Theologie en natuur

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Theologie en natuur

Bericht door Bastiaan73 »

Omdat de zwarte weduwe ter sprake kwam in het topic Man en Vrouw moest ik denken aan een (inmiddels uitgedoofd) topic op Credible:

https://credible.nl/topic/29545-de-zwar ... nt-1254523

Volgens Genesis 3:17 is de aardbodem vervloekt. Een zwarte weduwe eet na de paring het mannetje op en de bidsprinkhaan ook. Hoe zou dit zijn gegaan als de aardbodem niet vervloekt zou zijn geweest?

Twee voorbeelden waar theologie en natuur enigszins samen komen: de bidsprinkhaan en de kruisspin.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Theologie en natuur

Bericht door Petra »

peda schreef: 16 apr 2021, 10:13
Petra schreef: 16 apr 2021, 03:59
Ik dacht dat ik veel vragen stelde..maar jij kan er ook wat van zeg. :lol: :thumb1:
Hallo Petra,

Ik vind het altijd interessant om verder te gaan als steeds opnieuw het herhalen van aap-noot-mies met nooit een nieuwe positie in het vizier.
Het topic van Nic leent zich daarvoor.
Hi Peda.
Ikke ook.
Je klinkt dan ook als een Ware possibilian. 8-)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Theologie en natuur

Bericht door Petra »

Amy schreef: 16 apr 2021, 13:18
Dan kom je eigenlijk op de vraag uit hoe het komt dat wij als geestelijke wezens vanuit één kosmisch Universeel geëxplodeerd zijn in ontelbare ogenschijnlijk losse fragmenten.
Wat een epistel Amy. :thumb1:
Heb je dat allemaal zitten typen of copy/paste ?
Ik vond het heel leuk om te lezen. Veel herkenbaar ook vanuit Theosofie.
Is jouw epistel kenmerkend voor de ideeën van de vrije katholieken of zijn het meer jouw persoonlijke overtuigingen?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Amy
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2021, 14:49
Man/Vrouw: V

Re: Theologie en natuur

Bericht door Amy »

Petra schreef: 17 apr 2021, 02:39
Amy schreef: 16 apr 2021, 13:18
Dan kom je eigenlijk op de vraag uit hoe het komt dat wij als geestelijke wezens vanuit één kosmisch Universeel geëxplodeerd zijn in ontelbare ogenschijnlijk losse fragmenten.
Wat een epistel Amy. :thumb1:
Heb je dat allemaal zitten typen of copy/paste ?
Ik vond het heel leuk om te lezen. Veel herkenbaar ook vanuit Theosofie.
Is jouw epistel kenmerkend voor de ideeën van de vrije katholieken of zijn het meer jouw persoonlijke overtuigingen?
Ja natuurlijk schrijf ik mijn berichten zelf. De theosofie is een van de inspiratiebronnen, maar de zoektocht naar antwoorden op levensvragen is heel persoonlijk. Het gaat niet om een voor iedereen vaststaande visie maar om eigen inzicht.

Wat is jouw eigen geloofsvisie Petra?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Theologie en natuur

Bericht door hopper »

peda schreef: 16 apr 2021, 14:40 De ENE van Hopper, in een gigantisch emanatie proces. Zelfs de kleinste stoffelijke/materiele deeltjes hebben nog een piepklein bewustzijn.
Vanuit bewustzijn bekeken 'heeft' niets bewustzijn. Laat staan een 'piepklein' bewustzijn.
Bewustzijn heeft geen formaat. Het neemt formaat waar.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Theologie en natuur

Bericht door callista »

Er gebeuren hier de laatste tijd heel vreemde dingen... :geek: 8-)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Theologie en natuur

Bericht door Petra »

Amy schreef: 18 apr 2021, 20:31
Petra schreef: 17 apr 2021, 02:39
Amy schreef: 16 apr 2021, 13:18
Dan kom je eigenlijk op de vraag uit hoe het komt dat wij als geestelijke wezens vanuit één kosmisch Universeel geëxplodeerd zijn in ontelbare ogenschijnlijk losse fragmenten.
Wat een epistel Amy. :thumb1:
Heb je dat allemaal zitten typen of copy/paste ?
Ik vond het heel leuk om te lezen. Veel herkenbaar ook vanuit Theosofie.
Is jouw epistel kenmerkend voor de ideeën van de vrije katholieken of zijn het meer jouw persoonlijke overtuigingen?
Ja natuurlijk schrijf ik mijn berichten zelf. De theosofie is een van de inspiratiebronnen, maar de zoektocht naar antwoorden op levensvragen is heel persoonlijk. Het gaat niet om een voor iedereen vaststaande visie maar om eigen inzicht.

Wat is jouw eigen geloofsvisie Petra?
Je schrijft natuurlijk, maar ik vond het een prachtepistel, wat een aandacht en moeite; mijn complimenten! :thumb1: :flower1:
Ik ken Theosofie best goed, heb (jaaaaaren geleden) o.a. alle boeken van HPB verslonden.

Mijn geloofsvisie (Possibilianism) staat ook in mijn onderschrift, maar dit is een prima uitleg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Possibilianism
Ik vind neuroscientist David Eagleman geweldig.
Hij was die eeuwige strijd o.g.v. dezelfde eeuwenoude argumenten zat en pleit voor een onderzoekend pad m.b.v. Wetenschap, vernieuwend denken op weg naar vooruitgang; daar kon ik me prima in vinden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Theologie en natuur

Bericht door peda »

hopper schreef: 18 apr 2021, 20:43
peda schreef: 16 apr 2021, 14:40 De ENE van Hopper, in een gigantisch emanatie proces. Zelfs de kleinste stoffelijke/materiele deeltjes hebben nog een piepklein bewustzijn.
Vanuit bewustzijn bekeken 'heeft' niets bewustzijn. Laat staan een 'piepklein' bewustzijn.
Bewustzijn heeft geen formaat. Het neemt formaat waar.
Volledig juist, bewustzijn heeft ook geen "' formaat "', dat geldt voor de ENE, voor God en voor alles waar bewustzijn aan toegerekend wordt. Zelfs het woord "" toegerekend aan "" geeft een onjuiste voorstelling. De "' illusie "" wereld in optima forma.
In de middel-eeuwen was het een serieuze vraag '' hoeveel engelen kunnen plaats nemen op de punt van een naald "" ? Ook deze discussie deelnemers hadden geen flauw benul waar zij het over hadden. Maar dat waren wel middel-eeuwers.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Theologie en natuur

Bericht door Petra »

peda schreef: 19 apr 2021, 09:44
hopper schreef: 18 apr 2021, 20:43
peda schreef: 16 apr 2021, 14:40 De ENE van Hopper, in een gigantisch emanatie proces. Zelfs de kleinste stoffelijke/materiele deeltjes hebben nog een piepklein bewustzijn.
Vanuit bewustzijn bekeken 'heeft' niets bewustzijn. Laat staan een 'piepklein' bewustzijn.
Bewustzijn heeft geen formaat. Het neemt formaat waar.
Volledig juist, bewustzijn heeft ook geen "' formaat "', dat geldt voor de ENE, voor God en voor alles waar bewustzijn aan toegerekend wordt. Zelfs het woord "" toegerekend aan "" geeft een onjuiste voorstelling. De "' illusie "" wereld in optima forma.
In de middel-eeuwen was het een serieuze vraag '' hoeveel engelen kunnen plaats nemen op de punt van een naald "" ? Ook deze discussie deelnemers hadden geen flauw benul waar zij het over hadden. Maar dat waren wel middel-eeuwers.
Hoeveel engelen kunnen er door het oog van de naald kruipen ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas