Waarom merken we niets van God?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
Messenger
Moderator Levenbeschouwing
Man/Vrouw: M

Re: Waarom merken we niets van God?

Bericht door Messenger » 02 sep 2019, 17:11

twijfelaar schreef:
01 sep 2019, 17:56
Wanneer ik hier lees dat iemand de aanwezigheid van zijn God ervaar omdat hij voelt dat hij geleid wordt, voor mijn part zeker weet, maar toch denk ik dan leg dat maar eens helder uit, zolang ik me daar niets bij kan voorstellen is het moeilijk zo iemand serieus te nemen. Hij of zij kan wel ter goeder trouw zijn en er ook heel gelukkig mee, ik heb er geen belang bij als hij zijn geloof afzweert, maar maar voor mij werkt die inbeelding niet en is het verleidelijk met argumenten te komen dat de kans dat er een God bestaat nihil is. Dan mag de gelovige met argumenten komen dat zijn God bestaat. Als hij dat kan is geen reden om boos weg te lopen.
Het is lastig, eigenlijk ondoenlijk, om fysiek bewijs te demonstreren van contact met God. Bij een Bijna Dood Ervaring krijg je geen souvenirs mee waarmee je jouw verblijf in het hiernamaals kunt hardmaken. Ook bij uittredingen is het lastig een ander te overtuigen.

Voordat de fysieke realiteit ontstond en kon worden ervaren en alleen nog de spirituele realiteit werd ervaren, hebben de Godsvonken - die zich als avatars gingen ervaren in de fysieke realiteit - zich ook afgevraagd hoe het Leven zou zijn.
De enige manier om te weten hoe het Leven zou zijn was door middel van empirische ervaring.
Godsvonken die terugkeerden uit de fysieke realiteit (bij het sterven bijvoorbeeld) in de spirituele realiteit, vertelden de achtergebleven Godsvonken hoe het leven was en kon worden ervaren.

Uiteindelijk moest iedere Godsvonk zich incarneren als een avatar, om te kunnen kennen-weten-ervaren hoe het is om deel uit te maken van het Leven.

Voor ons als levenden, zonder de herinnering aan de spirituele realiteit, geldt eveneens dat door eigen ervaring kennis en wetenschap wordt opgedaan van het Goddelijke en van het hiernamaals.
Je moet er gewoon letterlijk iets van ervaren. Anders blijft het bij aangehoorde of aangenomen ervaringen (of openbaringen).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Bonjour
Moderator Bijbelgesprek / Cof

Bericht door Bonjour » 02 sep 2019, 22:53

Messenger schreef:
02 sep 2019, 17:11
Het is lastig, eigenlijk ondoenlijk, om fysiek bewijs te demonstreren van contact met God.
Contact met God is lastig. Contact met iets buiten jezelf is gemakkelijk. Ik zet je in een kamer waar je geen contact met de buitenwereld hebt.
Vervolgens vraag ik je welk cijfer er op het n-de positie in de decimaal reeks van pi staat. En dat een aantal keren. Dat is niet uit je hoofd te leren, doch een God zal al die decimalen kennen.
Gaat het goed, hebben we iets bijzonders bewezen. Gaat het fout zegt het helemaal niets over God, alleen dat er geen contact was.

Mart

Bericht door Mart » 02 sep 2019, 22:58

peda schreef:
02 sep 2019, 10:08
De ene persoon loopt warm voor de God van "" Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld ""...
Buiten het hoofd vallen er geen goden aan te tonen. Psychologie -- the buck stops there.
Wees realistisch

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 02 sep 2019, 23:17

Bonjour schreef:
02 sep 2019, 22:53
Messenger schreef:
Het is lastig, eigenlijk ondoenlijk, om fysiek bewijs te demonstreren van contact met God.
Contact met God is lastig. Contact met iets buiten jezelf is gemakkelijk. Ik zet je in een kamer waar je geen contact met de buitenwereld hebt.
Vervolgens vraag ik je welk cijfer er op het n-de positie in de decimaal reeks van pi staat. En dat een aantal keren. Dat is niet uit je hoofd te leren, doch een God zal al die decimalen kennen.
Gaat het goed, hebben we iets bijzonders bewezen. Gaat het fout zegt het helemaal niets over God, alleen dat er geen contact was.
Geen enkele gelovige zal zich voor een dergelijk experiment lenen om de doodeenvoudige reden dat hij weet dat het experiment zal mislukken.
Hij zal niet toegeven dat het contact in de praktijk minder innig is dan hij beweerd heeft maar zal antwoorden dat God zich niet leent voor dit soort spelletjes. "God is geen automaat waar iets uitkomt nadat je er wat ingegooid hebt" En zo houden ze de eer aan zich zelf, heel verstandig maar ik blijf er bij dat contact met een God altijd éenrichtingsverkeer is totdat het tegendeel is bewezen. En dan zijn we weer op het punt aanbeland dat men zegt dat men Gods aanwezigheid voelt. En wat een ander voelt is niet te controleren.

Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.

Bericht door Leonardus Calvijn » 03 sep 2019, 00:08

Mart schreef:
02 sep 2019, 22:58
peda schreef:
02 sep 2019, 10:08
De ene persoon loopt warm voor de God van "" Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld ""...
Buiten het hoofd vallen er geen goden aan te tonen. Psychologie -- the buck stops there.
Buiten het denken is er geen godsontkenning mogelijk. Psychologie .... the Buck stops there.
Ofwel: met ratio is de Ene niet aan te tonen maar ook niet te ontkennen.
De psychologie is niet in staat om daar een oordeel over te vellen namelijk.
Het is ook niet wat wij (ik zit in die sector) plachten te doen.
Geen enkele psycholoog zal trachten de aanwezigheid of afwezigheid van God te duiden. En geen enkele psycholoog zal de afwezigheid van God duiden.
God is namelijk geen issue in de reguliere psychologie: het is en door de client aangenomen waarheid waar de behandelaar niets meer hoeft te doen..
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 00:15

Leonardus Calvijn schreef:
03 sep 2019, 00:08
Mart schreef:
02 sep 2019, 22:58
Buiten het denken is er geen godsontkenning mogelijk. Psychologie .... the Buck stops there.
Nogmaals, m'n atheïstische perspectief is dat het niet mijn zaak is aan te tonen dat iemands goden niet bestaan. De mensheid kent tienduizenden goden en miljarden andere claims -- indien iemand wil claimen dat deze goden bestaan, is het aan hem deze claim te onderbouwen of het gebrek aan onderbouwing te accepteren. Ik vecht slechts de claim aan op grond van gebrek aan bewijs zonder zelf te claimen dat goden niet bestaan. Buiten het hoofd vallen er geen goden aan te tonen (klik). Psychologisch -- the buck stops there.
Wees realistisch

Messenger

Bericht door Messenger » 03 sep 2019, 09:26

twijfelaar schreef:
02 sep 2019, 23:17
Bonjour schreef:
Messenger schreef:
Geen enkele gelovige zal zich voor een dergelijk experiment lenen om de doodeenvoudige reden dat hij weet dat het experiment zal mislukken.
Hij zal niet toegeven dat het contact in de praktijk minder innig is dan hij beweerd heeft maar zal antwoorden dat God zich niet leent voor dit soort spelletjes. "God is geen automaat waar iets uitkomt nadat je er wat ingegooid hebt" En zo houden ze de eer aan zich zelf, heel verstandig maar ik blijf er bij dat contact met een God altijd éenrichtingsverkeer is totdat het tegendeel is bewezen. En dan zijn we weer op het punt aanbeland dat men zegt dat men Gods aanwezigheid voelt. En wat een ander voelt is niet te controleren.
Een experiment zoals Bonjour beschrijft zegt mij persoonlijk helemaal niks. Ik heb ook geen enkele kennis van wiskunde. Stel dat een wiskundige overtuigd wordt door een Goddelijk - doch wiskundig - antwoord, dan zou ik toch weer als leek moeten aannemen dat onomstotelijk bewijs geleverd is of het geleverde bewijs naast me neerleggen.
Zelf ben ik 'geraakt' door ervaringen in mijn persoonlijke leven die mij overtuigd hebben van het bestaan van God. Dat geraakt zijn is voor mij alles bepalend. Dàt is voor mij persoonlijk hét bewijs.
Laatst gewijzigd door Messenger op 03 sep 2019, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 09:35

Hallo Mart,

De meeste gelovigen die ik ken, hebben niets met het met de zintuigen kunnen controleren van het bestaan van hun God, waar de naturalist zo'n enorme waarde aan toekent. Noch bestaat daar de behoefte om hun claim dat God bestaat anderen onder de neus te duwen. God is per definitie onzichtbaar en waarom zus of zo God Handelt of niet Handelt, is een zaak van God. Vanuit gelovig perspectief kan ik zo'n beleven best wel begrijpen. God heeft de wereld en de mens geschapen, wanneer je dat al niet gelooft, ben je geen gelovige. Als God de wereld geschapen heeft, is het ook niet onlogisch dat de Schepper Zich Openbaart. Dat heeft de Schepper ook gedaan in de Bijbel. Als je dat niet gelooft, ben je geen gelovige. Controleren of datgene dat God Gezegd heeft wel klopt, hoe zou dat moeten. Mensenpraat ( wetenschap ) volgen dat doen de niet gelovigen, die gaan er sowieso van uit dat God niet bestaat. Het punt is dat de controle van de juistheid van bijbelse uitspraken bij vele gelovigen lang niet die betekenis heeft die de naturalist daaraan toekent. De gelovigen die ik in mijn netwerk ken, willen gewoon met elkaar kunnen praten over hun God en hebben nauwelijks belangstelling om te praten over God die niet bestaat of over wetenschappelijke bevindingen, die zogenaamd bewijzen dat de bijbel verhalen niet kunnen kloppen. Jezus heeft bestaan, is de geincarneerde God en heeft door zijn Verrijzenis de dood overwonnen daarmede het bewijs leverende van Zijn Goddelijkheid. De Schepper kan per definitie wonderen verrichten in Zijn schepping. Daarom is ook twijfel aan andere in de bijbel vermelde wonderen misplaatst. God kan de slang en de ezel evenzeer laten praten als Jonas in de buik van een grote vis laten overleven. De ongelovige zegt dat het allemaal niet mogelijk is omdat hij gezag geeft aan de mensenpraat. De gelovige volgt het Gezag van God, Die in de schepping geen Onwaarheid Kan spreken conform Zijn Wezen. Natuurlijk heeft het refereren aan mijn netwerk niet de pretentie om zekerheidsuitspraken te doen over de kijk op de zaken van alle klassiek gelovenden. Mijn steekproef behoeft niet representatief te zijn. De ''niet actief onder de neus duwende"' gelovige ( mijn netwerk gelovige ) wil met min of meer gelijk gelovenden zonder "'stoorzenders"' praten over zijn/haar God. Omdat zulks tot op heden hier niet kan, beveel ik althans deelname aan dit forum niet aan binnen mijn netwerk. De "' beuk er in "' slaat de goedwillende gelovige er onmiddellijk weer uit.
Aap-noot-mies.
Laatst gewijzigd door peda op 03 sep 2019, 09:50, 3 keer totaal gewijzigd.

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm » 03 sep 2019, 09:40

@Messenger,
Wat jij schrijft ervaar ik ook . Ik kan het geloof in -mijn geval zeker de persoon Jezus- niet loslaten omdat ik in zeer zware tijden steun en troost ervaren heb, letterlijk ervaren. Of wil Hij mij niet loslaten?

Ik liep in die periode op de boulevard van Scheveningen en kwam langs een huis waar de woorden van Augustinus groot op de ramen stonden. ~Onrustig is mijn hart, tot het rust vindt in U.~ en dat haakte er zo in want dat was ook zoals ik het voelde. Later is één en ander rationeler geworden, maar dit komt toch steeds weer terug....deze tekst.
Laatst gewijzigd door Storm op 03 sep 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

callista

Bericht door callista » 03 sep 2019, 09:43

Als ik naar prachtige muziek luister of een wonderschoon landschap zie....en alles in de natuur...vogels en ook vlinders die hele afstanden afleggen etc...enz...krijg ik ook een orgastisch, euforisch en overweldigend gevoel...dat zou je ook kunnen beschrijven als een godsgevoel.
Maar ik verbind er geen God aan...dat vullen mensen zelf in imho...dat daar God achter zit.

En dat geldt ook voor mensen die uitspraken doen waardoor je als het ware kracht krijgt en steun en je opgetild voelt.
En je je geliefd weet....dat je er mag zijn.
Dat heeft iedereen nodig....

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 03 sep 2019, 10:02

Storm schreef:
03 sep 2019, 09:40
@Messenger,
Wat jij schrijft ervaar ik ook . Ik kan het geloof in -mijn geval zeker de persoon Jezus- niet loslaten omdat ik in zeer zware tijden steun en troost ervaren heb, letterlijk ervaren. Of wil Hij mij niet loslaten?

Ik liep in die periode op de boulevard van Scheveningen en kwam langs een huis waar de woorden van Augustinus groot op de ramen stonden. ~Onrustig is mijn hart, tot het rust vindt in U.~ en dat haakte er zo in want dat was ook zoals ik het voelde. Later is één en ander rationeler geworden, maar dit komt toch steeds weer terug....deze tekst.
Ik denk dat wanneer je als kind een godsdienstige opvoeding heb gehad het gevoel van een Vader in de hemel te hebben die er altijd voor je wil zijn bij de meesten nooit voor de volle 100% zal verdwijnen. Vooral in moeilijke tijden kan een verwijzing naar Hem, in jouw geval de tekst van Augustinus, zoveel indruk maken dat het lijkt alsof die vader zich even persoonlijk met jou bemoeide en logisch dat zoiets dan indruk maakt. Het is echter slechts een gevoel, niet aantoonbaar dat er een levende God achter zit. Als ik door omstandigheden in een yogales beland (wat 3x niks voor mij is) voel ik ook van alles wat ik normaal niet ervaar. Wanneer zo'n club uit gelovigen zou bestaan zouden zij met een christelijke leider wellicht een verbinding met hun God voelen. Ik dus niet. Het is maar net welke link je wil leggen wanneer je het rationele even kwijt ben.
Wim schreef: Oftewel: 'let op je ingevingen van liefde en waarheid en vertrouw daarop als vingerwijzingen van het goddelijke'.
Als je elkaar dat vaak genoeg voorhoudt en er naar leeft, wordt het goddelijke realiteit in je leven.
In elk geval werkte dat denk ik bij mij zo.

Ik denk dat wanneer gelovigen die nog nooit Gods aanwezigheid hebben gevoeld maar vaak genoeg samen liedjes als onderstaande zingen dat ze ook wat goddelijks gaan ervaren........
Houd mij vast, laat Uw liefde stromen
Houd mij vast, heel dicht bij Uw hart
Ik voel Uw kracht, en stijg op als een arend
Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest, En de kracht van Uw liefde.

Hoe dat soort dingen werken weet ik niet, ben geen psycholoog maar wederzijds contact met een God is volgens mij inbeelding, je houdt jezelf voor de gek.

Messenger

Bericht door Messenger » 03 sep 2019, 10:24

twijfelaar schreef:
03 sep 2019, 10:02
Hoe dat soort dingen werken weet ik niet, ben geen psycholoog maar wederzijds contact met een God is volgens mij inbeelding, je houdt jezelf voor de gek.
Precies om deze reden wijd ik niet over mijn contacten met God uit, maar houd ik dat voor mezelf.

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 11:03

Inderdaad is de houding "" je houdt jezelf voor de gek"', nu precies de reden dat een dieper gesprek met een gelovige naar mijn beperkte ervaring stuk slaat. Je volgt met "' je houdt jezelf voor de gek "' de spelregels van de "' mensen praat "' heeft gezag. De gelovige heeft andere "' spelregels "' daar wees ik indertijd Gaitema reeds op. Het is het volgen van de "' voetbal regels "' of de "' handbal regels "". Wie niet begrijpt of wil begrijpen ( over en weer ) dat de spelregels in beide Domeinen sterk uiteenlopen, mist voortdurend ( in mijn ogen ) het punt. Dan blijft het een aap-noot-mies discussie over welke spelregels zijn beter, wat altijd bij wederzijds goed uitspelen een pat-situatie als uitkomst levert. Maar zoals ik uit mijn netwerk weet, boeit die spelregel discussie de goedwillende gelovige totaal niet. Hij/zij wil onderling van gedachten wisselen binnen de eigen spelregels. Natuurlijk heb je ook strijdvaardige gelovigen die anderen op een actieve veelal ongevraagde wijze om de oren slaan met hum exclusieve geloofsgelijk. Die gelovigen ben ik in het verleden ook op dit forum tegen gekomen, waarbij ik door deze mini groepering als welwillend belangstellende bewust buiten het gesprek werd gehouden, omdat ik quasi niet tot de "' wedergeborenen "' werd gerekend. Een waarlijk "' BAH "' belevenis, toen der tijd. Maar ik zie wel duidelijk de verschillende insteek binnen de groepering ( lelijk woord ) van gelovigen. Mijn betoog zie ik van toepassing op de "' goed willenden"'.

Storm

Bericht door Storm » 03 sep 2019, 11:31

twijfelaar schreef:
Storm schreef:
03 sep 2019, 09:40
@Messenger,

Ik denk dat wanneer je als kind een godsdienstige opvoeding heb gehad het gevoel van een Vader in de hemel te hebben die er altijd voor je wil zijn bij de meesten nooit voor de volle 100% zal verdwijnen. Vooral in moeilijke tijden kan een verwijzing naar Hem, in jouw geval de tekst van Augustinus, zoveel indruk maken dat het lijkt alsof die vader zich even persoonlijk met jou bemoeide en logisch dat zoiets dan indruk maakt. Het is echter slechts een gevoel, niet aantoonbaar dat er een levende God achter zit. Als ik door omstandigheden in een yogales beland (wat 3x niks voor mij is) voel ik ook van alles wat ik normaal niet ervaar. Wanneer zo'n club uit gelovigen zou bestaan zouden zij met een christelijke leider wellicht een verbinding met hun God voelen. Ik dus niet. Het is maar net welke link je wil leggen wanneer je het rationele even kwijt ben.
Wim schreef: Oftewel: 'let op je ingevingen van liefde en waarheid en vertrouw daarop als vingerwijzingen van het goddelijke'.
Als je elkaar dat vaak genoeg voorhoudt en er naar leeft, wordt het goddelijke realiteit in je leven.
In elk geval werkte dat denk ik bij mij zo.

Ik denk dat wanneer gelovigen die nog nooit Gods aanwezigheid hebben gevoeld maar vaak genoeg samen liedjes als onderstaande zingen dat ze ook wat goddelijks gaan ervaren........
Houd mij vast, laat Uw liefde stromen
Houd mij vast, heel dicht bij Uw hart
Ik voel Uw kracht, en stijg op als een arend
Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest, En de kracht van Uw liefde.

@Peda,
Allereerst ik kan wel buiten mijn eigen -comfort zone- denken en voel het absoluut niet als bedreiging. Daarvoor heb ik te lang op o.a Freethinker doorgebracht.

@Twijfelaar,
Ik weet dat het zo kan werken, feel good! Als je maar lang genoeg zingt en herhaald dan raak je vanzelf in vervoering (als je daar vatbaar voor bent) dat kan bij religieuse muziek of bij een concert van de Editors. Rationeel weet ik dat, rationeel heb ik ook veel losgelaten van het Bijbel geloof. Maar......er is nog een stuk wat mij dierbaar is, of God echt bestaat of niet het blijft een vraagteken. Maar dat mooie en intense wat ik kan beleven komt vaak toch uit dingen die met het geloof te maken heeft. Niet de groep- ik heb niet speciaal een klik met gelovigen- maar gewoon als ik alleen ben. Onrustig is mijn hart, totdat het rust vindt in Hem.

Ps;

Die woorden op dat raam zag ik niet als iets wat God daar voor mij had opgehangen. Dat zou wel wat hoogdravend wezen. Maar de momenten in mijn leven waren zoals Augustinus het aangaf.
Laatst gewijzigd door Storm op 03 sep 2019, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 12:43

peda schreef:
03 sep 2019, 09:35
Hallo Mart,

De meeste gelovigen die ik ken, hebben niets met het met de zintuigen kunnen controleren van het bestaan van hun God. Noch bestaat daar de behoefte om hun claim dat God bestaat anderen onder de neus te duwen. God is per definitie onzichtbaar en waarom zus of zo God Handelt of niet Handelt, is een zaak van God.
Dat is info die reeds lang bekend is en heeft nooit ergens weggenomen dat buiten het hoofd geen goden vallen aan te tonen. Waar is de handelende God waar de Bijbel vol mee staat? Waarom merken we niets van God buiten het hoofd van een gelovige? Psychologisch -- the buck stops there.
Laatst gewijzigd door Mart op 03 sep 2019, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 03 sep 2019, 12:51

Messenger schreef:
03 sep 2019, 10:24
twijfelaar schreef:
Precies om deze reden wijd ik niet over mijn contacten met God uit, maar houd ik dat voor mezelf.
Wanneer iemand zijn hele leven in een God heeft geloofd en hij denkt na zijn ogen voorgoed gesloten te hebben naar zijn God toe te gaan en het blijkt dat die God helemaal niet bestaat, dat dood dood is, heeft die persoon zichzelf dan zijn hele leven voor de gek gehouden?
Ik vind van wel.
Is dat erg? Nee.

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 12:54

Mart schreef:
03 sep 2019, 12:43
peda schreef:
Hallo Mart,

De meeste gelovigen die ik ken, hebben niets met het met de zintuigen kunnen controleren van het bestaan van hun God. Noch bestaat daar de behoefte om hun claim dat God bestaat anderen onder de neus te duwen. God is per definitie onzichtbaar en waarom zus of zo God Handelt of niet Handelt, is een zaak van God.
Dat is info die reeds lang bekend is en heeft nooit ergens weggenomen dat buiten het hoofd geen goden vallen aan te tonen. Psychologisch -- the buck stops there.
Dat klopt in de wereld van jouw spelregels. Daar geldt de spelregel dat wat niet met de 5 zintuigen waar te nemen is, ook niet bestaat. Punt, Basta. Een ander zet geen punt maar een komma en gaat na de komma gewoon door. Eveneens Basta. Een ander veld, een ander domein, andere spelregels. Niet het gezag van mensen praat ( filosofie/ wetenschap ) maar het Gezag van God, de Onzichtbare.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 13:00

peda schreef:
03 sep 2019, 12:54
Dat klopt in de wereld van jouw spelregels. Daar geldt de spelregel dat wat niet met de 5 zintuigen waar te nemen is, ook niet bestaat. Punt, Basta.
Heb zelf een groot deel van m'n leven in de bijbelgod geloofd. De tienduizenden goden die in de hoofden van gelovigen huizen, vind ik psychologisch razand interessant, maar psychologie is het enige dat we aan kunnen tonen. Waar is de handelende God waar de Bijbel vol mee staat? Waarom merken we niets van God buiten het hoofd van een gelovige? Heb je daar een antwoord op, of mogen we de vraag niet meer stellen?
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 13:14

Mart schreef:
03 sep 2019, 13:00
peda schreef:
03 sep 2019, 12:54
Dat klopt in de wereld van jouw spelregels. Daar geldt de spelregel dat wat niet met de 5 zintuigen waar te nemen is, ook niet bestaat. Punt, Basta.
Heb zelf een groot deel van m'n leven in de bijbelgod geloofd. De tienduizenden goden die in de hoofden van gelovigen huizen, zijn psychologisch wellicht interessant, maar psychologie is het enige dat we aan kunnen tonen. Waar is de handelende God waar de Bijbel vol mee staat? Waarom merken we niets van God buiten het hoofd van een gelovige?
In de christelijke Godsdienst heeft de Incarnatie gezegd "' mijn Koninkrijk is niet van deze wereld "'. God is Soeverein en bepaalt autonoom Zijn Al of Niet Handelen alsmede Waar Zijn Koninkrijk is. God is geen Democraat, geen Uitvergroot mens. God kan niet in een democratisch proces door zijn schepselen buiten functie worden gezet. Wanneer een "' waarom "' vraag van het schepsel mens niet in de bijbel is toegelicht, heeft God het niet nodig geacht om die "" waarom "' vraag in Zijn Openbaring te beantwoorden.

Messenger

Bericht door Messenger » 03 sep 2019, 13:15

twijfelaar schreef:
03 sep 2019, 12:51
Messenger schreef:
twijfelaar schreef:
Wanneer iemand zijn hele leven in een God heeft geloofd en hij denkt na zijn ogen voorgoed gesloten te hebben naar zijn God toe te gaan en het blijkt dat die God helemaal niet bestaat, dat dood dood is, heeft die persoon zichzelf dan zijn hele leven voor de gek gehouden?
Ik vind van wel.
Is dat erg? Nee.
Het is erg als je je hele leven angst voor God (of de duivel) hebt gehad en je niet zeker wist dat je in de genade zou vallen.
Het is erg als je je hele leven slecht en minder waardig hebt gedacht over jouzelf.

Storm

Bericht door Storm » 03 sep 2019, 13:24

Messenger schreef:
03 sep 2019, 13:15
twijfelaar schreef:
Messenger schreef:
twijfelaar schreef:
Ik vind van wel.
Is dat erg? Nee.
Het is erg als je je hele leven angst voor God (of de duivel) hebt gehad en je niet zeker wist dat je in de genade zou vallen.
Het is erg als je je hele leven slecht en minder waardig hebt gedacht over jouzelf.
Maar het is niet erg wanneer je je geloof -zonder dwang- als verrijking hebt gezien, het je vreugde gaf. En ook dan zul je dat nooit weten, als dood dood is.

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 03 sep 2019, 13:27

Messenger schreef:
03 sep 2019, 13:15
twijfelaar schreef:
Messenger schreef:
twijfelaar schreef:
Ik vind van wel.
Is dat erg? Nee.
Helemaal mee eens.
Maar het blijft jammer dat je niet wil praten over jouw contacten met God. Wart ik hier tot nu toe heb gelezen is allemaal nogal vaagjes. Peda zegt ergens dat dat niet anders kan omdat God goddelijk is. Misschien leuk voor gelovigen om dat te horen maar God zou dan in zijn eigen goddelijkheid opgesloten zitten en dat lijkt me niet passen bij een almachtige God. Dus laat maar horen op welke manier jij wat van God merkt.
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 03 sep 2019, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 03 sep 2019, 13:31

Bonjour schreef:
Ik neem aan dat je mijn antwoord uit die afgesloten kamer checkt met een computerprogramma dat dat cijfer op de n-de positie achter de komma van pi kan berekenen.
Dan had ik dat computerprogramma dus ook mee kunnen nemen in die kamer (desnoods op een geïmplanteerde chip).
Dat computerprogramma is dan dus God volgens jouw definitie: "een God zal al die decimalen kennen".
Gefeliciteerd: je hebt jouw God gevonden en bewezen! :clown:

Een God die (voor mij eerder: het goddelijke dat) mijzelf (mijn zelf) overstijgt, die/dat betekenis geeft aan mijn leven en aan gebeurtenissen, die/dat alles en iedereen verbindt (en dus niet óf binnen óf buiten mij te plaatsen valt), die mij aanwijzingen geeft wat te doen in bepaalde situaties (niet dwingt, maar mij de keuze geeft), hoe kan ik het bestaan daarvan tot jouw tevredenheid aantonen (terwijl ik het al of niet 'bestaan' daarvan zelf niet eens relevant vind)?
Is het een slecht idee om op het goddelijke te vertrouwen?
Mag ik -in de geest van de Ringparabel- gewoon 'de vruchten van die boom' laten tellen in plaats van het bestaan ervan aan te tonen?

Het goddelijke is wat het menselijke overstijgt.
Mensen kunnen zichzelf denk ik op drie manieren overstijgen: in kunst, religie en wetenschap.
Misschien doet wie 'wetenschap' kiest (dat computerprogramma?) in wezen hetzelfde als wie 'religie' kiest?

Betwijfel (of ontken) je dat er meer is (of kan zijn) dan het menselijke?
Kan het menselijke (kan een mens) alles omvatten en het goddelijke uitsluiten?

Atheïsten bestaan niet of ze lijden aan ernstige zelfoverschatting.
Wie meent God te kunnen definiëren ontkent (of gelooft) slechts het bestaan van een God die voldoet aan eigen -menselijke- definities.
Dat wat jezelf overstijgt definieer je weg.

Zoals mijn vader (dominee) zei tegen mijn zelfverklaarde atheïstische zoon: "zeg mij in welke God jij niet gelooft en ik ben het waarschijnlijk met je eens".

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 03 sep 2019, 13:56

Storm schreef:
03 sep 2019, 11:31

Ps;
Die woorden op dat raam zag ik niet als iets wat God daar voor mij had opgehangen. Dat zou wel wat hoogdravend wezen. Maar de momenten in mijn leven waren zoals Augustinus het aangaf.
Dat begrijp ik, rust in het hoofd voelt goed aan, maakt niet uit waarmee of waardoor. Pas als jij gaat tikken dat jij denkt dat God jou langs dat raam heeft gestuurd om de betreffende tekst te lezen gaan mijn haren overeind staan. Ik zat gisteren even buiten en keek naar overdrijvende wolkenvelden, prachtig, ik voelde mezelf heel klein maar door die grootsheid (de natuur) boven me kreeg ik toch een prettig gevoel, even los van de dagelijkse beslommeringen.
Laatst gewijzigd door twijfelaar op 03 sep 2019, 14:17, 6 keer totaal gewijzigd.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 14:01

peda schreef:
In de christelijke Godsdienst heeft de Incarnatie gezegd "' mijn Koninkrijk is niet van deze wereld "'. God is Soeverein en bepaalt autonoom Zijn Al of Niet Handelen alsmede Waar Zijn Koninkrijk is. God is geen Democraat, geen Uitvergroot mens. God kan niet in een democratisch proces door zijn schepselen buiten functie worden gezet. Wanneer een "' waarom "' vraag van het schepsel mens niet in de bijbel is toegelicht, heeft God het niet nodig geacht om die "" waarom "' vraag in Zijn Openbaring te beantwoorden.
Ik ken de bijbel al te goed. God heeft het niet nodig geacht om die waarom-vraag in Zijn Openbaring te beantwoorden? Integendeel, de bijbelgod beantwoordde deze vraag vele malen in de profeten, aan Job, in Spreuken, in Prediker, in Dani'el, etc. En alle antwoorden verschillen. De topicstarter stelt expliciet de vraag waarom we niets merken van God -- waar was de bijbelgod tijdens de holocaust? Een zeer relevante vraag. Waar is Hij bij de natuurrampen, bij ouders met doodzieke kinderen, bij rechtvaardige pechvogels? Wel, waar is de handelende God waar de Bijbel vol mee staat? Waarom merken we niets van God buiten het hoofd van een gelovige? Hij vraagt of mensen in de tijd van het Oude Testament God wellicht alleen maar bedacht hadden. Wel, waar is de bijbelgod dan buiten de menselijke psyche?
Wees realistisch

Plaats reactie