Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door HJW »

Peter79 schreef:
24 mar 2020, 15:37

Ik zou heel veel willen verbieden, maar zeker in Nederland hebben wij een samenleving van gedogen en dat is niet voor niets.
Geef me even de tijd je gehele bijdrage te doorgronden.
Eerste reactie: mooie, doordachte bijdrage.
Daagt uit en is goed onderbouwd.
We denken waarschijnlijk anders, maar dit soort bijdragen.....daar geniet ik op zich van.

Voor mij heeft een goed opgezette redenering intrinsieke schoonheid, los van of ik ook zo denk.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 13:43
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 13:36
Waar tegen?
Terugval in losbandigheid.
Ik denk niet dat ik daar in terug zal vallen.
De behoefte is er niet meer.
Ik drink en blow ook niet meer.
Waarom kies je er voor om het zo op te vatten / voor te stellen?
Is het niet duidelijk dat ik sinds zo'n 10 jaar geleden, toen ik tot geloof kwam, in een bekeringstraject ben beland, uit eigen wil, en zodoende nogal anders tegen de zaken aan kijk, vergeleken met toen, in de loop der tijd?
Ja, in het begin had ik wel wat doorschieters, dat is wel zo.
Dat komt op deze manier over.
Het is prima dat je in een bekeringstraject hebt gezeten en ik geloof direct dat je dat uit eigen wil hebt gedaan.
Dat je vervolgens je losbandigheid hebt losgelaten en je nieuwe levensstijl omarmt, daarvan kan ik alleen maar zeggen: heel goed. Ik hoop oprecht dat je ervan geniet.
Je draaft door als je vervolgens iedereen langs je nieuwe meetlat houdt.
Andere mensen gaan andere paden.
Ik begon in dit topic met het uitleggen hoe de Christelijke kijk op de zaak is, aan de hand van Romeinen 1:18-32, omdat dat nogal duidelijk is.
En dat is dus niet mijn eigen maatstaf.
Misschien denk je dat ik mezelf een heilig boontje vind ofzo, maar dat is echt niet zo.
Ik zie mezelf als zondaar, een schijnbaar onverbeterlijke zondaar, die hopelijk op een goed traject zit richting bevrijding.
En weinig van mijn vooruitgang reken ik tot mijn eigen verdienste.
Dat dit topic over homosexualiteit gaat en we daar nu over van gedachten wisselen, wil ook niet zeggen dat er geen ergere zondes zijn.
Homosexualiteit is geen zonde, het is een gewone natuurlijke geaardheid.
Gelukkig weten we dat nu.
Dat is de consensus van deze tijd, in onze cultuur.
Net zoals mensen vroeger dachten dat de bliksem een straf van God was, weten we nu beter.
Dat is iets heel anders.
Ik ben ook niet genezen van mijn sexuele prikkels ofzo, maar ik ga er inmiddels wel heel anders mee om.
Vandaar dat ik zeg: jezelf beschermen tegen terugval.
Verslavingen schijnen levenslang te zijn.
Maar mensen kunnen ook een ander pad in slaan of ergens helemaal genoeg van hebben, tot inkeer komen, bekeren.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Peter79 schreef:
24 mar 2020, 15:49
callista schreef:
24 mar 2020, 14:35
Dat ontken ik niet, maar jij doet het voorkomen alsof anderen hun daartoe aanzetten...je zegt het zelf...hun van het geloof afhelpen.
Niet erom heen draaien/
Het gebeurt gewoon dat christenen hun geloof kwijt raken. Het heeft niet zoveel zin om dat ontkennen.
Dat was het punt niet...jij beweerde eerst wat anders tegen Jerommel, dat ongelovigen hem graag van het geloof wilden afhelpen...etc.
Door gezond verstand en inzicht...
Dat is de weg van overtuiging. Geen therapie nodig.
Niemand heeft het mij opgedrongen afscheid te nemen van het christendom.....het was inzicht en onderzoek
Er zijn nog steeds missionarissen en zendelingen...ook op plaatsen waar het verboden is ----zoals laatst uitgebreid besproken.....en als ze het toch doen...in de gevangenis belanden of erger.
En toch maar blijven doorgaan...met hun z.g. "blijde boodschap" :|
Die willen anderen en eigenlijk iedereen van hun geloof afhelpen en hun cultuur ontwrichten..., want zij weten het het aller, aller, allerbest.... 8-)

Het treurige is, dat ze dan ook nogal in Verweggistan gaan verkondigen dat homoseksualiteit een zonde is en een gruwel in Gods ogen.
Zo wordt menige cultuur ook nog eens vergiftigd met alle --bekende---gevolgen van dien...
Er zijn geen conquistadores en koloniaal gezag meer, geen koning Clovis en anderen die het afdwingen.
Ik ben blij dat missionarissen en zendelingen mensen opzoeken in hun gevangenissen, hun voorhouden dat hun leven niet afhankelijk is van grillige goden, dat ze kunnen kiezen om hun lot te verbeteren.
Ja...als zending hier niet meer werkt in Nederland gaat men o.a. de armen en gevangenen lastig vallen, met het uiteindelijke doel
"Zieltjes winnen"
"Bekeer je tot Jezus" en dan komt alles goed en word je een nieuw mens etc...enz...

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 13:32
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 12:59
Ze hoeven dan ook niet meer toe te geven dat ze God verwerpen, want ze verwerpen dan slechts de hater.
Dit is weer zo'n enorme dooddoener met als achterliggende gedachte om anderen te diskwalificeren. Dit zie ik je veel doen en het siert je niet.
Jij vind het niet sierlijk, en ik had het misschien beter achterwege kunnen laten.
Maar ik doe (of eigenlijk deed) dit forummen al een tijdje, en op een gegeven moment herken je patronen.
Niet Christelijke forummers op Christelijke forums willen meestal niet graag God of Jezus verwerpen, maar God en Jezus moeten voldoen aan wat zij willen. (Christenen hebben die neiging eigenlijk ook wel)
Dat is een constatering, een observatie.
Dat dat negatief is over die mensen hun positie t.a.v. deze materie, vind ik ook jammer.
Ik ben er zo langzamerhand ook maar mee opgehouden, met al dat forummen.
Ik kwam nu toevallig weer eens even kijken, sinds tijden.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 24 mar 2020, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/watch?v=gFgohPpu0rE&list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
24 mar 2020, 16:11
Peter79 schreef:
24 mar 2020, 15:49
callista schreef:
24 mar 2020, 14:35
Dat ontken ik niet, maar jij doet het voorkomen alsof anderen hun daartoe aanzetten...je zegt het zelf...hun van het geloof afhelpen.
Niet erom heen draaien/
Het gebeurt gewoon dat christenen hun geloof kwijt raken. Het heeft niet zoveel zin om dat ontkennen.
Dat was het punt niet...jij beweerde eerst wat anders tegen Jerommel, dat ongelovigen hem graag van het geloof wilden afhelpen...etc.
Is dat dan niet zo?
Is dat ook niet wat jij dikwijls probeert?
Komt i.i.g. wel zo over.

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Callista schreef: Dat was het punt niet...jij beweerde eerst wat anders tegen Jerommel, dat ongelovigen hem graag van het geloof wilden afhelpen...etc.
Wijs maar aan dan.

Volgens mij reageerde je hierop:
Het communisme was georganiseerd om gelovigen van hun geloof af te helpen; in onze maatschappij gebeurt dit ongeorganiseerd, dus zonder therapie.
Niemand heeft het mij opgedrongen afscheid te nemen van het christendom.....het was inzicht en onderzoek
... dat jou overtuigde van de juistheid om afscheid te nemen van het christendom.
Ja...als zending hier niet meer werkt in Nederland gaat men o.a. de armen en gevangenen lastig vallen, met het uiteindelijke doel
"Zieltjes winnen"
"Bekeer je tot Jezus" en dan komt alles goed en word je een nieuw mens etc...enz...
Je zou eens naar die landen toe moeten gaan en zien hoe ze leven, het is geen idylle.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 16:04
]Ik begon in dit topic met het uitleggen hoe de Christelijke kijk op de zaak is, aan de hand van Romeinen 1:18-32, omdat dat nogal duidelijk is.
En dat is dus niet mijn eigen maatstaf.
Klopt, het is de maatstaf van Paulus.
Misschien denk je dat ik mezelf een heilig boontje vind ofzo, maar dat is echt niet zo.
Nee. Je gaat er alleen nogal met twee gestrekte benen in.
Je argumentatie naar anderen kwam niet veel verder dan: hahaha, onzin, gezever, niet serieus te nemen. Inhoudelijk niet sterk.
Ik zie mezelf als zondaar, een schijnbaar onverbeterlijke zondaar, die hopelijk op een goed traject zit richting bevrijding.
En weinig van mijn vooruitgang reken ik tot mijn eigen verdienste.
Als jou dat helpt om verder te komen, moet je vooral op die weg verder gaan.
Voor mij werkt die weg niet. Teveel negativiteit.
Zo heeft ieder zijn pad. Het is niet aan mij om jouw pad te veroordelen, en niet aan jou om mijn pad te veroordelen.
Dat is de consensus van deze tijd, in onze cultuur.
Dat geldt dan ook voor de gedachten die in de bijbel terecht zijn gekomen. Consensus in die tijd, in die cultuur.
Maar je vindt het lastig om inzichten te aanvaarden als ze niet in jouw geloofsleven passen ?
Dat is iets heel anders.
Nee, grotendeels hetzelfde.
Kennis leidt tot andere inzichten. Dat principe geldt in beide gevallen.
Maar dan moet je de bijbel loslaten op dat vlak. En jij kiest voor de bijbelwoorden en laat de inzichten liggen.
Maar mensen kunnen ook een ander pad in slaan of ergens helemaal genoeg van hebben, tot inkeer komen, bekeren.
Zeker. Maar ik heb begrepen dat verslavingen een heel leven toch ergens blijven trekken.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 16:14
Jij vind het niet sierlijk, en ik had het misschien beter achterwege kunnen laten.
Klopt. Het geeft meer blijk van frustratie van van argumentatie.
Maar ik doe (of eigenlijk deed) dit forummen al een tijdje, en op een gegeven moment herken je patronen.
Ja, patronen zijn te herkennen. Zowel bij gelovigen als niet-gelovigen.
Niet Christelijke forummers op Christelijke forums willen meestal niet graag God of Jezus verwerpen, maar God en Jezus moeten voldoen aan wat zij willen. (Christenen hebben die neiging eigenlijk ook wel)
Die laatste toevoeging maakt de constatering compleet.
En dan klopt het.
Ik zie het jou ook wel doen.
Ik probeer er zelf niet in te trappen, en dan zal ongetwijfeld niet altijd lukken.
Ik ben er ook een jaartje tussen uit geweest. Soms heb ik blijkbaar weer even nodig om mijn geest hiermee bezig te laten zijn.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 16:54
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 16:04
Dat is iets heel anders.
Nee, grotendeels hetzelfde.
Nee. Morele zaken en God's wetten e.d. zijn iets geheel anders dan natuurkunde.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 16:57
De moraliteit van 3.000 jaar geleden kan anders worden doordat kennis meer inzicht geeft.

Zelf zet je God ook naar jouw hand.
Je gelooft niet in de hel omdat JIJ vindt dat dat immoreel is.....

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 16:14
Klopt. Het geeft meer blijk van frustratie dan van argumentatie.
Dat klopt.
Dat is voorheen ook dikwijls uit de hand gelopen.
I kreeg overal regelmatig een ban opgelegd en hier op GG heb ik een aantal keren uit ellende maar een tijdelijke ban aangevraagd.
Ik vind internet communicatie een moeilijk medium.
Laten we zeggen, het komt allemaal op je beeldscherm binnen bij je thuis, en als iemand dan te bijdehand is, dan wordt je beledigd in je eigen huis, en dan word je boos.
Aan de aandere kant is het een kleine stap om thuis te typen wat je denkt, ook als dat iets negatiefs is. Je bent immers in je eigen huis.
Werkt bij veel mensen zo, overigens.
Zie de comments section op youtube, bijvoorbeeld.
Ja, patronen zijn te herkennen. Zowel bij gelovigen als niet-gelovigen.
Die laatste toevoeging maakt de constatering compleet.
En dan klopt het.
Tja, maar Christenen zijn het over de basics wel eens en achten de Bijbel geloofwaardig en baseren hun kijk daar op.
Ik zie het jou ook wel doen.
Ik probeer er zelf niet in te trappen, en dan zal ongetwijfeld niet altijd lukken.
We doen ons best, hoop ik.
Ik ben zelf in principe een exegeet.
Dat wil zeggen dat ik zoek naar het begrijpen wat er staat en wat er bedoeld wordt.
En dat is dikwijls iets anders dan wat ik wil.
Zeker in het Oude Testament staan dingen die ik liever niet geloof.
Dat waren kennelijk wel heel andere tijden, maar toch ontwijk ik het liever.
Ik ben er ook een jaartje tussen uit geweest. Soms heb ik blijkbaar weer even nodig om mijn geest hiermee bezig te laten zijn.
Ik mis in mijn dagelijkse leven wel mensen om mee over geloofszaken te praten.
Ik ken ook nauwelijks Christenen.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 17:09
Jerommel schreef:
De moraliteit van 3.000 jaar geleden kan anders worden doordat kennis meer inzicht geeft.
Ja, dat kan, maar is niet altijd of per se zo.
Als de wereld weg drijft van God, dan maakt dat God niet achterhaald, in principe.

Zelf zet je God ook naar jouw hand.
Je gelooft niet in de hel omdat JIJ vindt dat dat immoreel is.....
Waar haal je dat nou weer vandaan?
Waarom vraag je niet gewoon hoe ik daar over denk en waarom?

Ik licht het dan maar even voor je toe:

Toen ik net tot geloof kwam en de Bijbel ging lezen was het mij duidelijk dat het of eeuwig leven is, als de oogst (het koren) dat bewaard wordt, of de dood, als het kaf dat in het vuur wordt verbrand en vergaat.
Maar, ik ontdekte dat de consensus onder de meeste Bijbel gelovende Christenen, waar ik veel van geleerd had, geloven in Eternal Conscious Torment in de "hel".
Dus ik als nooby in het geloof, raakte overtuigd dat dat de juiste Bijbelse lering is.
2 jaar lang heb ik er mee geworsteld.
Want de morele objecties zijn voor mij zo duidelijk, en het past op geen manier bij een rechtvaardige, liefhebbende God.
Maar ik was wel overtuigd dat YHWH van de Bijbel de Ware God is.
Maar ik kan me niet onderwerpen aan 'de ECT God' noch Hem liefhebben of vertrouwen.
Ik ken bijna alleen maar ongelvigen, en die dien ik lief te hebben, maar God zou ze dan eeuwig martelen in een nog nader te definieren 'hel'.
Wat deze leer veroozaakt als de toehoorder beseft wat het impliceert (wat zeker niet altijd het geval is) is verharding van het hart.
Dan wel tegen ongelovigen (omdat God dan vind dat ze verdienen voor eeuwig en altijd gemarteld te worden), of tegen God (omdat je van je ongelovige medemens houdt).
En dat zie je ook vaak terug in discussies met ECT traditionisten.

Ik heb 2 jaar lang niet gedurft om deze kwestie nader te bestuderen aan de hand van de Bijbel, omdat ik doodsbang was dat ik er niet omheen zou kunnen.
En dan zou het betekenen dat ik zelf ECT zou ondergaan, want ik haatte God er om, toen ik geloofde dat het waar was.
Maarja, op een gegeven moment moest ik toch weten waar ik aan toe was.

Vind je tot nu toe dat ik God naar mijn hand heb gezet?
Ik zie het niet.

Uiteindelijk de moed verzameld om in het onderwerp te duiken, en ik begon met het zoeken naar hoe andere Christenen met de morele problemen van ECT om gaan.
Zo kwam ik uiteindelijk op 'Rethinking Hell' terecht (werd naar verwezen) en daar ontdekte ik dat de Bijbelse oondersteuning voor ECT zeldzaam en twijfelachtig is.
Aan de andere kant is de Bijbelse ondesteuning voor Conditional Immortality ruim aanwezig en niet twijfelachtig.
Dus mijn eerste eigen indruk was toch juist.
Mocht dit jou interesseren, raad ik je aan 'the Fire that Consumes' van Edward Fudge op te zoeken. Er is ook een lezing van hem met die titel op Youtube.
Evengoed had mijn nog jonge vertrouwen in God wel een flinke deuk opgelopen..
Maar daar groei ik inmiddels wel overheen.
Maar het punt is dat ik uiteindelijk aan de hand van de Bijbel dat kwaadaardige helse dogma heb mogen verwerpen.
Daarom noemde ik eerder ook Sodom en Gomorra, omdat dat een voorbeeld is van het lot van de goddelozen.
Dat is dus vernietiging in het vuur, en dus niet eeuwig leven in de 'hel' onder marteling, gefaciliteerd door God.

Stel je voor dat je Calvinist bent en in dubbele predestinatie gelooft én in ECT.
De implicaties m.b.t. het karakter van God zijn totaal gruwelijk en bizar.

Ik wilde hier dus nog eens een topic over starten, maar je opmerking vroeg wat mij betreft om antwoord en uitleg.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 17:22
Laten we zeggen, het komt allemaal op je beeldscherm binnen bij je thuis, en als iemand dan te bijdehand is, dan wordt je beledigd in je eigen huis, en dan word je boos.
Ik ben daar op zich niet zo gevoelig voor. Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen anders is.
Tja, maar Christenen zijn het over de basics wel eens en achten de Bijbel geloofwaardig en baseren hun kijk daar op.
Als dat zo zou zijn, dan was er maar 1 kerk geweest.
Dan ga je geen kerkscheuringen forceren. Want die gaan blijkbaar toch over, voor die mensen, essentiele zaken.
Dat wil zeggen dat ik zoek naar het begrijpen wat er staat en wat er bedoeld wordt.
Ik vind het lastig om vast te stellen wat er bedoeld wordt. Hoe houd ik mijn eigen overtuigingen er buiten ? Hoe voorkom ik eigen interpretatie ? Hoe laat ik mijn cultuur en normen/waarden er buiten.
Tja....en zo hebben steeds meer mensen dat ook met de teksten over homosexualiteit in de tenach,
En dat is dan ook mijn conclusie: jij hebt persoonlijk blijkbaar geen probleem met die teksten. En dat zegt dan iets over jouw gedachten, en niet zozeer over de bijbel. Voor de duidelijkheid: dit is geen verwijt, maar een constatering.

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 18:21
Als de wereld weg drijft van God, dan maakt dat God niet achterhaald, in principe.
Als God bestaat is God God, los van ons geloof.
Maar dat is het punt niet.
In mijn optiek is de bijbel een weerslag van de gedachten van mensen. Met normen en waarden in die tijd.
Je ziet ook binnen het joodse geloof dat veel gedachten/verhalen overgenomen zijn van andere, reeds bestaande godsdiensten.
Mozes is gebaseerd op Sargon van Akkad, het zondvloedverhaal komt waarschijnlijk vanuit het Gilgamesj epos.
Homosexualiteit hielp in die tijd niet echt bij de gewenste voortplanting.
Inzichten van toen waren ook gewoon menselijke inzichten.
Ik vind het joods liberaal principe wel mooi: in nieuwe tijden moeten we nieuwe antwoorden vinden op basis van oude principes.
Het helpt om teksten te plaatsen in de tijd waar ze zijn ontstaan.
Jouw bijdragen van gisteren van 18.46 uur:
Het punt is wat mij betreft dat in de traditionele leer God een immorele God is die zijn schepsels voor altijd en eeuwig zal martelen in de "hel".
Maar het punt is dat ik uiteindelijk aan de hand van de Bijbel dat kwaadaardige helse dogma heb mogen verwerpen.
Je worsteling snap ik, maar ondersteunt wel wat ik stelde.
Je toelichting maakt de worsteling duidelijk. Mooi om te lezen.
Stel je voor dat je Calvinist bent en in dubbele predestinatie gelooft én in ECT.
Dat klopt. Volgens jouw en mijn gedachten is dat zo.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 18:37
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 18:21
Als God bestaat is God God, los van ons geloof.
Ja, precies.
Maar dat is het punt niet.
Oh. :|
In mijn optiek is de bijbel een weerslag van de gedachten van mensen. Met normen en waarden in die tijd.
Maar ik geloof dat het geinspireerd is door God.
Niet gedicteerd, maar in de juiste richting gestuurd, zoals door middel van het verschaffen van inzichten aan de schrijvers en / of hun bronnen.
Je ziet ook binnen het joodse geloof dat veel gedachten/verhalen overgenomen zijn van andere, reeds bestaande godsdiensten.
Meestal zijn dat bekende verhalen, die men kende en begreep, en aangepast zijn om de boodschap van God over te brengen.[/quote]
Mozes is gebaseerd op Sargon van Akkad,[/quote]M.i niet overtuigend.
het zondvloedverhaal komt waarschijnlijk vanuit het Gilgamesj epos.
Er zijn een aantal varianten van dat verhaal te vinden over de wereld.
En er is nog geschiedkundig bewijs dat de Bijbelse versie ondersteunt.
Ik zou dat wel even moeten opzoeken, heb er wel een video over in mijn playlist (zie onderschrift)
Maar, ik wijs de Gilgamesh theorie niet 100% van de hand.
Homosexualiteit hielp in die tijd niet echt bij de gewenste voortplanting.
Maar het gaat niet om voorplanting, het gaat om goddeloosheid en overgeleverd zijn aan de zonde.
Dat de wereld daar nu anders over denkt is een feit.
Inzichten van toen waren ook gewoon menselijke inzichten.
Ik vind het joods liberaal principe wel mooi: in nieuwe tijden moeten we nieuwe antwoorden vinden op basis van oude principes.
Ja, dat laatste ben ik met je eens.
Jouw bijdragen van gisteren van 18.46 uur:
Het punt is wat mij betreft dat in de traditionele leer God een immorele God is die zijn schepsels voor altijd en eeuwig zal martelen in de "hel".
Meen me te herinneren dat ik ook schreef dat de Bijbel er uiteindelijk ook duidelijk over is.
Was misschien in een ander bericht.
Dat ECT vraagstuk heeft 2 argumenten.
Het morele argument en het Bijbelse argument.
Je worsteling snap ik, maar ondersteunt wel wat ik stelde.
Nee dat doet het niet, want ik heb de Bijbel niet geschreven.
Je toelichting maakt de worsteling duidelijk. Mooi om te lezen.
Euh... de worsteling of de goede afloop?
Dat klopt. Volgens jouw en mijn gedachten is dat zo.
Hee, we zijn het ergens over eens. :D

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 19:43
Maar ik geloof dat het geinspireerd is door God.
Niet gedicteerd, maar in de juiste richting gestuurd, zoals door middel van het verschaffen van inzichten aan de schrijvers en / of hun bronnen.
Dat zie je vaak bij gelovigen. Niet alleen binnen het christendom. Volgens de joden zijn hun geschriften heilig, volgens de moslims is de koran gedicteerd en ook in het hindoeisme heeft men wel die gedachten.
Blijkbaar is er een breed gedragen behoefte om bepaalde boeken een bepaalde autoriteit te geven.
En dan denk ik: waarom zou de bijbel wel geinspireerd zijn en de koran niet gedicteerd ? Ik zie het verschil niet, het zijn menselijke overtuigingen.
Meestal zijn dat bekende verhalen, die men kende en begreep, en aangepast zijn om de boodschap van God over te brengen.
God had bekende verhalen nodig ?
M.i niet overtuigend.
Dat kun je dus bij elk argument zeggen.
Er zijn een aantal varianten van dat verhaal te vinden over de wereld.
En er is nog geschiedkundig bewijs dat de Bijbelse versie ondersteunt.
Hoe kan het dan dat het Gilgamesj epos ouder is ? Zijn er twee vloeden geweest ?
En onschuldige dieren massaal laten verzuipen ? Het is immoreel.
Daarnaast rammelt het verhaal ook nog eens aan alle kanten.
Het is een boodschap, geen geschiedenis.
Als je de verpakking als waarheid gaat aannemen, gaat het fout.
Maar het gaat niet om voorplanting, het gaat om goddeloosheid en overgeleverd zijn aan de zonde.
Je draait het om. Men kon zich niet voortplanten en dus was dat goddeloos. Is een optie....
Ja, dat laatste ben ik met je eens.
Als we dan gezamenlijkheid kunnen bereiken over de basis principes kunnen we stappen zetten.
Euh... de worsteling of de goede afloop?
Beide
Hee, we zijn het ergens over eens.
Voor deze ene keer zal ik het door de vingers zien..... 8-)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 20:42
Jerommel schreef:
M.i niet overtuigend.
Dat kun je dus bij elk argument zeggen.
Hmmm.... Nee, alleen bij niet overtuigende argumenten toch.. ;)

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 20:42
Jerommel schreef:
Hee, we zijn het ergens over eens.
Voor deze ene keer zal ik het door de vingers zien..... 8-)
:lol: :D

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
24 mar 2020, 18:27
Jerommel schreef:
24 mar 2020, 17:22
Ik ben daar op zich niet zo gevoelig voor. Maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen anders is.
Ja, voor mij is dat kennelijk wel zo..
Ik ben me er vaak niet eens bewust van.
Beetje onhandig soms...
Gaat inmiddels wel wat beter.
Als dat zo zou zijn, dan was er maar 1 kerk geweest.
[Wat mij betreft is er maar 1 kerk, en de leden zijn verspreid over allerlei denominaties en zijn dikwijls non-denominatisch.
Dan ga je geen kerkscheuringen forceren. Want die gaan blijkbaar toch over, voor die mensen, essentiele zaken.
Ik heb me nooit echt bezig gehouden met de ontwikkeling en geschiedenis van kerken en denominaties.
Het is wel jammer hoe het is gegaan.
Ik vind het lastig om vast te stellen wat er bedoeld wordt. Hoe houd ik mijn eigen overtuigingen er buiten ? Hoe voorkom ik eigen interpretatie ? Hoe laat ik mijn cultuur en normen/waarden er buiten.
Ja, het is ook moeilijk, vind ik ook.
ik heb de afgelopen jaren wel enorm veel geleerd van Michael Heiser.
Hij is een academicus en doctor in oude talen en Bijbel studie, en één van de weinigen die peer reviewed werk deelt met "leken".
Hij heeft in de afgelopen jaren enorm veel lezingen gegeven waarvan er veel op youtube te vinden zijn.
Hij doet ook de Naked Bible Podcasts, te vinden op zijn site.
Zijn shtick is het achterhalen van de historische context van wat er in de Bijbel staat.
Zijn werk geeft enorm veel inzicht in de materie, die je in de kerken niet zal aantreffen (maar uitzonderingen zullen er ook wel zijn).
Hij geeft ook altijd netjes aan wanneer iets zijn eigen mening is.
Tja....en zo hebben steeds meer mensen dat ook met de teksten over homosexualiteit in de tenach,

Heb jij persoonlijk geen probleem met (een tekst als) Romeinen 1:18-32 ?
^ Ik heb het even in een vraag veranderd en toegespitst op Romeinen 1:18-32, als je het niet erg vindt.

Mijn antwoord werd wat langer dan ik had verwacht:

Nou, ik vind het wel schokkend op zich, dat God mensen overlevert aan de zonde / goddeloosheid.
Maar dat is vergelijkbaar met het verharden van Farao's hart.
De goddeloosheid / vijandschap tov. God zit er al in, maar wordt dan nog versterkt door God.
Ja, dat vind ik wel jammer op zich.
Ik vind het sowieso jammer dat er kennelijk mensen zullen worden vernietigd na het Oordeel.
Ik zie niet heel veel ruimte voor alverzoening in de Bijbel, ook al blijft het toch een mogelijkheid i.m.o.
Maarja, HJW, als we het over God hebben, zelfs zonder te definiëren welke God dan God is, dan is Hij is tenslotte God, die alles schiep (vraag me niet hoe) en er plannen mee heeft en die plannen laat uit komen.
Wie ben ik dan om te denken dat ik het beter weet?
God's Wil is logischerwijs Wet.
Hij bepaalt wat de wetten zijn en oordeelt er uiteindelijk naar.
It comes with the territory of being God.

Ik ben zelf dus ook goddeloos geweest en overgeleverd daar aan.
Dus ik weet ook dat dat uiteindelijk kan leiden tot bekering.
Ik denk dat bezinning / bekering vaker vanuit zondigheid dan vanuit braafheid voort komt.
Men zoekt eerder vanuit ellende naar God dan vanuit geluk.
Eerder vanuit leegte dan vanuit vervulling.
We zouden statistieken moeten raadplegen om te weten te komen of er meer geluk wordt ervaren in een goddeloze samenleving of in een Christelijke samenleving.
Ik vermoed dat er meer geluk wordt ervaren in een samenleving met Christelijke normen en waaden (ik bedoel dus geen moreel, wettisch juk vanuit kerken) en stabiele 2 ouder gezinnen.
Als mijn leven normaal (okee, wat is normaal..) was geweest en alles voor de wind was gegaan, dan had ik nooit mijn zondigheid (h)erkend of tot bezinning gekomen.
Het is dus wat mij betreft heel dubbel.

Nu heeft Romeinen 1:18-32 in feite betrekking op een heel volk / cultuur, niet op selecte individuen.
Zoals vaak met de Joden in het OT het geval was, is het goed mogelijk dat het volk tot inkeer komt na een goddeloze tijd.
Mogelijk wordt dan het gezin weer de hoeksteen van de samenleving.

Ik denk ook dat Romeinen 1:18-32 net zo goed een waarschuwing is aan het volk, om niet overgeleverd te geraken aan goddeloosheid.
Mogelijk wordt dat ook meer zo opgevat wanneer een volk tot inkeer komt.

Kijk, het Offer van Jezus Christus heeft God gedaan om mensen te redden, niet om ze te verdoemen.
Ik weet niet hoe ver we nu in de eindtijd zitten, maar het verhaal vertelt dat er op een gegeven moment 'geen redden meer aan' is, en dan komt Jezus terug om orde op zaken te stellen en daalt het Nieuwe Jerusalem neer op aarde.

Samengevat, ik denk dat God wel weet wat Hij doet, en sowieso beter weet dan wij, ook al zitten we nu met z'n allen in het zelfde schuitje van de gevallen wereld, als zondaars die God wil redden, en is er veel ellende en smart in de wereld.
Maar dit is niet het eindstation.
Kennelijk is het een pijnlijk traject naar een onvoorstelbaar goede betemming.
Dat betekent niet dat ik geen moeite heb met de dingen die nu spijtig zijn.

Ik hoop dat dat je (door mij aangepaste) vraag beantwoordt.

Petra

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
24 mar 2020, 21:36

Ik denk ook dat een stabiel gezin de hoeksteen is van de samenleving.

Ik bedenk daar wel bij dat de term "stabiel gezin" opgaat voor elke samenstelling die kinderen een fijne jeugd kan bieden.
Waarbij een traditioneel pappa/mamma gezin niet al bij voorbaat het "stabiel' predikaat verdient.

Stabiele gezinnen worden gevormd door stabiele mensen.
Bij een instabiele pappa en stabiele mamma kan het dus best mogelijk zijn dat het gezin zonder pappa in huis stabieler functioneert dan met. (En vice versa idem dito).
Je seksuele geaardheid zegt ook niks over je stabiliteit en over je vermogen tot het kunnen bieden van een stabiele jeugd voor kindertjes.
Ook trouwens niet je vermogen om op natuurlijke wijze kindjes te maken. Ik heb zelfs gelezen dat uit onderzoeken bleek dat IVF ouders de meest stabiele gezinnen vormden. Ongeacht of dat homo of heterokoppels of alleenstaanden waren.

Gezien dit topic; ook is uit onderzoeken gebleken dat kinderen die opgroeien bij homoseksuele ouders niet vaker zelf ook homoseksueel zijn dan kinderen die bij hetero ouders opgroeien. Het is dus niet besmettelijk.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

HJW

Bericht door HJW »

Jerommel schreef:
Ik heb me nooit echt bezig gehouden met de ontwikkeling en geschiedenis van kerken en denominaties.
Punt is dat je doet voorkomen dat er geen essentiele verschillen zijn en dat christenen elkaar corrigeren en zo tot gezamenlijke inzichten komen.
De praktijk is helaas anders.
en één van de weinigen die peer reviewed werk deelt met "leken".
Hij heeft in de afgelopen jaren enorm veel lezingen gegeven waarvan er veel op youtube te vinden zijn.
Zijn shtick is het achterhalen van de historische context van wat er in de Bijbel staat.
Interessant.
Ga eens kijken, benieuwd wat hij te melden heeft.
Ik vind het sowieso jammer dat er kennelijk mensen zullen worden vernietigd na het Oordeel.
Geliefden die uit elkaar getrokken worden, gezinnen verwoest.
Stel dat ik er door kom en mijn vrouw niet. Nou nee, dank je. Ik zou me eeuwig geamputeerd voelen.
Ken je de film What dreams may come ?
Man komt te overlijden en komt in de hemel. Later overlijdt zijn vrouw door zelfmoord en komt daardoor in de hel.
Als hij dat hoort, doet hij het enige juiste Liefdevolle: hij verlaat de hemel en gaat op zoek naar zijn vrouw.
Na een zoektocht vindt hij haar uiteindelijk. Tegen de persoon die met hem mee was zegt hij dan: zeg tegen mijn kinderen dat ik hier blijf, ze zullen het begrijpen......
Uiteraard is er een idyllisch einde, maar de kern van de film raakt het wel: Liefde.
Ik zie niet heel veel ruimte voor alverzoening in de Bijbel, ook al blijft het toch een mogelijkheid i.m.o.
Dan ken je het jodendom dus totaal niet.
In het jodendom gaat men ervan uit dat zij de wegbereiders zijn. En als de messias komt, zal God als het ware regeren en leven op aarde. En iedereen zal de God van Israel erkennen.
Geen gedoe met vernietigen of hel of iets dergelijks.
Maar je bent blijkbaar gewend de tenach te lezen vanuit de christelijke oordelings-leer.
Kortom: de tenach staat vol van Alverzoening.
Maarja, HJW, als we het over God hebben, zelfs zonder te definiëren welke God dan God is, dan is Hij is tenslotte God, die alles schiep (vraag me niet hoe) en er plannen mee heeft en die plannen laat uit komen.
Wie ben ik dan om te denken dat ik het beter weet?
God's Wil is logischerwijs Wet.
Hij bepaalt wat de wetten zijn en oordeelt er uiteindelijk naar.
Mijn punt is: ik denk niet dat de goddelijke wetten in de bijbel staan. Dat is mensenwerk.
Het vernietigen van mensen, het uit laten roeien van complete volkeren, vrouwen als sexslavin laten meenemen.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat dat de aard van God is.
Voor mij zijn het menselijke gedachten van die tijd over het bovennatuurlijke.
Men zoekt eerder vanuit ellende naar God dan vanuit geluk.
Eerder vanuit leegte dan vanuit vervulling.
Ik ben op zoek gegaan gewoon omdat ik het wil weten.
Ik heb niets met het lijden en weiger ook het te verheerlijken.
We zouden statistieken moeten raadplegen om te weten te komen of er meer geluk wordt ervaren in een goddeloze samenleving of in een Christelijke samenleving.
Dat is een beperkte insteek. Dat moet de islam, boeddhisme, hindoeisme, jainisme, jodendom en zo ook meenemen.
Ik vermoed dat er meer geluk wordt ervaren in een samenleving met Christelijke normen en waaden (ik bedoel dus geen moreel, wettisch juk vanuit kerken) en stabiele 2 ouder gezinnen.
Wishful thinking ?
Ik zie in essentie geen verschil met een boeddhistische samenleving of een hindoeistische.
Als mijn leven normaal (okee, wat is normaal..) was geweest en alles voor de wind was gegaan, dan had ik nooit mijn zondigheid (h)erkend of tot bezinning gekomen.
Het is dus wat mij betreft heel dubbel.
Mijn leven was heel normaal en toch ben ik op zoek gegaan, een innerlijke drang.
Erkennen van zondigheid of ellende speelde daarin geen enkele rol.
Wel de gedachte: is er meer ?
Zoektocht naar waarheid.
Zoals vaak met de Joden in het OT het geval was, is het goed mogelijk dat het volk tot inkeer komt na een goddeloze tijd.
Wat is goddeloos ? Voor mij is dat iets heel anders dan voor jou.
Mogelijk wordt dat ook meer zo opgevat wanneer een volk tot inkeer komt.
Verhaal van de verloren zoon.
Kijk, het Offer van Jezus Christus heeft God gedaan om mensen te redden, niet om ze te verdoemen.
Kunnen we een topic over openen.
Jezus is niet gestorven om mensen te redden.
Het is een complete breuk met de eerdere geschriften.
Ik weet niet hoe ver we nu in de eindtijd zitten,
Jezus dacht ook al dat hij in de eindtijd leefde......we zijn inmiddels 2.000 jaar verder.
Samengevat, ik denk dat God wel weet wat Hij doet, en sowieso beter weet dan wij, ook al zitten we nu met z'n allen in het zelfde schuitje van de gevallen wereld, als zondaars die God wil redden, en is er veel ellende en smart in de wereld.
Daar denken we grotendeels dus anders.
Ik geloof niet in een gevallen wereld
Ik geloof niet dat we zondaars zijn. Ik geloof dat we zijn vergeten wie we werkelijk zijn.
We hoeven niet gered te worden, slechts huiswaarts te keren. Het is aan ons hoe lang we daar over doen.
Ik geloof dat ellende en lijden onnatuurlijk is, letterlijk.
Kennelijk is het een pijnlijk traject naar een onvoorstelbaar goede betemming.
Waarom is zo'n pijnlijk traject nodig ? Ik zie de lol er niet van in.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Petra schreef:
25 mar 2020, 04:18
Jerommel schreef:

Ik denk ook dat een stabiel gezin de hoeksteen is van de samenleving.

Ik bedenk daar wel bij dat de term "stabiel gezin" opgaat voor elke samenstelling die kinderen een fijne jeugd kan bieden.
Waarbij een traditioneel pappa/mamma gezin niet al bij voorbaat het "stabiel' predikaat verdient.
Ik geloof dat de studies en statistieken toch aan geven dat het beter is.

callista

Bericht door callista »

Dat denk je of dat wil je geloven.
Of heb je daar statistieken voor?

Een stabiele omgeving met liefde, maar ook structuur is voor elk kind gewenst.
Maakt niet uit of die omgeving gelovig is of niet...en ook de sekse doet er niet toe....

Jerommel

Bericht door Jerommel »

HJW schreef:
25 mar 2020, 06:33
Jerommel schreef:
Punt is dat je doet voorkomen dat er geen essentiele verschillen zijn en dat christenen elkaar corrigeren en zo tot gezamenlijke inzichten komen.
De praktijk is helaas anders.
Ik zei dacht ik dat er geen verschillen in de essentie zijn tussen de Christenen.
Het Evangelie (de essentie) is vrij basaal en eenvoudig, en als je het gelooft ben je dus een Christen.
De meningsverschillen zitten voornamelijk in de bijzaken.
en één van de weinigen die peer reviewed werk deelt met "leken".
Interessant.
Ga eens kijken, benieuwd wat hij te melden heeft.
:thumb1:
Geliefden die uit elkaar getrokken worden, gezinnen verwoest.
Stel dat ik er door kom en mijn vrouw niet. Nou nee, dank je. Ik zou me eeuwig geamputeerd voelen.
Ken je de film What dreams may come ?
Man komt te overlijden en komt in de hemel. Later overlijdt zijn vrouw door zelfmoord en komt daardoor in de hel.
Als hij dat hoort, doet hij het enige juiste Liefdevolle: hij verlaat de hemel en gaat op zoek naar zijn vrouw.
Na een zoektocht vindt hij haar uiteindelijk. Tegen de persoon die met hem mee was zegt hij dan: zeg tegen mijn kinderen dat ik hier blijf, ze zullen het begrijpen......
Uiteraard is er een idyllisch einde, maar de kern van de film raakt het wel: Liefde.
Ik ken die film niet, weet dus ook niet wat voor omstandigheden die vrouw dan terecht is gekomen en of dat voor of na het Oordeel plaats heeft.
Maargoed, ja, de gedachte, het idee is zeker treurig, en in het verhaal van die film (die ik dus niet ken) is het het moreel juiste ding voor de man om dan zijn redding te verkwanselen.
Maar we weten niet hoe het zal uitpakken.
Paulus schrijft dat hij zegt (kennelijk met de God gegeven macht om te binden en te ontbinden) dat de partner met de gelovige mee wordt gered.
Verder is de taal eigenlijk altijd dat ernstig goddelozen / immorelen zullen worden gedood.
Maargoed, het is ook in de tekst onontkoombaar dat het geloof / vertrouwen bepaalt of iemand gered is.
Ik weet ook niet waar de grens ligt, en of het wel zo zwart wit is.
"Sommigen zullen groot zijn en sommigen zullen klein zijn in God's Rijk."
"Het goud louteren in het vuur" (dus schoongebrand, het vuil er uit gebrand)
"Velen zullen wordengered als door vuur"
Maar ook "Alle dingen die verbogen zijn worden openbaar."
Hoeveel weten / zien we niet, mogelijk zelfs van je partner?
Ik denk dat dat openbaar worden van alles dan ook schokkend zal zijn.

Het verschil tussen jou en mij in deze is dat ik vertrouw / me neer leg bij de oordeel-vaardigheid van God en dat Hij het goede voor ogen heeft.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik erken dat het moeilijk is om daar in te vertrouwen.
Ik ben er ook nog niet 100%, en dat na zo'n 10 jaar.
Dan ken je het jodendom dus totaal niet.
Oh, okay.. :roll:
In het jodendom gaat men ervan uit dat zij de wegbereiders zijn. En als de messias komt, zal God als het ware regeren en leven op aarde. En iedereen zal de God van Israel erkennen.
Er zijn ook wel andere voorstellingen van zaken binnen "het" Jodendom.
Geen gedoe met vernietigen of hel of iets dergelijks.
Maar je bent blijkbaar gewend de tenach te lezen vanuit de christelijke oordelings-leer.
Kortom: de tenach staat vol van Alverzoening.
Er staat voornamelijk dat Israel onder God de vijanden overwint.
De Joden verwacht(t)en tenslotte ook zo'n Messias.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Sommige mensen houden van dramatiek.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 25 mar 2020, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow

Plaats reactie