Wanneer noem je je christen?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
Storm
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer noem je je christen?

Bericht door Storm » 02 okt 2019, 13:04

Zolderworm schreef:
02 okt 2019, 08:51
Als je jezelf christen noemt, dan ga je bij voorbaat van bepaalde premissen uit en kun je niet meer geheel open naar de werkelijkheid kijken. Geen wonder dat je dan niet de waarheid kunt ontdekken.
Ja, soms wel, dat is bij alle godsdiensten zo. Maar welke werkelijkheid en welke waarheid bedoel je?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Zolderworm
Man/Vrouw: M

Bericht door Zolderworm » 02 okt 2019, 13:53

Storm schreef:
02 okt 2019, 13:04
Zolderworm schreef:
Als je jezelf christen noemt, dan ga je bij voorbaat van bepaalde premissen uit en kun je niet meer geheel open naar de werkelijkheid kijken. Geen wonder dat je dan niet de waarheid kunt ontdekken.
Ja, soms wel, dat is bij alle godsdiensten zo. Maar welke werkelijkheid en welke waarheid bedoel je?
De werkelijkheid is "hoe het is". Nou kunnen we sowieso niet ervaren "hoe het is". Immers elk ervaren sluit een omzetting van "hoe het is" in naar onze ervaring, die altijd iets anders is dan "hoe het is". Maar het helpt wel om van tevoren geen denkbeelden te hebben over "hoe het is". In de diverse religies begint men met van tevoren bepaalde denkbeelden. Daarom wordt het vanuit een religie moeilijker om echt te ervaren "hoe het is". Maar goed, dat is eigenlijk wat Krishnamurti vertelde.
Only dead fish go with the flow

Mart

Bericht door Mart » 02 okt 2019, 14:03

Zolderworm schreef:
02 okt 2019, 13:53
De werkelijkheid is "hoe het is". Nou kunnen we sowieso niet ervaren "hoe het is". Immers elk ervaren sluit een omzetting van "hoe het is" in naar onze ervaring, die altijd iets anders is dan "hoe het is". Maar het helpt wel om van tevoren geen denkbeelden te hebben over "hoe het is". In de diverse religies begint men met van tevoren bepaalde denkbeelden. Daarom wordt het vanuit een religie moeilijker om echt te ervaren "hoe het is". Maar goed, dat is eigenlijk wat Krishnamurti vertelde.
Klopt. Dat-wat-is is de realiteit. Conditionering - de door denkbeelden gekleurde bril - weerhoudt ons van een rechtstreekse confrontatie met de realiteit.
Wees realistisch

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 02 okt 2019, 14:13

Mart schreef:
02 okt 2019, 14:03
Zolderworm schreef:
Klopt. Dat-wat-is is de realiteit. Conditionering - de door denkbeelden gekleurde bril - weerhoudt ons van een rechtstreekse confrontatie met de realiteit.
Wij kunnen ons er weinig bij voorstellen niet vanuit denkbeelden en reflectie waar te nemen. En dan wordt ook nog eens verteld dat we er niet actief naar moeten streven zo'n staat van Zijn te bereiken. Want het gaat juist niet om bereiken. Want bereiken is iets in de toekomst en dat versterkt juist de reflectie. Je wordt er een beetje wanhopig van. Maar dat is ook weer verkeerd, want het gaat juist niet om het "je" of om het "ik". Alhoewel de term "verkeerd" ook weer niet van toepassing is. Want dat suggereert een dualiteit.
Dan toch maar besluiten om gewoon christen te zijn. Wel zo gemakkelijk.

Mart

Bericht door Mart » 02 okt 2019, 14:21

Storm schreef:
02 okt 2019, 13:00
Allereerst zouden anders gelovigen zich christenen willen noemen? Het christendom is een religie gebaseerd op het evangelie en leven van Jezus zoals beschreven in het Nieuwe Testament.
De volgelingen van Sun Myung Moon, Iesu Matayoshi, Jung Myung Seok of Claude Vorilhon, Laszlo Toth, of van de overleden David Koresh, Ann Lee, Bernhard Müller, John Nichols Thom, Arnold Potter, Jacobina Mentz Maurer, Arthur Davies, Cyrus Reed Teed, of van André Matsoua, of van Ahn Sahng-hong, of José Luis de Jesús, of Inri Cristo, of Alan John Miller, of David Shayler, etc., noemen/noemden zich eveneens Christenen en hanteren veelal tevens het Nieuwe Testament, uitgebreid door hun leider via voortgaande opebaring.
Als ik aan Joden denk komt er een vraag bij: de Joodse religie of het Joodse geslacht of beiden? Hoe denk jij hierover Mart?
Een Jood (met een hoofdletter) is iemand wiens moeder Joods is of via gijoer Jood is geworden. Een jood (met een kleine letter) is iemand met een Joodse moeder of iemand die via gijoer Jood is geworden en religieus is.

Zoals ik eveneens reeds iemand op Credible schreef, ben je Joods als je moeder Joods is. De meerderheid van de Joden is tegenwoordig atheïst of agnost en veel van de meest spraakmakende atheïsten en agnosten als Hitchens, Sam Harris, Einstein, Freud, Marx, Lenin, Trotsky, Wittgenstein, Franz Kafka, Niels Bohr, Popper, Derrida, Chomsky, Asimov, Gustav Mahler, Rubinstein, Fromm, Amos Oz, David ben Goerion, Golda Me'ir, Hannah Arendt, Elie Wiesel, David Bohm, Richard Feynman, Oppenheimer, Stephen Jay Gould, Carl Sagan, Oliver Sacks, Primo Levi, Mikhail Botvinnik, Stephen Fry, enzovoort,... zijn/waren Joden.
Wees realistisch

Storm

Bericht door Storm » 02 okt 2019, 15:15

Ja, dat weet ik dat de joodse geslachtslijn via de moeder gaat, dat een kleine letter j iets zegt over religieus zijn wist ik niet.

Natuurlijk kunnen de mensen die jij aangeeft zich ook christenen noemen. Ook de mensen van de Westboro Baptist Church noemen zich christen.
Christenen onderling denken daar anders over, we verwijten elkaar cherry picking, zoals dat ook in de Islam en het Jodendom gebeurt.
Het gaat erom dat anders of niet gelovigen er waarschijnlijk geen behoefte aan hebben om zich christen te noemen.

Storm

Bericht door Storm » 02 okt 2019, 15:25

Zolderworm schreef:
Storm schreef:
Zolderworm schreef:
Ja van tevoren denkbeelden hebben hoe het is maakt dat je beeld vertroebelt wordt. Zeker als je van jongs af geloof voor geleefd is en dat nooit als druk ervaren werd. Dat zegt inderdaad niets over waarheid. Waarheid vind ik wel een moeilijk woord, zelfs als ik er rationeel over nadenk. Waarheid zijn bepaalde wetenschappelijk feiten/bewijzen. In het levensproces ligt het m.i wat anders.

dingo

Bericht door dingo » 02 okt 2019, 15:53

Storm schreef:
02 okt 2019, 15:25
Waarheid vind ik wel een moeilijk woord, zelfs als ik er rationeel over nadenk. Waarheid zijn bepaalde wetenschappelijk feiten/bewijzen. In het levensproces ligt het m.i wat anders.
Zelfs wetenschappelijke feiten/bewijzen zijn niet per definitie de waarheid omdat ook in de wetenschap uitgegaan wordt van bepaalde premissen om te bepalen iets als feit/bewijs geldt. Het is wat dat betreft niet anders als bij het woord objectiviteit, mensen zijn nooit objectief hooguit is de een objectiever dan een ander.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm » 02 okt 2019, 16:42

Storm schreef:
Zolderworm schreef:
Storm schreef:
Zolderworm schreef:
Ja van tevoren denkbeelden hebben hoe het is maakt dat je beeld vertroebelt wordt. Zeker als je van jongs af geloof voor geleefd is en dat nooit als druk ervaren werd. Dat zegt inderdaad niets over waarheid. Waarheid vind ik wel een moeilijk woord, zelfs als ik er rationeel over nadenk. Waarheid zijn bepaalde wetenschappelijk feiten/bewijzen. In het levensproces ligt het m.i wat anders.
Het woord "waarheid" gebruik ik in dit verband liever niet, omdat iedereen daar iets anders onder verstaat. Liever gebruik ik "werkelijkheid". Dat is hoe het werkelijk is. Dit staat zelfs los van wat binnen de wetenschap als waarheid wordt beschouwd. Het is het Kantiaanse Ding an sich. En waarschijnlijk kunnen we in dit geval niet eens van Ding spreken. Als we sommige mystici mogen geloven bestaan er geen aparte dingen.

BdO

Bericht door BdO » 02 okt 2019, 16:54

Leonardus Calvijn schreef:
02 okt 2019, 00:52
Trajecto schreef:
01 okt 2019, 01:19
Mart schreef:
30 sep 2019, 06:23
Dat de term ook in het Christelijke Nieuwe Testament staat als oudste bron, wordt door niemand tegengesproken, maar zoals BdO reeds zei: zelfs volgens de bijbel is die term niet uit de bijbel afkomstig.
Ja, waar je dus bedoelt dat er niet in de Bijbel iets staat als "gij zult ze aldus noemen" maar dat er slechts wordt vermeld dat ze christenen genoemd werden; ze werden gewoon zo genoemd, meer niet.
Misschien zit er daar wat mogelijkheid in van wat langs elkaar heen praten.
Handelingen zegt niet dat de bron
Nou ja, Handelingen geeft geen opsomming van schriftelijke historische bronnen waarin de term christen in te vinden is. Tegelijkertijd geeft Handelingen ook aan dat de term destijds niet gebezigd werd door het Bijbelboek zelve.

Dus op de vraag: waarvan is de term Christen afkomstig? is volgens het bijbelboek Handelingen het antwoord niet: het bijbelboek Handelingen.
Leonardus Calvijn schreef:
02 okt 2019, 00:52
elders te vinden is.
Kwestie van lezen zou ik zeggen.
We hadden het er over waarvan de term Christen afkomstig was. Het antwoord "Handelingen" is dan onjuist. Het boek Handelingen is een bron die iets vermeldt over het gebruik van deze term. Reconstrueren hoe het vermeldde gebruik en ontstaan van de term met elkaar samenhangen is meer dan de oudste geschiedkundige bron pakken en wat daarin staat klakkeloos overnemen als zijnde het ontstaan "omdat het de oudste bron is".

Overigens is het ook nog maar de vraag of er zoiets is als 1 afkomst van de term. De term kan in verschillende tijden en op verschillende plaatsen gebruikt zijn én ook weer in onbruik zijn geraakt, ook zonder dat deze verschillende voorkomens van zo'n term per sé met elkaar in verband staan anders dan naar inhoud en taalkundige vorm. Verder blijft het natuurlijk een te beperkte benadering om de term Christen inhoudelijk los te zien van de betekenisinhouden die te term "Christus" allemaal kan hebben.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Storm

Bericht door Storm » 02 okt 2019, 18:45

Storm schreef:
Zolderworm schreef:
Hier heb je het wel over "de waarheid ontdekken''.

Storm

Bericht door Storm » 02 okt 2019, 18:49

dingo schreef:
02 okt 2019, 15:53
Storm schreef:
Waarheid vind ik wel een moeilijk woord, zelfs als ik er rationeel over nadenk. Waarheid zijn bepaalde wetenschappelijk feiten/bewijzen. In het levensproces ligt het m.i wat anders.
Zelfs wetenschappelijke feiten/bewijzen zijn niet per definitie de waarheid omdat ook in de wetenschap uitgegaan wordt van bepaalde premissen om te bepalen iets als feit/bewijs geldt. Het is wat dat betreft niet anders als bij het woord objectiviteit, mensen zijn nooit objectief hooguit is de een objectiever dan een ander.
Nee, totaal objectief zijn is een utopie.

Nic

Bericht door Nic » 02 okt 2019, 19:20

Storm schreef:
02 okt 2019, 18:45
Storm schreef:
Zolderworm schreef:
Hier heb je het wel over "de waarheid ontdekken''.
Een Nederlandse theoloog legde ooit het verschil uit tussen filosofie en theologie.
Hij vond filosofie geweldig. Je wordt totaal niet beperkt en kunt allerlei denkbeelden ontwikkelen, geweldig diepzinnig.
Je kunt geheel open naar de werkelijkheid kijken.
Maar nee, zei hij tegen zichzelf, jochie(!) jij bent theoloog. Hij moest die lastige bijbelverhalen uitleggen, hoe vervelend ook.

Nu zijn we als christenen inderdaad beperkt door die bijbel. Daarin horen we van die ene bijzondere stem, die Israël roept (Hoor Israël). Die oproept tot vrede en gerechtigheid. Die stem, die openbaring van de Naam, die geeft ons een geheel andere visie op de werkelijkheid.
Nu klopt het dat de bijbel, fantasie is. Niet direct historisch verhalen, maar gebaseerd op oerverhalen, mythes, levenservaringen , gebeurtenissen, ontmoetingen etc. Maar wel een bijzondere fantasie. Die stem heeft een gezicht gekregen: Jezus.
Zijn blik op de werkelijkheid en leven onthult de religieuze mens. De mens die alleen in een grote en stoere God of realiteit (Rome of welk politiek systeem dan ook) gelooft.
Het is waar dat christenen niet meer objectief naar de werkelijkheid kijken, omdat die stem tegen ze gesproken heeft.
Die stem is geloof, is vertrouwen, niet te verklaren ook niet naar jezelf.
Dat ik dit opschrijf is niet om anderen te overtuigen, maar gaat juist in tegen mijn eigen ongeloof.
(Dat ongeloof komt overigens ook nogal voor bij de bijbelse personages :shock: )
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

Storm

Bericht door Storm » 02 okt 2019, 19:33

@Nic,
Twijfel, geloof, ongeloof het ligt soms dichtbij elkaar, het wisselt soms af. Soms past het bij fases in je leven, dus zo menselijk als het maar kan. ;)

Nic

Bericht door Nic » 02 okt 2019, 20:29

Voor de liefhebbers, die theoloog, die ik hierboven noem, is Frans Breukelman (inmiddels overleden).
Hij zegt dat in dit filmpje: https://youtu.be/DA48hDNwMm8 vanaf 39:45.

Storm

Bericht door Storm » 03 okt 2019, 11:07

@nic;
Goed dat je de tijd erbij gezet hebt. ;) Ik heb nog onthouden dat het om die Ene gaat als een ouverture van de Tenach. Al googelend kwam ik meer over hem te weten; een dwarsligger zoals hij zichzelf noemde. Ik las ook......
De theoloog Frans Breukelman las het Evangelie, zoals een dirigent de partituur van een muziekstuk bestudeert. Verder had ik nog nooit van hem gehoord,hij had veel op met Karl Barth een bekende theoloog.

Nic

Bericht door Nic » 03 okt 2019, 18:56

Ik heb hem ook nooit meegemaakt, ben wat jonger, maar ik vind het een mooie persoonlijkheid.
Mensen liepen destijds met hem weg of waren fel tegen hem.

Hij zegt in die boekwinkel: zullen we de hele nacht hier blijven om over dat boek Genesis te praten, morgen zien we wel verder.
Iedereen in een deuk :lol: .
Over de ‘rijke’ Isaak , compleet verkeerd vertaald.
Over een Duitse theoloog met 3 dikke delen over Genesis: Die man heeft van het hele stuk niets begrepen!

Overigens is hij nog wel relevant voor sommigen.
Er is pas een promotieonderzoek geweest met een boekje:
https://www.kokboekencentrum.nl/boek/bi ... -beginnen/
(Inleiding van 28 pagina’s is hier al compleet te lezen, geeft een mooi beeld)

Maar ik ken geen mensen die hem nu nog interessant vinden: voor orthodoxen te modern en voor modernen te orthodox.
Ja daarom spreekt hij mij zo aan :) .

Storm

Bericht door Storm » 03 okt 2019, 20:12

@Nic,
Het raakte mij dat in zijn familie de ziekte van Huntington voorkomt. Een vreselijk dominant erfelijke ziekte. Ook in mijn familie komt het voor (niet in onze erfelijke lijn) mijn oom, neven en nichten zijn daaraan overleden.

Nic

Bericht door Nic » 03 okt 2019, 20:19

Ja vreselijk om dat mee te moeten maken.
Het lied fragile van Sting beschrijft voor mij de kwetsbaarheid van het leven.
Geen christelijk lied, in dat segment raakte het overlijden van Kinga Ban mij ook.

Storm

Bericht door Storm » 03 okt 2019, 21:08

Inderdaad prachtig fragile van Sting, het hoeft m.i niet christelijk te zijn om de kwetsbaarheid te bezingen. Ik ga het even luisteren.

Engel

Bericht door Engel » 18 okt 2019, 19:32

Jezus heeft een vraag gesteld: wie ben ik , deze vraag kan ook gesteld worden aan ieder van ons. Iemand die gelooft dat Jezus de zoon van God is, is christen.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 18 okt 2019, 21:35

Nic schreef:
02 okt 2019, 19:20
Nu zijn we als christenen inderdaad beperkt door die bijbel. Daarin horen we van die ene bijzondere stem, die Israël roept (Hoor Israël). Die oproept tot vrede en gerechtigheid. Die stem, die openbaring van de Naam, die geeft ons een geheel andere visie op de werkelijkheid.
Nu klopt het dat de bijbel, fantasie is. Niet direct historisch verhalen, maar gebaseerd op oerverhalen, mythes, levenservaringen , gebeurtenissen, ontmoetingen etc. Maar wel een bijzondere fantasie. Die stem heeft een gezicht gekregen: Jezus.
Zijn blik op de werkelijkheid en leven onthult de religieuze mens. De mens die alleen in een grote en stoere God of realiteit (Rome of welk politiek systeem dan ook) gelooft.
Het is waar dat christenen niet meer objectief naar de werkelijkheid kijken, omdat die stem tegen ze gesproken heeft.
Dat ik dit opschrijf is niet om anderen te overtuigen, maar gaat juist in tegen mijn eigen ongeloof.
(Dat ongeloof komt overigens ook nogal voor bij de bijbelse personages :shock: )
Nou dat is beslist niet mijn christendom. Als de bijbel alleen maar gebaseerd is op mythes en fantasie dan heeft het zijn waarde volledig verloren. Vreselijk. We zijn natuurlijk niet beperkt tot de bijbel. Niet alleen de bijbel maar ook door alle eeuwen heen heeft God profeten en zieners opgewekt, ik zal niet weer het hele rijtje opnoemen, maar toch enkele namen: Hildegard von Bingen (1099-1179), Joachim van Fiore (1130-1202), Jan van Ruysbroeck (1293-1381), Teresa van Avila (1515-1582), Johannes van het Kruis (1542-1591), Emanuel Swedenborg (1688-1771), Jakob Lorber (1800-1864), Gottfried Mayerhofer (1807-1877) en Max Seltmann (1881-1971).
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

Nic

Bericht door Nic » 18 okt 2019, 22:38

Inktvlam schreef:
18 okt 2019, 21:35
Nic schreef:
Nou dat is beslist niet mijn christendom. Als de bijbel alleen maar gebaseerd is op mythes en fantasie dan heeft het zijn waarde volledig verloren. Vreselijk. We zijn natuurlijk niet beperkt tot de bijbel. Niet alleen de bijbel maar ook door alle eeuwen heen heeft God profeten en zieners opgewekt, ik zal niet weer het hele rijtje opnoemen, maar toch enkele namen: Hildegard von Bingen (1099-1179), Joachim van Fiore (1130-1202), Jan van Ruysbroeck (1293-1381), Teresa van Avila (1515-1582), Johannes van het Kruis (1542-1591), Emanuel Swedenborg (1688-1771), Jakob Lorber (1800-1864), Gottfried Mayerhofer (1807-1877) en Max Seltmann (1881-1971).
Volgens mij hebben een aantal van de bovengenoemde personen nog meer fantasie dan de gehele bijbel bijelkaar.
Ik zei overigens het zo:
“Nu klopt het dat de bijbel, fantasie is. Niet direct historisch verhalen, maar gebaseerd op oerverhalen, mythes, levenservaringen , gebeurtenissen, ontmoetingen etc. Maar wel een bijzondere fantasie.”
Als ik het in het liedje moest verwoorden dan deed ik het zo (maar dat kan ik niet :) ):
https://www.youtube.com/watch?v=Q6qEaO8rJMM

Inktvlam

Bericht door Inktvlam » 19 okt 2019, 12:04

Nic schreef:
18 okt 2019, 22:38
Inktvlam schreef:
18 okt 2019, 21:35
Nic schreef:
Volgens mij hebben een aantal van de bovengenoemde personen nog meer fantasie dan de gehele bijbel bijelkaar.
Ik zei overigens het zo:
“Nu klopt het dat de bijbel, fantasie is. Niet direct historisch verhalen, maar gebaseerd op oerverhalen, mythes, levenservaringen , gebeurtenissen, ontmoetingen etc. Maar wel een bijzondere fantasie.”
Als ik het in het liedje moest verwoorden dan deed ik het zo (maar dat kan ik niet :) ):
https://www.youtube.com/watch?v=Q6qEaO8rJMM
Woorden als “zelfbedrog” en “atheïsme” schieten mij te binnen als ik dit allemaal lees. Dit heeft niets meer met christelijk geloof, liefde en liefde voor de waarheid te maken.

Even wat opbeurende woorden:
9) Stel je nu eens voor: God, die nooit door een geschapen oog werd aanschouwd, komt als de van oneindige liefde en wijsheid vervulde Jezus op onze aarde!
10) Hij, de Oneindige, de Eeuwige, voor wiens ademtocht eeuwigheden verstuiven als los kaf, wandelde op onze aarde en onderrichtte Zijn schepselen, Zijn kinderen, niet als een vader maar als een broeder!
11) Maar, alsof dit alles nog niet genoeg was, liet Hij, de Almachtige, zich zelfs vervolgen, gevangennemen en zijn lichaam door zijn nietige schepselen doden! Zeg eens, kunnen jullie je een grotere liefde en een grotere minzaamheid indenken dan deze, welke jullie van Jezus kennen?!
http://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/21/13/
Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. (1 Kor14:1)

Snelheid

Bericht door Snelheid » 19 okt 2019, 12:20

Het Christendom kent twee openbaringen de Heilige Traditie en de Heilige Schrift.De Heilige Schrift is geworden door de Heilige Traditie.
Tijdens het Concilie van Carthago 418-419 werd de Canon van de Heilige schrift samen gesteld;opmerkelijk is dat in de reformatie ze een aantal bijbelboeken missen.
En dan zou men nog kunnen zeggen de heiligenlevens als Christenen die ten voorbeeld zijn.
Wanneer noem je je Christen is derhalve niet te beantwoorden.Officieel is een Christen een gedoopten belijden of niet belijden door zijn/haar Heilige Doopsel is het een Christen.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Plaats reactie