Hoe lees je Openbaring?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 11 apr 2021, 00:34
Petra schreef: 11 apr 2021, 00:17
Maar is het idee dat alles of het meeste vervuld is dan het grote verschil met andere stromingen?
Bij hen is het dan niet vervuld en moet nog vervuld worden.. zoiets?
Klopt. Voor de preterist is de Bijbel andermans post. Voltooid verleden tijd.
Als in ...alle profetieën zin al vervuld en klaar ?
Dan is dit al de nieuwe wereld ? Of zitten we in die duizendjarige regenperiode of is dat ook al klaar of speelt dat niet mee?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Petra schreef: 11 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
HUH...ik dacht dat alle christenen zich wedergeboren noemden.. omdat men na de doop wedergeboren is.
Hoe word je een wedergeborenen christen?
Wat is het verschil tussen wel en niet wedergeboren christenen?
Ik dacht dat alleen evangelischen zich zo noemden. Wedergeboren is als je Jezus hebt gevraagd je zonden te vergeven en in je hart te komen. Niet wedergeboren is als ze God niet persoonlijk kennen en geen relatie hebben met Hem. Mijn moeder was gereformeerd opgevoed. Ze noemde zich nooit wedergeboren. Ze geloofde in God en werkte een tijd voor het zendingscentrum, maar ze zei dat ze pas wedergeboren was en Hem leerde kennen toen ze het zondaarsgebed had gebeden bij een pinksterkerk, waar m'n broer en ik naartoe gingen. Ze ging mee om te checken of we niet bij een sekte zaten en toen is ze maar gebleven.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

coby2 schreef: 11 apr 2021, 01:01
Petra schreef: 11 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
HUH...ik dacht dat alle christenen zich wedergeboren noemden.. omdat men na de doop wedergeboren is.
Hoe word je een wedergeborenen christen?
Wat is het verschil tussen wel en niet wedergeboren christenen?
Ik dacht dat alleen evangelischen zich zo noemden. Wedergeboren is als je Jezus hebt gevraagd je zonden te vergeven en in je hart te komen. Niet wedergeboren is als ze God niet persoonlijk kennen en geen relatie hebben met Hem. Mijn moeder was gereformeerd opgevoed. Ze noemde zich nooit wedergeboren. Ze geloofde in God en werkte een tijd voor het zendingscentrum, maar ze zei dat ze pas wedergeboren was en Hem leerde kennen toen ze het zondaarsgebed had gebeden bij een pinksterkerk, waar m'n broer en ik naartoe gingen. Ze ging mee om te checken of we niet bij een sekte zaten en toen is ze maar gebleven.
Ben jij nu bij een pinksterkerk? Wat is het verschil met gereformeerd dan?
En wat heeft "de gemeente is tot toorn gesteld" met al of niet wedergeboren te maken?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Petra schreef: 11 apr 2021, 01:38
coby2 schreef: 11 apr 2021, 01:01
Petra schreef: 11 apr 2021, 00:24
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
HUH...ik dacht dat alle christenen zich wedergeboren noemden.. omdat men na de doop wedergeboren is.
Hoe word je een wedergeborenen christen?
Wat is het verschil tussen wel en niet wedergeboren christenen?
Ik dacht dat alleen evangelischen zich zo noemden. Wedergeboren is als je Jezus hebt gevraagd je zonden te vergeven en in je hart te komen. Niet wedergeboren is als ze God niet persoonlijk kennen en geen relatie hebben met Hem. Mijn moeder was gereformeerd opgevoed. Ze noemde zich nooit wedergeboren. Ze geloofde in God en werkte een tijd voor het zendingscentrum, maar ze zei dat ze pas wedergeboren was en Hem leerde kennen toen ze het zondaarsgebed had gebeden bij een pinksterkerk, waar m'n broer en ik naartoe gingen. Ze ging mee om te checken of we niet bij een sekte zaten en toen is ze maar gebleven.
Ben jij nu bij een pinksterkerk? Wat is het verschil met gereformeerd dan?
En wat heeft "de gemeente is tot toorn gesteld" met al of niet wedergeboren te maken?
Nee ik zat bij een evangelische kerk, maar ik ga helemaal niet meer. Nu sinds corona volg ik de kerkdiensten van de kerk van m'n moeder. Daar kan ik normaal niet heen. Veel te ver weg. D
Gereformeerd is saai. Ben 1 keer in zo'n dienst geweest. Evangelisch is overigens ook vaak saai, maar niet zo oersaai. Vandaar dat ik niet meer naar de kerk ging. De kerk waar ik bij zat vroeger was gewoon leuk, een preek waar je niet bij in slaap valt, electrische gitaar i.p.v. een orgel of gewoon youtube muziek.

De gemeente is niet tot toorn gesteld. Gods toorn stort Hij uit als er eerst een opwekking is geweest met een mega schare die tot geloof komt en degenen die dan de wonderen zien als in de tijd van Jezus, maar Hem nog afwijzen en voor het beest kiezen, die krijgen te maken met Zijn toorn. Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Nic schreef: 10 apr 2021, 23:11
callista schreef: 10 apr 2021, 22:54 Ik denk wanneer de joden dit lezen ze zich een aap lachen en zich gauw uit de voeten zouden maken...... ........wat een dramatiek.. :roll:
Ze hebben hier namelijk niets mee van doen.....met die hallucinerende dromerijen...
Daar staan ze boven......dat weet ik wel zeker...
En dat geldt ook voor anderen die weggedrukt worden volgens die verhalen.
Openbaring maakt nogal gebruik van OT beelden...
Hallo Nic,

Zat de Openbaring van Johannes in jouw optiek nu op de lijn van Paulus ( aandacht voor de niet- joden ) of op de lijn van Petrus/ Jakobus ( aandacht voor de joden ) ?
Laura zet m.i. zwaar in op Paulus, maar uit jouw inbreng lees ik eerder de lijn Petrus/ Jakobus, of zit ik er naast?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 11 apr 2021, 10:38
Nic schreef: 10 apr 2021, 23:11
callista schreef: 10 apr 2021, 22:54 Ik denk wanneer de joden dit lezen ze zich een aap lachen en zich gauw uit de voeten zouden maken...... ........wat een dramatiek.. :roll:
Ze hebben hier namelijk niets mee van doen.....met die hallucinerende dromerijen...
Daar staan ze boven......dat weet ik wel zeker...
En dat geldt ook voor anderen die weggedrukt worden volgens die verhalen.
Openbaring maakt nogal gebruik van OT beelden...
Hallo Nic,

Zat de Openbaring van Johannes in jouw optiek nu op de lijn van Paulus ( aandacht voor de niet- joden ) of op de lijn van Petrus/ Jakobus ( aandacht voor de joden ) ?
Laura zet m.i. zwaar in op Paulus, maar uit jouw inbreng lees ik eerder de lijn Petrus/ Jakobus, of zit ik er naast?
Heidenen betekent in de NT context zoveel als volken en de volken waar Paulus naartoe ging waren zeker geen Germanen. De apostel citeerde immers steeds uit het OT wat puur verspild kruid was geweest als zijn hoorders nimmer het OT hadden gelezen, Zie Romeinen 7 vers 1! De apostel zegt 'ik richt mij tot broeders die de wet kennen' en wie zouden dat anders kunnen zijn dan Israël in de verstrooiing?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Hallo Piebe,

In Galaten 2 verzen 7 en 9 ziet Paulus zich tezamen met Barnabas evangeliseren onder de niet besnedenen. Niet besnedenen worden in christelijke duiding breder gezien als de verstrooide 10 stammen.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Nic schreef: 10 apr 2021, 23:08
coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:49
Laura schreef: 10 apr 2021, 22:42
coby2 schreef: 10 apr 2021, 22:31
Laura schreef: 10 apr 2021, 21:39 Nee. De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Als je dat wel denkt dan ben je geen wedergeboren christen. Want dan weet je dat honderd procent zeker.
Het is maar net wat je in de kerk geleerd is. Er zijn er zat die geloven dat we de hele grote verdrukking doorgaan. Zegt niks over of ze wedergeboren zijn. Michael Brown gelooft in een opname op de helft van de verdrukking, want hij vindt het aso om de Joden in de steek te laten. Ik ben het niet met hem eens, maar hij is zeker wel wedergeboren.

Coby, Nic schreef heel specifiek dit:

“ Het kan best zijn dat we meer in dit rijtje staan:

Openbaring 6:
15. En de koningen van de aarde, de groten, de rijken, de oversten over duizend, de machtigen en alle slaven en
vrije mensen verborgen zich in de grotten en tussen de rotsen in de bergen.
16. En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen: Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit,
en voor de toorn van het Lam.
17. Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?”

De Gemeente is niet tot toorn gesteld. Wie dat wel zegt die smaakt niet de persoonlijke relatie met God, anders kun je dat echt niet beweren. De bruid wil zich helemaal niet verbergen voor de Bruidegom. Integendeel.
Oh ja. Ik snap niet hoe sommige christenen kunnen geloven dat we de hele verdrukking door moeten, juist door die tekst.
Hier wordt dat op een manier uitgelegd waarvan ik denk dat daar een goede denkrichting kan zijn
https://www.youtube.com/watch?v=5nvVVcYD-0w&t=1s

En dat is het gedeelte zo rond minuut 7, dat het de volgelingen van Jezus zijn, die (volgens Paulus de wet in hun hart hebben geschreven). Zij zijn de getuigen van Jezus omdat ze dezelfde weg gaan als Jezus.
Deze mensen krijgen de boodschap dat ze bewaard worden (hun weg gaat niet ten onder) ondanks hun lijden of vermoord worden.
Tuurlijk zitten hier Christenen bij maar ook niet Christenen, die de wil van God doen.

Dit is weer zo’n ‘niet religieuze’ gedachte van de bijbel, dat zijn de echte volgelingen van Jezus en niet die zich zelf uitroepen tot wedergeboren Christenen.
Ik lijk Johannes de doper wel, gelukkig kwam bij de echte Johannes nog iemand die zich ook liet dopen...
Ook niet-christenen kan ik niet uit die film halen. Ken Peters zei dat er dan een heel duidelijk onderscheid was tussen christen of niet. Dat zag je direct. Niet zoals nu. Dan is het echt je kiest zwart of wit.
Op zich geloof ik wel dat niet-christenen die Hem niet kennen, maar wel Zijn wil doen gered worden, maar omdat niemand uit eigen werken gered wordt, geloof ik dan dat ze voordat ze sterven nog tot geloof komen.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

coby2 schreef: 11 apr 2021, 12:34 Ken Peters zei dat er dan een heel duidelijk onderscheid was tussen christen of niet. Dat zag je direct. Niet zoals nu. Dan is het echt je kiest zwart of wit.
Op zich geloof ik wel dat niet-christenen die Hem niet kennen, maar wel Zijn wil doen gered worden, maar omdat niemand uit eigen werken gered wordt, geloof ik dan dat ze voordat ze sterven nog tot geloof komen.
Dat zie ik ook zo.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door J-W »

coby2 schreef: 11 apr 2021, 09:43 ......... Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
Dan zal de Heer wel constant vertoornd zijn...............heeft Hij dan nog wel een leuk leven hierboven?
Laatst gewijzigd door J-W op 11 apr 2021, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

J-W schreef: 11 apr 2021, 13:17
coby2 schreef: 11 apr 2021, 09:43 ......... Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
Dan zal de Heer wel constant vertoornd zijn...............
Het aanvaarden van het teken van het beest in je lichaam is de deadline. Als je dat teken neemt dan ben je officieel volger van het beest geworden. En of je dan nog een leuk leven hebt? Kun je lezen in Openbaring.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Het Beest.
Wie is dat z.g. Beest eigenlijk.....
Voor mij komt het over als een spannend science fiction verhaal...
Lekker 's avonds in bed lezen met een lampje onder de dekens..

En @Laura
Zoals gezegd leest iedereen Openbaring anders......
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Snelheid »

Laura schreef: 11 apr 2021, 13:20
J-W schreef: 11 apr 2021, 13:17
coby2 schreef: 11 apr 2021, 09:43 ......... Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
Dan zal de Heer wel constant vertoornd zijn...............
Het aanvaarden van het teken van het beest in je lichaam is de deadline. Als je dat teken neemt dan ben je officieel volger van het beest geworden. En of je dan nog een leuk leven hebt? Kun je lezen in Openbaring.
Er zijn er bij die denken wat nou weer,maar je hebt wel in het algemeen wel gelijk de eerste tekenen zijn er al die steeds meer dwingend gaan worden,maar de mens houdt van gemak dus verkopen ze zich.tja wie wil schouwen kan schouwen en ziet wat er steeds meer plaats vindt beperking van vrijheden en vooral in de pas lopen.Men is 1984 van Orwell allang voorbij en deze samenleving zit midden in een boek van Kafka;maar geef het volk brood en spelen en zo lopen ze in de fuik van willoosheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

J-W schreef: 11 apr 2021, 13:17
coby2 schreef: 11 apr 2021, 09:43 ......... Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
Dan zal de Heer wel constant vertoornd zijn...............heeft Hij dan wel een leuk leven hierboven?
Toen ik Hem niet diende, was Hij achteraf gezien juist heel aardig. Er staat ergens: Hij hield van ons toen we nog zondaren waren. Misschien moet je het zien zoals toen Jezus op aarde was. Hij was blij, maar niet als Hij die twistgesprekken met de Farizeeen had. Dan was Hij vaak aardig vertoornd of toen ze niet gingen bidden in de tempel, maar geiten verkopen.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door J-W »

coby2 schreef: 11 apr 2021, 13:55
J-W schreef: 11 apr 2021, 13:17
coby2 schreef: 11 apr 2021, 09:43 ......... Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
Dan zal de Heer wel constant vertoornd zijn...............heeft Hij dan wel een leuk leven hierboven?
Toen ik Hem niet diende, was Hij achteraf gezien juist heel aardig. Er staat ergens: Hij hield van ons toen we nog zondaren waren. Misschien moet je het zien zoals toen Jezus op aarde was. Hij was blij, maar niet als Hij die twistgesprekken met de Farizeeen had. Dan was Hij vaak aardig vertoornd of toen ze niet gingen bidden in de tempel, maar geiten verkopen.
Jawel, maar het stikt hier op aarde van de Farizeeërs.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door J-W »

callista schreef: 11 apr 2021, 13:22 Het Beest.
Wie is dat z.g. Beest eigenlijk.....
Voor mij komt het over als een spannend science fiction verhaal...
Lekker 's avonds in bed lezen met een lampje onder de dekens..

En @Laura
Zoals gezegd leest iedereen Openbaring anders......
Toen mijn vader na elke maaltijd nog een hoofdstuk uit de bijbel voorlas klonk Openbaringen ook als science fiction verhaal. Een draak met 7 koppen en zo. N.a.v. deze topic zelf ook voor t eerst wat gelezen. Ook wel mooie teksten hoor:

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.
3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.
4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.
5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw.
6 En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet.
7 Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.


Dromen over iets wat nooit zal gebeuren, niks mis mee.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Petra »

Laura schreef: 11 apr 2021, 13:20
J-W schreef: 11 apr 2021, 13:17
coby2 schreef: 11 apr 2021, 09:43 ......... Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
Dan zal de Heer wel constant vertoornd zijn...............
Het aanvaarden van het teken van het beest in je lichaam is de deadline. Als je dat teken neemt dan ben je officieel volger van het beest geworden. En of je dan nog een leuk leven hebt? Kun je lezen in Openbaring.
Als ik het goed begrijp ben je een volger van het beest als je niet wedergeboren bent.
Dus als je tegen mensen zegt dat ze niet wedergeboren zijn bedoel je dat het volgers van het beest zijn.
Waaraan kun je dat zien dan? Wat is het teken van het beest ? Hoe neem je dat teken en hoe wijs je dat af ?

Met het beest wordt de duivel bedoeld toch ?
Wat ik me ook afvraag... als je andere mensen volgers van het beest noemt terwijl ze dat niet zijn dan overtreed je toch zelf de tien geboden. Je legt immers een valse getuigenis af. Zou je dan niet wat voorzichtiger moeten zijn met dat soort beschuldigingen?

Is het trouwens wel zo goed om zelf op de stoel van God plaats te nemen en jezelf het oordelen en veroordelen over anderen toe te eigenen ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Wedergeboren wil niets anders zeggen dan dat de door de zondeval verbroken verbinding ( relatie ) met God bij de wedergeboren mens weer is hersteld. Het Hoe en het Wat van de wedergeboorte, daarover kun je een boek vol schrijven, maar dominant is het "' herstel van de relatie "'. Een wedergeboren mens die God bestrijdt of God afwijst, is een onmogelijkheid. Beest-volgers dragen eufemistisch uitgedrukt God niet op handen en zijn dus nooit wedergeboren. Kijk naar het gedrag en het woord van mensen en je ziet zonder een grote psychologische scholing snel welke mensen volgens het boekje geen christelijke wedergeborenen kunnen zijn. Overigens is het thema "' wedergeboren "' best wel interessant omdat niet alleen de christenen het begrip claimen. Ook de esoterie staat bol van het herstel van verbroken spirituele verbindingen.
coby2
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 mar 2021, 17:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door coby2 »

Petra schreef: 12 apr 2021, 01:19
Laura schreef: 11 apr 2021, 13:20
J-W schreef: 11 apr 2021, 13:17
coby2 schreef: 11 apr 2021, 09:43 ......... Iemand die dan alleen maar zegt christen te zijn, maar het beest volgt, is niet wedergeboren en krijgt dan te maken met toorn.
Dan zal de Heer wel constant vertoornd zijn...............
Het aanvaarden van het teken van het beest in je lichaam is de deadline. Als je dat teken neemt dan ben je officieel volger van het beest geworden. En of je dan nog een leuk leven hebt? Kun je lezen in Openbaring.
Als ik het goed begrijp ben je een volger van het beest als je niet wedergeboren bent.
Dus als je tegen mensen zegt dat ze niet wedergeboren zijn bedoel je dat het volgers van het beest zijn.
Waaraan kun je dat zien dan? Wat is het teken van het beest ? Hoe neem je dat teken en hoe wijs je dat af ?

Met het beest wordt de duivel bedoeld toch ?
Wat ik me ook afvraag... als je andere mensen volgers van het beest noemt terwijl ze dat niet zijn dan overtreed je toch zelf de tien geboden. Je legt immers een valse getuigenis af. Zou je dan niet wat voorzichtiger moeten zijn met dat soort beschuldigingen?

Is het trouwens wel zo goed om zelf op de stoel van God plaats te nemen en jezelf het oordelen en veroordelen over anderen toe te eigenen ?
Dat begrijp je niet goed. Ze zegt als je het teken van het beest neemt. Dat kan je pas nemen als de antichrist er is en je voor hem of God moet kiezen. Kies je voor God, dan vermoordt de antichrist je. Kies je voor de antichrist, dan krijg je een teken, een chip o.i.d., zodat je mag kopen en verkopen.
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 23:28 Ik zou het heel gevaarlijk vinden juist vanwege de tweede wereldoorlog om Openbaring in de toekomst te plaatsen. Want dan zeg je eigenlijk dat de bloeddorst van God nog niet gestild is tot op de huidige dag.
Piebe,

Dat is ook de reden dat ik deze Openbaring niet zie als nog onvervuld zijnde. De Vreedzame Jezus verandert in de toekomst dan weer in de Strijdvaardige Jezus. Ongetwijfeld een beeld dat de nodige volgers hogelijk zullen waarderen, maar mijn ding is het niet. Ik sluit het Jezus epos 2000 jaren geleden af met het beeld van liefde en harmonie en niet met een nieuwe "' opstanding "' van "" Mij is de Wrake "'. Maar visies mogen uiteraard verschillen.
Overigens refererende aan "'Paulus en de heidenen"', heidenen door jou begrepen als de 10 verloren stammen van Israel.
In Handelingen 18 vers 4 schrijft Lukas dat in de synagoge van Korinthe Paulus de joden en de Grieken het geloof bracht.
M.i. zijn de Grieken niet de verloren 10 stammen, maar zijn de Grieken de "' echte "' heidenen.
Laura
Berichten: 436
Lid geworden op: 25 mar 2021, 15:02
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Laura »

Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 23:28 Ik zou het heel gevaarlijk vinden juist vanwege de tweede wereldoorlog om Openbaring in de toekomst te plaatsen. Want dan zeg je eigenlijk dat de bloeddorst van God nog niet gestild is tot op de huidige dag.
Openbaring gaat zoals ik het zie juist niet over de bloeddorst van God maar over de machtswellust en de bloeddorst en de complete waanzin van de goddeloze mens. Met goddeloze mens bedoel ik natuurlijk niet als synoniem van de ongelovige mens maar wie de schoen past trekt hem maar aan dan. Valse beschuldigingen ga ik niet op in. De waanzin van de goddeloze mens komt in Openbaring op een toppunt. We leven in een tijdperk die als je er goed bij stilstaat duisterder is dan ooit tevoren. De mens is tot dingen in staat en geneigd waar geen science fiction film tegenop kan. En geen volk heeft het zo zwaar te verduren gehad als het Joodse volk maar nog nooit eerder, ook in de tweede Wereldoorlog niet, was de mens technisch in staat het hele volk de zee in te drijven. Dat is de mensheid nu wel en de druk op Israël loopt met de dag op. Nog nooit was er zoveel armoede en honger als nu in coronatijd. Sinds de corona uitbraak is de wereld niet meer het zelfde. De tegenmaatregelen zijn inmiddels erger dan de kwaal, want met de lock down, de 1,5 m samenleving, mondkapjes, handen desinfecteren, het isoleren van bejaarden, het registreren van gegevens, het verbod op zingen en meer van deze maatregelen, die men het nieuwe normaal noemt, is onze wereld feitelijk absurd abnormaal geworden. De wereld zoals wij die kennen, wordt door de corona maatregelen structureel verwoest en in een gigantische economische crisis gestort. Ook worden we via alle media kanalen zoals tv, radio, krant, internet, matrixborden, op straat, in winkels, elke dag bedolven met Corona Corona en nog eens Corona. Op deze wijze wordt de angst voor het virus enorm aangewakkerd. In 2018 zijn er meer mensen aan de griep gestorven dan in 2020 aan corona. Toen was er geen wereld wijde lock down. Volgens medische wetenschappers kan de pc er test geen actieve corona aantonen, maar slechts sporen van corona. Toch worden alle mensen die positief getest zijn als besmet geregistreerd, ook al zijn ze niet ziek of besmettelijk. Ondanks deze kritiek van veel medischeWetenschappers gaat me toch gewoon door met testen en wordt ons verteld dat het aantal besmettingen schrikbarend blijft oplopen, waarmee ze de Lockdown rechtvaardigen. Artsen en medische wetenschappers die alternatieve levensreddende medicijnen voorschrijven wordenn als gekken weggezet en van sociale media verwijderd. Ionisatie blijkt een effectieve virusdoder te zijn maar daar horen we niks over. Ivermectin, hydroxychloroquine met zink, vitamine C, D3, etcetera worden niet sterk aanbevolen en soms zelfs verboden, terwijl wereldwijd veel artsen hiermee al veel kostbare mensenlevens hebben weten te redden. Maar door de WHO, het RIVM, de politiek en de gevestigde medische wereld wordt deze mogelijkheid niet eens onderzocht. Ze richten zich uitsluitend op een vaccin waarvoor veel gerenommeerde artsen wereldwijd ernstig waarschuwen. Deze oprechte en serieuze waarschuwingen worden als fake nieuws van sociale media verwijderd. Waarom doen ze dit? En hoe bezien we al deze zaken vanuit Gods woord? Zijn er aanduidingen te vinden in de bijbel die hier inzicht in geven? Ja onder andere in Openbaring!

We leven in een tijd waarin de waanzin van de goddeloze mens een toppunt aan het bereiken is. Openbaring gaat niet over de bloeddorstvan God maar over de machtswellust en de bloeddorst en de totale waanzin van de goddeloze mensheid. En over het feit dat God de wereld over gaat geven in de macht van de mensen die God niet erkennen en Hem ook niet willen kennen. Vrije wil heet dat. En daarna als veel mensen eindelijk de ogen zijn opengegaan en ze beseffen dat deze wereld in het kwaad ligt en ze Hem alsnog zoeken en willen volgen dan haalt God deze grote schare binnen en vernietigd de goddeloze mensen die de mensheid dit hebben aangedaan. Pas als ze roepen zalig is Hij die komt in de Naam des Heren. Geldt niet alleen voor Israël maar ook voor de wereld. Veel mensen doen dat pas als ze helemaal ten einde raad zijn geworden.
Laatst gewijzigd door Laura op 12 apr 2021, 13:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door callista »

Laura schreef: 12 apr 2021, 13:28
. Artsen en medische wetenschap is diealternatieve levensreddende medicijnen voorschrijven wordenn als gekken weggezet en van sociale media verwijderd. Ionisatie blijkt een effectieve virus doder te zijn maar daar horen we niks over. Ivermectin, hydroxychloroquine met zink, vitamine C, D3, het cetera worden niet sterk aanbevolen en soms zelfs verboden, ter wel wereld wijd veel artsen hiermee al veel kostbare mensenlevens hebben weten te redden
Maar door de WHO, het er hij VM, de politiek en de gevestigd de medische wereld wordt deze mogelijkheid niet eens onderzocht.
Dat is allemaal onderzocht en nog meer op dat gebied maar is niet werkzaam gebleken.
Valse remedies en hulpmiddelen tegen coronavirus COVID-19
https://factcheck.vlaanderen/factcheck/ ... us-covid19

Ze richten zich uitsluitend op een vaccin waarvoor veel gerenommeerde artsen wereldwijd ernstig waarschuwen. Deze oprechte en serieuze waarschuwingen worden als fake nieuws van sociale media verwijderd.
Waar doel je nu op en welke artsen?
Waarom doen ze dit? En hoe bezien we al deze zaken vanuit Gods woord? Zijn er aanduidingen te vinden in de bijbel die hier inzicht in geven? Ja onder andere in Openbaring!

We leven in een tijd waarin de waanzin van de goddeloze mens een toppunt aan het bereiken is. Openbaring gaat niet over de bloeddorstvan God maar over de machtswellust en de bloeddorst en de totale waanzin van de goddeloze mensheid. En over het feit dat God de wereld over gaat geven in de macht van de mensen die God niet erkennen en Hem ook niet willen kennen. Vrije wil heet dat.
Nou, daar heeft Covid-19 niets mee te maken....er zijn altijd pandemieën geweest...op een gegeven moment slaat de natuur toe..dat is niets bijzonders....
En Openbaring ligt achter ons...
Een zevenkoppig monster zullen we niet meer tegenkomen vrees ik.

PS...zie jij Covid-19 nog als een stevige griep?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 12 apr 2021, 13:03
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 23:28 Ik zou het heel gevaarlijk vinden juist vanwege de tweede wereldoorlog om Openbaring in de toekomst te plaatsen. Want dan zeg je eigenlijk dat de bloeddorst van God nog niet gestild is tot op de huidige dag.
Piebe,

Dat is ook de reden dat ik deze Openbaring niet zie als nog onvervuld zijnde. De Vreedzame Jezus verandert in de toekomst dan weer in de Strijdvaardige Jezus. Ongetwijfeld een beeld dat de nodige volgers hogelijk zullen waarderen, maar mijn ding is het niet. Ik sluit het Jezus epos 2000 jaren geleden af met het beeld van liefde en harmonie en niet met een nieuwe "' opstanding "' van "" Mij is de Wrake "'. Maar visies mogen uiteraard verschillen.
Overigens refererende aan "'Paulus en de heidenen"', heidenen door jou begrepen als de 10 verloren stammen van Israel.
In Handelingen 18 vers 4 schrijft Lukas dat in de synagoge van Korinthe Paulus de joden en de Grieken het geloof bracht.
M.i. zijn de Grieken niet de verloren 10 stammen, maar zijn de Grieken de "' echte "' heidenen.
Grieken en Joden leken qua uiterlijk anders zoveel op elkaar dat Paulus hen beide met olijfbomen vergeleek en in het OT worden Juda en Israël een groene olijfboom (jonge) genoemd (Jer 11 vanaf vers 16). En er bestaat geen twijfel over dat huis Israël destijds verstrooid is onder onder meer de olijfkleurige Grieken. Christus zei dat het uitsluitend draaide om huis Israel (Matth. 10:6 en 15:24) en Jezus is niet Heere en Christus van de heidenen geworden is maar van huis Israël (Hand. 2:36). En als laatste: het NT is niet gemaakt met de heidenen maar met huis Israël.

'Want dit is het verbond dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.' (Hebr 8,10)

Er is geen verbond gemaakt met de heidenen, dus waarom zouden de apostelen naar hen gezonden zijn? Neen Peda, de eerste christenen waren het beste van de oogst (Jer. 2:3). Zij waren fysieke Israëlieten die als eerste het nieuwe Jeruzalem dat van boven komt mochten betreden. Pas daarna kwamen de 'echte' heidenen erbij. Door de eerste christenen (Rom. 11:16 ; Ez. 48:14) in wiens heil alle volgende generaties ongeacht ras en afkomst mogen delen. Een ieder die zich bekeert tot de levende God, hetzij jood of heiden, zal een ingezetene worden van het huis Israëls want Christus is Israël (Matth. 2:15; Gal. 3:16) het zaad van Abraham a.k.a. het Mosterdzaad (Mark. 4:31).

Hopelijk lees je de verwijsteksten wel even, want het kost veel tijd die erbij te zoeken. Die moeite neem ik niet voor iedereen.

https://www.statenvertaling.nl/tekst.php
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 12 apr 2021, 14:13
peda schreef: 12 apr 2021, 13:03
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 23:28 Ik zou het heel gevaarlijk vinden juist vanwege de tweede wereldoorlog om Openbaring in de toekomst te plaatsen. Want dan zeg je eigenlijk dat de bloeddorst van God nog niet gestild is tot op de huidige dag.
Piebe,

Dat is ook de reden dat ik deze Openbaring niet zie als nog onvervuld zijnde. De Vreedzame Jezus verandert in de toekomst dan weer in de Strijdvaardige Jezus. Ongetwijfeld een beeld dat de nodige volgers hogelijk zullen waarderen, maar mijn ding is het niet. Ik sluit het Jezus epos 2000 jaren geleden af met het beeld van liefde en harmonie en niet met een nieuwe "' opstanding "' van "" Mij is de Wrake "'. Maar visies mogen uiteraard verschillen.
Overigens refererende aan "'Paulus en de heidenen"', heidenen door jou begrepen als de 10 verloren stammen van Israel.
In Handelingen 18 vers 4 schrijft Lukas dat in de synagoge van Korinthe Paulus de joden en de Grieken het geloof bracht.
M.i. zijn de Grieken niet de verloren 10 stammen, maar zijn de Grieken de "' echte "' heidenen.
Grieken en Joden leken qua uiterlijk anders zoveel op elkaar dat Paulus hen beide met olijfbomen vergeleek en in het OT worden Juda en Israël een groene olijfboom (jonge) genoemd (Jer 11 vanaf vers 16). En er bestaat geen twijfel over dat huis Israël destijds verstrooid is onder onder meer de olijfkleurige Grieken. Christus zei dat het uitsluitend draaide om huis Israel (Matth. 10:6 en 15:24) en Jezus is niet Heere en Christus van de heidenen geworden is maar van huis Israël (Hand. 2:36). En als laatste: het NT is niet gemaakt met de heidenen maar met huis Israël.

'Want dit is het verbond dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.' (Hebr 8,10)

Er is geen verbond gemaakt met de heidenen, dus waarom zouden de apostelen naar hen gezonden zijn? Neen Peda, de eerste christenen waren het beste van de oogst (Jer. 2:3). Zij waren fysieke Israëlieten die als eerste het nieuwe Jeruzalem dat van boven komt mochten betreden. Pas daarna kwamen de 'echte' heidenen erbij. Door de eerste christenen (Rom. 11:16 ; Ez. 48:14) in wiens heil alle volgende generaties ongeacht ras en afkomst mogen delen. Een ieder die zich bekeert tot de levende God, hetzij jood of heiden, zal een ingezetene worden van het huis Israëls want Christus is Israël (Matth. 2:15; Gal. 3:16) het zaad van Abraham a.k.a. het Mosterdzaad (Mark. 4:31).

Hopelijk lees je de verwijsteksten wel even, want het kost veel tijd die erbij te zoeken. Die moeite neem ik niet voor iedereen.

https://www.statenvertaling.nl/tekst.php
Piebe,

Bedankt. Zie ik het juist dat in jouw visie de "' echte heidenen "' eerst werden aangesproken nadat de apostelen waren gestorven ? De apostelen in hun prediking voor de joden en de 10 verloren stammen en de opvolgers van de apostelen veel later voor de "" echte heidenen "".
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe lees je Openbaring?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 12 apr 2021, 14:28
Piebe Paulusma schreef: 12 apr 2021, 14:13
peda schreef: 12 apr 2021, 13:03
Piebe Paulusma schreef: 10 apr 2021, 23:28 Ik zou het heel gevaarlijk vinden juist vanwege de tweede wereldoorlog om Openbaring in de toekomst te plaatsen. Want dan zeg je eigenlijk dat de bloeddorst van God nog niet gestild is tot op de huidige dag.
Piebe,

Dat is ook de reden dat ik deze Openbaring niet zie als nog onvervuld zijnde. De Vreedzame Jezus verandert in de toekomst dan weer in de Strijdvaardige Jezus. Ongetwijfeld een beeld dat de nodige volgers hogelijk zullen waarderen, maar mijn ding is het niet. Ik sluit het Jezus epos 2000 jaren geleden af met het beeld van liefde en harmonie en niet met een nieuwe "' opstanding "' van "" Mij is de Wrake "'. Maar visies mogen uiteraard verschillen.
Overigens refererende aan "'Paulus en de heidenen"', heidenen door jou begrepen als de 10 verloren stammen van Israel.
In Handelingen 18 vers 4 schrijft Lukas dat in de synagoge van Korinthe Paulus de joden en de Grieken het geloof bracht.
M.i. zijn de Grieken niet de verloren 10 stammen, maar zijn de Grieken de "' echte "' heidenen.
Grieken en Joden leken qua uiterlijk anders zoveel op elkaar dat Paulus hen beide met olijfbomen vergeleek en in het OT worden Juda en Israël een groene olijfboom (jonge) genoemd (Jer 11 vanaf vers 16). En er bestaat geen twijfel over dat huis Israël destijds verstrooid is onder onder meer de olijfkleurige Grieken. Christus zei dat het uitsluitend draaide om huis Israel (Matth. 10:6 en 15:24) en Jezus is niet Heere en Christus van de heidenen geworden is maar van huis Israël (Hand. 2:36). En als laatste: het NT is niet gemaakt met de heidenen maar met huis Israël.

'Want dit is het verbond dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.' (Hebr 8,10)

Er is geen verbond gemaakt met de heidenen, dus waarom zouden de apostelen naar hen gezonden zijn? Neen Peda, de eerste christenen waren het beste van de oogst (Jer. 2:3). Zij waren fysieke Israëlieten die als eerste het nieuwe Jeruzalem dat van boven komt mochten betreden. Pas daarna kwamen de 'echte' heidenen erbij. Door de eerste christenen (Rom. 11:16 ; Ez. 48:14) in wiens heil alle volgende generaties ongeacht ras en afkomst mogen delen. Een ieder die zich bekeert tot de levende God, hetzij jood of heiden, zal een ingezetene worden van het huis Israëls want Christus is Israël (Matth. 2:15; Gal. 3:16) het zaad van Abraham a.k.a. het Mosterdzaad (Mark. 4:31).

Hopelijk lees je de verwijsteksten wel even, want het kost veel tijd die erbij te zoeken. Die moeite neem ik niet voor iedereen.

https://www.statenvertaling.nl/tekst.php
Piebe,

Bedankt. Zie ik het juist dat in jouw visie de "' echte heidenen "' eerst werden aangesproken nadat de apostelen waren gestorven ? De apostelen in hun prediking voor de joden en de 10 verloren stammen en de opvolgers van de apostelen veel later voor de "" echte heidenen "".
Ja zo kan je dat wel ongeveer stellen.

De eerste christenen worden in het NT vergeleken met de eerstelingen van de oogst. Dit was het beste van het beste en werd geofferd aan Jahweh. De eerste christenen waren het eigendom van Jezus, zoals de eerstelingen van de oogst eigendom van Jahweh waren. Wanneer jou helder is wat de eerstelingen van de oogst betekenden voorr het OT, dan begrijp je ook wat de eerste christenen betekenen voor het NT. Eersteling en apostel Paulus vergeleek zijn aanstaande martelaarschap nota bene met een plengoffer (2 Tim. 4:6) oftewel een drank offer! Hij zou dus evenals een eersteling onder het OT geofferd worden aan Jahweh/Jezus.

De eerste christenen waren dus zonder uitzondering allemaal nakomelingen van Israël, hetzij in de verstrooiing of via Juda. Zij waren de eersten die toetraden tot het nieuwe Jeruzalem, m.u.v. de aartsvaders.

Het OT kwam tot stand door het bloed van dieren en het NT kwam tot stand door het bloed van Jahweh/Jezus en zijn heilige apostelen. Beide verbonden zijn met bloed ingewijd want zonder het vloeien van bloed geschiedt geen vergeving, zie Hebr. 9:22.

En graag gedaan!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende