NWT bijbelvertaling

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
HJW
Man/Vrouw: M

Re: NWT bijbelvertaling

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 12:50

Martha schreef:
07 okt 2018, 12:41
Niets staat een mens van goede wil in de weg.
Het staat gewoon in de bijbel.
Maar we zijn het helemaal eens. Niets staat in de weg van iemand van goede wil.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 07 okt 2018, 12:58

Soms is het moeilijk met gelovigen....dit even tussendoor om adem te halen... :clown:

Ik had vorige week mijn schoonzuster op bezoek...de vrouw van mijn broer, die in februari dit jaar plots is overleden....
Het gaat goed tussen ons, maar dan moet het niet over het geloof gaan......homoseksuelen zijn bv. ook nog een gruwel in Gods ogen, terwijl haar eigen broer--die ook kunstenaar is---dat is en dus geen volwaardige relatie mag hebben
En ze ook nog naar een kerk gaan die dat veroordeelt....de HHK..
Toen kwam het gesprek op het gegeven dat ik al 4 jaar alleen ben--eigenlijk al langer ivm de ziekte van mijn man----en nog steeds geen partner heb
Vervolgens zei ze dat de dirigent van het christelijk koor waar ze op zit--nu alleen, maar eerst met mijn broer.....dat hij na het overlijden van zijn vrouw al binnen twee maanden een nieuwe vriendin had.

En dat werd veroordeeld tot op het bot.....dat was vreselijk........hoe ik het ook toelichtte...dat hielp niet echt.
Om kort te gaan....zwaar gelovigen zijn veel harder in hun oordelen en veroordelingen dan de doorsnee gelovige, andersdenkende of atheïst
Terwijl in hun Bijbel juist staat dat men geoordeeld zal worden naar de mate van hoe men zelf oordeelt....
Dat schijnt dan over het hoofd gezien te worden...

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 13:02

HJW schreef:
07 okt 2018, 12:50
Martha schreef:
07 okt 2018, 12:41
Niets staat een mens van goede wil in de weg.
Het staat gewoon in de bijbel.
Maar we zijn het helemaal eens. Niets staat in de weg van iemand van goede wil.
"Het" staat helemaal niet in de Bijbel. Er staat dat een mens niet nog een keer gegeven kan worden. Eens gegeven, blijft gegeven. Ieder mens, ook de mens die zich ervan heeft afgekeerd, kan zich er opnieuw toe keren zolang hem of haar de tijd rest. Nogmaals, miljoenen mensen hervonden hun geloof weer.

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 13:03

callista schreef:
07 okt 2018, 12:58
Soms is het moeilijk met gelovigen....dit even tussendoor om adem te halen... :clown:
Tja......net even met mijn vrouw gehad over mijn narcisme.
Weet je wat ze zegt: hebben ze je eindelijk door ????

callista

Bericht door callista » 07 okt 2018, 13:06

HJW schreef:
07 okt 2018, 13:03
callista schreef:
07 okt 2018, 12:58
Tja......net even met mijn vrouw gehad over mijn narcisme.
Weet je wat ze zegt: hebben ze je eindelijk door ????
Dat is een vrouw naar mijn hart :D
En die past volgens mij heel goed bij jou... :kiss1:

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 13:08

Martha schreef:
07 okt 2018, 13:02

"Het" staat helemaal niet in de Bijbel. Er staat dat een mens niet nog een keer gegeven kan worden. Eens gegeven, blijft gegeven. Ieder mens, ook de mens die zich ervan heeft afgekeerd, kan zich er opnieuw toe keren zolang hem of haar de tijd rest. Nogmaals, miljoenen mensen hervonden hun geloof weer.
Hebreen 6:4-6
4 Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest,
5 en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld,
6 en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 13:10

callista schreef:
07 okt 2018, 13:06

Je moet ook wel stevig in je schoenen staan als je al meer dan 30 jaar met een narcist bent getrouwd.... 8-)

callista

Bericht door callista » 07 okt 2018, 13:13

HJW schreef:
07 okt 2018, 13:10
callista schreef:
07 okt 2018, 13:06

Je moet ook wel stevig in je schoenen staan als je al meer dan 30 jaar met een narcist bent getrouwd.... 8-)
:D
Ach ja..zeker weten.......dan ben je onderhand ook wel een ervaringsdeskundige.... :geek: ;)

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 13:25

HJW schreef:
07 okt 2018, 13:08
Martha schreef:
07 okt 2018, 13:02

Hebreen 6:4-6
4 Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest,
5 en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld,
6 en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.
Leest u nog eens een paar keer goed wat daar nou eigenlijk precies allemaal staat....

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 13:30

Martha schreef:
07 okt 2018, 13:25

Leest u nog eens een paar keer goed wat daar nou eigenlijk precies allemaal staat....
Dat had ik al gedaan voordat ik dat hier neerzette.

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 13:34

HJW schreef:
07 okt 2018, 13:30
Martha schreef:
07 okt 2018, 13:25

Dat had ik al gedaan voordat ik dat hier neerzette.

Dan leest u het nog eens een paar keer, want dan ziet u nog het nodige over het hoofd. Wellicht mede door misvattingen opgedaan in de vroegere achtergrond? Neerkwakken van bijbelcitaten is zo makkelijk, zowel door christenen als mensen met een andere levensbeschouwing. Maar zelden betekent het dat men ook echt leest wat er nou eigenlijk staat. En het leidt dan niet tot een eerlijk en menselijk gesprek.

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 13:42

Martha schreef:
07 okt 2018, 13:34
Dan leest u het nog eens een paar keer, want dan ziet u nog het nodige over het hoofd. Wellicht mede door misvattingen opgedaan in de vroegere achtergrond? Neerkwakken van bijbelcitaten is zo makkelijk, zowel door christenen als mensen met een andere levensbeschouwing. Maar zelden betekent het dat men ook echt leest wat er nou eigenlijk staat. En het leidt dan niet tot een eerlijk en menselijk gesprek.
Kunt u dan aangeven wat u hier in leest ? Dat maakt de discussie wat makkelijker. Als u dan aangeeft wat ik over het hoofd zie, hebben we een begin voor een mogelijke discussie.

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 13:51

HJW schreef:
07 okt 2018, 13:42
Martha schreef:
07 okt 2018, 13:34
Kunt u dan aangeven wat u hier in leest ? Dat maakt de discussie wat makkelijker. Als u dan aangeeft wat ik over het hoofd zie, hebben we een begin voor een mogelijke discussie.

Zoals u in het door u aangereikte citaat kunt lezen, zal het niet helpen wat ik u aangeef. Discussie is ook niet een doel op zichzelf van een gesprek, doel is in dit geval dat u leest wat er staat, in het door uzelf aangereikte, en niet wat u , wellicht aangeleerd en ingestampt door uw vroegere omgeving, bent gaan denken dat er staat....

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 13:59

Martha schreef:
07 okt 2018, 13:51
Zoals u in het door u aangereikte citaat kunt lezen, zal het niet helpen wat ik u aangeef. Discussie is ook niet een doel op zichzelf van een gesprek, doel is in dit geval dat u leest wat er staat, in het door uzelf aangereikte, en niet wat u , wellicht aangeleerd en ingestampt door uw vroegere omgeving, bent gaan denken dat er staat....
Oke. Dan wordt het lastig discussiëren. Moeten we het hier maar bij laten.

peda

Bericht door peda » 07 okt 2018, 14:37

Omdat Hebr: 6 mij ook intrigeerde ben ik kort door de uitleg van de verzen via de Google zoekmachine gewandeld. Uit de quick-scan blijkt dat de aldaar geplaatste boodschap tussen de gelovigen onderling weer totaal anders wordt begrepen in christelijk geloofsland. Er zijn visies die parallel lopen aan die zoals door HJW gegeven, maar evenzeer wordt de boodschap vertaald op een wijze die spoort met de weergave door Martha. Een volledig tegenstrijdige interpretatie derhalve van dezelfde teksten. Elke interpretatie wordt niet vanuit het lagere buikgevoel neergeschreven , maar wordt op bijbelse wijze onderbouwd. Opnieuw blijkt weer het multi-interpretabele van de mogelijkheden van vers bedoeling. Het lastige is dan in de discussie dat individuele gelovigen geconfronteerd kunnen worden met door de opponent neergeschreven tekst bedoelingen die zij zelf totaal niet onderschrijven. Het zit allemaal veel lastiger in elkaar dan op het eerste gezicht lijkt en daardoor kunnen snel stevige irritaties ontstaan, zo toont de praktijk. Wil je irritaties voorkomen, moet je in wezen voortdurend quick-scans uitvoeren en vervolgens aan de discussie partners vragen welke optie zij kiezen. Het wordt dan wel lastig discussieren. Wie weet goede raad :?: :?:

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 14:42

peda schreef:
07 okt 2018, 14:37
Er zijn visies die parallel lopen aan die zoals door HJW gegeven, maar evenzeer wordt de boodschap vertaald op een wijze die spoort met de weergave door Martha. Een volledig tegenstrijdige interpretatie derhalve elk met volgers.
Precies mijn punt. Als ik dus stel dat de tekst zo gelezen kan worden dat je niet meer bekeerd kan worden als je eenmaal afvallig bent geworden, dan kan deze tekst daar prima als onderbouwing voor gelden.
Zo zijn er ook ongetwijfeld andere visies mogelijk. Volgens een joods gezegde heeft elke tekst 70 uitleggen.

Je kan dus niet stellen dat je de tekst NIET kan lezen zoals ik het weergaf.
Het ligt vrijwel altijd genuanceerder.

peda

Bericht door peda » 07 okt 2018, 14:56

HJW schreef:
07 okt 2018, 14:42
peda schreef:
Er zijn visies die parallel lopen aan die zoals door HJW gegeven, maar evenzeer wordt de boodschap vertaald op een wijze die spoort met de weergave door Martha. Een volledig tegenstrijdige interpretatie derhalve elk met volgers.
Precies mijn punt. Als ik dus stel dat de tekst zo gelezen kan worden dat je niet meer bekeerd kan worden als je eenmaal afvallig bent geworden, dan kan deze tekst daar prima als onderbouwing voor gelden.
Zo zijn er ook ongetwijfeld andere visies mogelijk. Volgens een joods gezegde heeft elke tekst 70 uitleggen.

Ja, maar wel in die zin dat je voorzichtig moet omgaan met de formulering. De gesprekspartner moet duidelijk kunnen lezen dat het een optie is uit meerdere mogelijke oplossingen en dat de gekozen optie de discussie partner totaal niet hoeft aan te spreken.
Maar het wordt dan wel lastig discussieren, vandaar dat ik inzoomde op goede raad.

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 07 okt 2018, 15:48

Dicht voor de moderatie.
Nulla aetas ad discendum sera

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto » 07 okt 2018, 19:02

Topic gaat weer open.
Er zijn enige modbreaks geplaatst.
Nulla aetas ad discendum sera

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 19:42

peda schreef:
07 okt 2018, 14:56
HJW schreef:
07 okt 2018, 14:42
peda schreef:

Ja, maar wel in die zin dat je voorzichtig moet omgaan met de formulering. De gesprekspartner moet duidelijk kunnen lezen dat het een optie is uit meerdere mogelijke oplossingen en dat de gekozen optie de discussie partner totaal niet hoeft aan te spreken.
Maar het wordt dan wel lastig discussieren, vandaar dat ik inzoomde op goede raad.
Precies. Tenzij iemand juist de voorstelling wil geven dat een geloofsverlater niet terug keren kan, zal iemand te allen tijde zich eerst afvragen welke interpretaties er mogelijk zijn en of de eigen interpretatie wel klopt. Indien dat niet zo is, en iemand bewust zo formuleert en deze gaat door met zich uitsluitend aanvallend op te stellen jegens gelovigen en geloof, dan kan men zich afvragen waarin de goede wil dan naar voren komt.

Het begint er helaas sterk op te lijken dat wat hier gebeurt, hier inderdaad voor normaal wordt aangezien. Een buitengewoon kwalijke zaak als dat inderdaad zo is, want dat is in Onze Kerk in elk geval dan een zware zonde tegen de liefde. De tijd zal het uitwijzen.
Laatst gewijzigd door Martha op 07 okt 2018, 19:52, 5 keer totaal gewijzigd.

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 19:46

Martha schreef:
07 okt 2018, 19:42
Precies. Tenzij iemandjuist de voorstelling wil geven dat een geloofsverlater niet terug keren kan. Dan formuleert iemand bewust zo en gaat door met zich uitsluitend aanvallend op te stellen jegens gelovigen en geloof. Het begint er helaas op te lijken dat dat hier inderdaad voor normaal wordt aangezien. Een buitengewoon kwalijke zaak.
De indruk die ik geef is dat er meerdere visies mogelijk zijn op de tekst. Zoals ik ook in mijn bijdrage aan Peda ook meegaf.
Daarnaast heb ik al meerdere keren aangegeven dat ik de voordelen van oa het katholieke geloof zien en dat het veel mensen troost biedt.
Tevens val ik helemaal niet het geloof hiermee aan. Het is gewoon een mogelijke versie. Peda heeft gegoogled en daaruit komt naar voren dat beide visies bestaan, ook binnen het christendom. Het is dus een beetje raar dat u mij dan beschuldigt van het aanvallen van het geloof als een aantal gelovigen die visie aanhangt die ik hier weergeef.

Het zou wenselijk zijn als u nu uw persoonlijke hetze tegen mij zou stoppen. U hebt inmiddels in korte tijd 3 modbreaks gekregen over uw gedrag richting mij. Zou goed zijn als u dat zou oppakken.

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 20:14

HJW schreef:
07 okt 2018, 19:46
Martha schreef:
07 okt 2018, 19:42
Precies. Tenzij iemandjuist de voorstelling wil geven dat een geloofsverlater niet terug keren kan. Dan formuleert iemand bewust zo en gaat door met zich uitsluitend aanvallend op te stellen jegens gelovigen en geloof. Het begint er helaas op te lijken dat dat hier inderdaad voor normaal wordt aangezien. Een buitengewoon kwalijke zaak.
De indruk die ik geef is dat er meerdere visies mogelijk zijn op de tekst. Zoals ik ook in mijn bijdrage aan Peda ook meegaf.
Daarnaast heb ik al meerdere keren aangegeven dat ik de voordelen van oa het katholieke geloof zien en dat het veel mensen troost biedt.
Tevens val ik helemaal niet het geloof hiermee aan. Het is gewoon een mogelijke versie. Peda heeft gegoogled en daaruit komt naar voren dat beide visies bestaan, ook binnen het christendom. Het is dus een beetje raar dat u mij dan beschuldigt van het aanvallen van het geloof als een aantal gelovigen die visie aanhangt die ik hier weergeef.

Het zou wenselijk zijn als u nu uw persoonlijke hetze tegen mij zou stoppen. U hebt inmiddels in korte tijd 3 modbreaks gekregen over uw gedrag richting mij. Zou goed zijn als u dat zou oppakken.
De heer Peda is agnost en formuleert inderdaad juist en correct.

Indien u daadwerkelijk een kerkelijke opvoeding heeft genoten, dan dient u te weten dat de tekst die u aanhaalt, helemaal niet betekent dat u zich niet kunt bekeren. Zelfs na een doodzonde kan men zich nog bekeren. Absoluut geen kleinigheid, maar zeker wel mogelijk. Dit geldt niet alleen in de leer van onze Kerk, dat geldt voor alle Kerken. Het vergt wel de wil tot bekering. Hardnekkige bewuste zonden, dus zonden die met volle kennis en volle insteming worden gedaan, tegen de liefde voor de medemens behoren overigens wel tot de doodzonden. Verharding van het hart vermindert het vrijwillig karakter van de zonde niet, maar vergroot dit. Zoals gezegd, is ook van doodzonden bekering mogelijk en zeer noodzakelijk. Geen makkie, wel mogelijk.
Laatst gewijzigd door Martha op 07 okt 2018, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 20:45

Martha schreef:
07 okt 2018, 20:14

Indien u daadwerkelijk een kerkelijke opvoeding heeft genoten, dan dient u te weten dat de tekst die u aanhaalt, helemaal niet betekent dat u zich niet kunt bekeren.
Eerst geeft u aan dat Peda het juist formuleert (beide visies komen voor) om vervolgens uit te leggen dat de ene visie helemaal niet kan.
Ik ken uw visie en dat is “een” mogelijkheid om de tekst te duiden. Maar de visie ik weergaf is ook “een” mogelijkheid.
Dat is ook wat Peda tegenkomt. Beide zijn dus mogelijke visies.
Dat u die ene visie aanhangt is uw goed recht. Maar de visies op de tekst verschillen. Ook binnen het christendom.

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 20:54

HJW schreef:
07 okt 2018, 20:45
Martha schreef:
07 okt 2018, 20:14

Indien u daadwerkelijk een kerkelijke opvoeding heeft genoten, dan dient u te weten dat de tekst die u aanhaalt, helemaal niet betekent dat u zich niet kunt bekeren.
Eerst geeft u aan dat Peda het juist formuleert (beide visies komen voor) om vervolgens uit te leggen dat de ene visie helemaal niet kan.
Ik ken uw visie en dat is “een” mogelijkheid om de tekst te duiden. Maar de visie ik weergaf is ook “een” mogelijkheid.
Dat is ook wat Peda tegenkomt. Beide zijn dus mogelijke visies.
Nogmaals de heer Peda is agnost en formuleert inderdaad juist en correct. Hij maakt geen karikaturale samenvatting van wat iemand gelooft, de heer Peda denigreert gelovigen niet ("ik zal je uit je lijden verlossen" is een van die minachtende uitspraken die de heer Peda nooit deed), de heer Peda blijft immer correct en luistert inhoudelijk met oprechte interesse naar wat iemand zegt, en legt daarna niet eigenhandig iets in iemands bericht, om hem vervolgens dan daarvan te beschuldigen. De heer Peda is agnost en gaat niet uit van 1 interpretatie. Kennelijk vond de heer Peda teksten van gelovigen op internet waar hij meerdere individuele interpretaties aantrof.

Over de uitingen van de heer Peda gaat het dus niet. Hij formuleert juist en correct. De heer Peda gaf u uitstekende raad.

U gaf niet alleen 1 interpretatie, maar gaf door uw wijze van antwoorden ook aan dat u zelf geen andere interpretatie kon bedenken en dat volgens u 'het' zo 'in de bijbel staat'. Nu geeft u aan dat u zich wel degelijk ervan bewust bent dat er andere interpretaties zijn en dat u zelfs die van onze Kerk (die bij mijn weten bij alle protestantse kerken hetzelfde is) kent. Wat is het nu?

U heeft als ik mij goed herinner gezegd dat u gelovig bent geweest en dat u dat achter zich heeft gelaten. Dan dient u toch op de hoogte te zijn dat u een verkeerde voorstelling van zaken gaf? Of is u daar geleerd dat een geloofsverlater zich nooit meer bekeren kan?

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 21:41

Martha schreef:
07 okt 2018, 20:54
Hij maakt geen karikaturale samenvatting van wat iemand gelooft, de heer Peda denigreert gelovigen niet ("ik zal je uit je lijden verlossen" is een van die minachtende uitspraken die de heer Peda nooit deed), de heer Peda blijft immer correct en luistert inhoudelijk met oprechte interesse naar wat iemand zegt,
Dat kan, maar dat maakt voor de inhoud niet uit. Als een gelovige de Hebreeen brief leest zoals ik die visie weergaf, dan maakt het niet uit hoe de formulering is.
De heer Peda is agnost en gaat niet uit van 1 interpretatie. Kennelijk vond de heer Peda teksten van gelovigen op internet waar hij meerdere individuele interpretaties aantrof.
Dat is dus hetzelfde als wat ik aangeef. Als ik het aangeef, is het echter fout. Geeft Peda exact hetzelde aan, dan is het goed.
Allemaal gebaseerd op uw antipathie tegen mij.
U gaf niet alleen 1 interpretatie, maar gaf door uw wijze van antwoorden ook aan dat u zelf geen andere interpretatie kon bedenken en dat volgens u 'het' zo 'in de bijbel staat'.
Ik gaf aan dat de visie die ik gaf gewoon in de bijbel staat. Dat die visie dus bijbels te onderbouwen is.
Ik heb meerdere keren op dit forum aangegeven dat alles wat ik hier neerzet mijn mening is en dat er altijd ook andere zaken mogelijk zijn.
Ik heb dat u, naar mijn weten, nog niet echt zien doen.
Sterker nog: u geeft over deze tekst aan dat de visie die ik gaf niet kan.
Nu geeft u aan dat u zich wel degelijk ervan bewust bent dat er andere interpretaties zijn en dat u zelfs die van onze Kerk (die bij mijn weten bij alle protestantse kerken hetzelfde is) kent. Wat is het nu?
Dat is nu toch wel helder.
U heeft als ik mij goed herinner gezegd dat u gelovig bent geweest en dat u dat achter zich heeft gelaten. Dan dient u toch op de hoogte te zijn dat u een verkeerde voorstelling van zaken gaf? Of is u daar geleerd dat een geloofsverlater zich nooit meer bekeren kan?
Er zijn meerdere visies mogelijk. Ik gaf dus geen verkeerde voorstelling van zaken, ik gaf 2 van de mogelijke visies weer.
Het antwoord over deze tekst is dus helder: sommige mensen leven het zo dat er wel bekering mogelijk is als men ooit van zijn geloof is afgevallen, anderen lezen het zo dat er geen bekering mogelijk is. Beide visies vinden ingang in bepaalde geloofsgemeenschappen.

Wat deze tekst betreft laat ik het hier even bij. Onze standpunten zijn helder.

Plaats reactie