Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: Homo-conversietherapie wordt mogelijk verboden

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
03 apr 2020, 09:40
Jerommel schreef:
03 apr 2020, 02:03
Als ik maar niet ga voordat mijn moeder gaat.
Een ouder hoort geen kind te verliezen.
Ik neem aan, omdat ik begrijp dat je bij jouw moeder woont, dat je jouw moeder in allerlei dingen ondersteunt.
Misschien doe je de was en afwas voor haar, help je mee in het huishouden, misschien doe je de boodschappen, mogelijk kook je het eten, ben je haar aanspraak en steun...
Zij helpt mij minstens zo veel als ik haar hoor.
Ze is dan wel 73 maar nog geen 'oud vrouwtje'.

Het kan zo maar zijn dat je voor je moeder heel belangrijk bent als mantelzorger en dat je dat zelf niet in de gaten hebt?
Zo ver is het nog niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Jerommel schreef:
03 apr 2020, 02:03
Storm schreef:
02 apr 2020, 23:24
Een aantal jaren was ik kerkloos, nu niet meer. Maar als ik op mijn gevoel afga denk ik dat voor jou een kerk zoeken belangrijk is, zodat er wat sturing kan zijn als je je er thuis voelt.
Ja, dat zou wel fijn zijn.
Jaaaaa, dat dacht ik nou ook.
:idea: Vind een gemeenschap: viewtopic.php?p=277683#p277683

Zoekt en Gij zult vinden. :)

Dácht ik. Het gaat kennelijk minder makkelijk dan ik dacht.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Peter79
Moderator

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
28 mar 2020, 05:15
Ik vrees dat zolang het als bijbelse ziekte blijft bestaan ook dit als kwaal blijft bestaan, hoeveel onderzoeken men er ook tegenaan gooit die aantonen dat je blauwe ogen niet groen krijgt met therapie.
Misschien maar eens beginnen met het wijzigen van homo-conversie therapie naar homo-acceptatie therapie. En die aanbieden aan de kerkgemeentes. Zodat toekomstige homokindertjes een hoop leed bespaard blijft.
Hoe zie je dat "aanbieden" dan? Dat aanbod is er al lang, maar dan ga je dat met brieven/emails onder de aandacht brengen?
Petra schreef:
28 mar 2020, 08:11
Peter79 schreef:
28 mar 2020, 07:37
Petra schreef:
28 mar 2020, 06:29
Peter79 schreef:
27 mar 2020, 06:43
omdat ik de kerken altijd lauw heb gevonden. Wanneer geloof je nadeel oplevert, verlies je de gewoontegelovigen en dat vind ik winst voor de kerk.
Waarin vind je ze lauw?

Over wat voor nadeel heb je het dan?
Vroeger bracht kerklidmaatschap voordelen, omdat de Hervormde Kerk een staatskerk was. Ook was de kerk een onderdeel van de burgerlijke cultuur waarin de dominee in hetzelfde rijtje werd genoemd als burgemeester, notaris en dokter. Tegenwoordig zijn er nog gelovigen op wieletjes: ze komen in de kerk als ze woren gedoopt, als ze trouwen en als ze worden begraven. Nadeel is dat je geen sociaal voordeel meer hebt, dat mensen heftig op je reageren op basis van bepaalde vooroordelen waardoor je in de maatschappij gezien kan worden als gekkie. Als het geloof zoveel waard is, dan mag het wat kosten. Vrijwillig is niet vrijblijvend.
Ik heb ook een hekel aan vooroordelen.
Voor anno 2020 nog steeds conversie therapie willen aanbieden om homo's te genezen vind ik ook gekkie geen goeie term. Ik zou het eerder mensonterend noemen.
Wat bedoel je met dan mag het wat kosten? Wat dan? En wat bedoel je dan met vrijwillig is niet vrijblijvend ?
Er zijn wel pleidooien om vrijwilligerswerk betaald te maken, omdat het mensen helpt om hun afspraken na te komen. In dat verband wordt vaak gezegd dat vrijwillig niet vrijblijvend is. Ik denk dat dat ook voor geloven geldt. In de kerk is eigenlijk ook steeds de vraag: is iemand lid vanuit zijn of haar geloof of is het vanuit gewoonte of andere redenen. Die vraag komt vooral omhoog als je in de kerk besluiten wil nemen. Mensen brengen allerlei redenen naar voren die m.i. vaak niet op een doorleefd geloof wijzen (en dat is maar mijn oordeel). Conservatisme is een voorbeeld: mensen vervreemden van de kerk omdat oude vormen worden vervangen door nieuwe vormen en die mensen zetten hun hakken in het zand. Ze bestoken de kerkenraden met brieven. In mijn ogen hebben ze niet door waar het bij geloven om gaat: eerst het Koninkrijk van God zoeken - dat is het goede voor elkaar, binnen en buiten de kerk nastreven - en dan vervuld worden in je eigen behoeften.

Vroeger was het meer zo dan nu, dat jongvolwassenen op een bepaald moment belijdenis deden als een soort automatisme. Tegenwoordig is die vanzelfsprekendheid er minder. Ik verwacht dat de mensen die wel belijdenis doen over het algemeen bewuster zijn, meer bereid zijn om naar hun keuze te leven ook als het ze moeilijk wordt gemaakt en ook meer beseffen dat je elkaar nodig hebt als gelovigen, waardoor je onbelangrijke dingen minder tot onderlinge strijdpunten maakt. Geloof mag wat kosten betekent dat geloven waardevol is om zichzelf en niet om allerlei randzaken die vroeger bijdroegen aan je sociale status.
Zoals ik het begrijp.. willen mensen dus best wel geloof beleven en dopen, trouwen, bij een gemeenschap meedoen enzo. Maar sluiten veel kerkelijke doctrines niet meer aan bij moderne mensen.
Klopt, maar ik denk dat een kerk die op haar kernwaarden wordt teruggeworpen ook meer bereid is om haar doctrines te heroverwegen.
Maar kan het ook zo zijn dat jongeren de kerk uitlopen OMDAT de kerk getuigt van Gods werk in deze wereld. En dat die getuigenis niet meer aanslaat bij de moderne mens /huidige maatschappij?
Zoals peda schreef.. vertel me uw Godsbeeld...
Het klopt dat het getuigenis niet meer aanslaat bij een deel van de mensen. Maar ik heb liever dat ze weggaan, dan dat ze blijven om de verkeerde redenen. Dat vind ik persoonlijk wel zo duidelijk. Tegelijkertijd vind ik dat de kerken, naar analogie van de gelovigen, een bekering moeten doormaken. Ze moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Want wie er in de kerk nog over is, moet toch erkennen dat de boodschap van levensbelang is. Anders kan je de kerk wel sluiten. Dus moet je die boodschap opnieuw verwoorden. Evangelische kerken zijn daar sterk in, door hun nieuwe leden bij de doop een persoonlijk getuigenis te laten geven. Daar hoor je dus concrete verhalen over Gods werk in deze wereld. Het spreekt veel mensen aan, zowel mensen met een gelovige als een niet-gelovige achtergrond.

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
22 apr 2020, 11:36
Petra schreef:
28 mar 2020, 05:15
Ik vrees dat zolang het als bijbelse ziekte blijft bestaan ook dit als kwaal blijft bestaan, hoeveel onderzoeken men er ook tegenaan gooit die aantonen dat je blauwe ogen niet groen krijgt met therapie.
Misschien maar eens beginnen met het wijzigen van homo-conversie therapie naar homo-acceptatie therapie. En die aanbieden aan de kerkgemeentes. Zodat toekomstige homokindertjes een hoop leed bespaard blijft.
Hoe zie je dat "aanbieden" dan? Dat aanbod is er al lang, maar dan ga je dat met brieven/emails onder de aandacht brengen?
Is dat er?
Ik bedoelde homo acceptatie therapie voor de kerkgemeentes in het algemeen. Maar met name de hetero's die er moeite mee hebben.
Ja, ik denk dat er met -informere informere informere dat ook dit moet kunnen bij de Here- .. :) best veel te bereiken valt.

Peter79 schreef:
Ik verwacht dat de mensen die wel belijdenis doen over het algemeen bewuster zijn, meer bereid zijn om naar hun keuze te leven ook als het ze moeilijk wordt gemaakt en ook meer beseffen dat je elkaar nodig hebt als gelovigen, waardoor je onbelangrijke dingen minder tot onderlinge strijdpunten maakt.
Waarom moet het je moeilijk gemaakt worden als je naar die keuze leeft? Wat bedoel je dan precies?
Als ik Gaitema lees dan lees ik juist iemand die er kracht uithaalt. Het leven wordt juist minder moeilijk door die keuze. Wat volgens mij dus juist die meerwaarde is.

Peter79 schreef:
Klopt, maar ik denk dat een kerk die op haar kernwaarden wordt teruggeworpen ook meer bereid is om haar doctrines te heroverwegen.
Ja, daar zeg je wat. Zoveel mensen zoveel wensen. Volgens mij had peda het ook over dat vraagstuk. Wat is nou allegorisch en wat is het Woord.
Welke doctrines kun je loslaten en welke niet. Wie het weet mag het zeggen! Ik kan er geen knoop aan vasttouwen. :roll:

Peter79 schreef:
Het klopt dat het getuigenis niet meer aanslaat bij een deel van de mensen. Maar ik heb liever dat ze weggaan, dan dat ze blijven om de verkeerde redenen. Dat vind ik persoonlijk wel zo duidelijk. Tegelijkertijd vind ik dat de kerken, naar analogie van de gelovigen, een bekering moeten doormaken. Ze moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Want wie er in de kerk nog over is, moet toch erkennen dat de boodschap van levensbelang is. Anders kan je de kerk wel sluiten.
Als ik het goed begrijp gaat het veel mensen meer om gemeenschapszin en zingeving in het algemeen dan dat ze doctrines willen volgen. Meer de levensreflectieve kant op dus.
Ik had een aardig epistel voor Storm daarover gelinkt in je lege kerk topic.
viewtopic.php?p=282164#p282164

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:
23 apr 2020, 03:04

Peter79 schreef:
Ja, daar zeg je wat. Zoveel mensen zoveel wensen. Volgens mij had peda het ook over dat vraagstuk. Wat is nou allegorisch en wat is het Woord.
Welke doctrines kun je loslaten en welke niet. Wie het weet mag het zeggen! Ik kan er geen knoop aan vasttouwen. :roll:

Hallo Petra,

Wat is Opgeefbaar en wat is Onopgeefbaar. Een lastig thema, je ziet het ook in de praktijk, waar duidelijk zichtbaar is dat gelijke geloofsopvattingen tussen de stromingen niet bestaan. Daarom zijn er ook stromingen. Welke theologische opvattingen volgt een stroming en welke worden afgewezen en waarom. Ik verwees indertijd bij dit thema naar de RK Kerk waar de Traditie een zeer belangrijke rol speelt. De Traditie is quasi het voortschrijdende geloof in beweging van de Kerk. Maar ook in de RK Kerk is lang niet alles wat het geloof betreft in beweging. Het Opgeefbare versus het Onopgeefbare. De dogma's zijn in de RK Kerk Onopgeefbaar, de sacramenten zijn Onopgeefbaar, het celibaat is in beginsel Opgeefbaar. Zo kun je het Opgeefbare naar visies zoals theistische evolutie, de aarde is rond, de aarde is niet het middelpunt van het heelal, intelligent leven kan ook op andere plaatsen in de kosmos door God geschapen zijn, enz, enz. Wie bepaalt wat Opgeefbaar en Onopgeefbaar is, dat is de top van de beroepsgelovigen. Hetzelfde zie je bij de Jg, ook daar een kleine groep van professionals aan de top van de organisatie. Het is dus of een collectief of een individuele charismatische leider die voor de groep van volgers de invulling levert van de inhoud van wat en hoe te geloven. Omdat al deze "' beleidsmakers "" kennelijk niet beschikken over hetzelfde contactorgaan met "" Boven "', is er ( groot ) verschil in de uitwerking. Jij kunt er geen knoop aan vasttouwen, ik begrijp het wel, verdiep je in de theologische gedachtegang van de betreffende stroming.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:
23 apr 2020, 08:28
Petra schreef:
23 apr 2020, 03:04

Peter79 schreef:

Hallo Petra,

Wat is Opgeefbaar en wat is Onopgeefbaar. Een lastig thema, je ziet het ook in de praktijk, waar duidelijk zichtbaar is dat gelijke geloofsopvattingen tussen de stromingen niet bestaan. Daarom zijn er ook stromingen. Welke theologische opvattingen volgt een stroming en welke worden afgewezen en waarom. Ik verwees indertijd bij dit thema naar de RK Kerk waar de Traditie een zeer belangrijke rol speelt. De Traditie is quasi het voortschrijdende geloof in beweging van de Kerk. Maar ook in de RK Kerk is lang niet alles wat het geloof betreft in beweging. Het Opgeefbare versus het Onopgeefbare. De dogma's zijn in de RK Kerk Onopgeefbaar, de sacramenten zijn Onopgeefbaar, het celibaat is in beginsel Opgeefbaar. Zo kun je het Opgeefbare naar visies zoals theistische evolutie, de aarde is rond, de aarde is niet het middelpunt van het heelal, intelligent leven kan ook op andere plaatsen in de kosmos door God geschapen zijn, enz, enz. Wie bepaalt wat Opgeefbaar en Onopgeefbaar is, dat is de top van de beroepsgelovigen. Hetzelfde zie je bij de Jg, ook daar een kleine groep van professionals aan de top van de organisatie. Het is dus of een collectief of een individuele charismatische leider die voor de groep van volgers de invulling levert van de inhoud van wat en hoe te geloven. Omdat al deze "' beleidsmakers "" kennelijk niet beschikken over hetzelfde contactorgaan met "" Boven "', is er ( groot ) verschil in de uitwerking. Jij kunt er geen knoop aan vasttouwen, ik begrijp het wel, verdiep je in de theologische gedachtegang van de betreffende stroming.
Ik denk dat jij alle stromingen wel kent en kan onderscheiden.
Ikke niet.

Als ik hoor.. "wij christenen" dacht ik voorheen dat ik wel begreep wat dat betekende. Inmiddels heb ik geleerd dat het weinig informatie geeft. Het kan immers zoveel betekenen. Het is maar net hoe diegene het zelf invult.

Zo heb heb ik dat nu ook als ik bv iemand zie schrijven dat het zo goed zou zijn als iedereen naar God zou leven. Zelfs dat kan zo ontzettend veel betekenen. De ene bedoelt dat we terug moeten naar de jaren 50. De ander dat homos de doodstraf verdienen, weer een ander dat brandstapels wel een goed idee zijn en weer anderen bedoelen vooral naastenliefde en de gulden regel.
Dus ook als iemand zegt God te volgen, geeft dat weinig informatie.

De bijbel als leidraad hebben; kan door al die verschillende interpretaties ook op tig manieren worden opgevat.

Conclusie: ik vind het één grote ongeorganiseerde bende waar ik door de bomen het bos niet zie. :roll:
(Jahaaaa, dat ligt uiteraard aan mijn gebrekkige kennis :lol: ).

Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
24 apr 2020, 01:49
Conclusie: ik vind het één grote ongeorganiseerde bende waar ik door de bomen het bos niet zie. :roll:
Sterker, ook atheïsten en agnosten kunnen doorgaan als christenen. Alles hangt simpel af van hoe je een belijder van Jezus en/of zijn leer definieert.
Wees realistisch

Petra

Bericht door Petra »

Mart schreef:
24 apr 2020, 02:21
Petra schreef:
Sterker, ook atheïsten en agnosten kunnen doorgaan als christenen. Alles hangt simpel af van hoe je een belijder van Jezus en/of zijn leer definieert.
:lol Om het nóg rommeliger te maken. Want idd ook termen als atheïst/agnost etc. kunnen weer zoooooveeeeeel betekenen.
En zo interpreteren we er allemaal lustig op los. :lol:

P.S.
Volgens mij ben ik ook één van de weinigen die chronisch orde probeert te scheppen in die warboel met al mijn topics.
Maar of het nou helpt. :roll:

Mart

Bericht door Mart »

Petra schreef:
24 apr 2020, 03:01
Mart schreef:
24 apr 2020, 02:21
Petra schreef:
:lol Om het nóg rommeliger te maken. Want idd ook termen als atheïst/agnost etc. kunnen weer zoooooveeeeeel betekenen.
En zo interpreteren we er allemaal lustig op los. :lol:

P.S.
Volgens mij ben ik ook één van de weinigen die chronisch orde probeert te scheppen in die warboel met al mijn topics.
Maar of het nou helpt. :roll:
Definieer me als atheïst als iemand die niet in goden gelooft. Onder deze definitie kan ik christen zijn al naar gelang de behoefte die niet aanwezig is. Sta er vergelijkbaar in als Nietzsche: Jezus was een bijzonder mens, een liefhebbend gepassioneerd wezen die alles gaf om volledig te leven en omhelste wat er op hem afkwam zonder achter te houden -- zoveel mooier dan het christendom dat karaktermoord pleegde door hem te kooien als leider van een organisatie met de sluwe ambitie simpel een eeuwig hemels kapitaal te verwerven in ruil voor slaafse gehoorzaamzaamheid en brave zondagsdiensten.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda »

Petra schreef:

Ik denk dat jij alle stromingen wel kent en kan onderscheiden.
Ikke niet.

Als ik hoor.. "wij christenen" dacht ik voorheen dat ik wel begreep wat dat betekende. Inmiddels heb ik geleerd dat het weinig informatie geeft. Het kan immers zoveel betekenen. Het is maar net hoe diegene het zelf invult.

Zo heb heb ik dat nu ook als ik bv iemand zie schrijven dat het zo goed zou zijn als iedereen naar God zou leven. Zelfs dat kan zo ontzettend veel betekenen. De ene bedoelt dat we terug moeten naar de jaren 50. De ander dat homos de doodstraf verdienen, weer een ander dat brandstapels wel een goed idee zijn en weer anderen bedoelen vooral naastenliefde en de gulden regel.
Dus ook als iemand zegt God te volgen, geeft dat weinig informatie.

De bijbel als leidraad hebben; kan door al die verschillende interpretaties ook op tig manieren worden opgevat.

Het is ook een lastige materie. Je zou zeggen dat de "" gulden regel "' de omgang met elkaar, ook de Wil van God zou zijn, maar dat is vanuit bijbels gezichtspunt niet zo. De Wil van God, is daar dominant en die Wil omvat ook zienswijzen op de natuurlijke orde ( hoe heeft God het bepaalt ), zoals de relatie man, vrouw en gezin. Dan vul je zelf niet meer in of je je als hetero of homo beschouwt, maar dan bepaalt "" God "" jouw gedrags "" status "". Althans zo is het in de klassieke opvatting. Of de kijk op de omgang met het thema bloed, zoals bijvoorbeeld bij de JG. Zo zijn er nog vele andere posities te noemen. Omdat alles terugvalt op interpretatie van bijbel teksten moet je wel degelijk theologisch inzicht hebben om een positie die een stroming volgt te begrijpen. Wanneer je de bijbel inhoud ziet als opvattingen uit de mensenwereld, hoef je je natuurlijk niet bezig te houden met bijbels begrijpen, dan volg je gewoon de eigen ethische beginselen. Maar met de bril van een gelovige op het hoofd probeer je toch te voldoen aan datgene wat God van je vraagt en dan zijn de eigen ethische inzichten voor zover deze afwijken weer eerder secundair. De ruimte die je persoonlijk hebt voor invulling hangt dus af van de stroming waartoe je behoort. Eenvoudiger kan ik het helaas niet maken. Geen Grootste Gemene Deler dus in geloofsopvattingen.

Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef:
24 apr 2020, 09:51
Maar met de bril van een gelovige op het hoofd probeer je toch te voldoen aan datgene wat God van je vraagt en dan zijn de eigen ethische inzichten voor zover deze afwijken weer eerder secundair. De ruimte die je persoonlijk hebt voor invulling hangt dus af van de stroming waartoe je behoort. Eenvoudiger kan ik het helaas niet maken. Geen Grootste Gemene Deler dus in geloofsopvattingen.
Waarom zou een almachtige en volmaakte God ook maar iets aan de mens vragen?
Wat zou zo'n God voor behoefte hebben die de mens moet bevredigen?
In mijn ogen : helemaal niets.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda »

Messenger schreef:
24 apr 2020, 13:48
peda schreef:
Maar met de bril van een gelovige op het hoofd probeer je toch te voldoen aan datgene wat God van je vraagt en dan zijn de eigen ethische inzichten voor zover deze afwijken weer eerder secundair. De ruimte die je persoonlijk hebt voor invulling hangt dus af van de stroming waartoe je behoort. Eenvoudiger kan ik het helaas niet maken. Geen Grootste Gemene Deler dus in geloofsopvattingen.
Hallo Messenger,

Ik heb het over de verschillende brillen op het hoofd. Zolang er mensen blijven bestaan die zo'n bril bij hen passend vinden, blijf je volop in de discussie. Vertel mij Uw godsbeeld en ik zal vervolgens zeggen wie U bent; het gaat nog steeds op. God heeft in de schepping zijn Bedoelingen meegeleverd en wel de natuurorde, voor diegenen die door hun uiterst orthodoxe bril staren. Jij kent geen idee zoals de christelijke schepping, dus ook geen meegeleverde Goddelijke natuurorde, kortom een niet vergelijkbare bril. De opticien zou bepaalde brillen niet in het assortiment moeten voeren, maar zover is het ( nog ) niet. Vooreerst is de geloofsklant nog steeds Koning in de brillen-winkel van de vrijheid van Godsdienst.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
peda schreef:
Moet Hij ons dan dwingen om naar Hem te keren?
Of had Hij ons niet de vrijheid moeten geven om al dan niet die keuze te maken?
Hij wil dat wij met Hem in zijn Rijk leven, in wederzijdse, beproefde Agape liefde.
Wie dat niet wil hoeft dat niet, maar voor hen is er uiteindelijk geen plaats meer, omdat het oogpunt is dat er alleen heiligen / geheiligden zijn.
Een traject terug naar het Paradijs dus, en daar had opstand en onheilgheid ook al geen plaats.

Messenger

Bericht door Messenger »

Jerommel schreef:
24 apr 2020, 14:14
Messenger schreef:
peda schreef:
Hij wil dat wij met Hem in zijn Rijk leven, in wederzijdse, beproefde Agape liefde.
Wie dat niet wil hoeft dat niet, maar voor hen is er uiteindelijk geen plaats meer, omdat het oogpunt is dat er alleen heiligen / geheiligden zijn.
Een traject terug naar het Paradijs dus, en daar had opstand en onheilgheid ook al geen plaats.
Er is maar 1 uiteindelijke bestemming en dat is de hemel/het paradijs/het walhalla. Er hoeft geen keuze gemaakt te worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

callista

Bericht door callista »

Ja...sommigen denken dat de hele mensheid eerst in de Grote Sorteermachine gaat...

hopper

Bericht door hopper »

Messenger schreef:
24 apr 2020, 14:17

Er is maar 1 uiteindelijke bestemming en dat is de hemel/het paradijs/het walhalla. Er hoeft geen keuze gemaakt te worden.
Het mooiste inzicht is dat er geen bestemming is. Dat is pas een uitzicht!
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

HJW

Bericht door HJW »

Messenger schreef:
De enige keuze die we maken is hoe lang we weg blijven.
De deur staat eeuwig en onvoorwaardelijk open.

hopper

Bericht door hopper »

callista schreef:
24 apr 2020, 14:19
Ja...sommigen denken dat de hele mensheid eerst in de Grote Sorteermachine gaat...
Wist je dat niet dan, Callista? Alles wordt 'boven' netjes gesorteerd. Protestanten gescheiden van katholieken. Christenen gescheiden van atheïsten, moslims e.a. Homo's gescheiden van hetero's. Enz. enz.

Oh wacht....in die wereld leven we al...lol.
Werk niet vooruit, zend niet uit, sta naar binnen. Roemeens-joodse dichter Paul Celan

callista

Bericht door callista »

:D
Zeker hopper...dat wordt nog een heidens karwei..... 8-)

Messenger

Bericht door Messenger »

Na 7 miljard mensenzielen komt een grote knop in beeld: Press button to start a new game.
Laatst gewijzigd door Messenger op 24 apr 2020, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jerommel

Bericht door Jerommel »

Messenger schreef:
Jerommel schreef:
24 apr 2020, 14:14
Messenger schreef:
peda schreef:
Wel als beproefde Agape het doel is, denk ik.
Daar is geen dwang bij.
Dat kan je ook niet programmeren, als in een robot o.i.d.

Het klinkt hard, maar als Richard Dawkins na zijn overlijden God ontmoet / ziet, en dan alsnog voor Hem knielt in aanbidding, is dat dan beproefde Liefde?
Nee, en hij zal ook moeten erkennen dat hij alle signalen die van Hem getuigden heeft afgewezen, belachelijk heeft gemaakt en anderen heeft geleerd dat zij er ook zo mee om moeten gaan.
Hij heeft zijn eigen weg gekozen, en de Weg van God altijd gehaat en die haat heeft hij gekoesterd en uitgedragen.

Jezus is de Deur tot het Huis van de Vader, en die staat voor iedereen open, maar niet iedereen wil er heen, of ze denken dat ze wel door het raam kunnen inbreken ofzo.

En zo zijn de goede werken van het geloof ook geen verplichtingen, maar kenmerken, vruchten, van hen die gekeerd zijn van hun eigen wegen naar een tijdelijk 'onderdak', en in nederigheid tot de Vader zijn handreiking aannemen, namelijk de Weg naar God's Huis.
ZIe de vergelijking met de verloren zoon.

HJW

Bericht door HJW »

callista schreef:
24 apr 2020, 14:34
:D
Zeker hopper...dat wordt nog een heidens karwei..... 8-)
Monnikenwerk

Messenger

Bericht door Messenger »

Jerommel schreef:
24 apr 2020, 14:54
Messenger schreef:
Wel als beproefde Agape het doel is, denk ik.
Daar is geen dwang bij.
Dat kan je ook niet programmeren, als in een robot o.i.d.
Er is geen keuze voor nodig om in de hemel te komen.
Als jij zo nodig via Jezus wil mag dat. Maar een moslim komt er via Mohammed en een atheïst via Dawkins als ze dat nodig vinden.

Hoe dan ook, eenieder ervaart de hemel omdat dit de fase is na het sterven. Keuze of niet, maakt niks uit.

Petra

Bericht door Petra »

peda schreef:

Het is ook een lastige materie. Je zou zeggen dat de "" gulden regel "' de omgang met elkaar, ook de Wil van God zou zijn, maar dat is vanuit bijbels gezichtspunt niet zo. De Wil van God, is daar dominant en die Wil omvat ook zienswijzen op de natuurlijke orde ( hoe heeft God het bepaalt ), zoals de relatie man, vrouw en gezin. Dan vul je zelf niet meer in of je je als hetero of homo beschouwt, maar dan bepaalt "" God "" jouw gedrags "" status "". Althans zo is het in de klassieke opvatting. Of de kijk op de omgang met het thema bloed, zoals bijvoorbeeld bij de JG. Zo zijn er nog vele andere posities te noemen. Omdat alles terugvalt op interpretatie van bijbel teksten moet je wel degelijk theologisch inzicht hebben om een positie die een stroming volgt te begrijpen. Wanneer je de bijbel inhoud ziet als opvattingen uit de mensenwereld, hoef je je natuurlijk niet bezig te houden met bijbels begrijpen, dan volg je gewoon de eigen ethische beginselen.
Ja. Soms is de Wil van God strijdig met de gulden regel. Of nog erger regelrecht strijdig met Zichzelve.
Ik vind het wonderlijk dat gelovigen een scherp plaatje hebben voor zichzelf van die Wil. Ik snap inmiddels wel dat ze allemaal hun eigen plaatje hebben en dat grotendeels zelf invullen.. maar hoe je het voor mekaar krijgt om er een duidelijk plaatje uit te toveren vind ik al een mirakel.

Wat is er met JG en bloed?

Als ik het goed begrijp is de opvatting van moderne gelovigen ook dat niet elk woord van God kwam maar van de schrijvers. Maar of er nou brede consensus is over welk woord dan wel en wat dan niet..is men als ik jou goed begrijp ook niet over uit.
Of misschien sommigen dingen wel?

peda schreef:
Ja maar jij kan blijkbaar lustig van brilletjes wisselen en zo heel veel dingen plaatsen.
Ik kan er geen lijn of rode draad o.i.d. in ontdekken. Voorheen wist ik er weinig van en dacht ik het wel te snappen. Thans weet ik meer en snap er steeds minder van :lol:
Lichtpuntje...dat had ik ook met Vrouwe Justitia. Het heeft wel een jaar geduurd voor ik al die wetboeken zo kon plaatsen dat ik de rode draadjes zag en overal kruislijntjes kon trekken. Dus er is nog hoop :) :praying1:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
13 feb 2019, 00:35
Mart schreef:
12 feb 2019, 23:46
Kwestbare Christenen die de overtuiging aangepraat krijgen dat ze zondig bezig zijn als men homoseksueel bezig is en vernemen van mede-Christenen dat homofilie kan worden genezen, zijn - zelfs als ze bijzonder sterk in hun schoenen staan - bijzonder eenvoudig binnen de perken van een zogenaamde homo-therapie te duwen. En aangezien zoiets aantoonbaar kwalijke psychische gevolgen kan hebben en zelfs kan leiden tot zelfmoord, ben ik voor een stevige aanpak van dit soort mensonterende praktijken. Zoals op een pakje sigaretten moet staan dat roken dodelijk is, zo zou bij dit soort kwakzalverij moeten worden vermeld dat het zeer schadelijk kan zijn voor de psychische gezondheid. Dit etiket heeft het gelukkig reeds gekregen.

En aangezien het niet slechts schadelijk tot fataal kan zijn, maar eveneens bewijsbaar op een leugen is gebaseerd (omdat homofilie geen ziekte is en niet iets is waarvan men kan worden genezen), ben ik eveneens voor een verbod van dat soort propaganda.
Mee eens.

Een volmaakte en almachtige God kan geen enkel probleem hebben met diens eigen schepping.
Homoseksualiteit is net zo min af te leren als de kleur van je ogen, huid etc.
Dat religieuze figuren dit wel proberen af te leren is niets anders dan misdadige hersenspoeling met vaak ernstige psychische beschadiging en traumatische stress-stoornissen.
Dit soort praktijken, ook al gebeurt het onder het mom van religie, dient zwaar te worden bestraft.

Homoseksualiteit bedrijven is niet zondig, omdat er niet zoiets als zonde bestaat voor een God die zuivere liefde is en die de mens een vrije wil heeft gegeven.

Alle homo-vijandelijke teksten in de bijbel zijn God in de mond gelegd door onnozele mensen die de bijbel schreven in lang vervlogen tijden. Het is regelrechte kolder om die teksten nog serieus te nemen. Het is simpel het vasthouden aan een primitieve religieuze waan. Mensen die gebruik maken van hun door God geschonken verstand komen uiteindelijk tot deze zelfde conclusie.
Hoewel ik voor homoseksuele geaardheid ben en het praktiseren vanuit de naasten liefde (met het huwelijk erbij), ben ik tegen begeertes die uit de geest van satan komt en de ander voor "zichzelf" als lustobject in bezit neemt en zo "misbruik" van de ander maakt; zonder enige empathie voor het welzijn van de naaste, die je misbruikt. Ik zie dat ook zo in deze Bijbelteksten weer gegeven. Het ging puur om deze duivelse "lust" zonder "naastenliefde"/ "genegenheid tot de ander".

Maar wat jij in jouw reactie laat zien is dat jij ongehoorzaam bent aan jouw God. Jouw God vindt alles goed en kent geen zonde. Maar jij bestempeld de opvattingen van christenen wel als zondig en slecht. Heel de wereld is goed, behalve de joden en de christenen in jouw ogen. Zij zijn slecht en zondig en dienen zwaar gestraft te worden. Dat maakt van jou een Farizeeër, die een last op de schouders van de joden en de christenen legt, die je zelf niet dragen wilt.
Hoe denk je ook de godsdienstovertuiging van een ander te kunnen verbieden?!
Dat is toch geheel tegen Gods "vrijheid" in gaan?
Wat ik deel met passie, dring ik niet op. :)

Plaats reactie