Hoe goed ken je de Bijbel ?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Petra »

Michelangelo schreef: 10 okt 2021, 09:21 Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe vaak je de bijbel gelezen hebt? En hoe lang geleden voor het laatst. Ik, als enthousiast bijbel lezer, zou dat graag van iedereen hier willen weten.
Ja natuurlijk mag je dat vragen!
Ik ben ook benieuwd naar alle antwoorden.

Ikzelf ben denk ik op dit forum degene met de minste bijbelkennis. Weet je dat ook weer.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Robert Frans »

Heb zelf de Bijbel al een paar keer helemaal doorgelezen, gemiddeld 1 a 2 hoofdstukken per dag. Ik weet daardoor vrij goed wat erin staat en ook wat er níét instaat. Precieze hoofdstukken of verzen van bepaalde gedeelten kan ik echter niet zonder meer uit het hoofd opnoemen, maar van de meest bekende gedeelten meestal wel de boeken waarin ze staan.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Michelangelo »

Petra schreef: 10 okt 2021, 09:40
Michelangelo schreef: 10 okt 2021, 09:21 Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe vaak je de bijbel gelezen hebt? En hoe lang geleden voor het laatst. Ik, als enthousiast bijbel lezer, zou dat graag van iedereen hier willen weten.
Ja natuurlijk mag je dat vragen!
Ik ben ook benieuwd naar alle antwoorden.

Ikzelf ben denk ik op dit forum degene met de minste bijbelkennis. Weet je dat ook weer.
Ik lees 'm 3 á 4x per jaar. En dan bedoel ik de hele bijbel. Dus ook Zephaniah en Nahum en Klaagliederen. Probeer telkens een andere vertaling te lezen.
Ik kan alle 66 boektitels opsommen. Nu zal iedereen zeggen: waar slaat dat nou op? Dat vond ik vroeger ook. Totdat ik erachter kwam dat ik niet verder kwam dan een slordige 10 boeken. Dat waren ook de boeken die ik toen las.
Probeer het voor jezelf maar eens. Confronterende bezigheid.
Losse verzen opdreunen kan ik niet. Ik lees altijd het hele boek. Context is alles.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Maria K »

In de eerste 20 jaar van mijn leven heb ik elke dag Bijbel teksten aangehoord na het middageten en 's zondags driemaal.
De tweede maal in de kerk.
De derde maal de kinderbijbel na het avondeten. Zolang omdat er kinderen na mij volgden.
Basisschool 6 jaar 5x per week een kinderbijbel verhaal, waar de volgende dag vragen over werden gesteld, die je om de beurt moest beantwoorden.
Daarna jaren niet zelf gelezen, maar me wel veel herinnerd.

Dit alles heeft een fikse impact gecreëerd op mijn gedachteleven, zeker al vanaf mijn 10e jaar, maar kan al eerder zijn geweest.
Sinds ik via de middelbare school meer kennis heb aangereikt gekregen ben ik me steeds meer gaan interesseren in het gedachteleven van andere milieus, volkeren, culturen en religies. Zowel wat "feiten" kennis betreft, als ook via wereld filosofieën.

Een jaar of dertig geleden heb ik de eerste 5 boeken doorgenomen en vooral bestudeerd op chronologische volgorde.
Toen ervaarde ik voor het eerst en heel duidelijk, dat in de Bijbel vaak de woorden heel anders zijn geschreven dan de indruk die het naliet door de interpretaties vanuit de kinderbijbel en de preken, die ik ooit aanhoorde en de christelijke (kinder-)boeken, die ik heel veel had gelezen.
Het zelf lezen heeft me toen de ogen geopend voor wat we feitelijk altijd aangeleerd hebben gekregen, maar vooral ook wat er werd verdonkeremaand.

Sinds ik ruim 10 jaar geleden steeds vaker ging forummen op christelijke en vrijdenkers sites ben ik steeds intensiever op zoek gegaan.
Dat aan de hand van teksten, die me aangereikt werden en via steekwoorden uit mijn herinneringen.
Google maakt het steeds gemakkelijker ook om allerlei commentaren tegen te komen, zowel van christelijke als van niet christelijke oorsprong.

En nu ik meer lees en ook meer actief ben op GG surf ik bijna elke dag wel één of meerdere keren over het www en lees allerlei soorten Bijbelvertalingen, commentaar daarop en krijg ik nogal wat verschillende soorten christelijke en anderszins spirituele pagina's onder ogen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Michelangelo »

Maria K schreef: 10 okt 2021, 10:20
Het zelf lezen heeft me toen de ogen geopend voor wat we feitelijk altijd aangeleerd hebben gekregen, maar vooral ook wat er werd verdonkeremaand.

Mooie uitspraak!!!
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Maria K »

Michelangelo schreef: 10 okt 2021, 10:14 Losse verzen opdreunen kan ik niet. Ik lees altijd het hele boek.
Context is alles.
Vaak wel ja.
Losse verzen haken er vaak in, maar zijn vaak multi-interpretabel.
Als ik de context ken en de woorden positief kan waarderen, vind ik de kern ervan het belangrijkste.
En zal ik ze kunnen herhalen, zoals met tegeltjeswijsheden.

Roepen de verzen vragen bij op over hoe de woorden, zoals ik ze ken, gebruikt worden, dan zeggen me de losse woorden niets, als ik ze niet in de context geplaatst zie.
En die context is in mijn idee vaak groter dan alleen de tekst ervoor of erna, maar niet eindeloos en de hele bijbel door.
Dat laatste alleen als ook in de Bijbel zelf de relatie duidelijk wordt gelegd, zoals een direct verwijzen naar "de wet en de profeten".
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Vreugdevol »

Lees eigenlijk nooit in chronologische volgorde, weet en ken wel de gehele bijbel.

Normaal gesproken dagelijks mee bezig in gedachten, nu lees ik af en toe een psalm.

Kijk ook veel christenen op YouTube die ermee bezig zijn en leer van hun lessen, verbazingwekkend hoeveel lessen één stuk kan bevatten.

Uiteindelijk raakt de werkelijkheid en de onwerkelijk (naar de mens gesproken) elkaar in de mens Jezus Christus mijn God.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door peda »

Ik lees de bijbel uitsluitend theologisch thema gericht en dan begeleid met een karrevracht aan theologische literatuur waarbij op het thema wordt ingegaan. Zelf verzen interpreteren, zonder enige kennis van datgene dat anderen reeds hebben doordacht, doe ik nooit.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door dingo »

Ik denk dat ik de bijbel vrij goed ken ook al kan ik geen boeken en verzen opdreunen. Dat hoeft ook niet meer met een bijbelwebsite en bijbelapp met zoekfunctie. En inderdaad context is alles in de bijbel dus aan teksten plukken en naar behoefte op maat maken heb je niet zoveel.

Kinderbijbels zijn denk ik een noodzakelijk kwaad omdat de bijbel nu eenmaal geen eenvoudig boek is (beter gezegd geen verzameling eenvoudige boeken).

Overigens werd er bij ons thuis na het avondeten de bijbel van voor tot achter door gelezen. Dat was inclusief Hooglied en bijvoorbeeld Ezechiël wat bij de vaak mee etende vrienden en vriendinnen nog weleens verbazing (en verlegenheid) opriep.
Spreuken 26:4
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Michelangelo »

peda schreef: 10 okt 2021, 10:45 Ik lees de bijbel uitsluitend theologisch thema gericht en dan begeleid met een karrevracht aan theologische literatuur waarbij op het thema wordt ingegaan. Zelf verzen interpreteren, zonder enige kennis van datgene dat anderen reeds hebben doordacht, doe ik nooit.
Maar dan ontgaat je toch de schoonheid van de bijbel? Dan voel je toch nooit meer tranen branden in je ogen? Hoe hou je dat vol?
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door peda »

Michelangelo schreef: 10 okt 2021, 11:01
peda schreef: 10 okt 2021, 10:45 Ik lees de bijbel uitsluitend theologisch thema gericht en dan begeleid met een karrevracht aan theologische literatuur waarbij op het thema wordt ingegaan. Zelf verzen interpreteren, zonder enige kennis van datgene dat anderen reeds hebben doordacht, doe ik nooit.
Maar dan ontgaat je toch de schoonheid van de bijbel? Dan voel je toch nooit meer tranen branden in je ogen? Hoe hou je dat vol?
Ik ben een agnost met theologische belangstelling en geen gelovige met gerichtheid op God. Een essentieel verschil in God-benadering. God uitsluitend in theorie ( peda ) of God in de levende persoonlijke praktijk ( Michelangelo ) . Van dat laatste heb ik geen kaas gegeten.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Maria K »

dingo schreef: 10 okt 2021, 10:58 Overigens werd er bij ons thuis na het avondeten de bijbel van voor tot achter door gelezen. Dat was inclusief Hooglied en bijvoorbeeld Ezechiël wat bij de vaak mee etende vrienden en vriendinnen nog weleens verbazing (en verlegenheid) opriep.
:)

Bij ons ook, inclusief de saaie geslachtregisters.

Heerlijk als vrienden mee mogen eten.
Ze bleven graag terugkomen?
Bij ons ook.
Waar er voor 9 (later een tijd met 10 met oma erbij) voldoende werd ingekocht en gekookt en gegeten tot je vol zit, was er altijd wel wat over en kon er altijd een elfde aan tafel bij schuiven.
De kleintjes gingen aan het kindertafeltje.
De gasten waren overigens meestal ook van christelijke huize.

Alleen een oom en tante niet.
Mijn oom maakte weleens een opmerking zoals: "Wel je oogjes dichthouden hè, als er gebeden wordt."
Met een knipoog erbij, omdat hij je betrapt had. :lol:
Maar ook om zijn broer, mijn vader, duidelijk te maken dat hij het allemaal maar onzin vond, maar dat niet naar de kinderen toe zo wilde laten blijken. ;)

Verder paste hij zich goed aan, ik denk dankzij mijn tante.
Zij krijgt daarvoor alsnog postuum van mij een bloemetje. :flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door J-W »

Ik ken de bijbel aardig goed, goed genoeg om er niet meer in te lezen. Hooguit om er wat in op te zoeken hoe het ook al weer zat. En daar is https://www.statenvertaling.net/ met zijn zoekfunctie ideaal voor.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Snelheid »

Michelangelo schreef: 10 okt 2021, 11:01
peda schreef: 10 okt 2021, 10:45 Ik lees de bijbel uitsluitend theologisch thema gericht en dan begeleid met een karrevracht aan theologische literatuur waarbij op het thema wordt ingegaan. Zelf verzen interpreteren, zonder enige kennis van datgene dat anderen reeds hebben doordacht, doe ik nooit.
Maar dan ontgaat je toch de schoonheid van de bijbel? Dan voel je toch nooit meer tranen branden in je ogen? Hoe hou je dat vol?
Tja de Heilige Schrift de Bijbel zoals de protestanten dat noemen is al zo geen hand boek en het een beetje doorlezen daar heeft men weinig aan het gaat wat zit er achter de teksten ------beloften,troost,Hem door Zijn Woord waar leren kennen, enz enz enz,dan kan inderdaad de ontroering toe slaan, en gaat men schouwen in het harts geheimenis Gods in met het ingaan ten eeuwige leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door hopper »

Interessante stelling. Je kunt de bijbel 20 maal gelezen hebben en de bijbel nog steeds niet 'kennen'.

Dus afkomen met 'leesuren' biedt qua 'kennen' geen uitkomst.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Leon »

hopper schreef: 10 okt 2021, 16:20 Interessante stelling. Je kunt de bijbel 20 maal gelezen hebben en de bijbel nog steeds niet 'kennen'.

Dus afkomen met 'leesuren' biedt qua 'kennen' geen uitkomst.
Ik dacht op een gegeven moment, met lezen van de Bijbel, genoeg te weten. Wanneer weet je genoeg? Nog steeds als ik advies nodig heb sla ik de Bijbel open. En vaak al gelijk is op die pagina een antwoord te vinden. Hoe dat precies werkt? Geen idee, maar ik geloof er in.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 10 okt 2021, 16:20 Interessante stelling. Je kunt de bijbel 20 maal gelezen hebben en de bijbel nog steeds niet 'kennen'.

Dus afkomen met 'leesuren' biedt qua 'kennen' geen uitkomst.
Idd ja.
Evenals de kwantummechanica. Of nee dat is nog erger hoe meer ik erover lees hoe minder ik ervan snap. ;) :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Michelangelo »

Petra schreef: 10 okt 2021, 17:49
hopper schreef: 10 okt 2021, 16:20 Interessante stelling. Je kunt de bijbel 20 maal gelezen hebben en de bijbel nog steeds niet 'kennen'.

Dus afkomen met 'leesuren' biedt qua 'kennen' geen uitkomst.
Idd ja.
Evenals de kwantummechanica. Of nee dat is nog erger hoe meer ik erover lees hoe minder ik ervan snap. ;) :lol:
Bij iedere herlezing ontdek je nieuwe dingen en pel je weer een laagje van de bijbel af. Maar omdat niet bekend is hoeveel lagen er zijn kan men dus ook niet weten hoeveel gekend wordt. Daarom stopt bijbel lezen nooit. Telkens weer opnieuw, een leven lang. Blijft boeien.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Mullog »

Je kunt de bijbel vaak lezen maar betekent dit ook dat je kunt plaatsen wat er staat? Ofwel, wat wordt er bedoeld met de vraag "Hoe goed ken je de bijbel ?".
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 10 okt 2021, 17:59 Je kunt de bijbel vaak lezen maar betekent dit ook dat je kunt plaatsen wat er staat? Ofwel, wat wordt er bedoeld met de vraag "Hoe goed ken je de bijbel ?".
Goed genoeg om je erop te beroepen?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door callista »

Mullog schreef: 10 okt 2021, 17:59 Je kunt de bijbel vaak lezen maar betekent dit ook dat je kunt plaatsen wat er staat? Ofwel, wat wordt er bedoeld met de vraag "Hoe goed ken je de bijbel ?".
Door alleen maar de
Bijbel te lezen en de teksten in je hoofd te prenten leer je feitelijk niets.
Daarvoor zal je meer onderzoek moeten doen.....over de geschiedenis en de achtergronden van het geschrevene...o.a.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 10 okt 2021, 16:20 Interessante stelling. Je kunt de bijbel 20 maal gelezen hebben en de bijbel nog steeds niet 'kennen'.

Dus afkomen met 'leesuren' biedt qua 'kennen' geen uitkomst.
Klopt helemaal wat je zegt.
Maar als christen zijnde zul je wel moeten weten, dat het enige waarop je je hele geestelijke hebben en houden en je geloof stoelt, de Bijbel is.

Soms is het dan wel handig om slechts een paar teksten te kennen, die evengoed als tegeltjes wijsheden zouden kunnen dienen.
Of gepikte Lao Tse uitspraken. ;)
(6e eeuw voor Christus)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Maria K »

Michelangelo schreef: 10 okt 2021, 17:54 Bij iedere herlezing ontdek je nieuwe dingen en pel je weer een laagje van de bijbel af. Maar omdat niet bekend is hoeveel lagen er zijn kan men dus ook niet weten hoeveel gekend wordt. Daarom stopt bijbel lezen nooit. Telkens weer opnieuw, een leven lang. Blijft boeien.
Dat heeft het meeste te maken met hetgeen jezelf bijleert van hetgeen je aan toe bent het op te pikken en daardoor steeds met een nieuw bril leest.
Dat heet rijping van kennis en voortschrijdend inzicht.
Totdat je tot de ontdekking komt, dat de Bijbel heeft verwoord wat ook al in veel andere oude geschriften te lezen was.
Maar dat niet alleen.
Totdat je tot de ontdekking komt, dat een kind met een beetje kennis en veel inzicht, je dat ook al had kunnen vertellen. ;)

Namelijk, dat je om tot de kern te komen. de essentie van wat je al die tijd dacht bij te leren, maar heel weinig nodig is en je het eigenlijk allemaal al lang wist.
Maar je pas helder ziet, als het licht er een keer op een andere manier op valt. :idea:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 10 okt 2021, 19:06
Totdat je tot de ontdekking komt, dat een kind met een beetje kennis en veel inzicht, je dat ook al had kunnen vertellen. ;)

Namelijk, dat je om tot de kern te komen. de essentie van wat je al die tijd dacht bij te leren, maar heel weinig nodig is en je het eigenlijk allemaal al lang wist.
Maar je pas helder ziet, als het licht er een keer op een andere manier op valt. :idea:
Ik denk dat je hiermee niet alleen de Bijbel maar ook Bijbelwetenschappers/Theologen, en liefhebbers daarvan ernstig tekort doet.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe goed ken je de Bijbel ?

Bericht door Leon »

Petra schreef: 10 okt 2021, 19:13
Maria K schreef: 10 okt 2021, 19:06
Totdat je tot de ontdekking komt, dat een kind met een beetje kennis en veel inzicht, je dat ook al had kunnen vertellen. ;)

Namelijk, dat je om tot de kern te komen. de essentie van wat je al die tijd dacht bij te leren, maar heel weinig nodig is en je het eigenlijk allemaal al lang wist.
Maar je pas helder ziet, als het licht er een keer op een andere manier op valt. :idea:
Ik denk dat je hiermee niet alleen de Bijbel maar ook Bijbelwetenschappers/Theologen, en liefhebbers daarvan ernstig tekort doet.
Ja inderdaad, toen ik “ode aan de verliezer” en “God en ik” van Alain Verheij las, begreep ik de Bijbel ook ineens anders.
[uit principe ben ik voor principes]