Wanneer noem je je christen?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderatie: het moderatieteam
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer noem je je christen?

Bericht door Leonardus Calvijn »

Is het een idee om terug te gaan naar de basisvraag in dit topic?
Vast wel :D
En dan daar graag antwoorden op...
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)

Mart

Bericht door Mart »

Leonardus Calvijn schreef:
19 sep 2019, 00:22
Is het een idee om terug te gaan naar de basisvraag in dit topic? Vast wel :D En dan daar graag antwoorden op...
Goed idee. Wanneer noem je je christen? Ik sta achter de redenering van BdO: Χριστός = מָשִׁיחַ = messias, waardoor het onnodig is om in Jezus te geloven om jezelf nog Christen te kunnen noemen. Dan vallen de vele anderen die in de messias geloven zonder deze met Jezus in verband te brengen, ook onder deze noemer. De term is insluitend, overkoepelend, overbruggend en vooral allesbehalve uitsluitend. De specifieke groep mensen die Jezus centraal stelt als messias zijn Christenen in smalle zin. In Israel noemen we hen Notsriem, naar de bekende Joodse voormalige inwoner van Nazaret. En relevanter: in Handelingen 24:5 wordt eveneens naar deze groep verwezen als ''... Ναζωραίων αἱρέσεως'' (''... de sekte van de Nazareners'') -- ook zij kunnen zich natuurlijk Christenen noemen.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda »

Voor wie is het belangrijk om het woord "" christen "' te koppelen aan een etiket met specifieke inhoud vaststelling.
Is het niet meer een theoretisch item, een bijvoeglijk voornaamwoord of een zelfstandig naamwoord. Het belang van het vinden van de juiste definitie ontgaat mij eerlijk gezegd.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

peda schreef:
19 sep 2019, 09:46
Voor wie is het belangrijk om het woord "" christen "' te koppelen aan een etiket met specifieke inhoud vaststelling.

Is het niet meer een theoretisch item, een bijvoeglijk voornaamwoord of een zelfstandig naamwoord. Het belang van het vinden van de juiste definitie ontgaat mij eerlijk gezegd.
Dus met specifieke inhoud vaststelling....zoals in de GB en AB o.a.?
Zo begrensd en afgebakend?
Wat versta jij dan persoonlijk onder een "christen"
Waar moet deze aan voldoen om zich christen te noemen in jouw optiek?

Er zijn ook voorbeelden gegeven van o.a. exoterisch en esoterisch christendom en de gnostiek...
Dus buiten de vastgestelde regels...

Maria K

Bericht door Maria K »

Mijn punt.
Waarom is het zo belangrijk voor een (gewezen) Bijbelgelovige, om zich christen te blijven noemen, volgeling en gelovige, terwijl de belangrijkste boodschap uit het christendom niet meer gezien wordt als de enige waarheid, maar meer als een soort filosofische allegorie van wat het zou kunnen betekenen en er zo een eigen betekenis aangehangen wordt.
Gekruisigd als zoenoffer voor de zonden der mensheid, gestorven en na 3 dagen weer opgestaan.
Jezus Christus, de messias en redder der mensheid.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.

Storm

Bericht door Storm »

@Maria K,
Voor een gewezen Bijbel gelovige lijkt me dit niet echt belangrijk, maar voor "Bijbelgetrouwe" christenen meestal wel. Het duidt waarin je gelooft -met de nodige verschillen-. Net zoals atheïsten duiden waarin ze niet geloven. Meestal zal het in de samenleving niet steeds meer aan de orde zijn maar toch nog wel eens. Zo maar een dwarsstraat; je schrijft je in bij een datingsite. Vaak zal er dan wel meespelen wat je achtergrond is; soms de opleiding; IQ, soms ook wel of juist niet gelovig. En dat kunnen mensen dan belangrijk vinden.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Maria K

Bericht door Maria K »

Storm schreef:
19 sep 2019, 15:53
Zo maar een dwarsstraat; je schrijft je in bij een datingsite. Vaak zal er dan wel meespelen wat je achtergrond is; soms de opleiding; IQ, soms ook wel of juist niet gelovig. En dat kunnen mensen dan belangrijk vinden.
Toch denk ik, dat je wel wat zult moeten uitleggen als je jezelf christen noemt, maar feitelijk esoterisch christen bedoelt.

Storm

Bericht door Storm »

Maria K schreef:
19 sep 2019, 16:51
Storm schreef:
19 sep 2019, 15:53
Zo maar een dwarsstraat; je schrijft je in bij een datingsite. Vaak zal er dan wel meespelen wat je achtergrond is; soms de opleiding; IQ, soms ook wel of juist niet gelovig. En dat kunnen mensen dan belangrijk vinden.
Toch denk ik, dat je wel wat zult moeten uitleggen als je jezelf christen noemt, maar feitelijk esoterisch christen bedoelt.
Vermoed ik ook; maar "Bijbel getrouwe christenen" zijn meestal geen esoterisch christen. Ik kan er naast zitten want er zijn anderen die hier meer van op de hoogte zijn.
Maar toen wij lid waren van de vrij evangelische gemeente had deze geen officiële geloofsbelijdenis terwijl het zeker geen vrijzinnige gemeente was. Ze vonden dat geloof persoonlijk was en dat geloofsbelijdenissen het teveel in "beton'' goten. Al zeiden ze dat niet zo, want de twaalf artikelen onderschreven ze maar lazen die zondags niet voor..
Laatst gewijzigd door Storm op 19 sep 2019, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

peda

Bericht door peda »

In Handelingen 11 vers 26 wordt voor het eerst in de Bijbel gesproken over "'christenen"'. Het betreft de gemeente in Antiochie ( Syrie ) , waar ook Paulus en Barnabas de Jezus boodschap verkondigden. Nu wordt er main-stream van uitgegaan dat de verkondiging door beiden spoorde met de leer van de latere orthodoxie. Maar zeker weten is het niet. Zo volgde in het verleden o.m. P Strootman de visie, dat Paulus het esoterisch christendom verkondigde. Het blijft de voortdurende discussie t.w. wie waren de allereerste christenen in Antiochie.

Maria K

Bericht door Maria K »

Storm schreef:
19 sep 2019, 17:00
Maria K schreef:
19 sep 2019, 16:51
Vermoed ik ook; maar "Bijbel getrouwe christenen" zijn meestal geen esoterisch christen. Ik kan er naast zitten want er zijn anderen die hier meer van op de hoogte zijn.
Ook al kun je er niet alles over zeggen, ik ook niet :) , logische gevolgtrekkingen kunnen we wel doen.
Kan ik dat dan ook omdraaien?
Vallen esoterische christenen dan niet onder "Bijbel getrouwe" christenen?
Zijn er dan ook "niet Bijbel getrouwe" christenen?

Maar een basis moet het geloof in Christus, dus ook een christen, toch wel hebben.
Of het nu de letterlijke teksten uit de Bijbel zijn, zoals ze ooit opgetekend zijn (met of zonder verschillende interpretaties) of dat ook de apostolische overleveringen (RK Kerk) ook een fiks woordje meespreken. Dat laatste kan ik me ook indenken, want door de tijd heen zijn de omstandigheden toch wel wat veranderd.
Er wordt ook geloofd dat apostelen, later de kerkvaders, een speciaal lijntje met God hadden.
Maar toen wij lid waren van de vrij evangelische gemeente, had deze geen officiële geloofsbelijdenis terwijl het zeker geen vrijzinnige gemeente was. Ze vonden dat geloof persoonlijk was en dat geloofsbelijdenissen het teveel in "beton'' goten. Al zeiden ze dat niet zo, want de twaalf artikelen onderschreven ze maar lazen die zondags niet voor..
Hier kan ik me nog iets voorstellen, omdat de officiële geloofsbelijdenis toch op veel punten problematisch is, daar waar niet echt Bijbelse grondslagen te vinden zijn en andere grondslagen ten tijde van de opstelling als ketters gezien werden.

callista

Bericht door callista »

De topictitel is:
"Wanneer noem je je christen"
Niet
"Wanneer noem je je bijbelgetrouwe christen".......

Maria K

Bericht door Maria K »

peda schreef:
19 sep 2019, 17:09
In Handelingen 11 vers 26 wordt voor het eerst in de Bijbel gesproken over "'christenen"'. Het betreft de gemeente in Antiochie ( Syrie ) , waar ook Paulus en Barnabas de Jezus boodschap verkondigden. Nu wordt er main-stream van uitgegaan dat de verkondiging door beiden spoorde met de leer van de latere orthodoxie. Maar zeker weten is het niet. Zo volgde in het verleden o.m. P Strootman de visie, dat Paulus het esoterisch christendom verkondigde. Het blijft de voortdurende discussie t.w. wie waren de allereerste christenen in Antiochie.
Weet je ook uit welke tekst(en) of andere niet Bijbelse geschriften misschien, dat hij dat opmaakte?
Bedoel je deze ?:
Pasen
Dat Pasen aan gelovigen eeuwig leven zou beloven, is een christelijke invulling! (filosofisch elftal, Trouw, 19 maart). De lichamelijke opstanding van Jezus heeft echter geen exemplarische betekenis voor de wijze waarop wij, volgens de christelijke leer, op zouden staan. In de Bijbel is opstanding identiek met wedergeboorte.

P. Strootman Klundert22 maart 2008, 0:00
Desanne van Brederode heeft het beter begrepen: de keten van dood en wédergeboorte is een voortdurend leerproces om uiteindelijk te worden, wie wij eigenlijk zijn. Het hoofdmotief van ons aardse bestaan is de evolutie van ons bewustzijn en dat kan onmogelijk in één leven. En er is géén reden om hieraan te twijfelen. Als het niet zo was, zou ons eenmalig leven zinloos zijn.

Paulus belooft ons dat wij eenmaal de volle kennis van de zoon Gods zullen bereiken, In het boeddhisme kan ieder mens een Boeddha worden, zo kan volgens Paulus ieder mens een Christus worden, namelijk een zoon Gods. Maar hiervan is het christendom nog zeer ver verwijderd.
Een interpretatie?
Een mengvorm tussen christendom en boeddhisme, maar met het negeren van de belangrijkste boodschap van de Bijbel?
Wat is de basis voor dit geloof?

Maria K

Bericht door Maria K »

callista schreef:
19 sep 2019, 17:58
De topictitel is:
Niet
Dank. :)
Dan zal ik het anders stellen.
Wat vind jij?
Is een christen iemand, die Jezus Christus uit de Bijbel gelooft en volgt?
Of vind je dat je zonder de Bijbel ook kunt weten wie of wat Jezus Christus is en dus christen kunt zijn?

callista

Bericht door callista »

Maria K schreef:
19 sep 2019, 18:10
callista schreef:
De topictitel is:
Niet
Wat vind jij?
Dat is een mogelijkheid..een die standaard aangenomen wordt.
Of vind je dat je zonder de Bijbel ook kunt weten wie of wat Jezus Christus is en dus christen kunt zijn?
Dat kan zeker, maar het is wel zinvol wanneer je ook de Bijbel kent..
Daarbij is er nog de vraag of die Jezus wel echt bestaan heeft of mythisch is... maar in wezen doet dat er niet toe.
Komt Jezus voor in het OT?
Heeft het NT Jezus wel correct weergegeven?
De Katharen o.a. hadden er ook een andere kijk op en noemden zich zeker ook christenen//
De gnostici zou je ook christenen kunnen noemen….
Heeft Jezus letterlijk aan het kruis gehangen of is het een metafoor?
Gaat het over de
Christus van Paulus uit de Mysteriereligies?
Ben je per se een christen zijn als je in de Drie-Eenheid gelooft?

En anders niet?..
Etc.

Kortom.. als jij jezelf nu als een christen ziet..hoe dan ook en op wat voor manier dan ook....exoterisch, esoterisch, gnostisch etc......zul je niet meer verketterd worden of aan iemand verantwoording af te hoeven leggen.
Het is een persoonlijke keuze....en een persoonlijk geloof.
Het exoterische vind ik zonder spiritualiteit..alleen maar het volgen van regels die door anderen opgesteld zijn....na de nodige narigheden om het maar eens eufemistisch uit te drukken....

Nic

Bericht door Nic »

Is het nu echt zo nodig om alles onder een en dezelfde noemer te willen brengen (overigens wel een mooie christelijke gedachte).

Voor mij persoonlijk (zeg ik er maar bij) is het relevant dat Jezus geen mythisch figuur is en dat Hij Joods is.
Zowel NT en OT zijn (m.i.) joodse geschriften. De rol van Israël is daarbij ook van groot belang.
Dit is (m.i.) nu precies hoe die God (van Abraham, Isaak en Jacob) zich bekend maakt.

Overigens vreemd (bedenk ik me) dat ik minder belang hecht aan de historiciteit van Abraham, Isaak en Jacob, maar wel van Jezus en de rol van Israël.

Het algemene Hebreeuwse woord Messias betrekken op (het woord) christenen lijkt me overigens vreemd. Ik denk dat dit een gruwel is voor onze joodse broeders en zusters. Verbaas me dan dat Mart hiermee komt.
We zijn slechts wetenschappers... :geek:

peda

Bericht door peda »

Maria K schreef:
19 sep 2019, 18:04
peda schreef:
19 sep 2019, 17:09
Weet je ook uit welke tekst(en) of andere niet Bijbelse geschriften misschien, dat hij dat opmaakte?
Ik zou mij dan weer helemaal moeten inleven in de wereld van Strootman om op bijbel teksten niveau na te gaan waarop hij zijn overtuiging stoelde.
Van belang is het verschil tussen esoterie en de orthodoxie. In de esoterie is de mens niet geschapen maar van dezelfde substantie als Gods Wezen. Emanatie ipv schepping van de ziel. Op dit forum volgt Messenger ( overeenkomstig de gedachten van Walsch ) de idee van de niet-geschapen Essentie van de mens. Dezelfde Substantie van God is duidelijk van andere Kwaliteit als "' naar beeld en gelijkenis van God "".
Laatst gewijzigd door peda op 19 sep 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

callista

Bericht door callista »

Hier staan wat schrijfsels van Strootman over de Christus...
viewtopic.php?f=55&t=1572&p=47856&hilit ... man#p47856

peda

Bericht door peda »

callista schreef:
19 sep 2019, 19:01
Hier staan wat schrijfsels van Strootman over de Christus...
viewtopic.php?f=55&t=1572&p=47856&hilit ... man#p47856
Grote dank, Callista. :flower1: :flower1:

callista

Bericht door callista »

Ja, graag gedaan peda......wellicht is er nog wel meer te vinden, maar dit geeft ook al een indruk van zijn visie... :D

dingo

Bericht door dingo »

Ik heb in deze draad al eerder gezegd strikt genomen zijn het andere mensen die de naam christenen zijn gaan gebruiken voor de volgelingen van Jezus Christus. Dus je kan jezelf afvragen wat het nut is van jezelf christen noemen.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Nic

Bericht door Nic »

dingo schreef:
19 sep 2019, 19:24
Ik heb in deze draad al eerder gezegd strikt genomen zijn het andere mensen die de naam christenen zijn gaan gebruiken voor de volgelingen van Jezus Christus. Dus je kan jezelf afvragen wat het nut is van jezelf christen noemen.
Ik heb dat gemist, wat bedoel je met andere mensen?

dingo

Bericht door dingo »

Nic schreef:
19 sep 2019, 19:47
dingo schreef:
19 sep 2019, 19:24
Ik heb dat gemist, wat bedoel je met andere mensen?
Ik bedoel deze post viewtopic.php?f=55&t=3801&start=50#p255116 een verwijzing naar Handelingen 11:26 "..........Het was in Antiochië dat de leerlingen voor het eerst christenen werden genoemd."
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

BdO

Bericht door BdO »

Maria K schreef:
19 sep 2019, 18:10
callista schreef:
De topictitel is:
Niet
Wat vind jij?
Je kunt wel de Bijbel volgen en denken dat je je juist daarme Christen kunt noemen, maar de vraag daarbij is dan of de Bijbel ook Christus volgt, bijvoorbeeld in dat Jezus (de enig mogelijke) Christus zou zijn, maar ook in wie Jezus nou echt was, en wat Jezus nou echt geleerd heeft.
ZIJ, Zij lijdt, want Haar Zoon lijdt OPNIEUW op de snijtafels van jouw chirurgen!

Nic

Bericht door Nic »

Als ik het NT lees, dan zie ik daar dat die schrijvers allerlei moeite doen om Jezus als Christus (Messias) te schetsen.
Ze gebruiken daar allerlei literaire technieken voor. Het is ook geen letterlijke geschiedschrijving.
De vraag gaat dan of je de huidige NT en OT als betrouwbaar acht, of vindt dat latere schrijvers er allerlei toevoegingen in aangebracht hebben.
Ik laat me graag door de bijbelwetenschap voorlichten en zie nog geen reden om dat laatste te veronderstellen.

Storm

Bericht door Storm »

Maria K schreef:
19 sep 2019, 17:51

Ook al kun je er niet alles over zeggen, ik ook niet :) , logische gevolgtrekkingen kunnen we wel doen.
Kan ik dat dan ook omdraaien?
Vallen esoterische christenen dan niet onder "Bijbel getrouwe" christenen?
Zijn er dan ook "niet Bijbel getrouwe" christenen?

Maar een basis moet het geloof in Christus, dus ook een christen, toch wel hebben.
Of het nu de letterlijke teksten uit de Bijbel zijn, zoals ze ooit opgetekend zijn (met of zonder verschillende interpretaties) of dat ook de apostolische overleveringen (RK Kerk) ook een fiks woordje meespreken. Dat laatste kan ik me ook indenken, want door de tijd heen zijn de omstandigheden toch wel wat veranderd.
Er wordt ook geloofd dat apostelen, later de kerkvaders, een speciaal lijntje met God hadden.
Ja,ik ben het met je eens dat er wel een geloofsbasis "moet" zijn al is die basis bij veel christenen anders.
Met Bijbelgetrouw bedoel ik wat wiki erover schrijft. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgetrouw dus zij die de Bijbel als onfeilbaar woord van God zien. Christenen zijn er in vele soorten en maten. Ik ben geen Bijbelgetrouw christen want ik zie de Bijbel niet als onfeilbaar. Voor mij heeft het met name te maken met Jezus van Nazareth, Hem kan ik niet uit mijn leven bannen. Anders zou ik net zo goed boeddhist of atheïst kunnen zijn.

Plaats reactie