Sola Scriptura

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 20 apr 2019, 22:25Sola scriptura komt zelfs via de koran tot uitdrukking voor de oplettende lezer.
Sola Scriptura is een redelijk nieuw gereformeerd beginsel en komt niet tot uitdrukking via de Torah, de NaCH, het Nieuwe Testament, noch via de Koran. Het concept komt niet in de Islam voor, aangezien eveneens die religie - net zoals het Judaisme & Katholicisme - een traditie heeft, of eigenlijk meervoud: 'achadit (tradities).

Indien je vindt dat de gereformeerde doctrine Sola Scriptura sterke argumenten zou hebben, dan zijn die argumenten buitengewoon welkom in dit draadje.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 21 apr 2019, 20:34
Anja schreef: 20 apr 2019, 22:25Sola scriptura komt zelfs via de koran tot uitdrukking voor de oplettende lezer.
Sola Scriptura is een redelijk nieuw gereformeerd beginsel en komt niet tot uitdrukking via de Torah, de NaCH, het Nieuwe Testament, noch via de Koran. Het concept komt niet in de Islam voor, aangezien eveneens die religie - net zoals het Judaisme & Katholicisme - een traditie heeft, of eigenlijk meervoud: 'achadit (tradities).

Indien je vindt dat de gereformeerde doctrine Sola Scriptura sterke argumenten zou hebben, dan zijn die argumenten buitengewoon welkom in dit draadje.
Schrift (Bijbel) met schrift (Koran) vergelijkend, is het voor de oplettende moslim in de islam mogelijk tot de ontdekking te komen dat Jezus God is. Daar komt geen traditie of kerk aan te pas, dat is Sola Scriptura tot stand gekomen. Coby heeft een link gegeven waarin de betreffende imam exact uitlegt hoe hij tot het Christelijk geloof kwam door de Koran. :) Daarna heeft hij gekozen om Katholiek te worden.

Ook Messiaanse joden zijn vaak Sola Scriptura in hun eigen Oude Testament tot de ontdekking gekomen dat Jezus God is en de Verlosser. Zonder kerk maar door de tekst. Daar zijn ook getuigenissen van geweest op Youtube. Het kan verkeren dus, met Sola Scriptura.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 21 apr 2019, 21:35
Mart schreef: 21 apr 2019, 20:34
Anja schreef: 20 apr 2019, 22:25Sola scriptura komt zelfs via de koran tot uitdrukking voor de oplettende lezer.
Sola Scriptura is een redelijk nieuw gereformeerd beginsel en komt niet tot uitdrukking via de Torah, de NaCH, het Nieuwe Testament, noch via de Koran. Het concept komt niet in de Islam voor, aangezien eveneens die religie - net zoals het Judaisme & Katholicisme - een traditie heeft, of eigenlijk meervoud: 'achadit (tradities).

Indien je vindt dat de gereformeerde doctrine Sola Scriptura sterke argumenten zou hebben, dan zijn die argumenten buitengewoon welkom in dit draadje.
Schrift (Bijbel) met schrift (Koran) vergelijkend, komt de oplettende moslim in de islam tot de ontdekking dat Jezus God is. Daar komt geen traditie of kerk aan te pas, dat is Sola Scriptura tot stand gekomen. Coby heeft een link gegeven waarin de betreffende imam exact uitlegt hoe hij tot het Christelijk geloof kwam door de Koran. :) Daarna heeft hij gekozen om Katholiek te worden.
Begin je er nu weer over? Misschien had je niet in de gaten dat m'n voorgaande reacties aan jou bedoeld waren het zaakje weer ontopic te brengen. Indien je vindt dat de gereformeerde doctrine Sola Scriptura sterke argumenten zou hebben, dan zijn die argumenten buitengewoon welkom in dit draadje.
Ook Messiaanse joden zijn vaak Sola Scriptura in hun eigen Oude Testament tot de ontdekking gekomen dat Jezus God is en de Verlosser. Zonder kerk maar door de tekst. Daar zijn ook getuigenissen van geweest op Youtube. Het kan verkeren dus, met Sola Scriptura.
Alle religieuze Joden zijn messiaans, maar slechts 2 op de 1000 Joden in Israel gelooft in Jezus' messiasschap en wereldwijd slechts 1 op de 50. Religieuze Joden kunnen de T'NaCH namelijk in het Hebreeuws en Aramees lezen en zijn minder gevoelig voor de Christelijke claims. Indien je echter vindt dat uit de T'NaCH zou blijken dat Jezus de verlosser zou zijn, dan ben je welkom dit met me te bespreken in dit draadje, dat ik daarvoor speciaal heb geopend. Ben zeer benieuwd naar je argumenten. Dit draadje is - nogmaals - bestemd voor argumenten aangaande de gereformeerde doctrine Sola Scriptura. Laten we a.u.b. ontopic verdergaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 21 apr 2019, 22:35
Anja schreef: 21 apr 2019, 21:35
Mart schreef: 21 apr 2019, 20:34
Anja schreef: 20 apr 2019, 22:25Sola scriptura komt zelfs via de koran tot uitdrukking voor de oplettende lezer.
Sola Scriptura is een redelijk nieuw gereformeerd beginsel en komt niet tot uitdrukking via de Torah, de NaCH, het Nieuwe Testament, noch via de Koran. Het concept komt niet in de Islam voor, aangezien eveneens die religie - net zoals het Judaisme & Katholicisme - een traditie heeft, of eigenlijk meervoud: 'achadit (tradities).

Indien je vindt dat de gereformeerde doctrine Sola Scriptura sterke argumenten zou hebben, dan zijn die argumenten buitengewoon welkom in dit draadje.
Schrift (Bijbel) met schrift (Koran) vergelijkend, komt de oplettende moslim in de islam tot de ontdekking dat Jezus God is. Daar komt geen traditie of kerk aan te pas, dat is Sola Scriptura tot stand gekomen. Coby heeft een link gegeven waarin de betreffende imam exact uitlegt hoe hij tot het Christelijk geloof kwam door de Koran. :) Daarna heeft hij gekozen om Katholiek te worden.
Begin je er nu weer over? Misschien had je niet in de gaten dat m'n voorgaande reacties aan jou bedoeld waren het zaakje weer ontopic te brengen. Indien je vindt dat de gereformeerde doctrine Sola Scriptura sterke argumenten zou hebben, dan zijn die argumenten buitengewoon welkom in dit draadje.
Het feit dat er in de praktijk dus klaarblijkelijk veel mensen, waaronder ook moslims en joden, Sola Scriptura tot de ontdekking komen dat Jezus God en Verlosser is voor mij als pragmatisch mens het sterkste argument. Het is niet het soort argument dat jij graag hoort, maar het is wel degelijk een argument.

Mart schreef:
Ook Messiaanse joden zijn vaak Sola Scriptura in hun eigen Oude Testament tot de ontdekking gekomen dat Jezus God is en de Verlosser. Zonder kerk maar door de tekst. Daar zijn ook getuigenissen van geweest op Youtube. Het kan verkeren dus, met Sola Scriptura.
Alle religieuze Joden zijn messiaans, maar slechts 2 op de 1000 Joden in Israel gelooft in Jezus' messiasschap en wereldwijd slechts 1 op de 50. Religieuze Joden kunnen de T'NaCH namelijk in het Hebreeuws en Aramees lezen en zijn minder gevoelig voor de Christelijke claims. Indien je echter vindt dat uit de T'NaCH zou blijken dat Jezus de verlosser zou zijn, dan ben je welkom dit met me te bespreken in dit draadje, dat ik daarvoor speciaal heb geopend. Ben zeer benieuwd naar je argumenten. Dit draadje is - nogmaals - bestemd voor argumenten aangaande de gereformeerde doctrine Sola Scriptura. Laten we a.u.b. ontopic verdergaan.
Nogmaals, zowel joden als moslims komen regelmatig Sola Scriptura tot geloof in God de Zoon, Jezus. Dat is al argument genoeg. Het blijkt gewoon uit de praktijk dat Sola Scriptura zo gek nog lang niet altijd is.

Dat dit voor jou als naar eigen zeggen atheistische jood (voor mij een contradictio in terminis, overigens kun je me de uitleg besparen, ik ben bekend met de argumentatie) niet zo heeft gewerkt, is duidelijk. Dat neemt niet weg dat het voor velen wel zo werkt en heeft gewerkt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 21 apr 2019, 22:47Het feit dat er in de praktijk dus klaarblijkelijk veel mensen, waaronder ook moslims en joden, Sola Scriptura tot de ontdekking komen dat Jezus God en Verlosser is voor mij als pragmatisch mens het sterkste argument. Het is niet het soort argument dat jij graag hoort, maar het is wel degelijk een argument.
Begin je er nu weer over? Als gezegd, zijn slechts 2 op de 1000 Joden in Israel gelooft in Jezus' messiasschap en wereldwijd slechts 1 op de 50. Religieuze Joden kunnen de T'NaCH namelijk in het Hebreeuws en Aramees lezen en zijn minder gevoelig voor de Christelijke claims, in tegenstelling tot de meesten in het pieperdepiepkleine groepje messiaanse broeders. Indien je dit wilt bespreken en vindt dat uit de T'NaCH zou blijken dat Jezus de verlosser zou zijn, dan ben je welkom dit met me te bespreken in dit draadje, dat ik daarvoor speciaal heb geopend. Ben zeer benieuwd naar je argumenten.

Dit draadje is - nogmaals, nogmaals & nogmaals - bestemd voor argumenten aangaande de gereformeerde doctrine Sola Scriptura. Laten we a.u.b. ontopic verdergaan.
Het blijkt gewoon uit de praktijk dat Sola Scriptura zo gek nog lang niet altijd is.
Ah, Sola Scriptura! Prima, en nu de argumenten nog. Wat zijn de argumenten voor Sola Scriptura? De vraag staat open: is het niet verwonderlijk dat de Bijbel niet spreekt over de ultieme autoriteit van de bijbelboeken?; dat Jezus gezaghebbend sprak zonder een woord op schrift te hebben gesteld?; dat Lukas zijn evangelie zegt te baseren op een reeds bestaande traditie?; dat Paulus in Galaten 4:20 wenste dat hij de gemeente direct kon toespreken, maar dat hij zich in plaats daarvan genoodzaakt zag een brief te schrijven?; dat een vroege Kerkvader als Papias de gesproken woorden relevanter vond dan de geschreven nalatenschap, terwijl deze Kerkvader notabene de voornaamste traditionele en buitenbijbelse bron is voor de suggestie dat Marcus, Mattheus, Lukas & Johannes de auteurs zouden zijn van de evangeliën waarvan we anders feitelijk niet eens weten wie de schrijvers zijn?; dat de vele schriftuurlijke aanpassingen door de eeuwen heen de traditie telkens volgden in plaats van andersom (klik)?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 21 apr 2019, 22:56
Anja schreef: 21 apr 2019, 22:47Het feit dat er in de praktijk dus klaarblijkelijk veel mensen, waaronder ook moslims en joden, Sola Scriptura tot de ontdekking komen dat Jezus God en Verlosser is voor mij als pragmatisch mens het sterkste argument. Het is niet het soort argument dat jij graag hoort, maar het is wel degelijk een argument.
Begin je er nu weer over? Als gezegd, zijn slechts 2 op de 1000 Joden in Israel gelooft in Jezus' messiasschap en wereldwijd slechts 1 op de 50.
Nou en? Dat zijn er bij elkaar heel wat. En er is nog tijd, dus er kunnen er nog meer tot geloof in God de Zoon, Jezus de Christus komen. Bovendien weten wij uit het Nieuwe Testament dat er een gedeeltelijke verharding over het Joodse volk is gekomen, waardoor zij niet zien.
Mart schreef:Religieuze Joden kunnen de T'NaCH namelijk in het Hebreeuws en Aramees lezen en zijn minder gevoelig voor de Christelijke claims, in tegenstelling tot de meeste in het pieperdepiepkleine groepje messiaanse broeders.
Nogmaals, onder de joden en ook onder de moslims zijn er dus mensen die zonder kerk en met Sola Scriptura tot geloof zijn gekomen in Jezus. Jij gaat er als atheistische jood (in mijn optiek een contradictio in terminis) vanuit dat dat komt door christelijke claims. Wij gaan er in het christendom vanuit dat dat komt doordat de Heilige Geest harten en hoofden opent waardoor zij door de tekst heen tot geloof komen. Overigens is het Nieuwe Testament door joden geschreven. De discipelen waren joden. De eerste christenen waren een joodse sekte.(sekte zonder de negatieve connotatie dus).
Mart schreef: Indien je dit wilt bespreken en vindt dat uit de T'NaCH zou blijken dat Jezus de verlosser zou zijn, dan ben je welkom dit met me te bespreken in dit draadje, dat ik daarvoor speciaal heb geopend. Ben zeer benieuwd naar je argumenten.
Het jodendom staat erom bekend dat er traditioneel enorm over teksten wordt gestreden. Zelf zie ik daar geen heil in.
Mart schreef:Dit draadje is - nogmaals, nogmaals & nogmaals - bestemd voor argumenten aangaande de gereformeerde doctrine Sola Scriptura. Laten we a.u.b. ontopic verdergaan.
Ik heb je een argument gegeven en dat is gewoon on topic. Het is een argument dat jou niet bevalt, maar dat is een ander verhaal en dat geeft je niet het recht een ander zo commanderend voor te schrijven op welke wijze een argument zou mogen worden aangedragen.
Mart schreef:
Het blijkt gewoon uit de praktijk dat Sola Scriptura zo gek nog lang niet altijd is.
Ah, Sola Scriptura! Prima, en nu de argumenten nog. Wat zijn de argumenten voor Sola Scriptura? De vraag staat open: is het niet verwonderlijk dat de Bijbel niet spreekt over de ultieme autoriteit van de bijbelboeken?; dat Jezus gezaghebbend sprak zonder een woord op schrift te hebben gesteld?; dat Lukas zijn evangelie zegt te baseren op een reeds bestaande traditie?; dat Paulus in Galaten 4:20 wenste dat hij de gemeente direct kon toespreken, maar dat hij zich in plaats daarvan genoodzaakt zag een brief te schrijven?; dat een vroege Kerkvader als Papias de gesproken woorden relevanter vond dan de geschreven nalatenschap, terwijl deze Kerkvader notabene de voornaamste traditionele en buitenbijbelse bron is voor de suggestie dat Marcus, Mattheus, Lukas & Johannes de auteurs zouden zijn van de evangeliën waarvan we anders feitelijk niet eens weten wie de schrijvers zijn?; dat de vele schriftuurlijke aanpassingen door de eeuwen heen de traditie telkens volgden in plaats van andersom (klik)?
Zoals nu al een aantal malen aangegeven blijkt uit de praktijk dat de Heilige Geest ook in staat is om Sola Scriptura harten en geesten te openen voor het Evangelie. Dus nee, ik vind dat allemaal niet verwonderlijk nee. De Heilige Geest werkt op al die manieren. Het kan soms zelfs zonder Bijbel gebeuren dat iemand tot geloof komt. Daar was ik ooit zelf een voorbeeld van. Maar het kan dus ook Sola Scriptura, want dat blijkt gewoon simpelweg uit de praktijk.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 21 apr 2019, 23:42, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Sola Scriptura

Bericht door callista »

Dit is niet het topic om te evangeliseren, maar kennelijk schijnt het niet tot je door ---te willen of te kunnen---dringen en begin je steeds weer van voren vanaf aan --zonder on topic te gaan, wat je meerdere, meerdere en meerdere malen verzocht is.
Is je dat ontgaan?
Of heb je zo'n bord voor je kop?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 21 apr 2019, 23:13Ik heb je een argument gegeven en dat is gewoon on topic.
Het feit dat er mensen zijn die in Sola Scriptura geloven en erdoor tot geloof zijn gekomen is uiteraard geen argument dat de juistheid van het concept aantoont. Het gaat hier om argumenten.
Er is nog tijd, dus er kunnen er nog meer tot geloof in God de Zoon, Jezus de Christus komen. Bovendien weten wij uit het Nieuwe Testament dat er een gedeeltelijke verharding over het Joodse volk is gekomen, waardoor zij niet zien. Het jodendom staat erom bekend dat er traditioneel enorm over teksten wordt gestreden. Zelf zie ik daar geen heil in. Jij gaat er als atheistische jood (in mijn optiek een contradictio in terminis) vanuit dat dat komt door christelijke claims. Wij gaan er in het christendom vanuit dat dat komt doordat de Heilige Geest harten en hoofden opent waardoor zij door de tekst heen tot geloof komen.
Begin je er nu weer over? Indien je dit werkelijk wilt bespreken, over geestelijk blinde en atheïstische Joden wilt oreren, vindt dat uit de T'NaCH zou blijken dat Jezus de verlosser zou zijn en Joden de heilige geest nodig zouden hebben voor het Christelijk verstaan van onze T'NaCH, dan ben je zeer welkom met me te bespreken in dit draadje, dat ik daarvoor speciaal heb geopend. Ben zeer benieuwd naar je argumenten, als je durft ;)

Dit draadje is - nogmaals, nogmaals, nogmaals & nogmaals - bestemd voor argumenten aangaande de gereformeerde doctrine Sola Scriptura. Laten we a.u.b. ontopic verdergaan :)
Laatst gewijzigd door Mart op 21 apr 2019, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

Deze jood en zijn vader, bijvoorbeeld, ontdekten Sola Scriptura Jezus in hun eigen Torah. En daarna gingen ze het Nieuwe Testament lezen in de bibliotheek en kwamen tot de ontdekking dat het kennen van Jezus, de Verlosser, heel joods is. Dat kan dus heel goed Sola Scriptura. Het beste argument dat er bestaat is dat het gewoon gebeurt. :)

https://youtu.be/5sMEkGoojbg
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Sola Scriptura

Bericht door callista »

Dergelijke christelijke propaganda is bekend...net zoals de valse beweging Jews for Jesus, welke geen joden zijn maar evangelische christenen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jews_for_Jesus

Maar het hoort niet in dit topic....
Dus plaats het in de link die je aangereikt is...

viewtopic.php?f=9&t=3535

En hier verder on topic...
Laatst gewijzigd door callista op 22 apr 2019, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 21 apr 2019, 23:58 Dergelijke christelijke propaganda is bekend...
Ik begrijp werkelijk niet wat jij eigenlijk nog op een christelijk forum doet. Het is nog altijd Christelijk Open Forum. Zodra er over Jezus en het Evangelie wordt gesproken trek je van leer dat er geëvangeliseerd zou worden. En zodra je laat zien wat een jood vertelt over hoe hij zonder kerk en in zijn eigen Oude Testament en daarna door te lezen in het Nieuwe Testament, tot geloof in Jezus is gekomen, enkel op basis van de Schrift dus, die hij leende in een bibliotheek, scheld je het uit voor "christelijke propaganda". Het zijn getuigenissen van mensen die tot geloof kwamen. En het is anno 2019 in de wereld nog niet verboden om die getuigenissen te doen of te laten zien. Het enige wat jij doet is op een hatelijke manier strijden tegen het christendom.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 22 apr 2019, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 22 apr 2019, 00:06 Ik begrijp werkelijk niet wat jij eigenlijk nog op een christelijk forum doet. Het is nog altijd Christelijk Open Forum. Zodra er over Jezus en het Evangelie wordt gesproken trek je van leer dat er geëvangeliseerd zou worden. En zodra je laat zien wat een jood vertelt over hoe hij zonder kerk en in zijn eigen Oude Testament en daarna door te lezen in het Nieuwe Testament, tot geloof in Jezus is gekomen, enkel op basis van de Schrift dus, die hij leende in een bibliotheek, scheld je het uit voor "christelijke propaganda". Het enige wat jij doet is op een hatelijke manier strijden tegen het christendom.
Nogmaals, dit topic gaat over Sola Scriptura. Indien je gal wilt spuwen naar anderen en andere religies - terecht of niet -, zou je daar wellicht een eigen draadje voor kunnen openen. Heb geen zin in die laatdunkende zooi in mijn topic.

Indien je dit werkelijk wilt bespreken, over geestelijk blinde Joden wilt oreren en vindt dat uit de T'NaCH zou blijken dat Jezus de verlosser zou zijn en Joden de heilige geest nodig zouden hebben voor het Christelijk verstaan van onze T'NaCH, dan ben je zeer welkom met me te bespreken in dit draadje, dat ik daarvoor speciaal heb geopend. Ben zeer benieuwd naar je argumenten, als je durft ;)

Dit draadje is - nogmaals, nogmaals, nogmaals, nogmaals, nogmaals & nogmaals - bestemd voor argumenten aangaande de gereformeerde doctrine Sola Scriptura. Laten we a.u.b. ontopic verdergaan :)
Laatst gewijzigd door Mart op 22 apr 2019, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 22 apr 2019, 00:07
Anja schreef: 21 apr 2019, 23:52 Deze jood en zijn vader, bijvoorbeeld, ontdekten Sola Scriptura Jezus in hun eigen Torah. En daarna gingen ze het Nieuwe Testament lezen in de bibliotheek en kwamen tot de ontdekking dat het kennen van Jezus, de Verlosser, heel joods is. Dat kan dus heel goed Sola Scriptura. Het beste argument dat er bestaat is dat het gewoon gebeurt. :)

https://youtu.be/5sMEkGoojbg
Dit videootje geeft geen enkel argument voor Sola Scriptura. Het feit dat er een man is die tot geloof is gekomen, vormt uiteraard nergens een argument dat de juistheid van Sola Scriptura aantoont. Je plopt de term Sola Scriptura duidelijk buitencontextelijk neer om weer hetzelfde punt te maken dat je reeds vele malen hebt gedaan.

Indien je dit werkelijk wilt bespreken, over geestelijk blinde Joden wilt oreren en vindt dat uit de T'NaCH zou blijken dat Jezus de verlosser zou zijn en Joden de heilige geest nodig zouden hebben voor het Christelijk verstaan van onze T'NaCH, dan ben je zeer welkom met me te bespreken in dit draadje, dat ik daarvoor speciaal heb geopend. Ben zeer benieuwd naar je argumenten, als je durft ;)

Dit draadje is - nogmaals, nogmaals, nogmaals, nogmaals & nogmaals - bestemd voor argumenten aangaande de gereformeerde doctrine Sola Scriptura. Laten we a.u.b. ontopic verdergaan :)
Ik zou zeggen, lees de gehele draad vanaf de eerste pagina maar eens terug. Je bent klaarblijkelijk vergeten wat er allemaal al is gezegd. En daar voeg ik dus aan toe dat het feit dat Sola Scriptura voor velen blijkt te werken, argument genoeg is voor de "gereformeerde doctrine". En dat de Schrift er is gekomen met behulp van Kerkvaders, doet helemaal niet terzake, want Sola Scriptura kwam tot stand toen de Schrift bestond zoals ie bestond. Waar het in Sola Scriptura om gaat is dat de Bijbel het Woord van God en is en dat deze toegankelijk is voor iedereen. Dat wil zeggen; iedereen kan de Bijbel lezen en interpreteren, waar ze over het behoud van de zondaar spreekt. De praktijk toont aan dat dat klopt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 22 apr 2019, 00:06 Ik begrijp werkelijk niet wat jij eigenlijk nog op een christelijk forum doet. Het is nog altijd Christelijk Open Forum. Zodra er over Jezus en het Evangelie wordt gesproken trek je van leer dat er geëvangeliseerd zou worden. En zodra je laat zien wat een jood vertelt over hoe hij zonder kerk en in zijn eigen Oude Testament en daarna door te lezen in het Nieuwe Testament, tot geloof in Jezus is gekomen, enkel op basis van de Schrift dus, die hij leende in een bibliotheek, scheld je het uit voor "christelijke propaganda". Het enige wat jij doet is op een hatelijke manier strijden tegen het christendom.
Nogmaals, dit topic gaat over Sola Scriptura. Indien je gal wilt spuwen naar anderen en andere religies - terecht of niet -, zou je daar wellicht een eigen draadje voor kunnen openen. Heb geen zin in die laatdunkende zooi in mijn topic.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 22 apr 2019, 00:18
Anja schreef: 22 apr 2019, 00:06 Ik begrijp werkelijk niet wat jij eigenlijk nog op een christelijk forum doet. Het is nog altijd Christelijk Open Forum. Zodra er over Jezus en het Evangelie wordt gesproken trek je van leer dat er geëvangeliseerd zou worden. En zodra je laat zien wat een jood vertelt over hoe hij zonder kerk en in zijn eigen Oude Testament en daarna door te lezen in het Nieuwe Testament, tot geloof in Jezus is gekomen, enkel op basis van de Schrift dus, die hij leende in een bibliotheek, scheld je het uit voor "christelijke propaganda". Het enige wat jij doet is op een hatelijke manier strijden tegen het christendom.
Nogmaals, dit topic gaat over Sola Scriptura. Indien je gal wilt spuwen naar anderen en andere religies - terecht of niet -, zou je daar wellicht een eigen draadje voor kunnen openen. Heb geen zin in die laatdunkende zooi in mijn topic.

De Bijbel is er, volgens het christendom in den brede, gekomen door de inspiratie van God. Zowel de teksten als de samenstelling zijn er door God gekomen die van mensen gebruik heeft gemaakt om tot die samenstelling te komen. Sola Scriptura houdt simpelweg in dat een mens ook tot geloof kan komen door gewoon zelf de Bijbel te lezen. En dan kun je wel heel ingewikkeld gaan lopen doen, maar het komt er gewoon op neer, kun je dat geloven of je kun je dat niet geloven. Maar dat is dus gewoon wat Sola Scriptura simpelweg inhoudt.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 22 apr 2019, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 22 apr 2019, 00:12 En daar voeg ik dus aan toe dat het feit dat Sola Scriptura voor velen blijkt te werken, argument genoeg is voor de "gereformeerde doctrine".
Jemig Anja, nogmaals: dat mensen in Sola Scriptura geloven en vinden dat het een werkbare doctrine zou zijn, toont nergens de juistheid van het concept aan.
Waar het in Sola Scriptura om gaat is dat de Bijbel het Woord van God en is en dat deze toegankelijk is voor iedereen. Dat wil zeggen; iedereen kan de Bijbel lezen en interpreteren, waar ze over het behoud van de zondaar spreekt. De praktijk toont aan dat dat klopt.
Dat is evenmin een argument dat de juistheid van de doctrine aantoont. Bovendien toont de feitelijke verdeeldheid betreffende interpretaties & de versplintering tussen gemeenschappen iets anders dan hetgeen je hierboven beweert.
En dat de Schrift er is gekomen met behulp van Kerkvaders, doet helemaal niet terzake, want Sola Scriptura kwam tot stand toen de Schrift bestond zoals ie bestond.
Dan ook aan jou de vraag: de Schrift met Jezus' aardse vader, of zonder? Scriptura met Jezus' onwetendheid aangaande de toekomst, of zonder? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus pas na de doop zijn goddelijkheid verkreeg conform het adoptionistische Christendom, of Scriptura waarin dat niet geclaimd kan worden conform de traditie? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus pas bij de opstanding goddelijkheid verkreeg? Of Scriptura waarin dat niet geclaimd kan worden? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus geen mens was, of Scriptura waarin dat niet kan? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus dezelfde als de Vader was, of Scriptura waarin dat niet kan? Scriptura conform het docetistische Christendom, of niet? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus niet lichamelijk was verrezen, of Scriptura waarin dan niet kan? Scriptura conform het Ebionitische Christendom zonder maagdelijke geboorte, zonder goddelijke Jezus en zonder Paulus (die door hen als een bedrieger werd beschouwd), of met: Scriptura dat de proto-orthodoxe traditie volgt? Scriptura met de extra twaalf verzen in Markus, of zonder? Scriptura met Johannes 7:53-8:11, of zonder? Scriptura met 1 Johannes 5:7-8, of zonder? Etc., etc., etc.

Het is onmogelijk exact te bepalen hoe de originele boeken & brieven eruit hebben gezien en we kunnen hooguit via tekstkritiek en Schriftkritiek een zo betrouwbaar mogelijke inschatting maken hoe de originelen er wellicht uit hebben gezien, daarbij slechts teruggaand tot vele vele jaren nadat de originele werken waren geschreven. En zelfs over deze proto-orthodoxe kopieën van kopieën van kopieën bestaat veel discussie. Scriptura is mede geëvolueerd aan de hand van de traditie in de strijd tegenover andere soorten Christendommen. Al deze Christendommen hadden hun eigen passages die ze tegen elkaar in de strijd wierpen, compleet met pseudepigrafische werken. Impliceert Sola Scriptura niet dat je de onderliggende traditie die streed tegen het adoptionistische Christendom, het docetistische Christendom, het Judaizerende Christendom, het patripassianistische Christendom, het latere marcionistische Christendom, gnostische Christendom, het ebionitische Christendom, etc., via een achterdeur deels weer hebt binnengelaten?

En wat zet jij tegenover de feiten dat de Bijbel niet spreekt over de ultieme autoriteit van de bijbelboeken?; dat Jezus gezaghebbend sprak zonder een woord op schrift te hebben gesteld?; dat Lukas zijn evangelie zegt te baseren op een reeds bestaande traditie?; dat Paulus in Galaten 4:20 wenste dat hij de gemeente direct kon toespreken, maar dat hij zich in plaats daarvan genoodzaakt zag een brief te schrijven?; dat een vroege Kerkvader als Papias de gesproken woorden relevanter vond dan de geschreven nalatenschap, terwijl deze Kerkvader notabene de voornaamste traditionele en buitenbijbelse bron is voor de suggestie dat Marcus, Mattheus, Lukas & Johannes de auteurs zouden zijn van de evangeliën waarvan we anders feitelijk niet eens weten wie de schrijvers zijn?; dat de vele schriftuurlijke aanpassingen door de eeuwen heen de traditie telkens volgden in plaats van andersom (klik)?
Laatst gewijzigd door Mart op 22 apr 2019, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Sola Scriptura

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 22 apr 2019, 00:34
En dat de Schrift er is gekomen met behulp van Kerkvaders, doet helemaal niet terzake, want Sola Scriptura kwam tot stand toen de Schrift bestond zoals ie bestond.
Dan ook aan jou de vraag: de Schrift met Jezus' aardse vader, of zonder? Scriptura met Jezus' onwetendheid aangaande de toekomst, of zonder? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus pas na de doop zijn goddelijkheid verkreeg conform het adoptionistische Christendom, of Scriptura waarin dat niet geclaimd kan worden conform de traditie? Scriptura waarin geclaimd kan worden dat Jezus pas bij de opstanding goddelijkheid verkreeg?

(Knip)
Gewoon de Schrift zoals wij die vandaag de dag kennen. Met name de Statenvertaling en de NBG51. En voor katholieken nog een paar boeken meer.
Mart schreef: 22 apr 2019, 00:34
En wat zet jij tegenover de feiten dat de Bijbel niet spreekt over de ultieme autoriteit van de bijbelboeken?; dat Jezus gezaghebbend sprak zonder een woord op schrift te hebben gesteld?; dat Lukas zijn evangelie zegt te baseren op een reeds bestaande traditie?; dat Paulus in Galaten 4:20 wenste dat hij de gemeente direct kon toespreken, maar dat hij zich in plaats daarvan genoodzaakt zag een brief te schrijven?; dat een vroege Kerkvader als Papias de gesproken woorden relevanter vond dan de geschreven nalatenschap, terwijl deze Kerkvader notabene de voornaamste traditionele en buitenbijbelse bron is voor de suggestie dat Marcus, Mattheus, Lukas & Johannes de auteurs zouden zijn van de evangeliën waarvan we anders feitelijk niet eens weten wie de schrijvers zijn?; dat de vele schriftuurlijke aanpassingen door de eeuwen heen de traditie telkens volgden in plaats van andersom (klik)?
Wij geloven dat de Bijbel zoals wij die nu hebben is door God tot stand gekomen. En wij geloven dat de Heilige Geest ons in de volle Waarheid van het Evangelie brengt.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 22 apr 2019, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Anja schreef: 22 apr 2019, 00:38 Gewoon de Schrift zoals wij die vandaag de dag kennen. De Statenvertaling, de NBG51 en voor katholieken diezelfde teksten plus nog een paar boeken uit de katholieke canon. Ingewikkelder is het gewoon niet.
Dan impliceer je de Traditie die deze geschriften tot stand heeft gebracht en samengesteld tegenover andere soorten Christendom, compleet met pseudepigrafische werken.
Wij geloven dat de Bijbel zoals wij die nu hebben is door God tot stand gekomen. En wij geloven dat de Heilige Geest ons in de volle Waarheid van het Evangelie brengt.
Snap ik, maar geloof is geen argument. Daarnaast gaat dit geloof regelrecht in tegen de bijbelwetenschap, tekstkritiek en de schiftkritiek. Als gezegd, hebben we geen originele teksten van het Nieuwe Testament. De enige teksten waarover we beschikken zijn in de meeste gevallen eeuwen na Chr. geschreven. De vroegste en onvolledige kopie die we hebben van bijv. het vroegste evangelie, stamt uit ongeveer 220 na Chr. Dat is zo'n 150 jaar nadat het was geschreven. En we kunnen met geen mogelijkheid exact bepalen wat erin stond. We hebben wel verschillende fragmenten die onderling afwijken en daaruit kan men afleiden wat de meest waarschijnlijke teksten waren teruggaand op enkele eeuwen na Chr. Maar de originele versie is onmogelijk te bepalen. De eerste complete versie van dat eerste evangelie komt uit 350 na Chr.; zo'n 290 jaar na dato. Indien je alle beschikbare kopieën waarover we beschikken met elkaar vergelijkt, vertonen ze allemaal verschillen -- vaak betreft het kleine fouten die meestal eenvoudig kunnen worden gecorrigeerd, soms betreft het zeer essentiële verschillen. Het irritante is, dat hoe ouder de versies, des te meer verschillen men ertussen vindt. De vroegste kopieën bevatten de meeste fouten. Indien iemand zou beweren te weten wat er in de originelen stond, liegt hij/zij, want dat kunnen we simpelweg onmogelijk weten.

Wat we wel kunnen is door al deze versies te vergelijken, een inschatting maken hoe de originelen er wellicht uit hebben gezien. Dat is wat de tekstkritiek en de schiftkritiek doen. Dat roept de vraag op: indien God de geschriften als leidend bedoeld had, waarom heeft Hij ze dan niet gepreserveerd zonder fouten?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door peda »

De RK Kerk heeft met de daar geldende kracht van de traditie wel sterke papieren die de reformatie met het terugvallen op de Sola Scriptura mist. De oorspronkelijke woorden/teksten zijn bij de Sola Scriptura niet meer beschikbaar. Maar bij de RK Kerk zijn originele/ oorspronkelijke geschriften van mindere betekenis. God blijft het proces van het doorgeven van Zijn juiste bijbel woord over de generaties middels de kerkelijke traditie begeleiden. De bijbel inhoud zoals deze nog steeds in de hoogste kring van de beroepsgelovigen wordt gebruikt, is naar RK Kerk begrijpen geheel conform de Goddelijke bedoeling. Geen mitsen en maren. Helder en duidelijk.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Sola Scriptura

Bericht door coby »

Mart schreef: 21 apr 2019, 23:45
Anja schreef: 21 apr 2019, 23:13Ik heb je een argument gegeven en dat is gewoon on topic.
Het feit dat er mensen zijn die in Sola Scriptura geloven en erdoor tot geloof zijn gekomen is uiteraard geen argument dat de juistheid van het concept aantoont. Het gaat hier om argumenten.
Als je het christendom wilt bewijzen of weerleggen, gaat dat toch met Sola Scriptura. Anders kan iedereen wel van alles verzinnen. Je vraagt in die andere draad zelf om teksten. Dan zie je de tekst van het O.T. als hoogste autoriteit.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

coby schreef: 22 apr 2019, 10:54 Als je het christendom wilt bewijzen of weerleggen, gaat dat toch met Sola Scriptura. Anders kan iedereen wel van alles verzinnen. Je vraagt in die andere draad zelf om teksten. Dan zie je de tekst van het O.T. als hoogste autoriteit.
De T'NaCH is niet noodzakelijkerwijs de hoogste autoriteit, maar aangezien het Christendom beweert dat het zou zijn gebaseerd op de T'NaCH, zal het dat aan moeten tonen aan de hand van de T'NaCH. Dat kan in het draadje dat daarover gaat (klik). Indien iemand beweert dat het NT een serie betrouwbare boeken & brieven zou betreffen, dan kan deze dat proberen te verdedigen in dit draadje. Het NT is gebaseerd op een traditie; deze traditie heeft men eveneens verdedigd tegen andere Christelijke tradities via de geschriften. Zou jij kunnen zeggen welke traditie de correcte is? De traditie waarin de goddelijke Jezus helemaal geen mens was?, de traditie waarin de menselijke Jezus helemaal geen God was?, de traditie zonder maagdelijke geboorte en waarin Jezus gewoon een aardse vader had?, de traditie waarin Jezus en de Vader dezelfde was?, de traditie waarin Jezus onecht was?, etc. Al deze tradities bestonden en hadden hun eigen geschriften die elkaar eveneens overlapten, veelal pseudepigrafische werken, waarin werd geclaimd dat het werk van een gezaghebbende auteur was, maar in werkelijkheid niet was, zoals alle boeken & brieven van het NT op slechts 7 brieven van Paulus na. Dat zeggen niet alleen tekst- & schriftcritici, maar geeft de The Catholic Encyclopedia ook ruimschoots toe (pagina 655–656):
The Catholic Encyclopedia schreef:Seven of Paul's epistles are convincingly genuine. All of the other 20 books in the New Testament appear to be written by unknown people who were not the well-known biblical figures to whom the early Christian leaders originally attributed authorship. Even the Catholic Church has admitted that the New Testament Gospels are pseudepigraphical: The first four historical books of the New Testament are supplied with titles, which however ancient, do not go back to the respective authors of those sacred texts. The Canon of Muratori, Clement of Alexandria, and St. Irenaeus bear distinct witness to the existence of those headings in the latter part of the second century of our era. Indeed, the manner in which Clement (Strom. I, xxi), and St. Irenaeus (Adv. Haer. III, xi, 7) employ them implies that, at that early date, our present titles to the gospels had been in current use for some considerable time. Hence, it may be inferred that they were prefixed to the evangelical narratives as early as the first part of that same century. That however, they do not go back to the first century of the Christian era, or at least that they are not original, is a position generally held at the present day. It is felt that since they are similar for the four Gospels, although the same Gospels were composed at some interval from each other, those titles were not framed and consequently not prefixed to each individual narrative, before the collection of the four Gospels was actually made. Besides as well pointed out by Prof. Bacon, "the historical books of the New Testament differ from it's apocalyptic and epistolary literature, as those of the Old Testament differ from its prophecy, in being invariably anonymous, and for the same reason. Prophecies, whether in the earlier or in the later sense, and letters, to have authority, must be referable to some individual; the greater his name, the better. But history was regarded as common possession. Its facts spoke for themselves. Only as the springs of common recollection began to dwindle, and marked differences to appear between the well-informed and accurate Gospels and the untrustworthy, become worthwhile for the Christian teacher or apologist to specify whether the given representation of the current tradition was 'according to' this or that special compiler, and to state his qualifications". It thus appears that the present titles of the Gospels are not traceable to the Evangelists themselves.
Voor het Katholicisme is dit geen probleem omdat traditie nauw verweven is met de geschriften. Voor de strikte Sola Scriptura aanhanger vormt dit een groter probleem. Er valt met vrij grote zekerheid te zeggen dat het Christendom van Paulus niet hetzelfde was als het Christendom van Jezus' Apostelen. Maar er valt ook aan te nemen dat er enige overlap was. Hoe het oorspronkelijke Christendom was, weten we simpelweg niet precies, noch wat de oorspronkelijke teksten zeiden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Sola Scriptura

Bericht door Gaitema »

Nou, veel zal het niet afwijken hoor.

Ik ben trouwens niet alleen van Sola Scriptura
Ook na de kaft van de bijbel heeft God zich geopenbaard aam mensen middels dromen, bijna dood ervaringen, Visioenen, engelen en via Zijn Zoon Jezus door de Heilige Geest. Ook dat is het Woord van God en zal in die lijn met de bijbel zijn. Echter de kaften van de bijbel hebben de mensen zelf bepaald. God laat zich echter niet in een Boek vangen. Ook niet in een kathedraal trouwens.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 22 apr 2019, 21:53 Nou, veel zal het niet afwijken hoor.
Aangezien de enige teksten waarover we beschikken in de meeste gevallen eeuwen na Chr. zijn gechreven en de vroegste en onvolledige kopie die we hebben van het vroegste evangelie uit ongeveer 220 na Chr. stamt - zo'n 150 jaar nadat het was geschreven - en we met geen mogelijkheid exact kunnen bepalen wat erin stond, omdat teksten aantoonbaar werden aangepast in de proto-orthodoxe strijd tegen andere Christelijke groepen zoals het adoptionistische Christendom, het docetistische Christendom, het Judaizerende Christendom, het patripassianistische Christendom, het latere marcionistische Christendom, gnostische Christendom, het ebionitische Christendom, etc., waarbij we allesbehalve precies weten hoe het Christendom van de Apostelen eruit heeft gezien en aangezien 20 van de 27 boeken & brieven zelfs preudepigrafisch zijn, heb je m.i. wel erg veel geloof nodig te veronderstellen dat God de correctheid van de teksten heeft behouden. Dat is voor een Katholiek geen probleem, aangezien deze eveneens de Traditie centraal stelt aan de hand waarvan de geschriften van de huidige Canon zijn ontstaan. Indien het proto-orthodoxe Christendom, het Katholicisme en het latere Rooms Katholicisme niet de correcte lijn van de traditie volgt, dan is het oorspronkelijke Christendom verloren gegaan. Traditie.
Ook na de kaft van de bijbel heeft God zich geopenbaard aam mensen middels dromen, bijna dood ervaringen, Visioenen, engelen en via Zijn Zoon Jezus door de Heilige Geest. Ook dat is het Woord van God en zal in die lijn met de bijbel zijn.
Joseph Smith met z'n mormonisme, Benny Hinn met z'n 9 entiteiten in de Godheid, T.D. Jakes die de triniteit ontkent, Copeland die openbaarde dat Jezus niet God was tijdens het aardse leven & een demonisch wezen werd bij de kruisiging, Carlton Pearson die de Islam en Christendom volledig compatibel beschouwt, Ellen G. White met haar vergaande en bekritiseerde claims, en ga zo maar door totaan Pelagius, Arius, etc... Ze claimen allemaal dat God zich aan hen heeft geopenbaard, dat ze de intentie van God begrepen en verkondigden, maar zeggen allemaal wat anders.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Sola Scriptura

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 23 apr 2019, 03:57
Gaitema schreef: 22 apr 2019, 21:53 Nou, veel zal het niet afwijken hoor.
Aangezien de enige teksten waarover we beschikken in de meeste gevallen eeuwen na Chr. zijn gechreven en de vroegste en onvolledige kopie die we hebben van het vroegste evangelie uit ongeveer 220 na Chr. stamt - zo'n 150 jaar nadat het was geschreven - en we met geen mogelijkheid exact kunnen bepalen wat erin stond, omdat teksten aantoonbaar werden aangepast in de proto-orthodoxe strijd tegen andere Christelijke groepen zoals het adoptionistische Christendom, het docetistische Christendom, het Judaizerende Christendom, het patripassianistische Christendom, het latere marcionistische Christendom, gnostische Christendom, het ebionitische Christendom, etc., waarbij we allesbehalve precies weten hoe het Christendom van de Apostelen eruit heeft gezien en aangezien 20 van de 27 boeken & brieven zelfs preudepigrafisch zijn, heb je m.i. wel erg veel geloof nodig te veronderstellen dat God de correctheid van de teksten heeft behouden. Dat is voor een Katholiek geen probleem, aangezien deze eveneens de Traditie centraal stelt aan de hand waarvan de geschriften van de huidige Canon zijn ontstaan. Indien het proto-orthodoxe Christendom, het Katholicisme en het latere Rooms Katholicisme niet de correcte lijn van de traditie volgt, dan is het oorspronkelijke Christendom verloren gegaan. Traditie.
Ook na de kaft van de bijbel heeft God zich geopenbaard aam mensen middels dromen, bijna dood ervaringen, Visioenen, engelen en via Zijn Zoon Jezus door de Heilige Geest. Ook dat is het Woord van God en zal in die lijn met de bijbel zijn.
Joseph Smith met z'n mormonisme, Benny Hinn met z'n 9 entiteiten in de Godheid, T.D. Jakes die de triniteit ontkent, Copeland die openbaarde dat Jezus niet God was tijdens het aardse leven & een demonisch wezen werd bij de kruisiging, Carlton Pearson die de Islam en Christendom volledig compatibel beschouwt, Ellen G. White met haar vergaande en bekritiseerde claims, en ga zo maar door totaan Pelagius, Arius, etc... Ze claimen allemaal dat God zich aan hen heeft geopenbaard, dat ze de intentie van God begrepen en verkondigden, maar zeggen allemaal wat anders.
Dat maakt het allemaal wel moeilijk ja. Toch kan je door de bijbel te lezen veel uithalen dat wel oké is. "Heb je naaste lief als je zelf en God boven alles." "Behandel een ander, zoals je zelf behandeld wilt worden." Zaken die er wezenlijk toe doen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Sola Scriptura

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 23 apr 2019, 08:33Dat maakt het allemaal wel moeilijk ja.
Exact.
Toch kan je door de bijbel te lezen veel uithalen dat wel oké is. "Heb je naaste lief als je zelf en God boven alles", "Behandel een ander, zoals je zelf behandeld wilt worden." Zaken die er wezenlijk toe doen.
Dit draagt geen enkel bewijs voor Sola Scriptura aan. Welk argument voor Sola Scriptura heb je nog over? (voor Leviticus 19:18 heeft men het NT overigens niet eens nodig en de gouden/zilveren regel komt in vrijwel alle religies en culturen voor).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Plaats reactie