Anja schreef: ↑22 apr 2019, 00:12
En daar voeg ik dus aan toe dat het feit dat Sola Scriptura voor velen blijkt te werken, argument genoeg is voor de "gereformeerde doctrine".
Jemig Anja, nogmaals: dat mensen in Sola Scriptura geloven en vinden dat het een werkbare doctrine zou zijn, toont nergens de juistheid van het concept aan.
Waar het in Sola Scriptura om gaat is dat de Bijbel het Woord van God en is en dat deze toegankelijk is voor iedereen. Dat wil zeggen; iedereen kan de Bijbel lezen en interpreteren, waar ze over het behoud van de zondaar spreekt. De praktijk toont aan dat dat klopt.
Dat is evenmin een argument dat de juistheid van de doctrine aantoont. Bovendien toont de feitelijke verdeeldheid betreffende interpretaties & de versplintering tussen gemeenschappen iets anders dan hetgeen je hierboven beweert.
En dat de Schrift er is gekomen met behulp van Kerkvaders, doet helemaal niet terzake, want Sola Scriptura kwam tot stand toen de Schrift bestond zoals ie bestond.
Dan ook aan jou de vraag: de Schrift met Jezus' aardse vader, of zonder? Scriptura met Jezus' onwetendheid aangaande de toekomst, of zonder? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus pas na de doop zijn goddelijkheid verkreeg conform het adoptionistische Christendom, of Scriptura waarin dat niet geclaimd kan worden conform de traditie? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus pas bij de opstanding goddelijkheid verkreeg? Of Scriptura waarin dat niet geclaimd kan worden? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus geen mens was, of Scriptura waarin dat niet kan? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus dezelfde als de Vader was, of Scriptura waarin dat niet kan? Scriptura conform het docetistische Christendom, of niet? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus niet lichamelijk was verrezen, of Scriptura waarin dan niet kan? Scriptura conform het Ebionitische Christendom zonder maagdelijke geboorte, zonder goddelijke Jezus en zonder Paulus (die door hen als een bedrieger werd beschouwd), of met: Scriptura dat de proto-orthodoxe traditie volgt? Scriptura met de extra twaalf verzen in Markus, of zonder? Scriptura met Johannes 7:53-8:11, of zonder? Scriptura met 1 Johannes 5:7-8, of zonder? Etc., etc., etc.
Het is onmogelijk exact te bepalen hoe de originele boeken & brieven eruit hebben gezien en we kunnen hooguit via tekstkritiek en Schriftkritiek een zo betrouwbaar mogelijke inschatting maken hoe de originelen er wellicht uit hebben gezien, daarbij slechts teruggaand tot vele vele jaren nadat de originele werken waren geschreven. En zelfs over deze proto-orthodoxe kopieën van kopieën van kopieën bestaat veel discussie. Scriptura is mede geëvolueerd aan de hand van de traditie in de strijd tegenover andere soorten Christendommen. Al deze Christendommen hadden hun eigen passages die ze tegen elkaar in de strijd wierpen, compleet met pseudepigrafische werken. Impliceert Sola Scriptura niet dat je de onderliggende traditie die streed tegen het adoptionistische Christendom, het docetistische Christendom, het Judaizerende Christendom, het patripassianistische Christendom, het latere marcionistische Christendom, gnostische Christendom, het ebionitische Christendom, etc., via een achterdeur deels weer hebt binnengelaten?
En wat zet jij tegenover de feiten dat de Bijbel niet spreekt over de ultieme autoriteit van de bijbelboeken?; dat Jezus gezaghebbend sprak zonder een woord op schrift te hebben gesteld?; dat Lukas zijn evangelie zegt te baseren op een reeds bestaande traditie?; dat Paulus in Galaten 4:20 wenste dat hij de gemeente direct kon toespreken, maar dat hij zich in plaats daarvan genoodzaakt zag een brief te schrijven?; dat een vroege Kerkvader als Papias de gesproken woorden relevanter vond dan de geschreven nalatenschap, terwijl deze Kerkvader notabene de voornaamste traditionele en buitenbijbelse bron is voor de suggestie dat Marcus, Mattheus, Lukas & Johannes de auteurs zouden zijn van de evangeliën waarvan we anders feitelijk niet eens weten wie de schrijvers zijn?; dat de vele schriftuurlijke aanpassingen door de eeuwen heen de traditie telkens volgden in plaats van andersom (
klik)?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)