<> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:maar wereld in de zin van verstrooiing onder de volkeren.... >> volkeren was ook weer zee....

Vervalt daarmee niet het verschil tussen de parel en de schat?
Dat dacht ik eerst eigenlijk ook, maar de positie van de parel in de zee, ik heb dat ook nader toegelicht, , en de schat genoemd in de teksten, doelend op het volk Israël en de uitspraak "het land is MIjn" vaak gezegd vanuit de vertaling van het woord "eretz", door God Zelf geeft voor mij aan dat er een onderscheid is in deze gelijkenis, misschien niet altijd maar hier wel, want zoals ik uitleg spreekt de parel van de veelkleurige wijsheid en nog wat aspecten en kenmerken die niet van Israël wordt gezegd en wat ook belangrijk is en hier onderbelicht door mij is de vraag wat je onder "Israël" moet verstaan, maar dat dwaalt teveel af van dit onderwerp.
Want dat er veel valt te zeggen over het verschil tussen de 10 en de 2 stammen en het ontstaan van die parel temidden van de zee staat in het laatste gedeelte van dit hoofdstuk waar de Here Jezus vertrok en naar Zijn vaderland terug ging, waar Hij ondervraagd werd terwijl deze ondervragers wisten dat Hij 4 broers had en een paar zusters en wiens zoon Hij was, en waar Hij zegt dat een profeet niet in Zijn lang geëerd werd, waarmee gezegd dat Hij wel in het buitenland werd gewaardeerd en geloofd.
Ik dwaal even af omdat de schat onder de volkeren niet uitsluitend wijst naar de 2 stammen, maar voornamelijk naar de 10 stammen.
En dat is heel interessant om dat nog eens te belichten, omdat dat duidelijk een schat is verborgen in de wereldakker, maar ook vanuit die 10 stammen ontstaat de Gemeente en dan zijn we dus weer bij die parel. En in die zin vervalt het verschil niet, maar is er een overlapping en dat kan ik wel verklaren, maar dat is weer een flinke uiteenzetting over vers 54 - 58. Zoals ik eerder al zei, er zijn in de Bijbel vaak dubbele toepassingen.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Volgens mij wordt het tijd voor een schema met groepen mensen en periodes, anders is het niet te volgen.

Ik heb nou al:

- Israël (loopt dat vanaf de worsteling van Jakob?)
- 2-stammenrijk / 10-stammenrijk (waarbij 10-stammenrijk onder Gemeenste valt?)
- Israël na de verstrooiing
- de volkerenzee waarover Israël verstrooid wordt
- dan hebben we natuurlijk ook nog gelovigen die uit de volkerenzee worden opgevist maar niet bij Israël horen, en die zullen dan ook wel bij de Gemeente horen?

Ik krijg het idee dat jij daarvoor al een soort raamwerk hebt, en dat je dan daarna gaat kijken hoe je de gelijkenissen zo kunt interpreteren dat dit jouw raamwerk zou ondersteunen. Verder kijk je voor de interpretatie van delen van die gelijkenissen naar hoe een woord ergens anders in de bijbel wordt gebruikt. Ik weet niet of ik het wel altijd even voor de hand liggend vindt dat de betekenis op de ene plek en op de andere plek in de bijbel per sé overeenkomstig moet zijn.

Staat er ergens op internet een schema?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wilsophie schreef:
BdO schreef:verwijst nou de schat naar het volk Israel? Of de akker? Of beide? Zit er ook verschil in waar de akker en de schat naar verwijzen?
De akker is de wereld, ik meen dat dit zelfs een letterlijk citaat uit de Bijbel is.... dus dat verwijst niet naar Israël, maar in die akker is de schat verborgen en dat wijst op de verstrooiing van Israël onder de volkeren.
Dus de akker verwijst naar de wereld en de schat naar Israël en omdat het woord anders vertaald is in het OT n.l. in eigendom o.a. heb ik een rijtje Bijbelteksten genoemd waar over Israël als "schat" wordt gesproken, ter onderscheiding van de parel in de zee.
Dank voor je vraag.
Moet je wel het wereldbeeld van die tijd er bij halen natuurlijk.
Ze wisten toen nog niet van het bestaan van Zeewolde en Urk vrees ik :clown:
Dus: historische bronnen betrekken bij de uitleg.
Sta jij daar voor open?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:Volgens mij wordt het tijd voor een schema met groepen mensen en periodes, anders is het niet te volgen.

Ik heb nou al:

- Israël (loopt dat vanaf de worsteling van Jakob?)
- 2-stammenrijk / 10-stammenrijk (waarbij 10-stammenrijk onder Gemeenste valt?)
- Israël na de verstrooiing
- de volkerenzee waarover Israël verstrooid wordt
- dan hebben we natuurlijk ook nog gelovigen die uit de volkerenzee worden opgevist maar niet bij Israël horen, en die zullen dan ook wel bij de Gemeente horen?

Ik krijg het idee dat jij daarvoor al een soort raamwerk hebt, en dat je dan daarna gaat kijken hoe je de gelijkenissen zo kunt interpreteren dat dit jouw raamwerk zou ondersteunen. Verder kijk je voor de interpretatie van delen van die gelijkenissen naar hoe een woord ergens anders in de bijbel wordt gebruikt. Ik weet niet of ik het wel altijd even voor de hand liggend vindt dat de betekenis op de ene plek en op de andere plek in de bijbel per sé overeenkomstig moet zijn.

Staat er ergens op internet een schema?
Je suggesties in het rijtje en de toevoeging van "opvissen" is niet zoals ik het heb neergeschreven in de gelijkenis van de schat en de parel.
Er is wel een onderscheid in de Bijbel in de Gemeente van Eerstelingen, vormend het Lichaam van Christus en Israël en de 3e groep is de volkeren.
Dat is geen schema, dat zijn onderscheidingen in de Bijbel.

Een raamwerk heb ik niet, maar als je iets meer wilt weten over hoe God altijd Dezelfde is, maar niet altijd hetzelfde handelt kom je terecht in de bedelingenleer.
Daar zal wel genoeg van op internet staan, dat weet ik zo even niet. Paulus noemt het woord "bedeling" in zijn brieven.

Woordstudie in de Bijbel is inderdaad om een bepaald woord in de Bijbel op te zoeken en de grondtekst erbij te nemen om zo een woord elders in een tekst te kunnen plaatsen en begrijpen dat is eigenlijk een algemeen bekend gegeven t.a.v. Bijbelstudie. Het is bijna altijd overeenkomstig door de hele Bijbel heen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Riemer schreef:
Wilsophie schreef:
BdO schreef:verwijst nou de schat naar het volk Israel? Of de akker? Of beide? Zit er ook verschil in waar de akker en de schat naar verwijzen?
De akker is de wereld, ik meen dat dit zelfs een letterlijk citaat uit de Bijbel is.... dus dat verwijst niet naar Israël, maar in die akker is de schat verborgen en dat wijst op de verstrooiing van Israël onder de volkeren.
Dus de akker verwijst naar de wereld en de schat naar Israël en omdat het woord anders vertaald is in het OT n.l. in eigendom o.a. heb ik een rijtje Bijbelteksten genoemd waar over Israël als "schat" wordt gesproken, ter onderscheiding van de parel in de zee.
Dank voor je vraag.
Moet je wel het wereldbeeld van die tijd er bij halen natuurlijk.
Ze wisten toen nog niet van het bestaan van Zeewolde en Urk vrees ik :clown:
Dus: historische bronnen betrekken bij de uitleg.
Sta jij daar voor open?

Als de vraag aan mij gesteld wordt, ja ik sta natuurlijk open voor die historische bronnen. Ik heb ze ook in mijn bezit.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:- Israël (loopt dat vanaf de worsteling van Jakob?)
- 2-stammenrijk / 10-stammenrijk (waarbij 10-stammenrijk onder Gemeenste valt?)
- Israël na de verstrooiing
- de volkerenzee waarover Israël verstrooid wordt
- dan hebben we natuurlijk ook nog gelovigen die uit de volkerenzee worden opgevist maar niet bij Israël horen, en die zullen dan ook wel bij de Gemeente horen?
Israël is natuurlijk ooit opgesplitst in het 2 stammenrijk onder Rehabeam en het 10 stammenrijk onder Jerobeam.
Er is een wegvoering geweest in ballingschap en hoe ze terug gekomen zijn staat in de profeten vermeld.
Met een sprong naar het heden zijn die 10 stammen nooit teruggekeerd en hoe hun "lijn" in de geschiedenis is gelopen heeft men tamelijk goed kunnen achterhalen, ik haalde de Angelsaksische volkeren aan en eigenlijk zou je ook de geschiedenis van de Kelten moeten onderzoeken.
Het schijnt al zo dat bij de doortocht door de Schelfzee een groot aantal een andere richting is ingeslagen dan door de woestijn.
Men zegt dat van de "zigeuners'. ( Gipsys) o.a.
Het huis van Juda dus het 2 stammenrijk en het huis van Israël ( 10 stammenrijk) zijn totop heden nooit weer samengevoegd, maar de profeten spreken erover dat dit wel zal gebeuren en wel door God Zelf.
De volkerenzee is precies waar het Joodse volk is ondergebracht of heengevlucht zodat we tot op de dag van vandaag de Joden overal ter wereld gehuisvest zien.
Gelovigen worden niet uit de zee opgevist zeg je en ik denk dat je dan doelt op de gelijkenis van het visnet. Ook dat is juist , maar pas in en tijdens de Grote Verdrukking over Israël en over de volkeren, ik denk dat ik dat ook zo gezegd heb. En deze horen niet bij de Gemeente want die Gemeente is dan niet op aarde.
Dus dat is een groep rechtvaardigen waarvan Openbaring zegt dat het een schare zal zijn die niemand tellen kan. Het zijn de gelovigen die resp. tot geloof komen op grond van het getuigenis van de 2 getuigen en wie dat zijn laat ik nu even in het midden en de 144.000 die dan alsnog het Woord zullen verkondigen als Priestervolk waarom die schare tot geloof komen. Zij hebben geen hemelse bestemming maar gaan het dan gevestigde koninkrijk op aarde binnen en dat is dat visnet waaruit het onrechtvaardige wordt weggedaan.
Er is geen eeuwig brandende vuur in de hel voor mensen dat staat nergens in de Bijbel, maar er is wel een oordeel waarna mensen die de God van de Bijbel hebben afgewezen van de aarde worden weggedaan. Ze bestaan niet meer.
Er is één uitzondering waarvoor die poel des vuurs bestemd is en dat is voor satan en zijn personeel..

Er is dus een chronologie in de volgorde van bovenstaande gebeurtenissen t.a.v. 3 groepen. De Gemeente, Alle 12 stammen van Israël en de overige volkeren.
Het handelen van God met deze onderscheiden groepen noem ik voor het gemak, de bedelingen, maar je kunt ook spreken van een oud en een nieuw verbond.
Het is natuurlijk belangrijk om te kijken in welke tijd of bedeling wij nu leven om ook in kaart te kunnen brengen, waarom God nu eigenlijk in onze beleving "niets" doet. En om te kijken wanneer God weer gaat spreken want als Hij spreekt komt er iets tot stand.

De eschatologie kun je alleen goed begrijpen als je ook de chronologie van de heilshistorie kent en wat het heden inhoudt. Daarom is het m.i. belangrijk om zoals ik zei bepaalde studie te doen vanuit de profeten zoals Daniël om Openbaring te kunnen begrijpen.
Je kunt zeggen dat tussen het ontstaan van deze oude schepping in Genesis en het verschijnen van een nieuwe schepping tussendoor God het plan openbaart hoe Hij dat zal gaan doen, waarin in deze tijd het overdrachtelijk zichtbaar en tastbaar is maar toch nog verborgen voor de wereld hoe Hij een volk vergadert voor Zijn Naam wat dus overdrachtelijk nu al een nieuwe schepping is.
Even in een notendop. En juist de gelijkenissen spreken daar in verborgen vorm over omdat het voor een bepaalde doelgroep bestemd was. Dat zegt de Here Jezus als antwoord op een vraag van de discipelen.

Daarom is het belangrijk om te zien hoe Hij "vandaar" vertrok en zijn uitspraken dat Hij als profeet in eigen land niet werd geëerd en Galilea t.o. Judea is heel essentieel en daar moet je zoals Riemer al suggereerde de buitenbijbelse geschiedenis voor raadplegen, om daarna ook de Bijbel te bestuderen omdat bepaalde termen zoals "de eilanden der zee" of "het Noorden" binnen een bepaalde profetie dan helder wordt. Althans voor mij.
Het spoor van de discipelen is daarbij belangrijk en ooit heb ik in het topic over Maria M al iets geschreven over haar vertrek naar plaatsen die naar haar vernoemd zijn in Gallë o.a. St.Marie du Mer en vele Roomskatholieke kerken beelden dat af in hun glas in lood schilderingen in de kerken in ZuidFrankrijk waar de geschiedenis dit ook prachtig vermeldt. Overigens geldt dit ook voor Jozef van Arimathea die je ook terugvindt in glas in lood afbeeldingen, maar dan meer in Brittannië en de oversteek van Brittannië naar Bretagne is danook niet zo groot. Het is hetzelfde woord. In aardrijkskundige namen vinden bepaalde namen ook terug. Ik roep dat niet zo op uit mijn geheugen, maar heb alle plaatsen in mijn leven bezocht.
Helaas niet alles genoteerd.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Wilsophie schreef:Met een sprong naar het heden zijn die 10 stammen nooit teruggekeerd en hoe hun "lijn" in de geschiedenis is gelopen heeft men tamelijk goed kunnen achterhalen, ik haalde de Angelsaksische volkeren aan en eigenlijk zou je ook de geschiedenis van de Kelten moeten onderzoeken.
Het schijnt al zo dat bij de doortocht door de Schelfzee een groot aantal een andere richting is ingeslagen dan door de woestijn.
Men zegt dat van de "zigeuners'. ( Gipsys) o.a.
Ik ben wel benieuwd naar de bronnen de vermelden dat
- Angelsaksische volkeren en eventueel ook Kelten van het 10-stammenrijk af stammen
- zigeuners afstammen van een deel van het volk Israël dat niet door de Schelfzee ging

Kan je daar iets meer over vertellen?

Verder: Een studie over bedelingen heb ik even geen tijd voor. Maar ik begrijp dat volgens jou de gelijkenissen niet te plaatsen zijn zonder een studie daar over?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:
Wilsophie schreef:Met een sprong naar het heden zijn die 10 stammen nooit teruggekeerd en hoe hun "lijn" in de geschiedenis is gelopen heeft men tamelijk goed kunnen achterhalen, ik haalde de Angelsaksische volkeren aan en eigenlijk zou je ook de geschiedenis van de Kelten moeten onderzoeken.
Het schijnt al zo dat bij de doortocht door de Schelfzee een groot aantal een andere richting is ingeslagen dan door de woestijn.
Men zegt dat van de "zigeuners'. ( Gipsys) o.a.
Ik ben wel benieuwd naar de bronnen de vermelden dat
- Angelsaksische volkeren en eventueel ook Kelten van het 10-stammenrijk af stammen
- zigeuners afstammen van een deel van het volk Israël dat niet door de Schelfzee ging

Kan je daar iets meer over vertellen?

Verder: Een studie over bedelingen heb ik even geen tijd voor. Maar ik begrijp dat volgens jou de gelijkenissen niet te plaatsen zijn zonder een studie daar over?
Natuurlijk wil ik daar iets over plaatsen en wat de bedelingenleer betreft als je eerst gewoon beseft dat er 2 bedelingen zijn n.l. het oude en het nieuwe verbond en dat God niet altijd hetzelfde handelt onder dat oude verbond en het nieuwe verbond en dat Hij handelt t.a.v. de 3 groepen die de Bijbel ook onderscheidt hoef je geen studie over de bedelingen te volgen hoor. Dat is heel snel te rubriceren denk ik. Ook daar zijn verschillende gedachten over in omloop qua telling, parallel lopend aan de scheppingsdagen in Genesis 1. Ik heb dat ook zo niet paraat, maar het is wel een onderdeel van mijn "denken". Ik denk dat vele kerkleerstelligheden of kerkmensen het met mij eens zijn dat we nu in de "genadetijd" leven en dat ik dat zo tel dat ik uitkom op de 5e bedeling is vrij snel aan te tonen vanuit de Bijbel. Want in feite telt de Bijbel slechts 2 bedelingen en noemt Paulus nog , de bedeling van de volheid der tijden ( of volheid der heidenen) en die korte bedeling komt even bij hem in één van zijn brieven aan bod.
Ik denk dat ik over die 10 stammen een ander topic moet openen.
Het is natuurlijk niet nodig om de gelijkenissen te verstaan en te geloven, als je de bedelingenleer kent, zo werkt Gods Woord niet. Een open hart in geloof is voldoende.
Overigens is wat ik zeg over de 10 stammen ook een stuk geschiedkundige interesse. En er is niets mis mee om vanuit de geschiedenis terug te gaan naar de Bijbel.
Vanochtend hadden wij een prediking over 1 Kor. 8 over de sterken en zwakken in het geloof in relatie tot in het geval van de Korinthe het offervlees wat aan de afgoden gewijd is en het is dan zoals ik het ervaar een positieve bijkomstigheid als je je in de cultuur en geschiedenis in die dagen verdiept hebt in de vele boeken die naast de Bijbel geschreven zijn.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Aha, o.k.,

De bedelingen OT en NT ben ik wel mee bekend inderdaad.

De 10-stammen is voor mij ook een stuk geschiedkundige interesse. Inderdaad een beetje off-topic hier ;).
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:Aha, o.k.,

De bedelingen OT en NT ben ik wel mee bekend inderdaad.

De 10-stammen is voor mij ook een stuk geschiedkundige interesse. Inderdaad een beetje off-topic hier ;).
Prima, dus rond ik het af met een evaluatie over de 8 gelijkenissen,
Ik heb nog uitgezocht dat het woord "sekula" staat voor schat, de teksten waar het staat heb ik al gegeven.
( Ik weet niet of ik het goed schrijf)

Nog een aanvulling vanwege de structuur van de 8 gelijkenissen omdat wij die al vinden in de introductie, n.l, de gelijkenis van het zaad, onderbroken door een vraag van de discipelen, “waarom Hij door gelijkenissen sprak “en het antwoord was “om iets te verbergen”.

Na die ene gelijkenis volgen 3 gelijkenissen met dezelfde woorden: “een andere gelijkenis....enz...”
En die woorden zeggen heel gewoon zoals in het Engels “another” dus nog één en nog één.
De literaire opbouw koppelt de 3 aan elkaar.

Het onkruid wat moet je ermee, en het mosterdzaad doorgeschoten, dus het gaat mis en dan die van het zuurdesem heeft eveneens een negatieve lading.
Wacht u voor zuurdesem rond Pasen want het is verboden. Het blijft een beeld van valse leer.
Zuur is bederf. In tegenstelling tot de discussie die ontstond in “Praatvaria “over azijn, waardoor het topic ontspoorde, dus toch uiteindelijk leidde dat tot “bederf”.
Dus 1 gelijkenis en dan 3 en nog eens 3 en nu zijn we er één kwijt. Maar dan volgt er toch nog 1.
Want een ieder Schriftgeleerde is gelijk aan....terwijl het altijd ging over “het koninkrijk is gelijk aan”.... en de schat van de Schriftgeleerde is zijn schrift.
Prachtige literatuur in haar opbouw.
Er gaat van alles mis in de tijd waarin het koninkrijk verborgen is. En uitgelicht is dat er sprake is van Babel, ( beslist niet de RKK). De vijand is misschien wel een wereldgodsdienst, maar beperkt zich niet tot één kerk. Het is veel breder als we het hebben over die mosterdboom en de vogelen worden elders genoemd, “allerlei onrein gevogelte”. Ik geloof dat alleen de duif geacht wordt rein te zijn, maar dat weet ik niet.
3 maten meel kwam natuurlijk al voor bij Abraham, dat zijn geen vaten meel, ergens zo vertaald, maar het gaat om een maat, een efa, en een maat is geen vat.
Belangrijk om dat te zien.

Achteraf blijkt dat dat al in het OT ook al sprake is van gelijkenissen en zelfs ook waar het mis ging.
Richteren 9 spreekt over bomen die heengingen, en Ez. 17 spreekt erook over en dat gaat over deze huidige tijd. En dan nog wat ontwikkelde metaforen zoals Jesaja 5, de gelijkenis van de wijngaard ( beeld van Israël) waar de grenzen worden opengezet en je ziet wat er dan gebeurt al gaat het over Israël .
In het NT zien we een wijngaard en een toren of een vijgenboom of boze wijngaardeniers erin spreken altijd over het koninkrijk.

Vanaf vers 44 worden de gelijkenissen toch positief. Het vis of sleepnet in vers 47 bevat allerlei soorten en brengt iets samen en of dat vissen zijn weet ik niet, het staat er niet in de grondtekst.
Als de vissers aan de oever dat gaan selecteren dan kun je zo de gelijkenis van het onkruid erin herkennen.
De oogst komt van het land, maar tarwe en onkruid wat samen opgroeit en aan het einde der eeuw( aioon) wordt het geselecteerd. Dat is 1000 jaar voor de Jongste Dag. Dus niet op de Jongste Dag.
En ook hier is de akker “de wereld”, het staat er letterlijk en ook de duivel wordt gewoon met name genoemd.

En de voleinding der eeuw wil zeggen de dagen van de toekomst of aanwezigheid van de Zoon des Mensen, te vergelijken met de dagen van Noach. De één wordt weggenomen en de ander blijft.
In geval van Noach slechts 8 mensen.
Alles zich afspelende in de openbaring van Zijn koninkrijk en dat is NIET op de Jongste Dag.

Die van het onkruid is de eerste van de reeks van drie en die van het visnet is de laatste van de reeks van drie. En het kwade wat weggeworpen wordt gebeurt in het laatste der aioon. En de verklaring is gelijk aan de verklaring van het onkruid, dus leg ze naast elkaar en daartussen krijgen we de schap en de parel.
Kort maar goed op elkaar lijkend. Schat verborgen in de akker en verborgen blijft in de akker, de eerste gelijkenis van de 2e reeks van drie en overeenkomend met het verborgen zuurdesem. De laatste negatief en de eerste positief. De opbouw vormt een éénheid.

De parel van grote waarde zou je ook als schat kunnen aanmerken en komt hij zoals BdO al aangaf tamelijk overeen met de schat.
Een echte parel ontstaat op de zeebodem en de schat onder het land. En beiden hebben grote waarde.
Elders in de Bijbel is een poort gebouwd uit of van een parel, maar dat kan natuurlijk geen parel zijn, maar ik denk dat het dan om parelmoer gaat, maar dat weet ik niet zeker, ik ken het gebruikte woord daar niet.

Ez 37 spreekt over de opstanding vanuit de volkerenzee, dat illustreert dat Israël onder de volkeren van Godswege is dood verklaard. Ze onderscheiden zich niet en dat daar een einde aankomt zegt diezelfde profeet Ezechiël.

Wat de parel betreft is het m.i, belangrijk om te zien dat dat vanwege zijn vorm een éénheid is.
En die éénheid bestaat nu al, want wij zijn ééns Brood deelachtig, dus is het gebed van de Here Jezus vervuld. En die kerk is niet uitsluitend de RKK en ook niet de reformatorische kerken uitsluitend of de charismatische groeperingen uitsluitend of de Jeh. Getuigen enz...
Ik geloof in de Ene Algemene Christelijke Kerk en dat is dat ene Brood onverdeeld in zichzelf is, maar wel uitgespreid over vele kerken, waarom niet? Geen probleem voor mij.

En in die vAlgemene Christelijke Kerk hebben gelovigen een functie en kunnen de Geestelijke Gaven zich ontplooien. En wij hoeven geen eenheid tot stand te brengen want die éénheid is er al en dat drukt die parel uit. Bolvormig enz...
Tja en dat wij één brood deelachtig zijn dat beelden wij uit in brood en beker. En dat we dat breken is omdat wij “delen”. En dat wij wijn drinken is omdat dat spreekt over het leven onder het Nieuwe verbond. Wijn + alcohol dus + spirituele aspecten spreekt gewoon over Nieuw Leven na de opstanding dus een Leven met de inwoning van de Holy Spirit en dus geen druivensap maar wijn. Ziende op het leven onder het nieuwe verbond. En Zijn lichaam werd niet verbroken integendeel, lees Jesaja maar...... dus dat Brood uit één stuk wijst naar Zijn Lichaam ( Gemeente) dat onverdeeld is en niet naar een verbroken lichaam aan het kruis.

Wij weten hoe het met de parel afloopt. Maar de man die de akker kocht vanwege de schat, daar houdt de gelijkenis op. Ja toch? We zien toch niet hoe het met die schat afloopt? Eigenlijk houden veel gelijkenissen abrupt op omdat het niet gaat over de openbaring , maar om de verborgenheid.
Maar wellicht ben ik nu volledig genoeg geweest over de gelijkenissen en kan ik verder gaan met een ander onderwerp of de brief van Jacobus.
Vragen of opmerkingen blijven welkom uiteraard.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wilsophie schreef:Het spoor van de discipelen is daarbij belangrijk en ooit heb ik in het topic over Maria M al iets geschreven over haar vertrek naar plaatsen die naar haar vernoemd zijn in Gallë o.a. St.Marie du Mer en vele Roomskatholieke kerken beelden dat af in hun glas in lood schilderingen in de kerken in ZuidFrankrijk waar de geschiedenis dit ook prachtig vermeldt. Overigens geldt dit ook voor Jozef van Arimathea die je ook terugvindt in glas in lood afbeeldingen, maar dan meer in Brittannië en de oversteek van Brittannië naar Bretagne is danook niet zo groot. Het is hetzelfde woord.
Geloof jij dan in het verhaal dat Jezus in Engeland is geweest tijdens zijn jongelingsjaren?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Piebe Paulusma »

[mobreak Trajecto] Uitlachen via smiley verwijderd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Riemer schreef:
Wilsophie schreef:Het spoor van de discipelen is daarbij belangrijk en ooit heb ik in het topic over Maria M al iets geschreven over haar vertrek naar plaatsen die naar haar vernoemd zijn in Gallë o.a. St.Marie du Mer en vele Roomskatholieke kerken beelden dat af in hun glas in lood schilderingen in de kerken in ZuidFrankrijk waar de geschiedenis dit ook prachtig vermeldt. Overigens geldt dit ook voor Jozef van Arimathea die je ook terugvindt in glas in lood afbeeldingen, maar dan meer in Brittannië en de oversteek van Brittannië naar Bretagne is danook niet zo groot. Het is hetzelfde woord.
Geloof jij dan in het verhaal dat Jezus in Engeland is geweest tijdens zijn jongelingsjaren?
Deze conclusie is iets te voorbarig. Ik heb namelijk verder nog niets over de geschiedenis buiten de Bijbel verteld.
De Bijbel zegt niets over de Here Jezus vanaf een bepaalde leeftijd tot zijn openbare optreden op Zijn 30e jaar, behalve iets over het betalen van belasting aan de Romeinen waaruit zou moeten blijken dat Hij jaren uit beeld is geweest.
Wel bekend is dat Paulus bepaalde mensen groet aan het einde van zijn brieven die nauw verbonden waren met het Britse Koningshuis. Even uit mijn hoofd betreft dat Claudia en Pudenz. Claudia was een Britse prinses ook Gladys genoemd en ik dacht de dochter van Caradoc, maar dat zou ik moeten nakijken. Kennelijk waren zij door omstandigheden in Rome.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Vertrokken user_03 »

Wilsophie schreef:
Riemer schreef:
Wilsophie schreef:Het spoor van de discipelen is daarbij belangrijk en ooit heb ik in het topic over Maria M al iets geschreven over haar vertrek naar plaatsen die naar haar vernoemd zijn in Gallë o.a. St.Marie du Mer en vele Roomskatholieke kerken beelden dat af in hun glas in lood schilderingen in de kerken in ZuidFrankrijk waar de geschiedenis dit ook prachtig vermeldt. Overigens geldt dit ook voor Jozef van Arimathea die je ook terugvindt in glas in lood afbeeldingen, maar dan meer in Brittannië en de oversteek van Brittannië naar Bretagne is danook niet zo groot. Het is hetzelfde woord.
Geloof jij dan in het verhaal dat Jezus in Engeland is geweest tijdens zijn jongelingsjaren?
Deze conclusie is iets te voorbarig.
Geen conclusie maar een vraag 8-)
In hoeverre acht jij het kloppend dat Jezus in Engeland is geweest?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Riemer schreef:
Wilsophie schreef:
Riemer schreef:
Wilsophie schreef:Het spoor van de discipelen is daarbij belangrijk en ooit heb ik in het topic over Maria M al iets geschreven over haar vertrek naar plaatsen die naar haar vernoemd zijn in Gallë o.a. St.Marie du Mer en vele Roomskatholieke kerken beelden dat af in hun glas in lood schilderingen in de kerken in ZuidFrankrijk waar de geschiedenis dit ook prachtig vermeldt. Overigens geldt dit ook voor Jozef van Arimathea die je ook terugvindt in glas in lood afbeeldingen, maar dan meer in Brittannië en de oversteek van Brittannië naar Bretagne is danook niet zo groot. Het is hetzelfde woord.
Geloof jij dan in het verhaal dat Jezus in Engeland is geweest tijdens zijn jongelingsjaren?
Deze conclusie is iets te voorbarig.
Geen conclusie maar een vraag 8-)
In hoeverre acht jij het kloppend dat Jezus in Engeland is geweest?
Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar ook heel lastig om uit te sluiten.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Piebe Paulusma »

[modbreak Trajecto] Quasi-serieuze opmerking verwijderd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Vertrokken user_03 »

De vraag ligt zijnde TS in hoeverre zij meegaat in dit verhaal.
Als ze meegaat dan zal ze daar (zo kennen we haar) ook gronden voor hebben.
Persoonlijk zie ik het als een "sage" maar goed: wie bewijs heeft kan mij overtuigen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Piebe Paulusma »

Jezus kwam tot het zijne (Joh. 1,11) de joden, dus bewijzen dat hij naar Engeland ging kan je lang op wachten. Wat je hooguit krijgt zijn 'ongoddelijke en oudwijfse fabelen' (1 Tim. 4,7) en ik heb niet de kracht om die aan te horen. Op internet niet noch in Burgum. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door BdO »

Wat niet meehelpt is dat Brittannië pas 44 n. Chr. veroverd werd door de Romeinen.

Maar tussen z'n 12e en z'n 30e ligt genoeg tijd om op en neer ter reizen lijk me.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

De oom van de Here Jezus deed volgens de overleveringen zijn handel in tin via de zee heb ik begrepen. Luchtvaart is natuurlijk niet aan de orde.
Ik heb daar zeker gronden voor, maar dit is geen discussiegedeelte dus ik ga er beslist niet over "strijden".
Ik wil voor degenen die ge-interesseerd zijn een apart topicje openen, maar moet dat ook goed voorbereiden en zal het plaatsen conform de regels die hier gelden, dus is mijn advies raadpleeg die regels even vooraf.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

BdO schreef:Wat niet meehelpt is dat Brittannië pas 44 n. Chr. veroverd werd door de Romeinen.

Maar tussen z'n 12e en z'n 30e ligt genoeg tijd om op en neer ter reizen lijk me.
Dit klopt qua jaartal.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Ik zou niet weten hoe ik hier een nieuw topic kan openen over "het weinig bekende "verhaal", n.a.v. de vraag van Riemer.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 mei 2015, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Piebe Paulusma »

Hoe kan een verhaal nooit verteld zijn als jij het kent? :roll:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Piebe 2 punt 1 schreef:Hoe kan een verhaal nooit verteld zijn als jij het kent? :roll:
Ach zomaar een titel die ik bedenk. Ik zal het wel weghalen. Pfff...
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Ik zie ergens staan dat de Bijbel geen geschiedenis boek is, maar die mening deel ik niet. Wij zeggen altijd onder elkaar het is His Story en dat geloof ik oprecht.
Ik denk daarom dat het laatste gedeelte van de gelijkenissen heel veel zegt over de positie van de Here Jezus buiten het land Judea en daarin. En hoe vaak in de Bijbel Hij meer in Galilea der heidenen was dan in Judea en over dat hele Galilea der heidenen valt geschiedkundig veel te zeggen. En dat de Heer des huises naar het buitenland vertrok staat ook in de Bijbel en deze Heer is de Here Jezus Zelf. Waarom dat ook niet letterlijk gebeurd zou kunnen zijn begrijp ik dan niet. Dat vind ik kortzichtig, want de Bijbel is niet uitsluitend bedoeld om "zondaars te redden". De hele geschiedenis illustreert hoe God van een oude schepping een nieuwe schepping maakt. Zowel letterlijk als overdrachtelijk als profetisch en misschien komt deze overtuiging teveel als een waarheid over, maar ik zou anders niet weten waarom iemand een overtuiging heeft als hij of zij dat niet als waarachtig ziet en ervaart.

De Here Jezus is een historisch figuur en Zijn naam wordt verbonden aan vele denominaties die tegenwoordig binnen het Christendom bestaan. Er is zoveel over dat ene leven geschreven, dat je je kunt afvragen of je daar nog iets nieuws aan zou kunnen toevoegen.
Je zou nieuwe feiten kunnen vinden door het combineren van de bijbelse met de seculiere geschiedenis en overlevering uit de tijd waarin Hij leefde.
En dan kom ik uit bij de strijd tussen de Parthen en de Romeinen en over wie die Magiërs zijn die Jezus bezochten toen Hij al een kindeken was.
En daarvoor is de buitenbijbelse geschiedenis noodzakelijk, en buitengewoon waardevol.
Ik wacht even op een reactie van Trajecto of ik dat hier aan vast moet plakken of een nieuw topic geopend krijg. Misschien is er hier ook een wachtrij, ik weet het niet.