De bijbel van kaft tot kaft van God?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: De bijbel van kaft tot kaft van God?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
30 jun 2020, 18:34
Piebe Paulusma schreef:
30 jun 2020, 18:07
callista schreef:
30 jun 2020, 17:34
Voor mij is het ook duidelijk.
De evangeliën zijn opgesteld vanuit teksten in het OT en er is een andere invulling aan gegeven...steeds werd er wat aan toegevoegd, te beginnen bij Marcus, waar Jezus nog de mensenzoon en rabbi werd genoemd..[ Waarom noemt U mij goed? Alleen God is goed] en hij niet tot God werd gebombardeerd….dat kan ook niet, want zulks werd pas besloten op de diverse en diverse concilies ten gunste van de Verzoeningsleer....wat ook een dogma is..
En dat ga je dan later merken door de verschillende interpolaties
Dat lijkt mij zo klaar als een klontje....
Indien het zo klaar als een klontje was, waarom is er dan nog discussie?
Omdat sommigen het niet kunnen of willen snappen.
Die zijn verblind door allerlei leerstellingen vermoed ik...en zitten daardoor in een tunnel...of gevangen in een grot.
En maar meer gal spuwen maar o wee als iemand zegt dat jullie verblind zijn, want dan is het huis te klein!

'Tweeërlei weegsteen is den HEERE een gruwel, en de bedrieglijke weegschaal is niet goed.' (Spr 20,23)
Say hi to the bad guy

hopper

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef:
30 jun 2020, 18:04

Nou, als je zo stellig roept dat je ongelovig bent sta je er juist gekleurd in. Bovendien is liefde belangrijker dan geloof volgens het NT. Dus noem ons liever lievelingen.
Nee, nu spreek je onzin. Ongelovig betekent dat men over kennis van de geest beschikt en dat men inkleuring niet meer toe laat.

Liefde is idd belangrijker dan geloof. Merkwaardig genoeg gaat het in de theologische discussies zelden over liefde en hoe die te verwezenlijken.
De zon en de maan gaan onder. Maar ze zijn niet weg.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Zolderworm schreef:
30 jun 2020, 19:40
Jij echter gelooft voor honderd procent een persoon die beweerde dat er op Saturnus een weelderige plantengroei is.
Het doet er eigenlijk niet toe, maar Ik heb dat nooit beweerd van die honderd procent. En Saturnus heb ik nooit gelezen. Het enige Lorberboek dat ik niet gelezen heb.
VS vreest tekort aan hamburgers.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour]
Ga het lekker ergens anders uitvechten. Niet hier
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.

Piebe Paulusma

hopper schreef:
30 jun 2020, 20:13
Liefde is idd belangrijker dan geloof. Merkwaardig genoeg gaat het in de theologische discussies zelden over liefde en hoe die te verwezenlijken.
Zo raar is dat niet want de liefde twist niet.
Say hi to the bad guy

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Bonjour schreef:
30 jun 2020, 21:44
[modbreak Bonjour]
Waar heb je het over?
En tegen wie heb je het?
Mag ik dat boek hier niet plaatsen?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ging mij om het bekvechten Zolderworm-Inktvlam
Peda.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef:
30 jun 2020, 20:36
Zolderworm schreef:
30 jun 2020, 19:40
Jij echter gelooft voor honderd procent een persoon die beweerde dat er op Saturnus een weelderige plantengroei is.
Het doet er eigenlijk niet toe, maar Ik heb dat nooit beweerd van die honderd procent. En Saturnus heb ik nooit gelezen. Het enige Lorberboek dat ik niet gelezen heb.
De vraag is natuurlijk: is iemand die het weelderige plantenleven op Saturnus beschrijft wel geloofwaardig? Maar zoals Bonjour voorstelt, ga ik dit hier niet meer verder uitvechten. Want voordat je het weet vliegen de ad hominens je om de oren.
Only dead fish go with the flow

Zolderworm

Bonjour schreef:
30 jun 2020, 21:44
[modbreak Bonjour]
Je doet net alsof degenen die geloven in een weelderig plantenleven op Saturnus even sterk staan als degenen die daar niet in geloven, en dat er sprake is van iets wat je kunt uitvechten.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour]
Nee, ik doe alsof ik de manier van reageren tussen jullie tweeën laag bij de grond vind. Dat ik het het forum onwaardig vind. Dat het precies is wat ik probeer van het forum te krijgen.

Ik heb meerdere modbreaks geplaatst in deze thread. Bekijk ze even.
Peda.

Zolderworm

Bonjour schreef:
30 jun 2020, 22:00
[modbreak Bonjour]
Nee, ik doe alsof ik de manier van reageren tussen jullie tweeën laag bij de grond vind. Dat ik het het forum onwaardig vind. Dat het precies is wat ik probeer van het forum te krijgen.

Nou ja, Inktvlam stond hier weer te oreren alsof hij het allemaal precies weet en alsof hij een genie is, terwijl die Lorber, waar hij zo gek van is, boeken schreef over het weelderige plantenleven op Saturnus en het leven op de Maan. Dat daagt wel uit tot wat plagerij, zeker omdat hij een groot ego heeft en snel beledigd is. Maar ik denk dat ik voortaan maar beter niet meer op hem kan reageren. Het wordt toch nooit wat.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Lorber heb ik wel eens wat over gezegd, maar dat werd niet serieus genomen. Ik heb een on topic vraag voor de christenen hier, en daar reken ik Inktvlam ook bij. Hebben jullie ervaring ermee dat God door de bijbel heen tot jou spreekt?
Wie oren heeft die hore, maar dat heeft een smiley nie :roll:

twijfelaar

Bericht door twijfelaar »

Gaitema schreef:
01 jul 2020, 01:47
Lorber heb ik wel eens wat over gezegd, maar dat werd niet serieus genomen. Ik heb een on topic vraag voor de christenen hier, en daar reken ik Inktvlam ook bij. Hebben jullie ervaring ermee dat God door de bijbel heen tot jou spreekt?
Ben wel geen christen maar toch even een reactie. Ik had een periode in mn leven dat ik elke dag in de bijbel las en bij bijna elke tekst leek het alsof die voor mij was opgeschreven, alsof God tot mij sprak, ik stond toen niet zo heel sterk in mn schoenen. Totdat het me begon te vervelen, mijn problemen werden met het verkeren in hogere sferen niet opgelost. Dus ging ik zelf aan de slag en dat pakte beter uit. De bijbel bleef dicht en God liet het ook gelijk afweten, nooit meer wat van Hem gehoord zodat ik toen de conclusie heb getrokken dat het allemaal inbeelding was geweest, zijn praten tegen mij en zijn hele bestaan. Daarvoor had ik ook al vaak de nodige twijfels over zijn bestaan maar ik vond het als een jong iemand best wel spannend via de bijbel zijn stem te horen. Voor een poosje. Als snel had ik dus door dat een mens zich heel veel kan inbeelden, je iets toe-eigenen noemen ze dat in de kerk, en daar wilde ik niet in meegaan en dat bevalt me nog steeds goed. Dan vallen je de schellen daarna steeds meer van de ogen zou Paulus zeggen ;)

Mart

Bericht door Mart »

Gaitema schreef:
Lorber heb ik wel eens wat over gezegd, maar dat werd niet serieus genomen.
Lorber beweerde de innerlijke stem van de Heer altijd in zijn hart te horen. Je schreef dat je vrouw Gods stem ook af en toe hoort, jullie vervolgens de boeken van Lorber aan Hem voorlegden en God zei dat het voor de helft waar is en voor de helft rommel, het resultaat van zijn wensdenken. Het probleem in deze kwestie is, zoals zo vaak, dat beide zijden hun oordeel op Gods autoriteit claimen te baseren.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
30 jun 2020, 22:29
Bonjour schreef:
[modbreak Bonjour]

Nou ja, Inktvlam stond hier weer te oreren alsof hij het allemaal precies weet en alsof hij een genie is, terwijl die Lorber, waar hij zo gek van is, boeken schreef over het weelderige plantenleven op Saturnus en het leven op de Maan. Dat daagt wel uit tot wat plagerij, zeker omdat hij een groot ego heeft en snel beledigd is. Maar ik denk dat ik voortaan maar beter niet meer op hem kan reageren. Het wordt toch nooit wat.
Het punt is hoe je kwaliteit inbrengt onder omstandigheden die nooit wat worden. Daar tob ik ook steeds maar over. De basis-overtuigingen liggen muurvast, verandering in standpunt over en weer is onmogelijk. Elkaar over en weer gaan plagen, levert nul komma fles aan kwaliteit op, maar wel een hoog risico op de kwalijke ad-hominem. Hoe blijft de kwaliteit in het gesprek dan behouden.
Of is dit G G forum gedoemd om te erkennen dat bestendige kwaliteit in inbreng hier onmogelijk is. Dan is G G ten diepste een kakofonie- forum, althans in mijn visie.

Piebe Paulusma

peda schreef:
01 jul 2020, 09:21
Dan is G G ten diepste een kakofonie- forum, althans in mijn visie.
Dat ben ik met je eens.
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

Zolderworm schreef:
Bonjour schreef:
[modbreak Bonjour]

Alsof jij er geen bijzondere ideeën op nahoudt met je zogenaamde uittredingen. Dat uitgerekend jij anderen wereldvreemd noemt... O zoete ironie!
Say hi to the bad guy

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mart schreef:
01 jul 2020, 08:48
Gaitema schreef:
Lorber heb ik wel eens wat over gezegd, maar dat werd niet serieus genomen.
Lorber beweerde de innerlijke stem van de Heer altijd in zijn hart te horen. Je schreef dat je vrouw Gods stem ook af en toe hoort, jullie vervolgens de boeken van Lorber aan Hem voorlegden en God zei dat het voor de helft waar is en voor de helft rommel, het resultaat van zijn wensdenken. Het probleem in deze kwestie is, zoals zo vaak, dat beide zijden hun oordeel op Gods autoriteit claimen te baseren.
ja klopt.

Maar op grond van hoe ik mijn vrouw ken, heb ik besloten de openbaringen van mijn vrouw voor privégebruik te houden en voor contact met mensen waarvoor het bestemd is in het dagelijkse leven. Lijkt me het beste.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 01 jul 2020, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

twijfelaar

peda schreef:
01 jul 2020, 09:21
..............
Het punt is hoe je kwaliteit inbrengt onder omstandigheden die nooit wat worden. Daar tob ik ook steeds maar over. De basis-overtuigingen liggen muurvast, verandering in standpunt over en weer is onmogelijk. Elkaar over en weer gaan plagen, levert nul komma fles aan kwaliteit op, maar wel een hoog risico op de kwalijke ad-hominem. Hoe blijft de kwaliteit in het gesprek dan behouden.
Of is dit G G forum gedoemd om te erkennen dat bestendige kwaliteit in inbreng hier onmogelijk is. Dan is G G ten diepste een kakofonie- forum, althans in mijn visie.
Dit heb je al een ontelbaar keren gezegd en toch blijf je hier hangen, volgen mij geniet je stiekum van kakofonieforums......... :lol:
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 01 jul 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

twijfelaar schreef:
01 jul 2020, 08:23
Gaitema schreef:
Ben wel geen christen maar toch even een reactie. Ik had een periode in mn leven dat ik elke dag in de bijbel las en bij bijna elke tekst leek het alsof die voor mij was opgeschreven, alsof God tot mij sprak, ik stond toen niet zo heel sterk in mn schoenen. Totdat het me begon te vervelen, mijn problemen werden met het verkeren in hogere sferen niet opgelost. Dus ging ik zelf aan de slag en dat pakte beter uit. De bijbel bleef dicht en God liet het ook gelijk afweten, nooit meer wat van Hem gehoord zodat ik toen de conclusie heb getrokken dat het allemaal inbeelding was geweest, zijn praten tegen mij en zijn hele bestaan. Daarvoor had ik ook al vaak de nodige twijfels over zijn bestaan maar ik vond het als een jong iemand best wel spannend via de bijbel zijn stem te horen. Voor een poosje. Als snel had ik dus door dat een mens zich heel veel kan inbeelden, je iets toe-eigenen noemen ze dat in de kerk, en daar wilde ik niet in meegaan en dat bevalt me nog steeds goed. Dan vallen je de schellen daarna steeds meer van de ogen zou Paulus zeggen ;)
Nou moet ik zeggen dat ik grotere openbaringen heb meegemaakt in mijn leven. Daarnaast: Toeval waarin jij geloofd, is voor mij niet te geloven, onder andere.

twijfelaar

Gaitema schreef:
01 jul 2020, 09:46
twijfelaar schreef:
01 jul 2020, 08:23
Gaitema schreef:
Nou moet ik zeggen dat ik grotere openbaringen heb meegemaakt in mijn leven. Daarnaast: Toeval waarin jij geloofd, is voor mij niet te geloven, onder andere.
Wat ik dan niet goed begrijp, als jij zo'n goede en hechte relatie met jouw God hebt, wat zoek zoek je dan nog op een forum waar je zo goed als geen begrip voor jouw manier van geloven tegen komt? Heb je aan de omgang met jouw God niet genoeg?

Piebe Paulusma

Gaitema schreef:
01 jul 2020, 09:46
Bijzonder!

'Ze ging dus naar het land om aren te lezen, achter de maaiers aan. Het toeval wilde dat de akker waar ze kwam van Boaz was, het familielid van Elimelech.' (Ruth 2,3)

'Als hij voor uw ogen de grens over rijdt in de richting van Bet-Semes, dan betekent dat dat de God van Israël deze ramp over ons heeft voltrokken. Zo niet, dan weten we dat niet hij ons met dit leed heeft getroffen, maar dat het toeval was.' (1 Sam 6,9)

'Saul zei er die dag niets van; hij dacht bij zichzelf dat het misschien toeval was, dat David niet rein was of iets dergelijks.' (1 Sam 20,26)

'...Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval.' (Pred 9,11)

'Wij zijn bij toeval ontstaan...' (Wijsheid 2,2)

Hoe komt het dat je een Bijbelse waarheid niet gelooft?
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

twijfelaar schreef:
01 jul 2020, 09:51
Heb je aan de omgang met jouw God niet genoeg?
Hij heeft hetzelfde met z'n God als jij met de jouwe. :D
Say hi to the bad guy

Zolderworm

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 09:33
Zolderworm schreef:
Bonjour schreef:
[modbreak Bonjour]

Alsof jij er geen bijzondere ideeën op nahoudt met je zogenaamde uittredingen. Dat uitgerekend jij anderen wereldvreemd noemt... O zoete ironie!
Het is natuurlijk bijzonder gek dat iemand wel in God of in Jezus gelooft, of misschien ook in een leven na de dood, die we allemaal nergens kunnen zien, maar niet in een parallelle onzichtbare wereld. Waar bevinden zich die God en die Jezus dan? De onlogica ten top.
Als je contact hebt met God, een totaal onzichtbaar wezen, dan heb je toch ook een soort uittreding? Je hebt hem dan toch niet aan de telefoon?
Bovendien zijn mijn uittredingen geen overtuiging, maar een persoonlijke ervaring. Als ik zeg dat ik m'n lichaam vanaf een afstand op m'n bed heb zien liggen, dan kun je me op z'n best uitmaken voor een leugenaar, maar niet voor iemand met vreemde ideeën. Persoonlijke ervaringen zijn namelijk geen ideeën. Op z'n slechts kun je zeggen dat het misinterpretaties zijn. Zo geloof ik beslist dat Gaitema contact heeft met Jezus of Lober contact had met God. Alleen is het werkelijk Jezus, of was het werkelijk God? Of zijn het misinterpretaties? Daarbij komt bovendien dat ik niet wil uitsluiten dat mijn uittredingen toch een vorm van hallucinaties waren. Dat kan ik niet uitsluiten. Het is voor mij geen dogma.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 01 jul 2020, 10:34, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie