Dé Eindtijd

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 03 dec 2021, 09:31
Zolderworm schreef: 02 dec 2021, 17:33
Zij lijden aan het apocalyps-syndroom. Dit syndroom is genoemd naar zijn ontdekker: Anton Pieter Otto Calyps. Het houdt feitelijk in een angst overspoeld te worden door de inhouden van het onbewuste. Het bewuste Ik (ons wakkere zelf) is maar een heel klein deel van onze persoonlijkheid. Het is wat drijfhout op de oceaan van het onbewuste. Het drijfhout maakt zich zorgen overspoeld te worden door die oceaan en erin ten onder te gaan. Het einde of de eindtijd. Uiteraard plaatsen wij dit gevoel niet in onszelf, maar projecteren we het naar buiten.
Het apocalyps-syndroom. Vind het wel een mooie uitleg.
Hoor ik hier Jung ?
Jaaaaa! Ik ben fan.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Yours »

Zolderworm schreef:
Zij lijden aan het apocalyps-syndroom. Dit syndroom is genoemd naar zijn ontdekker: Anton Pieter Otto Calyps. Het houdt feitelijk in een angst overspoeld te worden door de inhouden van het onbewuste. Het bewuste Ik (ons wakkere zelf) is maar een heel klein deel van onze persoonlijkheid. Het is wat drijfhout op de oceaan van het onbewuste. Het drijfhout maakt zich zorgen overspoeld te worden door die oceaan en erin ten onder te gaan. Het einde of de eindtijd.
Dat is in mijn visie het gevoel wat je meeneemt vanuit je vorige levens. Bij dat onbewuste ‘kun je niet meer komen’ want daar zit een barrière. Een barrière die je dus het zicht ontneemt op je vorige leven(s), want als je daarmee geconfronteerd wordt zou je, als je veel van wat ik tegenwoordig noem ‘onbewuste dingen’ hebt gedaan, geen stap meer kunnen verzetten.

Ik moet dan altijd denken aan het verhaal van de vrouw van Lot in de bijbel aan, die in een zoutpilaar veranderde ‘toen zij achterom keek’.
Uiteraard plaatsen wij dit gevoel niet in onszelf, maar projecteren we het naar buiten.
Dat is inderdaad een manier om daar mee om te gaan.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door hopper »

Het zogenaamd 'onbewuste' is bereikbaar. In de meditatie, waneer het denken teruggenomen wordt, kan het tevoorschijn komen.
Wel een riskante aangelegenheid , er kunnen zaken tevoorschijn komen waar je niet op zat te wachten.
Daar zijn ook weer methodes voor om af te dalen in het 'onbewuste'.

De menselijke geest is zo uitgebreid dat je alleen daar al een heel leven aan kunt besteden.
Door mij wordt niet alles begrepen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 01 dec 2021, 18:47
Vreugdevol schreef: 01 dec 2021, 17:51

Heb de tekst voor je gekopieerd uit de sv.

Mattheüs 24:33
Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.

Bewijs dat we het seizoen van het eind kunnen herkennen ook al weten we de dag en ure niet.
Waarschijnlijk leven we nu in het begin van de eindtijd,maar niet zo van belang het is van belang de lampen brandend te houden,zoals de wijze meisjes dat deden tot Hij wederkeert.
Waarom denk je dat het nu het begin van de Eindtijd is? Corona ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 01 dec 2021, 18:47
Vreugdevol schreef: 01 dec 2021, 17:51

Heb de tekst voor je gekopieerd uit de sv.
Mattheüs 24:33
Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.

Bewijs dat we het seizoen van het eind kunnen herkennen ook al weten we de dag en ure niet.
Waarschijnlijk leven we nu in het begin van de eindtijd,maar niet zo van belang het is van belang de lampen brandend te houden,zoals de wijze meisjes dat deden tot Hij wederkeert.
Weten jullie (eindtijd-gelovers), hoelang de eindtijd duurt?
Het begin van de eindtijd is er altijd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 06 dec 2021, 10:33
Snelheid schreef: 01 dec 2021, 18:47

Waarschijnlijk leven we nu in het begin van de eindtijd,maar niet zo van belang het is van belang de lampen brandend te houden,zoals de wijze meisjes dat deden tot Hij wederkeert.
Weten jullie (eindtijd-gelovers), hoelang de eindtijd duurt?
Het begin van de eindtijd is er altijd.
Eindtijd gelover dan ben je bij@Snelheid aan het verkeerde adres;kwestie van goed lezen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 06 dec 2021, 11:32 Eindtijd gelover dan ben je bij@Snelheid aan het verkeerde adres;kwestie van goed lezen.
Volgens mij is er goed gelezen. Je hebt expliciet gezegd: ''Waarschijnlijk leven we nu in het begin van de eindtijd'' (klik). Dat geeft goed aan dat je gelooft nu waarschijnlijk in het begin van de eindtijd te leven.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Snelheid »

Petra schreef: 06 dec 2021, 09:20
Snelheid schreef: 01 dec 2021, 18:47

Waarschijnlijk leven we nu in het begin van de eindtijd,maar niet zo van belang het is van belang de lampen brandend te houden,zoals de wijze meisjes dat deden tot Hij wederkeert.
Waarom denk je dat het nu het begin van de Eindtijd is? Corona ?
Het zou kunnen maar of dat zo is.Theologisch gezien wordt er alleen gevraagd de lampen brandend te houden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Willempie »

Maria K schreef: 06 dec 2021, 10:33
Snelheid schreef: 01 dec 2021, 18:47

Waarschijnlijk leven we nu in het begin van de eindtijd,maar niet zo van belang het is van belang de lampen brandend te houden,zoals de wijze meisjes dat deden tot Hij wederkeert.
Weten jullie (eindtijd-gelovers), hoelang de eindtijd duurt?
Het begin van de eindtijd is er altijd.
De meeste gelovigen die ik ken verbinden de eindtijd (of het einde van de eindtijd) met de heroprichting van Israël. De generatie die dat zou meemaken zou dan de laatste zijn. Nu is alleen nog de vraag hoelang een generatie duurt.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Mullog »

Willempie schreef: 06 dec 2021, 12:25
Maria K schreef: 06 dec 2021, 10:33
Weten jullie (eindtijd-gelovers), hoelang de eindtijd duurt?
Het begin van de eindtijd is er altijd.
De meeste gelovigen die ik ken verbinden de eindtijd (of het einde van de eindtijd) met de heroprichting van Israël. De generatie die dat zou meemaken zou dan de laatste zijn. Nu is alleen nog de vraag hoelang een generatie duurt.
Volgens mij heeft Jezus expliciet gezegd "Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Matt. 24: 34). Een generatie gaat over mensen die ongeveer in dezelfde periode zijn geboren en een soort van vuistregel is dat dit ongeveer 15 jaar is.

Als je die twee dingen bij elkaar optelt dan is die hele eindtijd of al helemaal klaar of hij gaat nooit meer komen. Waarbij ik wel wil aantekenen dat onze zon over pakweg 4 miljardjaar er een einde aan maakt. Maar dit is volgens mij niet het idee van eindtijd dat gelovers in een apocalyptische godsdienst voor ogen hebben.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 06 dec 2021, 11:32
Maria K schreef: 06 dec 2021, 10:33
Weten jullie (eindtijd-gelovers), hoelang de eindtijd duurt?
Het begin van de eindtijd is er altijd.
Eindtijd gelover dan ben je bij@Snelheid aan het verkeerde adres;kwestie van goed lezen.
Dan voor jou een herhaling
Weet jij hoelang de eindtijd duurt?
Het begin van de eindtijd is er altijd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 06 dec 2021, 12:39
Willempie schreef: 06 dec 2021, 12:25

De meeste gelovigen die ik ken verbinden de eindtijd (of het einde van de eindtijd) met de heroprichting van Israël. De generatie die dat zou meemaken zou dan de laatste zijn. Nu is alleen nog de vraag hoelang een generatie duurt.
Volgens mij heeft Jezus expliciet gezegd "Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Matt. 24: 34). Een generatie gaat over mensen die ongeveer in dezelfde periode zijn geboren en een soort van vuistregel is dat dit ongeveer 15 jaar is.

Als je die twee dingen bij elkaar optelt dan is die hele eindtijd of al helemaal klaar of hij gaat nooit meer komen. Waarbij ik wel wil aantekenen dat onze zon over pakweg 4 miljardjaar er een einde aan maakt. Maar dit is volgens mij niet het idee van eindtijd dat gelovers in een apocalyptische godsdienst voor ogen hebben.
"De generatie die deze dingen ziet gebeuren." En waar jij die 15 jaar vandaan haalt weet ik niet. Velen dachten aan 40 jaar. Dat was waarom er een hoog verwachtingspatroon was tegen 1988. Anderen denken aan 70 (tot 80) jaar. Er zijn er ook die 120 jaar als mogelijkheid aanhouden. In ieder geval is het in onze tijd heel relevant en spannend.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door peda »

De "eindtijd "' wordt technisch afgesloten met het moment van de terugkeer van Jezus uit de hemel. Dit tijdstip is in navolging van de bijbel gegevens alleen aan God bekend. Alle uitspraken daarover zijn dus persoonlijke buikgevoel uitspraken. De mens op God-level. De anti-christ treedt wel op aan het einde van de eindtijd ( voorafgaande aan de terugkomst ) maar wie is de anti-christ. Persoonlijke beoordeling/interpretatie van in de bijbel genoemde tekenen in relatie tot de anti-christ , maar waard is het niet veel. Helaas voor de vele voorspellers; het God-level blijft buiten menselijk bereik.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Maria K »

Willempie schreef: 06 dec 2021, 12:25
Maria K schreef: 06 dec 2021, 10:33
Weten jullie (eindtijd-gelovers), hoelang de eindtijd duurt?
Het begin van de eindtijd is er altijd.
De meeste gelovigen die ik ken verbinden de eindtijd (of het einde van de eindtijd) met de heroprichting van Israël. De generatie die dat zou meemaken zou dan de laatste zijn. Nu is alleen nog de vraag hoelang een generatie duurt.
Ik ken die geruchten uit de periode van de oorlogen van Israël met Egypte.
Vanaf de tweede helft 60er jaren van de vorige eeuw.
Ook werd het zeven koppige beest vergeleken met de toenmalige EEG die op dat moment 6 leden had.
Alle eindtijd gelovigen hadden de ogen dan ook gericht op Engeland.
Nog één lid erbij en ook die voorspelling zou uitkomen.
Ook de oorlogsdreiging was heel evident.
Een kleine stap naar de slag in het dal van Armageddon.
Alleen wie geloofde er nog in een man tegen man gevecht zonder luchtoorlog?
Armageddon werd steeds neer een metafoor voor een alles vernietigende oorlog, maar niet in dat dal.

Dan dan nog de herbouw van de tempel op de oorspronkelijke plaats.
De JG gooiden toen hoge ogen met hun voorspelling van 1976.
Ook andere christenen hadden het misschien niet over 1976, maar toch wel over heel spoedig.

En toen werd het 1973. Engeland trad toe. Het 7-kopppige beest leek compleet. Jammer voor hen, dat er meteen nog 2 andere landen lid werden en je er dus 9 waren.
En in 74-75 nog 3 andere.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Willempie »

Maria K schreef: 06 dec 2021, 14:11
Willempie schreef: 06 dec 2021, 12:25

De meeste gelovigen die ik ken verbinden de eindtijd (of het einde van de eindtijd) met de heroprichting van Israël. De generatie die dat zou meemaken zou dan de laatste zijn. Nu is alleen nog de vraag hoelang een generatie duurt.
Ik ken die geruchten uit de periode van de oorlogen van Israël met Egypte.
Vanaf de tweede helft 60er jaren van de vorige eeuw.
Ook werd het zeven koppige beest vergeleken met de toenmalige EEG die op dat moment 6 leden had.
Alle eindtijd gelovigen hadden de ogen dan ook gericht op Engeland.
Nog één lid erbij en ook die voorspelling zou uitkomen.
Ook de oorlogsdreiging was heel evident.
Een kleine stap naar de slag in het dal van Armageddon.
Alleen wie geloofde er nog in een man tegen man gevecht zonder luchtoorlog?
Armageddon werd steeds neer een metafoor voor een alles vernietigende oorlog, maar niet in dat dal.

Dan dan nog de herbouw van de tempel op de oorspronkelijke plaats.
De JG gooiden toen hoge ogen met hun voorspelling van 1976.
Ook andere christenen hadden het misschien niet over 1976, maar toch wel over heel spoedig.

En toen werd het 1973. Engeland trad toe. Het 7-kopppige beest leek compleet. Jammer voor hen, dat er meteen nog 2 andere landen lid werden en je er dus 9 waren.
En in 74-75 nog 3 andere.
Klopt en daarvan zouden we moeten leren dat we uiterst voorzichtig moeten zijn met onze conclusies. Hoe meer onjuiste conclusies we trekken en hoe meer we speculeren hoe ongeloofwaardiger we het hele verhaal maken.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Maria K »

Willempie schreef: 06 dec 2021, 12:25 De meeste gelovigen die ik ken verbinden de eindtijd (of het einde van de eindtijd) met de heroprichting van Israël. De generatie die dat zou meemaken zou dan de laatste zijn. Nu is alleen nog de vraag hoelang een generatie duurt.
Ik vind dit soort sites wel leerzaam om erachter te komen hoe de menselijke fantasie kan werken.
https://www.wereldvanmorgen.nl/lezen-bo ... terugkomst
Ik zie hier ook duidelijk de tekenen van de gedachten, die in de 70 er jaren rondwaarden.
Andere tekenen zijn juist achterhaald zijn, sinds de afgelopen 2000 jarige geschiedenis.
De meeste bekende "pestilentiën" zijn zo goed als bezworen.
Corona lijkt nog niet op de epidemieën zoals melaatsheid, pest, pokken, difterie, tyfus, polio en dan nog de diverse tropische ziektes, die een bevolking konden halveren.

Natuurlijk is nog niet duidelijk wat er in de toekomst zal gaan gebeuren.
Maar angst en paniek is iig. niet de manier om gelukzalig te worden.

Deze pagina zul je dan ook wel interessant vinden.
“Het Dal van Armageddon”
De maand en het jaar van de Opname
Broeders en zusters, aanvankelijk had ik gedacht dat de Opname eind maart 2018 zou plaatsvinden. Maar toen na nov.2017 nog niets van de valse Profeet was vernomen ben ik in een totaal vasten gegaan. De maanden had ik vanaf maart moeten doortellen en dat wist ik niet.
Zie details: “Hoeveel tijd hebben we nog?” −»
Deze tijd moet in de hele website overal worden gewijzigd.
De maand Maart 2018 had moeten zijn Augustus 2018!
Update (28-12-2018)
“Wederkomst Jezus vóór 16 mei 2022!”
– Rapture Zone –
(Vermoedelijke Opname – maart/april 2022)
Dat lijkt wel zo eerlijk om dat te vermelden, 2018 is ondertussen 2022 geworden.

Detail
Een geslacht of generatie is bij God de Vader precies 70 jaar
Het aftellen is begonnen op 14 mei 1948 met het ontstaan van de Staat Israël voor de Joden. Vanaf dat moment is het aftellen begonnen en eindigt officieel in mei 2018. (1948+70= 2018) Maar de Heer zegt tegen Pastor Brani Duyon dat Hij eerder zal komen. Dat is dus voor de maand mei 2018!
Vandaar het visioen van “maart 2018”.
Met een generatie wordt in de genealogie en stambomen meestal met 30 jaar gerekend.
De gemiddelde periode dat een vrouw haar kinderen kan krijgen tussen de 15 en 45 jaar.
Voor een man ligt dit uiteraard anders.
Als je een foto maakt van de drie generaties, dan heb je het meestal over grootouders, kinderen en kleinkinderen.
Een zeldzame keer een achterkleinkind, maar die kun je niet als een hele generatie meetellen.
Als je het hebt over de duur van je leven binnen je generatie, dan bedoel je uiteraard een te verwachten leeftijd waarvan afgetrokken de leeftijd, die je nu hebt.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Mullog »

Willempie schreef: 06 dec 2021, 13:08
Mullog schreef: 06 dec 2021, 12:39
Volgens mij heeft Jezus expliciet gezegd "Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Matt. 24: 34). Een generatie gaat over mensen die ongeveer in dezelfde periode zijn geboren en een soort van vuistregel is dat dit ongeveer 15 jaar is.

Als je die twee dingen bij elkaar optelt dan is die hele eindtijd of al helemaal klaar of hij gaat nooit meer komen. Waarbij ik wel wil aantekenen dat onze zon over pakweg 4 miljardjaar er een einde aan maakt. Maar dit is volgens mij niet het idee van eindtijd dat gelovers in een apocalyptische godsdienst voor ogen hebben.
"De generatie die deze dingen ziet gebeuren." En waar jij die 15 jaar vandaan haalt weet ik niet. Velen dachten aan 40 jaar. Dat was waarom er een hoog verwachtingspatroon was tegen 1988. Anderen denken aan 70 (tot 80) jaar. Er zijn er ook die 120 jaar als mogelijkheid aanhouden. In ieder geval is het in onze tijd heel relevant en spannend.
Uit de wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_(sociologie)).
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Willempie »

Maria K schreef: 06 dec 2021, 14:23
Willempie schreef: 06 dec 2021, 12:25 De meeste gelovigen die ik ken verbinden de eindtijd (of het einde van de eindtijd) met de heroprichting van Israël. De generatie die dat zou meemaken zou dan de laatste zijn. Nu is alleen nog de vraag hoelang een generatie duurt.
Ik vind dit soort sites wel leerzaam om erachter te komen hoe de menselijke fantasie kan werken.
https://www.wereldvanmorgen.nl/lezen-bo ... terugkomst
Ik zie hier ook duidelijk de tekenen van de gedachten, die in de 70 er jaren rondwaarden.
Andere tekenen zijn juist achterhaald zijn, sinds de afgelopen 2000 jarige geschiedenis.
De meeste bekende "pestilentiën" zijn zo goed als bezworen.
Corona lijkt nog niet op de epidemieën zoals melaatsheid, pest, pokken, difterie, tyfus, polio en dan nog de diverse tropische ziektes, die een bevolking konden halveren.

Natuurlijk is nog niet duidelijk wat er in de toekomst zal gaan gebeuren.
Maar angst en paniek is iig. niet de manier om gelukzalig te worden.

Deze pagina zul je dan ook wel interessant vinden.
“Het Dal van Armageddon”
De maand en het jaar van de Opname
Broeders en zusters, aanvankelijk had ik gedacht dat de Opname eind maart 2018 zou plaatsvinden. Maar toen na nov.2017 nog niets van de valse Profeet was vernomen ben ik in een totaal vasten gegaan. De maanden had ik vanaf maart moeten doortellen en dat wist ik niet.
Zie details: “Hoeveel tijd hebben we nog?” −»
Deze tijd moet in de hele website overal worden gewijzigd.
De maand Maart 2018 had moeten zijn Augustus 2018!
Update (28-12-2018)
“Wederkomst Jezus vóór 16 mei 2022!”
– Rapture Zone –
(Vermoedelijke Opname – maart/april 2022)
Dat lijkt wel zo eerlijk om dat te vermelden, 2018 is ondertussen 2022 geworden.

Detail
Een geslacht of generatie is bij God de Vader precies 70 jaar
Het aftellen is begonnen op 14 mei 1948 met het ontstaan van de Staat Israël voor de Joden. Vanaf dat moment is het aftellen begonnen en eindigt officieel in mei 2018. (1948+70= 2018) Maar de Heer zegt tegen Pastor Brani Duyon dat Hij eerder zal komen. Dat is dus voor de maand mei 2018!
Vandaar het visioen van “maart 2018”.
Met een generatie wordt in de genealogie en stambomen meestal met 30 jaar gerekend.
De gemiddelde periode dat een vrouw haar kinderen kan krijgen tussen de 15 en 45 jaar.
Voor een man ligt dit uiteraard anders.
Als je een foto maakt van de drie generaties, dan heb je het meestal over grootouders, kinderen en kleinkinderen.
Een zeldzame keer een achterkleinkind, maar die kun je niet als een hele generatie meetellen.
Als je het hebt over de duur van je leven binnen je generatie, dan bedoel je uiteraard een te verwachten leeftijd waarvan afgetrokken de leeftijd, die je nu hebt.
Nee, Maria. Ik ga uit van jouw goede bedoelingen maar de sites die je aandraagt worden door mij helemaal niet gewaardeerd. Integendeel. Mijn haren, voor zover ik die nog heb, gaan er recht van overeind staan. En Bijbeluitleggers gaan er van uit dat de Bijbel zichzelf verklaart en zoeken dus wat er in de Bijbel staat over de duur van een generatie, en die is nu eenmaal niet tussen de 15 en 45 jaar.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 06 dec 2021, 15:18
Willempie schreef: 06 dec 2021, 13:08

"De generatie die deze dingen ziet gebeuren." En waar jij die 15 jaar vandaan haalt weet ik niet. Velen dachten aan 40 jaar. Dat was waarom er een hoog verwachtingspatroon was tegen 1988. Anderen denken aan 70 (tot 80) jaar. Er zijn er ook die 120 jaar als mogelijkheid aanhouden. In ieder geval is het in onze tijd heel relevant en spannend.
Uit de wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_(sociologie)).
OK. Dank je voor de uitleg. Het zou zomaar kunnen. Maar, zoals je ondertussen wel zou kunnen weten is Wikipedia niet mijn ultieme bron van kennis, laat staan wijsheid. Ik ga dan toch liever af op de informatie die Gods Woord ons geeft. Die informatie hoeft namelijk niet steeds aangepast te worden maar staat zo vast als een huis op een rots.
Laatst gewijzigd door Willempie op 06 dec 2021, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 06 dec 2021, 11:55
Petra schreef: 06 dec 2021, 09:20

Waarom denk je dat het nu het begin van de Eindtijd is? Corona ?
Het zou kunnen maar of dat zo is.Theologisch gezien wordt er alleen gevraagd de lampen brandend te houden.
Ik las dit:
https://www.rd.nl/artikel/948052-corona ... r-eindtijd
Een christen moet volgens ds. Visscher bedenken dat de eindtijd al met Pinksteren begonnen is.
Als ik het goed begrijp begon de Eindtijd dus al met het begin van de christelijke kerk.

Ook staat er:
Onder christenen komt de Amersfoortse predikant in deze coronacrisis drie houdingen tegen. „Bij een deel zie je protest. Men verzet zich tegen overheidsmaatregelen. Ik kom in Gods Woord nergens tegen dat dat mag. De Bijbel zegt: Gehoorzaam de overheid, tenzij die je verplicht te zeggen dat Jezus niet de Zaligmaker is. Wij moeten als reformatorische mensen oppassen dat we geen oproerig volkje worden.

Een tweede houding is: zo snel mogelijk terug naar het oude normaal. Alsof de Heere ons met de gebeurtenissen niets wil zeggen. Natuurlijk wil God er wél iets mee zeggen.

Een derde houding is die van Daniël in Babel: open vensters naar Jeruzalem. Dat is nodig. Het was wel in een situatie van ballingschap. Er was geen offer, geen kerk. De meeste Joden in Babel gingen op in de volken. Slechts een enkeling bleef staande. Open vensters, een gebedsleven en volharden tot het einde, dat moet de houding van de kerk zijn.”

En tenslotte:.
Terughoudend en nuchter zijn, tegelijk wakker en waakzaam”
Een les van de geschiedenis is dat we gebeurtenissen in het heden niet te snel moeten verbinden met tekenen der tijden die in het Bijbelboek Openbaring zijn voorzegd.

Dat zegt ds. L. J. Geluk, hervormd emeritus predikant in Rotterdam. „We moeten ze niet zo concreet invullen, want daar zijn al veel vergissingen mee gemaakt. Nuchter zijn. Maar tegelijk wel waakzaam, want er zijn wel gebeurtenissen die je te denken geven.”
Ik denk dat met "wakker en waakzaam zijn" hetzelfde wordt bedoeld als "de lampen brandend houden" .. klopt dat?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Maria K »

Willempie schreef: 06 dec 2021, 13:08 "De generatie die deze dingen ziet gebeuren." En waar jij die 15 jaar vandaan haalt weet ik niet. Velen dachten aan 40 jaar. Dat was waarom er een hoog verwachtingspatroon was tegen 1988. Anderen denken aan 70 (tot 80) jaar. Er zijn er ook die 120 jaar als mogelijkheid aanhouden. In ieder geval is het in onze tijd heel relevant en spannend.
In de 80er jaren zat de hele wereld diep in de shit vanwege de zeer diepe crisis en hoge werkloosheid.
Elders nog erger dan in Nederland.
Volkomen voorspelbaar dat er toen veel eindtijd denken opnieuw levendig werd.
Mullog schreef: 06 dec 2021, 15:18Uit de wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_(sociologie).
Even tussen door.
De periodes die worden genoemd zijn feitelijk helemaal niet ingedeeld in perioden van 15 jaar.
De auteur van deze wiki geeft ook weinig blijk van de geschiedenis.
Die in Amerika dan ook heel anders is dan hier in Europa.
De ene keer worden bepaalde sociale gebeurtenissen in en tijdens de puberteit en vroeg adolescentie ingedeeld en de andere keer bij de de leeftijd van vol meedoen in de maatschappij als volwassene.
Voorbeeld.
Ik heb geborenen vroeg in de oorlog nog nooit ingedeeld gezien bij babyboomers.
De naam komt juist door het feit dat maar weinig jongeren trouwden en kinderen kregen in en de eerste jaren na de oorlog.'
En toen kwam na 47-48 pas de grote inhaalslag van de vorming van gezinnen, wat tot begin 60 er jaren heeft geduurd. En een "booming" groei van de bevolking.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Maria K »

Willempie schreef: 06 dec 2021, 16:36 Nee, Maria. Ik ga uit van jouw goede bedoelingen maar de sites die je aandraagt worden door mij helemaal niet gewaardeerd. Integendeel. Mijn haren, voor zover ik die nog heb, gaan er recht van overeind staan. En Bijbeluitleggers gaan er van uit dat de Bijbel zichzelf verklaart en zoeken dus wat er in de Bijbel staat over de duur van een generatie, en die is nu eenmaal niet tussen de 15 en 45 jaar.
Ik heb dit niet willen schrijven als correctie op jouw denken.
Ik zie bij jou toch wel veel zelfstudie.
Ik heb dit geciteerd om aan te geven dat mensen zelfs zo zot kunnen denken en hun eigen "vergissingen" en foute conclusies erkennen, maar vrolijk door gaan met "voorspellen"
.
Maar ik zie wel duidelijk tendensen van wat ik hier en ook daar lees en ook vanuit mijn eigen herinnering, die me doen denken dat veel van deze auteurs hun kopij vanuit dezelfde bronnen halen, het herkennen, er iets in zien en het dan opnieuw schrijven, zonder zelf al te kritisch te blijven denken.
Zo waren er op het WEB vaak dezelfde soort verhalen rond, waarin men dan weer wordt gesterkt in het eigen eindetijd denken.
Willempie schreef: 06 dec 2021, 16:43 Het zou zomaar kunnen. Maar, zoals je ondertussen wel zou kunnen weten is Wikipedia niet mijn ultieme bron van kennis, laat staan wijsheid.
Blijf bij Wikipedia idd., dat je moet bedenken, dat het wordt opgezet door vrijwilligers. Soms met heel weinig bronmateriaal en soms heel veel.
Ook een gekleurde bril door het vele nieuws dat Europa overspoeld, terwijl er een heel andere en eigen culturele achtergrond is.
Blijft altijd dat je zelf moet controleren.
Maar vaak geeft het ontzettend veel gegeven en is voor mij wel meestal he teerste wat ik lees over een bepaald onderwerp.
Om later dan te zien of het klopt met andere bronnen, historie schrijvers en in dit geval mijn eigen herinneringen als babyboomer. ;)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door peda »

Petra schreef: 06 dec 2021, 16:47

Als ik het goed begrijp begon de Eindtijd dus al met het begin van de christelijke kerk.

Hallo Petra,

Je ontkomt ook bij het christelijke eindtijd scenario niet aan de inmiddels "'beruchte"" lange liniaal.
Het begint met de zeer letterlijke opvatting van de preteristen. De eindtijd begon met Pinksteren ( beschreven in Handelingen ) en eindigde met de vernietiging van de joodse Tempel in Jeruzalem ( 70 n C ). Sindsdien is Jezus geestelijk teruggekeerd.
Vervolgens de visie van de grote kerkvader Augustinus. De eindtijd begon ook bij hem bij Pinksteren, maar is vervolgens nog steeds voortlopende, het einde is nog niet gekomen, ofwel als variant, het einde is wel degelijk in zicht. Vervolgens diegenen die de eindtijd als nog niet begonnen zien, het ligt allemaal in de toekomst en tot slot aan het andere einde van de liniaal diegenen ( vrijzinnigen ) die het gehele eindtijd verhaal en wederkomst zuiver metaforisch zien en er geen letterlijke betekenis aan geven. Het is in Jip en Janneke maar mijn inbreng is duidelijk. HET eindtijdverhaal is er niet, je moet informeren bij gelovigen naar de door hen specifiek ingenomen positie op de liniaal. Er bestaan gewoon meerdere geloofszienswijzen rond het thema.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door Mullog »

Willempie schreef: 06 dec 2021, 16:43
Mullog schreef: 06 dec 2021, 15:18
Uit de wiki (https://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_(sociologie)).
OK. Dank je voor de uitleg. Het zou zomaar kunnen. Maar, zoals je ondertussen wel zou kunnen weten is Wikipedia niet mijn ultieme bron van kennis, laat staan wijsheid. Ik ga dan toch liever af op de informatie die Gods Woord ons geeft. Die informatie hoeft namelijk niet steeds aangepast te worden maar staat zo vast als een huis op een rots.
Zegt God dan hoeveel jaar een generatie is?
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Dé Eindtijd

Bericht door J-W »

Jezus zegt dat voordat het einde van de aarde er zal zijn er eerst nog besmettelijke ziektes zullen komen, alsmede aardbevingen, hongersnoden en oorlogen. (Over aardeopwarmingen, klimaatveranderingen, plastic soaps, grondstoffengebrek, immigratie en andere wereldproblemen van deze tijd zegt Jezus niets) Of Jezus dat zegt of dat de latere schrijvers hem dat in de mond hebben gelegd is hierbij nu even niet van belang. Wat ik me wel afvraag is of de genoemde rampen in die tijd onder de mensen in zijn omgeving leefden als angst. Oorlogen zijn van alle tijden maar over plaatsgevonden aardbevingen lees je voor zover ik weet niets in het OT. Hongersnoden ook niet echt, alleen die van ten tijde van de 7 magere jaren in Egypte. Voor besmettelijke ziektes had men denk ik wel reden bang te zijn, melaatsheid.
Laatst gewijzigd door J-W op 06 dec 2021, 19:40, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie