Vrijheid van geloof

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

Paulus spreekt in de Romeinenbrief dat "hij niet zal heersen over het geloof van een ander". Paulus is een vurig voorvechter van de christelijke leer en het verspreiden van het evangelie. Maar ook heeft hij respect voor het geloof (of de mening) van een ander. Wanneer zijn gesprekspartner(s) niet meer ingaan op zijn argumenten en daarmee geen verdere belangstelling tonen dan respecteert hij dat en vertrekt.
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door peda »

Barnabas schreef: 30 dec 2020, 16:20 Paulus spreekt in de Romeinenbrief dat "hij niet zal heersen over het geloof van een ander". Paulus is een vurig voorvechter van de christelijke leer en het verspreiden van het evangelie. Maar ook heeft hij respect voor het geloof (of de mening) van een ander. Wanneer zijn gesprekspartner(s) niet meer ingaan op zijn argumenten en daarmee geen verdere belangstelling tonen dan respecteert hij dat en vertrekt.
Inderdaad is de toonzetting in de brief defensief. Paulus heeft ook de gemeente in Rome niet gesticht, wie wel ( Petrus ??? ) is in de overgeleverde literatuur onbekend.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

En al zou ik van gelovigen geen vrijheid van geloof krijgen? Wat kan het mij schelen wat Paulus er van vond?
Zeker, de kerk(en) hebben ons eeuwenlang onderdrukt. Maar dat lukt niet meer in seculier Nederland.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3575
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door dingo »

hopper schreef: 30 dec 2020, 17:16 En al zou ik van gelovigen geen vrijheid van geloof krijgen? Wat kan het mij schelen wat Paulus er van vond?
Zeker, de kerk(en) hebben ons eeuwenlang onderdrukt. Maar dat lukt niet meer in seculier Nederland.
Kerken onderdrukken niet, machtsbeluste mensen wel. Niet geheel toevallig vind je die in elke dominante stroming of gemeenschap. In seculier Nederland vind je ze nu dus in de seculiere politieke partijen.
Spreuken 26:4
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

dingo schreef: 30 dec 2020, 17:25
hopper schreef: 30 dec 2020, 17:16 En al zou ik van gelovigen geen vrijheid van geloof krijgen? Wat kan het mij schelen wat Paulus er van vond?
Zeker, de kerk(en) hebben ons eeuwenlang onderdrukt. Maar dat lukt niet meer in seculier Nederland.
Kerken onderdrukken niet, machtsbeluste mensen wel. Niet geheel toevallig vind je die in elke dominante stroming of gemeenschap. In seculier Nederland vind je ze nu dus in de seculiere politieke partijen.
De onderdrukking zoals we die eeuwen gekend hebben kwam toch echt vanuit de geïnstitutionaliseerde religie vandaan.
Met medewerking van 'de gewone man'. Ik heb het staartje nog gekend dat de katholieken bij de katholieke bakker kochten omdat hij katholiek was.

Seculier kent geen gemeenschappelijke deler. Iedereen (Behalve FVD) zal onmiddelijk inzien dat PVV iets geheel anders nastreeft dan GL.
Omdat ik meer dan een eeuw oud ben en het 'oude' Nederland gekend heb (inclusief de onderdrukking) vind ik het huidige Nederland qua vrijheid een verbetering tov het NL van mijn jeugd.

Wat Paulus ooit gezegd heeft doet er niet toe. Christenen hebben zich er nooit aan gehouden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

Barnabas schreef: 30 dec 2020, 16:20 Paulus spreekt in de Romeinenbrief dat "hij niet zal heersen over het geloof van een ander". Paulus is een vurig voorvechter van de christelijke leer en het verspreiden van het evangelie. Maar ook heeft hij respect voor het geloof (of de mening) van een ander. Wanneer zijn gesprekspartner(s) niet meer ingaan op zijn argumenten en daarmee geen verdere belangstelling tonen dan respecteert hij dat en vertrekt.
Doel je op Romeinen 14:1-2? Zou je het betreffende citaat en de context kunnen geven?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door callista »

hopper schreef: 30 dec 2020, 17:31
De onderdrukking zoals we die eeuwen gekend hebben kwam toch echt vanuit de geïnstitutionaliseerde religie vandaan.
Met medewerking van 'de gewone man'.
Ik heb het staartje nog gekend dat de katholieken bij de katholieke bakker kochten omdat hij katholiek was.
Helemaal mee eens. :thumb1:
Vroeger--als kind dus---- hadden we een boerderij annex brandstoffenhandel...en we waren hervormd.
De gereformeerden...zelfs als het onze buren waren of soms kennissen kochten heel vroom bij de gereformeerde zaken...
Een kijkje wat religie teweeg kan brengen...inderdaad de geïnstitutionaliseerde religies..

Laten we blij zijn met de secularisatie...
Laatst gewijzigd door callista op 30 dec 2020, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

callista schreef: 30 dec 2020, 17:37 Laten we blij zijn met de secularisatie...
Ben zeer blij dat homo's gewoon heerlijk de liefde mogen bedrijven in onze maatschappij, dat transgenders worden gerespecteerd, dat men over vrijheid van meningsuiting beschikt zonder door een inquisitie te worden veroordeeld, dat wetenschap de boventoon voert aangaande objectieve vraagstukken, etc. Niets daarvan neemt echter weg, dat een seculiere maatschappij eveneens onderdrukking met zich mee kan brengen. Onderdukking is geen specifiek religieus fenomeen.

Onderdrukking is bovendien van alle tijden. Reeds ver voorafgaand aan het christendom werden groepen mensen onderdrukt -- een lot dat later eveneens de christenen ten deel viel.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

callista schreef: 30 dec 2020, 17:37
hopper schreef: 30 dec 2020, 17:31
De onderdrukking zoals we die eeuwen gekend hebben kwam toch echt vanuit de geïnstitutionaliseerde religie vandaan.
Met medewerking van 'de gewone man'.
Ik heb het staartje nog gekend dat de katholieken bij de katholieke bakker kochten omdat hij katholiek was.
Helemaal mee eens. :thumb1:
Vroeger--als kind dus---- hadden we een boerderij annex brandstoffenhandel...en we waren hervormd.
De gereformeerden...zelfs als het onze buren waren of soms kennissen kochten heel vroom bij de gereformeerde zaken...
Een kijkje wat religie teweeg kan brengen...inderdaad de geïnstitutionaliseerde religies..

Laten we blij zijn met de secularisatie...
Het was gewoon verschrikkelijk. Als kind durfde je niet met protestanten om te gaan, bang dat iemand het zag. Om over ongelovigen maar te zwijgen, die waren nog erger dan protestanten! En ineens...viel in een paar jaar tijd de boel om. We braken massaal uit het systeem en uit de kerk! Het was net zoals de val van de muur. Er was blijdschap omdat de onderdrukker capituleerde.

Later zeiden representanten van de generatie voor me: jullie hadden gelijk, maar wij zagen het niet.

En nu? Welke vereniging ik kom of welke bijeenkomst ook. Je hebt geen flauw idee of iemand gelooft. Het speelt geen enkele rol. En dat vind ik pas echt VRIJHEID VAN GELOOF. Van mijn eigen buren weet ik het niet eens, hoewel ik denk dat ze ongelovig zijn.
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door peda »

Heden ten dage is er de opwinding dat vermogen en inkomen niet gelijk tussen de wereldburgers onderling is verdeeld. Iedereen heeft in onze omstreken gelijkheid van geloof, maar bij de pecunia ligt het anders. Overigens beschikt ook niet iedereen over dezelfde goede genen, de gezondheid is niet gelijkerwijze verdeeld. Er blijft vooreerst nog wel een stevig pakket aan verlangens bestaan, bij diegenen die er naar eigen invulling slechter voor staan.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3575
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door dingo »

Mart schreef: 30 dec 2020, 17:40
callista schreef: 30 dec 2020, 17:37 Laten we blij zijn met de secularisatie...
Ben zeer blij dat homo's gewoon heerlijk de liefde mogen bedrijven in onze maatschappij, dat transgenders worden gerespecteerd, dat men over vrijheid van meningsuiting beschikt zonder door een inquisitie te worden veroordeeld, dat wetenschap de boventoon voert aangaande objectieve vraagstukken, etc. Niets daarvan neemt echter weg, dat een seculiere maatschappij eveneens onderdrukking met zich mee kan brengen. Onderdukking is geen specifiek religieus fenomeen.

Onderdrukking is bovendien van alle tijden. Reeds ver voorafgaand aan het christendom werden groepen mensen onderdrukt -- een lot dat later eveneens de christenen ten deel viel.
Ja een stuk uitgebreider dan wat ik opschreef en dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

hopper schreef: 30 dec 2020, 17:58
Het was gewoon verschrikkelijk. Als kind durfde je niet met protestanten om te gaan, bang dat iemand het zag. Om over ongelovigen maar te zwijgen, die waren nog erger dan protestanten! En ineens...viel in een paar jaar tijd de boel om. We braken massaal uit het systeem en uit de kerk! Het was net zoals de val van de muur. Er was blijdschap omdat de onderdrukker capituleerde.

Later zeiden representanten van de generatie voor me: jullie hadden gelijk, maar wij zagen het niet.

En nu? Welke vereniging ik kom of welke bijeenkomst ook. Je hebt geen flauw idee of iemand gelooft. Het speelt geen enkele rol. En dat vind ik pas echt VRIJHEID VAN GELOOF. Van mijn eigen buren weet ik het niet eens, hoewel ik denk dat ze ongelovig zijn.
@Hopper waar ben je opgegroeid? Misschien was dat in sommige streken wel zo, ik herken het niet. Wij gingen naar de bakker die dichtbij was, later naar de bakker van wie we het brood lekkerder vonden. Net zo met de kruidenier en de groenteboer. Ik zat als geref synodaal kind eerst op een club van de herv kerk, de gitaarband van het leger des Heils; de zondagsschool van de chr geref kerk. Was dat een uitzondering? Nee als ik naar mijn omgeving kijk en ook de omgeving waar mijn man opgroeide zie ik dat niet. Hij ging als herv. kind naar de gereformeerde lager school, waarom? Gewoon omdat die dichtbij was.
Ik ben ook blij dat homoseksualiteit meer geaccepteerd wordt, racisme meer ingedamd etc . etc Al hoef ik maar naar het journaal te kijken om toch triest te worden. Een agent die verdacht wordt van racistisch uitspraken, jongeren die de regels aan hun laars lappen. (ik snap dat het best lastig is voor jongeren die niet uit kunnen gaan, niet lekker chillen met meer dan 1 of 2 vrienden.) Ik neem wat jij schrijft serieus, maar soms denk ik; "is het leven leuker geworden, nu geloof afneemt''
Natuurlijk weet ik dat wanneer er geen geloof meer is het gewoon logisch is dat kerkgang minder wordt. En voor sommigen/velen zal het misschien meer vrijheid geven.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

Storm schreef: 30 dec 2020, 20:25
@Hopper waar ben je opgegroeid? Misschien was dat in sommige streken wel zo, ik herken het niet. Wij gingen naar de bakker die dichtbij was, later naar de bakker van wie we het brood lekkerder vonden. Net zo met de kruidenier en de groenteboer. Ik zat als geref synodaal kind eerst op een club van de herv kerk, de gitaarband van het leger des Heils; de zondagsschool van de chr geref kerk. Was dat een uitzondering? Nee als ik naar mijn omgeving kijk en ook de omgeving waar mijn man opgroeide zie ik dat niet. Hij ging als herv. kind naar de gereformeerde lager school, waarom? Gewoon omdat die dichtbij was.
Ik ben ook blij dat homoseksualiteit meer geaccepteerd wordt, racisme meer ingedamd etc . etc Al hoef ik maar naar het journaal te kijken om toch triest te worden. Een agent die verdacht wordt van racistisch uitspraken, jongeren die de regels aan hun laars lappen. (ik snap dat het best lastig is voor jongeren die niet uit kunnen gaan, niet lekker chillen met meer dan 1 of 2 vrienden.) Ik neem wat jij schrijft serieus, maar soms denk ik; "is het leven leuker geworden, nu geloof afneemt''
Natuurlijk weet ik dat wanneer er geen geloof meer is het gewoon logisch is dat kerkgang minder wordt. En voor sommigen/velen zal het misschien meer vrijheid geven.
Ik ben gewoon in Nederland opgegroeid, Storm. De verzuiling was volgens mij gemeengoed in Nederland tot aan begin jaren 70.
Het was ook de sociale controle die er mee samenhing. Ik spijbelde al snel bij de kerkgang, maar dan waren er wel mensen die aan je ouders vroegen waarom je er niet was geweest. Ik heb het ervaren als een segregatie, maar dan niet op ras, maar op religie. Ook op de (lagere) school werd je niks anders wijsgemaakt dan dat het katholicisme het ware geloof was. Ik kan me ook kinderen herinneren uit plaatsen die verder weg lagen, die iedere dag een heel eind moesten fietsen om maar naar een katholieke school te kunnen. Want naar de openbare school die voor hen dichterbij was, dat was onbestaanbaar.

Al op jonge leeftijd moest ik niks hebben van die kunstmatige wij/zij tegenstelling. Mss kwam het ook omdat in mijn omgeving protestant en katholiek gemengd waren. Ik vind het dus serieus een enorme verbetering dat ik iig in mijn omgeving niks meer merk van geloofsdwang. Ik vond en vind nog dat gelovigen erg graag hun wil aan anderen opleggen. Dat zag je ook aan de abortuskwestie in ons land. In de jaren 70 waren het hele toestanden om vrouwen eigen beschikkingsrecht te geven. Ook in Ierland is er pas laat zelfbeschikkingsrecht gekomen voor vrouwen. Een christen heeft het recht om een eigen mening te hebben betreffende abortus, maar ze hebben niet het recht om voor vrouwen te beslissen. (Ik heb dat ook niet uiteraard.)

Dus ja, ik vind het een verbetering dat we een seculiere samenleving zijn geworden met meer vrijheid. Ook kinderen van gelovige mensen zouden de vrijheid moeten hebben om wel/niet gelovig te zijn. Maar dat is vermoedelijk een utopie.

De geloofsdwang doet mij ook vermoeden dat gelovigen echt geloven dat je alleen door te geloven in de hemel komt of zoiets?
Kennelijk is het ontzettend belangrijk voor ze dat ze dwang uitoefenen/uitoefenden.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

@Hopper,
Als jij dat zo ervaart is het goed. Ik heb niet zo'n geloofsdwang ervaren, maar wel bij anderen gezien. Misschien dat ik er daarom anders in sta, oh er waren veel vragen, veel wat ik niet begrijp . Anderen die zeiden dat het wreed was om te geloven. Maar dat heb ik achter mij kunnen laten; en ik lees de Bijbel waarschijnlijk ook anders dan ex-gelovigen . Ik begrijp hen, maar voor mij is het de mooiste manier om mijn geloof in mijn leven in te passen.
Jezus is mijn grootste inspiratiebron, kon dat geen ander wezen? Misschien wel, maar die plek is al ingenomen. ;)
En ik geloof niet om in de hemel te komen of zo, mijn geloof is nogal aards.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

Storm schreef: 30 dec 2020, 22:54 @Hopper,
Als jij dat zo ervaart is het goed. Ik heb niet zo'n geloofsdwang ervaren, maar wel bij anderen gezien. Misschien dat ik er daarom anders in sta, oh er waren veel vragen, veel wat ik niet begrijp . Anderen die zeiden dat het wreed was om te geloven. Maar dat heb ik achter mij kunnen laten; en ik lees de Bijbel waarschijnlijk ook anders dan ex-gelovigen . Ik begrijp hen, maar voor mij is het de mooiste manier om mijn geloof in mijn leven in te passen.
Jezus is mijn grootste inspiratiebron, kon dat geen ander wezen? Misschien wel, maar die plek is al ingenomen. ;)
En ik geloof niet om in de hemel te komen of zo, mijn geloof is nogal aards.
Het kan zijn dat ik al op jonge leeftijd dermate 'ongelovig' was, dat ik al snel iets als geloofsdwang heb ervaren.
De menselijke geest is op een bepaalde manier ingericht. En dat blijft subjectief en lastig te vergelijken.
Verder waardeer ik de omstandigheden van de huidige tijd, juist door kennis van hoe het ook anders is geweest.
Ik denk dat je in de sociale structuur moet hebben gezeten om te begrijpen. Je hoorde ook hoe het anderen verging.
Als men bv voor een katholieke baas werkte (Indertijd werkte men al snel in het kleinbedrijf), dan was je toch op een of andere wijze gecommitteerd als die baas nogal christelijk was.

Als jij je persoonlijk gelukkig bent in je geloof, waarom zou je dan wat veranderen? Niks aantrekken van zo iemand als ik. Daadwerkelijke vrijheid is al je iedere vorm van geloof of ongeloof bij de ander laat. En voor mij is het een zegen geweest, die geloofsdwang. Ik heb me van het geloof los gemaakt en juist door het tegendeel te kennen (geloven) heb ik mijn ongeloof verder kunnen uitbouwen. Mijn katholieke jeugd hoort bij mijn ontwikkeling. Zonder tegenwind stijgt een vlieger nu eenmaal niet op.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

Storm schreef: 30 dec 2020, 22:54 Jezus is mijn grootste inspiratiebron, kon dat geen ander wezen? Misschien wel, maar die plek is al ingenomen. ;)
Haha, je bent zeer trouw, maar Jezus is geen echtgenoot. Waarom bijvoorbeeld niet Jezus, Hillel, Rabbi Akiva, Rumi, Krishnamurti, Boeddha, Loa tze ... en ook Krisjna? Die laatste twee zijn overigens heel speels en hebben een bijzonder goed gevoel voor humor. Moet iedere vrouw aanspreken, niet? Lees voor de grap de Bhagavad Gita eens -- schitterend! En veel ouder dan het christelijke Testament. Al er een God bestaat, dan zal Hij zich - vermoed ik - niet beperken tot een enkele Jood in het Midden Oosten. Jezus was prachtig, maar hij was niet de enige. Tja, wellicht wel in jóuw leven -- so be it. Arme Rabbi akiva :(
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

@mart,
Oh er zijn veel mensen die ik bewonder of waar ik van hou o.a van mijn man. Inderdaad noem namen en ik vind ze misschien grappig, wijs, zoals Rummi etc etc. Maar toch....so be it. Ik googelde op rabbi akiva, later zal ik de video's kijken.
Laatst gewijzigd door Storm op 31 dec 2020, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

Storm schreef: 31 dec 2020, 00:25 @mart,
Oh er zijn veel mensen die ik bewonder of waar ik van hou o.a van mijn man. Inderdaad noem namen en ik vind ze misschien grappig, wijs, etc etc. Maar toch....so be it.
Als gezegd, arme Rabbi akiva :(. Nou ja, het zij zo.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

Ik was nog niet klaar. :lol:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

hopper schreef: 31 dec 2020, 00:10
Storm schreef: 30 dec 2020, 22:54 @Hopper,
Als jij dat zo ervaart is het goed. Ik heb niet zo'n geloofsdwang ervaren, maar wel bij anderen gezien. Misschien dat ik er daarom anders in sta, oh er waren veel vragen, veel wat ik niet begrijp . Anderen die zeiden dat het wreed was om te geloven. Maar dat heb ik achter mij kunnen laten; en ik lees de Bijbel waarschijnlijk ook anders dan ex-gelovigen . Ik begrijp hen, maar voor mij is het de mooiste manier om mijn geloof in mijn leven in te passen.
Jezus is mijn grootste inspiratiebron, kon dat geen ander wezen? Misschien wel, maar die plek is al ingenomen. ;)
En ik geloof niet om in de hemel te komen of zo, mijn geloof is nogal aards.
Het kan zijn dat ik al op jonge leeftijd dermate 'ongelovig' was, dat ik al snel iets als geloofsdwang heb ervaren.
De menselijke geest is op een bepaalde manier ingericht. En dat blijft subjectief en lastig te vergelijken.
Verder waardeer ik de omstandigheden van de huidige tijd, juist door kennis van hoe het ook anders is geweest.
Ik denk dat je in de sociale structuur moet hebben gezeten om te begrijpen. Je hoorde ook hoe het anderen verging.
Als men bv voor een katholieke baas werkte (Indertijd werkte men al snel in het kleinbedrijf), dan was je toch op een of andere wijze gecommitteerd als die baas nogal christelijk was.

Als jij je persoonlijk gelukkig bent in je geloof, waarom zou je dan wat veranderen? Niks aantrekken van zo iemand als ik. Daadwerkelijke vrijheid is al je iedere vorm van geloof of ongeloof bij de ander laat. En voor mij is het een zegen geweest, die geloofsdwang. Ik heb me van het geloof los gemaakt en juist door het tegendeel te kennen (geloven) heb ik mijn ongeloof verder kunnen uitbouwen. Mijn katholieke jeugd hoort bij mijn ontwikkeling. Zonder tegenwind stijgt een vlieger nu eenmaal niet op.
@Hopper,
Ik vind het prettig -ook al denk jij er anders over -dat ik bij jou toch ruimte ervaar, de ruimte om te geloven zoals ik geloof. Ik hoop dat ik je die ruimte ook geef, ook al reageer ik niet altijd omdat het zo anders is, "ik ben minder spiritueel " zei zij die gelovig is. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

Storm schreef: 31 dec 2020, 00:30 Ik was nog niet klaar. :lol:
Denk dat je de Bhagavad Gita erg mooi zult vinden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Petra »

dingo schreef: 30 dec 2020, 18:50
Mart schreef: 30 dec 2020, 17:40
callista schreef: 30 dec 2020, 17:37 Laten we blij zijn met de secularisatie...
Ben zeer blij dat homo's gewoon heerlijk de liefde mogen bedrijven in onze maatschappij, dat transgenders worden gerespecteerd, dat men over vrijheid van meningsuiting beschikt zonder door een inquisitie te worden veroordeeld, dat wetenschap de boventoon voert aangaande objectieve vraagstukken, etc. Niets daarvan neemt echter weg, dat een seculiere maatschappij eveneens onderdrukking met zich mee kan brengen. Onderdukking is geen specifiek religieus fenomeen.

Onderdrukking is bovendien van alle tijden. Reeds ver voorafgaand aan het christendom werden groepen mensen onderdrukt -- een lot dat later eveneens de christenen ten deel viel.
Ja een stuk uitgebreider dan wat ik opschreef en dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Dan maak ik er een kwartet van !
:thumb1: :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

Storm schreef: 31 dec 2020, 00:30 Ik was nog niet klaar. :lol:
De Bhagavad Gita is altijd één van m'n favorieten geweest (een lied uit de Mahabharata van het Hindoeïsme, onderverdeeld in hoofdstukken, dat het verhaal over Krisjna en Arjoena vertelt) en meteen de kern van het Hindoeïsme raakt. Vind het even mooi als sommige verhalen uit de T'NaCH of het christelijke Testament. Mocht je interesse hebben, dan is deze hier in het Nederlands online te vinden. Aan het eind van een hoofdstuk kun je onderaan de pagina op ''volgende'' klikken om door te gaan naar de volgede pagina.
Laatst gewijzigd door Mart op 31 dec 2020, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

Storm schreef: 31 dec 2020, 00:39

@Hopper,
Ik vind het prettig -ook al denk jij er anders over -dat ik bij jou toch ruimte ervaar, de ruimte om te geloven zoals ik geloof. Ik hoop dat ik je die ruimte ook geef, ook al reageer ik niet altijd omdat het zo anders is, "ik ben minder spiritueel " zei zij die gelovig is. ;)
Ik ervaar bij jou die ruimte, Storm. Zoals ik bij meer gelovigen die ruimte ervaar. Ik ben me bewust dat ik wel eens generaliserend schrijf over gelovigen, maar ik weet uit mijn eigen familie dat gelovigen een waaier van al dan niet vrijzinnigheid zijn. Je hebt hoofd-christenen en je hebt hart-christenen en alles daar tussen in.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

Mart schreef: 31 dec 2020, 12:07
Storm schreef: 31 dec 2020, 00:30 Ik was nog niet klaar. :lol:
De Bhagavad Gita is altijd één van m'n favorieten geweest (een lied uit de Mahabharata van het Hindoeïsme, onderverdeeld in hoofdstukken, dat het verhaal over Krisjna en Arjoena vertelt) en meteen de kern van het Hindoeïsme raakt. Vind het even mooi als sommige verhalen uit de T'NaCH of het christelijke Testament. Mocht je interesse hebben, dan is deze hier in het Nederlands online te vinden. Aan het eind van een hoofdstuk kun je onderaan de pagina op ''volgende'' klikken om door te gaan naar de volgede pagina.
@Mart,
Bedankt! In het nieuwe jaar zal ik de verhalen lezen. Ik hou van verhalen maar bij Hindoeïsme moet ik altijd aan het kastenstelsel denken.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.