Leidt religie tot atheïsme?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: - -
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topic-start plaatsen.

Moderator: - -
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: Leidt religie tot atheïsme?

Bericht door Zolderworm » 30 mei 2018, 16:47

Inktvlam schreef:
Zolderworm schreef:
Inktvlam schreef:Ik beweer niets nieuws. Alle zaken die ik naar voren breng zijn allang bekend. Maar de wereld is nu eenmaal slecht en de waarheid heeft vele vijanden.
Wanneer ga je ze opblazen? Dit vind ik nou echt een soort IS-taal. En vervolgens worden allerlei zelfbedachte theorieën tot de grote waarheid verheven, waaraan niemand mag twijfelen op straffe van een "vijand" te zijn. Ik heb geen hoge pet op van mensen die zo denken. Welkom bij de club der onnozelen.
Nee, ik behoor niet tot jouw club en ik heb geen zelfbedachte theorie.
Ik heb weer voor jaren genoeg kolder van je gehoord. Daaag Zolderworm.
Ja, jij bent ook een soort Jehovah Getuige. Een normaal gesprek is met jou niet mogelijk. Jij beschouwt iedereen die een andere gedachte heeft dan jij als je vijand. De vijand van het grote onfeilbare genie Inktvlam. Laten we er inderdaad maar mee stoppen.
Only dead fish go with the flow

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 30 mei 2018, 19:22

-
Laatst gewijzigd door Inktvlam op 30 mei 2018, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 30 mei 2018, 19:28

Inktvlam schreef:
Zolderworm schreef:Een normaal gesprek is met jou niet mogelijk.

:) Kostelijk. Wat hebben we in de loop der jaren allemaal niet voor narigheid moeten horen: tijd is een illusie, een hoop poeha over een theorie die niet bestaat, het reptielenbrein grijpt soms de macht, straks zijn we allemaal Barbapapa's (o nee, nu al). En als ie er niet meer uitkomt wordt uit pure wanhoop de kwantummechanica weer van stal gehaald.
Ja, ik begrijp dat je het allemaal niet kan volgen met je geringe verstandelijke vermogens. Je kunt ook slecht tegen je verlies. Het ego is gekrenkt.

peda

Bericht door peda » 30 mei 2018, 19:45

Zolderworm schreef:
Inktvlam schreef:

:) Kostelijk. Wat hebben we in de loop der jaren allemaal niet voor narigheid moeten horen: tijd is een illusie, een hoop poeha over een theorie die niet bestaat, het reptielenbrein grijpt soms de macht, straks zijn we allemaal Barbapapa's (o nee, nu al). En als ie er niet meer uitkomt wordt uit pure wanhoop de kwantummechanica weer van stal gehaald.
Ja, ik begrijp dat je het allemaal niet kan volgen met je geringe verstandelijke vermogens. Je kunt ook slecht tegen je verlies. Het ego is gekrenkt.
Ik vind dat gelovigen die zich baseren op Openbaring ook recht van spreken hebben. Het Mysterie is gewoon nog door niemand geknakt. Hoewel ik persoonlijk een hard hoofd heb in de juistheid van (vermeende) Openbaring, omdat er zoveel pretenties zijn van de juiste Boodschap, mag voor mij iedereen op dit forum geloofsgesprek zonder keiharde onderbouwing de eurekaroep door het forum laten schallen. De atheist doet toch precies hetzelfde door het innemen van de positie dat er buiten energie/materie niets bestaat. Het keiharde bewijs van de juistheid van die positie kan ook niet geleverd worden. Het probleem is dat alle over-gemotiveerden het woord "'bewijs"' in de mond nemen ter verhoging van het gezag van de uitspraak, terwijl van Bewijs niet gesproken kan worden. Het is met de stand van weten per heden niet met absolute juistheid te weten, anders bestonden er geen duizenden verschillende '' waarheden "' meer over hoe het precies in elkaar zit.
Laatst gewijzigd door peda op 30 mei 2018, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 30 mei 2018, 19:49

peda schreef: De atheist doet toch precies hetzelfde door het innemen van de positie dat er buiten energie/materie niets bestaat. Het keiharde bewijs van de juistheid van die positie kan ook niet geleverd worden. Het probleem is immers dat een ieder het woord "'bewijs"' in de mond neemt, terwijl van Bewijs niet gesproken kan worden.
Nou, ik noem mij een atheïst omdat ik niet in God of Goden geloof, maar ik zal nooit beweren dat er buiten energie/materie niets bestaat.
Dat weten "we" gewoon [nog] niet
En ik ben daar niet de enige in.....
Laatst gewijzigd door callista op 30 mei 2018, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

peda

Bericht door peda » 30 mei 2018, 19:51

callista schreef:
peda schreef: De atheist doet toch precies hetzelfde door het innemen van de positie dat er buiten energie/materie niets bestaat. Het keiharde bewijs van de juistheid van die positie kan ook niet geleverd worden. Het probleem is immers dat een ieder het woord "'bewijs"' in de mond neemt, terwijl van Bewijs niet gesproken kan worden.
Nou, ik noem mij een atheïst omdat ik niet in God of Goden geloof, maar ik zal nooit beweren dat er buiten energie/materie niets bestaat.
Dat weten "we" gewoon nog niet
Het doet mij grote deugd dit te lezen. Misschien ben jij ook diep in je innerlijk ook wel een agnost. :kiss1:

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 30 mei 2018, 19:56

:D
Bertrand Russell noemde zich wel een agnost, maar was van mening dat de lijn tussen een atheïst en agnost soms erg dun is en dat ze elkaar ook nogal eens overlappen

Hier één van zijn uitspraken
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn.'

peda

Bericht door peda » 30 mei 2018, 20:09

callista schreef::D
Bertrand Russell noemde zich wel een agnost, maar was van mening dat de lijn tussen een atheïst en agnost soms erg dun is en dat ze elkaar ook nogal eens overlappen

In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn.'
Dat spoort sterk met mijn credo, en wel dat ik de naturalist in zijn opvattingen sterk volg, alleen daar waar hij een punt zet, zet ik een komma. :!: :!:

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 30 mei 2018, 23:33

peda schreef:
Zolderworm schreef:
Inktvlam schreef:

Ik vind dat gelovigen die zich baseren op Openbaring ook recht van spreken hebben. Het Mysterie is gewoon nog door niemand geknakt. Hoewel ik persoonlijk een hard hoofd heb in de juistheid van (vermeende) Openbaring, omdat er zoveel pretenties zijn van de juiste Boodschap, mag voor mij iedereen op dit forum geloofsgesprek zonder keiharde onderbouwing de eurekaroep door het forum laten schallen. De atheist doet toch precies hetzelfde door het innemen van de positie dat er buiten energie/materie niets bestaat. Het keiharde bewijs van de juistheid van die positie kan ook niet geleverd worden. Het probleem is dat alle over-gemotiveerden het woord "'bewijs"' in de mond nemen ter verhoging van het gezag van de uitspraak, terwijl van Bewijs niet gesproken kan worden. Het is met de stand van weten per heden niet met absolute juistheid te weten, anders bestonden er geen duizenden verschillende '' waarheden "' meer over hoe het precies in elkaar zit.
Ik vind wel dat zo iemand gewoon zijn standpunten moet blijven verdedigen en niet in de aanval moet gaan, als hij geen uitweg meer ziet. En dat zo iemand het gewoon moet kunnen toegeven dat hij niet meer in staat is met goede argumenten te komen. De reactie van Inkvlam was gewoon beneden peil. Hij gaat in de aanval in plaats van zijn standpunten te blijven verdedigen. Ik zie ook niet dat hij zich baseert op Openbaring. Hij valt mensen die niet overtuigd zijn van ID aan en noemt ze vijanden van de waarheid. Ik vind dat iets wat niet kan. De moderatie had hier moeten ingrijpen.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 31 mei 2018, 07:15

Ja, op een forum vind je nog wel eens domme mensen, die zichzelf een genie vinden en denken dat ze iedereen te slim af zijn. Die denken dat ze de mensheid de grote waarheid moeten vertellen. En mensen met een andere mening zijn in hun ogen verwerpelijke dwalenden. Zij hebben geen enkele zelfkritiek. Ik snap wel dat op zo'n forum iedereen kan afkomen. Ook mensen die een beetje raar zijn. Maar ik denk wel dat je als moderator hier iets aan kunt doen. Je moet dan alleen geen drukke taak hebben op een ander forum. (Waar jij de gek bent die al het werk mag doen, omdat de anderen daar te beroerd voor zijn. Terwijl je denkt dat ze je hebben uitgenodigd, omdat ze je zo goed vinden.)

peda

Bericht door peda » 31 mei 2018, 07:39

Zolderworm schreef:

Ja, op een forum vind je nog wel eens domme mensen, die zichzelf een genie vinden en denken dat ze iedereen te slim af zijn. Die denken dat ze de mensheid de grote waarheid moeten vertellen. En mensen met een andere mening zijn in hun ogen verwerpelijke dwalenden. Zij hebben geen enkele zelfkritiek. Ik snap wel dat op zo'n forum iedereen kan afkomen. Ook mensen die een beetje raar zijn. Maar ik denk wel dat je als moderator hier iets aan kunt doen. Je moet dan alleen geen drukke taak hebben op een ander forum. (Waar jij de gek bent die al het werk mag doen, omdat de anderen daar te beroerd voor zijn. Terwijl je denkt dat ze je hebben uitgenodigd, omdat ze je zo goed vinden.)
Is dat het forum waar niet iedereen die zich christen noemt, zich volgens mede gelovigen ook christen mag noemen?

Christiaan

Bericht door Christiaan » 31 mei 2018, 11:25

peda schreef:
callista schreef:
Het doet mij grote deugd dit te lezen. Misschien ben jij ook diep in je innerlijk ook wel een agnost. :kiss1:
Ik lees nog regelmatig mee en als het interessant is, dan wil ik graag reageren. Dit keer reageer ik om een andere reden; een beetje frustratie.
Ik bepaal niet wat christen-zijn inhoudt, dus als iemand zich christen noemt, dan neem ik dat van hem/haar aan. Datzelde geldt voor moslims, hindoes etc. Ikzelf noem mij atheïst (net zoals callista), omdat ik niet geloof in een god. That's it. Dat betekent niet dat ik zeker weet dat er geen god bestaat of dat ik zeker weet dat alleen het natuurlijk bestaat. De meeste atheïsten die ik ken (persoonlijk en in het publieke domein) noemen zich atheïst om diezelfde reden. Zelfs Dawkins en kompanen zeggen het niet zeker te weten en leggen uit waarom zij zich atheïst noemen (het gaat dus over geloof, en niet over weten). Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje een vorm van arrogantie om atheïsme dan op een andere manier te definiëren. Ik begrijp best dat er verschillende definities zijn en voor gelovigen is dat lekker handig om te gebruiken om dezelfde bewijslast te creëren, maar peda zou inmiddels toch beter moeten weten (ik heb het al namelijk een paar keer uitgelegd). Ik vind het dan ook een beetje zwak (en niet helemaal integer) van hem om zich enkel achter het agnosticisme te verschuilen door atheïsme anders te definiëren dan atheïsten zelf doen.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 31 mei 2018, 11:37

Zolderworm schreef:Wanneer ga je ze opblazen? Dit vind ik nou echt een soort IS-taal.
Ja, jij bent ook een soort Jehovah Getuige.
Ja, ik begrijp dat je het allemaal niet kan volgen met je geringe verstandelijke vermogens.

De moderatie had hier moeten ingrijpen.
Geringe verstandelijke vermogens!! Het grote beledigen is weer begonnen. En dan nog durven te beweren dat de moderatie moet ingrijpen. Wat betreft zelfkritiek is Zolderworm stokdoof en stekeblind. Blijkbaar heeft (volgens zijn eigen woorden) het reptielenbrein bij hem weer de macht gegrepen.

Zolderworm schreef:Ik vind wel dat zo iemand gewoon zijn standpunten moet blijven verdedigen en niet in de aanval moet gaan, als hij geen uitweg meer ziet. En dat zo iemand het gewoon moet kunnen toegeven dat hij niet meer in staat is met goede argumenten te komen. De reactie van Inkvlam was gewoon beneden peil. Hij gaat in de aanval in plaats van zijn standpunten te blijven verdedigen. Ik zie ook niet dat hij zich baseert op Openbaring. Hij valt mensen die niet overtuigd zijn van ID aan en noemt ze vijanden van de waarheid. Ik vind dat iets wat niet kan.
Deze reactie is beneden peil. Ik ben steeds met argumenten gekomen, anders dan Zolderworm verschuil ik me niet achter de kwantummechanica of achter de kolderwormtheorie (kolderwormtheorie = een theorie die niet bestaat). O.a. de Cambrische explosie, Ordovicische explosie enz. bewijzen ID en iemand mag het er niet mee eens zijn, maar dan wil ik tegenargumenten horen. Die heb ik niet gehoord, er worden alleen maar rookgordijnen opgeworpen en beledigingen geuit.
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

peda

Bericht door peda » 31 mei 2018, 11:57

Christiaan schreef:
peda schreef:
callista schreef:
Ik lees nog regelmatig mee en als het interessant is, dan wil ik graag reageren. Dit keer reageer ik om een andere reden; een beetje frustratie.
Ik bepaal niet wat christen-zijn inhoudt, dus als iemand zich christen noemt, dan neem ik dat van hem/haar aan. Datzelde geldt voor moslims, hindoes etc. Ikzelf noem mij atheïst (net zoals callista), omdat ik niet geloof in een god. That's it. Dat betekent niet dat ik zeker weet dat er geen god bestaat of dat ik zeker weet dat alleen het natuurlijk bestaat. De meeste atheïsten die ik ken (persoonlijk en in het publieke domein) noemen zich atheïst om diezelfde reden. Zelfs Dawkins en kompanen zeggen het niet zeker te weten en leggen uit waarom zij zich atheïst noemen (het gaat dus over geloof, en niet over weten). Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje een vorm van arrogantie om atheïsme dan op een andere manier te definiëren. Ik begrijp best dat er verschillende definities zijn en voor gelovigen is dat lekker handig om te gebruiken om dezelfde bewijslast te creëren, maar peda zou inmiddels toch beter moeten weten (ik heb het al namelijk een paar keer uitgelegd). Ik vind het dan ook een beetje zwak (en niet helemaal integer) van hem om zich enkel achter het agnosticisme te verschuilen door atheïsme anders te definiëren dan atheïsten zelf doen.
Hallo Christiaan. Onder de atheïsten bestaan verschillende houdingen richting theisten. Velen nemen een verzoenende houding aan en tot diegenen behoor jij. Anderen nemen een ( zeer ) afwijzende houding in, uitlopende naar anti-theïsme. Het is net als bij gelovigen, de ene gelovige ( orthodoxie ) zweert bij Nicea, de ander ( vrijzinnige richting ) heeft nauwelijks boodschap aan de oude dogma's. Zo zijn er ook atheïsten die claimen dat agnosten behoren tot de ( hoofdgroep ) atheïsten, anderen zien wel degelijk plaats voor een aparte positie. Het is lastig cq onmogelijk om bij de woordkeuze iedereen het in ieder opzicht naar de zin te maken. Wanneer ik mij meet met gelovigen zoek ik de orthodoxie, wanneer ik hetzelfde doe met de atheist, zoek ik in de richting van de anti-theist. Wanneer jijzelf de pen ter hand neemt, dan ken ik jouw achtergrond en daar speel ik op in. Kortom ik refereer in de info uitwisseling met jou persoonlijk, aan jouw beleving.

Christiaan

Bericht door Christiaan » 31 mei 2018, 12:58

Je spreekt over atheïsten in zijn algemeenheid. Waarom dan niet een inclusieve definitie gebruiken waarin elke 'vorm' van atheïsme wordt vertegenwoordigd? Dan kun je altijd naderhand nog ingaan op de verschillende 'vormen'. Je gebruikt een algemene term om een selectief gezelschap te beschrijven. Als ik hier op dit forum verkondig dat christenen de visie van de Westboro Baptist Church volgen en homohaat promoten, dan krijg ik (terecht) de volle laag. Dat is namelijk een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Dat doe jij dus ook. Athëisme is in veel samenlevingen (gelukkig niet zo in Nederland) een standpunt dat op weinig sympathie en begrip kan rekenen. Óók omdat mensen verkeerde ideeën hebben over wat het inhoudt. Jouw manier van definiëren helpt niet om dat te verbeteren. Zoals ik eerder zei, de meeste mensen die ik ken (zelfs Dawkins) geven toe dat zij niet zeker (kunnen) weten. Met jouw definitie heb je het dus over een zeer selectief gezelschap die niet representatief is voor de meeste atheïsten.

peda

Bericht door peda » 31 mei 2018, 13:17

Christiaan schreef:Je spreekt over atheïsten in zijn algemeenheid. Waarom dan niet een inclusieve definitie gebruiken waarin elke 'vorm' van atheïsme wordt vertegenwoordigd? Dan kun je altijd naderhand nog ingaan op de verschillende 'vormen'. Je gebruikt een algemene term om een selectief gezelschap te beschrijven. Als ik hier op dit forum verkondig dat christenen de visie van de Westboro Baptist Church volgen en homohaat promoten, dan krijg ik (terecht) de volle laag. Dat is namelijk een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Dat doe jij dus ook. Athëisme is in veel samenlevingen (gelukkig niet zo in Nederland) een standpunt dat op weinig sympathie en begrip kan rekenen. Óók omdat mensen verkeerde ideeën hebben over wat het inhoudt. Jouw manier van definiëren helpt niet om dat te verbeteren. Zoals ik eerder zei, de meeste mensen die ik ken (zelfs Dawkins) geven toe dat zij niet zeker (kunnen) weten. Met jouw definitie heb je het dus over een zeer selectief gezelschap die niet representatief is voor de meeste atheïsten.
Hallo Christiaan.

Door zelf mee te doen aan een gesprek kun je met behulp van goede argumenten snel een verkeerd idee/beeld de wereld uithelpen. Het aantal atheïsten op dit forum is momenteel niet hoog, dus mijnerzijds een hartelijk welkom .

Christiaan

Bericht door Christiaan » 31 mei 2018, 13:44

Dus als ik stelselmatig christenen zou afbeelden als homohatende fundamentalisten, dan is het aan andere christenen om zich daartegen te weren?
Of ligt er wellicht een taak bij mij om een juist beeld weer te geven?

peda

Bericht door peda » 31 mei 2018, 14:02

Christiaan schreef:Dus als ik stelselmatig christenen zou afbeelden als homohatende fundamentalisten, dan is het aan andere christenen om zich daartegen te weren?
Ja, in mijn optiek siert het de representant van een opvatting, om er voor te zorgen dat zijn/haar opvatting in gesprekken goed wordt weergegeven. Voor jou is het gehele terrein aangaande atheïsme gesneden koek, bij anderen kun je er niet van uitgaan dat bij hen de koek op kwalitatief hetzelfde niveau gesneden is.

Christiaan

Bericht door Christiaan » 31 mei 2018, 14:16

peda schreef:
Christiaan schreef:Dus als ik stelselmatig christenen zou afbeelden als homohatende fundamentalisten, dan is het aan andere christenen om zich daartegen te weren?
Ja, in mijn optiek siert het de representant van een opvatting, om er voor te zorgen dat zijn/haar opvatting in gesprekken goed wordt weergegeven. Voor jou is het gehele terrein aangaande atheïsme gesneden koek, bij anderen kun je er niet van uitgaan dat bij hen de koek op kwalitatief hetzelfde niveau gesneden is.
Ik ben altijd bereid om uit te leggen wat atheïsme precies inhoudt (of kan inhouden) aan mensen die het niet goed snappen. Dat heb ik volgens mij ook laten zien in het topic "De denkwijze van atheïsten", waarin ik met veel geduld Allie en andere theïsten heb uitgelegd hoe ik het zie. Het probleem ligt bij de mensen die beter (zouden moeten) weten, zoals jij. Wat voor zin heeft het om stelselmatig een verkeerd beeld van een groep mensen te geven? Dit leidt alleen maar tot meer onbegrip. Voordat het gesprek tussen theïst en atheïst is begonnen, is er al meteen een muur van vooroordelen opgetrokken, waardoor in sommige gevallen een gesprek al niet eens meer begint en de ander wordt veroordeelt om ideeën die hij/zij niet heeft. Een gemiste kans. Het werkt alleen maar averechts.

peda

Bericht door peda » 31 mei 2018, 14:46

Christiaan schreef:
peda schreef:
Ik ben altijd bereid om uit te leggen wat atheïsme precies inhoudt (of kan inhouden) aan mensen die het niet goed snappen. Dat heb ik volgens mij ook laten zien in het topic "De denkwijze van atheïsten", waarin ik met veel geduld Allie en andere theïsten heb uitgelegd hoe ik het zie. Het probleem ligt bij de mensen die beter (zouden moeten) weten, zoals jij. Wat voor zin heeft het om stelselmatig een verkeerd beeld van een groep mensen te geven? Dit leidt alleen maar tot meer onbegrip. Voordat het gesprek tussen theïst en atheïst is begonnen, is er al meteen een muur van vooroordelen opgetrokken, waardoor in sommige gevallen een gesprek al niet eens meer begint en de ander wordt veroordeelt om ideeën die hij/zij niet heeft. Een gemiste kans. Het werkt alleen maar averechts.
Hallo Christiaan

Helder. Ik reken mij niet tot de theisten, omdat de door hen aangedragen argumenten mij niet overtuigen, hun geloofsinhoud aktief te volgen. Ik noem mij agnost omdat ik niet uitsluit dat theïsme met God de juiste oplossing voor het Mysterie levert. Niet weten, resulteert bij mij niet in uitsluiten/afwijzen. Waar ik wel op reageer zijn binnen het theïsme aangehouden specifieke posities, die ik in strijd acht met wat de wetenschap daarover te vertellen heeft. Maar specifieke posities afwijzen staat bij mij niet gelijk aan God uitsluiten. Als ik jou goed begrijp zit jij ongeveer op dezelfde golflengte. Ben jij dan ten diepste agnost of ben ik dan ten diepste atheist? Het zal wel afhangen van de formulering van de definitie.

Christiaan

Bericht door Christiaan » 31 mei 2018, 15:45

Wij zitten behoorlijk op dezelfde golflengte, maar die conclusie had ik eerder ook al een keer getrokken. Toen heb ik ook vertelt dat het één (agnosticisme) het ander (atheïsme) niet uitsluit. Ik noem mij atheïst omdat dat mijn standpunt is t.o.v. het geloof in een god of goden. Dat zegt verder niks over (zeker) weten. Je zou mij dus een agnostische atheïst of atheïstische agnost kunnen noemen. In mijn visie kan een agnost ook een theïst zijn. Er zijn genoeg mensen die geloven in een god, maar niet claimen zeker te weten. Storm, die hier af en toe komt, is daar een goed voorbeeld van. Agnosticisme zegt m.i. dus niet direct of iemand gelooft of niet, maar de meeste mensen die zichzelf agnost noemen, geloven niet in een god.
Volgens mijn definitie ben je dus theïst of atheïst; of je gelooft in een god of je gelooft niet in een god. Meer smaken zijn er niet. Iets is p of iets is niet p. Atheïsme zelf heeft dan ook nog subcategorieën (net zoals theïsme).
Ik ken jouw standpunten redelijk goed en ik begrijp waarom jij je agnost noemt. Op mij komt het over alsof het fifty-fifty is of een god bestaat. Zo zie ik het niet. Ik geloof pas iets als daar een goede reden voor heb. En heb ik dat niet, dan geloof ik het niet. Scepticisme is dus de basis voor mijn atheïsme. Dit is een geloofsforum, vandaar ook dat ik mij profileer als atheïst en niet als agnost. En zoals ik eerder zei, de meeste atheïsten geloven niet in een god, zonder te claimen het zeker te weten. Vandaar dat ik bezwaar maak tegen jouw definitie, zoals eerder uitgelegd.

peda

Bericht door peda » 31 mei 2018, 16:20

Christiaan schreef:Wij zitten behoorlijk op dezelfde golflengte, maar die conclusie had ik eerder ook al een keer getrokken. Toen heb ik ook vertelt dat het één (agnosticisme) het ander (atheïsme) niet uitsluit. Ik noem mij atheïst omdat dat mijn standpunt is t.o.v. het geloof in een god of goden. Dat zegt verder niks over (zeker) weten. Je zou mij dus een agnostische atheïst of atheïstische agnost kunnen noemen. In mijn visie kan een agnost ook een theïst zijn. Er zijn genoeg mensen die geloven in een god, maar niet claimen zeker te weten. Storm, die hier af en toe komt, is daar een goed voorbeeld van. Agnosticisme zegt m.i. dus niet direct of iemand gelooft of niet, maar de meeste mensen die zichzelf agnost noemen, geloven niet in een god.
Volgens mijn definitie ben je dus theïst of atheïst; of je gelooft in een god of je gelooft niet in een god. Meer smaken zijn er niet. Iets is p of iets is niet p. Atheïsme zelf heeft dan ook nog subcategorieën (net zoals theïsme).
Ik ken jouw standpunten redelijk goed en ik begrijp waarom jij je agnost noemt. Op mij komt het over alsof het fifty-fifty is of een god bestaat. Zo zie ik het niet. Ik geloof pas iets als daar een goede reden voor heb. En heb ik dat niet, dan geloof ik het niet. Scepticisme is dus de basis voor mijn atheïsme. Dit is een geloofsforum, vandaar ook dat ik mij profileer als atheïst en niet als agnost. En zoals ik eerder zei, de meeste atheïsten geloven niet in een god, zonder te claimen het zeker te weten. Vandaar dat ik bezwaar maak tegen jouw definitie, zoals eerder uitgelegd.
Hallo Christiaan,

Voor mij is het om in een percentage te spreken inderdaad fifty-fifty. Filosofisch gesproken vind ik beide basis-overtuigingen in gelijke mate redelijk. Ik herhaal, omdat ik daar grote waarde aan toeken, dat dit percentage niet geldt voor specifieke posities binnen het theïsme. Zo wijs ik bijvoorbeeld schepping in 6 dagen, creationisme, paradijs, zondeval , zondvloed, het wonder van de opstanding, enz, volstrekt van de hand. Daar ligt het percentage acceptatie bij mij op nihil. Persoonlijk zou ik geloven voor 50% als een vreemde uitspraak beschouwen. Je gelooft voor 100% of je gelooft niet. De opmerking gedaan door Storm, heb ik altijd beschouwd als te gaan over specifieke posities, zoals bijvoorbeeld voortgaand leven na de dood. Ik kan mij heel goed gelovigen voorstellen die zeker geloven in God, maar twijfel hebben over de juistheid van bepaalde geloofsuitspraken. In het spirituele landschap bloeien inmiddels vele bloemen. Maar Storm kan zelf het beste antwoord leveren.

Christiaan

Bericht door Christiaan » 31 mei 2018, 16:49

Hoe het precies zit, kan Storm beter zelf beantwoorden inderdaad. Maar dat idee had ik in ieder geval.

Je gelooft of je gelooft niet. Voor 50% geloven bestaat niet. Je bent overtuigd of je bent niet overtuigd. Maar 100% geloven wil niet zeggen weten, laat staan 100% zeker weten.
Persoonlijk geloof ik dat de Golden State Warriors de finaleseries in de NBA gaan winnen van de Cleveland Caveliers. Dit geloof ik 100%, want voor 50% geloven bestaat niet (immers, iets is p of niet p). Maar het moge duidelijk zijn dat ik niet (zeker) weet dat dit gaat gebeuren. 100% geloven staat niet gelijk aan weten.

Ben trouwens erg benieuwd waarom je het bestaan van een god fifty-fifty acht. Wat is er redelijk aan om te geloven dat een god zou bestaan en waarom beschouw je dat als een 50% mogelijkheid?

peda

Bericht door peda » 31 mei 2018, 17:15

Christiaan schreef:Hoe het precies zit, kan Storm beter zelf beantwoorden inderdaad. Maar dat idee had ik in ieder geval.

Je gelooft of je gelooft niet. Voor 50% geloven bestaat niet. Je bent overtuigd of je bent niet overtuigd. Maar 100% geloven wil niet zeggen weten, laat staan 100% zeker weten.
Persoonlijk geloof ik dat de Golden State Warriors de finaleseries in de NBA gaan winnen van de Cleveland Caveliers. Dit geloof ik 100%, want voor 50% geloven bestaat niet (immers, iets is p of niet p). Maar het moge duidelijk zijn dat ik niet (zeker) weet dat dit gaat gebeuren. 100% geloven staat niet gelijk aan weten.

Ben trouwens erg benieuwd waarom je het bestaan van een god fifty-fifty acht. Wat is er redelijk aan om te geloven dat een god zou bestaan en waarom beschouw je dat als een 50% mogelijkheid?
De fifty-fifty inzake de God uitspraak baseer ik o.m. op de filosofie ( godsargumenten ) van Emanuel Rutten.
Voor mij levert hij een goede, redelijke onderbouwing.
Dat het bij mij geen 100% overtuiging oplevert, komt omdat ik de hypothesen van zuiver naturalistische aard, een gelijk grote waarschijnlijkheid toe ken. Bij het wegen/waarderen van de vele argumenten, ontkom je nu eenmaal niet aan persoonlijke basis-overtuigingen ( de axioma's ).
Wat voor de ene persoon een hoge waardering betekent, kan voor de ander een non-valeur betekenen, zeker onder omstandigheden dat er geen sprake is van hard-facts. Het woord geloven betekent letterlijk, niet zeker weten. Maar gelovigen vullen dat, verwijzende naar de Paulus uitspraak, anders in. Ook hier loop je aan tegen de kracht van de basis-overtuiging. Overigens geldt de Paulus - uitspraak niet voor mij, dit ten overvloede opgemerkt.

Christiaan

Bericht door Christiaan » 31 mei 2018, 18:48

peda schreef:
Christiaan schreef:Hoe het precies zit, kan Storm beter zelf beantwoorden inderdaad. Maar dat idee had ik in ieder geval.

De fifty-fifty inzake de God uitspraak baseer ik o.m. op de filosofie ( godsargumenten ) van Emanuel Rutten.
Voor mij levert hij een goede, redelijke onderbouwing.
Dat het bij mij geen 100% overtuiging oplevert, komt omdat ik de hypothesen van zuiver naturalistische aard, een gelijk grote waarschijnlijkheid toe ken. Bij het wegen/waarderen van de vele argumenten, ontkom je nu eenmaal niet aan persoonlijke basis-overtuigingen ( de axioma's ).
Wat voor de ene persoon een hoge waardering betekent, kan voor de ander een non-valeur betekenen, zeker onder omstandigheden dat er geen sprake is van hard-facts. Het woord geloven betekent letterlijk, niet zeker weten. Maar gelovigen vullen dat, verwijzende naar de Paulus uitspraak, anders in. Ook hier loop je aan tegen de kracht van de basis-overtuiging. Overigens geldt de Paulus - uitspraak niet voor mij, dit ten overvloede opgemerkt.
Ik heb van Emanuel Rutten wel eerder gehoord mbt het modaal-epistemisch argument. Ik zie dat hij een site heeft met allerlei filosofische onderwerpen. Ik zal de godsargumenten is doornemen en wie weet open ik wel een topic. To be continued.

Plaats reactie