Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef: 15 mei 2020, 17:56
Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 14:54 Zoals ik eerder al schreef is homoseksualiteit in de Bijbel nauwelijks los te zien van overspel, want nagenoeg alle mannen waren getrouwd en niet met mannen. Dus wie het met een man deed, pleegde tevens overspel.
Homoseksualiteit in de bijbel was inderdaad vrijwel niet los te zien van overspel, tempelprostitutie en knapenschenders. Wat dat betreft ook weer een reden te meer om altijd goed naar de context te kijken waarin een bijbeltekst geschreven is.
Hoe meer context hoe beter!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:38
Jerommel schreef: 15 mei 2020, 18:36 Censuur doet die teksten niet uit de Bijbel verdwijnen.
En ondanks alle drama zijn we wat mij betreft een heel stuk nader tot elkaar gekomen.
Wij misschien wel maar een nieuwkomer kan het vuur weer doen oplaaien.
En dan kan die nieuwkomer ook weer wat leren of er in ieder geval over nadenken.
Dat kan niet als je het verbiedt.

Ook zonder Bijbel blijft homosexualiteit een lastig onderwerp, waar het gros van de mensen niets van wil hebben..
Normaliseren en promoten heeft ook maar een beperkt effect en kan (wat ik zelf eigenlijk verwacht) ook weer om slaan als je daar te lang en te veel mee door gaat.
Gelukig hebben we hier goede wetten die vervolging verbieden en bestraffen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Jerommel schreef: 15 mei 2020, 18:49
Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:38
Jerommel schreef: 15 mei 2020, 18:36 Censuur doet die teksten niet uit de Bijbel verdwijnen.
En ondanks alle drama zijn we wat mij betreft een heel stuk nader tot elkaar gekomen.
Wij misschien wel maar een nieuwkomer kan het vuur weer doen oplaaien.
En dan kan die nieuwkomer ook weer wat leren of er in ieder geval over nadenken.
Dat kan niet als je het verbiedt.
Als deze discussie weer opnieuw begint hier, zal dat zonder mijn account zijn. Want nog steeds ligt er het verzoek mijn account permanent te deactiveren/bannen. Ik wacht nog op een pb van Trajecto, en doe daarom nog steeds mee.

Aanpassing van de forumregels zou een heroverweging van mijn verzoek waard zijn.

Het is voor mij net zo gevoelig als Mein Kampf voor de joodse mensen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:54
Jerommel schreef: 15 mei 2020, 18:49
Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:38
Jerommel schreef: 15 mei 2020, 18:36 Censuur doet die teksten niet uit de Bijbel verdwijnen.
En ondanks alle drama zijn we wat mij betreft een heel stuk nader tot elkaar gekomen.
Wij misschien wel maar een nieuwkomer kan het vuur weer doen oplaaien.
En dan kan die nieuwkomer ook weer wat leren of er in ieder geval over nadenken.
Dat kan niet als je het verbiedt.
Als deze discussie weer opnieuw begint hier, zal dat zonder mijn account zijn. Want nog steeds ligt er het verzoek mijn account permanent te deactiveren/bannen. Ik wacht nog op een pb van Trajecto, en doe daarom nog steeds mee.

Aanpassing van de forumregels zou een heroverweging van mijn verzoek waard zijn.

Het is voor mij net zo gevoelig als Mein Kampf voor de joodse mensen.
Ja, ik kan me je standpunt wel voorstellen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:54 Het is voor mij net zo gevoelig als Mein Kampf voor de joodse mensen.
Interessante vergelijking! Nog even en joods is ook een seksuele voorkeur! :lol:

[modbreak Trajecto] Trolgedrag. (Zie ook volgende modbreak.)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:16
Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:54 Het is voor mij net zo gevoelig als Mein Kampf voor de joodse mensen.
Interessante vergelijking! Nog even en joods is ook een seksuele voorkeur! :lol:
Er is geen overeenkomst in seks, maar in het klimaat dat door stigmatiseren is ontstaan, die de vernietiging van zowel joodse als homoseksuele mensen mogelijk maakte. Doordat de christelijke cultuur m.b.v. de bijbel de joodse mensen aanwees als moordenaars van Jezus en homoseksuelen als gruwel Gods.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:24
Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:16
Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:54 Het is voor mij net zo gevoelig als Mein Kampf voor de joodse mensen.
Interessante vergelijking! Nog even en joods is ook een seksuele voorkeur! :lol:
Er is geen overeenkomst in seks, maar in het klimaat dat door stigmatiseren is ontstaan, die de vernietiging van zowel joodse als homoseksuele mensen mogelijk maakte. Doordat de christelijke cultuur m.b.v. de bijbel de joodse mensen aanwees als moordenaars van Jezus en homoseksuelen als gruwel Gods.
Dus toch de schuld van de christenen? Mooi is dat ook weer duidelijk.

De orthodoxe jood die zes jonge homo's doodstak vergeten we maar even. Is vast ook de schuld van christenen.

[modbreak Trajecto] Opnieuw trollgedrag om toch maar te scoren. Ik noteer een officiële waarschuwing.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:33
Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:24
Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:16
Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:54 Het is voor mij net zo gevoelig als Mein Kampf voor de joodse mensen.
Interessante vergelijking! Nog even en joods is ook een seksuele voorkeur! :lol:
Er is geen overeenkomst in seks, maar in het klimaat dat door stigmatiseren is ontstaan, die de vernietiging van zowel joodse als homoseksuele mensen mogelijk maakte. Doordat de christelijke cultuur m.b.v. de bijbel de joodse mensen aanwees als moordenaars van Jezus en homoseksuelen als gruwel Gods.
Dus toch de schuld van de christenen? Mooi is dat ook weer duidelijk.

De orthodoxe jood die zes jonge homo's doodstak vergeten we maar even. Is vast ook de schuld van christenen.
Nee van die orthodoxe jood staat me wel iets bij, was dat niet tijdens de gaypride een jaar of 7 geleden?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Ik heb het al gevonden Piebe: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ergestoken

Je had het ook zelf kunnen vinden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:39
Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:33
Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:24
Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:16
Messenger schreef: 15 mei 2020, 18:54 Het is voor mij net zo gevoelig als Mein Kampf voor de joodse mensen.
Interessante vergelijking! Nog even en joods is ook een seksuele voorkeur! :lol:
Er is geen overeenkomst in seks, maar in het klimaat dat door stigmatiseren is ontstaan, die de vernietiging van zowel joodse als homoseksuele mensen mogelijk maakte. Doordat de christelijke cultuur m.b.v. de bijbel de joodse mensen aanwees als moordenaars van Jezus en homoseksuelen als gruwel Gods.
Dus toch de schuld van de christenen? Mooi is dat ook weer duidelijk.

De orthodoxe jood die zes jonge homo's doodstak vergeten we maar even. Is vast ook de schuld van christenen.
Nee van die orthodoxe jood staat me wel iets bij, was dat niet tijdens de gaypride een jaar of 7 geleden?
Helaas was het geen eenmalig incident, maar ik voel er weinig voor het er weer over te hebben. Wie echt wil weten hoe het zit vraagt google maar, want ik heb liever dat google voor antisemiet uitgemaakt wordt dan ik.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:47 Ik heb het al gevonden Piebe: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ergestoken

Je had het ook zelf kunnen vinden.
Nu impliceer je wederom dat het een eenmalig incident was, zelfs nadat ik je op het tegedeel wees.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:51
Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:47 Ik heb het al gevonden Piebe: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ergestoken

Je had het ook zelf kunnen vinden.
Nu impliceer je wederom dat het een eenmalig incident was, zelfs nadat ik je op het tegedeel wees.
Ik onthoud niet alles, heb een hersenaandoening.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door callista »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:54
Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:51
Messenger schreef: 15 mei 2020, 19:47 Ik heb het al gevonden Piebe: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ergestoken

Je had het ook zelf kunnen vinden.
Nu impliceer je wederom dat het een eenmalig incident was, zelfs nadat ik je op het tegedeel wees.
Ik onthoud niet alles, heb een hersenaandoening.
Ja lieverd....heel vervelend voor je :? ....ik hoop dat je ermee kunt leven... :kiss1:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Dank je Callista. :kiss1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:33 De orthodoxe jood die zes jonge homo's doodstak vergeten we maar even. Is vast ook de schuld van christenen.
De discussie betrof de gevoeligheid van een stigmatiserende interpretatie van sommige Bijbelteksten aangaande homoseksuelen, maar je wijkt meteen weer uit naar de ultra orthodoxe Jood die mensen neerstak. Je kunt het niet nalaten, he?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door hopper »

Mart schreef: 15 mei 2020, 17:51
hopper schreef: 15 mei 2020, 17:10
Petra schreef: 15 mei 2020, 01:22
Ik klaag God / Allah c.s. aan.
Voor alles wat ze de mensheid hebben aangedaan.
God/Allah=Liefde. Jij klaagt de Liefde aan?
Waarom niet? Ook de aanklacht is liefde en gerechtvaardigd vanuit menselijk perspectief -- ook al bestaan er wellicht geen goden. God wordt nora (verschrikkelijk) genoemd en Israël (Jisra'el) betekent ''hij bevocht God'' -- de naam die de aartsvader Ja'akov meekreeg toen hij met elohiem vocht aan de oever van de rivier Jabbok en elohiem zag dat Ja'akov capabel was te winnen (יָכֹל). Het leven is welbeschouwd niet meer dan één immens liefdesspel van krachten (de term JHWH komt van het werkwoord ''zijn'', terwijl elohiem de connotatie bezit van ''kracht'', ''macht'') waarin we zijn geplant, waarin we meewaaien, meedraaien en waaruit we worden gerukt om plaats te maken voor nieuwe dansers, minnaars en minnaressen, met of zonder goden.

Interessant dat JHWH komt van het werkwoord 'zijn'. (Hoewel 'zijn' imo geen werk is.) Liefde beschouw ik als zijn (ik ben) en niet-zijn (ik ben niet).


In mijn filosofie: God kun je dus ook zeggen als "alles wat is". Liefde is dan de scheppende kracht die de splitsing in zijn en niet-zijn mogelijk heeft gemaakt en welke ook zijn en niet-zijn weer tot elkaar brengt. Hoewel in rust is God dus niet iets wat statisch is en zijn wij als mens onderdeel van God. God is dus ook geen mannetje met een toverstaf en al helemaal geen denkbeeldig iets. God dient men buiten het denken te houden, juist omdat het gaat om 'zijn'.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door peda »

Dat in onze omstreken de christelijke cultuur eeuwen lang debet is geweest aan de afwijzende houding jegens homo geaarden, zal niemand ontkennen. Een dikke zwarte bladzijde in de geschiedenis. Dat anno 2020 de christelijke cultuur nog steeds gedomineerd zou worden door de laatsten onder de nog zo reagerenden onder de orthodoxen, dat zie ik nu weer als een groot misverstand, Het overgrote deel van de huidig levende christenen staat helemaal niet negatief tegenover homo-geaardheid. Daarom zeg ik ook keer op keer, bevraag de individuele persoon in kwestie, dan weet je de positie.
Wellicht tref je op dit forum niemand aan die persoonlijk homo geaardheid afwijst en waar heb je het dan over.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Mart schreef: 15 mei 2020, 20:06
Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2020, 19:33 De orthodoxe jood die zes jonge homo's doodstak vergeten we maar even. Is vast ook de schuld van christenen.
De discussie betrof de gevoeligheid van een stigmatiserende interpretatie van sommige Bijbelteksten aangaande homoseksuelen, maar je wijkt meteen weer uit naar de ultra orthodoxe Jood die mensen neerstak. Je kunt het niet nalaten, he?
Die aanvaller voelde zich wellicht gerechtigd dat te doen door teksten in het OT. Leviticus bijvoorbeeld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Trajecto »

Oproep

Mensen wees redelijk en probeer niet met trollgedrag te scoren. Ik heb een paar berichten terug een officiële waarschuwing geplaatst.
Dit forum gaat te gronde als het blijft doorgaan op de manier van gisteren en vandaag.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Messenger »

Ik houd er in elk geval nu mee op. Kost allemaal teveel energie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 15 mei 2020, 20:18 Ik houd er in elk geval nu mee op. Kost allemaal teveel energie.
Een mooi moment om het over een liefdevollere boeg te gooien. Dat David en Jonathan meer dan louter homosocialiteit hadden, wordt vermoed door twee redelijk recente studies van de bijbelgeleerde Susan Ackerman en de oriëntalist Jean-Fabrice Nardelli. Ackerman en Nardelli beweren dat de vertellers van de boeken van Samuel homoseksuele toespelingen van hetzelfde geslacht versleutelden in de teksten waarin David en Jonathan met elkaar omgaan om te insinueren dat de twee helden geliefden waren. Wist je dat?

De zes secties die ze noemen zijn de eerste ontmoeting van David en Jonathan in 1 Sam. 18: 1-18: 4, de belangrijkste beschrijving van de eerste paar ontmoetingen tussen David en Jonathan in 1 Sam 19: 1-19: 7, het incident waarbij Sja'oel Jonathan uitschold vanwege zijn vriendschap met David in 1 Sam 20: 30-20: 34, David op de vlucht voor het hof van koning Saul in 1 Sam. 20: 1-20: 42, de beschrijving van de laatste ontmoeting tussen David en Jonathan in 1 Sam. 23: 15-23: 18 en Davids klaagzang (het Hooglied) voor Saul en Jonathan die eindigt in het Lied van de Boog met Davids bewering dat Jonathans liefde voor David wonderbaarlijker was dan de liefde voor vrouwen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Atheist2 »

peda schreef: 15 mei 2020, 20:13 Dat in onze omstreken de christelijke cultuur eeuwen lang debet is geweest aan de afwijzende houding jegens homo geaarden, zal niemand ontkennen. Een dikke zwarte bladzijde in de geschiedenis. Dat anno 2020 de christelijke cultuur nog steeds gedomineerd zou worden door de laatsten onder de nog zo reagerenden onder de orthodoxen, dat zie ik nu weer als een groot misverstand, Het overgrote deel van de huidig levende christenen staat helemaal niet negatief tegenover homo-geaardheid. Daarom zeg ik ook keer op keer, bevraag de individuele persoon in kwestie, dan weet je de positie.
Wellicht tref je op dit forum niemand aan die persoonlijk homo geaardheid afwijst en waar heb je het dan over.
Ik weet niet waar jij leeft, maar in de contreien van het christendom is het echt niet zo verlicht als dat jij steeds beweerd.
Zoals jij ook vaak beweerd dat de meesten niet meer letterlijk in Genesis geloven of in Openbaring terwijl dat ook niet zo is. Je hebt een nogal vreemde kijk op christendom. Een utopische kijk, als je het mij vraagt.

In 1939 had jij gezegd "mensen, er is niks aan de hand. Slaap lekker"...

Moet jij eens op CIP kijken, of op andere christelijke sites van rechts garnituur. Of gewoon in de gereformeerde kerken. En die zijn niet zo klein dat ze de laatste der Mohikanen genoemd kunnen worden.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Atheist2 »

Mart schreef: 15 mei 2020, 20:33
Messenger schreef: 15 mei 2020, 20:18 Ik houd er in elk geval nu mee op. Kost allemaal teveel energie.
Een mooi moment om het over een liefdevollere boeg te gooien. Dat David en Jonathan meer dan louter homosocialiteit hadden, wordt vermoed door twee redelijk recente studies van de bijbelgeleerde Susan Ackerman en de oriëntalist Jean-Fabrice Nardelli. Ackerman en Nardelli beweren dat de vertellers van de boeken van Samuel homoseksuele toespelingen van hetzelfde geslacht versleutelden in de teksten waarin David en Jonathan met elkaar omgaan om te insinueren dat de twee helden geliefden waren. Wist je dat?

De zes secties die ze noemen zijn de eerste ontmoeting van David en Jonathan in 1 Sam. 18: 1-18: 4, de belangrijkste beschrijving van de eerste paar ontmoetingen tussen David en Jonathan in 1 Sam 19: 1-19: 7, het incident waarbij Sja'oel Jonathan uitschold vanwege zijn vriendschap met David in 1 Sam 20: 30-20: 34, David op de vlucht voor het hof van koning Saul in 1 Sam. 20: 1-20: 42, de beschrijving van de laatste ontmoeting tussen David en Jonathan in 1 Sam. 23: 15-23: 18 en Davids klaagzang (het Hooglied) voor Saul en Jonathan die eindigt in het Lied van de Boog met Davids bewering dat Jonathans liefde voor David wonderbaarlijker was dan de liefde voor vrouwen.
Dit is de koe in de kont kijken :clown:
Met andere woorden, iets wat nu gewoon is geworden lezen in zaken die vC geschreven zijn. We weten niet of die twee wat hadden, maar voor de homo-emancipatie in de kerken is het van belang en daarom lezen we die zaken erin.
Zo kan je de discipelen en Jezus ook zien. Volgens mij zijn er zelfs mensen die dit erin gelezen hebben en er een boek over geschreven hebben. Jezus zou mannen het koninkrijk der hemelen getoond hebben en dat was "seks tussen mannen"..

https://www.vice.com/nl/article/bn9qjd/ ... s-homo-284

Zo lust ik er nog wel een paar.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Mart »

Het is een verdedigbare interpretatie gezien het unieke woordgebruik en het vermijden van woorden die een normale vriendschap definiëren. Dat viel ook mij al op toen ik de teksten las tijdens m'n voormalige religieuze leven. En beter, het is een interessante invalshoek die het stigma aanpakt. Ik ga gewoon voor deze interpretatie en beschouw iedereen die de homoseksuele mens als een verrichter van een gruweldaad beschouwt als een gruweldenker. Als zij het mogen beweren, mogen wij het ook.

JHWH vond het slechts een gruwel als twee mannen samen liggen (שָׁכַב) zoals met een vrouw (Leviticus 18:22, Leviticus 20:13). Natuurlijk, want een positie is veel spannender en een absolute must! Als JHWH bstaat, dan heeft hij ook de homoseksuele mens geschapen, niet? En eveneens de vele diersoorten die homoseksueel gedrag vertonen.
Atheist2 schreef: 15 mei 2020, 20:50 Zo kan je de discipelen en Jezus ook zien. Volgens mij zijn er zelfs mensen die dit erin gelezen hebben en er een boek over geschreven hebben. Jezus zou mannen het koninkrijk der hemelen getoond hebben en dat was "seks tussen mannen"..

https://www.vice.com/nl/article/bn9qjd/ ... s-homo-284
Prachtig! Die interpretatie nemen we mee de nieuwe exegetische lente in.
Laatst gewijzigd door Mart op 15 mei 2020, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door peda »

Atheist2 schreef: 15 mei 2020, 20:44
peda schreef: 15 mei 2020, 20:13 Dat in onze omstreken de christelijke cultuur eeuwen lang debet is geweest aan de afwijzende houding jegens homo geaarden, zal niemand ontkennen. Een dikke zwarte bladzijde in de geschiedenis. Dat anno 2020 de christelijke cultuur nog steeds gedomineerd zou worden door de laatsten onder de nog zo reagerenden onder de orthodoxen, dat zie ik nu weer als een groot misverstand, Het overgrote deel van de huidig levende christenen staat helemaal niet negatief tegenover homo-geaardheid. Daarom zeg ik ook keer op keer, bevraag de individuele persoon in kwestie, dan weet je de positie.
Wellicht tref je op dit forum niemand aan die persoonlijk homo geaardheid afwijst en waar heb je het dan over.
Ik weet niet waar jij leeft, maar in de contreien van het christendom is het echt niet zo verlicht als dat jij steeds beweerd.
Zoals jij ook vaak beweerd dat de meesten niet meer letterlijk in Genesis geloven of in Openbaring terwijl dat ook niet zo is. Je hebt een nogal vreemde kijk op christendom. Een utopische kijk, als je het mij vraagt.

In 1939 had jij gezegd "mensen, er is niks aan de hand. Slaap lekker"...

Moet jij eens op CIP kijken, of op andere christelijke sites van rechts garnituur. Of gewoon in de gereformeerde kerken. En die zijn niet zo klein dat ze de laatste der Mohikanen genoemd kunnen worden.
Ik hoef nergens te gaan kijken behalve op dit forum. Waar zie jij hier homo verachters. Gaarne naam en toenaam.
Gesloten