Leuke bijbelverhalen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

Het GG forum is net het 8 uur Journaal, vaak komen kritische of negatieve aspecten van de bijbelverhalen aan bod.
Nu een topic, die de mooie, ontroerende, positieve kant van de bijbel wil benaderen.
Wat zijn je mooiste bijbelverhalen, wat heeft je leven veranderd, wat verdient meer aandacht?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door hopper »

Ik vind een van de mooiste verhalen die van de verloren zoon. Hij was verloren en dood en weer tot leven gekomen.
De oudste zoon die wat mokt hoort er ook bij. En de blijdschap van de vader.
De symboliek.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Bastiaan73 »

Nic schreef: 27 apr 2021, 09:28 Het GG forum is net het 8 uur Journaal, vaak komen kritische of negatieve aspecten van de bijbelverhalen aan bod.
Nu een topic, die de mooie, ontroerende, positieve kant van de bijbel wil benaderen.
Wat zijn je mooiste bijbelverhalen, wat heeft je leven veranderd, wat verdient meer aandacht?
Ondanks dat het een latere toevoeging schijnt te zijn vind ik het verhaal over de overspelige vrouw erg indrukwekkend, omdat Jezus daarin alle aanklagers met een paar eenvoudige woorden terechtwijst en doet afdruipen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 27 apr 2021, 09:39 Ik vind een van de mooiste verhalen die van de verloren zoon. Hij was verloren en dood en weer tot leven gekomen.
De oudste zoon die wat mokt hoort er ook bij. En de blijdschap van de vader.
De symboliek.
Volgens Tim Keller zou dit verhaal eigenlijk de verloren zoons moeten heten. Mocht je willen weten waarom dan raad ik je deze video aan: https://www.youtube.com/watch?v=K_opGNK5c-c

Het mooie aan Tim Keller is dat hij geen 'enge' predikant met een hairspraykapsel en een facelift is die te vaak hallelujah roept maar een eenvoudige, duidelijke en integere man.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Storm »

Nic;

Voor mij kwam toch meteen de gelijkenis van "de verloren zoon'' boven. https://bijbel.eo.nl/bijbelse-achtergro ... -de-bijbel.
Een verhaal wat zo af zou kunnen spelen in deze tijd, herkenbaar, menselijk.

Trek ik het naar mijn eigen leven toe dan ben ik ook wel eens "de verloren dochter geweest''. Of de dochter in een doolhof. Gelukkig was ik weer welkom,is iedereen weer welkom.
Ik hoorde eens een preek over dit thema wat in deze tijd speelde; de zoon nam de trein terug naar huis, zenuwachtig of hij welkom zou zijn. Maar onderweg zag hij al km voordat hij bij zijn dorp was de vlaggetjes in de bomen hangen die ook om en rond huis altijd hingen, zijn vader stond al de wachten en had zijn komst al voorbereid.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

Een farao had iets verstopt in een zak graan. Spannend bij wie ze het zouden vinden. Ik wist het al omdat ik de eerste keer op de lagere school goed geluisterd had maar het bleef spannend het verhaal telkens weer te horen. Ik zag in gedachten de broers allemaal bij hun zakken graan staan.
Verder is geen verhaal met veel diepgang, gewoon leuk. De broers mochten het best voelen nadat ze Jozef in de kuil hadden achter gelaten.
Nu lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze hun broer niet herkenden maar dat gevoel heb ik wel vaker bij bijbelverhalen, geen probleem.
Het bezoek van Jozef op de slaapkamer van de vrouw van de Farao was op een andere manier spannend.

.
Laatst gewijzigd door J-W op 27 apr 2021, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

J-W schreef: 27 apr 2021, 09:57 Een farao had ietst verstopt in een zak graan. Spannend bij wie ze het zouden vinden. Ik wist het al omdat ik de eerste keer op de lagere school goed geluisterd had maar het bleef spannend het verhaal telkens weer te horen.
Wat dat niet Jozef, de onderkoning? Zeer ontroerend als hij zich bekend maakt aan zijn broers.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

Nic schreef: 27 apr 2021, 10:02
J-W schreef: 27 apr 2021, 09:57 Een farao had ietst verstopt in een zak graan. Spannend bij wie ze het zouden vinden. Ik wist het al omdat ik de eerste keer op de lagere school goed geluisterd had maar het bleef spannend het verhaal telkens weer te horen.
Wat dat niet Jozef, de onderkoning? Zeer ontroerend als hij zich bekend maakt aan zijn broers.
Ja, hij zei "ïk ben het" of zoiets. Heel menselijk.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Mullog »

Jozef in de put. Vooral omdat mijn oudste broer altijd in huilen uitbrak als Jozef weer in die put werd gegooid :lol:
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Barnabas »

Het verhaal van de barmhartige samaritaan is een mooi verhaal.
Ook het verhaal van Maria waarbij de engelen komen. Nog mooier vind ik.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Storm »

Bastiaan73 schreef: 27 apr 2021, 09:51
hopper schreef: 27 apr 2021, 09:39 Ik vind een van de mooiste verhalen die van de verloren zoon. Hij was verloren en dood en weer tot leven gekomen.
De oudste zoon die wat mokt hoort er ook bij. En de blijdschap van de vader.
De symboliek.
Volgens Tim Keller zou dit verhaal eigenlijk de verloren zoons moeten heten. Mocht je willen weten waarom dan raad ik je deze video aan: https://www.youtube.com/watch?v=K_opGNK5c-c

Het mooie aan Tim Keller is dat hij geen 'enge' predikant met een hairspraykapsel en een facelift is die te vaak hallelujah roept maar een eenvoudige, duidelijke en integere man.
@Bastiaan,
Inderdaad de oudere broer kon er ook niet mee omgaan 'ook weer heel goed te begrijpen'. Ik zie dat Hopper ook De Verloren Zoon schreef, had ik nog niet gelezen. Bedankt voor de link van Tim Keller.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Storm »

J-W schreef: 27 apr 2021, 10:04
Nic schreef: 27 apr 2021, 10:02
J-W schreef: 27 apr 2021, 09:57 Een farao had ietst verstopt in een zak graan. Spannend bij wie ze het zouden vinden. Ik wist het al omdat ik de eerste keer op de lagere school goed geluisterd had maar het bleef spannend het verhaal telkens weer te horen.
Wat dat niet Jozef, de onderkoning? Zeer ontroerend als hij zich bekend maakt aan zijn broers.
Ja, hij zei "ïk ben het" of zoiets. Heel menselijk.
Ja, wat een verhaal. Ik had een meester die prachtig kon vertellen; ik weet nog dat ik Jozef de onderkoning heel spannend vond.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Storm »

Mullog schreef: 27 apr 2021, 10:25 Jozef in de put. Vooral omdat mijn oudste broer altijd in huilen uitbrak als Jozef weer in die put werd gegooid :lol:
Oh, dat vergeet je natuurlijk nooit meer :lol: :lol:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Bastiaan73 »

Storm schreef: 27 apr 2021, 10:48
Bastiaan73 schreef: 27 apr 2021, 09:51
hopper schreef: 27 apr 2021, 09:39 Ik vind een van de mooiste verhalen die van de verloren zoon. Hij was verloren en dood en weer tot leven gekomen.
De oudste zoon die wat mokt hoort er ook bij. En de blijdschap van de vader.
De symboliek.
Volgens Tim Keller zou dit verhaal eigenlijk de verloren zoons moeten heten. Mocht je willen weten waarom dan raad ik je deze video aan: https://www.youtube.com/watch?v=K_opGNK5c-c

Het mooie aan Tim Keller is dat hij geen 'enge' predikant met een hairspraykapsel en een facelift is die te vaak hallelujah roept maar een eenvoudige, duidelijke en integere man.
@Bastiaan,
Inderdaad de oudere broer kon er ook niet mee omgaan 'ook weer heel goed te begrijpen'. Ik zie dat Hopper ook De Verloren Zoon schreef, had ik nog niet gelezen. Bedankt voor de link van Tim Keller.
:thumb1:
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door callista »

Simson en Delilah

https://www.youtube.com/watch?v=ekRIhZ9qXzU

Dit verhaal heeft mij altijd gefascineerd...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door callista »

Het verhaal van Mozes: het rieten mandje (1)

https://www.youtube.com/watch?v=Ax_f9sx6OjU
Vervolg
Het verhaal van Mozes: de brandende struik (2)

https://www.youtube.com/watch?v=Ztzn85P1m4Q
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Mart »

Bastiaan73 schreef: 27 apr 2021, 09:44 Ondanks dat het een latere toevoeging schijnt te zijn vind ik het verhaal over de overspelige vrouw erg indrukwekkend, omdat Jezus daarin alle aanklagers met een paar eenvoudige woorden terechtwijst en doet afdruipen.
Hoort eveneens bij mijn favorieten uit het christelijke Testament, al betreft het een verhaal dat zeer waarschijnlijk pas honderden jaren later is toegevoegd aan de christelijke Canon.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Robert Frans »

J-W schreef: 27 apr 2021, 09:57 Nu lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze hun broer niet herkenden maar dat gevoel heb ik wel vaker bij bijbelverhalen, geen probleem.
Mocht je het interesseren: ik denk dat dit nog helemaal zo ongeloofwaardig niet is. Je moet je voorstellen dat Jozef er totaal anders uitzag dan zij zich hem herinnerden en het ook alweer een tijd geleden was dat ze hem voor het laatst zagen.
In plaats van een ruwbehaarde en bebaarde herder in eenvoudige kledij, stond daar ineens een Egyptische machthebber in vol ornaat, omhangen en omkleed met Egyptische gewaden en regalia, gladgeschoren en het hoofd bedekt, die streng en gezaghebbend op hen neerkeek, zich daardoor heel anders bewoog en uitte dan Jozef ooit deed en die je ook zéker niet zomaar recht in de ogen keek.
Daarbij wisten de broers niet beter dan dat Jozef dood was, zodat het werkelijk niet in hun op had kunnen komen dat die onderkoning hem zou kunnen zijn. Ook al zouden ze misschien wat trekken in hem herkennen, dan nog zouden ze nooit hebben kunnen bevroeden dat Jozef én blijkbaar toch overleefd had én ook nog wist op te klimmen tot zo'n machtige positie in een ander land, bijna Farao gelijk.

Ik geloof Dolly Parton liep eens met een interviewer over straat, terwijl ze niet opgemaakt was en gewone kleding droeg. Niemand herkende haar toen, tot verbazing van de interviewer.
Totdat ze heel eenvoudig haar typische loopje aannam en prompt elke voorbijganger haar onmiddelijk opmerkte. Ik bedoel maar.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door callista »

De wijsheid van Salomo: het oordeel bij een wiegendood

https://www.youtube.com/watch?v=7WPVNbkTvnM

Dit is er ook zo een.....
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Storm »

Ja, indrukwekkend en wijs van Salomo.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Vreugdevol »

Nic schreef: 27 apr 2021, 09:28 Het GG forum is net het 8 uur Journaal, vaak komen kritische of negatieve aspecten van de bijbelverhalen aan bod.
Nu een topic, die de mooie, ontroerende, positieve kant van de bijbel wil benaderen.
Wat zijn je mooiste bijbelverhalen, wat heeft je leven veranderd, wat verdient meer aandacht?
Bij mij is de gehele bijbel mooi en kunnen er wijze lessen uit getrokken worden. M.i is liefde ook niet los te zien van heiligheid (trouw) waarheid en rechtvaardigheid.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

Ik heb nog even over Jozef de onderkoning zitten lezen. Geen "leuk" bijbelverhaal maar wil het toch even aanhalen. Wat een tragiek.
Wij zouden zeggen dat we het niet zouden overleven maar de schrijver van het verhaal verwoordt het anders. Prachtig dat laatste regeltje.

Toen zeide Jakob, hun vader, tot hen: Gij berooft mij van kinderen! Jozef is er niet, en Simeon is er niet; nu zult gij Benjamin wegnemen! al deze dingen zijn tegen mij!
Toen sprak Ruben tot zijn vader, zeggende: Dood twee mijner zonen, zo ik hem tot u niet wederbreng; geef hem in mijn hand, en ik zal hem weder tot u brengen!
Maar hij zeide: Mijn zoon zal met ulieden niet aftrekken; want zijn broeder is dood, en hij is alleen overgebleven; zo hem een verderf ontmoette op den weg, dien gij zult gaan, zo zoudt gij mijn grauwe haren met droefenis ten grave doen nederdalen.


Ook het sterfbed van Jakob is het noemen waard, daar gebeurt nog van alles. En wanneer alles gezegd is wat gezegd moest worden lezen we:
"Als Jakob voleind had aan zijn zonen bevelen te geven, zo leide hij zijn voeten samen op het bed, en hij gaf den geest, en hij werd verzameld tot zijn volken"

Jakob heeft geen makkelijk leven gehad maar hij berustte er wel in, een mooi einde, hij legde zijn voeten samen en gaf den geest, geen pijnlijke dood.
Laatst gewijzigd door J-W op 27 apr 2021, 19:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Storm »

J-W ja wat een tragiek, en aangedaan door je eigen kinderen die er een schuldgevoel over hebben.

We hadden het er pas over -sorry Nic niet altijd een mooi verhaal- maar het verhaal van Tamar die zich moest prostitueren omdat een zwager huwelijk er niet meer inzat raakt mij ook behoorlijk.https://visie.eo.nl/artikel/2020/12/god ... ze-wanhoop. Maar toch staat ze in Jezus stamboom.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

Barnabas schreef: 27 apr 2021, 10:36 Het verhaal van de barmhartige samaritaan is een mooi verhaal.
Ook het verhaal van Maria waarbij de engelen komen. Nog mooier vind ik.
Ja de barmhartige Samaritaan is natuurlijk ook een mooi verhaal.
Er wordt daar ook flink kritiek geuit op mensen die het volgens de regels moeten weten.
Maar juist iemand van de verkeerde religie krijgt alle credits.
Een voorbeeld van het anti religieuze denken in de bijbel.

Ik vind ook de 10 wonderverhalen van Mattheus 8-9 bijzonder.
Het zijn de daden die volgen op de woorden van Jezus in Mattheus 5-7 (de bergrede).
En dan speciaal de opwekking van het dochtertje van een belangrijk persoon (hoofd van een synagoge, zegt Marcus).
Maar als Jezus op weg gaat, wordt hij opgehouden door een andere vrouw, die al 12 jaar bloedvloeiingen heeft.
Het belangrijke dochtertje moet even wachten, de laatsten worden de eersten.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

De verhalen in het NT doen mij niet veel, niets eigenlijk. De Thora spreekt mij meer aan, vanwege het taalgebruik en de manier waarop de schrijver gesprekken tussen de mens en zijn God weergeeft. Ik denk hierbij aan aan de wandeling van Abraham met zijn God waarbij Abram telkens het aantal gelovigen bijstelde om de steden S. en G. te behouden. Helaas tevergeefs er waren er nog geen 10 en verder durfde Abraham niet te gaan. Verderop in de bijbel spreekt God zelden nog rechtstreeks met de betreffende, meestal via een profeet en dat waren meestal onheilsboodschappers.
Laatst gewijzigd door J-W op 27 apr 2021, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.