan worden is het zichzelf afwenden van de ik-centrale persoonlijkheid. Want het is glashelder dat de ik-centrale persoonlijkheden allemaal verschillend zijn, dit i.t.t. het Licht.

Gezien dat Jezus een persoon was, dienen we niet de focus te leggen op zijn persoon, maar op wat hij leerde: zieken en gevangenen bezoeken, naar de armen omkijken enz. En deze liefde voor de medemens mag niet ten goede komen van de ik-centrale persoonlijkheid. (De zogenaamde goedmens.)
Zo bruut; Joh. de Doper al 2000 jaar dood. Hij staat voor de oude mens, niet Jezus. Jezus staat voor de wedergeboren ziel, de uit God geborene.

Joh. de Doper voor de oude mens die zichzelf doorziet mbv de heilige Geest en een vroom leven gaat leiden om Hem de weg recht te maken; het ''reinigen met water''.

Joh. en Jezus groeien 'tegelijk, naast elkaar op' maar kennen elkaar niet. Het is een omschrijving van de mens die tot geloof is gekomen en Hem aanvaard heeft, en waarin dit proces van reiniging en heiliging zich voltrekt, de werken voldaan worden.

De mens waarin de 2 naturen zich laten gelden.
Gebruikersavatar
RickyTjin
Berichten: 169
Lid geworden op: 09 sep 2020, 22:05
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door RickyTjin »

thom schreef: 04 jan 2021, 19:21 1 Joh. 5sv

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
thom schreef: 04 jan 2021, 21:21
callista schreef: 04 jan 2021, 21:14
thom schreef: 04 jan 2021, 21:10
Zo te zien ben je naast een Gnosist ook een Rozenkruiser.
Heb je al over de Bijbeltekst 1 Joh. 5 nagedacht?

Dat je niet reageert op teksten die ik je geef is tot daar aan toe, maar ik hoop wel dat je het overdenkt.
@thom
Zeg even voor de duidelijkheid dat je hier Ricky Tjin quote.
Goed bedoeld want ik moest het eerst ook opzoeken.... ;)
Oeps sorry, iets teveel verwijderd inderdaad. :)
Aan een paar losse flodders heeft men weinig. Hoe zie jij het verband van je aangehaalde Bijbelverzen uit 1 Joh 5 samenhangen met wat elders in de Bijbel gezegd wordt? En wat is de reden dat je juist die desbetreffende verzen aanhaalt uit 1 Joh 5?
Baruch JHWH El Elyon ברוך יהוה אל עליון
Gezegend zij JHWH, de Allerhoogste God (Gen 14:20-22)
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Christosoof »

hopper schreef: 04 jan 2021, 21:04
Gezien dat Jezus een persoon was, dienen we niet de focus te leggen op zijn persoon, maar op wat hij leerde: zieken en gevangenen bezoeken, naar de armen omkijken enz. En deze liefde voor de medemens mag niet ten goede komen van de ik-centrale persoonlijkheid. (De zogenaamde goedmens.)
Ja. Wanneer deze liefde op het conto van de ik-centrale persoonlijkheid wordt bijgeschreven, voedt men de begeerte goed te doen. En voedt men nog steeds het begeertelichaam. Daarom Mattheus 6:3. “ Als u goed voor iemand bent, houd het dan geheim”. “Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet”.
More dearly than the spoken word can tell
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Vertrokken_user_6 »

RickyTjin schreef: 04 jan 2021, 22:02
thom schreef: 04 jan 2021, 19:21 1 Joh. 5sv

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
thom schreef: 04 jan 2021, 21:21
callista schreef: 04 jan 2021, 21:14
thom schreef: 04 jan 2021, 21:10
Zo te zien ben je naast een Gnosist ook een Rozenkruiser.
Heb je al over de Bijbeltekst 1 Joh. 5 nagedacht?

Dat je niet reageert op teksten die ik je geef is tot daar aan toe, maar ik hoop wel dat je het overdenkt.
@thom
Zeg even voor de duidelijkheid dat je hier Ricky Tjin quote.
Goed bedoeld want ik moest het eerst ook opzoeken.... ;)
Oeps sorry, iets teveel verwijderd inderdaad. :)
Aan een paar losse flodders heeft men weinig. Hoe zie jij het verband van je aangehaalde Bijbelverzen uit 1 Joh 5 samenhangen met wat elders in de Bijbel gezegd wordt? En wat is de reden dat je juist die desbetreffende verzen aanhaalt uit 1 Joh 5?
Omdat het de Zoon aangaat; het Leven in ons..
Losse flodder1; Joh. 17
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.


Losse flodder 2; Joh. 1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.

7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.

8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.

9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Gebruikersavatar
RickyTjin
Berichten: 169
Lid geworden op: 09 sep 2020, 22:05
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door RickyTjin »

thom schreef: 04 jan 2021, 22:14 Joh. 17
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Jezus Christus de Zoon is in de mens, gelijk de mens in Hem is, die Hem heeft aangenomen en in Hem gelooft; het is dus wederzijds en onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Johannes 15:1-6
Jezus zei:
1. Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman.
2. Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage.
3. Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u.
4. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft.
5. k ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.
6. Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand.

thom schreef: 04 jan 2021, 22:14 Joh. 1
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
1 Johannes 5:1-2
1. Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is.
2. Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.


Uit God geboren worden is onlosmakelijk verbonden met het geloof dat Jezus de Christus is.

1 Johannes 4:7
Geliefden, laten wij elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God.

Uit God geboren worden is onlosmakelijk verbonden met het liefhebben (agapē / G26). Het Griekse grondwoord voor liefhebben is agape en betekent; welwillendheid, vrijgevigheid, liefdadigheid, goedheid, broederliefde, etc.
Baruch JHWH El Elyon ברוך יהוה אל עליון
Gezegend zij JHWH, de Allerhoogste God (Gen 14:20-22)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

Christosoof schreef: 04 jan 2021, 22:07
hopper schreef: 04 jan 2021, 21:04
Gezien dat Jezus een persoon was, dienen we niet de focus te leggen op zijn persoon, maar op wat hij leerde: zieken en gevangenen bezoeken, naar de armen omkijken enz. En deze liefde voor de medemens mag niet ten goede komen van de ik-centrale persoonlijkheid. (De zogenaamde goedmens.)
Ja. Wanneer deze liefde op het conto van de ik-centrale persoonlijkheid wordt bijgeschreven, voedt men de begeerte goed te doen. En voedt men nog steeds het begeertelichaam. Daarom Mattheus 6:3. “ Als u goed voor iemand bent, houd het dan geheim”. “Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet”.
Dat is de ware betekenis van Math 6:3 Of zoals de Tao teh tsjing zegt:

Het opperste goede is als water. Water doet goed aan alle wezens en strijd niet. Het woont op plaatsen, door alle mensen veracht. Daarin komt de goede Tao nabij. Hij leeft gaarne op lage plaats.
In weldoen mint hij de liefde.
Voor de ik-centrale persoonlijkheid valt er wat te verdienen, de Christus in ons blijft berooid achter. Leeg van zelf, vol van liefde.
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Christosoof »

hopper schreef: 04 jan 2021, 23:38
Christosoof schreef: 04 jan 2021, 22:07
hopper schreef: 04 jan 2021, 21:04
Gezien dat Jezus een persoon was, dienen we niet de focus te leggen op zijn persoon, maar op wat hij leerde: zieken en gevangenen bezoeken, naar de armen omkijken enz. En deze liefde voor de medemens mag niet ten goede komen van de ik-centrale persoonlijkheid. (De zogenaamde goedmens.)
Ja. Wanneer deze liefde op het conto van de ik-centrale persoonlijkheid wordt bijgeschreven, voedt men de begeerte goed te doen. En voedt men nog steeds het begeertelichaam. Daarom Mattheus 6:3. “ Als u goed voor iemand bent, houd het dan geheim”. “Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet”.
Dat is de ware betekenis van Math 6:3 Of zoals de Tao teh tsjing zegt:

Het opperste goede is als water. Water doet goed aan alle wezens en strijd niet. Het woont op plaatsen, door alle mensen veracht. Daarin komt de goede Tao nabij. Hij leeft gaarne op lage plaats.
In weldoen mint hij de liefde.
Voor de ik-centrale persoonlijkheid valt er wat te verdienen, de Christus in ons blijft berooid achter. Leeg van zelf, vol van liefde.
Ja. Maar berooid zou ik dat niet noemen. De Christus heeft niets nodig.
More dearly than the spoken word can tell
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Vertrokken_user_6 »

RickyTjin schreef: 04 jan 2021, 23:38
thom schreef: 04 jan 2021, 22:14 Joh. 17
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Jezus Christus de Zoon is in de mens, gelijk de mens in Hem is, die Hem heeft aangenomen en in Hem gelooft; het is dus wederzijds en onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Johannes 15:1-6
Jezus zei:
1. Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman.
2. Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage.
3. Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u.
4. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft.
5. k ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.
6. Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand.

thom schreef: 04 jan 2021, 22:14 Joh. 1
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
1 Johannes 5:1-2
1. Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is.
2. Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen.


Uit God geboren worden is onlosmakelijk verbonden met het geloof dat Jezus de Christus is.

1 Johannes 4:7
Geliefden, laten wij elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God.

Uit God geboren worden is onlosmakelijk verbonden met het liefhebben (agapē / G26). Het Griekse grondwoord voor liefhebben is agape en betekent; welwillendheid, vrijgevigheid, liefdadigheid, goedheid, broederliefde, etc.
Mooi Ricky, dank je wel!