Hoe lees je Openbaring?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

De Gemeente zal met Jezus aan de rechterhand van de Vader zijn en samen met Hem regeren over de aarde. Maar eerst zal de ongelovige wereld menselijk bestuur mogen uitproberen. Daartoe zal de Gemeente worden weggenomen, want de aanwezigheid van de Gemeente weerhoudt God er nog van de antichrist de tijdelijke macht te overhandigen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Balthasar »

Nic schreef: 08 apr 2021, 22:49
Balthasar schreef: 08 apr 2021, 22:42 Openbaring gaat over de 1e eeuw en het meeste kan geduid worden tegen de achtergrond van het Romeinse rijk.

Openbaring is dus een boek over het verleden en niet over de toekomst.

Openbaring zat in heel veel vroegchristelijke bibliotheekjes niet bij de canonieke boeken, dat heeft zich pas later doorgezet, vanaf de late 4e eeuw.
Openbaring gaat m.i. ook over het heden (en daar hebben we het meeste aan).
Dit geldt natuurlijk ook voor heel veel andere bijbelverhalen.

Het is m.i. inderdaad geen toekomstvoorspelling waar je de krant steeds naast legt, maar mag je het profetisch noemen?
Liever niet.
Laten mensen eerst maar eens diep doordrongen zijn van het feit dat Openbaring over de periode rond 100 na Christus gaat in Klein-Azië. De meeste mensen vinden dat echter te lastig, en slaan meteen hysterisch aan het interpreteren.
Als je echter respect voor de Bijbel hebt, laat je eerst maar eens de tekst op zichzelf staan en probeer je die in de historische context te begrijpen.

En dan kun je er best achter komen dat Openbaring relevante dingen zegt over onze tijd. Maar niet omdat Openbaring dat op het oog had, maar eerder omdat er vergelijkingen te trekken zijn. Dat kun je ook profetisch noemen. Maar ik ga liever eerst aan de andere kant van de boot hangen door elke relevantie voor het heden tussen haakjes te zetten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

In elk oud boek of wat voor boek je ook leest zijn wel vergelijkingen te trekken.
inzake het heden
Dat is niets nieuws....maar profetisch kun je dergelijks niet noemen...
Zeker niet wanneer deze al gebeurd zijn.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Christus is inderdaad beter dan alle anderen en Zijn Lichaam mogen ontvangen is de ultieme vervulling. Dat afslaan getuigt van gebrek aan inzicht. En de mensen die beter menen te zijn vind je bij D66 en GroenLinks en onder coronafanatici en prikfanaten. Laat ze dat maar gaan onderzoeken dan. Vrije wil.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Laura schreef: 09 apr 2021, 12:46
callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Christus is inderdaad beter dan alle anderen en Zijn Lichaam mogen ontvangen is de ultieme vervulling. Dat afslaan getuigt van gebrek aan inzicht. En de mensen die beter menen te zijn vind je bij D66 en GroenLinks en onder coronafanatici en prikfanaten. Laat ze dat maar gaan onderzoeken dan.
Inderdaad @Laura,maar hen die daar geen weet van hebben weten niet wat dat is de ultieme vervulling al zo onder de gedaante van Brood en Wij de Heilige Eucharistie.En voor hen die dat allemaal afwijzen is hun verantwoordelijkheid maar wel triest.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Laura schreef: 09 apr 2021, 12:46
callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Christus is inderdaad beter dan alle anderen en Zijn Lichaam mogen ontvangen is de ultieme vervulling. Dat afslaan getuigt van gebrek aan inzicht. En de mensen die beter menen te zijn vind je bij D66 en GroenLinks en onder coronafanatici en prikfanaten. Laat ze dat maar gaan onderzoeken dan.
Solo.Christo dus... :geek:
Dat is jouw visie en elke andere visie getuigt niet van gebrek aan inzicht maar geeft meer jouw gebrek aan inzicht en tolerantie weer....
En meteen maar weer oordelen?
Behoorlijk fanatiek...beetje extremistisch komt dat op mij over..
[modbreak Bonjour] Weliswaar staat de Bijbel hier centraal, maar dat betekent nog niet dat de eigen mening als de absolute waarheid gebracht kan worden.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 09 apr 2021, 12:49
Laura schreef: 09 apr 2021, 12:46
callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Christus is inderdaad beter dan alle anderen en Zijn Lichaam mogen ontvangen is de ultieme vervulling. Dat afslaan getuigt van gebrek aan inzicht. En de mensen die beter menen te zijn vind je bij D66 en GroenLinks en onder coronafanatici en prikfanaten. Laat ze dat maar gaan onderzoeken dan.
Solo.Christo dus... :geek:
Dat is jouw visie en elke andere visie getuigt niet van gebrek aan inzicht maar geeft meer jouw gebrek aan inzicht en tolerantie weer....
En meteen maar weer oordelen?
Behoorlijk fanatiek...beetje extremistisch komt dat op mij over..
Waarom zoek jij toch altijd ruzie met forumleden die een andere overtuiging hebben die jou niet bevalt.
[modbreak Bonjour] Dit is zeker ordinair ruzie zoeken.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Waarom zie jij toch altijd ruzie in een andere mening en visie?
Je verstoort zo het forum :naughty:
Stop er eens mee.....
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

callista schreef: 09 apr 2021, 12:49
Laura schreef: 09 apr 2021, 12:46
callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Christus is inderdaad beter dan alle anderen en Zijn Lichaam mogen ontvangen is de ultieme vervulling. Dat afslaan getuigt van gebrek aan inzicht. En de mensen die beter menen te zijn vind je bij D66 en GroenLinks en onder coronafanatici en prikfanaten. Laat ze dat maar gaan onderzoeken dan.
Solo.Christo dus... :geek:
Dat is jouw visie en elke andere visie getuigt niet van gebrek aan inzicht maar geeft meer jouw gebrek aan inzicht en tolerantie weer....
En meteen maar weer oordelen?
Behoorlijk fanatiek...beetje extremistisch komt dat op mij over..

Je bedoelt Solus Christus zeker. Maar waarom je de Sola’s er nu bij haalt? In deze rubriek praten we met de bijbel opengeslagen staat er. Dus dan eerder Sola Scriptura, maar ook dat slaat als een tang op een varken.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Je begrijpt wel wat ik bedoel :w
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

callista schreef: 09 apr 2021, 12:54 Waarom zie jij toch altijd ruzie in een andere mening en visie?
Je verstoort zo het forum :naughty:
Stop er eens mee.....
We praten hier met de bijbel opengeslagen staat er. Hoe lees jij Openbaring? En in het licht van welke bijbelteksten?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Ik heb al gezegd dat Openbaring in de desbetreffende tijd te plaatsen is......met het oog op Nero...de Romeinse onderdrukking.
En calm down.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Laura schreef: 09 apr 2021, 12:55
callista schreef: 09 apr 2021, 12:49
Laura schreef: 09 apr 2021, 12:46
callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Christus is inderdaad beter dan alle anderen en Zijn Lichaam mogen ontvangen is de ultieme vervulling. Dat afslaan getuigt van gebrek aan inzicht. En de mensen die beter menen te zijn vind je bij D66 en GroenLinks en onder coronafanatici en prikfanaten. Laat ze dat maar gaan onderzoeken dan.
Solo.Christo dus... :geek:
Dat is jouw visie en elke andere visie getuigt niet van gebrek aan inzicht maar geeft meer jouw gebrek aan inzicht en tolerantie weer....
En meteen maar weer oordelen?
Behoorlijk fanatiek...beetje extremistisch komt dat op mij over..

Je bedoelt Solus Christus zeker. Maar waarom je de Sola’s er nu bij haalt? In deze rubriek praten we met de bijbel opengeslagen staat er. Dus dan eerder Sola Scriptura, maar ook dat slaat als een tang op een varken.
Het gaat inderdaad niet over die Sola,s,staat inderdaad ook niets over in de Heilige Schrift een varken begrijpt dat nog wel :) Het gaat niet om de dogma,s maar de gewone bijbelse theologie,maar ja daar moet men wel in thuis zijn om dat te begrijpen;Maar @Laura gewoon door gaan het is een belangwekkend onderwerp mooi .
De sola,s is een protestantse dogmatiek waar het hier nu niet over gaat.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

callista schreef: 09 apr 2021, 12:58 Ik heb al gezegd dat Openbaring in de desbetreffende tijd te plaatsen is......met het oog op Nero...de Romeinse onderdrukking.
En calm down.
De Bijbel leert dat er op aarde niets nieuws onder de zon is. Dat kun je ook zien aan de moderne samenleving. De totale decadentie van de Romeinse samenleving uit die tijd is er nu ook weer. Homoseksualiteit is bijna de norm tegenwoordig en promiscuïteit is ook onder heteroseksuelen tegenwoordig heel gewoon. De tijd van Nero herleefd. Nero was waarschijnlijk de eerste keizer die een man huwde. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Homosek ... _Oude_Rome
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Laura schreef: 09 apr 2021, 13:49
callista schreef: 09 apr 2021, 12:58 Ik heb al gezegd dat Openbaring in de desbetreffende tijd te plaatsen is......met het oog op Nero...de Romeinse onderdrukking.
En calm down.
De Bijbel leert dat er op aarde niets nieuws onder de zon is. Dat kun je ook zien aan de moderne samenleving. De totale decadentie van de Romeinse samenleving uit die tijd is er nu ook weer. Homoseksualiteit is bijna de norm tegenwoordig en promiscuïteit is ook onder heteroseksuelen tegenwoordig heel gewoon. De tijd van Nero herleefd. Nero was waarschijnlijk de eerste keizer die een man huwde. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Homosek ... _Oude_Rome
Homoseksualiteit is van alle tijden en promiscuïteit ook...
Zelfs onder dieren...het zit in de natuur ingebakken....en zal dus ook een functie hebben in de natuur..
Dus ik snap niet wat dit met dit topic te maken heeft ....

Wel dat de Abrahamitische religies er nogal moeite mee hebben...
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Niet beter, makkelijker. Een kind zal makkelijker Jezus aannemen dan een volwassene, die het er niet mee eens is en de heidenen nemen makkelijker Jezus aan dan de meeste Joden, maar die moeten ook komen, dus zullen ze zien dat je aan die messias niks hebt, want juist hij gaat zichzelf tot God verklaren en wil aanbeden worden. Volgens Ken Peters komt er nog 3 tot 6 maanden na de opname een mega opwekking waar hele regionen in 1 keer tot bekering komen, de schare die niet te tellen is en daarna wordt die antichrist kwaad. Dat is waar we al decennia voor bidden en op hopen, opwekking en dan komt het pas na de opname. Je zou eigenlijk achter willen blijven om het mee te maken.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

callista schreef: 09 apr 2021, 14:00
Laura schreef: 09 apr 2021, 13:49
callista schreef: 09 apr 2021, 12:58 Ik heb al gezegd dat Openbaring in de desbetreffende tijd te plaatsen is......met het oog op Nero...de Romeinse onderdrukking.
En calm down.
De Bijbel leert dat er op aarde niets nieuws onder de zon is. Dat kun je ook zien aan de moderne samenleving. De totale decadentie van de Romeinse samenleving uit die tijd is er nu ook weer. Homoseksualiteit is bijna de norm tegenwoordig en promiscuïteit is ook onder heteroseksuelen tegenwoordig heel gewoon. De tijd van Nero herleefd. Nero was waarschijnlijk de eerste keizer die een man huwde. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Homosek ... _Oude_Rome
Homoseksualiteit is van alle tijden en promiscuïteit ook...
Zelfs onder dieren...het zit in de natuur ingebakken....en zal dus ook een functie hebben in de natuur..
Dus ik snap niet wat dit met dit topic te maken heeft ....
Jij zegt dat Openbaring is vervuld in de tijd van Nero. En ik zeg dat de tijd van Nero zich herhaalt in onze tijd en dat dat te zien is aan de status van homoseksualiteit en aan de promiscuïteit uit de tijd van Nero. Het Romeinse Rijk uit het beeld van Daniël dat zou wederkeren in de eindtijd. Daarmee werd niet de katholieke kerk bedoeld wat zo vaak wordt gesteld maar de mores van het Romeinse rijk. Wat jij aanhaalt als een argument voor vervulling in het verleden haal ik aan als een argument voor de vervulling in het heden en nabije toekomst.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

coby2 schreef: 09 apr 2021, 14:01
callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Niet beter, makkelijker. Een kind zal makkelijker Jezus aannemen dan een volwassene, die het er niet mee eens is en de heidenen nemen makkelijker Jezus aan dan de meeste Joden, maar die moeten ook komen, dus zullen ze zien dat je aan die messias niks hebt, want juist hij gaat zichzelf tot God verklaren en wil aanbeden worden.
Volgens Ken Peters komt er nog 3 tot 6 maanden na de opname een mega opwekking waar hele regionen in 1 keer tot bekering komen, de schare die niet te tellen is en daarna wordt die antichrist kwaad.
Dat noem ik kinderen indoctrineren en Joden hoeven Jezus niet aan te nemen, dat is een dwanggedachte van sommige christenen...ook die eeuwige bekeringsdrift...en we weten waar dat toe geleid heeft... :evil: en nog....
Ik heb hier helemaal niets mee.....en ook met die vermeende Opname niet.......ik vind het zelf ingevulde wensgedachten.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Michelangelo »

Balthasar schreef: 09 apr 2021, 12:39
Nic schreef: 08 apr 2021, 22:49
Balthasar schreef: 08 apr 2021, 22:42 Openbaring gaat over de 1e eeuw en het meeste kan geduid worden tegen de achtergrond van het Romeinse rijk.

Openbaring is dus een boek over het verleden en niet over de toekomst.

Openbaring zat in heel veel vroegchristelijke bibliotheekjes niet bij de canonieke boeken, dat heeft zich pas later doorgezet, vanaf de late 4e eeuw.
Openbaring gaat m.i. ook over het heden (en daar hebben we het meeste aan).
Dit geldt natuurlijk ook voor heel veel andere bijbelverhalen.

Het is m.i. inderdaad geen toekomstvoorspelling waar je de krant steeds naast legt, maar mag je het profetisch noemen?
Liever niet.
Laten mensen eerst maar eens diep doordrongen zijn van het feit dat Openbaring over de periode rond 100 na Christus gaat in Klein-Azië. De meeste mensen vinden dat echter te lastig, en slaan meteen hysterisch aan het interpreteren.
Als je echter respect voor de Bijbel hebt, laat je eerst maar eens de tekst op zichzelf staan en probeer je die in de historische context te begrijpen.

En dan kun je er best achter komen dat Openbaring relevante dingen zegt over onze tijd. Maar niet omdat Openbaring dat op het oog had, maar eerder omdat er vergelijkingen te trekken zijn. Dat kun je ook profetisch noemen. Maar ik ga liever eerst aan de andere kant van de boot hangen door elke relevantie voor het heden tussen haakjes te zetten.
De bijbel boeken werden geschreven voor het jaar 70. Was het later dan zou er zeker melding zijn gemaakt van de vernietiging van tempel en stad.
Bovendien krijgt Johannes in het boek Openbaring de opdracht om de tempel te gaan meten. Dit is weliswaar een visioen. Maar ik concludeer er wel uit dat de tempel dus nog bestond.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 14:12

De bijbel boeken werden geschreven voor het jaar 70. Was het later dan zou er zeker melding zijn gemaakt van de vernietiging van tempel en stad.
Bovendien krijgt Johannes in het boek Openbaring de opdracht om de tempel te gaan meten. Dit is weliswaar een visioen. Maar ik concludeer er wel uit dat de tempel dus nog bestond.
De meeste Bijbelboeken zijn geschreven NA 70....dus na de joodse oorlog...
Dat sommigen ze Voor 70 plaatsen is om de zg. profetieën te laten uitkomen.......de JG doen dat o.a. ook.
Behalve de brieven van Paulus..die zijn rond 50, dus ver voor de evangeliën...
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Nic »

Laura schreef: 09 apr 2021, 12:36 De Gemeente zal met Jezus aan de rechterhand van de Vader zijn en samen met Hem regeren over de aarde. Maar eerst zal de ongelovige wereld menselijk bestuur mogen uitproberen. Daartoe zal de Gemeente worden weggenomen, want de aanwezigheid van de Gemeente weerhoudt God er nog van de antichrist de tijdelijke macht te overhandigen.
Laura, ik probeer met je gedachten mee te gaan, maar volgens mij is het een indirecte veronderstelling.
En dat is : er wordt in Openbaring tussen hfd. 4 en 19 niets meer tegen de gemeente(s) gezegd, dus is de opname dan een feit.

Welke teksten onderbouwen dit nu precies in Openbaring.
Voor Elia, Elisa, Jezus zijn er opname verhalen, meestal een wolk die anderen het zicht op hen belet.
Is er nergens een directe opname tekst te vinden?

(Je gaf ook aan in een tekst van Johannes 17 dat Jezus mensen de wereld instuurt en God hen zal bewaren. Zie vooral vers 15.
Daar staat ook niet bij, dat ze worden bewaard totdat ze opgenomen worden.j
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

coby2 schreef: 09 apr 2021, 14:01
callista schreef: 09 apr 2021, 12:37 Wat een teksten..... :roll:
Hoofdzakelijk dogmatiek....vanuit een bepaalde denominatie......de Opname.. [in mijn optiek een wat arrogant uitgangspunt alsof diegenen beter zullen zijn dan alle anderen]
Zegt niets over hoe het werkelijk zal zijn.
Aangezien niemand dat weet
Niet beter, makkelijker. Een kind zal makkelijker Jezus aannemen dan een volwassene, die het er niet mee eens is en de heidenen nemen makkelijker Jezus aan dan de meeste Joden, maar die moeten ook komen, dus zullen ze zien dat je aan die messias niks hebt, want juist hij gaat zichzelf tot God verklaren en wil aanbeden worden. Volgens Ken Peters komt er nog 3 tot 6 maanden na de opname een mega opwekking waar hele regionen in 1 keer tot bekering komen, de schare die niet te tellen is en daarna wordt die antichrist kwaad. Dat is waar we al decennia voor bidden en op hopen, opwekking en dan komt het pas na de opname. Je zou eigenlijk achter willen blijven om het mee te maken.
En daarna het treden van de wijnpers.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 2e31745634
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Michelangelo »

callista schreef: 09 apr 2021, 14:32
Michelangelo schreef: 09 apr 2021, 14:12

De bijbel boeken werden geschreven voor het jaar 70. Was het later dan zou er zeker melding zijn gemaakt van de vernietiging van tempel en stad.
Bovendien krijgt Johannes in het boek Openbaring de opdracht om de tempel te gaan meten. Dit is weliswaar een visioen. Maar ik concludeer er wel uit dat de tempel dus nog bestond.
De meeste Bijbelboeken zijn geschreven NA 70....dus na de joodse oorlog...
Dat sommigen ze Voor 70 plaatsen is om de zg. profetieën te laten uitkomen.......de JG doen dat o.a. ook.
Behalve de brieven van Paulus..die zijn rond 50, dus ver voor de evangeliën...
Ik begrijp hoe je denkt. Maar geef toe dat het opmerkelijk is dat de vernietiging van de tempel niet beschreven wordt. Dit was enorm belangrijk. Dus ondanks historisch bewijsmateriaal valt dit niet te rijmen.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Er staat helaas nergens opgetekend dat het opmeten de tweede tempel betreft. Er zijn de nodige gelovigen die de op te meten visionaire tempel duiden als de toekomstige derde tempel. De Interpretatie hoeft dus opnieuw niet voor alle gelovigen dezelfde te zijn.