Vrijheid van geloof

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

Storm schreef: 31 dec 2020, 12:32 @Mart,
Bedankt! In het nieuwe jaar zal ik de verhalen lezen. Ik hou van verhalen maar bij Hindoeïsme moet ik altijd aan het kastenstelsel denken.
Iedere religie en cultuur heeft zowel m.i. zaken die prachtig en zaken die verachtelijk zijn. Het kastenstelsel is een politiek middel om met een goddelijk decreet de armen legitiem arm te kunnen laten zijn en de rijken legitiem rijk te laten zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

@Mart,
Je hebt gelijk.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

De bedoeling van Paulus is om de mening van een ander te respecteren, zo leert hij ook aan anderen. Helaas merk ik dat ongelovigen nogal eens boos worden wanneer christenen op hun standpunt blijven staan. Kennelijk zijn er ook ongelovigen die geloofsdwang uitoefenen. Zij worden boos wanneer een ander hen geen gelijk geeft. Maar we zitten op een christelijke site en de bedoeling daarvan is om vragen van ongelovigen te beantwoorden. Dus als er over geloofsdwang gesproeken wordt dan is dat niet typisch gelovig. Ook ongelovigen behoren niet boos te worden wanneer een ander zijn eigen standpunt heeft. Want geloof is één ding maar gedrag iets anders. Wanneer je je mening verteld maar daarbij beschuldigende of beledigende opmerkingen gaat maken dan kun je de discussie kennelijk niet aan en is de vraag wat de bedoeling eigenlijk is. Is het om een christen te overtuigen van je eigen standpunt en doe je daarmee dan niet hetzelfde als je geloof opleggen? Want wie bepaald wat het ware geloof is? Wanneer je het christelijke standpunt niet wilt dan is dat strijdig met het beleid van de site. De site is bedoeld voor christenen en om belangstellenden in het christendom te helpen met hun vragen. Ik ben het niet eens met velen die iets geschreven hebben naar aanleiding van mijn introductie, maar wie van jullie is in staat mij te laten reageren op jou standpunt en daarbij mijn mening te respecteren. Ook wanneer dat over het bijbelse standpunt van homosexualiteit of kastenstelsel gaat. En wat wanneer ik de bijbel er bij haal. Ben ik dan meteen een gelovige die zijn standpunt wil opdringen? Kunnen jullie de discussie eigenlijk wel aan?
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

hopper schreef: 30 dec 2020, 17:16 En al zou ik van gelovigen geen vrijheid van geloof krijgen? Wat kan het mij schelen wat Paulus er van vond?
Zeker, de kerk(en) hebben ons eeuwenlang onderdrukt. Maar dat lukt niet meer in seculier Nederland.
De vraag is dan maar of het ook goed met je gaat. De kerk baseert zich op de bijbel en die geeft een handleiding voor een gezond leven. Als je de normen en waarden in de bijbel leest dan gaat het over liefhebben. Dat betekent doen voor een ander hetgeen jij wilt dat een ander voor jou doet. Iedereen wil zijn eigen mening hebben en vanuit zijn eigen mening spreken. Als je een ander gaat behandelen zoals je zelf niet behandelt wilt worden dan behandel je die ander slecht en dan wordt die persoon boos en gaat je benadelen. Dus vind ik de wet van Mozes een hele goede wet die vrede houdt met anderen en een waarborg is om prettig te leven, voor jezelf en met anderen. Als je er van af wijkt gaat het mis.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

Vrijheid van geloof is één ding maar hoe je je gedraagt is een andere zaak.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

Mart schreef: 30 dec 2020, 17:33
Barnabas schreef: 30 dec 2020, 16:20 Paulus spreekt in de Romeinenbrief dat "hij niet zal heersen over het geloof van een ander". Paulus is een vurig voorvechter van de christelijke leer en het verspreiden van het evangelie. Maar ook heeft hij respect voor het geloof (of de mening) van een ander. Wanneer zijn gesprekspartner(s) niet meer ingaan op zijn argumenten en daarmee geen verdere belangstelling tonen dan respecteert hij dat en vertrekt.
Doel je op Romeinen 14:1-2? Zou je het betreffende citaat en de context kunnen geven?
Het lijkt er wel op want daar gaat het over "niet strijden over meningsverschillen" en dat krijg je wel als je een ander niet zijn eigen mening kun laten. Ieder heeft immers het recht om zelf te bepalen wat hij vind.
Misschien heb ik me vergist ik het boek want in 2 kor 1:23vv staat:
"En ik roep God aan tot Getuige over mijn ziel, dat ik om u te sparen niet weer naar Korinthe ben gekomen. Niet dat wij heersen over uw geloof, maar wij zijn medearbeiders aan uw blijdschap, want u staat vast door het geloof. Dus dit heb ik mij voorgenomen: dat ik niet opnieuw in droefheid naar u toe zou komen. Want als ik u bedroefd maak, wie is het dan die mij verblijden zal, behalve hij die door mij bedroefd is gemaakt? En dit heb ik u juist geschreven, opdat ik bij mijn komst geen droefheid zou ondervinden van hen over wie ik mij moest verblijden; en ik vertrouwde van u allen dat mijn blijdschap die van u allen is. Want in veel verdrukking en benauwdheid van hart heb ik u geschreven, onder veel tranen, niet opdat u bedroefd zou worden, maar opdat u de liefde zou leren kennen die ik overvloedig voor u heb.
Wat vind je er van?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door hopper »

Barnabas schreef: 31 dec 2020, 14:51
hopper schreef: 30 dec 2020, 17:16 En al zou ik van gelovigen geen vrijheid van geloof krijgen? Wat kan het mij schelen wat Paulus er van vond?
Zeker, de kerk(en) hebben ons eeuwenlang onderdrukt. Maar dat lukt niet meer in seculier Nederland.
De vraag is dan maar of het ook goed met je gaat. De kerk baseert zich op de bijbel en die geeft een handleiding voor een gezond leven. Als je de normen en waarden in de bijbel leest dan gaat het over liefhebben. Dat betekent doen voor een ander hetgeen jij wilt dat een ander voor jou doet. Iedereen wil zijn eigen mening hebben en vanuit zijn eigen mening spreken. Als je een ander gaat behandelen zoals je zelf niet behandelt wilt worden dan behandel je die ander slecht en dan wordt die persoon boos en gaat je benadelen. Dus vind ik de wet van Mozes een hele goede wet die vrede houdt met anderen en een waarborg is om prettig te leven, voor jezelf en met anderen. Als je er van af wijkt gaat het mis.
Ik erken de Gulden regel niet. (Een ander behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden.)
Ik ben geen handelaar in liefde. Mensen worden idd wel eens boos op me. Dat hoort bij het leven.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

hopper schreef: 30 dec 2020, 17:16 En al zou ik van gelovigen geen vrijheid van geloof krijgen? Wat kan het mij schelen wat Paulus er van vond?
Zeker, de kerk(en) hebben ons eeuwenlang onderdrukt. Maar dat lukt niet meer in seculier Nederland.
Volgens mij is het andersom net zo. De kerk wordt zwaar onderdrukt door de seculiere maatschappij.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

peda schreef: 30 dec 2020, 16:59
Barnabas schreef: 30 dec 2020, 16:20 Paulus spreekt in de Romeinenbrief dat "hij niet zal heersen over het geloof van een ander". Paulus is een vurig voorvechter van de christelijke leer en het verspreiden van het evangelie. Maar ook heeft hij respect voor het geloof (of de mening) van een ander. Wanneer zijn gesprekspartner(s) niet meer ingaan op zijn argumenten en daarmee geen verdere belangstelling tonen dan respecteert hij dat en vertrekt.
Inderdaad is de toonzetting in de brief defensief. Paulus heeft ook de gemeente in Rome niet gesticht, wie wel ( Petrus ??? ) is in de overgeleverde literatuur onbekend.
Wat bedoel je dat zijn toonzetting defensief is? Hij zegt dat hij niet zal aanvallen. Is dat wat jij bedoelt?
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

hopper schreef: 30 dec 2020, 17:31
dingo schreef: 30 dec 2020, 17:25
hopper schreef: 30 dec 2020, 17:16 En al zou ik van gelovigen geen vrijheid van geloof krijgen? Wat kan het mij schelen wat Paulus er van vond?
Zeker, de kerk(en) hebben ons eeuwenlang onderdrukt. Maar dat lukt niet meer in seculier Nederland.
Kerken onderdrukken niet, machtsbeluste mensen wel. Niet geheel toevallig vind je die in elke dominante stroming of gemeenschap. In seculier Nederland vind je ze nu dus in de seculiere politieke partijen.
De onderdrukking zoals we die eeuwen gekend hebben kwam toch echt vanuit de geïnstitutionaliseerde religie vandaan.
Met medewerking van 'de gewone man'. Ik heb het staartje nog gekend dat de katholieken bij de katholieke bakker kochten omdat hij katholiek was.

Seculier kent geen gemeenschappelijke deler. Iedereen (Behalve FVD) zal onmiddelijk inzien dat PVV iets geheel anders nastreeft dan GL.
Omdat ik meer dan een eeuw oud ben en het 'oude' Nederland gekend heb (inclusief de onderdrukking) vind ik het huidige Nederland qua vrijheid een verbetering tov het NL van mijn jeugd.

Wat Paulus ooit gezegd heeft doet er niet toe. Christenen hebben zich er nooit aan gehouden.
Onderdrukking geschiedt ook door niet-gelovigen. Het is geen kwestie van religie maar van houding. Het opleggen van gedachtegoed (mening) geschiedt binnen en bouten de kerk. Christenen weten dat ze fouten maken en nemen daarom het offer van Christus aan en vinden op die manier vergeving. Op die manier vinden zij verlichting en het leven wordt draaglijk. Maar de houding komt ook voor bij niet-gelovigen. Bijvoorbeeld bij het denken over homosexualiteit wordt doorgaans niet geaccepteerd dat iemand het afkeurt. Als je er over praat dan kan men de gedachten van een ander niet verdragen. onverdraagzaamheid daar was Paulus ook mee bekend. Hij vervolgde de kerk van christus, zo doen ook veel ongelovigen heden ten dage. Het is dus geen kerk-kwestie maar een mens-kwestie, of ze nou gelovig zijn of niet. Maar aan Paulus kun je zien hoe dat in zijn werk gaat. Paulus was er zelf van overtuigd dat hij goed deed. dat was zijn fout. Maar later is hij het omgekeerde geworden.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

callista schreef: 30 dec 2020, 17:37
hopper schreef: 30 dec 2020, 17:31
De onderdrukking zoals we die eeuwen gekend hebben kwam toch echt vanuit de geïnstitutionaliseerde religie vandaan.
Met medewerking van 'de gewone man'.
Ik heb het staartje nog gekend dat de katholieken bij de katholieke bakker kochten omdat hij katholiek was.
Helemaal mee eens. :thumb1:
Vroeger--als kind dus---- hadden we een boerderij annex brandstoffenhandel...en we waren hervormd.
De gereformeerden...zelfs als het onze buren waren of soms kennissen kochten heel vroom bij de gereformeerde zaken...
Een kijkje wat religie teweeg kan brengen...inderdaad de geïnstitutionaliseerde religies..

Laten we blij zijn met de secularisatie...
Dat lijkt mij een onverstandige zaak. De secularisatie laat de normen en waarden los. Die normen en waarden onderbouwen de samenleving. zij beschrijven hoe de mens vreedzaam met elkaar kan omgaan. Zonder normen en waarden komt er verval. Mensen worden boos op elkaar en verscheuren elkaar. Dat is niet de bedoeling, maar als iemand er voor kiest dan is dat zijn (of haar) eigen keuze.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door peda »

Barnabas schreef: 31 dec 2020, 16:03
peda schreef: 30 dec 2020, 16:59
Barnabas schreef: 30 dec 2020, 16:20 Paulus spreekt in de Romeinenbrief dat "hij niet zal heersen over het geloof van een ander". Paulus is een vurig voorvechter van de christelijke leer en het verspreiden van het evangelie. Maar ook heeft hij respect voor het geloof (of de mening) van een ander. Wanneer zijn gesprekspartner(s) niet meer ingaan op zijn argumenten en daarmee geen verdere belangstelling tonen dan respecteert hij dat en vertrekt.
Inderdaad is de toonzetting in de brief defensief. Paulus heeft ook de gemeente in Rome niet gesticht, wie wel ( Petrus ??? ) is in de overgeleverde literatuur onbekend.
Wat bedoel je dat zijn toonzetting defensief is? Hij zegt dat hij niet zal aanvallen. Is dat wat jij bedoelt?
Paulus is bij de Romeinen in zijn toonzetting m.i. voorzichtiger als bij de gemeenschappen die zijn ontstaan aan hem te danken hebben. Hij was bij zijn Rome bezoek ( voornemens ) op doorreis ( vermoedelijk richting Spanje ), dan is een voorzichtiger formulering voor het verkrijgen van geloofs-steun niet slecht ( in mijn optiek ). Christelijke koekoek-eenzang was in zijn tijd ook niet overal het grote credo ( zie Handelingen ). Vermoedelijk was de gemeenschap in Rome toen der tijd gesticht door een aantal Jezus-volgers die de vroege Pinkster bijeenkomst na de Hemelvaart hadden meegemaakt.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Barnabas »

peda schreef: 31 dec 2020, 16:29
Barnabas schreef: 31 dec 2020, 16:03
peda schreef: 30 dec 2020, 16:59
Barnabas schreef: 30 dec 2020, 16:20 Paulus spreekt in de Romeinenbrief dat "hij niet zal heersen over het geloof van een ander". Paulus is een vurig voorvechter van de christelijke leer en het verspreiden van het evangelie. Maar ook heeft hij respect voor het geloof (of de mening) van een ander. Wanneer zijn gesprekspartner(s) niet meer ingaan op zijn argumenten en daarmee geen verdere belangstelling tonen dan respecteert hij dat en vertrekt.
Inderdaad is de toonzetting in de brief defensief. Paulus heeft ook de gemeente in Rome niet gesticht, wie wel ( Petrus ??? ) is in de overgeleverde literatuur onbekend.
Wat bedoel je dat zijn toonzetting defensief is? Hij zegt dat hij niet zal aanvallen. Is dat wat jij bedoelt?
Paulus is bij de Romeinen in zijn toonzetting m.i. voorzichtiger als bij de gemeenschappen die zijn ontstaan aan hem te danken hebben. Hij was bij zijn Rome bezoek ( voornemens ) op doorreis ( vermoedelijk richting Spanje ), dan is een voorzichtiger formulering voor het verkrijgen van geloofs-steun niet slecht ( in mijn optiek ). Christelijke koekoek-eenzang was in zijn tijd ook niet overal het grote credo ( zie Handelingen ).
Het blijkt overigens dat ik mij mogelijk vergist heb in het boek dat ik aanhaalde. Door een vraag van Mart kwam ik daar achter. In de tweede korintiërsbrief stond de tekst wel, dat was in verband met blij zijn met elkaar. Dus om de tekst op de gemeente in Rome te betrekken is waarschijnlijk niet correct. Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet.
Maar het blijkt dus te gaan over blij zijn met elkaar. Een goed gesprek is dan ook leuk om te voeren en daar komt vreugde uit voort. Maar dan moet je dus wel de kunst verstaan om het met elkaar eens te zijn.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door peda »

Toch is de gemeente in Rome wel een dominante in de vroegste geschiedenis. Volgens de RK Kerk was Petrus de eerste paus aldaar. ( bisschop van Rome ). Maar uit de bijbel verhalen kan dat niet worden hard gemaakt. Paulus vermeldt tijdens zijn verblijf in Rome ( slot Handelingen ) helemaal niets over Petrus aldaar , terwijl hij wel anderen, in Rome levend, lovend prijst.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Storm »

@Barnabas,
Een goed gesprek kan ook zonder het met elkaar eens te zijn. En is dus best te voeren ook al gelooft die ander niet of totaal anders. Elkaar uitschelden, nee dat is geen goed gesprek . En dit is niet een forum om alleen het christelijke geluid te laten horen, het mag wel. Maar er zijn hier ook anders gelovigen/niet gelovigen die gehoord mogen worden.
Wat jij beoogt is toch meer Credible. Ieder mag hier schrijven dat hij op grond van zijn geloof homoseksualiteit niet kan accepteren. Lees Robert-Frans hij is heel eerlijk in wat hij wel en niet kan accepteren vanuit zijn geloof. Niet dat hij persoonlijk niet anders zou willen maar hij loopt de weg van de rooms-katholieke kerk. Ik merk niet dat dat niet serieus genomen wordt, natuurlijk komen er wel tegenargumenten maar daar is het een forum voor.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

Barnabas schreef: 31 dec 2020, 14:39 De bedoeling van Paulus is om de mening van een ander te respecteren, zo leert hij ook aan anderen. Helaas merk ik dat ongelovigen nogal eens boos worden wanneer christenen op hun standpunt blijven staan. Kennelijk zijn er ook ongelovigen die geloofsdwang uitoefenen... Maar we zitten op een christelijke site en de bedoeling daarvan is om vragen van ongelovigen te beantwoorden.
Het is een christelijk forum, maar - enigszins vergelijkbaar met credible en andere fora - is een groeiende groep geen theïst (meer). Hier is dat zelfs de meerderheid. Iedereen is volledig vrij iets te geloven en erover te spreken; ook met degenen die niet meer in goden geloven. Daarnaast bestaat er hier een afgesloten deel dat slechts toegankelijk is voor christenen (en peda :) ). Daar zul je geen last hebben van de buitenwereld.

Echter, als je vindt dat iets eveneens voor de niet-theïsten geldt, dan is het logisch dat we naar de argumenten vragen. Indien je slechts beweert dat het waar en gezaghebbend is, simpel omdat het in de Bijbel staat, dan is dat geen argument, maar een dogma. Zoiets zal een discussie opleveren die je niet kunt winnen, tenzij je kunt aantonen dat het inderdaad waar is.
En wat wanneer ik de bijbel er bij haal? Ben ik dan meteen een gelovige die zijn standpunt wil opdringen?
Niet als je openstaat voor een discussie.
Ook ongelovigen behoren niet boos te worden wanneer een ander zijn eigen standpunt heeft.
Mee eens. Een gesprek dient echter wel wederzijds te zijn. Een discussie dient meer in te houden dan het poneren van een overtuiging.
Want wie bepaald wat het ware geloof is?
Een goede vraag waar je zelf eens bij stil zou kunnen staan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Vertrokken_user_6 »

Want wie bepaald wat het ware geloof is?
Een goede vraag waar je zelf eens bij stil zou kunnen staan.
Iemand een antwoord?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door callista »

Het ware geloof bestaat niet/
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

thom schreef: 31 dec 2020, 22:20
Want wie bepaald wat het ware geloof is?
Een goede vraag waar je zelf eens bij stil zou kunnen staan.
Iemand een antwoord?
Iedere gelovige heeft zijn/haar eigen antwoord, maar geen gelovige die zijn/haar gelijk aan kan tonen. Als niet-theïst ontbreekt het me aan godengeloof, al sta ik open voor de mogelijkheid.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Vertrokken_user_6 »

Gelukkig staat er in de Bijbel dat het geloof van Jezus Christus is.

Zijn we van die discussie ook af.. :)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door callista »

Ja...maar dat zegt niets.
Anderen menen ook dat ze het ware geloof hebben...en dat zijn er nogal wat.\
Zeker wereldwijd...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Mart »

thom schreef: 31 dec 2020, 22:36 Gelukkig staat er in de Bijbel dat het geloof van Jezus Christus is.
En geloof je de Bijbel?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Vertrokken_user_6 »

callista schreef: 31 dec 2020, 22:39 Ja...maar dat zegt niets.
Anderen menen ook dat ze het ware geloof hebben...en dat zijn er nogal wat.\
Zeker wereldwijd...
Voor mij zegt dat alles. Want als het geloof van Hem is, verklaart dat ook het zogenaamde fundament, en alles over Hem in ons.

Rom. 3 SV
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door Vertrokken_user_6 »

Mart schreef: 31 dec 2020, 22:44
thom schreef: 31 dec 2020, 22:36 Gelukkig staat er in de Bijbel dat het geloof van Jezus Christus is.
En geloof je de Bijbel?
Dat is een goeie..

Er staan heel interessante zaken in, die het geloof bevestigen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Vrijheid van geloof

Bericht door callista »

thom schreef: 31 dec 2020, 22:48
callista schreef: 31 dec 2020, 22:39 Ja...maar dat zegt niets.
Anderen menen ook dat ze het ware geloof hebben...en dat zijn er nogal wat.\
Zeker wereldwijd...
Voor mij zegt dat alles. Want als het geloof van Hem is, verklaart dat ook het zogenaamde fundament, en alles over Hem in ons.

Rom. 3 SV
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Ja.....voor jou zegt dat alles, maar dat wil niet zeggen dat dat HET ware geloof is. :)
En dat was de vraag...
Voor jou is dat het ware geloof... ;)