"Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: 02 dec 2021, 19:53
Willempie schreef: 02 dec 2021, 18:05 En Hovind is helemaal nog zo belachelijk niet. Hij heeft alleen maar een andere overtuiging dan jij. En dan nog hoef je het helemaal niet volledig eens te zijn met alles wat hij zegt.
Als je verstand hebt van de dingen die hij zegt, weet je dat hij liegt. Wat hij zegt is ook niet voor experts bedoelt, maar voor de mensen die graag willen horen dat de experts ernaast zitten zodat ze hun geloof overeind kunnen houden.
En als je niet alles aan de belastingen opgeeft, kan je er nog een leuk zakcentje aan overhouden.
De enige redelijke reactie die ik hierop kan geven is nee. Je bent blijkbaar niet in staat hem inhoudelijk te weerleggen en komt dus met drogargumenten.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Vreugdevol »

Willempie schreef: 02 dec 2021, 17:58
Vreugdevol schreef: 02 dec 2021, 17:31

Boeit me eigenlijk niet. :)
Heel goed. Zelfs als je als enige overblijft, maar dat is gelukkig niet zo, hoef je je nog steeds niet aan te passen aan de meerderheid. De Bijbel zegt: Volg de meerderheid in het kwade niet na.
Precies, m.i is evolutie zoals die aan de dag als vandaag gepresenteerd wordt een misleiding.

Met waarheid heeft het niets te maken, de meeste experts en deskundigen in onze tijd zijn dwazer dan ooit.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 02 dec 2021, 18:00
Vreugdevol schreef: 02 dec 2021, 17:31

Boeit me eigenlijk niet. :)
Mij ook niet. Ik constateerde het alleen maar ;)


Opgelost, zijn we het toch nog ergens over eens. :lol:
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Bonjour »

Willempie schreef: 02 dec 2021, 19:59
Bonjour schreef: 02 dec 2021, 19:53
Als je verstand hebt van de dingen die hij zegt, weet je dat hij liegt. Wat hij zegt is ook niet voor experts bedoelt, maar voor de mensen die graag willen horen dat de experts ernaast zitten zodat ze hun geloof overeind kunnen houden.
En als je niet alles aan de belastingen opgeeft, kan je er nog een leuk zakcentje aan overhouden.
De enige redelijke reactie die ik hierop kan geven is nee. Je bent blijkbaar niet in staat hem inhoudelijk te weerleggen en komt dus met drogargumenten.
Die man heeft honderden claims neergelegd. Ik kan ze niet allemaal weerleggen. Maar ik hoorde ooit van hem dat er in de natuur geen elementen zwaarden dan Fe gemaakt konden worden. Met fusie kan je best zwaardere dingen maken. Heb zelf aan een experiment meegewerkt waar met Ar en Nd Pt gemaakt werd. Wij hebben dan een kernversneller nodig, de natuur kan het met een supernova. Dus ik weet dat hij dan liegt. Dus even dimmen svp.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: 02 dec 2021, 20:19
Willempie schreef: 02 dec 2021, 19:59

De enige redelijke reactie die ik hierop kan geven is nee. Je bent blijkbaar niet in staat hem inhoudelijk te weerleggen en komt dus met drogargumenten.
Die man heeft honderden claims neergelegd. Ik kan ze niet allemaal weerleggen. Maar ik hoorde ooit van hem dat er in de natuur geen elementen zwaarden dan Fe gemaakt konden worden. Met fusie kan je best zwaardere dingen maken. Heb zelf aan een experiment meegewerkt waar met Ar en Nd Pt gemaakt werd. Wij hebben dan een kernversneller nodig, de natuur kan het met een supernova. Dus ik weet dat hij dan liegt. Dus even dimmen svp.
Ja hoor. Ik dim al.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Eliyahu »

Mart schreef: 02 dec 2021, 15:46
ben db bd schreef: 01 dec 2021, 16:02 De Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit,...
:lol:

Probeer zo'n stelling eerst maar eens peer reviewed te krijgen 8-)
Bs"d

Is dat nog wat waard dan, peer review?

In het British Medical Journal is een artikel geplaatst wat zegt dat al het wetenschappelijke gezondheidsonderzoek geacht moet worden frauduleus te zijn tenzij het tegenovergestelde bewezen kan worden.

En dat gaat dan met name over peer reviewed artikelen: https://blogs.bmj.com/bmj/2021/07/05/ti ... otherwise/
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Eliyahu »

hopper schreef: 02 dec 2021, 12:23 Ik heb nog nooit iets wetenschappelijks kunnen ontdekken aan de bijbel. Wetenschappelijk is bijvoorbeeld aan te tonen dat de zondvloed nooit bestaan heeft. (En dat water nooit zal veranderen in wijn...lol..)
Bs"d

Wetenschappelijk kan je prima aantonen dat de zondvloed plaatsgevonden heeft.

Alleen al het feit dat elke oude cultuur een zondvloedoverlevering heeft met allemaal dezelfde elementen er in is een sterk bewijs dat het inderdaad plaatsgevonden heeft.
Wat we wel begrijpen kunnen is dat priesters in primitieve samenlevingen een bepaalde rol hadden. Als je jezelf een bepaald autoriteit als priester (of welke hoedanigheid dan ook) aanmeet, dan kun je het volk aansturen. En dat is dan ook wat er gebeurde in primitieve samenlevingen.
Hetzelfde gebeurt nu met zogenaamde "wetenschappers". Men vertelt het publiek dat een kikker in een prins veranderd is, en dat noemt men dan "wetenschap", en een groot gedeelte van de mensheid slikt dat als zoete koek.


Besnijden was mss wel een goede zaak in de woestijn. Water was immers schaars.
Ook nu is het nog heel nuttig. Mannen die besneden zijn die zich nooit wassen hebben een betere penishygiene dan onbesneden mannen die zich iedere dag wassen.
Daarbij verkleint het sterk de kans op heel wat geslachtsziektes waaronder AIDS. Het verkleint de kans op baarmoederhalskanker bij de partner van de besneden man, omdat besneden mannen de helft minder vaak met het HPV virus besmet zijn.
En je zegt dan gewoon dat het van God moet. Die truc werkt altijd bij goedgelovigen. Nou ja, dat is grosso modo de bijbel: instructies voor simpele boeren.
Nu noemt men het "wetenschap", ook al is het niet meer dan een filosofie, zoals bv de evolutietheorie, en dan accepteert de massa het zonder na te denken, want nadenken, daar is het overgrote deel van de mensheid niet erg goed in.
Tegenwoordig hebben we internet, dus hebben we geen priesters meer nodig. Zou je denken..... Toch zijn er nog gewoon evolutie-ontkenners,
Iedereen die daar een paar minuten over nadenkt die snapt dat het onzin is. Dat is nu ook keihard aangetoond met de duons, dual coding genes. Onmogelijk dat dat door toeval tot stand gekomen is.

Dan zijn er nog de dino's die 65 tot 200 miljoen jaar onder de grond gelegen zouden moeten hebben, en waar nog zachte delen in gevonden worden, zoals elastische pezen, soepele bloedvaten met daarin hemoglobine, en andere zachte delen.
Daarbovenop test elk dinokarkas positief voor C14, wat onmogelijk is als ze ouder zijn dan 100.000 jaar.

Dus iedereen met twee of meer werkende hersencellen die snapt dat die verhalen over "200 miljoen jaar oud" totale onzin zijn.
klimaat-ontkenners,
Hier zijn 1200 wetenschappers die de opwarming van de aarde ontkennen: https://www.clarkcountytoday.com/news/1 ... emergency/

Zijn die allemaal gek volgens jou?
corona-ontkenners enz. De simpele boeren zijn nog altijd onder ons, ze zijn alleen geen boer meer. De echte boer werkt namelijk met GPS, nauwkeurige weersvoorspellingen, veevoer programma's, analyses e.d.
En hoe werkt dat voor ze? Nu geen dreigende hongersnoden meer? Geen gigantisch oplopende voedselprijzen?
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 24 aug 2022, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Vreugdevol »

Eliyahu schreef: 24 aug 2022, 10:18
hopper schreef: 02 dec 2021, 12:23 Ik heb nog nooit iets wetenschappelijks kunnen ontdekken aan de bijbel. Wetenschappelijk is bijvoorbeeld aan te tonen dat de zondvloed nooit bestaan heeft. (En dat water nooit zal veranderen in wijn...lol..)
Bs"d

Wetenschappelijk kan je prima aantonen dat de zondvloed plaatsgevonden heeft.

Alleen al het feit dat elke oude cultuur een zondvloedoverlevering heeft met allemaal dezelfde elementen er in is een sterk bewijs dat het inderdaad plaatsgevonden heeft.
Wat we wel begrijpen kunnen is dat priesters in primitieve samenlevingen een bepaalde rol hadden. Als je jezelf een bepaald autoriteit als priester (of welke hoedanigheid dan ook) aanmeet, dan kun je het volk aansturen. En dat is dan ook wat er gebeurde in primitieve samenlevingen.
Hetzelfde gebeurt nu met zogenaamde "wetenschappers". Men vertelt het publiek dat een kikker in een prins veranderd is, en dat noemt men dan "wetenschap", en een groot gedeelte van de mensheid slikt dat als zoete koek.


Besnijden was mss wel een goede zaak in de woestijn. Water was immers schaars.
Ook nu is het nog heel nuttig. Mannen die besneden zijn die zich nooit wassen hebben een betere penishygiene dan onbesneden mannen die zich iedere dag wassen.
Daarbij verkleint het sterk de kans op heel wat geslachtsziektes waaronder AIDS. Het verkleint de kans op baarmoederhalskanker bij de partner van de besneden man, omdat besneden mannen de helft minder vaak met het HPV virus besmet zijn.
En je zegt dan gewoon dat het van God moet. Die truc werkt altijd bij goedgelovigen. Nou ja, dat is grosso modo de bijbel: instructies voor simpele boeren.
Nu noemt men het "wetenschap", ook al is het niet meer dan een filosofie, zoals bv de evolutietheorie, en dan accepteert de massa het zonder na te denken, want nadenken, daar is het overgrote deel van de mensheid niet erg goed in.
Tegenwoordig hebben we internet, dus hebben we geen priesters meer nodig. Zou je denken..... Toch zijn er nog gewoon evolutie-ontkenners,
Iedereen die daar een paar minuten over nadenkt die snapt dat het onzin is. Dat is nu ook keihard aangetoond met de duons, dual coding genes. Onmogelijk dat dat door toeval tot stand gekomen is.

Dan zijn er nog de dino's die 65 tot 200 miljoen jaar onder de grond gelegen zouden moeten hebben, en waar nog zachte delen in gevonden worden, zoals elastische pezen, soepele bloedvaten met daarin hemoglobine, en andere zachte delen.
Daarbovenop test elk dinokarkas positief voor C14, want onmogelijk is als ze ouder zijn dan 100.000 jaar.

Dus iedereen met twee of meer werkende hersencellen die snapt dat die verhalen over "200 miljoen jaar oud" totale onzin zijn.
klimaat-ontkenners,
Hier zijn 1200 wetenschappers die de opwarming van de aarde ontkennen: https://www.clarkcountytoday.com/news/1 ... emergency/

Zijn die allemaal gek volgens jou?
corona-ontkenners enz. De simpele boeren zijn nog altijd onder ons, ze zijn alleen geen boer meer. De echte boer werkt namelijk met GPS, nauwkeurige weersvoorspellingen, veevoer programma's, analyses e.d.
En hoe werkt dat voor ze? Nu geen dreigende hongersnoden meer? Geen gigantisch oplopende voedselprijzen?
Helemaal eens. :thumb1:
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Barnabas »

Petra schreef: 02 dec 2021, 06:15
ben db bd schreef: 01 dec 2021, 16:02 Aangaande dat profetisch weten, lijkt mij dat bijv. het boek Openbaring ver boven het gangbare weten van destijds uitgaat. Voor de '1984' cultuur van bijv. Op.13 is men toch ook nu pas op het benodigde technische niveau aan het komen? Het boek 'Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit, toont drs. Ben Hobrink aan - laat voor mij ook geen spaan van deze stelling heel hoor.
Ik heb dat boek opgezocht omdat ik me afvroeg wat er dan voor Wetenschappelijks staat in de bijbel.

https://docplayer.nl/13052461-Moderne-w ... ijbel.html
1. Het unieke van de wetten van Mozes. Sociale wetten en de taal van de Bijbel
2. Bestrijding van epidemieën
3. Hygiëne (Baden, kleren wassen, het nut van de besnijdenis)
4. Voeding (Welke dieren mag je eten, verbod op aas, bloed, vet)
5. Natuurwetenschappen (De ark van Noach, Een wereldwijde zondvloed, De aarde, Sterrenkunde, Kansberekeningen)
6. Schepping of Evolutie (Moderne biologie, Geologie, Natuurwetten, Aanwijzingen voor een jonge aarde. Het Scheppings- en Zondvloedmodel)
7. De betrouwbaarheid van de Bijbel
8. Nog enkele feiten (Landbouw en milieu, Zorg voor arbeiders en gastarbeiders, Verschil tussen Mozes en Hammoerabi, Het bestaan van God is niet te bewijzen)



Hier meerdere recensies erover:
https://www.vergadering.nu/boekhobrinkmoderne.htm



Nou heb ik er nog niet gelezen, alleen gekeken naar de inhoud, waar het over gaat, maar het eerste wat ik me afvroeg toen ik de inhoud tikte... als die besnijdenis zo nuttig is, waarom heeft God dat dan niet zo geschapen ?
Nu is het net alsof God het niet goed heeft geschapen en er een medische ingreep nodig is om het te verbeteren.
(Overigens.. naar mijn weten is het helemaal geen verbetering).
Dus je stelling is dat de besnijdenis geen verbetering is en het enige argument dat ik zie is een indirecte opmerking dat God de mens onbesneden heeft gemaakt? Is dat juist?
Het is ook geen verbetering.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Mart »

Barnabas schreef: 27 aug 2022, 20:32
Petra schreef: 02 dec 2021, 06:15...
...
Hallo Barnabas. Petra is permanent gebanned (een ban zonder einddatum) -- een respons van haar zul je dus niet krijgen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: "Moderne wetenschap in de Bijbel' - de Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit".

Bericht door Yours »

Edit: verwijderd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens