Hoe lees je Openbaring?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Messenger schreef: 10 apr 2021, 11:21
callista schreef: 10 apr 2021, 11:11 Lijkt mij meer op complotdenken......al dat gepraat over het Beest en de antichrist en nog meer vreemde zaken; zevenkoppige dieren etc.........het komt alleen maar in Openbaring voor....
Verder nergens volgens mij.....
Ik vind het meer waanideeën.
Dat zijn het volgens mij ook.... hallucinaties.
Op het eiland Patmos groeiden ook veel paddo's
Het idee dat een almachtige God een strijd moet voeren tegen het beest/de antichrist is al rrrrraaaarrrrr op zijn zachtst gezegd.
Dat die strijd ook een probleem vormt is ook vreemd, als je gelooft in een volmaakte God.
Absurd m.i. dat kunnen alleen mensen bedenken
Zo worden mensen ook bang gemaakt.....sommigen trappen daarin; de meesten gelukkig niet.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

@Snelheid De mensen verkopen nu al hun ziel aan de duivel uit angst om het vege lijf te verliezen aan een stevig verkoudheidsvirus. Er gebeurt wat ze zelf hebben gewild voor hun zogenaamde veiligheid. De oplossingen van de antichrist worden door hen zelf aangedragen. Ze gingen zelf met mondkapjes oplopen toen dat nog helemaal niet geadviseerd of verplicht was. Ze roepen zelf al jaren om vaccinatieverplichtingen en gaan tekeer tegen andersdenkenden. Wat ze zullen doen om have en goed niet te verliezen laat zich raden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Laura schreef: 10 apr 2021, 11:25 @Snelheid De mensen verkopen nu al hun ziel aan de duivel uit angst om het vege lijf te verliezen aan een stevig verkoudheidsvirus. Er gebeurt wat ze zelf hebben gewild voor hun zogenaamde veiligheid.
De oplossingen van de antichrist worden door hen zelf aangedragen. Ze gingen zelf met mondkapjes oplopen toen dat nog helemaal niet geadviseerd of verplicht was. Ze roepen zelf al jaren om vaccinatieverplichtingen en gaan tekeer tegen andersdenkenden. Wat ze zullen doen om have en goed niet te verliezen laat zich raden.

Het is eerder andersom....
Dus Covid-19 is niet meer dan een verkoudheidsvirus?
Wie roepen er om vaccinatieverplichtingen? :roll:
En wie gaan er eigenlijk tekeer tegen andersdenkenden?
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Laura schreef: 10 apr 2021, 11:25 @Snelheid De mensen verkopen nu al hun ziel aan de duivel uit angst om het vege lijf te verliezen aan een stevig verkoudheidsvirus. Er gebeurt wat ze zelf hebben gewild voor hun zogenaamde veiligheid. De oplossingen van de antichrist worden door hen zelf aangedragen. Ze gingen zelf met mondkapjes oplopen toen dat nog helemaal niet geadviseerd of verplicht was. Ze roepen zelf al jaren om vaccinatieverplichtingen en gaan tekeer tegen andersdenkenden. Wat ze zullen doen om have en goed niet te verliezen laat zich raden.
Gelijk heb je;zelf nadenken is er niet bij,ze lopen liever in de pas zeer zeker in dit land;kop boven het maaiveld weg kop. :(

En dan Padmos wellicht is men er nooit geweest wij wel,je kan er alleen per boot komen,het hoogste punt van Padmos het fortklooster Sinte Johannes.Maar Paddo,s men mag blij zijn als daar wat groeit paddo,s al zo niet te droog voor.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

@Callista de politieke hetzes tegen ongevaccineerden van de afgelopen jaren niet gevolgd? Kinderdagverblijven die mochten weigeren? De aangezwengelde discussies tegen de mensen die kritisch staan tegenover vaccins? Diezelfde angst van vaccinvoorstanders wordt nu gebruikt voor het coronapaspoort. Het wordt zogenaamd niet verplicht alleen mogen werkgevers, scholen en bedrijven je weigeren. Het laat zich raden hoe ze voort zullen gaan, bij de volgende golf zeggen ze ja, vanwege onze humanistische zorg voor de volksgezondheid moeten we het toch maar aanscherpen en we verplichten het. Het Europese Hof is al om. Mensen dwingen zich te laten vaccineren is erg moeilijk, dus doen ze dat door het te koppelen aan het betaalsysteen. Zoals nu al gebeurt bij kritische christenen en hun betaalplatform.
Laatst gewijzigd door Laura op 10 apr 2021, 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

Het verbaast me dat er mensen zijn die er klakkeloos van uit gaan dat wat er in de Openbaring van Johannes staat beschreven, letterlijk zo zal gaan plaats vinden. Dat het vaststaat, alsof het in steen gegrift staat. Omdat een banneling op Patmos dat tweeduizend jaar geleden in een 'visoen' zag'?

Wat nou als de toekomst helemaal niet vaststaat? Houden jullie die mogelijkheid ook open? Anders werk je er (wellicht onbewust; eigenlijk nog erger) aan mee en wordt het een selffulfilling prophecy.

De letter doodt, de Geest maakt levend.

Ter overweging:
In de 4e eeuw betwijfelden Johannes Chrysostomus en andere bisschoppen of dit boek in het Nieuwe Testament thuis hoorde, voornamelijk door de problemen die de interpretatie gaf en het gevaar van misbruik. De kerkvader Origenes ging hen voor, hij beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden.[bron?] Christenen in Syrië verwierpen het ook omdat het montanisme zich op dit boek baseerde. Het werd uiteindelijk wel in de nieuwtestamentische canon opgenomen. De oosters-orthodoxe kerk gebruikt het boek niet in de liturgie.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbarin ... noniciteit
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 10 apr 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Laura schreef: 10 apr 2021, 11:34 @Callista de politieke hetzes tegen ongevaccineerden van de afgelopen jaren niet gevolgd? Kinderdagverblijven die mochten weigeren? De aangezwengelde discussies tegen de mensen die kritisch staan tegenover vaccins?
Ja...dat ging over de mazelen.
Er zijn meer mensen die moeite hebben met vaccins....ook met Covid-19.
Niet alleen christenen en dat klopt ook niet, want verreweg de meeste christenen laten zich wel vaccineren.,
Is Covid-19 volgens jou een stevige verkoudheid als ik je goed begrijp?
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

De Here Jezus heeft gezegd dat je je ogen open moet houden en op de tekenen moet letten. En daarvoor hebben we het Woord van God gekregen, met alle profetieën. Om te letten op de tekenen en de tijden. Christenen dienen hun lamp brandend te houden voor de Bruidegom en de massa niet te volgen in het kwaad.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

Ik heb trouwens op 10 maart mijn eerste Astra Zeneca prik gehad. In mei de tweede. De bijwerkingen vielen reuze mee.

https://www.youtube.com/watch?v=0GDHqPVTyDo
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

Laura schreef: 10 apr 2021, 11:41 De Here Jezus heeft gezegd dat je je ogen open moet houden en op de tekenen moet letten. En daarvoor hebben we het Woord van God gekregen, met alle profetieën. Om te letten op de tekenen en de tijden. Christenen dienen hun lamp brandend te houden voor de Bruidegom en de massa niet te volgen in het kwaad.
Ik lees heel veel angst in jouw woorden.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 11:42 Ik heb trouwens op 10 maart mijn eerste Astra Zeneca prik gehad. In mei de tweede. De bijwerkingen vielen reuze mee.

https://www.youtube.com/watch?v=0GDHqPVTyDo
:lol: blehehe....leuk :thumb1:
Nou geweldig dat je er goed doorheen gekomen bent. :flower1:
Ik heb mijn uitnodiging verscheurd,..... :)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 11:42 Ik heb trouwens op 10 maart mijn eerste Astra Zeneca prik gehad. In mei de tweede. De bijwerkingen vielen reuze mee.

https://www.youtube.com/watch?v=0GDHqPVTyDo
Ben je al zo oud;wij mogen toch hopen dat het daar bij blijft die bij werkingen;het is en blijft oppassen geblazen,nou ja wij krijgen geen prik ,en daar van af gezien hebben wij grote medische bedenkingen.Zo te lezen in het nieuws gaat het niet helemaal goed.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Balthasar »

Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 11:45 Ik lees heel veel angst in jouw woorden.
Inderdaad, een bizarre lezing van Openbaring en complottheorieën gaan goed samen met een onevenwichtige psyche.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Balthasar »

Snelheid schreef: 10 apr 2021, 11:47 Ben je al zo oud;wij mogen toch hopen dat het daar bij blijft die bij werkingen;het is en blijft oppassen geblazen,nou ja wij krijgen geen prik ,en daar van af gezien hebben wij grote medische bedenkingen.Zo te lezen in het nieuws gaat het niet helemaal goed.
Jij komt de deur niet meer uit zeker? Want de kans dat je op straat iets overkomt is groter dan kans op gevaarlijke bijwerkingen. En het percentage mensen met gevaarlijke bijwerkingen is veel kleiner dan het percentage dat doodgaat aan corona.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

Snelheid schreef: 10 apr 2021, 11:47
Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 11:42 Ik heb trouwens op 10 maart mijn eerste Astra Zeneca prik gehad. In mei de tweede. De bijwerkingen vielen reuze mee.

https://www.youtube.com/watch?v=0GDHqPVTyDo
Ben je al zo oud;wij mogen toch hopen dat het daar bij blijft die bij werkingen;het is en blijft oppassen geblazen,nou ja wij krijgen geen prik ,en daar van af gezien hebben wij grote medische bedenkingen.Zo te lezen in het nieuws gaat het niet helemaal goed.
Ik ben 47 maar omdat ik thuishulp ben heb ik van mijn werkgever een uitnodiging gekregen. Die prik neem ik niet alleen voor mezelf; ook voor de mensen waar ik bij over de vloer kom.

Waarom typ je eigenlijk zo vaak in de wij-vorm Snelheid?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Balthasar schreef: 10 apr 2021, 11:50
Snelheid schreef: 10 apr 2021, 11:47 Ben je al zo oud;wij mogen toch hopen dat het daar bij blijft die bij werkingen;het is en blijft oppassen geblazen,nou ja wij krijgen geen prik ,en daar van af gezien hebben wij grote medische bedenkingen.Zo te lezen in het nieuws gaat het niet helemaal goed.
Jij komt de deur niet meer uit zeker? Want de kans dat je op straat iets overkomt is groter dan kans op gevaarlijke bijwerkingen. En het percentage mensen met gevaarlijke bijwerkingen is veel kleiner dan het percentage dat doodgaat aan corona.
Over onze prive doen wij geen mededelingen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

Balthasar schreef: 10 apr 2021, 11:50
Snelheid schreef: 10 apr 2021, 11:47 Ben je al zo oud;wij mogen toch hopen dat het daar bij blijft die bij werkingen;het is en blijft oppassen geblazen,nou ja wij krijgen geen prik ,en daar van af gezien hebben wij grote medische bedenkingen.Zo te lezen in het nieuws gaat het niet helemaal goed.
Jij komt de deur niet meer uit zeker? Want de kans dat je op straat iets overkomt is groter dan kans op gevaarlijke bijwerkingen. En het percentage mensen met gevaarlijke bijwerkingen is veel kleiner dan het percentage dat doodgaat aan corona.
Zullen we het on topic houden? Hoe lees jij Openbaringen in het licht van bijbelgesprek?
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Kessel »

Nic schreef: 09 apr 2021, 14:42 Is er nergens een directe opname tekst te vinden?
De Left Behind series zijn voornamelijk gebaseerd op teksten waar over "de dief die in de nacht komt" geschreven wordt zoals Lukas 12,39, 1 Thessalonicenzen 5,2. Tenminste dat is wat ik ervan begrepen heb, maar in een opname voorafgaand aan de grote verdrukking geloof ik zelf ook niet, hoewel ik die Left Behind films overigens wel heel spannend vond om te zien.
Ik heb dat nooit geloofd, omdat ik het niet uit de bijbel verhalen kon opmaken. Ik geloof wel dat we ten hemel opgenomen zullen worden, maar dat gebeurt bij Jezus' terugkeer naar de aarde. Hij zal dan over de wolken komen. Dan is hij dus in de lucht. De engelen zullen ons dan ophalen en naar hem brengen terwijl hij nog in de lucht is. Wij zullen dan achter hem aan naar de aarde neerdalen. De hemel is hierbij een woord dat gebruikt wordt voor lucht.
Wat die dief-in-de-nacht teksten betreft, daar heeft een zekere Mark Fox op Youtube een uitleg over.
https://www.youtube.com/watch?v=RtgseLalGpI&t=1503s
Ik wil je wel alvast waarschuwen dat deze preek 67 minuten duurt en ook erg langdradig gaat lijken daar hij steeds over ditzelfde onderwerp blijft doorgaan. Ook lijkt het alsof hij op drugs zit, maar ja deze man is al op leeftijd, dus het zal mijn verbeelding wel zijn. Ik heb me laten vertellen dat hij een zevendedagsadventist is. ZDA 's vinden net als mormonen en JG 's hun oorsprong in Amerika en zij geloven net als mormonen en JG 's dat zij een, wat men noemt, herstellende kerk zijn. Het filmpje heeft op zich een goede uitleg over waarom een voortijdige opname onjuist is en ook met begrijpelijke vers verwijzingen erbij gegeven.
Wat Mark met name behandelt is de vraag of als-een-dief-in-de-acht-komen iets zegt over:
Antwoord 1. De geheimzinnige manier van terugkomen.
OF
Antwoord 2. Het onverwachte moment van zijn terugkomen.
En degenen die in 2 of meer opnames geloven vullen die vraag in met antwoord 1, maar aan de hand van allerlei bijbel verzen legt Mark uit waarom antwoord 2 veel waarschijnlijker is.
Om maar eens een voorbeeld te noemen: In Mattheüs 24 heeft Jezus het hierover. Hij profeteert dat er een grote verdrukking zal komen en dan voegt hij daar woorden bij als: Wee de bevruchtte en zogende vrouwen in die dagen. Of ook: Doch bidt dat uw vlucht niet 's winters geschied, noch op een sabbat.
Dit soort uitspraken tonen aan dat zijn terugkomst onverwachts is, want als ze op een geheimzinnige manier werden weggenomen, waarom zouden wij dan nu al bidden voor de bevruchtte en zogende vrouwen?
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

Snelheid schreef: 10 apr 2021, 11:47
Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 11:42 Ik heb trouwens op 10 maart mijn eerste Astra Zeneca prik gehad. In mei de tweede. De bijwerkingen vielen reuze mee.

https://www.youtube.com/watch?v=0GDHqPVTyDo
Ben je al zo oud;wij mogen toch hopen dat het daar bij blijft die bij werkingen;het is en blijft oppassen geblazen,nou ja wij krijgen geen prik ,en daar van af gezien hebben wij grote medische bedenkingen.Zo te lezen in het nieuws gaat het niet helemaal goed.

In de bijbel staat dat er in de eerste drieënhalf jaar van de grote verdrukking vier miljard mensen sterven. Eerst een kwart. Een kwart van 8 miljard is 2 miljard. En daarna nog een derde van 6 miljard is nog eens 2 miljard. We zullen zien hoe het met die gevaccineerden verder gaat. Wij nemen het ook niet. Wij zijn niet bang om te sterven aan het verkoudheidsvirus.
Laatst gewijzigd door Laura op 10 apr 2021, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Tjeetje....nou, dat is wel iets om naar uit te kijken. 8-) :?
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

Dat staat in Openbaring. Het bijbelboek dat we hier bespreken.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Laura schreef: 10 apr 2021, 11:57 Dat staat in Openbaring. Het bijbelboek dat we hier bespreken.
Ja...dat weet ik..... :thumb1:
En iedereen heeft daar een andere kijk op zoals je kunt lezen

Is Covid-19 een stevige griep volgens jou?
Daar begon jij n.l. over.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Bastiaan73 »

callista schreef: 10 apr 2021, 11:57 Tjeetje....nou, dat is wel iets om naar uit te kijken. 8-) :?
Ja; leuk toekomstperspectief! :D
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Messenger »

We gaan allemaal dood, in stoffelijke zin en veranderen telkens van vorm en tussendoor ervaren we de hemel (treffen van dierbaren, levensschouw, ondergedompeld worden in echte liefde, ervaren alomtegenwoordig te zijn, plezier maken etc.).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Vreugdevol »

Bastiaan73 schreef: 10 apr 2021, 11:45
Laura schreef: 10 apr 2021, 11:41 De Here Jezus heeft gezegd dat je je ogen open moet houden en op de tekenen moet letten. En daarvoor hebben we het Woord van God gekregen, met alle profetieën. Om te letten op de tekenen en de tijden. Christenen dienen hun lamp brandend te houden voor de Bruidegom en de massa niet te volgen in het kwaad.
Ik lees heel veel angst in jouw woorden.
Ook een kwestie van perceptie, ik lees helemaal geen angst in haar woorden.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)