Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Trajecto:
Dit is een afsplitsing van: Geloof als een kind

-------

callista schreef:
Mensen die net als de Joden de Bijbelse waarschuwing negeren, zullen Gods ingrijpen niet overleven.
Iedereen heeft een vrije keuze.

En meerdere malen:
Ik toon alleen aan wat de Bijbel leert
God wil dat de mens over nauwkeurige kennis
beschikt........etc.enzz.
Kun je eens stoppen met die voortdurende dreigementen en herhalingen van zetten? :naughty:
Allemaal geplukt en gekopieerd van JW.org....pure reclame
Dit is een discussieforum en geen evangelisatie podium [voor de JG]...ga eens van die zeepkist af.
Ik uit geen dreigementen, maar citeer de Bijbel.

Het is geen reclame, maar duidelijke informatie voor mensen die geestelijk georiënteerd willen zijn.

Wanneer ik iets schrijf, wat in tegenspraak is met wat de bijbel leert, dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:De weerspannige joden zijn nooit zonen van David genoemd, je snapt er werkelijk niks van. Denk je nou echt dat Abraham of David blij zou zijn met een God die hun nageslacht uitroeit? Hoe apathisch en wereldvreemd kan je zijn. )
Toon dan aan de hand van de Bijbel aan, wat in tegenstrijd met de Bijbelse leer is?
Was Mozes dan niet goed bij zijn hoofd, toen hij het volk een verdraaid en krom geslacht noemde?
Deut 32: 5 Zij hebben van hún zijde verderfelijk gehandeld;
Zij zijn zijn kinderen niet, het gebrek ligt bij henzelf.
Een krom en verdraaid geslacht!

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat God zijn nageslacht NIET heeft uitgeroeid?
Dat dat “gelovigen" waren?

Hadden de joden dan geen kwaad over zichzelf afgesmeekt?
Mt 27: 25 Daarop gaf het gehele volk ten antwoord: „Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen.”

Wat citeer ik dan verkeerd?
Piebe 2.2 schreef:Tja, als jullie getweeën aan mijn deur komen zal ik een neerschieten en de andere zal van harte geloven wat ik preek. Zo werkt dat bij jullie, je bent vrij om te geloven of te sterven. Dat is niet mijn definitie van vrijheid, want met het mes op de keel kweek je alleen maar bange onderdanen.

'zorg voor de kudden van God waarvan u de herders bent; hoed ze zoals God het wil: niet uit dwang, maar vrijwillig, niet uit winstbejag, maar met toewijding.' (1 Petr 5,2)
Ik nodig je uit om met feiten te komen en niet met allerlei wilde veronderstellingen.

1 Petrus 5:2 Weidt de kudde Gods die aan UW zorg is toevertrouwd, niet onder dwang, maar gewillig; noch uit liefde voor oneerlijke winst, maar bereidwillig;

Jg krijgen geen salaris en worden niet rijk van de bekendmaking van het goede nieuws.
In tegendeel.
Velen laten een goed betaalde baan schieten om meer tijd aan het goede nieuws te kunnen geven.

De aarde is ons tehuis, toch?
Zal de bouwer werkeloos toe blijven kijken, hoe dat huis wordt vernield, denk je?
Zal hij in zijn “nieuwe wereld” veelplegers toe staan?

Het zal m.i. toch gekozen moeten worden, voor God (op zijn voorwaarden) of tegen God?
Wat moet God dan doen met degenen die niet met hem samen willen werken en opstandig blijven?
Graag jouw mening in deze.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Jezus kwam tot de joden die veelal analfabeet waren en elke zaterdag voorgelezen werden uit de wet van Mozes en nog een aantal boeken met behoorlijk dreigende taal. Het hele oude testament is een dreigement als een mes op de keel en dat werd het joodse volk met de paplepel ingegoten door de Schriftgeleerden en Rabbijnen. In die context dient men het NT te bezien, een verlossing van de vloek maar zeker geen nieuwe vloek om het vervloekte nog eens zoetjes over te doen. Dát is wat van haat doordrenkte verblindden geloven, maar niet hen die het licht gezien hebben, want het licht verdrijft de duisternis.
Hand 4:13 Toen zij nu zagen hoe vrijuit Petrus en Johannes spraken en bemerkten dat zij ongeletterde [agramʹmatos] en gewone mensen waren, verwonderden zij zich. En zij gingen hen herkennen als personen die met Jezus waren geweest;


De term ongeletterd betekent NIET dat zij analfabeet waren!
Ze werden „ongeletterde en gewone mensen” genoemd omdat ze niet de rabbijnse scholen voor godsdienstonderwijs hadden doorlopen.

Lukas 5:
7 Daarom wenkten zij hun compagnons in de andere boot om hen te komen helpen; en die kwamen, en zij vulden beide boten tot zinkens toe.
10 en dit was ook het geval met Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, die Simons deelhebbers waren. Jezus zei echter tot Simon: „Wees niet langer bevreesd. Voortaan zult gij mensen levend vangen.” NWV.

Ze hadden gezamenlijk een vissersbedrijf. Deze "gevangen" mensen kozen daar zelf voor.

Het was beslist geen dreigement, maar een noodzakelijk streng beleid, om zo de komst van de Messias zeker te stellen.
Vandaar ook dat Jozef en Maria naar Egypte zijn gevlucht om zo de moord op Jezus te voorkomen.
Satan gaat zeker nu te keer als een brullende leeuw op zoek naar prooi, omdat hij weet dat hij nog maar een korte tijd heeft.
(1 Petrus 5:8; Openb. 12:12;Openbaring 20:1-3)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Ik geloof niet dat iedereen verzoend wordt met God, want dan zou niemand vrijheid van keus hebben.

Wat ik evenmin geloof is dat de belofte aan Abraham inhield dat God hem ontelbaar veel nakomelingen zou schenken om dat nageslacht op een handvol na uit te roeien. Dat is namelijk een belofte van niks en ik vind het ontzettend geveinsd dat christenen zogenaamd niet begrijpen wat er mis is met die belofte.

Voor wie het echt niet begrijpt zal ik het uitleggen met een leuke gelijkenis.

De dode kittens
Papa belooft zijn zoontje een nestje met twaalf jonge katjes voor diens verjaardag, waarna Gerritje van blijdschap opspringt!
'Maar,' tempert papa hem: 'tien van die jonge kittens zijn stout geweest en aangezien ik beloofd heb nooit weer een kat te verzuipen (Gen 8,21-22) zal ik deze zondige viervoeters met vuur verbranden.' Gerritje kijkt alsof hij water ziet branden, 'het klinkt je misschien wat onmenselijk in de oren maar het was hun eigen schuld!' Gerritje begon te huilen en zei: 'Jij vreselijk moreel monster, doe me dan maar een andere pappa want zulke cadeautje geef ik mijn vijanden niet eens.'

Nou, de papa van kleine Gerritje is net de God van Jehovah Getuigen en ook van Biker. Deze God beloofde Abraham immers vele kinderen en roeide die allemaal uit op een handvol na. Dit zogenaamde restant rekenen zij zichzelf ook toe, zodat ze lekker met het vingertje naar de anderen kunnen wijzen zen zeggen: 'kijk, dat zijn de geveinsden die onze God zal wegvagen van de aardbodem.'
De God van Jg, JHWH, kent geen hel en verbrandt daarin ook niet eeuwig mensen.
Mijn God is een liefdevolle God, die heel veel geduld heeft met mensen, maar dat geduld is niet oneindig.
Vandaar dat DIT zijn wil is:

1 Timotheüs 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

Toon nu eens aan, dat mijn zienswijze verkeerd is?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Piebe Paulusma »

Liefdevol, maar. <---- Liefde kent geen gemaar mijn God is liefde PUNT.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Liefdevol, maar. <---- Liefde kent geen gemaar mijn God is liefde PUNT.
Eerder UITROEPTEKEN.
Dus hij verbrandt geen mensen in een eeuwig brandende hel.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:Liefdevol, maar. <---- Liefde kent geen gemaar mijn God is liefde PUNT.
Eerder UITROEPTEKEN.
Dus hij verbrandt geen mensen in een eeuwig brandende hel.
Nee, Hij vernietigt ze volgens jouw geloof...ook liefdevol?
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door peda »

callista schreef:
Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:Liefdevol, maar. <---- Liefde kent geen gemaar mijn God is liefde PUNT.
Eerder UITROEPTEKEN.
Dus hij verbrandt geen mensen in een eeuwig brandende hel.
Nee, Hij vernietigt ze volgens jouw geloof...ook liefdevol?
De God van de Alverzoening is de God van de Liefde. De Anderen zijn de Goden van de Rechtvaardigheid en Straf.
Omdat Godsdiensten zijn ontstaan in tijden dat Koningen en Keizers de Absolute Macht hadden over hun onderdanen, was God een weerspiegeling
van deze "' rechtvaardige "' mensen wereld. Anno 2016 zijn de normen verandert en gelukkig zijn bij velen ook de Goden verandert.
Overigens werd de God van de Alverzoening ook reeds "'bedacht"' door een aantal kerkvaders, maar toen was de tijd nog niet rijp voor dit liefdevolle inzicht.
God die Uiteindelijk Alles In Allen wordt, zo de visie van de "' nurkse "' Paulus.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

peda schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:Liefdevol, maar. <---- Liefde kent geen gemaar mijn God is liefde PUNT.
Eerder UITROEPTEKEN.
Dus hij verbrandt geen mensen in een eeuwig brandende hel.
Nee, Hij vernietigt ze volgens jouw geloof...ook liefdevol?
De God van de Alverzoening is de God van de Liefde. De Anderen zijn de Goden van de Rechtvaardigheid en Straf.
Omdat Godsdiensten zijn ontstaan in tijden dat Koningen en Keizers de Absolute Macht hadden over hun onderdanen, was God een weerspiegeling
van deze "' rechtvaardige "' mensen wereld. Anno 2016 zijn de normen verandert en gelukkig zijn bij velen ook de Goden verandert.
Overigens werd de God van de Alverzoening ook reeds "'bedacht"' door een aantal kerkvaders, maar toen was de tijd nog niet rijp voor dit liefdevolle inzicht.
God die Uiteindelijk Alles In Allen wordt, zo de visie van de "' nurkse "' Paulus.
Ja, de abrahamitische God is begonnen als een vrij onbetekenende stamgod en krijgsgod, dus dat geeft ook meteen een beeld van die mensen destijds.
Dus ook God [mocht Hij bestaan] is aan evolutie onderhevig..... :) totdat Hij waarschijnlijk of misschien totaal zal verdwijnen....zoals ook alle andere Goden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:Liefdevol, maar. <---- Liefde kent geen gemaar mijn God is liefde PUNT.
Eerder UITROEPTEKEN.
Dus hij verbrandt geen mensen in een eeuwig brandende hel.
Nee, Hij vernietigt ze volgens jouw geloof...ook liefdevol?
Niet volgens "mijn" geloof, maar volgens de Bijbel.
Dus dit is, volgens jou, dan niet waar?

2 Petrus 3:
9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd [apolesthai] wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken. NWV.

9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren [apolesthai] gaan, doch dat allen tot bekering komen. NBG.

King James Bible
The Lord is not slack concerning his promise, as some men count slackness; but is longsuffering to us-ward, not willing that any should perish [apolesthai], but that all should come to repentance.

New Living Translation
The Lord isn't really being slow about his promise, as some people think. No, he is being patient for your sake. He does not want anyone to be destroyed [apolesthai], but wants everyone to repent.

De KJV vertaalt apolesthai met perish.
Veel vertalingen zijn van de KJV afgeleid, dus gebruiken die ook dat woord.
Perish is een woord dat vele betekenissen heeft, dat sterk afhankelijk is van de context.

Het heeft de betekenis van o.a. vernietigen, gedood worden, je leven verliezen, omkomen, sneuvelen of sterven.

Ik heb dat dus niet zelf bedacht.
Sommige Nederlandse Bijbels gebruiken graag verloren gaan.
Is dat dan iets naders dan vernietigen of gedood worden?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

Ja, verloren gaan is toch iets anders dan vernietigen....i.m.o.
Bovendien doet 2Petrus er niet zo toe, aangezien dat veel later is geschreven door christenen of de Kerk...in ieder geval niet door Petrus [mocht hij al bestaan hebben]

Daar komt nog bij dat het schijnheilig en misleidend overkomt dat jullie een hel ontkennen, maar daar wel een eeuwige vernietiging voor in de plaats stellen.
Volgens jouw geloof blijven alleen de JG's gespaard.....en dat moet je dan ook verkondigen volgens jouw geloof, anders word je volgens mij op je vingers getikt.

En noem in het vervolg eens je bron....of weetje alles uit je hoofd?
Laatst gewijzigd door callista op 23 okt 2016, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

peda schreef:De God van de Alverzoening is de God van de Liefde. De Anderen zijn de Goden van de Rechtvaardigheid en Straf.
Omdat Godsdiensten zijn ontstaan in tijden dat Koningen en Keizers de Absolute Macht hadden over hun onderdanen, was God een weerspiegeling van deze "' rechtvaardige "' mensen wereld. Anno 2016 zijn de normen verandert en gelukkig zijn bij velen ook de Goden verandert.
Overigens werd de God van de Alverzoening ook reeds "'bedacht"' door een aantal kerkvaders, maar toen was de tijd nog niet rijp voor dit liefdevolle inzicht.
God die Uiteindelijk Alles In Allen wordt, zo de visie van de "' nurkse "' Paulus.
herders werden heersers en gingen nauw samenwerken met de koningen en keizers.

In een doc werd gesteld dat alleen de paus een keizer mocht aanstellen.
Wat de normen van 2016 betreft, daar had Paulus al dit over gezegd:

2Tim 3:
1 Maar weet dit, dat er in de laatste dagen kritieke tijden zullen aanbreken, die moeilijk zijn door te komen. 
2 Want de mensen zullen zichzelf liefhebben, het geld liefhebben, zullen aanmatigend zijn, hoogmoedig, lasteraars, ongehoorzaam aan ouders, ondankbaar, deloyaal, 
3 zonder natuurlijke genegenheid, niet ontvankelijk voor enige overeenkomst, kwaadsprekers, zonder zelfbeheersing, heftig, zonder liefde voor het goede, 
4 verraders, onbezonnen, opgeblazen van trots, met meer liefde voor genoegens dan liefde voor God, 
5 die een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten; en keer u af van dezen. 

En b.v. dit:

2 Petrus 3:
3 Want dit weet GIJ in de eerste plaats, dat er in de laatste dagen spotters zullen komen met hun spotternij, die overeenkomstig hun eigen begeerten te werk gaan 
4 en zeggen: „Waar is nu de beloofde tegenwoordigheid van hem? Ach wat, van de dag af dat onze voorvaders zijn ontslapen, blijven alle dingen precies zo als sedert het begin der schepping.”
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

@Alpha

Je weet toch dat de pastorale brieven
-- de Eerste brief van Paulus aan Timoteüs
-- de Tweede brief van Paulus aan Timoteüs
-- de Brief van Paulus aan Titus
ook niet door Paulus zijn geschreven, maar door latere christenen toen er al min of meer van een kerkleer sprake was?
Je hebt toch nauwkeurige kennis als JG?

En misschien kun je een poging doen om ook echt deel te nemen aan de discussie, zonder JG propaganda en een overvloed aan teksten als voorgekauwd "antwoord" ipv je eigen visie
En misschien je ook eens verdiepen in de visie van een ander?
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door peda »

callista schreef:Ja, verloren gaan is toch iets anders dan vernietigen....i.m.o.
Bovendien doet 2Petrus er niet zo toe, aangezien dat veel later is geschreven door christenen of de Kerk...in ieder geval niet door Petrus [mocht hij al bestaan hebben]

Daar komt nog bij dat het schijnheilig en misleidend overkomt dat jullie een hel ontkennen, maar daar wel een eeuwige vernietiging voor in de plaats stellen.
Volgens jouw geloof blijven alleen de JG's gespaard.....en dat moet je dan ook verkondigen volgens jouw geloof, anders word je volgens mij op je vingers getikt.

En noem in het vervolg eens je bron....of weetje alles uit je hoofd?
Een Schepping waar God niet Uiteindelijk Alles in Allen wordt, is een mislukte Schepping. Hoe je het ook wendt of keert, de God van de Rechtvaardigheid en Straf is een God die een afbeelding is uit de mensenwereld. De mensenwereld kan niet functioneren zonder strafmaatregelen , maar de Goddelijke Wereld volgt niet op logische wijze de mensenwereld, althans zo zie ik dat met mijn beperkte denkraam.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

peda schreef:
callista schreef:Ja, verloren gaan is toch iets anders dan vernietigen....i.m.o.
Bovendien doet 2Petrus er niet zo toe, aangezien dat veel later is geschreven door christenen of de Kerk...in ieder geval niet door Petrus [mocht hij al bestaan hebben]

Daar komt nog bij dat het schijnheilig en misleidend overkomt dat jullie een hel ontkennen, maar daar wel een eeuwige vernietiging voor in de plaats stellen.
Volgens jouw geloof blijven alleen de JG's gespaard.....en dat moet je dan ook verkondigen volgens jouw geloof, anders word je volgens mij op je vingers getikt.

En noem in het vervolg eens je bron....of weetje alles uit je hoofd?
Een Schepping waar God niet Uiteindelijk Alles in Allen wordt, is een mislukte Schepping.

Hoe je het ook wendt of keert, de God van de Rechtvaardigheid en Straf is een God die een afbeelding is uit de mensenwereld.
De mensenwereld kan niet functioneren zonder strafmaatregelen , maar de Goddelijke Wereld volgt niet op logische wijze de mensenwereld, althans zo zie ik dat met mijn beperkte denkraam.
Dat heb je heel juist gezien i.m.o....zo'n God weerspiegelt juist alleen het menselijke denkbeeld.
Dus zo'n God is geschapen door mensen ipv. andersom
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

callista schreef:Ja, verloren gaan is toch iets anders dan vernietigen....i.m.o.
Bovendien doet 2Petrus er niet zo toe, aangezien dat veel later is geschreven door christenen of de Kerk...in ieder geval niet door Petrus [mocht hij al bestaan hebben]

Daar komt nog bij dat het schijnheilig en misleidend overkomt dat jullie een hel ontkennen, maar daar wel een eeuwige vernietiging voor in de plaats stellen.
Volgens jouw geloof blijven alleen de JG's gespaard.....en dat moet je dan ook verkondigen volgens jouw geloof, anders word je volgens mij op je vingers getikt.
Welnee.
De Bijbel leert dit:

Mattheüs 10:22 En GIJ [Jezus volgelingen] zult ter wille van mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen; wie echter heeft volhard tot het einde, die zal gered worden.

Wanneer je leven verliest ben je dan niet dood?
Dat andere vertalers ook gekozen hebben voor "destroi" i.p.v. "perish", om zo duidelijker te de vertaling van apolesthai weer te geven?

Wanneer je iets in het vuur gooit, wordt dat dan niet vernietigd?
Ik heb al meerdere malen aangetoond, o.a. met de HSV, dat de hel niet bestaat.
Waarom wil je een God van liefde iemand eeuwig laten pijnigen in een brandend vuur?

Dat alleen Jg gespaard worden is natuurlijk onlogisch, gezien Mt 10:22b en
Matth. 7:21b — maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.”

1Tim2:
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. 
5 Want er is één God en één middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus, NWV.

4 Die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.
5 Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, NBG.

Sommige vertalingen wekken de indruk dat alle mensen worden gered.
Is dat zo? Beslist niet! Kijk maar hier:

Matth. 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan; 
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.

Je moet veel moeite doen.

Vandaar ook dat Jg de opdracht van Jezus nauwgezet uitvoeren: „Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende.” — Matth. 28:19.

Jezus zei o.a.: Uw woord is waarheid. IK twijfel niet daar aan.

Simon Petrus was een van de eerste discipelen, die Jezus uitkoos!
Hij werd door Andreas, een discipel van Johannes de Doper, naar Jezus gebracht (Jo 1:35-42).
Petrus was er het snelst bij om te spreken en dat had tot gevolg dat hij het vaakst gecorrigeerd, terechtgewezen of bestraft werd.
In Joppe kreeg Petrus instructies om de derde ’sleutel van het koninkrijk’ te gebruiken door naar Cesarea te reizen om tot Cornelius en zijn bloedverwanten en vrienden te prediken, wat tot gevolg had dat zij de eerste onbesneden niet-joodse gelovigen werden, die de heilige geest ontvingen. (Han 10:1–11:18; Mt 16:19).

Dat Petrus Jezus plaatsvervanger zou zijn is m.i. verzonnen.
Gij zijt Petrus, en op deze rots [= Jezus] zal ik mijn gemeente bouwen.

Wat de datering betreft:

Naam van boek: 1 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon
Geschrift voltooid (n.C.): c. 62–64

Naam van boek: 2 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon (?)
Geschrift voltooid (n.C.): c. 64
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

@Alpha schreef:
Wat de datering betreft:

Naam van boek: 1 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon
Geschrift voltooid (n.C.): c. 62–64

Naam van boek: 2 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon (?)
Geschrift voltooid (n.C.): c. 64
Het gaat toch om nauwkeurige kennis?
Hier klopt dus niets van
Dit komt dichter in de buurt.
Helaas is algemeen bekend dat sommige gelovigen de data nogal eens willen vervroegen....aangepast aan hun visie.

80-110 1 Peter
100-160 2 Peter

Pastorale brieven...
100-150 1 Timothy
100-150 2 Timothy
100-150 Titus

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Piebe Paulusma »

Voor een vroege datering van bepaalde boeken valt zeker wel wat te zeggen, Dr D. Holwerda heeft daar een heel interessant boekje over geschreven getiteld: 'uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen'. Aan de hand van tekstkritiek weet hij Openbaring tot op de seconde nauwkeurig te dateren en hij pleit voor een vroege datering en terecht.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Alpha

Je weet toch dat de pastorale brieven
-- de Eerste brief van Paulus aan Timoteüs
-- de Tweede brief van Paulus aan Timoteüs
-- de Brief van Paulus aan Titus
ook niet door Paulus zijn geschreven, maar door latere christenen toen er al min of meer van een kerkleer sprake was?
Je hebt toch nauwkeurige kennis als JG?

En misschien kun je een poging doen om ook echt deel te nemen aan de discussie, zonder JG propaganda en een overvloed aan teksten als voorgekauwd "antwoord" ipv je eigen visie
En misschien je ook eens verdiepen in de visie van een ander?
Wel , beste Callista,

Ik ga niet uit van allerlei Bijbelcritici en andere mensen die de bijbel niet zo nauw nemen.

Zoals al vaker getoond, staat in mijn Bijbel wie, wat, waar en wanneer er is geschreven.
Die gegevens zijn het gevolg van jarenlang intensief onderzoek en men heeft dat onbevooroordeeld gedaan.
Je kan die gegevens gewoon vinden in de NWV on line.

Ik heb m.i. eerder op jouw kritiek gereageerd op de betreffende brieven.
Ik deel dat niet. De in de NWV genoemde datering is zo nauwkeurig mogelijk gegeven op basis van de in de Bijbel vermelde gegevens.
De NWV geeft aan dat de apostolische geschriften door Johannes omstreeks 98 n.C. zijn afgesloten.
De verschillen in schrijfstijl kunnen door zijn secretaris zijn veroorzaakt, aangezien Paulus vermoedelijk problemen had met het zien. (Romeinen 16:22)


Wat in JOUW ogen Jg propaganda is, is in feite gewoon Bijbelse "propaganda".
Ik wordt niet voorgekauwd en geef je steeds MIJN, op de Bijbel gebaseerde, visie.
Ik probeer dat zo goed mogelijk te onderbouwen.

Toon eens aan met de Bijbel, dat ik het verkeerd heb?
En dan bedoel ik niet het gebruik van bepaalde woorden, die je niet zinnen.

Iedere Bijbelvertaling heeft nu eenmaal zijn eigen woordkeuze.
De NWV heeft voor woorden gekozen, waardoor de boodschap zo duidelijk mogelijk wordt weergegeven, zodat de lezer niet hoeft te raden wat er bedoeld wordt.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Alpha schreef:
Wat de datering betreft:

Naam van boek: 1 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon
Geschrift voltooid (n.C.): c. 62–64

Naam van boek: 2 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon (?)
Geschrift voltooid (n.C.): c. 64
Het gaat toch om nauwkeurige kennis?
Hier klopt dus niets van
Dit komt dichter in de buurt.
Helaas is algemeen bekend dat sommige gelovigen de data nogal eens willen vervroegen....aangepast aan hun visie.

80-110 1 Peter
100-160 2 Peter

Pastorale brieven...
100-150 1 Timothy
100-150 2 Timothy
100-150 Titus

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search
Je neemt dat kennelijk klakkeloos aan, ik niet.

Ik hoef niets aan te passen aan MIJN visie.
Het maakt mij persoonlijk totaal niet uit wanneer iets is geschreven, ik heb geen enkele voorkeur.
Ik geloof Jezus uitspraak.
Ik zal dan ook niet de visie van critici overnemen, omdat zij alleen maar de betrouwbaarheid van Gods woord willen ondermijnen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Voor een vroege datering van bepaalde boeken valt zeker wel wat te zeggen, Dr D. Holwerda heeft daar een heel interessant boekje over geschreven getiteld: 'uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen'. Aan de hand van tekstkritiek weet hij Openbaring tot op de seconde nauwkeurig te dateren en hij pleit voor een vroege datering en terecht.
Tot op de seconde nauwkeurig dateren van welk Bijbelboek maar ook, lijkt mij niet erg waarschijnlijk.
W.b.t. openbaringen is dat nog onwaarschijnlijker.
Velen hebben geen idee wat de daar gebruikte symbolische taal betekent en dat zie je aan de vele verschillende verklaringen.
Je kan de Bijbel m.i. nooit alleen puur verstandelijk begrijpen.
Vandaar ook de topic titel.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

Alpha schreef:
callista schreef:@Alpha schreef:
Wat de datering betreft:

Naam van boek: 1 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon
Geschrift voltooid (n.C.): c. 62–64

Naam van boek: 2 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon (?)
Geschrift voltooid (n.C.): c. 64
Het gaat toch om nauwkeurige kennis?
Hier klopt dus niets van
Dit komt dichter in de buurt.
Helaas is algemeen bekend dat sommige gelovigen de data nogal eens willen vervroegen....aangepast aan hun visie.

80-110 1 Peter
100-160 2 Peter

Pastorale brieven...
100-150 1 Timothy
100-150 2 Timothy
100-150 Titus

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search
Je neemt dat kennelijk klakkeloos aan, ik niet.

Ik hoef niets aan te passen aan MIJN visie.
Het maakt mij persoonlijk totaal niet uit wanneer iets is geschreven, ik heb geen enkele voorkeur.
Ik geloof Jezus uitspraak.
Ik zal dan ook niet de visie van critici overnemen, omdat zij alleen maar de betrouwbaarheid van Gods woord willen ondermijnen.
Dat verbaast mij niet......wees er gelukkig mee.. :w
Jij neemt kennelijk liever klakkeloos aan wat er door jouw organisatie wordt voorgeschreven en ingeprent....ipv serieus onderzoek
Nou, ik heb het een en ander onderzocht en er staan nogal wat verdraaiingen en onwaarheden in ....
Jezus heeft er sowieso niets mee van doen met die geschriften en wanneer ze geschreven zijn..........Hij heeft zelf nooit iets opgeschreven.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:
Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:Liefdevol, maar. <---- Liefde kent geen gemaar mijn God is liefde PUNT.
Eerder UITROEPTEKEN.
Dus hij verbrandt geen mensen in een eeuwig brandende hel.
Nee, Hij vernietigt ze volgens jouw geloof...ook liefdevol?
Tja, dat ze niet naar de hel gaan rechtvaardigt massamoord voor de zogenaamde passieve Jehovah Getuige! In feite wachten ze op een tweede zondvloed maar dit keer van vuur (omdat God beloofd heeft nooit meer met water te straffen). Ze preken geen genade maar een verandering van strafmethode, te bizar voor woorden als je er goed over nadenkt daarom getuigen ze voor mij ook niet van de Rechtvaardige maar van satan en zijn duivelse werken. Het zijn Satans Getuigen, niet meer en niet minder.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:@Alpha schreef:
Wat de datering betreft:

Naam van boek: 1 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon
Geschrift voltooid (n.C.): c. 62–64

Naam van boek: 2 Petrus
Schrijver: Petrus
Waar geschreven: Babylon (?)
Geschrift voltooid (n.C.): c. 64
Het gaat toch om nauwkeurige kennis?
Hier klopt dus niets van
Dit komt dichter in de buurt.
Helaas is algemeen bekend dat sommige gelovigen de data nogal eens willen vervroegen....aangepast aan hun visie.

80-110 1 Peter
100-160 2 Peter

Pastorale brieven...
100-150 1 Timothy
100-150 2 Timothy
100-150 Titus

https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search
Je neemt dat kennelijk klakkeloos aan, ik niet.

Ik hoef niets aan te passen aan MIJN visie.
Het maakt mij persoonlijk totaal niet uit wanneer iets is geschreven, ik heb geen enkele voorkeur.
Ik geloof Jezus uitspraak.
Ik zal dan ook niet de visie van critici overnemen, omdat zij alleen maar de betrouwbaarheid van Gods woord willen ondermijnen.
Dat verbaast mij niet......wees er gelukkig mee.. :w
Jij neemt kennelijk liever klakkeloos aan wat er door jouw organisatie wordt voorgeschreven en ingeprent....ipv serieus onderzoek
Nou, ik heb het een en ander onderzocht en er staan nogal wat verdraaiingen en onwaarheden in ....
Jezus heeft er sowieso niets mee van doen met die geschriften en wanneer ze geschreven zijn..........Hij heeft zelf nooit iets opgeschreven.
Nee hoor.
Kennelijk versta je onder serieus onderzoek het accepteren van visies van mensen die apocriefen als Gods woord zien.
Ook de nauwkeurigheid van de site is m.i. nogal beperkt, gezien de grote tijdsspanne die zij hanteren.

Jg onderzoeken de Bijbelse feiten en dat wordt gewoon gepubliceerd bij de bespreking van het Bijbelboek.
TITUS, DE BRIEF AAN
Een door de apostel Paulus geschreven brief aan zijn medewerker Titus, die hij op Kreta had achtergelaten om ’de dingen waaraan wat ontbrak, in orde te brengen’ en in de verschillende gemeenten aldaar ’oudere mannen aan te stellen’ (Tit 1:1, 4, 5). De authenticiteit van de brief wordt gestaafd door alle bekende oude catalogi van de christelijke Griekse Geschriften, te beginnen met de Canon van Muratori of het Fragmentum Muratorianum uit de 2de eeuw n.C.

Waar en wanneer geschreven.
Daar er geen bericht is over Paulus’ christelijke activiteiten op het eiland Kreta vóór zijn eerste gevangenschap in Rome, moet hij daar tussen zijn vrijlating en zijn laatste gevangenschap samen met Titus zijn geweest. Derhalve moet de brief tussen 61 en 64 G.T. zijn geschreven. Mogelijk werd de brief vanuit Macedonië naar Titus gezonden; omstreeks deze tijd schreef Paulus daar waarschijnlijk ook de eerste brief aan Timotheüs. — 1Ti 1:3.

Het doel van de brief. De brief moest Titus klaarblijkelijk als richtlijn dienen en hem bij de uitoefening van zijn taken in verband met de Kretenzische gemeenten van apostolische steun verzekeren. Hij had geen gemakkelijke toewijzing, want hij moest het tegen opstandige personen opnemen.
Paulus schreef: „Er zijn vele weerspannigen, zinloze praters en bedriegers van de geest, vooral zij [vermoedelijk traditionele Joden; Hand 15:2] die aan de besnijdenis vasthouden. Het is noodzakelijk hun de mond te snoeren, daar juist deze personen voortdurend hele huisgezinnen ondersteboven keren door ter wille van oneerlijke winst dingen te onderwijzen die zij niet behoren te onderwijzen” (Tit 1:10, 11).
Ook waren leugens, vraatzucht en luiheid een kenmerk van Kretenzers, en kennelijk weerspiegelden enkele christenen deze slechte eigenschappen. Om die reden moest Titus hen streng terechtwijzen en hun laten zien wat er van christenen werd verlangd, of zij nu jong of oud, man of vrouw, slaaf of vrije waren. Persoonlijk moest hij zich een voorbeeld in voortreffelijke werken betonen en van onbedorvenheid in zijn onderwijs blijk geven. — 1:12–3:2.

De Canon bevestigt dat het boek Handelingen van Apostelen door Lukas werd geschreven voor de „hoogedele Theofilus” (Lukas 1:3; Handelingen 1:1). Dan volgen de brieven van de apostel Paulus aan de Korinthiërs (twee), aan de Efeziërs, aan de Filippenzen, aan de Kolossenzen, aan de Galaten, aan de Thessalonicenzen (twee), aan de Romeinen, aan Filemon, aan Titus, en aan Timotheüs (twee). De brief van Judas en twee brieven van Johannes worden ook als geïnspireerde boeken vermeld. Op de eerste brief van de apostel Johannes was al gezinspeeld in het gedeelte over zijn Evangelie. De lijst van de boeken die als geïnspireerd worden beschouwd, eindigt met de Apocalyps of Openbaring.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:Tja, dat ze niet naar de hel gaan rechtvaardigt massamoord voor de zogenaamde passieve Jehovah Getuige! In feite wachten ze op een tweede zondvloed maar dit keer van vuur (omdat God beloofd heeft nooit meer met water te straffen). Ze preken geen genade maar een verandering van strafmethode, te bizar voor woorden als je er goed over nadenkt daarom getuigen ze voor mij ook niet van de Rechtvaardige maar van satan en zijn duivelse werken. Het zijn Satans Getuigen, niet meer en niet minder.
Dus omdat de Bijbel geen hel kent zijn Jg satansgetuigen?
In mijn ogen wel erg kort door de bocht.
Jg hebben in hun geloof geen enkel gebruik, dat aan afgodenaanbidding gerelateerd is.
Ze hebben dus heel bewust en alleen op de Bijbel gebaseerde gebruiken aangehouden, waardoor Satan aanbidding uitgesloten is..
Het kan dat ik je verkeerd begrijp, maar als dat niet zo is, dan bevindt je je in gevaarlijk vaarwater. (1 Kor. 6:9-10).
Plaats reactie