Bijbel en wetenschap

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Inktvlam
Man/Vrouw: M

Re: Bijbel en wetenschap

Bericht door Inktvlam » 14 okt 2014, 11:44

DeZoeker schreef:Dit alles geeft nog steeds geen bevredigend antwoord op de vraag waarom de gehele gevestigde wetenschap ervan uit gaat dat de evolutieleer correct is, daar waar jij meent dat het niet zo is.
Nu ineens “de gehele gevestigde wetenschap”. Blijkbaar behoren ID'ers, wiskundigen en dwarsliggende evo's niet tot de gevestigde wetenschap. Het uitgangspunt dat alles een natuurlijke oorzaak moet hebben komt niet van de wetenschap, dat is een aanname, een geloof. Er zijn mensen die wel naar de feiten kijken. Maar blijkbaar behoor jij daar niet toe. Jij hebt het grootste vertrouwen in Dawkins. Een blind geloof. Een geloof dat zichzelf nooit vragen stelt.
Op dit forum mag je, geloof ik, niet zeggen dat Dawkins liegt. Maar laat ik 't zo zeggen, hij is geen vriend van de waarheid. De evolutionaire stamboom is neergehaald, maar Dawkins beweert doodleuk: “they fall in a perfect hierarchy, a perfect family tree. …”.
http://darwins-god.blogspot.nl/2014/02/ ... nyone.html
http://darwins-god.blogspot.nl/2009/10/ ... le-of.html

DeZoeker schreef:Ik kan de niet aflatende ijver waarmee je tegen Darwin en zijn evolutietheorie fulmineert dan ook niet anders zien dan een betoog pro ID. Je past hiermee een vorm van negatieve argumentatie toe die feitelijk nietszeggend is. Met de vermeende onjuistheid van theorie A (evolutie) is de juistheid van theorie B (ID) geenszins aangetoond.
Natuurlijk wel. Het is schepping of evolutie. Als evolutie afvalt blijft schepping over. Zo simpel is het.

DeZoeker schreef:Sterker: je hebt tot nog toe nog geen enkel argument aangevoerd ter ondersteuning daarvan.
O nee? Is doelgerichtheid geen argument? Ik denk dat doelgerichtheid en convergenties de sterkste argumenten zijn voor ID/schepping. Maar ik wil het hele riedeltje wel herhalen. Bewijzen voor ID zijn: Cambrische explosie, wiskundige onwaarschijnlijkheid van evolutie, stasis en plotselinge verschijning van soorten, doelgerichtheid, convergenties, biogeografische problemen voor evolutie, irrationele aannames van evo's, verschillende DNA-coderingssystemen, controle en reparatiesystemen in de cel, epigenetica, moleculaire machientjes, specifiek vouwen van eiwitten, onherleidbare complexiteit (zonder bijv. een goedwerkende bloedstollingsysteem, afweersysteem, bloedsomloopsysteem, stofwisselingssysteem, enz. kan een organisme niet overleven), biomimicry, bacterial flagellum (efficiënste motor van het heelal), orphan genes (genes from nowhere), bewustzijn, denkvermogen. Allemaal bewijzen voor Intelligent Design. Computers, internet, wasmachines, vliegtuigen zijn allemaal producten van Intelligent Design. Dus Intelligent Design werkt. Maar dat blinde doelloze processen goed functionerende machines kunnen afleveren, daar hebben we geen enkel voorbeeld van.
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

vrolijke

Bericht door vrolijke » 14 okt 2014, 15:13

Inktvlam schreef:
DeZoeker schreef:Ik kan de niet aflatende ijver waarmee je tegen Darwin en zijn evolutietheorie fulmineert dan ook niet anders zien dan een betoog pro ID. Je past hiermee een vorm van negatieve argumentatie toe die feitelijk nietszeggend is. Met de vermeende onjuistheid van theorie A (evolutie) is de juistheid van theorie B (ID) geenszins aangetoond.
Natuurlijk wel. Het is schepping of evolutie. Als evolutie afvalt blijft schepping over. Zo simpel is het.
En natuurlijk werd de schepping uitgevoerd door de christelijke God, zoals in de bijbel beschreven. Of kan het ook anders?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 14 okt 2014, 15:21

vrolijke schreef:
Inktvlam schreef:
En natuurlijk werd de schepping uitgevoerd door de christelijke God, zoals in de bijbel beschreven. Of kan het ook anders?
Dat lijkt met niet de christelijke God.
Het OT..de TeNacH spreekt niet over een christelijke God......als Schepper....
Die God is eigenlijk een stamgod van de joden.....die de christenen zich toegeëigend hebben.

vrolijke

Bericht door vrolijke » 14 okt 2014, 16:10

callista schreef:
vrolijke schreef:
Inktvlam schreef:
Dat lijkt met niet de christelijke God.
Het OT..de TeNacH spreekt niet over een christelijke God......als Schepper....
Die God is eigenlijk een stamgod van de joden.....die de christenen zich toegeëigend hebben.
Ja; die bedoel ik.

Tin
Moderator

Bericht door Tin » 14 okt 2014, 21:31

Piebe schreef:Zijn dieren om de mens geschapen of mensen om dieren? Het is toch duidelijk dat koeien enkel dienen om ons tot consumptie te zijn en zo ook varkens, kippen en noem ze allemaal maar op. In een tijd dat er nog geen koelkasten en vriezers waren, hielden deze dieren als het ware hun vlees goed en hadden een prima leven tot ze opgegeten werden. Een kat is gemaakt om als huisdier te hebben, je van je muizenplaag te ontdoen en om zwakke vogels op te ruimen. Muggen zijn er om dood te meppen en zo ook vliegen. De strekking is wel duidelijk, Darwinisten zijn net struisvogels die gemaakt zijn om hun koppen in het zand te steken. En we weten allemaal wel wat er gebeurt als je je kop te lang in het zand steekt. :w
Op een forum kan men zij mening kwijt, maar deze vind ik zelfs als grap nog weerzinwekkend.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Dessa

Bericht door Dessa » 14 okt 2014, 22:45

Dieren zijn helemaal niet gemaakt om te vermoorden en op te eten, ook niet dieren elkaar, dat is echt iets wat men voor normaal aanneemt valt me op. Toch eens een topic over openen mss maar als ik denk aan wat er dan gezegd gaat worden doe ik dat liever toch niet...

DeZoeker

Bericht door DeZoeker » 14 okt 2014, 23:31

Nu ineens “de gehele gevestigde wetenschap”. Blijkbaar behoren ID'ers, wiskundigen en dwarsliggende evo's niet tot de gevestigde wetenschap.
Stuk voor stuk wetenschappers met christelijke achtergrond. Daar is op zichzelf helemaal niets mis mee. Maar zoals een goede wetenschapper betaamt zou je levensbeschouwelijke visie van geen enkele invloed moeten zijn op de wijze waarop je wetenschap bedrijft. Die dient ten alle tijde objectief en onafhankelijk te zijn. En degenen waar jij hier op doelt hebben op zijn minst de schijn tegen. Er is bij mijn weten niet één onafhankelijke wetenschapper die de ID theorie ondersteunt en dat is wat mij betreft veelzeggend. Om het over het "jonge aarde creationisme" maar helemaal niet te hebben: de gedachte dat de aarde niet ouder zou zijn dan zo'n 6000 jaar wordt in de wetenschappelijke wereld al helemaal weggehoond.

Noem de naam Richard Dawkins en menig christen grijpt naar de seresta. Maar ik zou je toch eens sterk willen adviseren zijn boek ("Het grootste spektakel ter wereld") met een onbevangen blik te lezen. De (bewust?) misleidende wijze waarop evolutie door creationisten wordt voorgesteld is beduidend anders dan zoals hij het beschrijft. Op een manier zoals ik het niet kan weerlegt hij moeiteloos de bezwaren van creationisten en ID-aanhangers die tegen evolutie zouden pleiten en beargumenteert hij op overtuigende wijze de juistheid ervan.

Maar los van dit alles vraag ik me af:

Wat hebben christenen toch tegen Darwin en zijn evolutieleer? Waarom zou een "geloof" in evolutie een geloof in God in de weg staan? Nu ik me er meer in ben gaan verdiepen koester ik een enorme verwondering over de schoonheid ervan. Een schoonheid die sommigen misschien goddelijk voorkomt. Dat acht ik heel goed mogelijk. Er zijn toch ook genoeg geestelijken en theologen die geen enkele moeite hebben met evolutie? De RKK is in dat opzicht (dat moet ik ze nageven) een stuk verder en heeft de evolutieleer inmiddels erkend. Waarom heeft de rest van de christelijke wereld daar zoveel moeite mee?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'

DeZoeker

Bericht door DeZoeker » 14 okt 2014, 23:45

Bestaan er trouwens ook revo's? (Reformatorischen die in evolutie geloven?) Zal wel niet...
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 » 15 okt 2014, 00:06

DeZoeker schreef:Bestaan er trouwens ook revo's? (Reformatorischen die in evolutie geloven?) Zal wel niet...
Dat noem je creationisten denk ik?

meribel

Bericht door meribel » 15 okt 2014, 00:09

nee een creatonist gelooft in een creatie, dus een schepping met schepper,

een evolutionist gelooft denk ik in een beginnetje ( big bang? ) wat is geevolueerd tot de huidige schepping.

ik ken wel jonge aarde en oude aarde creatonisten.
Maar ongetwijfeld zullen er christelijke evolutionisten bestaan, dus die geloven dat God de boel heeft laten evolueren?
Zoiets?

Vertrokken user_03

Bericht door Vertrokken user_03 » 15 okt 2014, 00:21

meribel schreef:nee een creatonist gelooft in een creatie, dus een schepping met schepper,

een evolutionist gelooft denk ik in een beginnetje ( big bang? ) wat is geevolueerd tot de huidige schepping.

Maar ongetwijfeld zullen er christelijke evolutionisten bestaan, dus die geloven dat God de boel heeft laten evolueren?
Zoiets?
Ooit "en God beschikte een worm" gelezen van Dekker?

Sanne

Bericht door Sanne » 15 okt 2014, 09:13

DeZoeker schreef:
Wat hebben christenen toch tegen Darwin en zijn evolutieleer?
Jezus geloofde in het scheppingsverslag zoals het in Genesis beschreven staat. -Mattheus 19:4. Anders zou je als christen het onderwijs van Christus niet serieus nemen.

Martine

Bericht door Martine » 15 okt 2014, 10:12

Sanne schreef:Jezus geloofde in het scheppingsverslag zoals het in Genesis beschreven staat. -Mattheus 19:4. Anders zou je als christen het onderwijs van Christus niet serieus nemen.
Waarom zou ik het onderwijs van Christus niet serieus nemen als ik in evolutie geloof?

Het scheppingsverhaal en de evolutie sluiten elkaar niet uit.
Het is - voor mij tenminste - niet een kwestie van: "Hij schiep de wereld zoals die was e toen was het klaar".
Hij schiep de wereld en bleef scheppend doorgaan. ook als de mens verwoestend op de aarde bezig is.
Zal theologisch wel niks van kloppen - het is zoals ik het geloof - het een sluit het ander voor mij niet uit.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Wilsophie

Bericht door Wilsophie » 15 okt 2014, 10:22

God zag dat het goed was, maar dat wil niet zeggen dat het volmaakt was en dat zal het nooit worden, want deze wereld is in barensnood en zal een nieuwe wereld voortbrengen die wel volmaakt is. Wat de mens er ook aan knutselt, deze wereld zal opgedoekt worden.

meribel

Bericht door meribel » 15 okt 2014, 10:24

Riemer schreef:
meribel schreef:nee een creatonist gelooft in een creatie, dus een schepping met schepper,

Zoiets?
Ooit "en God beschikte een worm" gelezen van Dekker?
Nee die ken ik niet.

Ik denk er overigens hetzelfde over als martine.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 15 okt 2014, 10:41

DeZoeker schreef:Stuk voor stuk wetenschappers met christelijke achtergrond. Daar is op zichzelf helemaal niets mis mee. Maar zoals een goede wetenschapper betaamt zou je levensbeschouwelijke visie van geen enkele invloed moeten zijn op de wijze waarop je wetenschap bedrijft. Die dient ten alle tijde objectief en onafhankelijk te zijn. En degenen waar jij hier op doelt hebben op zijn minst de schijn tegen. Er is bij mijn weten niet één onafhankelijke wetenschapper die de ID theorie ondersteunt en dat is wat mij betreft veelzeggend.
Dat argument kan ik ook gebruiken. De voormannen van evolutie zijn fanatieke atheïsten, dus helemaal niet objectief. En als levensbeschouwing geen rol mag spelen, dan moeten ze ook ophouden met a priori aan te nemen dat alles een natuurlijke oorzaak moet hebben. Alles wat een begin heeft, heeft een oorzaak. De materiële wereld heeft een begin dus de oorzaak van ontstaan moet buiten de materiële wereld liggen, dus in de geestelijke wereld.

DeZoeker schreef:Om het over het "jonge aarde creationisme" maar helemaal niet te hebben: de gedachte dat de aarde niet ouder zou zijn dan zo'n 6000 jaar wordt in de wetenschappelijke wereld al helemaal weggehoond.
Akkoord.

DeZoeker schreef:Noem de naam Richard Dawkins en menig christen grijpt naar de seresta. Maar ik zou je toch eens sterk willen adviseren zijn boek ("Het grootste spektakel ter wereld") met een onbevangen blik te lezen. De (bewust?) misleidende wijze waarop evolutie door creationisten wordt voorgesteld is beduidend anders dan zoals hij het beschrijft. Op een manier zoals ik het niet kan weerlegt hij moeiteloos de bezwaren van creationisten en ID-aanhangers die tegen evolutie zouden pleiten en beargumenteert hij op overtuigende wijze de juistheid ervan.
Je bent wel een makkelijk slachtoffer. Ik zou direct al zijn trucs, redeneerfouten en oneerlijkheid doorzien.
Je weet dat hij 't met de waarheid niet zo nauw neemt.
http://darwins-god.blogspot.nl/2009/10/ ... le-of.html

DeZoeker schreef:Maar los van dit alles vraag ik me af:

Wat hebben christenen toch tegen Darwin en zijn evolutieleer? Waarom zou een "geloof" in evolutie een geloof in God in de weg staan? Nu ik me er meer in ben gaan verdiepen koester ik een enorme verwondering over de schoonheid ervan. Een schoonheid die sommigen misschien goddelijk voorkomt. Dat acht ik heel goed mogelijk. Er zijn toch ook genoeg geestelijken en theologen die geen enkele moeite hebben met evolutie? De RKK is in dat opzicht (dat moet ik ze nageven) een stuk verder en heeft de evolutieleer inmiddels erkend. Waarom heeft de rest van de christelijke wereld daar zoveel moeite mee?
De evolutietheorie is absurd. Hoe zou je je verstand nog kunnen vertrouwen als het slechts een product is van toevalstreffers? Evolutie wordt geacht het ene na het andere complexe ontwerp uit z'n mouw te schudden zonder een plan, doel of richting. Dat niet-intelligente proces zou zomaar spontaan ogen, bloedvaten, zenuwen en een volledig geraamte gemaakt hebben. Zonder te weten wat ie aan het doen is. Absurd. De hoogste graad van nonsens.
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

vrolijke

Bericht door vrolijke » 15 okt 2014, 11:43

Waar is er een logiek in een schepping, waar er soorten uitsterven?
Niet alleen dieren, maar ook "mensensoorten". Waren die niet zo "gelukt", of hoe is die verklaring?

Wilsophie

Bericht door Wilsophie » 15 okt 2014, 12:21

Inktvlam schreef:De evolutietheorie is absurd. Hoe zou je je verstand nog kunnen vertrouwen als het slechts een product is van toevalstreffers? Evolutie wordt geacht het ene na het andere complexe ontwerp uit z'n mouw te schudden zonder een plan, doel of richting. Dat niet-intelligente proces zou zomaar spontaan ogen, bloedvaten, zenuwen en een volledig geraamte gemaakt hebben. Zonder te weten wat ie aan het doen is. Absurd. De hoogste graad van nonsens.
Helemaal mee eens.

ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty » 15 okt 2014, 12:56

Evolutie is een theorie waarvan het model niet wetenschappelijk kan worden getest. Evolutie is daarom niet algemeen geaccepteerd door de wetenschap, maar evolutie wordt vaak ten onrechte aangezien voor wetenschap.
Ik sta er versteld van hoeveel mensen de mythe hebben geaccepteerd dat "de wetenschap heeft bewezen dat er geen God is".
Evolutie is de ruggengraat van het tegenwoordige atheïsme en wereldcommunisme.
Aanhangers van de evolutietheorie zijn enthousiast over hun speculaties, maar de twee grote universele principes van de thermodynamica - energiebehoud en verval - dragen de getuigenis in zich van een oorspronkelijke schepping.
Concluderend kan gezegd worden dat bijbelse verhalen over het lot van de mens in de geschiedenis meer relevantie blijken te hebben dan algemeen wordt toegegeven.
Bijvoorbeeld: in Genesis, dat God "ophield" met scheppen en rustte [ dit is: stopte] van al Zijn scheppingswerk, dit is een simpele verklaring voor het feit dat het scheppingswerk was gestopt en dit wordt volledig bevestigd door de twee universele wetten van de thermodynamica.
En als de Bijbel verklaart dat de aarde - "onderworpen" werd aan "het verval" in de huidige tijd, dan vertelt de Bijbel ons dat de scheppingsprocessen zijn vervangen door degeneratieve processen, overeenkomstig de tweede wet van de thermodynamica.
Kortgezegd blijkt de Bijbel - eens afgewezen voor de evolutietheorie - nu op wetenschappelijke feiten te berusten.
We weten sinds de tijd van Sir Isaac Newton dat het universum in verval is.

Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 » 15 okt 2014, 13:09

DeZoeker schreef:...Wat hebben christenen toch tegen Darwin en zijn evolutieleer? ...
De meerderheid van de christenen niets...er is slechts een klein, maar luidruchtig, groepje 'christenen' die zich met hand en tand hiertegen verzetten. (Het lijkt Asterix en Obelix wel :lol: )

De RKK is in dat opzicht (dat moet ik ze nageven) een stuk verder en heeft de evolutieleer inmiddels erkend. Waarom heeft de rest van de christelijke wereld daar zoveel moeite mee?
Oh, ik had deze toevoeging gemist...maar het klopt inderdaad. Het wordt ook gewoon in het curriculum van katholieke middelbare scholen opgenomen, in tegenstelling tot eerder benoemde groep.

ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty » 15 okt 2014, 13:35

Dat de RKK de evolutie inmiddels heeft erkend verbaast me niks, echter is het in strijd met Gods Woord.
De Britse onderzoekswetenschapper Dr. Alan Hayward zei het in zijn boek " God IS" zo:

"het universum lijkt veel op een schip midden op de oceaan, met zijn tanks halfvol en zijn voorraden gehalveerd.
Over het schip weten we dat iemand voor aanvang van de reis de tanks heeft gevuld en de voorraden aan boord heeft gebracht. Maar wie vulde oorspronkelijk de "tanks" van het universum met brandstof, zoals waterstof en wie voorzag in de noodzakelijke omstandigheden om die brandstof in hitte om te zetten tot een aanvaardbare temperatuur?

Er zijn nog steeds veel wetenschappers die deze vraag op dezelfde manier beantwoorden als Newton, namelijk: de Schepper.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 15 okt 2014, 14:27

vrolijke schreef:Waar is er een logiek in een schepping, waar er soorten uitsterven?
Niet alleen dieren, maar ook "mensensoorten". Waren die niet zo "gelukt", of hoe is die verklaring?
Alle zielen maken een ontwikkelingsgang door in het materiële leven. En gaan over in een hoger leven. Alles in Gods schepping gaat via de weg van de geleidelijke ontwikkeling. Het ligt in Gods wijsheid en orde besloten. Als de beheerder van een wijngaard al het werk in één ogenblik klaar zou kunnen hebben, wat zou hij dan het hele jaar door doen? De verstandige bezitter van een wijngaard maakt echter voor zichzelf een indeling van het werk, heeft ieder jaar iets te doen en deze dagelijkse bezigheid bezorgt hem ook steeds nieuwe voldoening. Alles in deze wereld heeft zijn tijd volgens Gods orde om tot rijpheid te komen. Alles gaat via de weg van de geleidelijkheid. Je kunt dat goddelijke politiek noemen. Een vrucht verschijnt niet ineens volgroeid en rijp aan de boom. En een mens komt niet volwassen ter wereld. Geleidelijke verstandelijke en geestelijke ontwikkeling is voor ons een veel beter leerproces dan alles in één keer binnen te krijgen.

Loyola schreef:
DeZoeker schreef:De RKK is in dat opzicht (dat moet ik ze nageven) een stuk verder en heeft de evolutieleer inmiddels erkend. Waarom heeft de rest van de christelijke wereld daar zoveel moeite mee?
Oh, ik had deze toevoeging gemist...maar het klopt inderdaad. Het wordt ook gewoon in het curriculum van katholieke middelbare scholen opgenomen, in tegenstelling tot eerder benoemde groep.
Wou je God degraderen tot een knechtje van Darwin of moet ik geloven dat God bewonderend en werkeloos toekeek hoe evolutie zich voltrok? Dan kun je beter helemaal niet meer geloven.
Het katholiek nieuwsblad denkt er heel anders over. Ik kan me nog een artikel herinneren: “Trap niet in de Darwin-devotie”. Ik kan 't helaas niet meer vinden. Maar je vindt genoeg anti-Darwin op hun site.
Arme Darwin
Recent:
Topwetenschapper geeft toe

callista

Bericht door callista » 15 okt 2014, 14:48

Inktvlam schreef:[Topwetenschapper geeft toe
Een prominente Amerikaanse wetenschapper, die dit jaar bij de vijftig invloedrijkste natuurwetenschappers van de wereld werd gerekend, stelt dat de meeste wetenschappers geen idee hebben hoe evolutie het ontstaan van het leven wereld zou kunnen verklaren.
Een "topwetenschapper" die het verschil niet weet tussen evolutie en het ontstaan van het leven? :o :clown:
:w

Hij eindigt werkelijk miraculeus en zeer "wetenschappelijk":
Maar als evolutie het bestaan van het leven niet kan verklaren, hoe is het dan ontstaan?
Volgens Tour is het redelijkste antwoord ook simpel: "Ik geloof fundamenteel dat God ons allen geschapen heeft", vertelde hij de Houston Chronicle. (christiannews.net)
Waarvan akte....

Titus

Bericht door Titus » 15 okt 2014, 15:32

ineke-kitty schreef:Dat de RKK de evolutie inmiddels heeft erkend verbaast me niks, echter is het in strijd met Gods Woord.
Jij denkt dat het strijdig is met Gods Woord. Daarin sta je natuurlijk vrij maar hard maken kan je het niet het is namelijk slechts jouw interpretatie van de bijbel.

Titus

Bericht door Titus » 15 okt 2014, 15:35

Inktvlam schreef: Wou je God degraderen tot een knechtje van Darwin of moet ik geloven dat God bewonderend en werkeloos toekeek hoe evolutie zich voltrok? Dan kun je beter helemaal niet meer geloven.
Ik denk dat jij tot beter in staat bent dan valse karikaturen.
Het katholiek nieuwsblad denkt er heel anders over.
Er zijn katholieken met uiteenlopende meningen hierover en dat is prima in de katholieke Kerk. Het Katholiek Nieuwsblad heeft overigens geen leergezag binnen de Kerk.

Plaats reactie