Waarom merken we niets van God?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
peda
Man/Vrouw: M

Re: Waarom merken we niets van God?

Bericht door peda » 03 sep 2019, 14:17

Mart schreef:
03 sep 2019, 14:01
peda schreef:
03 sep 2019, 09:35
In de christelijke Godsdienst heeft de Incarnatie gezegd "' mijn Koninkrijk is niet van deze wereld "'. God is Soeverein en bepaalt autonoom Zijn Al of Niet Handelen alsmede Waar Zijn Koninkrijk is. God is geen Democraat, geen Uitvergroot mens. God kan niet in een democratisch proces door zijn schepselen buiten functie worden gezet. Wanneer een "' waarom "' vraag van het schepsel mens niet in de bijbel is toegelicht, heeft God het niet nodig geacht om die "" waarom "' vraag in Zijn Openbaring te beantwoorden.
Ik ken de bijbel al te goed. God heeft het niet nodig geacht om die waarom-vraag in Zijn Openbaring te beantwoorden? Integendeel, de bijbelgod beantwoordde deze vraag vele malen in de profeten, aan Job, in Spreuken, in Prediker, in Dani'el, etc. En alle antwoorden verschillen. De topicstarter stelt expliciet de vraag waarom we niets merken van God -- waar was de bijbelgod was tijdens de holocaust? Waar is Hij bij de natuurrampen, bij ouders met doodzieke kinderen, bij rechtvaardige pechvogels? Een zeer relevante vraag. Wel, waar is de handelende God waar de Bijbel vol mee staat? Waarom merken we niets van God buiten het hoofd van een gelovige? Hij vraagt of mensen in de de tijd van het Oude Testament God wellicht alleen maar bedacht hebben. Wel, waar is de bijbelgod dan buiten de menselijke psyche?
We komen in de aap-noot-mies modus Je gaat voorbij aan de spelregel van de Soevereiniteit. Het is God Die Uitsluitend bepaalt Wat Hij Al of Niet Doet. Wanneer de antwoorden die God in de Bijbel geeft, zoals jij opmerkt, onderling verschillen dan is Zulks aan God. God weet Oneindig Meer als het schepsel Weet. Wat God Doet, is Goed, Wat God nalaat te Doen ( in de ogen van mensen ), is ook Goed. Het schepsel mens kan met zijn klein denkraam God in Zijn Al of Niet Handelen en Doen gewoon veelal niet begrijpen. De mens komt aan een grens. De gelovige vertrouwt er op dat God Weet wat Hij Al of Niet Doet. Als God in de ogen van de mens onlogisch of afschuwelijk Handelt, dan komt zulks omdat de mens niet beschikt over het Alweten van God. Het Wezen van God is Goed, daar vertrouwt de gelovige op, hoewel hij zelf met zijn klein denkvermogen heel veel "' uitzonderlijk vreemde "" zaken niet kan verklaren. Over wat je niet weet van God, niet geOpenbaard, moet je, als gelovige, geen volledig speculatief commentaar gaan leveren.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 14:46

peda schreef:
03 sep 2019, 14:17
We komen in de aap-noot-mies modus Je gaat voorbij aan de spelregel van de Soevereiniteit. Het is God Die Uitsluitend bepaalt Wat Hij Al of Niet Doet. Wanneer de antwoorden die God in de Bijbel geeft, zoals jij opmerkt, onderling verschillen dan is Zulks aan God. God weet Oneindig Meer als het schepsel Weet. Wat God Doet, is Goed, Wat God nalaat te Doen ( in de ogen van mensen ), is ook Goed. Het schepsel mens kan met zijn klein denkraam God in Zijn Al of Niet Handelen en Doen gewoon niet begrijpen. De gelovige vertrouwt er op dat God Weet wat Hij Al of Niet Doet. Als God in de ogen van de mens onlogisch of afschuwelijk Handelt, dan komt zulks omdat de mens niet beschikt over het Alweten van God. Het Wezen van God is Goed, daar vertrouwt de gelovige op, hoewel hij het zelf met zijn klein denkvermogen heel veel "' vreemde "" zaken niet kan verklaren.
Ik weet reeds dat de gelovige erop vertrouwt dat de bijbelgod oneindig meer zou zijn dan het schepsel weet, dat de verschillende verklaringen die soms tegenstrijdig zijn, blijkbaar te wijten zijn aan het te kleine denkraam van het schepsel, dat God weet wat Hij al of niet doet, dat de mens niet beschikt over het Alweten van God en dat God desondanks goed is. Maar geloof in goden - hoe interesant ook - toont niets aan dan geloof. Waar is Hij buiten het hoofd van de gelovige?

De topicstarter stelt namelijk expliciet de vraag waarom we niets merken van God -- waar was de bijbelgod was tijdens de holocaust? Waar is Hij bij de natuurrampen, bij ouders met doodzieke kinderen, bij rechtvaardige pechvogels? Een zeer relevante vraag. Hij stelt eveneens de vraag of mensen in de de tijd van het Oude Testament God wellicht alleen maar bedacht hebben -- de handelende bijbelgod die Israel redde, de Egyptenaren met tien plagen verraste, die de zee spleet, die Israel vergezelde met een machtige vuurkolom, die mensen genas, die mensen uit de dood liet opstaan,.... En jouw antwoord bevestigt telkens dat men buiten de psyche geen goden kan vinden; dat de almachtige nergens aantoonbaar verder reikt dan het hoofd van de gelovige. Daarop stelde ik reeds de vraag (klik) hoeveel van dit persoonlijke ervaren daadwerkelijk afkomstig is van de God waarin je gelooft? Is dat een vraag waarop je het antwoord echt weet, al was het maar voor jezelf, in stilte?

Het chassidisme dat ik ooit beleed, ging uit van ejn 'od milvado: ''Er is niets buiten Hem'' -- een frase afkomstig uit Deuteronomium 4:35. Ik ervoer deze als de ultieme theodicee, een onweerlegbare verdediging, krachtiger dan die van de oudste profeten die het lijden neerzetten als straf, krachtiger dan Spreuken dat veronderstelt dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, krachtiger dan Prediker die meende dat het leven zinloos zou zijn en het soms juist de onschuldigen zijn die door onheil worden getroffen en slechts houvast vond aan godsvrees en het houden van God's geboden; krachtiger dan Dani'el en Openbaringen uit het Christelijke NT, waar God deels wordt gevrijwaard als dader en het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God; zelfs krachtiger dan de onschuldige, oprechte en godvrezende Job -- een mens die het kwaad vermeed, werd getroffen door het diepste lijden, alles verloor, God ernaar vroeg, maar - ondanks een indirect antwoord - zijn lijden uiteindelijk wellicht nooit volledig heeft kunnen doorgronden.

Ejn 'od milvado -- ''Er is niets buiten Hem'': Hij is de dader en de getroffene, de beul en het slachtoffer, de aarde, de planeten, de zon, de sterren, alles.... -- de finale Ene en het ultieme weerwoord op het lijden, bijgeschaafd en geperfectioneerd door millennia aan vallen en opstaan en weer vallen en opstaan, bestand tegen ieder logisch argument en vooral te vinden in de woorden van degenen die God hoog willen houden ten koste van een overmaat aan leed, zoals in Elie Wiesel die tijdens de eerste nacht in Auschwitz achter zich iemand hoorde vragen: ''In godsnaam, waar is God?'' en zichzelf hoorde zeggen ''Waar Hij is? Dit is waar - hier hangend aan deze galgen''.... Dat was haSJem (''de Naam'', zoals we JHWH noemden) waarin ik geloofde. Maar hoeveel van dit geloof was daadwerkelijk afkomstig van de God waarin ik geloofde? Ieder antwoord valt te verdedigen; ook in stilte, voor jezelf. Wat blijft er dan nog over?
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 14:51

Overigens als intermezzo. Ik ben nog steeds overtuigd agnost. Mijn bijdragen hebben dus een hoogst theoretisch gehalte. Naast vriend der wetenschap, ben ik ook vriend der theologie, daaruit put ik kennis om in mijn inbreng, de "'spelregels"' van een willekeurige, klassiek denkende gelovige onder woorden te brengen. Gelovigen die zich meer in de vrijzinnigheid bewegen, zullen uitspraken natuurlijk nuanceren of er zelfs afstand van nemen. Mijn bedoeling van de exercitie is om onder bewijs te stellen wat ik tegen Gaitema heb opgemerkt. Een gelovige staat niet machteloos tegenover de naturalist, alleen moet de gelovige wel de eigen juiste spelregels in het veld brengen. Het einde van het verhaal wordt dan een pat-situatie, omdat de spelregels onderling totaal niet met elkaar sporen. Je praat ten diepste vanaf den beginne op vriendelijke wijze volledig langs elkaar heen. Het kan dus wel vriendelijk langs elkaar heen praten. :lol: :lol: Straks neem ik weer theoretisch de draad op. Boeiend is het allemaal. Ik hoop dat ook anderen willen deelnemen aan dit leerzame in mijn ogen "" theoretisch "' gesprek.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 14:59

peda schreef:
03 sep 2019, 14:51
Overigens als intermezzo. Ik ben nog steeds overtuigd agnost. Mijn bijdragen hebben dus een hoogst theoretisch gehalte. Naast vriend der wetenschap, ben ik ook vriend der theologie, daaruit put ik kennis om in mijn inbreng, de "'spelregels"' van een willekeurige, klassiek denkende gelovige onder woorden te brengen. Gelovigen die zich meer in de vrijzinnigheid bewegen, zullen uitspraken natuurlijk nuanceren of er zelfs afstand van nemen. Mijn bedoeling van de exercitie is om onder bewijs te stellen wat ik tegen Gaitema heb opgemerkt. Een gelovige staat niet machteloos tegenover de naturalist, alleen moet de gelovige wel de eigen juiste spelregels in het veld brengen. Het einde van het verhaal wordt dan een pat-situatie, omdat de spelregels onderling totaal niet met elkaar sporen. Je praat ten diepste vanaf den beginne op vriendelijke wijze volledig langs elkaar heen. Het kan dus wel vriendelijk langs elkaar heen praten. :lol: :lol:
Veronderstel niet al te snel een pat-situatie als het spel volop gaande is. Er wordt je namelijk een relevante vraag gesteld (klik).
Wees realistisch

Messenger
Moderator Levenbeschouwing

Bericht door Messenger » 03 sep 2019, 15:11

twijfelaar schreef:
03 sep 2019, 13:27
Dus laat maar horen op welke manier jij wat van God merkt.
Ik weet wat ik persoonlijk heb ervaren en voel er niets voor om onbegrip te krijgen of voor gek verklaard te worden.

Misschien dat het boek 'Ontmoetingen met God' een idee geeft van wat iemand zoal kan ervaren. Het is geschreven door Neale Donald Walsch en het betreft vele ervaringen van diverse mensen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 16:30

Mart schreef:
03 sep 2019, 14:59
peda schreef:
03 sep 2019, 14:51
Overigens als intermezzo. Ik ben nog steeds overtuigd agnost. Mijn bijdragen hebben dus een hoogst theoretisch gehalte. Naast vriend der wetenschap, ben ik ook vriend der theologie, daaruit put ik kennis om in mijn inbreng, de "'spelregels"' van een willekeurige, klassiek denkende gelovige onder woorden te brengen. Gelovigen die zich meer in de vrijzinnigheid bewegen, zullen uitspraken natuurlijk nuanceren of er zelfs afstand van nemen. Mijn bedoeling van de exercitie is om onder bewijs te stellen wat ik tegen Gaitema heb opgemerkt. Een gelovige staat niet machteloos tegenover de naturalist, alleen moet de gelovige wel de eigen juiste spelregels in het veld brengen. Het einde van het verhaal wordt dan een pat-situatie, omdat de spelregels onderling totaal niet met elkaar sporen. Je praat ten diepste vanaf den beginne op vriendelijke wijze volledig langs elkaar heen. Het kan dus wel vriendelijk langs elkaar heen praten. :lol: :lol:
Veronderstel niet al te snel een pat-situatie als het spel volop gaande is. Er wordt je namelijk een relevante vraag gesteld (klik).
Hallo Mart,
Ik was even weg voor andere besognes.
Een goede bijdrage onder "" klik "' die ik mij best nog herinner met Elie Wiesel, die tijdens de Holocaust de vraag van waar is God beantwoordde met "" Hij hangt hier aan de galgen "". Zelf heb ik ook reeds eerder verwezen naar de "' God is dood "" theologie, t.w. de God van het klassieke theisme is overleden ( Dorothee Soelle ). Alleen verdedig ik hier niet de "' Overleden "" God volgens o.m. Dorothee Soelle of de God-interpretatie van de Chassidisten, maar ik concentreer mij op de klassieke theistische God van het christendom. Die heeft totaal niets met een onmachtige God die aan de galgen hangt tijdens de Holocaust, of slachtoffer kan zijn van een schepsel, maar altijd en onder alle omstandigheden geheel Soeverein Handelt en Doet, of juist Niets Doet. Kortom een totaal andere God als waar jij naar verwijst. Mijn spelregels zijn God is Volledig Soeverein en God is aan geen enkel schepsel verantwoording verschuldigd. De God die graag mensen naar hun volledig vrije keuze in Zijn Theocratie opneemt. Verder is God in Zijn Wezen Goed, kan Geen enkel Kwaad Doen. Wanneer mensen Daden van God zien en die interpreteren als het tegendeel , komt dat omdat mensen hun beperkingen in weten niet zien.
Het weinige wat te weten valt over God staat in de Openbaring, wanneer teksten in de Openbaring naar menselijk begrijpen tegenstrijdig lijken, ligt de nadruk op "" lijkt "" of het heeft een Bedoeling want God spreekt Zich Zelve nooit tegen. Wanneer de mens gebeurtenissen niet kan plaatsen, ligt het niet bij/aan God, maar aan het te kleine menselijke denkraam. Wie door God aangeraakt wordt en dus Zijn Nabijheid ervaart, daarover beschikt God en niet de mens. Velen merken dus totaal niets van God ( de zintuig waarnemers ) , anderen wel degelijk ( de geraakten ). Jouw laatste zin "' wat blijft er over van geloof "' geldt dus niet voor de klassieke theist die in het Koninkrijk wil verblijven en ( groot ) vertrouwen heeft dat hem/haar dat ook is vergund. Het persoonlijk ervaren van God, buiten de 5 zintuigen om, is werkelijk God ervaren. Hoe dat fysiek mogelijk kan zijn, is de vraag voor de mensen praat. Het is gewoon zo.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 17:41

Petitio Principii. De redenering te geloven dat de handelende souvereine bijbelgod buiten mijn hoofd om bestaat omdat ik geloof in de handelende souvereine bijbelgod die zegt buiten mijn hoofd om te bestaan, is een circelredenering die nergens meer aantoont dan te geloven dat de handelende souvereine bijbelgod buiten mijn hoofd om bestaat en beantwoordt daarmee nergens de vraag of de handelende souvereine bijbelgod daadwerkelijk buiten het hoofd van de gelovige bestaat. De veronderstelling valt slechts terug op zichzelf. Voor de gelovige heb ik diep respect, maar geloof in goden toont nergens het bestaan van goden. Het antwoord op de vraag waar de handelende bijbelgod aantoonbaar is te vinden buiten de psyche van de gelovige, is vooralsnog simpelweg: nergens.

Een circelredenering vormt voor velen misschien geen probleem, maar voor anderen betreft het een levende vraag: waar was Hij bij de natuurrampen die alles wegvaagden dat me lief was, waar is Hij bij de ouders met het doodzieke kind, bij rechtvaardige pechvogels? En het geloof in een handelende souvereine bijbelgod, toont niets buiten mijn geloof aan. De diep-insnijdende vraag ''God waar ben je?'' staat wezenlijk nog wagenwijd open, inzichtelijk gekerfd in een muur van cellenblok 20 van de barakken in Mauthausen: ''Wenn es einen Gott gibt, dann muss er mich um Verzeihung bitten!''

De wezenlijke vraag naar de handelende God waar de Bijbel vol mee staat, die Israel redde, de Egyptenaren met plagen verraste, die de zee spleet, die Israel vergezelde met een machtige vuurkolom, die mensen genas, die mensen uit de dood liet opstaan,... En jouw antwoord bevestigt feitelijk telkens dat men buiten de psyche geen goden kan vinden; dat de almachtige nergens aantoonbaar verder reikt dan het hoofd van de gelovige. Niet?
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 18:25

Mart schreef:
03 sep 2019, 17:41
Petitio Principii. De redenering te geloven dat de handelende souvereine bijbelgod buiten mijn hoofd om bestaat omdat ik geloof in de handelende souvereine bijbelgod die zegt buiten mijn hoofd om te bestaan, is een circelredenering die nergens meer aantoont dan te geloven dat de handelende souvereine bijbelgod buiten mijn hoofd om bestaat en beantwoordt daarmee nergens de vraag of de handelende souvereine bijbelgod daadwerkelijk buiten het hoofd van de gelovige bestaat. De veronderstelling valt slechts terug op zichzelf. Voor de gelovige heb ik veel respect, maar geloof in goden toont nergens het bestaan van goden aan buiten het hoofd van de gelovige. Het antwoord op de vraag waar de handelende bijbelgod aantoonbaar is te vinden buiten de psyche van de gelovige, is vooralsnog simpelweg: nergens.

Een circelredenering kan voor de velen misschien geen probleem vormen, maar voor anderen betreft het een levende vraag: waar was Hij bij de natuurrampen die alles wegvaagden dat me lief was, waar is Hij bij de ouders met het doodzieke kind, bij rechtvaardige pechvogels? En het geloof in een handelende souvereine bijbelgod, toont niets buiten mijn geloof aan. De diep-insnijdende vraag ''God waar ben je?'' staat wezenlijk nog wagenwijd open, inzichtelijk gekerfd in een muur van cellenblok 20 van de barakken in Mauthausen: ''Wenn es einen Gott gibt, dann muss er mich um Verzeihung bitten!''

De vraag naar de handelende God waar de Bijbel vol mee staat, die Israel redde, de Egyptenaren met plagen verraste, die de zee spleet, die Israel vergezelde met een machtige vuurkolom, die mensen genas, die mensen uit de dood liet opstaan,.... En jouw antwoord bevestigt feitelijk telkens dat men buiten de psyche geen goden kan vinden; dat de almachtige nergens aantoonbaar verder reikt dan het hoofd van de gelovige. Niet?
Voor de gelovige is het voldoende dat hij/zij de Almachtige zelve ervaart. Wat een ander daarvan vindt, is niet interessant. Niet voor niets slaat bij vele gelovigen de wetenschap of de filosofie ( mensen praat ) helemaal niet aan. Dit fenomeen is ook zichtbaar op het forum. De mensenpraat heeft geen gezag. Het Gezag komt uit de eigen interpretatie van de Bijbel. Er wordt in dit opzicht geleefd met een ander pakket aan spelregels. Gelovigen die onder elkaar, via hun spelregels willen praten, hebben in mijn optiek geen behoefte aan mensen praat ( filosofie/ wetenschap ) hetzij dat er nadrukkelijk om wordt gevraagd. Evangeliserende christenen die mij ongevraagd lastig vallen met hun exclusieve "' waarheden "" ken ik niet, dus ik ben niet belast. De christenen die ik overigens ken, doen nooit aan evangelisatie. Wetenschappers met een sterk klassiek orthodox geloof, zullen naar mijn verwachting dun gezaaid zijn. Het is een keuze, voor welke wereld er gekozen wordt. Of, of en zeer zelden en, en. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 18:32

peda schreef:
03 sep 2019, 18:25
Mart schreef:
Petitio Principii. De redenering te geloven dat de handelende souvereine bijbelgod buiten mijn hoofd om bestaat omdat ik geloof in de handelende souvereine bijbelgod die zegt buiten mijn hoofd om te bestaan, is een circelredenering die nergens meer aantoont dan te geloven dat de handelende souvereine bijbelgod buiten mijn hoofd om bestaat en beantwoordt daarmee nergens de vraag of de handelende souvereine bijbelgod daadwerkelijk buiten het hoofd van de gelovige bestaat. De veronderstelling valt slechts terug op zichzelf. Voor de gelovige heb ik veel respect, maar geloof in goden toont nergens het bestaan van goden aan buiten het hoofd van de gelovige. Het antwoord op de vraag waar de handelende bijbelgod aantoonbaar is te vinden buiten de psyche van de gelovige, is vooralsnog simpelweg: nergens.

Een circelredenering kan voor de velen misschien geen probleem vormen, maar voor anderen betreft het een levende vraag: waar was Hij bij de natuurrampen die alles wegvaagden dat me lief was, waar is Hij bij de ouders met het doodzieke kind, bij rechtvaardige pechvogels? En het geloof in een handelende souvereine bijbelgod, toont niets buiten mijn geloof aan. De diep-insnijdende vraag ''God waar ben je?'' staat wezenlijk nog wagenwijd open, inzichtelijk gekerfd in een muur van cellenblok 20 van de barakken in Mauthausen: ''Wenn es einen Gott gibt, dann muss er mich um Verzeihung bitten!''

De vraag naar de handelende God waar de Bijbel vol mee staat, die Israel redde, de Egyptenaren met plagen verraste, die de zee spleet, die Israel vergezelde met een machtige vuurkolom, die mensen genas, die mensen uit de dood liet opstaan,.... En jouw antwoord bevestigt feitelijk telkens dat men buiten de psyche geen goden kan vinden; dat de almachtige nergens aantoonbaar verder reikt dan het hoofd van de gelovige. Niet?
Voor de gelovige is het voldoende dat hij/zij de Almachtige zelve ervaart. Wat een ander daarvan vindt, is niet interessant. Niet voor niets slaat bij vele gelovigen de wetenschap of de filosofie ( mensen praat ) helemaal niet aan. Dit fenomeen is ook zichtbaar op het forum. De mensenpraat heeft geen gezag. Het Gezag komt uit de eigen interpretatie van de Bijbel. Er wordt in dit opzicht geleefd met een ander pakket aan spelregels. Gelovigen die onder elkaar, via hun spelregels willen praten, hebben in mijn optiek geen behoefte aan mensen praat ( filosofie/ wetenschap ) hetzij dat er nadrukkelijk om wordt gevraagd. Evangeliserende christenen die mij ongevraagd lastig vallen met hun exclusieve "' waarheden "" ken ik niet, dus ik ben niet belast. De christenen die ik overigens ken, doen nooit aan evangelisatie. Wetenschappers met een sterk klassiek orthodox geloof, zullen naar mijn verwachting dun gezaaid zijn. Het is een keuze, voor welke wereld er gekozen wordt. Of, of en zeer zelden en, en. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
En hiermee wordt bevestigd dat buiten de psyche van de gelovige geen goden zijn aan te tonen.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 18:46

Mart schreef:
03 sep 2019, 18:32
peda schreef:
03 sep 2019, 18:25
Mart schreef:

En hiermee wordt bevestigd dat buiten de psyche van de gelovige geen goden zijn aan te tonen.
Niet aan derden, maar onder elkaar is de inwoning van de H Geest met het "' 6e zintuig "' wel "' zichtbaar "' . Het gaat altijd om de persoonlijke beleving, de visie van een ander is bij een sterke basis overtuiging altijd oninteressant. Gelovigen die hun geloof willen delen, zoeken gelijkgezinden en zoeken geen 5 zintuigen exclusivisten. De eerdere vraag op dit forum was of de toekomstige gelovigen die ruimte krijgen op dit forum of dat zij zich bij voortduring moeten "'rechtvaardigen "' voor hun geloofsinhoud bij daartoe ""geroepenen"' onder de 5 zintuigen volgers. Die vraag is inmiddels beantwoord, dus oude koek.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 19:11

peda schreef:
03 sep 2019, 18:46
Niet aan derden, maar onder elkaar is de inwoning van de H Geest met het "' 6e zintuig "' wel "' zichtbaar "'. Het gaat altijd om de persoonlijke beleving, de visie van een ander is bij een sterke basis overtuiging altijd oninteressant. Gelovigen die hun geloof willen delen, zoeken gelijkgezinden en zoeken geen 5 zintuigen exclusivisten. De eerdere vraag op dit forum was of de toekomstige gelovigen die ruimte krijgen op dit forum of dat zij zich bij voortduring moeten "'rechtvaardigen "' voor hun geloofsinhoud. Die vraag is inmiddels beantwoord, dus oude koek.
Exact: niet aan derden. Wij bespreken in dit topic vragen als ''Hebben de mensen in de de tijd van het Oude Testament God alleen maar bedacht?'', ''Is God soms dood?'', ''Waarom heeft God niets gedaan aan de Jodenvervolging tijdens de nazitijd?'', ''zijn er mensen die nog steeds contact hebben met God? En wat houdt dat in?'', ''heeft God zich bewust teruggetrokken?'', ''waardoor is God voor ons uit het zicht geraakt?'' Vragen die ik als gelovige eveneens stelde. Geen reden zo'n topic te vermijden aangaande deze zeer relevante, diep-snijdende en wezenlijke vragen, simpel omdat toekomstige gelovigen wellicht graag met gelijkgezinden (voor zover deze al bestaan) over hun geloof willen spreken en liever niet met deze vragen geconfronteerd worden. Iedereen is welkom.
Laatst gewijzigd door Mart op 03 sep 2019, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 19:19

peda schreef:
Het gaat altijd om de persoonlijke beleving, de visie van een ander is bij een sterke basis overtuiging altijd oninteressant.
Inderdaad, het terrein van de psyche. Het lijkt me niet de bedoeling indien iemands sterke basisovertuiging tot desinteresse leidt en Petitio Principii hanteert zonder het zelfs maar ter discussie te willen stellen.
Laatst gewijzigd door Mart op 03 sep 2019, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 19:27

Mart schreef:
03 sep 2019, 19:19
peda schreef:
Het gaat altijd om de persoonlijke beleving, de visie van een ander is bij een sterke basis overtuiging altijd oninteressant.
Inderdaad, het terrein van de psyche.
Volgens jouw spelregels wel, voor de gelovige evenwel realiteit. Verschil in visie. Zelf ben ik agnost, ik volg de 5 zintuigenvolger totdat hij /zij roept "' punt "'. Dan zet ik geen punt, maar plaats een komma omdat ik niet zeker kan weten dat de realiteit ook werkelijk stopt, daar waar de naturalist het voor zeker aanneemt. Ik ben dus geen gelovige, maar ook geen 5 zintuigen volger. Ik sluit een "" er bestaat meer aan realiteit "" niet uit. Geen virtuele realiteit ( psyche ) maar Realiteit.

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 19:29

peda schreef:
03 sep 2019, 19:27
Mart schreef:
03 sep 2019, 19:19
peda schreef:
Inderdaad, het terrein van de psyche.
Voor de gelovige evenwel realiteit.
Een psychische realiteit die naar iets verwijst dat buiten het hoofd van de gelovige nergens aangetoond is.
Zelf ben ik agnost, ik volg de 5 zintuigenvolger totdat hij /zij roept "' punt "'. Dan zet ik geen punt, maar plaats een komma omdat ik niet absoluut zeker kan weten dat de realiteit ook werkelijk stopt, daar waar de naturalist het voor zeker aanneemt. Ik ben dus geen gelovige, maar ook geen 5 zintuigen volger. Ik sluit een "" er bestaat meer aan realiteit "" niet uit. Geen virtuele realiteit ( psyche ) maar Realiteit.
Net als jij ben ik een 5 zintuigenvolger totdat iemand roept "punt". Dan zet ik geen punt, maar plaats een komma omdat ik niet zeker kan weten dat de realiteit ook werkelijk stopt, daar waar een ander het wellicht voor zeker aanneemt. Ik ben dus geen gelovige, maar ook geen 5 zintuigen volger. Ik sluit een "er bestaat meer aan realiteit" niet uit. Dat geldt voor alle goden en miljarden andere claims. Daarentegen kunnen we echter vaststellen dat goden buiten het hoofd van de gelovige nergens aantoonbaar bestaan.
Wees realistisch

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder » 03 sep 2019, 19:57

Mart schreef:
03 sep 2019, 14:46
Ejn 'od milvado -- ''Er is niets buiten Hem'' […] Dat was haSJem (''de Naam'', zoals we JHWH noemden) waarin ik geloofde. Maar hoeveel van dit geloof was daadwerkelijk afkomstig van de God waarin ik geloofde?
Hoe kan zo'n geloof afkomstig zijn van iets of iemand anders dan God als er niets buiten Hem is?

God is dat wat alles en iedereen verbindt, zoals ik Hem/Haar/Het bij voorkeur omschrijf.
Het verbinden van wat menselijkerwijs niet verbonden kan worden, liefde waar menselijkerwijs slechts haat mogelijk is, verenigen wat mensen slechts als gescheiden kunnen zien, dat is wat het goddelijke bovenal kenmerkt.
Menselijk, want er is ook niets menselijks buiten God, én meer dan menselijk, want geen mens kan dat alles bevatten.

peda

Bericht door peda » 03 sep 2019, 19:59

Eens wanneer "' aantoonbaar "" wordt gekoppeld aan waarneembaar met de 5 zintuigen. Met de 5 zintuigen is God ( wat daaronder ook te verstaan ) niet waarneembaar/aantoonbaar. Het Onzichtbare onttrekt zich per definitie aan zintuiglijke waarneming. Niet eens, wanneer iemand niet aantoonbaar gelijk stelt aan niet bestaanbaar als realiteit. Het verschil tussen mij en een gelovige is dat de gelovige de ( eventuele ) realiteit invult, concretiseert, een identiteit geeft en ik dat niet doe.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 03 sep 2019, 20:11

Hoe komt Mart aan zijn psyche? Enne ... hoe komt Peda aan zijn vijf zintuigen?
Ach ... natuurlijke selectie. Natuurlijk. Het simpele antwoord op al uw vragen.
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 20:33

Wim Nusselder schreef:
03 sep 2019, 19:57
Mart schreef:
03 sep 2019, 14:46
Ejn 'od milvado -- ''Er is niets buiten Hem'' […] Dat was haSJem (''de Naam'', zoals we JHWH noemden) waarin ik geloofde. Maar hoeveel van dit geloof was daadwerkelijk afkomstig van de God waarin ik geloofde?
Hoe kan zo'n geloof afkomstig zijn van iets of iemand anders dan God als er niets buiten Hem is?
Ik was ooit een chassied en volgens het chassidisme zijn we allemaal godsvonken: de atheïst net zo goed als de gelovige, de beul net zo goed als het slachtoffer, de planeten, de sterren, alles. Zoals ''jij'' alleen betstaat in taal en kennis, terwijl in realiteit iedereen ''ik'' is, zo gelooft men in een God, maar vormt Zijn bestaan feitelijk één ongedeelde totaliteit waar geen van ons buiten staat. Zou je - naast Ejn 'od milvado (''Er is niets buiten Hem'') - legio passages kunnen geven van Rabbi Akiva totaan de Besjt om dit alles vanuit de T'NaCH en de Midrasj te benaderen, maar dat zou veel teveel tijd in beslag nemen.

De term JHWH komt van het werkwoord ''zijn'', terwijl ''elohiem'' een term is die simpelweg verwijst naar macht, kracht. En aangezien het Hebreeuws geen onzijdige woorden kent, zijn alle Hebreeuwse woorden of mannelijk of vrouwelijk, zoals een tafel ''hij'' is en een deur ''zij''. Idem dito met de term JHWH, een feitelijk onzijdige term die grammaticaal noodzakelijkerwijs het mannelijk geslacht draagt. JHWH wordt vaak metaforisch vergeleken met andere zaken, zoals een boom, een oorlogsheld, een moeder, etc., JHWH loopt door gan 'Eden, geeft de Torah met z'n richtlijnen, spreekt met Adam, etc., maar de T'NaCH is even helder dat JHWH geen mens is en er van Hem geen realistisch beeld te maken valt.
God is dat wat alles en iedereen verbindt, zoals ik Hem/Haar/Het bij voorkeur omschrijf. Het verbinden van wat menselijkerwijs niet verbonden kan worden, liefde waar menselijkerwijs slechts haat mogelijk is, verenigen wat mensen slechts als gescheiden kunnen zien, dat is wat het goddelijke bovenal kenmerkt. Menselijk, want er is ook niets menselijks buiten God, én meer dan menselijk, want geen mens kan dat alles bevatten.
Liefde, eenheid, verbinding, rechtvaardigheid, genade en barmhartigheid zijn prachtig -- ook zonder ze tot iets goddelijks te maken waarvan we verder het bestaan onzeker zijn.
Laatst gewijzigd door Mart op 03 sep 2019, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Mart

Bericht door Mart » 03 sep 2019, 20:41

peda schreef:
03 sep 2019, 19:59
Eens wanneer "aantoonbaar" wordt gekoppeld aan waarneembaar met de 5 zintuigen. Met de 5 zintuigen is God ( wat daaronder ook te verstaan ) niet waarneembaar/aantoonbaar. Het Onzichtbare onttrekt zich per definitie aan zintuiglijke waarneming.
Correct. Dat wat nergens aangetoond is buiten de psyche van de gelovige.

Niet eens, wanneer iemand niet aantoonbaar gelijk stelt aan niet bestaanbaar als realiteit.
Wie zegt dat de tienduizenden goden en miljarden andere claims niet wellicht realiteit kunnen zijn? Nogmaals, m'n atheïstische perspectief is dat het niet mijn zaak is aan te tonen dat iemands goden niet bestaan. Indien iemand wil claimen dat er goden bestaan, is het aan hem deze claim te onderbouwen of het gebrek aan onderbouwing te accepteren. Ik vecht slechts de claim aan op grond van gebrek aan bewijs zonder zelf te claimen dat goden niet bestaan. Dat geldt eveneens voor de miljarden andere claims. Dat is voldoende. Mocht men dat een probleem vinden, is dat verder niet mijn zaak.
Wees realistisch

Nic

Bericht door Nic » 03 sep 2019, 22:36

Als ik het openingsitem van dit forum lees, heb ik als commentaar dat m.i. in het tijd van het OT geen andere natuurlijke fenomenen waren waar te nemen dan nu.
Het is volgens mij niet zo dat mensen met God spraken en dat dit inmiddels tot het verleden behoort.

Israël heeft ons echter verhalen nagelaten, hoe zij die ‘Ik ben die ik ben’ op het spoor zijn gekomen.
En dat in gewone dagelijkse zaken die zij als ongewoon zijn gaan ervaren.
Bevrijding van slavernij of van buurvolken, een land om in te wonen, ja een identiteit.

Een letterlijke interpretatie van de verhalen geven, is ook wat veel “gelovigen” doen,
als je dat als “niet-gelovige” ook doet, dan heb je meer met elkaar gemeen dan je denkt. :?:
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 04 sep 2019, 08:51

Wanneer de bijbelverhalen in het OT niet letterlijk genomen moeten worden, dat er dus nooit een God tot die mensen gesproken heeft, welke argumenten zijn er dan om nu nog in het bestaan van die God te geloven?
Wanneer de bijbelverhalen in het OT wel letterlijk genomen moeten worden, dat God dus rechtstreeks met die mensen sprak, Zijn plannen aan hen bekend maakte en die uitvoerde, dan staat de vraag nog steeds waarom Hij dat toen wel en nu niet meer doet.

peda

Bericht door peda » 04 sep 2019, 09:20

Nic schreef:
03 sep 2019, 22:36
Als ik het openingsitem van dit forum lees, heb ik als commentaar dat m.i. in het tijd van het OT geen andere natuurlijke fenomenen waren waar te nemen dan nu.
Het is volgens mij niet zo dat mensen met God spraken en dat dit inmiddels tot het verleden behoort.

Israël heeft ons echter verhalen nagelaten, hoe zij die ‘Ik ben die ik ben’ op het spoor zijn gekomen.
En dat in gewone dagelijkse zaken die zij als ongewoon zijn gaan ervaren.
Bevrijding van slavernij of van buurvolken, een land om in te wonen, ja een identiteit.

Een letterlijke interpretatie van de verhalen geven, is ook wat veel “gelovigen” doen,
als je dat als “niet-gelovige” ook doet, dan heb je meer met elkaar gemeen dan je denkt. :?:
Hallo Nic,

Zelf behoor ik wat de bijbel betreft tot de "' genre "' begrijpers. De vraag wat de schrijver in zijn tijd en gelovend binnen zijn culturele omstandigheden nu precies aan getuigenis heeft willen overdragen , kan ik duizenden jaren later niet definitief meer vaststellen ook al omdat er een flink aantal verschillende schrijvers zijn, die vermoedelijk ook niet elkaars klonen zijn. Dat speelt primair reeds bij de duiding van historisch- letterlijk of metaforisch. Ook onder de bijbel wetenschappers bestaat er bij de behandeling van dit vraagstuk geen koekoek-eenzang in uitkomst. Voor mij draait het derhalve om de persoonlijke beoordeling/beleving. Wat zegt de tekst mij persoonlijk en dan lopen de antwoorden fors uiteen tussen de gesprekspartners in geloofsland. In geloofsgesprek toets je in mijn optiek de eigen, al of niet vaststaande, inzichten aan die van anderen over hetzelfde thema. De Joodse broeders/zusters deden het in de verre oudheid niet anders, wanneer zij onderling discuteerden over "' hoe teksten te verstaan en te begrijpen "' Dat bewijst wel de enorme bibliotheek aan rabbinale lectuur die bewaard is gebleven. Wanneer er onderling volledige overeenkomst in begrijpen was geweest, dan bestond er geen bibliotheek, maar lag de bedoeling vast in een paar schrift rollen. :lol:

Nic

Bericht door Nic » 04 sep 2019, 22:36

@peda: inderdaad de thora heeft 70 gezichten...
twijfelaar schreef:
04 sep 2019, 08:51
Wanneer de bijbelverhalen in het OT niet letterlijk genomen moeten worden, dat er dus nooit een God tot die mensen gesproken heeft, welke argumenten zijn er dan om nu nog in het bestaan van die God te geloven?
Wanneer de bijbelverhalen in het OT wel letterlijk genomen moeten worden, dat God dus rechtstreeks met die mensen sprak, Zijn plannen aan hen bekend maakte en die uitvoerde, dan staat de vraag nog steeds waarom Hij dat toen wel en nu niet meer doet.
Wie zegt dat God niet tot die mensen gesproken heeft? Ik ‘geloof’ juist van wel. Alleen de vraag is hoe schrijf je zoiets op?
Daar zijn die verhalen voor.

Is bij westerse (moderne) mensen niet iets snel waar (dus historisch) of niet waar (dus niet historisch). De oosterse (oud testamentische) mens maakt een (niet historisch) verhaal van iets wat hij waar(achting) vindt.
Het geloofsaspect zit hem dan m.i. in het feit dat ze deze waarachtigheid niet aan zichzelf toeschrijven maar aan God.
God is overigens dan niet een algemene God , maar een hele specifieke die zich met Israël heeft verbonden.

Ik verhaal ook maar wat hoor. :)
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.

Bericht door Leonardus Calvijn » 04 sep 2019, 23:35

Nic schreef:
04 sep 2019, 22:36

Wie zegt dat God niet tot die mensen gesproken heeft? Ik ‘geloof’ juist van wel. Alleen de vraag is hoe schrijf je zoiets op?
Feit is dat mensen het gehoord hebben.
Maar dat zegt niet zoveel.
De mens is een vertekend beeld wat dat betreft.
Maar ook dan:het is niet evident of de slang al dan niet gesproken heeft tegen Eva bijvoorbeeld.
Het gaat om de praxis namelijk: wat doet de mens als hij (zij) iets hoort.
En daar moet je de lering in zien: we horen iets maar wat doen we er mee?

Net zoals het verhaal van Jona niet een feitenrelaas hoeft te zijn zeg maar.
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)

twijfelaar

Bericht door twijfelaar » 05 sep 2019, 07:32

Leonardus Calvijn schreef:
04 sep 2019, 23:35
Nic schreef:
04 sep 2019, 22:36

Feit is dat mensen het gehoord hebben.
Maar dat zegt niet zoveel.
De mens is een vertekend beeld wat dat betreft.
Maar ook dan:het is niet evident of de slang al dan niet gesproken heeft tegen Eva bijvoorbeeld.
Het gaat om de praxis namelijk: wat doet de mens als hij (zij) iets hoort.
En daar moet je de lering in zien: we horen iets maar wat doen we er mee?

Net zoals het verhaal van Jona niet een feitenrelaas hoeft te zijn zeg maar.
Dat komt overeen met mijn overtuiging dat de God uit de bijbel slechts in de fantasie van de hoofdfiguren in de bijbel cq de verhalenschrijvers bestond. Dat neemt niet weg dat we wel het éen en ander kunnen opsteken uit de bijbelverhalen maar een geloof in het bestaan van een God staat daar dan los van en is dan tevens de verklaring waarom wij niets meer van die God bemerken.

Plaats reactie