<> De brief van Jakobus

(Dit gedeelte is door iedere internetsurfer te zien.)
Moderator: Tin
Forumregels
Richtlijnen voor het subforum

Uit de richtlijnen:
Dit subforum is niet bedoeld voor discussies. Een enkele reactie bij een weblog/column/gedicht mag wel, maar geen hele discussies of gesprekken.
Uitzondering: Bij topics waar de titel door <> voorafgegaan wordt, zal meer gesprek worden toegelaten.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Rechtuit »

Wilsophie schreef:
Sanne schreef:Je geeft zelf al in een post aan over Jak.1:25 dat de wet van de vrijheid niet betekent dat we dan maar kunnen doen waar we zin in hebben. Maar als we ons houden aan de "wet van de Christus" - Gal.6:2, dan is dat voor ons bestwil. Net zoals het voor iedereen tot bescherming is om je aan verkeersregels te houden.

En als mensen bij elkaar komen voor aanbidding, wat van een christen gevraagd wordt - Hebr.10:24,25, dan zijn er natuurlijk ook wel wat regels nodig om alles ordelijk te laten verlopen. De plaats, de tijd, het geven van onderwijs, onderhoud, schoonmaak van het gebouw, noem het maar op. Als je als meewerkt met de afspraken die gemaakt worden, zal het ordelijk en vredig verlopen. Zo kun je meewerken om vrede te creeëren, lijkt mij.
Ook in 1 Kor.14 lees je dat er over de gang van zaken in de gemeente afspraken gemaakt moeten worden, zodat het er tijdens bijeenkomsten ordelijk aan toe gaat. In 14:33 staat: "want God is geen God van wanorde, maar van vrede".
Helemaal eens, vanochtend hadden wij een doopdienst in het Ijsselmeer van 5 dopelingen. Dat is toch weer een hele bemoediging dat naast de ordelijkheid waar deze brief over spreekt ook nog echte wonderen gebeuren.
Overigens verliep alles heel ordelijk, we moesten met een grote groep mensen naar het strand lopen waar de doopdienst plaatsvond, nà een "gewone" dienst in ons kleine gebouwtje en de jongste broeder van 12 jaar gaf een getuigenis waarom hij deze beslissing had genomen en dan die onderdompeling in dat mooie Ijsselmeer en wij erom heen staande, zingend en biddend....
Wat kan een Pinksterdag nog mooier zijn dan om dit mee te mogen maken. :D
Er zijn wel meer mensen die een duik nemen in het Ijselmeer,maar dat kan je niet een Heilig Doopsel noemen.
Het Heilige Doopsel zal gedaan moeten worden door een bevoegde bedienaar.
Het dopen voor de leek is alleen in noodgevallen gerechtvaardigd .
Kortom om het Heilig Doopsel zal een echt Heilig Doopsel moeten zijn en meer niet.

[modbreak Trajecto] Het is niet aan jou om te bepalen wie er een bevoegde bedienaar is en wat al dan niet een Heilig Doopsel is. Lees de frontpagina nog maar eens opnieuw na. Het forum is voor respectvol gesprek tussen gelovigen van verschillende geloofsrichting. Wat jij zegt valt er niet onder. Je bent aan een andere richting aan het voorschrijven wat men wel of niet mag en kan doen in geloof.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Wanneer is iemand dan volgens jou "bevoegd?" En wie zegt dat er niet door een bevoegde "bedienaar is gedoopt.
De Kamerling uit Ethiopië vroeg nadat hij Jesaja had gelezen en over de Here Jezus had gehoord van Filippus: "Wat verhindert mij om gedoopt te worden"?"
En Filippus vond kennelijk maar één ding belangrijk: " Zie daar is water, niets verhindert u om gedoopt te worden". Er was maar één voorwaarde: "Indien gij van harte gelooft, zo is het geoorloofd", en hij antwoordde: "Ik geloof , dat Jezus Christus de Zoon van God is".

De Bijbel zegt over bevoegdheid in 2 Kor. 5 vers 6 ..."Die ons ook bekwaam maakt, om te zijn dienaar des Nieuwen Testaments niet der letter (van de wet), maar des Geestes, want de letter (wet) doodt maar de Geest maakt levend".
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Helemaal eens, vanochtend hadden wij een doopdienst in het Ijsselmeer van 5 dopelingen. Dat is toch weer een hele bemoediging dat naast de ordelijkheid waar deze brief over spreekt ook nog echte wonderen gebeuren.
Overigens verliep alles heel ordelijk, we moesten met een grote groep mensen naar het strand lopen waar de doopdienst plaatsvond, nà een "gewone" dienst in ons kleine gebouwtje en de jongste broeder van 12 jaar gaf een getuigenis waarom hij deze beslissing had genomen en dan die onderdompeling in dat mooie Ijsselmeer en wij erom heen staande, zingend en biddend....
Wat kan een Pinksterdag nog mooier zijn dan om dit mee te mogen maken. :D
Wat een mooi Pinkstergebeuren! Een vervolg op de eerste oogst van 3000 zielen in Hand. 2.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Dat zei de broeder ook, het IJsselmeer was er groot genoeg voor.
Nou Ida, ik was even in Biddinghuizen en ik heb net de foto's van mijn dochter gezien op facebook. Indrukwekkend zingen met duizenden gelovigen.
Er staan er nu 20.000 mensen in tentjes en caravans enz....Dat er nog velen tot erkenning der Waarheid mogen komen. :kiss1:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Zolderworm »

Wilsophie schreef:Dat zei de broeder ook, het IJsselmeer was er groot genoeg voor.
Nou Ida, ik was even in Biddinghuizen en ik heb net de foto's van mijn dochter gezien op facebook. Indrukwekkend zingen met duizenden gelovigen.
Er staan er nu 20.000 mensen in tentjes en caravans enz....Dat er nog velen tot erkenning der Waarheid mogen komen. :kiss1:
Dat waar zoveel mensen op afkomen, dat is meestal niet de waarheid.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Anja (oud account) »

Adinomis schreef:
Wilsophie schreef:
Helemaal eens, vanochtend hadden wij een doopdienst in het Ijsselmeer van 5 dopelingen. Dat is toch weer een hele bemoediging dat naast de ordelijkheid waar deze brief over spreekt ook nog echte wonderen gebeuren.
Overigens verliep alles heel ordelijk, we moesten met een grote groep mensen naar het strand lopen waar de doopdienst plaatsvond, nà een "gewone" dienst in ons kleine gebouwtje en de jongste broeder van 12 jaar gaf een getuigenis waarom hij deze beslissing had genomen en dan die onderdompeling in dat mooie Ijsselmeer en wij erom heen staande, zingend en biddend....
Wat kan een Pinksterdag nog mooier zijn dan om dit mee te mogen maken. :D
Wat een mooi Pinkstergebeuren! Een vervolg op de eerste oogst van 3000 zielen in Hand. 2.
Hier sluit ik me bij aan.

En wat betreft het opwekkingsweekend in Biddinghuizen, ik vond het vanmorgen een mooie dienst. Ik heb, zoals ik al jaren doe, meegekeken op Family7. Zij zenden het meestal ook uit. Alle respect voor de organisatoren. De sfeer was zo te merken goed en van alle generaties waren er veel mensen aanwezig, heel bijzonder. Ik vond het een hele positieve happening.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Dat ben ik met je eens Anja.

@ Zolderworm. De Waarheid die ik ken is niet aan tijd, aantal of plaats gebonden.

Ik was gisterochtend niet in de gelegenheid, zou het nog herhaald worden?
Ik heb de gids van F7.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Rechtuit »

Wilsophie schreef:Dat ben ik met je eens Anja.

@ Zolderworm. De Waarheid die ik ken is niet aan tijd, aantal of plaats gebonden.

Ik was gisterochtend niet in de gelegenheid, zou het nog herhaald worden?
Ik heb de gids van F7.
De waarheid van Wilsophie wellicht :naughty:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Anja (oud account) »

Wilsophie schreef:Dat ben ik met je eens Anja.

@ Zolderworm. De Waarheid die ik ken is niet aan tijd, aantal of plaats gebonden.
Amen!
Wilsophie schreef:Ik was gisterochtend niet in de gelegenheid, zou het nog herhaald worden?
Ik heb de gids van F7.
Vast wel. Ik heb ook de gids (ben dus ook donateur ;) ), maar heb die laatst per ongeluk weggegooid, denkende dat het de oude gids was :oops: :cry: . (maar er komt bijna weer een nieuwe aan :D )
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 25 mei 2015, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:Wanneer is iemand dan volgens jou "bevoegd?" En wie zegt dat er niet door een bevoegde "bedienaar is gedoopt.
De Kamerling uit Ethiopië vroeg nadat hij Jesaja had gelezen en over de Here Jezus had gehoord van Filippus: "Wat verhindert mij om gedoopt te worden"?"
En Filippus vond kennelijk maar één ding belangrijk: " Zie daar is water, niets verhindert u om gedoopt te worden". Er was maar één voorwaarde: "Indien gij van harte gelooft, zo is het geoorloofd", en hij antwoordde: "Ik geloof , dat Jezus Christus de Zoon van God is".

De Bijbel zegt over bevoegdheid in 2 Kor. 5 vers 6 ..."Die ons ook bekwaam maakt, om te zijn dienaar des Nieuwen Testaments niet der letter (van de wet), maar des Geestes, want de letter (wet) doodt maar de Geest maakt levend".
Hij was een proseliet en had, net als de Joden, een grondige kennis van de geschriften.
Maar hem werd door Filippus de betekenis juister uitgelegd, net als Priskilla en Aquila de weg Gods nog duidelijker, nauwkeuriger aan Apollos uitlegden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Alpha »

Rechtuit schreef:
Wilsophie schreef:Dat ben ik met je eens Anja.

@ Zolderworm. De Waarheid die ik ken is niet aan tijd, aantal of plaats gebonden.

Ik was gisterochtend niet in de gelegenheid, zou het nog herhaald worden?
Ik heb de gids van F7.
De waarheid van Wilsophie wellicht :naughty:
Pilatus zei al: " Wat is waarheid"?
Hij was in de gelegenheid de wonderen met eigen ogen te aanschouwen.

Zo was Agrippa bekend met de profeten.

Agrippa zei tot Paulus: „Het wordt u toegestaan ten behoeve van uzelf te spreken.” Toen strekte Paulus zijn hand uit en ging ertoe over tot zijn verdediging te zeggen.

En zo kreeg hij de gelegenheid om met Agrippa te redeneren.


Maar Agrippa zei tot Paulus: „Gij zoudt mij in korte tijd overreden een christen te worden.” 

 Hierop zei Paulus: „Ik zou voor het aangezicht van God wel de wens tot uitdrukking willen brengen dat hetzij in korte tijd of in lange tijd niet alleen gij, maar ook allen die mij heden horen, zo zouden worden als ik, met uitzondering van deze boeien.”
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Pilatus beseft m.i. niet dat de Waarheid voor hem stond. denk je niet?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Anja schreef:
Wilsophie schreef:Dat ben ik met je eens Anja.

@ Zolderworm. De Waarheid die ik ken is niet aan tijd, aantal of plaats gebonden.
Amen!
Wilsophie schreef:Ik was gisterochtend niet in de gelegenheid, zou het nog herhaald worden?
Ik heb de gids van F7.
Vast wel. Ik heb ook de gids (ben dus ook donateur ;) ), maar heb die laatst per ongeluk weggegooid, denkende dat het de oude gids was :oops: :cry: . (maar er komt bijna weer een nieuwe aan :D )

Vanavond een film over Esther Anja, 21.00 uur. Ik heb het boek uit over Rachab. Prachtig verhaal.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Anja (oud account) »

Wilsophie schreef:
Anja schreef:
Wilsophie schreef:Dat ben ik met je eens Anja.

@ Zolderworm. De Waarheid die ik ken is niet aan tijd, aantal of plaats gebonden.
Amen!
Wilsophie schreef:Ik was gisterochtend niet in de gelegenheid, zou het nog herhaald worden?
Ik heb de gids van F7.
Vast wel. Ik heb ook de gids (ben dus ook donateur ;) ), maar heb die laatst per ongeluk weggegooid, denkende dat het de oude gids was :oops: :cry: . (maar er komt bijna weer een nieuwe aan :D )

Vanavond een film over Esther Anja, 21.00 uur. Ik heb het boek uit over Rachab. Prachtig verhaal.
Die heb ik al vele keren gezien op Fam.7, en ik heb de belangrijkste Bijbelverhalen waaronder ook Esther, allemaal op dvd thuis , maar misschien ga ik nog vanavond nog wel een keer kijken, bedankt voor de tip. :)

Intussen wacht ik ook op de fitflops die ik heb besteld na een tip van jou 8-) (ik had er nog nooit van gehoord). Eerder durfde ik ze niet te bestellen, omdat mijn maat volgens Nederlandse maattabel niet overeenkomt met de fitflopmaatvoering. Vervolgens stond er in een winkel "toevallig" een paar teenslippers in precies die verschillende maten en heb ik - want ik wil geen teenslippers -daarmee in elk geval even ongeveer de maat kunnen checken. Dus toen heb ik twee bestellingen gedaan via internet, die ik kan retourneren als het niet past. Ben benieuwd. Maar sorry, dit is hartstikke off-topic.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Trajecto »

Fitflops?? :roll:
Oow... het schijnen een soort van sandalen/slippers te zijn. ;)

Nou inderdaad: graag weer on-topic.
Nulla aetas ad discendum sera
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Trajecto schreef:Fitflops?? :roll:
Oow... het schijnen een soort van sandalen/slippers te zijn. ;)

Nou inderdaad: graag weer on-topic.
Haha ooit besproken in "praatvaria" denk ik , tja je moet ergens je verhaal kwijt. Sorry Trajecto.
Ik ben benieuwd Anja, ook naar welke je hebt uitgezocht. De laarzen zijn ook fantastisch.
Het moet verder maar via pb of via email.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Rechtuit »

Rechtuit schreef:
Wilsophie schreef:
Sanne schreef:Je geeft zelf al in een post aan over Jak.1:25 dat de wet van de vrijheid niet betekent dat we dan maar kunnen doen waar we zin in hebben. Maar als we ons houden aan de "wet van de Christus" - Gal.6:2, dan is dat voor ons bestwil. Net zoals het voor iedereen tot bescherming is om je aan verkeersregels te houden.

En als mensen bij elkaar komen voor aanbidding, wat van een christen gevraagd wordt - Hebr.10:24,25, dan zijn er natuurlijk ook wel wat regels nodig om alles ordelijk te laten verlopen. De plaats, de tijd, het geven van onderwijs, onderhoud, schoonmaak van het gebouw, noem het maar op. Als je als meewerkt met de afspraken die gemaakt worden, zal het ordelijk en vredig verlopen. Zo kun je meewerken om vrede te creeëren, lijkt mij.
Ook in 1 Kor.14 lees je dat er over de gang van zaken in de gemeente afspraken gemaakt moeten worden, zodat het er tijdens bijeenkomsten ordelijk aan toe gaat. In 14:33 staat: "want God is geen God van wanorde, maar van vrede".
Helemaal eens, vanochtend hadden wij een doopdienst in het Ijsselmeer van 5 dopelingen. Dat is toch weer een hele bemoediging dat naast de ordelijkheid waar deze brief over spreekt ook nog echte wonderen gebeuren.
Overigens verliep alles heel ordelijk, we moesten met een grote groep mensen naar het strand lopen waar de doopdienst plaatsvond, nà een "gewone" dienst in ons kleine gebouwtje en de jongste broeder van 12 jaar gaf een getuigenis waarom hij deze beslissing had genomen en dan die onderdompeling in dat mooie Ijsselmeer en wij erom heen staande, zingend en biddend....
Wat kan een Pinksterdag nog mooier zijn dan om dit mee te mogen maken. :D
Er zijn wel meer mensen die een duik nemen in het Ijselmeer,maar dat kan je niet een Heilig Doopsel noemen.
Het Heilige Doopsel zal gedaan moeten worden door een bevoegde bedienaar.
Het dopen voor de leek is alleen in noodgevallen gerechtvaardigd .
Kortom om het Heilig Doopsel zal een echt Heilig Doopsel moeten zijn en meer niet.

[modbreak Trajecto] Het is niet aan jou om te bepalen wie er een bevoegde bedienaar is en wat al dan niet een Heilig Doopsel is. Lees de frontpagina nog maar eens opnieuw na. Het forum is voor respectvol gesprek tussen gelovigen van verschillende geloofsrichting. Wat jij zegt valt er niet onder. Je bent aan een andere richting aan het voorschrijven wat men wel of niet mag en kan doen in geloof.
Laten wij nou even zelf uitmaken wat wij vinden of niet.

[modbreak Trajecto] Reageren in de draad op rode tekst van een moderator mag niet. (Een klacht erover indienen per PB of er uitleg overvragen in een PB mag.)
Je mag wel iets vinden en dat ook vertellen, maar niet op de manier alsof je een algemeen aanvaarde waarheid vertelt. Daar gaat het om.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Alpha »

Rechtuit schreef:
Rechtuit schreef:
Wilsophie schreef:
Sanne schreef:Je geeft zelf al in een post aan over Jak.1:25 dat de wet van de vrijheid niet betekent dat we dan maar kunnen doen waar we zin in hebben. Maar als we ons houden aan de "wet van de Christus" - Gal.6:2, dan is dat voor ons bestwil. Net zoals het voor iedereen tot bescherming is om je aan verkeersregels te houden.

En als mensen bij elkaar komen voor aanbidding, wat van een christen gevraagd wordt - Hebr.10:24,25, dan zijn er natuurlijk ook wel wat regels nodig om alles ordelijk te laten verlopen. De plaats, de tijd, het geven van onderwijs, onderhoud, schoonmaak van het gebouw, noem het maar op. Als je als meewerkt met de afspraken die gemaakt worden, zal het ordelijk en vredig verlopen. Zo kun je meewerken om vrede te creeëren, lijkt mij.
Ook in 1 Kor.14 lees je dat er over de gang van zaken in de gemeente afspraken gemaakt moeten worden, zodat het er tijdens bijeenkomsten ordelijk aan toe gaat. In 14:33 staat: "want God is geen God van wanorde, maar van vrede".
Helemaal eens, vanochtend hadden wij een doopdienst in het Ijsselmeer van 5 dopelingen. Dat is toch weer een hele bemoediging dat naast de ordelijkheid waar deze brief over spreekt ook nog echte wonderen gebeuren.
Overigens verliep alles heel ordelijk, we moesten met een grote groep mensen naar het strand lopen waar de doopdienst plaatsvond, nà een "gewone" dienst in ons kleine gebouwtje en de jongste broeder van 12 jaar gaf een getuigenis waarom hij deze beslissing had genomen en dan die onderdompeling in dat mooie Ijsselmeer en wij erom heen staande, zingend en biddend....
Wat kan een Pinksterdag nog mooier zijn dan om dit mee te mogen maken. :D
Er zijn wel meer mensen die een duik nemen in het Ijselmeer,maar dat kan je niet een Heilig Doopsel noemen.
Het Heilige Doopsel zal gedaan moeten worden door een bevoegde bedienaar.
Het dopen voor de leek is alleen in noodgevallen gerechtvaardigd .
Kortom om het Heilig Doopsel zal een echt Heilig Doopsel moeten zijn en meer niet.

[modbreak Trajecto] Het is niet aan jou om te bepalen wie er een bevoegde bedienaar is en wat al dan niet een Heilig Doopsel is. Lees de frontpagina nog maar eens opnieuw na. Het forum is voor respectvol gesprek tussen gelovigen van verschillende geloofsrichting. Wat jij zegt valt er niet onder. Je bent aan een andere richting aan het voorschrijven wat men wel of niet mag en kan doen in geloof.
Laten wij nou even zelf uitmaken wat wij vinden of niet.
Je stelt m.i. vereisten aan de bediening. Dat is niet aan jou.
In de eerste eeuw stelde Jezus mensen aan. Dat was op basis van geestelijke hoedanigheden, niet op basis van opleiding.

Nu is allen de opleiding van belang, niet de geestelijke instelling. Vandaar dat het nu mogelijk is dat een dominee atheïst is.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Zoals ik eerder aangaf, maakt Hij ons bekwaam. De dopelingen werden gedoopt door broeders, soms was dat hun vader en soms hun echtgenoot en soms hun broer.
Ik vind dat heel normaal. Wij zijn allen dienaars van het nieuwe verbond, maar ik ken ook geen ambtsdragers en dominee was ooit een onbeschermde titel, iedereen kon zich zo noemen en in Amerika kun je titels kopen dus mijn oom vond Doctor wel interessant staan.
Ik maak me er niet druk om. De foto's laten zien hoe mooi en integer en heilig deze momenten waren en voor de dopelingen een enorme bevrijding om dit als getuigenis in het openbaar te doen. Soms tegenover familie die zo hun bedenkingen hebben t.a.v. de doop op geloof door onderdompeling.

Ik kan me wel voorstellen dat als je traditioneel bent ingesteld met allerlei dogma's en regels dat dit vreemd overkomt, maar ik denk altijd maar aan die Pinksterdag waar 3000 zielen werden gedoopt en aan het hele huisgezin van die stokbewaarder en aan de kamerling van Candacé en ooit was ik bij de Jordaan, waar een hele bus kwam met mensen die zich in die toch niet zo schone sloot lieten dopen, al hebben ze in de Jordaan wel speciale gedeelten ervoor gereserveerd.

Wat is er nu mooier dan uitbeelden dat je met Christus gestorven bent in het watergraf en opstaat in nieuwigheid des levens? Op grond van je geloof?
Denk eens aan de Heer Zelf die gedoopt werd door Zijn neef Johannes een heel gewone evangelist. En wat dacht je van Petrus die gewoon een visserman was en w.s. meehielp met dopen op die Pinksterdag, 3000 zielen, dat moet toch een happening zijn geweest? :smile:
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Biker »

Rechtuit schreef: Er zijn wel meer mensen die een duik nemen in het Ijselmeer,maar dat kan je niet een Heilig Doopsel noemen.
Het Heilige Doopsel zal gedaan moeten worden door een bevoegde bedienaar.
Het dopen voor de leek is alleen in noodgevallen gerechtvaardigd .
Kortom om het Heilig Doopsel zal een echt Heilig Doopsel moeten zijn en meer niet.
Ik geloof dat het een van die typish roomse , maar ook gereformeerde regels /dogma's is dat dergelijke zaken moeten worden verricht door "bevoegde' bedienaars of gezagsdragers.
Ik twijfel
https://www.youtube.com/watch?v=2it-e2H2sx8
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Piebe Paulusma »

Volgens orthodoxe joden moet de doop geschieden in rein water, niet in de eerste de beste modderpoel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Nou ja Biker dat is hun keuze en hun dogma, dat is mijn zaak verder niet.
Ik heb geprobeerd aan te tonen met voorbeelden dat de Schrift bepaalde voorschriften niet leert.
Volgens orthodoxe joden moet de doop geschieden in rein water, niet in de eerste de beste modderpoel.
Veel geloofsrichtingen kiezen daarom voor het huren van een zwembad. Hoe jij komt bij de eerste de beste modderpoel is mij niet duidelijk, als iets een viezige sloot was in mijn beleving vond ik dat de Jordaan in Israël, maar sowhat, je gaat daarna onder de douche. Het doet toch niets af aan de betekenis van de doop op grond van geloof . bovendien....

Laten wij nu geen orthodoxe Joden zijn Piebe.
Waar vind je nog rein water?

Stel dat je tig liters "spa" of gedestilleerd water vult in een groot bassin, wat na de doopshandeling wordt weggespoeld omdat er mensen in gestaan hebben dan denk ik dat je de milieu beweging op je dak krijgt, afgezien van het feit dat ik weet als geen ander hoe je een bassin wat mijn ouders onder het parket hadden met kraanwater vullen niet zo erg was, maar het verwarmen met een mega dompelaar is heel veel werk.
Ik weet niet of rein water hetzelfde is als kraanwater. Want dat is mega koud om iemand in onder te dompelen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Piebe Paulusma »

Wilsophie schreef:
Volgens orthodoxe joden moet de doop geschieden in rein water, niet in de eerste de beste modderpoel.
Veel geloofsrichtingen kiezen daarom voor het huren van een zwembad. Hoe jij komt bij de eerste de beste modderpoel is mij niet duidelijk, als iets een viezige sloot was in mijn beleving vond ik dat de Jordaan in Israël, maar sowhat, je gaat daarna onder de douche. Het doet toch niets af aan de betekenis van de doop op grond van geloof . bovendien....

Laten wij nu geen orthodoxe Joden zijn Piebe.
Waar vind je nog rein water?
Nergens meer, maar ten tijde van Johannes de Doper was de Jordaan wél rein (Hebreeën 10:22) en trek daar nou toch eens vrijpostig je conclusies uit, in plaats van een duik te nemen in de blubber.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Wilsophie »

Piebe 2 punt 1 schreef:
Wilsophie schreef:
Volgens orthodoxe joden moet de doop geschieden in rein water, niet in de eerste de beste modderpoel.
Veel geloofsrichtingen kiezen daarom voor het huren van een zwembad. Hoe jij komt bij de eerste de beste modderpoel is mij niet duidelijk, als iets een viezige sloot was in mijn beleving vond ik dat de Jordaan in Israël, maar sowhat, je gaat daarna onder de douche. Het doet toch niets af aan de betekenis van de doop op grond van geloof . bovendien....

Laten wij nu geen orthodoxe Joden zijn Piebe.
Waar vind je nog rein water?
Nergens meer, maar ten tijde van Johannes de Doper was de Jordaan wél rein (Hebreeën 10:22) en trek daar nou toch eens vrijpostig je conclusies uit, in plaats van een duik te nemen in de blubber.
Hebr. spreekt niet over letterlijk rein water, en zeker niet over het letterlijk wassen van ons lichaam, ik had toch verwacht dat jij dat wel begrijpt omdat de Hebr. brief spreekt over een beter verbond en over "hogere" dingen. Waar het gaat om het werk van de Hogepriester, ooit uitgebeeld in de letterlijke voetwassing in de evangeliën, dus in Hebr. lezen we de overdrachtelijke betekenis van rein water, namelijk dat het lichaam gewassen in rein water gelijk staat aan het gereinigd zijn van het kwade geweten, het is hier dus een hendiadys. Rein water is wat elders geleerd wordt Gods Woord. Rein water spreekt over de werking van de Heilige Geest en dat Werk is allang voltooid alvorens een gelovige kiest voor de doop in water en of dat modderig is of vies doet niet terzake.
Een watergraf is nu eenmaal een vieze bedoening. Dat betreft geen gereinigd water integendeel. Een watergraf is vies, spreekt over de oude mens en over de dood. Dat men er weiwater van heeft gemaakt leert de Bijbel nergens, als dat al geweid water is. Ik geloof van niet.
Hebr. 10 vers 22 spreekt niet over Johannes en over de Jordaan, dus ik vind dat een vreemde conclusie waar ik het hier verder bij wil laten.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: <> De brief van Jakobus

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat weet ik wel, maar het water in de Jordaan was daar een voorafbeelding van en ook rein. Blijkbaar verkeer je liever in onwetendheid hieromtrent, mij ook best.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende