Water in wijn veranderen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Balthasar »

Petra schreef: 02 dec 2021, 07:49
Mart schreef: 01 dec 2021, 11:02 Omdat in profetieën over 'achariet haJamiem (de eindtijdsprofetieën) wijn een metaforische rol speelt en daarmee een directe verwijzing is naar Jezus' messiaanse ambities (net zoals zijn claim de Tempel snel af te breken en te herbouwen = de Tempel ''van Herodus'' te vervangen door de Tempel van Jezechki'el), de opstanding van de doden uit het boek Jezechki'el, de ezel waarmee Jezus Jeruzalem binnenrijdt (de enige messiaanse profetie die Jezus heeft vervuld), etc -- allen concepten die joden aan de messiaanse tijd doen denken en Jezus' ambities duidelijk maken.
Maar wat heeft wijn dan metaforisch met een messias te maken ?
De bijbelverwijzingen over vruchtbare grond die Balthasar noemde ?
Die verwijzingen gaan ook over wijn. Dat is zeg maar standaardrepertoire in de profetieën als ze de toekomstige heilstijd beschrijven.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mullog »

Balthasar schreef: 30 nov 2021, 21:42
Mullog schreef: 30 nov 2021, 13:03 En Carrier, hoewel een heel ander vakgebied, verkoopt geen onzin
Volgens mij kun jij dat niet beoordelen.

Ik vind het heel grappig hoe jij op het ene vakgebied een fringe-geleerde aanvalt, en op het andere juist favoriseert.
Jij weet niet of ik dat kan beoordelen en ik vind Capel geen fringe-geleerde. Ik ben alleen van mening dat Capel te lang uit de wetenschappelijke wereld is om van de actuele kennis op de hoogte te zijn en ik vind dat Capel een dubbele agenda heeft en dat dit blijkt op de manier waarop hij sommige feiten presenteert.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Petra »

peda schreef: 02 dec 2021, 08:05 Wanneer je de christelijke Jezus als de Beloofde Goddelijke Heiland ziet, dan is elke positieve uitdrukking in het O T wel te linken aan de Beloofde. Vruchtbare grond, goede vruchten, verbinden met het Goede door God Bedoelde Heil.
Omdat met de klassiek christelijke bril op het hoofd, Alles draait om het Goddelijk Heil ( Heilsboodschap ) , is de klassiek christelijke rode draad van het O T een voortgaande verwijzing naar dit DOEL.
Hi Peda,
Ja kennelijk. Maar bij Goddelijk Heil denk ik niet aan alcoholische drank.
Reclame maken voor alcohol is in onze maatschappij aan banden gelegd.
Het landt bij mij wat lastig, die associatie van alcohol met Heil/ het Goede leven.
Hoezeeeee weg met de reinigingsvaten we hebben liever wijn. Ik krijg dan van die gedachten... van Jezus die de wierook offering omtovert in een fijne joint.

Doet me aan deze denken.. :)
https://youtu.be/CdhzCUEyO_w
Robert Long - Jacob
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door peda »

Petra schreef: 03 dec 2021, 09:46
peda schreef: 02 dec 2021, 08:05 Wanneer je de christelijke Jezus als de Beloofde Goddelijke Heiland ziet, dan is elke positieve uitdrukking in het O T wel te linken aan de Beloofde. Vruchtbare grond, goede vruchten, verbinden met het Goede door God Bedoelde Heil.
Omdat met de klassiek christelijke bril op het hoofd, Alles draait om het Goddelijk Heil ( Heilsboodschap ) , is de klassiek christelijke rode draad van het O T een voortgaande verwijzing naar dit DOEL.
Hi Peda,
Ja kennelijk. Maar bij Goddelijk Heil denk ik niet aan alcoholische drank.
Reclame maken voor alcohol is in onze maatschappij aan banden gelegd.
Het landt bij mij wat lastig, die associatie van alcohol met Heil/ het Goede leven.
Hoezeeeee weg met de reinigingsvaten we hebben liever wijn. Ik krijg dan van die gedachten... van Jezus die de wierook offering omtovert in een fijne joint.

Doet me aan deze denken.. :)
https://youtu.be/CdhzCUEyO_w
Robert Long - Jacob
Hallo Petra,

Wijn was in het zeer oude verleden nagenoeg overal een "' godendrank "'. Ik lees in de gebruikte metaforen dan ook nergens een blasfemische betekenis. Ook bij het H Avondmaal werd de wijnbeker ter hand genomen, met doorwerking tot op heden met de verwijzing naar het edele bloed van J C.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Petra »

small brother schreef: 02 dec 2021, 12:26 Christus vervloekte de vijgeboom in Marcus 11:21...
Ik snap er weer niks van, wat is er mis met vijgen ? Wijn is Goed maar een vijg dan weer niet ..WHYYYYYYYY ????
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Petra »

peda schreef: 03 dec 2021, 10:44
Hallo Petra,

Ook bij het H Avondmaal werd de wijnbeker ter hand genomen, met doorwerking tot op heden met de verwijzing naar het edele bloed van J C.
Hi Peda,
Dat vond ik dus ook zoiets merkwaardigs. Die wijnbeker en dan bloed drinken.
Bloed offeren is niet goed maar net doen of je het drinkt dan weer wel.

Dus oké, wijn is godendrank.. maar bloed dan?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door peda »

Petra schreef: 03 dec 2021, 11:50
peda schreef: 03 dec 2021, 10:44
Hallo Petra,

Ook bij het H Avondmaal werd de wijnbeker ter hand genomen, met doorwerking tot op heden met de verwijzing naar het edele bloed van J C.
Hi Peda,
Dat vond ik dus ook zoiets merkwaardigs. Die wijnbeker en dan bloed drinken.
Bloed offeren is niet goed maar net doen of je het drinkt dan weer wel.

Dus oké, wijn is godendrank.. maar bloed dan?
Wanneer je te rade gaat bij de bijbel dan vind je het verband.
In Lukas 22 verzen 19-20 staat de Jezus opmerking tijdens het H Avondmaal weergegeven : Deze wijn is het bloed waarmede God een Nieuw Verbond sluit met de mensen. Het is mijn bloed ( Golgotha ) dat voor jullie werd uitgegoten.
Wijn----bloed-----Nieuwe Verbond ( in christelijke visie ).

Door velen wordt hier een link gelegd naar het in de Tenach geprofeteerde Nieuwe Verbond tussen God en de mensheid dat naar christelijke zicht middels Jezus werd gerealiseerd. Het oude verbond ( de 613 geboden ) voorbij, het nieuwe verbond ( Jezus + rechtvaardiging ) alle glorie.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Balthasar »

Mullog schreef: 03 dec 2021, 07:03
Balthasar schreef: 30 nov 2021, 21:42
Volgens mij kun jij dat niet beoordelen.

Ik vind het heel grappig hoe jij op het ene vakgebied een fringe-geleerde aanvalt, en op het andere juist favoriseert.
Jij weet niet of ik dat kan beoordelen en ik vind Capel geen fringe-geleerde. Ik ben alleen van mening dat Capel te lang uit de wetenschappelijke wereld is om van de actuele kennis op de hoogte te zijn en ik vind dat Capel een dubbele agenda heeft en dat dit blijkt op de manier waarop hij sommige feiten presenteert.
Capel kan mij niets schelen. Het gaat mij erom dat je op het ene vlak heel stellig onzinroepers aan de kant schuift (terecht m.i.) maar aan de andere kant in een ander vakgebied als nummer 1 expert opvoert. En gezien je posthistorie hier kun jij niet supergoed beoordelen of iemand op het gebied van geesteswetenschappen onzin uitkraamt.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Balthasar »

Petra schreef: 03 dec 2021, 09:46
peda schreef: 02 dec 2021, 08:05 Wanneer je de christelijke Jezus als de Beloofde Goddelijke Heiland ziet, dan is elke positieve uitdrukking in het O T wel te linken aan de Beloofde. Vruchtbare grond, goede vruchten, verbinden met het Goede door God Bedoelde Heil.
Omdat met de klassiek christelijke bril op het hoofd, Alles draait om het Goddelijk Heil ( Heilsboodschap ) , is de klassiek christelijke rode draad van het O T een voortgaande verwijzing naar dit DOEL.
Hi Peda,
Ja kennelijk. Maar bij Goddelijk Heil denk ik niet aan alcoholische drank.
Reclame maken voor alcohol is in onze maatschappij aan banden gelegd.
Het landt bij mij wat lastig, die associatie van alcohol met Heil/ het Goede leven.
Hoezeeeee weg met de reinigingsvaten we hebben liever wijn. Ik krijg dan van die gedachten... van Jezus die de wierook offering omtovert in een fijne joint.

Doet me aan deze denken.. :)
https://youtu.be/CdhzCUEyO_w
Robert Long - Jacob
Wijn en bier waren destijds veel normaler dan nu, omdat er vaak geen zuiver water beschikbaar was. Je moet ook bedenken dat dit soort dranken destijds een laag alcoholpercentage had omdat het werd aangelengd.

En verder heb ik bij wijn nog steeds de associatie van een copieus diner met belegen wijnen, heerlijk.
Petra schreef: 03 dec 2021, 11:47
small brother schreef: 02 dec 2021, 12:26 Christus vervloekte de vijgeboom in Marcus 11:21...
Ik snap er weer niks van, wat is er mis met vijgen ? Wijn is Goed maar een vijg dan weer niet ..WHYYYYYYYY ????
Er is niks mis met vijgen, dit is slechts een symbolische handeling. De vijgeboom in dit verhaal staat symbolisch voor Israël of de Joodse leiders.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door small brother »

Balthasar schreef: 03 dec 2021, 15:05
Petra schreef: 03 dec 2021, 11:47
Ik snap er weer niks van, wat is er mis met vijgen ? Wijn is Goed maar een vijg dan weer niet ..WHYYYYYYYY ????
Er is niks mis met vijgen, dit is slechts een symbolische handeling. De vijgeboom in dit verhaal staat symbolisch voor Israël of de Joodse leiders.
Wat een krachteloos gepraat. Waarom zou je de Joodse leiders erbij slepen.
De vijgeboom gaf geen vruchten, ook geen late (weinige) vruchten en daarom wordt deze vervloekt.
Dat is reële materie met een reële lading: alles op aarde heeft een nut en taak en een bestemming.

Diezelfde reële lading geldt ook geestelijk, maar dat is even materieel reëel:
Lucas 13:5-9
Ik zeg u: indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
En Hij zeide deze gelijkenis: Een zeker man had een vijgeboom,
geplant in zijn wijngaard; en hij kwam en zocht vrucht daarop, en vond ze niet.
En hij zeide tot den wijngaardenier: Zie, ik kome nu drie jaren, zoekende vrucht op dezen vijgeboom,
en vind ze niet; houw hem uit; waartoe beslaat hij ook onnuttelijk de aarde?
En hij, antwoordende, zeide tot hem: Heer, laat hem ook nog dit jaar,
totdat ik om hem gegraven en mest gelegd zal hebben;
En indien hij vrucht zal voortbrengen, laat hem staan;
maar indien niet, zo zult gij hem namaals uithouwen.


En diezelfde lading geldt ook geestelijk en overdrachtelijk:
Lucas 21:29-33
En Hij zeide tot hen een gelijkenis: Ziet den vijgeboom, en al de bomen.
Wanneer zij nu uitspruiten, en gij dat ziet, zo weet gij uit uzelven, dat de zomer nu nabij is.
Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet, dat het Koninkrijk Gods nabij is.
Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mullog »

Balthasar schreef: 03 dec 2021, 15:01
Mullog schreef: 03 dec 2021, 07:03
Jij weet niet of ik dat kan beoordelen en ik vind Capel geen fringe-geleerde. Ik ben alleen van mening dat Capel te lang uit de wetenschappelijke wereld is om van de actuele kennis op de hoogte te zijn en ik vind dat Capel een dubbele agenda heeft en dat dit blijkt op de manier waarop hij sommige feiten presenteert.
Capel kan mij niets schelen. Het gaat mij erom dat je op het ene vlak heel stellig onzinroepers aan de kant schuift (terecht m.i.) maar aan de andere kant in een ander vakgebied als nummer 1 expert opvoert. En gezien je posthistorie hier kun jij niet supergoed beoordelen of iemand op het gebied van geesteswetenschappen onzin uitkraamt.
Wat ik weet is dat ik onder andere dat boek van R.G. Price gelezen heb en dat de koppelingen die hij tussen de wonderen van Jezus en de wonderen in het OT legt niet uit de lucht gegrepen lijken. Als jij vindt dat dat allemaal onzin is dan zou ik zeggen, weerleg dat hele gedoe inhoudelijk of geef aan waar de vernietigende kritiek gevonden kan worden. Ik hou mij aanbevolen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door hopper »

Petra schreef: 03 dec 2021, 11:50

Dus oké, wijn is godendrank.. maar bloed dan?
Bloedwijn dan maar?


https://nl.wikipedia.org/wiki/Pleegzuster_Bloedwijn
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Inktvlam »

small brother schreef: 03 dec 2021, 16:32
Balthasar schreef: 03 dec 2021, 15:05
Er is niks mis met vijgen, dit is slechts een symbolische handeling. De vijgeboom in dit verhaal staat symbolisch voor Israël of de Joodse leiders.
Wat een krachteloos gepraat. Waarom zou je de Joodse leiders erbij slepen.
De vijgeboom gaf geen vruchten, ook geen late (weinige) vruchten en daarom wordt deze vervloekt.
Dat is reële materie met een reële lading: alles op aarde heeft een nut en taak en een bestemming.
Balthasar heeft gelijk. Die tekst heeft een diepere betekenis.
Er gaat een mooie symboliek schuil achter de vijgenboom die door Jezus wordt vervloekt. Die vijgenboom staat symbool voor een volk, een kerkelijke gemeente of een individueel mens, de bladeren staan voor de ceremoniën en de vruchten voor de goede werken van naastenliefde. In die vruchtloze vijgenboom zou je een ontaarde kerkgemeenschap kunnen zien die vol (zinloos) ceremoniegebladerte zit, maar waarachter vaak geen vrucht te zien is.
De betekenis gaat nog dieper. God heeft de vijgenboom geplant (zijn verbond met de joden) en na verloop van tijd die vijgenboom vervloekt omdat die niets dan bladeren voortbracht. Jezus heeft honger naar de vruchten. Hoewel God hem vele malen door goede tuinlieden liet bemesten (de profeten), gaf hij Hem toch geen vruchten!
De toevoeging in het Marcus-evangelie “want het was niet de tijd voor vijgen” (11:13) zou kunnen duiden op de eindtijd wanneer de joden wellicht wel zo ver zijn om de leer van Christus te aanvaarden en vrucht te dragen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Inktvlam »

Het joodse volk had gedacht dat de Messias de Romeinen zouden verdrijven. Zelfs Marie, de moeder van Jezus, was die mening toegedaan. Ook Johannes de Doper geloofde dat. De man die op Jezus wijzend, gezegd had: “zie het lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt” (Joh.1:29). Toen Johannes de Doper in de gevangenis belandde begon hij te twijfelen. Daarom liet hij zijn leerlingen aan Jezus vragen: “zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten?” (Mat.11:3). Maar “mijn rijk is niet van deze wereld”, liet Jezus meermaals weten.

Alle gebeurtenissen rond Jezus hebben tegelijkertijd ook een diepere geestelijke betekenis.
Dus ook de bruiloft te Kana en het wijnwonder hebben een diepere betekenis.
[16] In algemeen praktische zin echter getuigt deze bruiloftsgeschiedenis, die exact drie dagen na Mijn terugkomst uit de woestijn plaats vond, van de drie toestanden, die ieder mens door moet maken om tot de wedergeboorte des geestes te komen of om de levensbruiloft in het grote Kana van het hemelse Galiléa te bereiken.

[17] Die drie toestanden zijn: ten eerste de beheersing van het vlees; ten tweede de reiniging van de ziel door het levende geloof, wat alleen bereikt wordt door de werken der liefde, zonder welke het geloof dood is; ten derde de opwekking van de geest uit het graf van het gericht, dit wordt door het beeld van de opwekking van Lazarus het beste verzinnebeeld. Degene, die deze hiervoor genoemde punten goed indachtig blijft, zal hetgeen nu volgt beter kunnen begrijpen.

Hoofdstuk 11
[18] … zoals Mijn vasten in de woestijn de voorspelling was van de vervolging, die Mij in Jeruzalem door de tempel werd aangedaan, en de doop door Johannes, Mijn dood aan het kruis voorspelde, zo duidde deze bruiloft op Mijn opstanding, en dat teken werd een voorbeeld van de wedergeboorte des geestes tot het eeuwige leven.

[19] Want zoals Ik het water in wijn veranderde, zo zal ook door het woord uit Mijn mond het natuurlijke zinnelijke van de mens in de geest veranderd worden, als hij tenminste daarnaar leeft!

[20] Maar toch moet ieder in zijn hart de raad opvolgen, die Maria aan de dienaars gaf, toen zij zei: 'Wat Hij tegen jullie zeggen zal, doe dat!' Dan zal Ik ook aan een ieder datgene doen, wat Ik in Kana in Galiléa gedaan heb. Zij krijgen van Mij dan namelijk een echt teken, waaraan en waaruit ieder, die naar Mijn woord leeft, de wedergeboorte des geestes in zichzelf gemakkelijker herkennen kan.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/10/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mart »

Inktvlam schreef: 04 dec 2021, 20:37 Het joodse volk had gedacht dat de Messias de Romeinen zouden verdrijven.
Jezus was m.i. gewoon een apocalyptische jood met messiaanse ambities die onfortuinlijk door de Romeinen werd gekruisigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mullog »

Inktvlam schreef: 04 dec 2021, 20:36 ...
Er gaat een mooie symboliek schuil achter de vijgenboom die door Jezus wordt vervloekt.
...
Ik heb gelezen dat daar een verwijzing naar Hosea 9 in zit (uit de statenvertaling).
  • 10 Ik vond Israël als druiven in de woestijn, Ik zag uw vaderen als de eerste vrucht aan den vijgeboom in haar beginsel; maar zij gingen in tot Baäl-peor, en zonderden zich af tot die schaamte, en werden gans verfoeilijk naar hun boelerij.
  • 11 Aangaande Efraïm, hunlieder heerlijkheid zal wegvlieden als een vogel; van de geboorte, en van moeders buik, en van de ontvangenis af.
  • 12 Ofschoon zij hun kinderen mochten groot maken, Ik zal er hen toch van beroven, dat zij onder de mensen niet zullen zijn; want ook, wee hun, als Ik van hen zal geweken zijn!
  • 13 Efraïm is, gelijk als Ik Tyrus aanzag, die geplant is in een liefelijke woonplaats; maar Efraïm zal zijn kinderen moeten uitbrengen tot den doodslager.
  • 14 Geef hun, HEERE! Wat zult Gij geven? Geef hun een misdragende baarmoeder, en uitdrogende borsten.
  • 15 Al hun boosheid is te Gilgal, want daar heb Ik ze gehaat, om de boosheid van hun handelingen; Ik zal ze uit Mijn huis uitdrijven, Ik zal ze voortaan niet meer liefhebben; al hun vorsten zijn afvalligen.
  • 16 Efraïm is geslagen, hunlieder wortel is verdord, zij zullen geen vrucht voortbrengen; ja, ofschoon zij genereerden, zo zal Ik toch de gewenste vruchten van hun buik doden.
  • 17 Mijn God zal ze verwerpen, omdat zij naar Hem niet horen; en zij zullen omzwervende zijn onder de heidenen.
Elementen van deze tekst komen terug in het verhaal van de tempel uitdrijving. Het verdorren van de vijgenboom. Het uitdrijven uit het huis. Het volledig verdord zijn van de vijgenboom. Daarmee symboliserend dat het volk Israël en hun leiders en hun toenmalige leiders het verbruid hadden.

Als je het helemaal op Hosea terugvoert dan wordt daar ook gezegd waarom ze na de vernietiging van de tempel verder over de wereld verspreid werden (Hosea 9:17).
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 05 dec 2021, 13:57
Inktvlam schreef: 04 dec 2021, 20:36 ...
Er gaat een mooie symboliek schuil achter de vijgenboom die door Jezus wordt vervloekt.
...
Ik heb gelezen dat daar een verwijzing naar Hosea 9 in zit (uit de statenvertaling).
  • 10 Ik vond Israël als druiven in de woestijn, Ik zag uw vaderen als de eerste vrucht aan den vijgeboom in haar beginsel; maar zij gingen in tot Baäl-peor, en zonderden zich af tot die schaamte, en werden gans verfoeilijk naar hun boelerij.
  • 11 Aangaande Efraïm, hunlieder heerlijkheid zal wegvlieden als een vogel; van de geboorte, en van moeders buik, en van de ontvangenis af.
  • 12 Ofschoon zij hun kinderen mochten groot maken, Ik zal er hen toch van beroven, dat zij onder de mensen niet zullen zijn; want ook, wee hun, als Ik van hen zal geweken zijn!
  • 13 Efraïm is, gelijk als Ik Tyrus aanzag, die geplant is in een liefelijke woonplaats; maar Efraïm zal zijn kinderen moeten uitbrengen tot den doodslager.
  • 14 Geef hun, HEERE! Wat zult Gij geven? Geef hun een misdragende baarmoeder, en uitdrogende borsten.
  • 15 Al hun boosheid is te Gilgal, want daar heb Ik ze gehaat, om de boosheid van hun handelingen; Ik zal ze uit Mijn huis uitdrijven, Ik zal ze voortaan niet meer liefhebben; al hun vorsten zijn afvalligen.
  • 16 Efraïm is geslagen, hunlieder wortel is verdord, zij zullen geen vrucht voortbrengen; ja, ofschoon zij genereerden, zo zal Ik toch de gewenste vruchten van hun buik doden.
  • 17 Mijn God zal ze verwerpen, omdat zij naar Hem niet horen; en zij zullen omzwervende zijn onder de heidenen.
Elementen van deze tekst komen terug in het verhaal van de tempel uitdrijving. Het verdorren van de vijgenboom. Het uitdrijven uit het huis. Het volledig verdord zijn van de vijgenboom. Daarmee symboliserend dat het volk Israël en hun leiders en hun toenmalige leiders het verbruid hadden.

Als je het helemaal op Hosea terugvoert dan wordt daar ook gezegd waarom ze na de vernietiging van de tempel verder over de wereld verspreid werden (Hosea 9:17).
En als je doorleest, lees je ook dat God Israël nooit in de steek zal laten en al Zijn beloften aan Zijn volk zal vervullen. De verdorde vijgenboom houdt een stronk of wortel over die weer uitbloeit. Die trouw aan Israël is ook onze verzekering voor zijn trouw aan ons.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 05 dec 2021, 13:57
Inktvlam schreef: 04 dec 2021, 20:36 ...
Er gaat een mooie symboliek schuil achter de vijgenboom die door Jezus wordt vervloekt.
...
Ik heb gelezen dat daar een verwijzing naar Hosea 9 in zit (uit de statenvertaling).
  • 10 Ik vond Israël als druiven in de woestijn, Ik zag uw vaderen als de eerste vrucht aan den vijgeboom in haar beginsel; maar zij gingen in tot Baäl-peor, en zonderden zich af tot die schaamte, en werden gans verfoeilijk naar hun boelerij.
  • 11 Aangaande Efraïm, hunlieder heerlijkheid zal wegvlieden als een vogel; van de geboorte, en van moeders buik, en van de ontvangenis af.
  • 12 Ofschoon zij hun kinderen mochten groot maken, Ik zal er hen toch van beroven, dat zij onder de mensen niet zullen zijn; want ook, wee hun, als Ik van hen zal geweken zijn!
  • 13 Efraïm is, gelijk als Ik Tyrus aanzag, die geplant is in een liefelijke woonplaats; maar Efraïm zal zijn kinderen moeten uitbrengen tot den doodslager.
  • 14 Geef hun, HEERE! Wat zult Gij geven? Geef hun een misdragende baarmoeder, en uitdrogende borsten.
  • 15 Al hun boosheid is te Gilgal, want daar heb Ik ze gehaat, om de boosheid van hun handelingen; Ik zal ze uit Mijn huis uitdrijven, Ik zal ze voortaan niet meer liefhebben; al hun vorsten zijn afvalligen.
  • 16 Efraïm is geslagen, hunlieder wortel is verdord, zij zullen geen vrucht voortbrengen; ja, ofschoon zij genereerden, zo zal Ik toch de gewenste vruchten van hun buik doden.
  • 17 Mijn God zal ze verwerpen, omdat zij naar Hem niet horen; en zij zullen omzwervende zijn onder de heidenen.
Elementen van deze tekst komen terug in het verhaal van de tempel uitdrijving. Het verdorren van de vijgenboom. Het uitdrijven uit het huis. Het volledig verdord zijn van de vijgenboom. Daarmee symboliserend dat het volk Israël en hun leiders en hun toenmalige leiders het verbruid hadden.

Als je het helemaal op Hosea terugvoert dan wordt daar ook gezegd waarom ze na de vernietiging van de tempel verder over de wereld verspreid werden (Hosea 9:17).
En als je doorleest, lees je ook dat God Israël nooit in de steek zal laten en al Zijn beloften aan Zijn volk zal vervullen. De verdorde vijgenboom houdt een stronk of wortel over die weer uitbloeit. Die trouw aan Israël is ook onze verzekering voor zijn trouw aan ons.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mullog »

Willempie schreef: 05 dec 2021, 15:51
Mullog schreef: 05 dec 2021, 13:57
Ik heb gelezen dat daar een verwijzing naar Hosea 9 in zit (uit de statenvertaling).



Elementen van deze tekst komen terug in het verhaal van de tempel uitdrijving. Het verdorren van de vijgenboom. Het uitdrijven uit het huis. Het volledig verdord zijn van de vijgenboom. Daarmee symboliserend dat het volk Israël en hun leiders en hun toenmalige leiders het verbruid hadden.

Als je het helemaal op Hosea terugvoert dan wordt daar ook gezegd waarom ze na de vernietiging van de tempel verder over de wereld verspreid werden (Hosea 9:17).
En als je doorleest, lees je ook dat God Israël nooit in de steek zal laten en al Zijn beloften aan Zijn volk zal vervullen. De verdorde vijgenboom houdt een stronk of wortel over die weer uitbloeit. Die trouw aan Israël is ook onze verzekering voor zijn trouw aan ons.
Ook in het OT? Want dat gaat alleen over de Israëlieten, toch?
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 05 dec 2021, 17:01
Willempie schreef: 05 dec 2021, 15:51

En als je doorleest, lees je ook dat God Israël nooit in de steek zal laten en al Zijn beloften aan Zijn volk zal vervullen. De verdorde vijgenboom houdt een stronk of wortel over die weer uitbloeit. Die trouw aan Israël is ook onze verzekering voor zijn trouw aan ons.
Ook in het OT? Want dat gaat alleen over de Israëlieten, toch?
Ja, vooral in het OT doet God beloften aan Zijn volk, ondanks hun hardnekkige ongehoorzaamheid. En als God die beloftes niet zou houden, zouden wij gelovigen uit de heidenen al helemaal geen zekerheid van Zijn trouw kunnen hebben. God komt zijn beloftes na. Eén van Zijn beloftes was dat Hij Zijn volk, na de uitdrijving tussen de andere volkeren, weer op zou zoeken en terugbrengen naar hun eigen land. Dat zie je nu voor je eigen ogen gebeuren.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mullog »

Willempie schreef: 05 dec 2021, 17:08
Mullog schreef: 05 dec 2021, 17:01
Ook in het OT? Want dat gaat alleen over de Israëlieten, toch?
Ja, vooral in het OT doet God beloften aan Zijn volk, ondanks hun hardnekkige ongehoorzaamheid. En als God die beloftes niet zou houden, zouden wij gelovigen uit de heidenen al helemaal geen zekerheid van Zijn trouw kunnen hebben. God komt zijn beloftes na. Eén van Zijn beloftes was dat Hij Zijn volk, na de uitdrijving tussen de andere volkeren, weer op zou zoeken en terugbrengen naar hun eigen land. Dat zie je nu voor je eigen ogen gebeuren.
Maar christenen zijn niet Zijn volk. Dat zijn de Israëlieten. Pas in het NT "kapen" de christenen die rol. Alleen de claim dat Jezus de zoon van God is zou dat rechtvaardigen maar ik vraag mij af of daar voldoende grond voor is of echt dat zoiets echt hard te maken is.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 05 dec 2021, 17:22
Willempie schreef: 05 dec 2021, 17:08

Ja, vooral in het OT doet God beloften aan Zijn volk, ondanks hun hardnekkige ongehoorzaamheid. En als God die beloftes niet zou houden, zouden wij gelovigen uit de heidenen al helemaal geen zekerheid van Zijn trouw kunnen hebben. God komt zijn beloftes na. Eén van Zijn beloftes was dat Hij Zijn volk, na de uitdrijving tussen de andere volkeren, weer op zou zoeken en terugbrengen naar hun eigen land. Dat zie je nu voor je eigen ogen gebeuren.
Maar christenen zijn niet Zijn volk. Dat zijn de Israëlieten. Pas in het NT "kapen" de christenen die rol. Alleen de claim dat Jezus de zoon van God is zou dat rechtvaardigen maar ik vraag mij af of daar voldoende grond voor is of echt dat zoiets echt hard te maken is.
Ja, dat is echt heel echt hard te maken. Israël is en blijft Zijn volk, waarmee Hij een verbond is aangegaan dat Hij nooit kan of zal verbreken. De heidenen (niet-Israëlieten) mogen zich bij Israël en dat verbond aansluiten. Dat was duizenden jaren geleden al zo en dat is het nu nog steeds.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Mullog »

Willempie schreef: 05 dec 2021, 17:41
Mullog schreef: 05 dec 2021, 17:22
Maar christenen zijn niet Zijn volk. Dat zijn de Israëlieten. Pas in het NT "kapen" de christenen die rol. Alleen de claim dat Jezus de zoon van God is zou dat rechtvaardigen maar ik vraag mij af of daar voldoende grond voor is of echt dat zoiets echt hard te maken is.
Ja, dat is echt heel echt hard te maken. Israël is en blijft Zijn volk, waarmee Hij een verbond is aangegaan dat Hij nooit kan of zal verbreken. De heidenen (niet-Israëlieten) mogen zich bij Israël en dat verbond aansluiten. Dat was duizenden jaren geleden al zo en dat is het nu nog steeds.
Ik kan mijn vraag wel herhalen maar misschien moet je er eens over nadenken, ... buiten je kaders.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door Vreugdevol »

Willempie schreef: 05 dec 2021, 17:41
Mullog schreef: 05 dec 2021, 17:22
Maar christenen zijn niet Zijn volk. Dat zijn de Israëlieten. Pas in het NT "kapen" de christenen die rol. Alleen de claim dat Jezus de zoon van God is zou dat rechtvaardigen maar ik vraag mij af of daar voldoende grond voor is of echt dat zoiets echt hard te maken is.
Ja, dat is echt heel echt hard te maken. Israël is en blijft Zijn volk, waarmee Hij een verbond is aangegaan dat Hij nooit kan of zal verbreken. De heidenen (niet-Israëlieten) mogen zich bij Israël en dat verbond aansluiten. Dat was duizenden jaren geleden al zo en dat is het nu nog steeds.
Precies Willempie in Christus worden wij geestelijke joden, Israël blijft zijn volk maar vergis je niet Israëlieten zullen ook geloven moeten net als elk ander mens.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Water in wijn veranderen

Bericht door callista »

Dat is een christelijk gedachtegoed...
Joden moeten niets.. en de meesten zijn trouwens atheïst...

Dus blijven evangeliseren, opdringen en wensdenken heeft geen enkel nut...