<> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

<> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Vooraf als inleiding neem ik een aanloop op de gelijkenissen en begin ik eerst bij Mattheus 12 vanaf vers 41, waar de mannen uit Ninevé zich bekeerden op de prediking van Jona en hier staat ook duidelijk dat alle mensen in het algemeen, gelovigen en ongelovigen op dezelfde Jongste Dag zullen opgaan. En er is maar één uitzondering en dat zijn de Eerstelingen van het Nieuwe Verbond die deel uitmaken van de opstanding uit de doden, omdat zij deel hebben aan Degene die als Eerste uit de dood opstond.
Een andere opstanding is de opstanding van de martelaren uit de Grote Verdrukking, maar dat terzijde.
De koningin van Scheba zal ook opstaan in dit oordeel en is dus ook een gelovige, gezien de uitspraak over de wijsheid van Salomo en ziet, meer dan Salomo is hier.
Joden kwamen moeilijker tot geloof dan menige “buitenlander”. Zo is in het stukje ervoor de boom der kennis van goed en kwaad een beeld van de wet en Joden leefden onder een wet en “buitenlanders” hadden die wet niet en dat levert blijkbaar minder een blokkade op om tot geloof te komen. Het laatste stukje gaat over een boos geslacht en dat is de natuurlijke mens, maar in dit verband is het een profetie over een bepaald boos geslacht, n.l, hen die zich niet bekeerden t.o.v. de mannen van Ninevé.

In de praktijk blijkt dat de wet gebruikt wordt ten kwade door de tegenstander.
Want de wet doet een beroep op de hoogmoed van de mens. De wet is nooit verplicht opgelegd, door God, maar wilde men tot Israël behoren dan legt Israël wel een wet op en dat is volgens mij nog steeds zo. Een bediening des doods aangeboden door de adder zelf en zijn gebroed.
Het reinigen van het huis gaat m.i. dan ook over het huis Gods en dat zijn de huizen Juda en Israël. (12 vers 44)
Werden er geesten uitgedreven? Geen idee! Werd het volk bevrijd van de wet. Jazeker door de dood van de Messias (Galaten zegt dat Hij degenen die onder de wet waren verlossen zou), sinds de dood van de Here Jezus. Eigenaardig is dat vanaf Mozes is nog geen 1500 jaar, maar men leeft nu al ruim 2000 jaar onder de wet en ik denk weleens, veel zwaarder dan ooit nà de terugkeer uit de Babylonische ballingschap.

De volmaakte wet, is de wet der vrijheid zegt Jacobus en dat is de wet van het nieuwe verbond waaronder ik als gelovige leef. Let wel, dat is dus een andere wet. Paulus noemt het de wet des geloofs. De volmaakte wet der vrijheid leidt tot Hem dienen. De wet van het oude verbond verhindert dat dienen. Ik zie dat ook om me heen. Men is bezig met het vlees, met de zonden enz... en men kijk niet omhoog maar ziet op zichzelf en dan is men ook beïnvloedbaar voor de boze.
Want de Heer bad dat de Zijnen bewaard zouden blijven voor deze boze. En de achtergrond is niet alleen het Joodse volk, maar ook deze wereld is gekomen onder de macht van de tegenstander.

De wereld heeft Hem niet gekend en dus heeft Hij de wereld los gelaten en heeft de tegenstander “vrij spel”.

Ik denk ook dat Jodenvervolgingen, hoewel zij ook voor de eerste komst van Christus voorkwamen veel erger is sinds de NT tijd. En de belangrijkste oorzaak is dat de grote tegenstander er belang bij heeft het Joodse volk uit te roeien opdat de Heer verhinderd wordt Zijn plan te voltooien, zoals Hij beloofd heeft.
En juist daarvoor worden/werden m.i. ook Christenen gebruikt (niet uitsluitend).

Ik denk dan aan de grote leus binnen een bepaalde theologie dat Israël heeft afgedaan en dat de kerk ervoor in de plaats is gekomen. Dat is precies wat Theo Loog.

Ik bedoel dus niet dat de gelovigen van vandaag geen geestelijk Israël mogen heten, want dat is wel degelijk Bijbels verantwoord.

Tenslotte in dit hoofdstuk begint de gelijkenis van het zaad, maar vlak ervoor, wordt duidelijk gemaakt dat de eigentijdse generatie van de Here Jezus wijst op Zijn natuurlijke moeder en broers (Joodse volk) maar de Here Jezus wijst naar de discipelen. Hij toont hiermee aan dat Hij behoort tot een ander volk namelijk het gelovige volk en dus wijst Hij niet naar het Joodse volk maar naar de Gemeente waar de discipelen een beeld van zijn. En bij hoofdstuk 13 komt de omwenteling.

In hoofdstuk 13 gaat Hij dus uit het huis (Israël) en zat in een schip bij de zee, en dus nam Hij afstand van het land, van het huis en van Zijn familie, want vers 53 kwam Hij weer terug en kwam Hij terug in Zijn Vaderland en vroegen zij zich af, waar Hij die wijsheid vandaan had en weer waren daar Zijn moeder, zijn broers en Zijn zusters en dat komt overeen met de afstand die Hij innam, want ergens anders was Hij als profeet kennelijk wel geëerd. Was dat soms in het Moederland van Maria?
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door ineke-kitty »

Dat de Here Jezus als Profeet in Zijn Vaderland niet geëerd werd, is volgens mij een beeld van het Joodse volk wat Hem afgewezen heeft.
Echter in een "ander land", namelijk in het Galilea der heidenen, wat een beeld is van de 10 stammen van Israel, daar werd Hij WEL geëerd, namelijk ZIJ kwamen tot geloof.
Of zie ik dat verkeerd?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

ineke-kitty schreef:Dat de Here Jezus als Profeet in Zijn Vaderland niet geëerd werd, is volgens mij een beeld van het Joodse volk wat Hem afgewezen heeft.
Echter in een "ander land", namelijk in het Galilea der heidenen, wat een beeld is van de 10 stammen van Israel, daar werd Hij WEL geeerd, namelijk ZIJ kwamen tot geloof.
Of zie ik dat verkeerd?
Nee dat zie je helemaal goed. :flower1: Daarom noemde ik dat Zijn moederland "Maria". Maria als beeld van de 10 stammen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door ineke-kitty »

In Johannes 4:3 staat dan ook: "Zo verliet Hij Judea en ging wederom naar Galilea".

Vers 43: "En na de twee dagen ging Hij van daar en ging henen naar Galilea".
Vers 44: "Want Jezus heeft Zelf getuigd, dat een Profeet in zijn eigen vaderland geen eer heeft".

Overigens staat in hoofdstuk 4 het verhaal beschreven over de Samaritaanse vrouw en het geloof van de Samaritanen.
Hij kwam in de stad Sichar, nabij het stuk land, hetwelk Jakob zijn zoon Jozef gaf.
Ik geloof dat ook Samaria een type is van de 10 stammen van Israel.
Hij bleef daar "twee dagen". Ook weer typologie .
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door ineke-kitty »

Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat er in Johannes 11:54 staat: " Jezus dan wandelde niet meer vrijelijk onder de Joden; maar ging van daar naar het land bij de woestijn, naar de stad genaamd Efraïm, en verkeerde aldaar met Zijne discipelen".

Efraïm is de zoon van Jozef die het eerstgeboorterecht ontving.
Efraïm is de vertegenwoordiger van de 10 stammen van Israel.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Inderdaad, er zullen nog veel raakvlakken komen met andere Bijbelgedeelten.
Men maakt van de gelijkenis van het zaad ook vaak een evangelisatiepreek alsof De Zaaier altijd op de juist plekken het zaad strooit, maar het tegendeel is waar.

Het antwoord waarom de Heer in gelijkenissen sprak was , wat je niet zou verwachten, want het diende om iets te verbergen en niet om iets te openbaren, hoewel Hij sprak tot de schare. Maar de bedoeling staat in vers 14: “omdat zij ziende niet zien en horende niet horen, noch verstaan”.
Al aangekondigd in Jesaja maar in de gelijkenissen toegepast en door de Heer geciteerd.
Daarom staat vers 10-17 tussen de gelijkenissen omdat het een toelichting is op de betekenis van het spreken in gelijkenissen. Het hart van het volk ( Israël) was dik geworden en hun ogen hebben ZIJ toegedaan m.a.w. zij hebben hun ogen zelf toegedaan. ( vers 15). Zij waren geen goede aarde en dat brengt me bij de gelijkenis van het zaad. Want het was toch een merkwaardige zaaier, want hij strooide langs de weg of op een steenachtige plaats, dus die zaaier spoorde toch niet? Maar dat is precies wat de gelijkenis zegt. Want het Woord des Koninkrijks ( evangelie) is niet alleen dat de Heer Jezus stierf, maar de blijde boodschap is...dat God Zijn Zoon heeft gezet op de hoogste troon in een verborgen koninkrijk.
En deze gelijkenis lijkt bepaald geen evangelisatiepreek. Want dan zou de Zaaier in goede aarde zaaien, lijkt mij en dat gebeurt hier niet. En de vogels pikken het zaad weg.
De vogelen die het zaad wegpikken zijn onrein en zijn de uitbeelding van de machten in de lucht . ( vers 3).

Vers 20 spreekt over het deel wat verdorde omdat het niet tot volledige ontwikkeling kwam, kortom als je mensen makkelijk voor je standpunt kunt winnen, dan zijn dat doorgaans mensen die dat later ook voor een ander standpunt doen. Het beklijft immers niet. En zo is het met het evangelie ook.

Vers 22 gaat over het zaad in de doornen en distelen( sinds Genesis een beeld van de zonde en ook van de wet) Wie hoort en niet verstaat slaat n.l. op het Joodse volk.( vers 19).
Het is de zorgvuldigheid dezer wereld, wat men belangrijker acht en de verleidingen des rijkdoms, want dat verstikt het Woord en het ( zaad) wordt onvruchtbaar.
Waar de mens in zijn leven zijn hoop verliest, daar is hij het meest ontvankelijk voor het zaad.
Ik lees in LB wat post over depressiviteit en herken de gerichtheid op deze gerichtheid op de wereld .
En dan is er nog vers 23 waar wordt gesproken over hen die het Woord wel verstaan en het gaat hier niet over bekering of wedergeboorte, want dan verzand ik in “de afval der heiligen”, maar dat is hier niet aan de orde, want het gaat er niet om of het zaad opkomt, maar of het vrucht zou dragen.
Natuurlijk moet men wedergeboren worden, maar het doel is “vruchtdragen” en met vruchtdragen bedoel ik dat het Woord groeit in de gelovige, ik bedoel geen goede werken of humane daden of projecten, want dat is geen “vruchtdragen” naar Bijbelse norm, misschien wel naar 'christelijke' norm, dat weet ik niet. Het verwijt dat ik bepaalde “projecten” niet als “Christelijk' erken, zie ik in het licht van de werkelijke betekenis van vruchtdragen.
Je komt dan uit bij het volgende gedeelte waar de wilde tarwe op de echte tarwe lijkt, danwel het onkruid lijkt op het evangelie. Het komt toch bij een god vandaan? Maar het is volgens vers 25 de vijand....dus denkt men dat de God van de Christenen Dezelfde is als......omdat het hetzelfde woord is, maar zoals gezegd, het zit niet in die letters!! Er zijn heel wat godsdiensten en religie die verspreid wordt die lijkt op het evangelie en geneer ik me vaak dat ik mezelf “Christen” noem, maar ik heb geen alternatief.
Want je schaamt je toch ervoor, als je ziet wie zich allemaal “christenen” noemen.?
En zo zal men straks ook een verbond sluiten met alle godsdiensten omdat men geen onderscheid meer ziet, en nu ook al niet.

De 100-60-30 voud
30 heeft te maken met beloften ( aan Israël) en 60 is een dubbel deel en heeft te maken met de Gemeente die deelt in die beloften, maar dan dubbel. En de 100 ( kof) heeft alles te maken met het ingaan in het koninkrijk. Het Woord wordt dus overal gezaaid en het gaat niet om de zaaier, of die zijn werk goed doet, maar het gaat er hier erom of het zaad opkomt.

“Gedenk uw Schepper in uw jongelingsdagen, eer de kwade dagen komen,” want anders is het hart vol van andere zaken en is men niet zoals de Kinderkens, ( eerder aan de orde).
Ik merk ook dat als men vol zit met filosofieën of allerlei theologische zaken dat men zo vol zit dat men niet open staat voor het Woord van God.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef:Inderdaad, er zullen nog veel raakvlakken komen met andere Bijbelgedeelten.
Men maakt van de gelijkenis van het zaad ook vaak een evangelisatiepreek alsof De Zaaier altijd op de juist plekken het zaad strooit, maar het tegendeel is waar.

Het antwoord waarom de Heer in gelijkenissen sprak was , wat je niet zou verwachten, want het diende om iets te verbergen en niet om iets te openbaren, hoewel Hij sprak tot de schare. Maar de bedoeling staat in vers 14: “omdat zij ziende niet zien en horende niet horen, noch verstaan”.
Al aangekondigd in Jesaja maar in de gelijkenissen toegepast en door de Heer geciteerd.
Daarom staat vers 10-17 tussen de gelijkenissen omdat het een toelichting is op de betekenis van het spreken in gelijkenissen. Het hart van het volk ( Israël) was dik geworden en hun ogen hebben ZIJ toegedaan m.a.w. zij hebben hun ogen zelf toegedaan. ( vers 15). Zij waren geen goede aarde en dat brengt me bij de gelijkenis van het zaad. Want het was toch een merkwaardige zaaier, want hij strooide langs de weg of op een steenachtige plaats, dus die zaaier spoorde toch niet? Maar dat is precies wat de gelijkenis zegt. Want het Woord des Koninkrijks ( evangelie) is niet alleen dat de Heer Jezus stierf, maar de blijde boodschap is...dat God Zijn Zoon heeft gezet op de hoogste troon in een verborgen koninkrijk.
En deze gelijkenis lijkt bepaald geen evangelisatiepreek. Want dan zou de Zaaier in goede aarde zaaien, lijkt mij en dat gebeurt hier niet. En de vogels pikken het zaad weg.
De vogelen die het zaad wegpikken zijn onrein en zijn de uitbeelding van de machten in de lucht . ( vers 3).
Ik weet niet of hiermee bedoeld wordt dat de zaaier niet helemaal spoorde. Een manier waarop er gezaaid werd, was dat men al lopende het zaad breeduit over het land strooide. En soms waren er voetpaden tussen de velden en daar kon dan tijdens het uitstrooien ook wat zaad op terecht komen.
En het kan op sommige stukken land ook zo zijn dat er onder een dun laagje aarde stukken rots of steen waren. Daar kon het zaad niet wortel schieten. Of op weer andere plaatsen was de grond kennelijk niet helemaal van onkruid ontdaan.
Volgens Lukas 8 waar dezelfde illustratie ook naar voren komt, is het zaad "het woord van God" en de grond is het hart van mensen. Er wordt de nadruk op gelegd welke omstandigheden van invloed zijn op het hart van mensen die het woord van God horen. Sommigen laten zich meteen afleiden. Anderen horen het even aan, reageren er in eerste instantie gunstig op, maar haken weer af na beproevingen of door zorgen.
Maar er is ook een aantal mensen dat ondanks alles Gods Woord ter harte blijft nemen en op haar beurt ook Gods woord gaat verkondigen.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Zo kun je het ook uitleggen Sanne, maar ik vraag me af of deze Zaaier lukraak het kostbare zaad strooit , incluis de plaatsen die deze geschiedenis noemt.
Een beetje goede zaaier smijt niet lukraak, de mooie bijbelplaten ten spijt. Een zaaier zaait m.i. gericht. Als je een moestuin hebt dan plant je de zaaitjes zorgvuldig in de aarde en gooi je niet in het wilde weg, en dat wordt ervan gemaakt en ik probeer daar iets van te nuanceren, omdat wij allemaal geprogrammeerd zijn door de verhalen van de zondagsschool of de dominee.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

De gelijkenissen hebben in principe een negatieve inleiding, want met het mosterdzaadje gaat van alles mis. Het is de boom uit Daniël 3. Het begon met geloof destijds in Jeruzalem en het loopt uit op wat de Bijbel noemt : “Babel” en de reformatorische kerken dachten dat dat Rome was, echter daar is geen Bijbelse grond voor.
Men begon met Christenen verzameld uit de wereld en dat zal ontaarden in een wereldlijke macht. Niet de individuele gelovigen uiteraard, maar het systeem. Babel staat voor vermenging van godsdienst en politiek. Je ziet dat terug in Openbaring in de brief aan Laodicea.
Niet in overeenstemming met de wil van God, maar wel in overeenstemming wat God heeft aangekondigd.
Wij leven in de dagen van de verborgenheden van het Koninkrijk en daar gaat Mattheus 13 over.
En we dienen te beseffen dat het rijk der duisternis ook bestaat, en ook in het verborgene.
2 Thess 2 spreekt over de “mens der zonde” of de mens der wetteloosheid en deze man vertegenwoordigt de macht van Babel. Het is de verborgenheid der ongerechtigheid die reeds IS/wordt gewrocht. Hij werkt in onze dagen in het verborgene. Tevens zien we dat in de eerste brief van Johannes waar de geest van de antichrist NU reeds werkt. En zelfs onder de dekmantel van het zogeheten christendom gaat deze macht van Babel schuil.
Men is geneigd het te zoeken in politieke macht en aardse erkenning.

En dat is wat uitgebeeld wordt in het mosterdzaad. Kortom er is heel wat mis gegaan in het christendom. De vogelen voelen zich in die boom best thuis, vogelen zijn negatief.

Het zuurdesem idem, en weer is het negatief, want zuurdesem is overal in de Bijbel negatief.
Zoek alle schriftplaatsen op waar zuurdesem wordt genoemd en het is een uitbeelding van valse leer, en waar verlossing tot stand komt wordt het zuurdesem verwijderd van de uittocht uit Egypte tot aan 1 Kor. 5 waar staat dat de Gemeente ongezuurd is.

Mattheus 16 vers 6 waarschuwt Jezus voor het zuurdesem van de Farizeeërs en de Sadduceeën. En dat is gewoon de valse leer van beide groepen. Het zijn trouwens uitersten, wat wij noemen uiterst rechts en links. De vrijzinnigen ( rationalisten) links en de orthodoxen uiterst rechts.
Het is nooit de bedoeling om de wonderen uit de Bijbel te halen en het is ook niet de bedoeling dat wij trouw zouden zijn aan de leer, maar trouw zijn aan de Heer( Het Woord van God) .
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Opmerkelijk is de waarschuwing tegen het zuurdesem als beeld van de valse leer van Saddu's en Feri's en dat is totop de dag van vandaag nog zo. Want de valse leer is ook geveinsdheid, dat is dus de uitwerking van de valse leer en een leven onder de wet want dat levert geveinsdheid of hypocrietie op. Gist blaast op en levert bederf op. Daarom eten wij bij het delen van brood en beker, ongezuurd brood.

Dat geldt ook voor NT begrippen als “liefhebben” of “vruchten van de geest”, want de echte liefde is ongeveinsd. ( Lucas 12 vers 1 en Marcus 8 vers 15) En hier gaat het over de Herodianen. En dat staat voor politieke “godsdienst” of “godsdienstige” “politiek en dat staat voor het “Zionisme”.
Dit alles noem ik religie. Een Joodse staat in Palestina is wel godsdienstige basis, maar via de weg van de politiek.

Joodse orthodoxie leidt tot niets, vrijzinnigheid heft zichzelf op, en de politiek leidt ook tot niets want op de dag van de wederkomst zal Jeruzalem verwoest worden en zal de Joodse staat verwoest worden. Dat redeneert men weg, maar dat wegredeneren is zuurdesem. En Galaten 5 zegt het met woorden 'dat zuurdesem spreekt over een juk waarmee men zich weer laat bevangen'.
Een Christen zou niet leven met strakke beginselen, maar een Christen zou staan in de vrijheid om Hem te dienen anders krijgen wij een verzuurd Christendom, waar Mattheus 13 over spreekt.

Waarom 3 maten meel?
Die komen we nog een keer tegen in Genesis 18 vers 6. En deze 3 maten zijn bestemd voor de Heer Zelf. Dus in Mattheus 13 is het ook bestemd voor de Heer Zelf en het zou ongezuurd moeten zijn en deze 3 “ broden “zijn een uitbeelding van de Gemeente, als 1 Brood in 1 Kor. 10 en in het geheim wordt zuurdesem verstopt.
3 staat zoals gezegd voor de beloften Gods, dus de belofte aan Abraham en de Gemeente of de Kerk wordt verzuurd door de handeling van een vrouw, en hoe heet deze vrouw?
Meestal maakt men daar een soort evolutiegedachte van.
In werkelijkheid is deze vrouw dezelfde als de boom of mosterdplant en zij is de vrouw uit Openbaring 17, zij draag de naam “verborgenheid” het grote Babylon.
De ongerechtigheid uit 2 Thess , de tekst die ik eerder noemde wordt in Openbaring 17 geopenbaard en is een leer van de satan zelf.
Babel wordt geestelijk verwoest, en ook letterlijk.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Biker »

Op deze site lees je een duidelijk uitleg van de betekenis van deze gelijkenis.
Totaal tegengesteld aan de uitleg van de meeste "kerken".

http://www.bijbelstudiecentrum.nl/NL/SU ... desem.html

" enekrupsen " is het griekse woord voor verbergen/verstoppen, en zo staat het ook in de SV, maar de HSV schrijft: de vrouw deed het zuurdesem in het meel.
Een wereld van verschil.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Biker »

Op dezelfde manier is trouwens ook de gelijkenis van het kleine mosterdzaadje uit te leggen, welke door "iemand" gezaaid werd.
Het ontkiemt en groeit op tot een kruid/tuingewas, maar WORDT een enorme boom, waar gevogelte in nestelt/rust....
Ik denk aan hoge kerktorens, macht , geld, misbruik, dwang, dogma's, traditie, lichamelijke bloedlijn..
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Ik moet bij de negativiteit van de vogelen des hemels altijd denken aan de bakker, die de dood in zich droeg en in wat hij op zijn hoofd droeg nestelden zich de vogelen des hemels. de bakker als beeld van de wet onder het oude verbond en de schenker die klare wijn schonk onder het nieuwe verbond.
Verder helemaal eens de toren van Babel uiteraard en bedankt voor de site, en zo zie je maar weer dat ik dit niet van vlichthus of KleinHaneveld of Ad Leeuwenhage of wie danook heb, maar dat er meer leraren zijn die het woord rechtsnijden en dat je dit zo zelf kunt vinden zonder allerlei theologische verhandelingen en dogma's enz... die leren dat het de groeiende kerk is, waarmee ik natuurlijk ook de heren doorgaans in twijfel trek. Ik heb weleens de indruk dat je theoloog wordt meer om de Bijbel te bestrijden en om de titel voor je naam dan om werkelijk het Woord, dus Gods plan en Zijn Zoon beter te leren kennen. En dat is geen vooroordeel, of oordeel , maar ik beoordeel vaak stukjes die ik lees als volstrekte zuurdesem.

P.S. ik vrees dat in de BGT het "verbergen" helemaal is verbasterd. Maar die vertaling heb ik niet. Ik las op die site dat zelfs de NBG het heeft veranderd.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Dat de gelijkenissen een bepaalde structuur hebben bewijst natuurlijk het vergelijk wat Biker ook maakt t.a.v, het mosterdzaad en het zuurdesem o.a.
Er zijn dus 8 gelijkenissen, ( geen 7). En het is merkwaardig dat het laatste gedeelte van hoofdstuk 13 ineens spreekt over de Here Jezus en Zijn familie en over het feit dat Hij terug kwam in Zijn Vaderland.
De gelijkenissen openbaren niets, maar verbergen. Het zou mooi zijn om een sprong te kunnen maken naar Spreuken 9, omdat juist in Spreuken wordt uitgelegd dat voor de ongelovigen de Bijbel wellicht een puzzel of een raadsel is, maar voor gelovigen wordt er de opperste wijsheid geopenbaard, maar ik blijf even bij de gelijkenissen vanwege de titel van het topic.
Spreuken zou ook een prachtige studie zijn. Gelijkenissen zijn parabelen en Spreuken komt van het woord wat wij “spreekwoorden” noemen.
Terug naar de schat in de akker, de parel en het visnet. Waar ieder christen weet dat de akker de wereld is, zal de schat ongetwijfeld Israël zijn. (Deut. 26 vers 18 ) ( Psalm 135 vers 4 ) waar de schat in de priesterlijke functie staat voor Israël . Maleachi 3 vers 17 zegt ook dat Israël een schat danwel Zijn eigendom is.
Temidden van die akker.
Het gaat daar over het nieuwe verbond uiteraard. Al zijn de uitspraken over Israël ook van toepassing op de Gemeente, maar hier is de schat van toepassing op Israël en de parel is de Gemeente. Dat de schat uit de akker wordt gehaald lijkt me vanzelfsprekend, want dat maakt onderdeel uit van de openbaring van het koninkrijk, maar in deze gelijkenis is het nog verborgen.

De parel is ook een schat en het proces is buitengewoon interessant en typologisch.
Het verschil tussen de akker en de schat is dat de parel uit de zee komt. Maar de zee is ook de wereld.
En toch is er een verschil. Want land staat voor Israël en zee staat voor volkeren.
En de parel vindt zijn oorsprong in een oester. En niets zo verborgen als een parel in een oester op de bodem van de zee.
Oesters zwemmen niet, maar liggen op de bodem van de zee. Waarom zo een parel zo prachtig rond wordt weet ik niet, en wij noemen dat parelmoer, maar dat geeft alle kleuren weer, want het is de breking van het licht. ( 7 kleuren van de regenboog). Maar in beginsel was de parel wit, ( grondkleur) maar het licht breekt, dacht ik.
Wie er meer van weet, kan dat graag vertellen.
De roeping van de Gemeente heeft altijd te maken met de zee. Denk aan de schipbreuk en de 153 vissen enz...
De Gemeente zou ook de veelkleurige wijsheid Gods bekend maken. (aspecten van Het Licht).
De ideale parel is rond. Hoe ronder hoe kostbaarder. ( een cultivé?) .
Het aardig is natuurlijk dat elke cirkel maar één afmeting heeft, ( het getal pi. ).
En die straal of middellijn staat voor die ene maat waarmee de Gemeente gemeten wordt en dat is Christus.
Normaal gesproken kan een parel niet gesplitst worden en ik vind dat een prachtig beeld van het ene geheel wat de Gemeente is.
Kortom de schat gaat over Israël en de parel gaat over de Gemeente.
Behalve dat er verschil is dat de akker gekocht werd en de schat bleef verborgen en bij de parel is de parel niet meer in de zee, maar hij wordt gekocht.
En als het niet over de Gemeente gaat of over Israël dan hebben we nog de gelijkenis van allerlei soorten spullen in het net. ...”Want de vissers nederzittende lezen het goede uit in hun vaten en het kwade werpen zij weg.”
En het onkruid wordt dus afgescheiden van het tarwe uit die andere gelijkenis. ( vers 42).
Om het niet te lang te maken, bewaar ik het laatste stuk voor morgen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door ineke-kitty »

@Wilsophie

Even ter informatie. En cultive-parel is een kunstmatig gekweekte parel, en dus niet langs de natuurlijke weg tot stand gekomen.
Een cultive-parel is minder kostbaar dan een "echte" parel.
Ik ben in het bezit van zo'n kunstmatig gekweekt parelsnoer. Een echte is erg kostbaar.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Biker »

Wat betreft de gelijkenissen van de schat in de aarde (Israel) en de parel in de zee (gemeente) van grote waarde , denken de meeste christenen nog steeds dat zij de koopman zijn (ipv Christus) en de akker het evangelie (ipv de wereld) ??

Luther:

“De gelijkenis van de schat bedoelt, dat wij tevergeefs het Koninkrijk van God zoeken door onze werken en inspanningen of de werken der wet. Want wij zijn niet geboren uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans. De Joden bezaten de akker, maar zagen de schat daarin niet. De Heidenen (volkeren) kochten de akker met de schat, dat is de wet met Christus... De verborgen schat is het Evangelie, dat ons genade en gerechtigheid geeft zonder onze verdienste. Als iemand die vindt, veroorzaakt hij vreugde, dat is een goed en vrij geweten, wat door goede werken niet kan worden ver­zekerd. De gelijkenis van de parel is bijna van dezelfde soort als de voorgaande, behalve dat in de eerste gesproken wordt van vinden, in deze van zoeken. Hier moet gedacht worden: aan een groeiend geloof, waarmee aangegeven wordt, dat de parel niet onbekend was, dat men er van gehoord had als zijnde van grote waarde. Het verlangen van de koopman is, om de parel te mogen bezitten. Iets dergelijks geldt voor het Christelijk leven, Hij die het begonnen is, denkt dat hij niets heeft, maar hij strekt zich er naar uit, voortdurend voorwaarts dringend om het te verkrijgen”.
Andere verklaarders van de Schrift zijn Luther hierin gevolgd. H. W. A. Meijer, een leidende figuur onder de uitleggers van het Nieuwe Testament, zegt: “Het Koninkrijk, de meest waar­devolle bezitting, moet genomen worden door met vreugde alle aardse bezittingen te offeren”. Prof. Holtzmann getuigt: “De schat en de parel zijn beelden van de grote waarde van het Koninkrijk der hemelen. Om ze te bezitten moet men alle andere goederen opofferen”.
Bij deze wijze van uitleggen komt het dus hier op neer, dat de mens degene is, die alles verkoopt om de schat te bezitten, en de koopman de onbekeerde zondaar voorstelt. Het Evan­gelie, de zaligheid, de genade van God, of zoals sommigen zeg­gen de “religie”, wordt volgens deze Schriftkundigen voorge­steld door de schat en de éne parel van grote waarde. Dat deze verklaring onhoudbaar is, in strijd met de kern van het Evangelie, wordt niet aangenomen. In toespraken met een Evangelische strekking wordt de zondaar vermaand alles op te geven, alles te verkopen, met het doel Christen te worden, zichzelf en de wereld op te geven, en dan de parel van grote waarde te vinden."


Hoe kwam tie erop? :shock:
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Dank je Ineke.

Tja Biker over de gelijkenissen gaan toch vreemde visies want het gaat om het verborgen koninkrijk en dat het verborgen is, is omdat de Koning verborgen is.
Je zou nog kunnen zeggen als er gezegd wordt dat de wet een schat is, dat Israël de wet Gods als priestervolk verkondigd had moeten worden.
En weer zet men de mens aan het werk met het offeren van aardse goederen, waarvan ik dan denk, welke goederen?
Mag ik niet genieten van dat wat onder de zon geboden wordt? Mag ik niet dankbaar zijn voor de aardse goederen?
Het is toch een kwestie van genade. Weer staan werken tegenover aangeboden genade en zo timmert men een gelijkenis dicht.En dat zijn n.b. "leidende uitleggers".
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef:Zo kun je het ook uitleggen Sanne, maar ik vraag me af of deze Zaaier lukraak het kostbare zaad strooit , incluis de plaatsen die deze geschiedenis noemt.
Een beetje goede zaaier smijt niet lukraak, de mooie bijbelplaten ten spijt. Een zaaier zaait m.i. gericht. Als je een moestuin hebt dan plant je de zaaitjes zorgvuldig in de aarde en gooi je niet in het wilde weg, en dat wordt ervan gemaakt en ik probeer daar iets van te nuanceren, omdat wij allemaal geprogrammeerd zijn door de verhalen van de zondagsschool of de dominee.
Ik denk even aan Jezus voorbeeld. Hij trok erop uit om het evangelie van het Koninkrijk te verkondigen. Er waren er velen die luisterden. Zo waren er bijvoorbeeld bij de gelegenheid dat Jezus het wonder van de voedseluitdeling deed, duizenden mensen aanwezig. De mensen hadden honger, dus waren ze kennelijk zo geraakt door zijn onderwijs dat ze bleven luisteren. Toch was er met Pinksteren na Jezus dood en opstanding slechts een groepje van 120 man bijeen. Pas na een tijdje werd duidelijk of Gods Woord ook had wortel geschoten in hun hart of niet.

Of een ander voorbeeld. Jezus ging het gesprek aan met een rijke jonge man. En hij nodigde hem uit een volgeling te worden. Maar uit de reactie op het Woord, bleek dat hij nog wat distels in zijn hart had. Het Woord werd verstikt door de kracht van de rijkdom. Matth. 13:22.

Kunnen we nu zeggen dat Jezus lukraak heeft gezaaid, of dat hij het zaad de tijd heeft gegeven om zijn werk te doen?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Adinomis »

Biker schreef:Wat betreft de gelijkenissen van de schat in de aarde (Israel) en de parel in de zee (gemeente) van grote waarde , denken de meeste christenen nog steeds dat zij de koopman zijn (ipv Christus) en de akker het evangelie (ipv de wereld) ??

Luther:

“De gelijkenis van de schat bedoelt, dat wij tevergeefs het Koninkrijk van God zoeken door onze werken en inspanningen of de werken der wet. Want wij zijn niet geboren uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans. De Joden bezaten de akker, maar zagen de schat daarin niet. De Heidenen (volkeren) kochten de akker met de schat, dat is de wet met Christus... De verborgen schat is het Evangelie, dat ons genade en gerechtigheid geeft zonder onze verdienste.
Als Luther zegt dat we tevergeefs het Koninkrijk van God zoeken door onze werken of inspanningen van de wet, dan heeft hij gelijk. Dat wil niet zeggen dat het houden wet van de wet verkeerd is, integendeel. De wet van God is goed, maar niet bedoeld om ons behoud daarmee te verdienen. Ik vind dat men vaak ten onrechte die conclusie eraan verbindt. Als je de wet houdt om er iets mee te verdienen is dat helemaal fout. Maar er zijn er ook die de geboden doen uit liefde tot God en om Hem gehoorzaam te zijn. Zoals ook psalm 19 en 119 dat duidelijk naar voren brengen. Ook tekent het Luther om de heiden boven de Joden te stellen. Ze zijn beiden onder de ongehoorzaamheid besloten. (Romeinen 11:32)
Biker schreef: Als iemand die vindt, veroorzaakt hij vreugde, dat is een goed en vrij geweten, wat door goede werken niet kan worden ver­zekerd. De gelijkenis van de parel is bijna van dezelfde soort als de voorgaande, behalve dat in de eerste gesproken wordt van vinden, in deze van zoeken. Hier moet gedacht worden: aan een groeiend geloof, waarmee aangegeven wordt, dat de parel niet onbekend was, dat men er van gehoord had als zijnde van grote waarde. Het verlangen van de koopman is, om de parel te mogen bezitten. Iets dergelijks geldt voor het Christelijk leven, Hij die het begonnen is, denkt dat hij niets heeft, maar hij strekt zich er naar uit, voortdurend voorwaarts dringend om het te verkrijgen”.
Andere verklaarders van de Schrift zijn Luther hierin gevolgd. H. W. A. Meijer, een leidende figuur onder de uitleggers van het Nieuwe Testament, zegt: “Het Koninkrijk, de meest waar­devolle bezitting, moet genomen worden door met vreugde alle aardse bezittingen te offeren”. Prof. Holtzmann getuigt: “De schat en de parel zijn beelden van de grote waarde van het Koninkrijk der hemelen. Om ze te bezitten moet men alle andere goederen opofferen”.
Bij deze wijze van uitleggen komt het dus hier op neer, dat de mens degene is, die alles verkoopt om de schat te bezitten, en de koopman de onbekeerde zondaar voorstelt. Het Evan­gelie, de zaligheid, de genade van God, of zoals sommigen zeg­gen de “religie”, wordt volgens deze Schriftkundigen voorge­steld door de schat en de éne parel van grote waarde. Dat deze verklaring onhoudbaar is, in strijd met de kern van het Evangelie, wordt niet aangenomen. In toespraken met een Evangelische strekking wordt de zondaar vermaand alles op te geven, alles te verkopen, met het doel Christen te worden, zichzelf en de wereld op te geven, en dan de parel van grote waarde te vinden."


Hoe kwam tie erop? :shock:
Je kunt ook zeggen dat Jezus Christus de parel van grote waarde is. En dan denk aan wat Jezus zegt:
Matth.16:24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.
25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.
Dan geef je alles prijs om bij Jezus te horen. Dan is het doel van je leven niet meer gericht op jezelf maar op Christus. En dat kost in feite alles.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Sanne
Berichten: 1338
Lid geworden op: 03 apr 2013, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Sanne »

Ik zie in de gelijkenissen van Matth.13:44-46, twee manieren waarop mensen in aanraking kunnen komen met het evangelie. Koopmannen maakten verre reizen om een bijzondere parel te kunnen vinden. En zo ook zijn er mensen die veel inspanningen doen om de waarheid over God en het Koninkrijk te weten te komen. Ze lezen van alles erover, bezoeken kerken enz. Ze hebben in ieder geval de instelling zoals die staat beschreven in Spreuken 2:1-5. En als ze het eenmaal hebben gevonden, dan zijn ze bereid er grote offers voor te brengen. Of zoals Jezus het zelf zegt in Matth.6:33, zijn zij bereid om eerst het Koninkrijk en zijn gerechtigheid te zoeken.

De man in de andere gelijkenis is eigenlijk helemaal niet actief op zoek hiernaar, maar komt er wel mee in aanraking. Zijn reactie erop is hetzelfde. Ook hij ziet de waarde ervan in en toont er grote waardering voor. Zo zag bijvoorbeeld Paulus alles wat hij had bereikt voordat hij tot het geloof kwam als "schade" en "vuilnis". En dat de waarde van "de kennis van Christus" alles te boven gaat. Fil.3:7,8.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Biker »

Adinomis schreef:
Biker schreef:Wat betreft de gelijkenissen van de schat in de aarde (Israel) en de parel in de zee (gemeente) van grote waarde , denken de meeste christenen nog steeds dat zij de koopman zijn (ipv Christus) en de akker het evangelie (ipv de wereld) ??

Luther:

“De gelijkenis van de schat bedoelt, dat wij tevergeefs het Koninkrijk van God zoeken door onze werken en inspanningen of de werken der wet. Want wij zijn niet geboren uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans. De Joden bezaten de akker, maar zagen de schat daarin niet. De Heidenen (volkeren) kochten de akker met de schat, dat is de wet met Christus... De verborgen schat is het Evangelie, dat ons genade en gerechtigheid geeft zonder onze verdienste.
Als Luther zegt dat we tevergeefs het Koninkrijk van God zoeken door onze werken of inspanningen van de wet, dan heeft hij gelijk. Dat wil niet zeggen dat het houden wet van de wet verkeerd is, integendeel. De wet van God is goed, maar niet bedoeld om ons behoud daarmee te verdienen. Ik vind dat men vaak ten onrechte die conclusie eraan verbindt. Als je de wet houdt om er iets mee te verdienen is dat helemaal fout. Maar er zijn er ook die de geboden doen uit liefde tot God en om Hem gehoorzaam te zijn. Zoals ook psalm 19 en 119 dat duidelijk naar voren brengen. Ook tekent het Luther om de heiden boven de Joden te stellen. Ze zijn beiden onder de ongehoorzaamheid besloten. (Romeinen 11:32)
Biker schreef: Als iemand die vindt, veroorzaakt hij vreugde, dat is een goed en vrij geweten, wat door goede werken niet kan worden ver­zekerd. De gelijkenis van de parel is bijna van dezelfde soort als de voorgaande, behalve dat in de eerste gesproken wordt van vinden, in deze van zoeken. Hier moet gedacht worden: aan een groeiend geloof, waarmee aangegeven wordt, dat de parel niet onbekend was, dat men er van gehoord had als zijnde van grote waarde. Het verlangen van de koopman is, om de parel te mogen bezitten. Iets dergelijks geldt voor het Christelijk leven, Hij die het begonnen is, denkt dat hij niets heeft, maar hij strekt zich er naar uit, voortdurend voorwaarts dringend om het te verkrijgen”.
Andere verklaarders van de Schrift zijn Luther hierin gevolgd. H. W. A. Meijer, een leidende figuur onder de uitleggers van het Nieuwe Testament, zegt: “Het Koninkrijk, de meest waar­devolle bezitting, moet genomen worden door met vreugde alle aardse bezittingen te offeren”. Prof. Holtzmann getuigt: “De schat en de parel zijn beelden van de grote waarde van het Koninkrijk der hemelen. Om ze te bezitten moet men alle andere goederen opofferen”.
Bij deze wijze van uitleggen komt het dus hier op neer, dat de mens degene is, die alles verkoopt om de schat te bezitten, en de koopman de onbekeerde zondaar voorstelt. Het Evan­gelie, de zaligheid, de genade van God, of zoals sommigen zeg­gen de “religie”, wordt volgens deze Schriftkundigen voorge­steld door de schat en de éne parel van grote waarde. Dat deze verklaring onhoudbaar is, in strijd met de kern van het Evangelie, wordt niet aangenomen. In toespraken met een Evangelische strekking wordt de zondaar vermaand alles op te geven, alles te verkopen, met het doel Christen te worden, zichzelf en de wereld op te geven, en dan de parel van grote waarde te vinden."


Hoe kwam tie erop? :shock:
Je kunt ook zeggen dat Jezus Christus de parel van grote waarde is. En dan denk aan wat Jezus zegt:
Matth.16:24 Toen zeide Jezus tot zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.
25 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil, die zal het vinden.
Dan geef je alles prijs om bij Jezus te horen. Dan is het doel van je leven niet meer gericht op jezelf maar op Christus. En dat kost in feite alles.
Nee, de parel is de Gemeente, die Jezus gekocht heeft.
Zoals Eva uit de zijde van Adam kwam, zo veroorzaakt een lichaamsvreemd zandkorreltje in een weekdier's zijde uiteindelijk een parel.
De heidenen kochten helemaal niets, Wij zijn allen DOOR Hem gekocht.
En de Koopman is Hij, die alles in de Hemel achterliet om de schat in de aarde (israel) en de zee (gemeente)
“Hij heeft de Gemeente liefgehad en Zichzelf voor haar overgegeven”, staat er geschreven en in de gelijkenis verklaart Hij Zelf deze waarheid
(Bron:Gaebelein)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Klopt Biker en ik ga dus verder met de volgende geschiedenis, nog even gelinkt aan het laatste vers van hoofdstuk 13.

Mattheus 14 is geen gelijkenis meer, maar als afsluiting misschien niet zo vreemd want de Bijbel is natuurlijk heel chronologisch en de laatste tekst is in hoofdstuk 13 dat de Here Jezus in het vaderland, niet vele krachten heeft gedaan vanwege hun ongeloof en Hij dat blijkbaar wel in andere landen heeft gedaan.
De wonderen deed Hij uiteraard in de kracht Gods, maar wel aan degenen die geloofden.
Dat wil niet zeggen dat als er genoeg gelovigen bij elkaar zijn dan komt de wonderbare “genezing” wel voor elkaar en is dat vanwege de geloofskracht van de aanwezigen, dat doet me denken aan het boek “de kracht van het positief denken”, destijds heel geliefd onder Christenen.
Waar geen gelovigen waren deed Hij de krachten niet, maar de betekenis is dat Hij geen tekenen deed aan gelovigen, maar Hij had er meerdere in Zijn “pocket,” maar er was blijkbaar geen geloof.
Ik bedoel het niet oneerbiedig. Want het ging niet om de krachten, maar omdat de tekenen uitbeeldingen zijn van wat later in onze bedeling tot stand gebracht zou worden.
Het waren illustraties van wat de Heer werkelijk zou doen na Zijn opstanding en daarom staat in hoofdstuk 14 vers 2 precies wat ik zeg.
“Hij is opgewekt van de doden en daarom werden die krachten in Hem”.
“Gij zult grotere dingen zien dan deze “...zei Hij ooit en dat zijn dingen van groter kaliber.
Want wij worden niet alleen genezen, maar maken deel uit van een nieuwe schepping.
De kracht van Zijn opstanding staat dus boven de krachten en wonderen die Hij in Zijn bediening op aarde deed.

De dood van Johannes de Doper wordt hier wel beschreven, maar het is een zijlijn, want het gaat niet om de dood van Johannes, maar om Jezus van Nazareth, opgestaan uit de dood, lees het hoofdstuk.
Herodes is een politicus en hij deed eigenlijk alles uit eigen belang, en misschien een beetje uit belang van het volk. Hij was officieel een Jood, ( niet van geboorte, want hij was een Edomiet) , maar zo blijkt weer dat iedereen Jood kan worden. Jood is een godsdienstig begrip want niemand kan zijn afkomst bewijzen. “ Een Jood ? “zei Michiel van Praag, maar godsdienstig ben ik niet.
Zie hoe verschillend de normen zijn. Herodes was w.s. Joods geworden om politieke redenen, want zijn hele familie “Antipas”, ging over tot de Joodse godsdienst onder de opstand van de Makkabeeën en dat zijn Joden.
De vrijheidsstrijders onder de Joden.
En je kunt uit politieke overweging Jood worden, maar ook Christen. ( Alex de Gr.) Zo werkt politiek. Petrus en Paulus werden niet als Joden beschouwd en werden vervolgd. Johannes spreekt over de Joden alsof hij er niet bij hoort.
Wen eraan dat vanaf Genesis de Edomieten, ( afstammelingen van Ezau) een beeld zijn van het Joodse volk , hoewel het toen niet bestond maar het is typologie en profetisch. ( rood haar toch? )
Ezau was al vanaf vóór zijn geboorte een beeld van het Joodse volk, levend volgens het eerste, aardse geboorterecht en wijzend naar Adam ( Edom), het eten van de boom van kennis van goed en kwaad is een leven onder de Joodse wet.

Ik laat het even hierbij anders wordt het te lang.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Adinomis »

Biker schreef:
Nee, de parel is de Gemeente, die Jezus gekocht heeft.
Zoals Eva uit de zijde van Adam kwam, zo veroorzaakt een lichaamsvreemd zandkorreltje in een weekdier's zijde uiteindelijk een parel.
De heidenen kochten helemaal niets, Wij zijn allen DOOR Hem gekocht.
En de Koopman is Hij, die alles in de Hemel achterliet om de schat in de aarde (israel) en de zee (gemeente)
“Hij heeft de Gemeente liefgehad en Zichzelf voor haar overgegeven”, staat er geschreven en in de gelijkenis verklaart Hij Zelf deze waarheid
(Bron:Gaebelein)
Dit is ook een mogelijke betekenis. Zeker als je het vanuit de Koopman met een hoofdletter gaat bekijken. Over die scheiding tussen aarde en zee (Israël en gemeente) moet ik nog eens nadenken. De gemeente ontstaat in en vanuit Israël (het weekdier??? :?: ).
Aan de andere kant is het prijsgeven van je leven om deel te hebben aan Jezus ook een bijbels gegeven wat hierin gezien kan worden. Soms zitten er meerdere lagen in een bijbelgedeelte.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Op zich een goede vraag, ik denk dat je bedoelt waarom de schat in de aarde op Israël slaat en de parel uit de zee op de Gemeente.
Ik moet daar ook even over nadenken. Ik denk dat "het land" eretz in de Bijbel altijd over Israël gaat en de zee altijd gaat over de volkerenzee.
En de Gemeente komt uit die volkerenzee.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> Over de Gelijkenissen, v.a. Mattheüs 12 vers 38

Bericht door Wilsophie »

Misschien nog ter verduidelijk de 8e gelijkenis.
De laatste gelijkenis is natuurlijk Mattheus 13 vers 52, het is de 8e en misschien hoe kort ook nog de belangrijkste.
De schat en de parel en het visnet eindigen op het moment dat het koninkrijk openbaar wordt.
De schat loopt slechts tot de heer die de akker koopt en of hij die schat uit de akker haalt staat er niet bij.
Want dat behoort niet meer tot de verborgenheden van het koninkrijk, de akker zoals gezegd is de wereld en Israël die verborgen is in de wereld vererft Hij zich ten eigendom omdat Hij de wereld vererft.
Hetzelfde geldt voor de parel, want de parel is de Gemeente verzamelt uit de volkeren en die Gemeente die nu tot stand komt maakt deel uit van de verborgenheid van het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde en als wij de Heer tegemoet gaan in de lucht zullen wij geopenbaard worden met Hem in Heerlijkheid, maar dat is niet de verborgenheid maar de openbaring.
Slechts voor hen die de Koning erkennen zijn deze gelijkenissen, niet bestemd voor de wereld, want God verbergt Zich.

De laatste gelijkenis in vers 52 eindigt ook met Zijn vertrek en ging Hij naar Zijn vaderland.
Deze gelijkenis van de Schriftgeleerde is als een heer des huises, en het gaat over het koninkrijk der hemelen dat staat er ook bij want Schriftgeleerden waren er zat in de dagen van de Here Jezus, de Here Jezus had er knap last van, zij stootten Zich enorm aan Hem.
Schriftgeleerden hebben wij ook genoeg in ons landje, en ze dringen elkaar in één of andere hoek.
Als de Schriftgeleerde vragen stelde over wie zijn naaste was, was dat geen eerlijke vraag, maar was om zichzelf te rechtvaardigen.

Je ziet hier een Schriftgeleerde, .. onderwezen in het koninkrijk der hemelen,.. is gelijk aan de heer des huises die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.
Twee beroepen die gaan over rentmeesterschap, over verantwoordelijkheden dragen.
De heer is niet de eigenaar maar de heer die in opdracht van de eigenaar het huis beheert.
Dat huis is uiteraard de “woonstede in de Geest” dat Huis waar wij deel van uitmaken.
Ooit ook in Israël was het de bedoeling dat God temidden van hen woonde zoals in de tabernakel en in de tempel, maar er is nu geen tempel want dat HUIS zijn wij.

Het beheer zou dus in handen zijn van hen die bekend zijn met het koninkrijk der hemelen anders weet je niet wat de Gemeente voor een ding is en ik merk veel dat de kerk of de plaatselijke gemeenten niet zien dat ze een organisme zijn en geen organisatie. Wij staan er buiten en maken deel uit van een ander koninkrijk en je mag je bezig houden met politiek wat je wilt, maar het is nooit je roeping anders begrijp je m.i , je positie niet. Hoe kun je leiding geven aan een organisme als je niet weet wat haar positie en verantwoordelijkheid is.

De schat van de Schriftgeleerds is uiteraard zijn Schrift. Zijn geleerdheid dat is zijn bezit zijn schat.
En wie onderwezen is in het koninkrijk der hemelen haalt nieuwe en oude dingen uit dat Schrift.

Deze Schriftgeleerde was bekend met de Schrift en eerst haalt hij nieuwe dingen ( waarheden) uit dat Schrift en dan pas oude dingen ( waarheden).
Is die volgorde wel juist?
In principe zijn de Schriften hier de boeken uit het Oude Testament want het NT bestond nog niet. Maar “nieuw” wil niet zeggen “anders”.
Boven die oude betekenis komt dus een tweede betekenis te liggen. Dat is wat ik “Bijbelstudie” noem.
Voorbeeld. God zou Israël leiden naar het beloofde land er zou een eeuwig koninkrijk zijn, het zou op tijd regenen en niet zou regenen en vruchtbaar land enz...beloofd op voorwaarde dat Israël de Heer zou dienen. En zou het erfelijk en voor eeuwig bezitten en dat zijn oude profetiën.
Maar ze zijn nog nooit vervuld.
Jozua bracht hen niet in de rust. David memoreert dat nog. De nieuwe dingen komen dus bovenop de oude dingen te liggen, omdat de belofte nog steeds niet is vervuld.
De negro-spirituals spreken over de Jordaan, door de woestijn en aankomende in het beloofde land, maar gebaseerd op deze beloften. Gelden ze voor hen?
Ja natuurlijk!! En dat zijn die nieuwe dingen.
Die beloften aan Israël zijn van toepassing op allen die tot geloof komen. Israël werd gezegend op grond van geloof en die Messias is gekomen en de beloften zijn van toepassing op een ieder die tot geloof komt en dat zijn die nieuwe dingen uit deze gelijkenis.