Leuke bijbelverhalen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1482
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Robert Frans »

Het verhaal van Jonas doet mij altijd wel glimlachen. God draagt hem op naar Ninevé te gaan, waarop hij meteen zonder aarzelen linea recta de verkeerde kant opgaat. Duidelijk geen zin in de opdracht. Ik zie dat al helemaal voor zich: 'Ga naar links!' 'Oké, wegwezen nu naar rechts...'
Vervolgens laat God er uiteindelijk een grote vis aan te pas komen om hem via allerlei omwegen alsnog bij Ninevé eruit te spuwen. Mooi detail ook hoe de zeelieden Jona eigenlijk liever niet in zee willen gooien en alles proberen om dat te voorkomen. Maar ja, die storm...

Eenmaal in Ninevé begint Jonas heel boud en grof zijn boodschap te verkondigen: 'Veertig dagen en Ninevé gaat eraan!' Waarop de stad zich prompt bekeerd en God van zijn plan tot vernietiging afziet.
Het mooiste is vervolgens het einde. Jonas wordt driftig, omdat zijn woorden niet uitkomen en hij zich daardoor in zijn eer gekrenkt voelt. Omdat God letterlijk tot zijn ergernis weer eens de barmhartige loopt uit te hangen.
Waarop God hem op komische en vriendelijke wijze laat inzien dat Hij toch ook barmhartig mag zijn voor al die onwetende mensen en, zo voegt Hij er heel zorgzaam aan toe, ook nog al die dieren.

Ik zie dit verhaal als een mooie, humoristische waarschuwing tegen tierende profeten die ook vandaag de dag maar al te graag hel en verdoemenis prediken en bijna nog teleurgesteld raken als hun woorden niet uitkomen en zij zich in hun eer voelen aangetast. Als God weer eens veel barmhartiger blijkt te zijn dan zij hun toehoorders graag voorhouden.
En ook als oproep om God ook te gehoorzamen als Hij je naar mensen stuurt waarop je misschien helemaal niet zit te wachten. Want of je nu wil of niet, uiteindelijk zullen ook zij van Gods barmhartigheid moeten horen. Desnoods stuurt Hij een grote vis op je af. ;)
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7605
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Petra »

Ik ben (zoals bekend) niet zo bekend met bijbelverhalen.
Grappig genoeg heb ik het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen en dat alleen maar omdat ik een zinnetje las wat me direct opviel omdat Abraham de opdracht krijgt om naar Sarah te luisteren.
Verder speurend kwam ik erachter dat Sarah een hele belangrijke vrouw was, een matriarch en profeet.
Omdat vrouwen er in de bijbel vaak nogal bekaaid afkomen was het voor mij vooral een verademing dat er nou 's eentje op een voetstuk bleek te staan.
Echt een bijbel verhaal is het niet, maar ik vond het heel leuk om meer over Sarah te lezen.

https://bouwenopvrouwen.nl/sarah/
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1482
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef: 28 apr 2021, 06:16Ik ben (zoals bekend) niet zo bekend met bijbelverhalen.
Grappig genoeg heb ik het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen en dat alleen maar omdat ik een zinnetje las wat me direct opviel omdat Abraham de opdracht krijgt om naar Sarah te luisteren.
Verder speurend kwam ik erachter dat Sarah een hele belangrijke vrouw was, een matriarch en profeet.
Omdat vrouwen er in de bijbel vaak nogal bekaaid afkomen was het voor mij vooral een verademing dat er nou 's eentje op een voetstuk bleek te staan.
Echt een bijbel verhaal is het niet, maar ik vond het heel leuk om meer over Sarah te lezen.

https://bouwenopvrouwen.nl/sarah/
Ik denk dat het deuterocanonieke bijbelboek Judit je wellicht ook zal interesseren. Deze gaat over de gelijknamige vrouw, die weduwe is geworden en als zeer mooi en wijs wordt geroemd.
Als de Israëlieten worden belegerd door de Assyriërs en de nood zeer hoog is, verlaat zij op een gegeven moment in haar mooiste kleding en opsmuk de stad en komt enkele dagen later met het hoofd van de opperbevelhebber van de Assyriërs terug, waarna de bevrijding van Israël aanbreekt.
Hoe ze dat voor elkaar wist te krijgen? Daarvoor raad ik je het boek dus van harte aan. ;)
Vrede en alle goeds
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Michelangelo »

Ik vind het verhaal van Elisa en de beren erg goed. Op dezelfde manier vind ik Death Wish met Charles Bronson een toffe film. Wraak is zoet.
https://christianindex.org/elisha-god-s ... ldren-106/
Laatst gewijzigd door Michelangelo op 29 apr 2021, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door hopper »

Michelangelo schreef: 29 apr 2021, 18:20 Wraak is zoet.
Dat vind ik dan weer niet erg bijbels. De 'andere wang' vind ik een leuker bijbelverhaal....
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Michelangelo »

hopper schreef: 29 apr 2021, 18:31
Michelangelo schreef: 29 apr 2021, 18:20 Wraak is zoet.
Dat vind ik dan weer niet erg bijbels. De 'andere wang' vind ik een leuker bijbelverhaal....
Wordt meestal verkeerd uitgelegd...
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

Michelangelo schreef: 29 apr 2021, 18:20 Ik vind het verhaal van Elisa en de beren erg goed. Op dezelfde manier vind ik Death Wish met Charles Bronson een toffe film. Wraak is zoet.
https://christianindex.org/elisha-god-s ... ldren-106/
Jij bent een toffe leerling...
Romeinen 12:19 Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Michelangelo »

Nic schreef: 29 apr 2021, 18:34
Michelangelo schreef: 29 apr 2021, 18:20 Ik vind het verhaal van Elisa en de beren erg goed. Op dezelfde manier vind ik Death Wish met Charles Bronson een toffe film. Wraak is zoet.
https://christianindex.org/elisha-god-s ... ldren-106/
Jij bent een toffe leerling...
Romeinen 12:19 Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
Er staat ook geschreven: kijk gerust eens een stoere film. Het is niet echt. Het zijn acteurs.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7605
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 29 apr 2021, 18:07
Petra schreef: 28 apr 2021, 06:16Ik ben (zoals bekend) niet zo bekend met bijbelverhalen.
Grappig genoeg heb ik het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen en dat alleen maar omdat ik een zinnetje las wat me direct opviel omdat Abraham de opdracht krijgt om naar Sarah te luisteren.
Verder speurend kwam ik erachter dat Sarah een hele belangrijke vrouw was, een matriarch en profeet.
Omdat vrouwen er in de bijbel vaak nogal bekaaid afkomen was het voor mij vooral een verademing dat er nou 's eentje op een voetstuk bleek te staan.
Echt een bijbel verhaal is het niet, maar ik vond het heel leuk om meer over Sarah te lezen.

https://bouwenopvrouwen.nl/sarah/
Ik denk dat het deuterocanonieke bijbelboek Judit je wellicht ook zal interesseren. Deze gaat over de gelijknamige vrouw, die weduwe is geworden en als zeer mooi en wijs wordt geroemd.
Als de Israëlieten worden belegerd door de Assyriërs en de nood zeer hoog is, verlaat zij op een gegeven moment in haar mooiste kleding en opsmuk de stad en komt enkele dagen later met het hoofd van de opperbevelhebber van de Assyriërs terug, waarna de bevrijding van Israël aanbreekt.
Hoe ze dat voor elkaar wist te krijgen? Daarvoor raad ik je het boek dus van harte aan. ;)
16 Hoofdstukken !!! :lol: :roll:
Ik mot ook nog een beetje (boel) werken.
Maar.. bedankt voor het idee. Ik ga wel ff op speur naar een goeie samenvatting.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

Ik heb al eens eerder de verhalen van de vrouwen bij het graf aangehaald uit Mattheus 27.
Zonder die vrouwen hadden we wellicht niets van de opstanding gehoord.
De mannen zaten bang te wezen op hun kamer.
viewtopic.php?p=257312#p257312

In Mattheus 27 zijn 3 delen A, B en C te herkennen:
A
55. En er waren daar veel vrouwen, die uit de verte toekeken; zij waren Jezus gevolgd van Galilea om Hem te dienen.
56. Onder hen waren Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus en Joses, en de moeder van de zonen van Zebedeüs.

B
57. Toen het avond geworden was, kwam er een rijke man van Arimathea, van wie de naam Jozef was en die ook zelf een discipel van Jezus was.
58. Die ging naar Pilatus en vroeg om het lichaam van Jezus.

Toen gaf Pilatus bevel dat het lichaam aan hem gegeven zou worden.

59. En Jozef nam het lichaam in ontvangst, wikkelde het in zuiver fijn linnen,
60. en legde het in zijn nieuwe graf, dat hij in de rots uitgehakt had; en nadat hij een grote steen voor de ingang van het graf gewenteld had, ging hij weg.

C
61. En daar waren Maria Magdalena en de andere Maria, die tegenover het graf zaten.

In A en C gaat het over vrouwen, in B gaat het over een man.
In B eerst 3 zinnen over Jozef optreden, dan in het midden wat Pilatus doet en dan weer 3 over Jozef.
In de avond! kwam Jozef en aan het eind ging hij weg. Het gaat hier alleen over het lichaam.
Jozef was ook een discipel staat er. Hij kwam en ging weg (vergelijking met de andere discipelen die weg waren).

De vrouwen in A en C waren! wel daar.
In C ontbreekt echter de moeder van de zonen van Zebedeüs.
Niet zomaar, zij wilde haar zonen aan de linker- en rechterkant van Jezus (Mt20:21).
In 27:38 zijn het 2 anderen die aan de linker- en rechterkant hangen.

In A waren de vrouwen nog in de verte, in C zitten ze tegenover het graf.
De vrouwen waren Jezus gevolg vanuit Galilea (A) tot zelfs bij het graf (C).

De rol als volgeling wordt in Mattheus op een ongelofelijke wijze beschreven voor de vrouwen.
Vreemd dat vrouwen deze rol lange tijd binnen de Christelijke gemeente niet hebben gekregen (en soms nog steeds niet).

Deze exegese toont aan dat de mannelijke discipelen het lieten afweten.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

Nic schreef: 30 apr 2021, 13:44 ....Deze exegese toont aan dat de mannelijke discipelen het lieten afweten.
Misschien waren de mannen wat nuchterder en hebben de vrouwen elkaar aangestoken dat de hovenier best wel veel op Jezus leek?
Waarom Jezus na zijn opstanding een wat ander uiterlijk zou hebben aangenomen heb ik nooit begrepen.
Thomas zag helemaal niets bekends in de man die zich de opgestane Heer noemde. Hij geloofde pas dat die zijn meester was
nadat hij met de kruisigingswonden was geconfronteerd.
Ik zou Hem als bewijs wat persoonlijke vragen gesteld hebben, een wond kan iedereen bij zichzelf aanbrengen. Het blijft een vreemd verhaal met veel vraagtekens.
Wie Hem nu het eerst zag(en) en waar...........veel tegenstrijdigheden in de evangeliën. En dan nog te bedenken dat men uit het grote aanbod slechts deze 4 geschikt vond om in de bijbel op te nemen..........
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

J-W schreef: 30 apr 2021, 14:11
Nic schreef: 30 apr 2021, 13:44 ....Deze exegese toont aan dat de mannelijke discipelen het lieten afweten.
Misschien waren de mannen wat nuchterder en hebben de vrouwen elkaar aangestoken dat de hovenier best wel veel op Jezus leek?
Waarom Jezus na zijn opstanding een wat ander uiterlijk zou hebben aangenomen heb ik nooit begrepen.
Thomas zag helemaal niets bekends in de man die zich de opgestane Heer noemde. Hij geloofde pas dat die zijn meester was
nadat hij met de kruisigingswonden was geconfronteerd.
Ik zou Hem als bewijs wat persoonlijke vragen gesteld hebben, een wond kan iedereen bij zichzelf aanbrengen. Het blijft een vreemd verhaal met veel vraagtekens.
Wie Hem nu het eerst zag(en) en waar...........veel tegenstrijdigheden in de evangeliën. En dan nog te bedenken dat men uit het grote aanbod slechts deze 4 geschikt vond om in de bijbel op te nemen..........
Zoals Bonhoeffer zegt: de opgestane Jezus laat zich alleen aan de gelovigen zien en niet aan de wereld.
Het woord zien heeft in de bijbel een andere betekenis dan de omgeving in je hersenen zichtbaar maken door licht dat door je netvlies gaat (theologie vs biologie).
Zo kunnen blinden gaan zien en zijn zienden blind.

Johannes 9
39. En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden.
40. En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind?
41. Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

Nic schreef: 30 apr 2021, 15:02 ............
Johannes 9
39. En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden.
40. En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind?
41. Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.
En daar konden de Farizeeërs het mee doen, een prachtig verhaal waarin zowel de blinde als zijn ouders geen rechtstreeks antwoord durfden geven uit angst geen toegang meer tot de tempel te krijgen.
"Vraag het hem zelf maar" en "Éen ding weet ik........."
En of ongelovigen ook blind zijn? Geen idee. Jezus ging volgens mij meer te keer tegen schijnheilige gelovigen dan tegen ongelovigen.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

J-W schreef: 30 apr 2021, 18:57
Nic schreef: 30 apr 2021, 15:02 ............
Johannes 9
39. En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden.
40. En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind?
41. Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.
En daar konden de Farizeeërs het mee doen, een prachtig verhaal waarin zowel de blinde als zijn ouders geen rechtstreeks antwoord durfden geven uit angst geen toegang meer tot de tempel te krijgen.
"Vraag het hem zelf maar" en "Éen ding weet ik........."
En of ongelovigen ook blind zijn? Geen idee. Jezus ging volgens mij meer te keer tegen schijnheilige gelovigen dan tegen ongelovigen.
Jawel maar Jezus stond als ik het goed begrijp wel heel dicht bij de Farizeese traditie. Wellicht werd hij er wel tot gerekend.
Vaak klinkt de kritiek op mensen die dicht bij je staan veel harder, dan die op mensen ver weg.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door hopper »

Een mooi verhaal is ook hoe Jezus de geldwisselaars de tempel uit joeg. De goede verstaander begrijpt dat dit gaat om de geldwisselaar uit de tempel van je hart te verjagen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door hopper »

Nic schreef: 30 apr 2021, 15:02
Het woord zien heeft in de bijbel een andere betekenis dan de omgeving in je hersenen zichtbaar maken door licht dat door je netvlies gaat (theologie vs biologie).
Die mening ben ik ook toegedaan.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

hopper schreef: 30 apr 2021, 19:51 Een mooi verhaal is ook hoe Jezus de geldwisselaars de tempel uit joeg. De goede verstaander begrijpt dat dit gaat om de geldwisselaar uit de tempel van je hart te verjagen.
Denk je dat er ook nog iets historisch aan is?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door hopper »

Nic schreef: 30 apr 2021, 21:46
hopper schreef: 30 apr 2021, 19:51 Een mooi verhaal is ook hoe Jezus de geldwisselaars de tempel uit joeg. De goede verstaander begrijpt dat dit gaat om de geldwisselaar uit de tempel van je hart te verjagen.
Denk je dat er ook nog iets historisch aan is?
Nee, helemaal niks. Een verhaal kan niet tegelijk metaforisch en ook historisch zijn.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7605
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Petra »

Nic schreef: 30 apr 2021, 13:44 Ik heb al eens eerder de verhalen van de vrouwen bij het graf aangehaald uit Mattheus 27.
Zonder die vrouwen hadden we wellicht niets van de opstanding gehoord.
De mannen zaten bang te wezen op hun kamer.
:lol: 8-)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 28 apr 2021, 06:16 Ik ben (zoals bekend) niet zo bekend met bijbelverhalen.
Grappig genoeg heb ik het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen en dat alleen maar omdat ik een zinnetje las wat me direct opviel omdat Abraham de opdracht krijgt om naar Sarah te luisteren.
Verder speurend kwam ik erachter dat Sarah een hele belangrijke vrouw was, een matriarch en profeet.
Omdat vrouwen er in de bijbel vaak nogal bekaaid afkomen was het voor mij vooral een verademing dat er nou 's eentje op een voetstuk bleek te staan.
Echt een bijbel verhaal is het niet, maar ik vond het heel leuk om meer over Sarah te lezen.

https://bouwenopvrouwen.nl/sarah/
Mannen komen er ook bekaaid van af want zowel Adam als Eva kwamen beide onder de vloek volgens het scheppingsverhaal.

Wat betreft Sarah heb je het goed gezien dat zij een hele belangrijke vrouw was! Ze is de moeder van de christenen (Gal. 4:31)!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

Piebe Paulusma schreef: 01 mei 2021, 01:59
Petra schreef: 28 apr 2021, 06:16 Ik ben (zoals bekend) niet zo bekend met bijbelverhalen.
Grappig genoeg heb ik het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen en dat alleen maar omdat ik een zinnetje las wat me direct opviel omdat Abraham de opdracht krijgt om naar Sarah te luisteren.
Verder speurend kwam ik erachter dat Sarah een hele belangrijke vrouw was, een matriarch en profeet.
Omdat vrouwen er in de bijbel vaak nogal bekaaid afkomen was het voor mij vooral een verademing dat er nou 's eentje op een voetstuk bleek te staan.
Echt een bijbel verhaal is het niet, maar ik vond het heel leuk om meer over Sarah te lezen.

https://bouwenopvrouwen.nl/sarah/
Mannen komen er ook bekaaid van af want zowel Adam als Eva kwamen beide onder de vloek volgens het scheppingsverhaal.

Wat betreft Sarah heb je het goed gezien dat zij een hele belangrijke vrouw was! Ze is de moeder van de christenen (Gal. 4:31)!
Sara was in mijn ogen gewoon een kinderloze vrouw die op latere leeftijd toch nog een kind kreeg. Dat de Joden haar verheerlijkt hebben
omdat zij allemaal van haar zoon Izak zouden afstammen en dat Paulus dat voor zijn geloof heeft overgenomen om zijn zendingsmissie wat meer kracht bij te zetten zegt mij niets. Toendertijd keek men tegen afstamming anders aan dan wij nu. Daar komt bij, ik heb altijd meer sympathie voor Hagar gevoeld. Paulus sloeg een beetje door door zichzelf en zijn mede gelovigen "kinderen der belofte" te noemen. Dat zou hij nu niet meer moeten proberen.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Nic »

J-W schreef: 01 mei 2021, 07:30
Piebe Paulusma schreef: 01 mei 2021, 01:59
Petra schreef: 28 apr 2021, 06:16 Ik ben (zoals bekend) niet zo bekend met bijbelverhalen.
Grappig genoeg heb ik het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen en dat alleen maar omdat ik een zinnetje las wat me direct opviel omdat Abraham de opdracht krijgt om naar Sarah te luisteren.
Verder speurend kwam ik erachter dat Sarah een hele belangrijke vrouw was, een matriarch en profeet.
Omdat vrouwen er in de bijbel vaak nogal bekaaid afkomen was het voor mij vooral een verademing dat er nou 's eentje op een voetstuk bleek te staan.
Echt een bijbel verhaal is het niet, maar ik vond het heel leuk om meer over Sarah te lezen.

https://bouwenopvrouwen.nl/sarah/
Mannen komen er ook bekaaid van af want zowel Adam als Eva kwamen beide onder de vloek volgens het scheppingsverhaal.

Wat betreft Sarah heb je het goed gezien dat zij een hele belangrijke vrouw was! Ze is de moeder van de christenen (Gal. 4:31)!
Sara was in mijn ogen gewoon een kinderloze vrouw die op latere leeftijd toch nog een kind kreeg. Dat de Joden haar verheerlijkt hebben
omdat zij allemaal van haar zoon Izak zouden afstammen en dat Paulus dat voor zijn geloof heeft overgenomen om zijn zendingsmissie wat meer kracht bij te zetten zegt mij niets. Toendertijd keek men tegen afstamming anders aan dan wij nu. Daar komt bij, ik heb altijd meer sympathie voor Hagar gevoeld. Paulus sloeg een beetje door door zichzelf en zijn mede gelovigen "kinderen der belofte" te noemen. Dat zou hij nu niet meer moeten proberen.
Probeer eens van voren naar achteren te lezen.
Israël beschrijft hun ‘ontstaansgeschiedenis’.
De stammen van Israël (en wat daar later van overbleef) beschreven hun identiteit, wie waren ze, waar kwamen ze vandaan.
Een verwekking (geboorte) uit een onvruchtbare vrouw van 90 jaar van een zoon die beloofd was (als zegen voor alle volken).
Het kan natuurlijk niet. D.w.z. het gaat niet via de natuurlijke weg, het is een geloofsweg.

Probeer eens wat meer te lachen. Izaak (hij die lacht) is ook zo genoemd omdat Abraham lachtte.
Het kan niet dacht Abraham en toch ging het verhaal verder… Abraham, Izaak, Jakob. Ja daar zijn we dan bij Israël (de verenigde stammen).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Piebe Paulusma »

J-W schreef: 01 mei 2021, 07:30
Piebe Paulusma schreef: 01 mei 2021, 01:59
Petra schreef: 28 apr 2021, 06:16 Ik ben (zoals bekend) niet zo bekend met bijbelverhalen.
Grappig genoeg heb ik het gevoel dat ik een cadeautje heb gekregen en dat alleen maar omdat ik een zinnetje las wat me direct opviel omdat Abraham de opdracht krijgt om naar Sarah te luisteren.
Verder speurend kwam ik erachter dat Sarah een hele belangrijke vrouw was, een matriarch en profeet.
Omdat vrouwen er in de bijbel vaak nogal bekaaid afkomen was het voor mij vooral een verademing dat er nou 's eentje op een voetstuk bleek te staan.
Echt een bijbel verhaal is het niet, maar ik vond het heel leuk om meer over Sarah te lezen.

https://bouwenopvrouwen.nl/sarah/
Mannen komen er ook bekaaid van af want zowel Adam als Eva kwamen beide onder de vloek volgens het scheppingsverhaal.

Wat betreft Sarah heb je het goed gezien dat zij een hele belangrijke vrouw was! Ze is de moeder van de christenen (Gal. 4:31)!
Sara was in mijn ogen gewoon een kinderloze vrouw die op latere leeftijd toch nog een kind kreeg. Dat de Joden haar verheerlijkt hebben
omdat zij allemaal van haar zoon Izak zouden afstammen en dat Paulus dat voor zijn geloof heeft overgenomen om zijn zendingsmissie wat meer kracht bij te zetten zegt mij niets. Toendertijd keek men tegen afstamming anders aan dan wij nu. Daar komt bij, ik heb altijd meer sympathie voor Hagar gevoeld. Paulus sloeg een beetje door door zichzelf en zijn mede gelovigen "kinderen der belofte" te noemen. Dat zou hij nu niet meer moeten proberen.
Dan heb jij meer met slavernij dan met vrijheid als je Hager prefereert. Van proberen is geen sprake wanneer iets geschreven staat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door J-W »

Ik las van de week het verhaal over Rachab de hoer, best wel interessant. Zij verborg de Joodse verspieders voor haar eigen volk onder een laag stro omdat zij zogenaamd in hun God geloofde. Hoe ze dat kon combineren met de uitoefening van haar beroep ontgaat me hierbij en vermoed ik dat ze andere motieven had. In elk geval werd niet alleen zij maar haar hele familie uiteindelijk gered. Je leest bij de inname van de stad dat het Joodse volk stond te juichen totdat de muren om vielen. De inwoners, mannen , vrouwen, kinderen en ook het vee werden echter allemaal door het zwaard gedood. Nadat het goud was gered ten behoeve van de tabernakel van hun God werd de stad in brand gestoken. En dat allemaal omdat hun God dat land voor hen had uitgezocht. Eigenlijk helemaal geen leuk bijbelverhaal, meer een slecht voorbeeld de wil van een God blindelings uit te voeren. Het rode draadje uit het raam van Rachab de hoer vond ik als kind zijnde best wel spannend, dat er in het verhaal zoveel onschuldigen gedood werden daar stond je niet bij stil, het ging om Gods volk en Zijn heilige wil en daarbij was alles geoorloofd wat Hij beval. De Joden waren "zijn" volk omdat uit hen de Messias geboren zou worden en wat is een christen zonder Messias?
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Leuke bijbelverhalen

Bericht door Bastiaan73 »

J-W schreef: 12 mei 2021, 20:01 Ik las van de week het verhaal over Rachab de hoer, best wel interessant. Zij verborg de Joodse verspieders voor haar eigen volk onder een laag stro omdat zij zogenaamd in hun God geloofde. Hoe ze dat kon combineren met de uitoefening van haar beroep ontgaat me hierbij en vermoed ik dat ze andere motieven had. In elk geval werd niet alleen zij maar haar hele familie uiteindelijk gered. Je leest bij de inname van de stad dat het Joodse volk stond te juichen totdat de muren om vielen. De inwoners, mannen , vrouwen, kinderen en ook het vee werden echter allemaal door het zwaard gedood. Nadat het goud was gered ten behoeve van de tabernakel van hun God werd de stad in brand gestoken. En dat allemaal omdat hun God dat land voor hen had uitgezocht. Eigenlijk helemaal geen leuk bijbelverhaal, meer een slecht voorbeeld de wil van een God blindelings uit te voeren. Het rode draadje uit het raam van Rachab de hoer vond ik als kind zijnde best wel spannend, dat er in het verhaal zoveel onschuldigen gedood werden daar stond je niet bij stil, het ging om Gods volk en Zijn heilige wil en daarbij was alles geoorloofd wat Hij beval. De Joden waren "zijn" volk omdat uit hen de Messias geboren zou worden en wat is een christen zonder Messias?
Mattheüs 21:

28 Wat dunkt u? Iemand had twee kinderen. Hij ging naar de eerste en zeide: Kind, ga en werk vandaag in de wijngaard.
29 En hij antwoordde en zeide: Ja, heer, maar hij ging niet.
30 Hij ging naar de tweede en sprak evenzo. En deze antwoordde en zeide: Ik wil niet, maar later kreeg hij berouw en ging toch.
31 Wie van de twee heeft de wil van zijn vader gedaan? Zij zeiden: De laatste. Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, de tollenaars en de hoeren gaan u voor in het Koninkrijk Gods.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.