Heeft onze kijk op het Universum het bijbelse wereldbeeld niet enorm onderuit gehaald?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Eliyahu
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Re: Heeft onze kijk op het Universum het bijbelse wereldbeeld niet enorm onderuit gehaald?

Bericht door Eliyahu »

Fundamenteel schreef:
07 jan 2020, 20:52
Denk je dat de hele bijbel het woord van God is of de perceptie van een schrijver die nabij God kwam?
Bs"d

De hele hebreeuwse bijbel is geïnspireerd door God, maar niet alles in dezelfde mate.

De eerste 5 boeken, de Torah, heeft de hoogste graad van inspiratie. Dan komen de profetische boeken met wat minder inspiratie, en de laagste graad van inspiratie hebben de zogenaamde "geschriften", die beginnen met de Psalmen, en die boeken bevatten zoals Job, Esther, Spreuken, enz.
Daar waar in het OT "de HERE" met hoofdletters staat, daar staat in het hebreeuws J-H-W-H.

Lanfy

Re: Heeft onze kijk op het Universum het bijbelse wereldbeeld niet enorm onderuit gehaald?

Bericht door Lanfy »

Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 22:26
Lanfy schreef:
07 jan 2020, 22:20
@ Eliyahu,

Op welke manier ben jij eigenlijk Joods?
Bs"d

Door bekering.
Dus dan ben je een zelf benoemde Jood? Je vond het jodendom wel leuk en je dacht, ach leuk, ik wordt Joods want dat is de enige goede religie! Geinig! De onderlinge verschillen in het orthodoxe Joodse geloof zijn nog veel groter dan de onderlinge verschillen in het christendom. Maar wel tov dat jij voor jezelf de waarheid in pacht hebt! Ook al is die niet universeel geldig! Gelukkig maar!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.

Lanfy

Bericht door Lanfy »

Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 22:32
Fundamenteel schreef:
Denk je dat de hele bijbel het woord van God is of de perceptie van een schrijver die nabij God kwam?
Bs"d

De hele hebreeuwse bijbel is geïnspireerd door God, maar niet alles in dezelfde mate.

De eerste 5 boeken, de Torah, heeft de hoogste graad van inspiratie. Dan komen de profetische boeken met wat minder inspiratie, en de laagste graad van inspiratie hebben de zogenaamde "geschriften", die beginnen met de Psalmen, en die boeken bevatten zoals Job, Esther, Spreuken, enz.
Ja en die verschillende inspiraties heeft God geopenbaard aan zijn knecht Eliyahu! Toch?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.

HJW

Bericht door HJW »

Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 21:55

Dat is niet geoorloofd, dat is een goddelijk gebod, en daarom noodzakelijk.

Maar maak je geen zorgen; dat geldt alleen voor Joden.
Geldt dat ook voor het verbod op homosexuele handelingen ?
Moeten alleen joodse homo's gestenigd worden ?

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu »

Lanfy schreef:
08 jan 2020, 22:25
Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 22:32
Fundamenteel schreef:
Bs"d

Ja en die verschillende inspiraties heeft God geopenbaard aan zijn knecht Eliyahu! Toch?
Bs"d

Die inspiraties heeft God in eerste instantie, de tien geboden, geopenbaard aan een volk van miljoenen mensen, het volk Israel.

Latere inspiraties zijn gekomen via Mozes.

Het Jodendom is de enige religie die een goddelijke openbaring claimt, niet aan één man, maar aan een volk van miljoenen mensen.

Hier kan je daar wat meer over horen: https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA
Daar waar in het OT "de HERE" met hoofdletters staat, daar staat in het hebreeuws J-H-W-H.

Eliyahu
Contacteer:

Bericht door Eliyahu »

HJW schreef:
09 jan 2020, 08:18
Eliyahu schreef:

Bs"d

Die zijn verboden voor Joden en niet-Joden.
Ja. Voor niet-Joden is er maar één doodstraf, en dat is onthoofding.

HJW

Bericht door HJW »

Eliyahu schreef:
13 jan 2020, 07:06
Bs"d

Waar staat dat ?

Waar staat dat niet-joodse homo’s onthoofd dienen te worden ?

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Lanfy schreef:
08 jan 2020, 22:23
Eliyahu schreef:
07 jan 2020, 22:26
Lanfy schreef:
07 jan 2020, 22:20
@ Eliyahu,

Op welke manier ben jij eigenlijk Joods?
Bs"d

Door bekering.
Dus dan ben je een zelf benoemde Jood? Je vond het jodendom wel leuk en je dacht, ach leuk, ik wordt Joods want dat is de enige goede religie! Geinig! De onderlinge verschillen in het orthodoxe Joodse geloof zijn nog veel groter dan de onderlinge verschillen in het christendom. Maar wel tov dat jij voor jezelf de waarheid in pacht hebt! Ook al is die niet universeel geldig! Gelukkig maar!
Als hij een echte jood zou zijn zat hij hier niet op dit forum;want echte joden voeren dit soort discussies niet.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Messenger

Bericht door Messenger »

Eliyahu schreef:
HJW schreef:
Eliyahu schreef:

Bs"d

Dit is regelrecht oproepen tot dodelijk geweld Eliyahu. Ik heb dit bericht gemeld bij andere moderators en je voorgedragen voor een officiële waarschuwing. Je komt over als een Wannabee haat-rabbi.

Elke zogenaamd Goddelijke boodschap die oproept tot haat en geweld dient herkend en gemarkeerd te worden als niet meer dan goddeloosheid.
Als je gelooft in een hel en in een oordelende god, zou ik me meer zorgen maken als ik jou was over de herhaaldelijke godslastering.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Sorry Tin voor mijn bemoeienis...
Nu lijkt het net of de waarschuwing bedoeld is voor Snelheid...aangezien het onder zijn bericht staat.... maar naar ik aanneem is dat niet het geval
Zo is het onduidelijk voor wie het bedoeld is...omdat je er ook geen naam bij noemt.

Tin

Bericht door Tin »

Eliyahu schreef:
HJW schreef:
Eliyahu schreef:

Bs"d

@Eliyahu:
Modbreak Tin: het verkondigen dat dodelijk geweld toegepast zou dienen te worden tegen mensen die geen ander mens kwaad doen is absoluut niet toegestaan. Hierbij een officiële waarschuwing 
Dit is een 3e waarschuwing.
Hierop gaat dus een door de crew te bepalen ban volgen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

Tin

Bericht door Tin »

callista schreef:
13 jan 2020, 13:27
Sorry Tin voor mijn bemoeienis...
Nu lijkt het net of de waarschuwing bedoeld is voor Snelheid...aangezien het onder zijn bericht staat.... maar naar ik aanneem is dat niet het geval
Zo is het onduidelijk voor wie het bedoeld is...omdat je er ook geen naam bij noemt.
Dank voor je bemoeienis.
Denk ik een keer 'hier is echt even actie geboden', ga ik de mist in.
Had verkeerde bericht geciteerd.... :oops:
Gelukkig keek ik nog even en zag je terechte opmerking, anders had het er zo nog een aantal uren kunnen blijven staan...
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.

callista

Bericht door callista »

Is menselijk Tin.. ;)
:flower1:

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
13 nov 2019, 11:17

Dat is niet wat ik bedoel. Niemand kent Jezus zoals hij op aarde rondliep, de Jezus naar het vlees, zoals het Nieuwe Testament het zegt. We kennen Jezus naar de Geest: dat is de geest die zijn onderwijs doorademt, maar ook hoe Jezus aan mensen kan verschijnen of een bepaalde rust of vertrouwen die mensen identificeren als van Jezus. Maar wat ver weg is, is hoe Jezus eruit zag, hoe hij werkelijk op aarde leefde zonder de theologische inkleuring van zijn leerlingen, etc. Eigenlijk wat aan die horizon belangrijk is, is dat Jezus echt mens was (/is), dat hij is opgestaan, etc, want deze dingen zijn direct verbonden aan het onderwijs van Jezus. Jezus verloor zijn leven om het te vinden en dat leerde hij ook: wie zijn leven verliest om mij, die zal het vinden. Jezus' menszijn is de ultieme belijdenis dat de mens zichzelf mag blijven voor God en de handreiking van God dat Hij de mens accepteert zoals hij (geschapen) is. In een leven van radicale liefde kan Jezus zichtbaar worden. Dan blijkt wat die stippen op de horizon in de praktijk betekenen.
Peter ik heb al je epistels nog eens gelezen en ik vond het prachtig om te lezen. :flower1:

Vroeg me af.. je schreef dat je Jezus hebt gevonden.. dus mijn eerste gedachte was.. wat heb je dan precies gevonden?
Eigenlijk was het het verschil in dominee wat je vond.
Zag dat Christiaan in dezelfde lijn reageerde en jouw reactie dat het de inhoud was die je raakte.
Toch bleef mijn gedachte dat het de dominee was die de inhoud aanreikte en het zo vertaalde dat het je raakte.

En wat bovenstaande quote betreft.. is iets wat ik me altijd heb afgevraagd.
Jezus heeft nog nooit zelf wat geschreven. Er zijn geen plaatjes, foto's, video's, teksten etc van hemzelf.
Dus de Jezus die mensen leren kennen is een Jezus zoals hij door andere mensen beschreven werd.
Dan leer je toch niet Jezus zelf kennen maar de gedachten over hem of de gevoelens naar hem van andere mensen?

Als andere mensen mij over jou vertellen.. ken ik jou toch niet?
Ik ken dan slechts het beeld wat anderen over jou gevormd hebben.
Dat kan compleet anders zijn als de echte 'jij'. Mensen vertellen zoveel met vaak hun eigen interpretaties, beeldvorming, agenda's etc.
Die echte jij leer ik pas kennen als ik met jou zelf praat, is mijn gedachte.
Hoe zie jij dat?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Peter79

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
15 jan 2020, 05:16
Peter ik heb al je epistels nog eens gelezen en ik vond het prachtig om te lezen. :flower1:
Dank je.
Vroeg me af.. je schreef dat je Jezus hebt gevonden.. dus mijn eerste gedachte was.. wat heb je dan precies gevonden?
Eigenlijk was het het verschil in dominee wat je vond.
Zag dat Christiaan in dezelfde lijn reageerde en jouw reactie dat het de inhoud was die je raakte.
Toch bleef mijn gedachte dat het de dominee was die de inhoud aanreikte en het zo vertaalde dat het je raakte.
Dat klopt. Met kritische vragen gaat de glans er wel af, en blijft er een naakte waarheid over. Dat gebeurt ook als herinneringen vervagen. Het is geloof om er meer in te zien. Ik had een half jaar of een jaar waarin er een groot gat geslagen was in mijn verwachtingen, in hoe ik mezelf zag. Als je totaal ontredderd bent, ben je ontvankelijk. Dat gat werd gevuld met een ervaring van "die is voor mij". Objectief klopt er natuurlijk niets van. Vooralsnog, 16 jaar na dato, verwijs ik er nog steeds naar als een moment dat alles bij elkaar kwam. Ik wil het zo zien. Als Jezus bestaat, bestond hij daar, op dat moment. Volgens mij ben ik er, als ik er over vertel, altijd duidelijk dat het een subjectieve ervaring is en staat tegenover andere subjectieve ervaringen. Het is geen objectief godsbewijs.
En wat bovenstaande quote betreft.. is iets wat ik me altijd heb afgevraagd.
Jezus heeft nog nooit zelf wat geschreven. Er zijn geen plaatjes, foto's, video's, teksten etc van hemzelf.
Dus de Jezus die mensen leren kennen is een Jezus zoals hij door andere mensen beschreven werd.
Dan leer je toch niet Jezus zelf kennen maar de gedachten over hem of de gevoelens naar hem van andere mensen?
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan wordt vaak op Jezus betrokken. De schriftgeleerde die antwoord geeft op Jezus' vraag, kan het woord Samaritaan niet uit zijn mond krijgen en verwijst naar hem met de woorden: de man die het slachtoffer barmhartigheid bewezen heeft. Jezus (her)ken je aan wat hij doet. De Emmaüsgangers herkenden Jezus pas, toen hij het brood bij de maaltijd brak.
Als andere mensen mij over jou vertellen.. ken ik jou toch niet?
Ik ken dan slechts het beeld wat anderen over jou gevormd hebben.
Dat kan compleet anders zijn als de echte 'jij'. Mensen vertellen zoveel met vaak hun eigen interpretaties, beeldvorming, agenda's etc.
Die echte jij leer ik pas kennen als ik met jou zelf praat, is mijn gedachte.
Hoe zie jij dat?
Dat klopt. Het lezen van de Bijbel of van boeken over Jezus is het wijzen naar iemand. Het levert wel een beeld op, maar slechts oppervlakkig. Het is praten over, maar niet praten met. Van bidden wordt soms gezegd dat het praten met God is, maar volgens mij is bidden de menselijke kant van het gesprek. Het verwante Duitse woord bitten betekent vragen en in ouderwets Nederlands kan ook nog wel gezegd worden "ik bid u". Het Nieuwe Testament kent dat eenzijdige van bidden ook in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. De vrouw in de gelijkenis blijft maar zeuren en vragen, totdat de onrechtvaardige rechter denkt: laat ik toch maar doen wat ze vraagt, want anders komt ze me straks nog in het gezicht slaan. Als een onrechtvaardige rechter al recht verschaft na onophoudelijk vragen, hoeveel te meer wordt er recht verschaft als iemand tot God onophoudelijk bidt.

Hoewel je met bidden vaak jezelf hoort praten in een lege ruimte, is het een stap verder dan "praten over". Bidden doe je alleen als je ervan overtuigd bent dat daarboven iemand luistert (een tussenvariant kan nog zijn: baat het niet, het schaadt ook niet). Soms heb ik bij het bidden de ervaring dat de ruimte om mij heel groot wordt. Maar in elk geval breng ik mijn gedachten onder woorden en geloof ik dat God ze hoort. In een gebed kan je niet liegen. Je kan niet onterecht een ander iets verwijten. Je kan je zegeningen tellen. Je kan je verwondering uitspreken. Bidden kan overgaan in reflecteren en je kan vergeten dat je aan het bidden was. Zo kan het zijn dat de waan van de dag een gebed in de weg staan. Je moet de tijd en de rust nemen om te gaan bidden, zodat je in je gebed kan focussen. Al met al is bidden in de eerste plaats een plek geven aan God in je leven en Hem betrekken bij alles van je leven. Je doet niet zozeer kennis op van God of Jezus, anders dan wat je van anderen meeneemt. Je leert vooral jezelf kennen.

Ik ben soms jaloers op christenen die tijdens hun gebeden antwoord krijgen. Ik leg het niet hebben daarvan vooral neer bij mijn eigen onvermogen. Ik ben geen onophoudelijke bidder, ik ben iemand voor wie ervaren zeer belangrijk is en ik mijd risico's. Bij het onbekende kijk ik vaak bij anderen af. Ik ben toch meer van eerst zien, dan geloven. Om God te testen, moet je vertrouwen. Zoals Petrus die over het water liep naar Jezus toe, totdat hij niet meer naar Jezus keek, maar naar de golven. Ik zou de boot niet uitstappen. Waar ik meer het antwoordkarakter van bidden zie, is in hoe het leven loopt. Ik ga in het leven met God/Jezus, maar ik ben de blindeman en ik moet er maar op vertrouwen dat waar ik heen ga, goed is. Het leven bevestigt me dat het achter Jezus aan gaan goed is - in een leven van radicale liefde en trouw aan de waarheid, maar hemzelf meer leren kennen als persoon, nee. Jezus zou nu achter een avatar op dit forum kunnen zitten, maar in real life ontmoet ik hem pas als het daarvoor de tijd is. Ook dit weer onder voorbehoud, want er zijn mensen die Jezus wel degelijk ontmoeten in dromen en verschijningen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
16 jan 2020, 16:09
Dat klopt. Met kritische vragen gaat de glans er wel af, en blijft er een naakte waarheid over.
Ja. Die naakte waarheid komt uit de diepte, gaat nogal gepaard met zelfreflectie en is meestal pijnlijk.
Dat vind ik de mooie symboliek die Jean-Léon Gérôme op doek gevangen heeft.

Peter79 schreef:
Dat gebeurt ook als herinneringen vervagen. Het is geloof om er meer in te zien. Ik had een half jaar of een jaar waarin er een groot gat geslagen was in mijn verwachtingen, in hoe ik mezelf zag. Als je totaal ontredderd bent, ben je ontvankelijk. Dat gat werd gevuld met een ervaring van "die is voor mij". Objectief klopt er natuurlijk niets van. Vooralsnog, 16 jaar na dato, verwijs ik er nog steeds naar als een moment dat alles bij elkaar kwam. Ik wil het zo zien. Als Jezus bestaat, bestond hij daar, op dat moment. Volgens mij ben ik er, als ik er over vertel, altijd duidelijk dat het een subjectieve ervaring is en staat tegenover andere subjectieve ervaringen. Het is geen objectief godsbewijs.
Ik lees/hoor het vaker.. die ontreddering die leidt tot..
Het heeft iets wonderlijks of eerder jammerlijks dat dat er voor nodig is.

Peter79 schreef:

Dat klopt. Het lezen van de Bijbel of van boeken over Jezus is het wijzen naar iemand. Het levert wel een beeld op, maar slechts oppervlakkig. Het is praten over, maar niet praten met. Van bidden wordt soms gezegd dat het praten met God is, maar volgens mij is bidden de menselijke kant van het gesprek. Het verwante Duitse woord bitten betekent vragen en in ouderwets Nederlands kan ook nog wel gezegd worden "ik bid u". Het Nieuwe Testament kent dat eenzijdige van bidden ook in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. De vrouw in de gelijkenis blijft maar zeuren en vragen, totdat de onrechtvaardige rechter denkt: laat ik toch maar doen wat ze vraagt, want anders komt ze me straks nog in het gezicht slaan. Als een onrechtvaardige rechter al recht verschaft na onophoudelijk vragen, hoeveel te meer wordt er recht verschaft als iemand tot God onophoudelijk bidt.
Ik ken het verhaal niet. Begrijp ik nou goed dat als je maar vaak genoeg vraagt dat dan zelfs de onrechtvaardige tot rechtvaardigheid komt?
Het staat haaks op het gezegde.. wie vraagt wordt overgeslagen.

Je gaat over op bidden.
Ik zie bidden als een functionele toepassing.
Je moet weten wat je wil anders kun je niet vragen wat je wil.
Weet je eenmaal wat je wil en kun je vragen wat je wil.. dan kun je ook daarnaar handelen..
Vandaar dat ik denk dat gebeden vaak verhoord worden mits het redelijke vragen betreft waar het eigen handelen invloed op heeft.
Bidden voor het onmogelijke werkt niet.
Hoe zie jij dat?

Peter79 schreef:
Bij het onbekende kijk ik vaak bij anderen af. Ik ben toch meer van eerst zien, dan geloven.
Doet me hieraan denken. :)
https://youtu.be/mBkNvRttxLE
Peter Koelewijn - De sprong in het duister

Peter79

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
17 jan 2020, 05:20
Ja. Die naakte waarheid komt uit de diepte, gaat nogal gepaard met zelfreflectie en is meestal pijnlijk.
Dat kende ik niet. Maar het is een mooi beeld, ik moet het ook even laten bezinken, omdat het niet is wat ik direct bedoelde. Kan je bij het schilderij niet beter zeggen: "waarachtigheid" dan "waarheid"? Is het hier ook niet iets van "onschuld verliezen"?

Ik doelde eigenlijk meer op de vergankelijkheid van het moment. Het is ook zo met bloemen die je in een vaas zet. Ze zijn na een tijdje niet meer wat ze waren. Of een hek om een heideveld. Na een tijdje is het geen heideveld meer. Je kunt de euforie niet vasthouden; de kater komt later. Door zaken te analyseren kan je ze stuk maken. Je verliest in dat proces datgene wat het moment boven andere momenten uittilde. Je kan daarentegen momenten ook koesteren, ze laten inspireren, etc.
Ik lees/hoor het vaker.. die ontreddering die leidt tot..
Het heeft iets wonderlijks of eerder jammerlijks dat dat er voor nodig is.
Dat vind ik ook en ik twijfel daarom of het iets noodzakelijks is. Het gaat erom dat je door iets wordt overweldigd. Bij mij moest er eerst heel wat weerstand weg voor ik überhaupt open kon staan voor iets nieuws, denk ik.
Ik ken het verhaal niet. Begrijp ik nou goed dat als je maar vaak genoeg vraagt dat dan zelfs de onrechtvaardige tot rechtvaardigheid komt?
Het staat haaks op het gezegde.. wie vraagt wordt overgeslagen.
Het is een gelijkenis om te zeggen dat je bij God niet tevergeefs vraagt. De gelijkenis zelf is een verhaaltje uit het dagelijks leven om dit punt duidelijk maken: als een onrechtvaardige al tot rechtvaardigheid kan komen (in het specifieke geval van de gelijkenis), dan toch zeker iemand van wie je gelooft dat die rechtvaardig is.
Je gaat over op bidden.
Ik zie bidden als een functionele toepassing.
Je moet weten wat je wil anders kun je niet vragen wat je wil.
Weet je eenmaal wat je wil en kun je vragen wat je wil.. dan kun je ook daarnaar handelen..
Vandaar dat ik denk dat gebeden vaak verhoord worden mits het redelijke vragen betreft waar het eigen handelen invloed op heeft.
Bidden voor het onmogelijke werkt niet.
Hoe zie jij dat?
Het is voor mij één van de manieren waarop bidden werkt. Tot de essentie komen van wat je bidden wil, hoort wat mij betreft ook tot bidden. Je kan met je emotie bij God komen en in ht gebed kan helder worden wat er zou moeten gebeuren. Bidden bepaalt je inderdaad bij dat de dingen die je vraagt ook dingen kunnen zijn die je zelf kan realiseren en dat je in plaats van het uit handen te geven bidt voor een zegen daarover. Maar het kan ook wel degelijk een verlangen zijn naar iets wat je niet zelf kan realiseren.
Bij het onbekende kijk ik vaak bij anderen af. Ik ben toch meer van eerst zien, dan geloven.
Doet me hieraan denken. :)
https://youtu.be/mBkNvRttxLE
Peter Koelewijn - De sprong in het duister
Dat past wel goed bij het christelijke beeld van de wedergeboorte. Als je niet opnieuw geboren wordt, kan je Gods wereld niet zien.

Petra

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
17 jan 2020, 15:11
Petra schreef:
17 jan 2020, 05:20
Dat kende ik niet. Maar het is een mooi beeld, ik moet het ook even laten bezinken, omdat het niet is wat ik direct bedoelde. Kan je bij het schilderij niet beter zeggen: "waarachtigheid" dan "waarheid"? Is het hier ook niet iets van "onschuld verliezen"?

Ik doelde eigenlijk meer op de vergankelijkheid van het moment. Het is ook zo met bloemen die je in een vaas zet. Ze zijn na een tijdje niet meer wat ze waren. Of een hek om een heideveld. Na een tijdje is het geen heideveld meer. Je kunt de euforie niet vasthouden; de kater komt later. Door zaken te analyseren kan je ze stuk maken. Je verliest in dat proces datgene wat het moment boven andere momenten uittilde. Je kan daarentegen momenten ook koesteren, ze laten inspireren, etc.
Je zei.. met kritische vragen gaat de glans er wel af.
Dat is dat pijnlijke moment, je verliest iets.
Maar je had een naakte waarheid gevonden. Dat is het mooie van dat moment.
Waarheid kan hard zijn, ontdaan van glans, mooier makerij etc. maar het is wel een waardevol inzicht.

Peter79 schreef:
Het is een gelijkenis om te zeggen dat je bij God niet tevergeefs vraagt. De gelijkenis zelf is een verhaaltje uit het dagelijks leven om dit punt duidelijk maken: als een onrechtvaardige al tot rechtvaardigheid kan komen (in het specifieke geval van de gelijkenis), dan toch zeker iemand van wie je gelooft dat die rechtvaardig is.
Ik denk dat het een luxe is om daar in te kunnen geloven.

Peter79 schreef:
Het is voor mij één van de manieren waarop bidden werkt. Tot de essentie komen van wat je bidden wil, hoort wat mij betreft ook tot bidden. Je kan met je emotie bij God komen en in ht gebed kan helder worden wat er zou moeten gebeuren. Bidden bepaalt je inderdaad bij dat de dingen die je vraagt ook dingen kunnen zijn die je zelf kan realiseren en dat je in plaats van het uit handen te geven bidt voor een zegen daarover. Maar het kan ook wel degelijk een verlangen zijn naar iets wat je niet zelf kan realiseren.
Denk je dat het mogelijk is.. dat je toevalt wat je niet zelf kan realiseren?
Sommige mensen hebben 's mazzel en sommigen pech, maar als je wat wilt zul het toch echt allemaal zelf moet zien te doen.
Als je niet te eten hebt.. kunnen gaan zitten bidden en verlangen tot je een ons weegt, maar als je het daarbij laat eindig je helaas toch echt letterlijk als een ons, is mijn gedachte.
Peter79 schreef:
Dat past wel goed bij het christelijke beeld van de wedergeboorte. Als je niet opnieuw geboren wordt, kan je Gods wereld niet zien.
Opnieuw geboren in spirituele zin?
Voel jij je opnieuw geboren? Wat zie je?

Peter79

Bericht door Peter79 »

Petra schreef:
18 jan 2020, 05:12
Waarheid kan hard zijn, ontdaan van glans, mooier makerij etc. maar het is wel een waardevol inzicht.
Ik gebruikte het dubbelzinnig, dat heb ik er niet bij verteld.Voor mij is het, in de zin dat ik het gebruikte, iets wrangs. Er blij mee zijn, is voor mij blij zijn met een dode mus. Het is als een huis helemaal strippen en dan zeggen dat dat echt een huis is. Terwijl een huis is om er te wonen en de meeste mensen het zullen stofferen en meubileren.
Peter79 schreef:
Ja, dat heet genade.
Sommige mensen hebben 's mazzel en sommigen pech, maar als je wat wilt zul het toch echt allemaal zelf moet zien te doen.
Als je niet te eten hebt.. kunnen gaan zitten bidden en verlangen tot je een ons weegt, maar als je het daarbij laat eindig je helaas toch echt letterlijk als een ons, is mijn gedachte.
Als Jezus leert bidden, leert hij om eerst Gods Koninkrijk te zoeken en je geen zorgen te maken over je leven. Wat jij zegt, kan best waar zijn, want God laat de zon opgaan over iedereen, ongeacht hun daden. Iemand kan best het goede verwerven buiten God om. Ik denk dat goed is. Anders zouden we als mensen een Sinterklaasgeloof ontwikkelen: we zouden God liefhebben om wat Hij geeft, niet om wie Hj is. In de Bijbel wordt Job daarvan beschuldigd, maar als Job alles verliest, blijft hij in God geloven. Bidden tot God is je relatie met Hem onderhouden en jouw wil in overeenstemming te brengen met de zijne.
Ik ben opnieuw geboren, ook al denk ik dat wedergeboorte ook iets procesmatigs is en vaker kan gebeuren. Voor mij is wedergeboorte in elk geval een verandering van blikrichting geweest. Van een strenge God tegenover wie ik me moest verantwoorden naar een God die naast me staat en die ik kan vertrouwen door alles heen. Een verandering van altijd veilige en verantwoorde posities naar het hart volgen en accepteren dat de goegemeente haar oordelen klaar heeft.

Zien is perspectief. In plaats van een ervaring achteraf te onderwerpen aan een selectie wat ik wel en niet gezien zou kunnen hebben en te verwerpen wat op basis van het gekende niet kan of onwaarschjnlijk is, aanvaard ik een ervaring als geheel en sta ik ervoor open dat er nieuwe dingen kunnen gebeuren, dingen die nog niet gekend zijn. Wanneer je zo 'n ervaring serieus neemt en meer gaat opletten, kunnen deze dingen vaker gebeuren. Als iemand anders over zo 'n ervaring vertelt, zal je die ander serieuzer nemen. In plaats van mijn ervaring met Jezus af te doen als illusie gebruik ik de ervaring op een positieve manier om mijn leven verder te leven.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Peter79 schreef:
18 jan 2020, 11:13
Petra schreef:
Ik gebruikte het dubbelzinnig, dat heb ik er niet bij verteld.Voor mij is het, in de zin dat ik het gebruikte, iets wrangs. Er blij mee zijn, is voor mij blij zijn met een dode mus. Het is als een huis helemaal strippen en dan zeggen dat dat echt een huis is. Terwijl een huis is om er te wonen en de meeste mensen het zullen stofferen en meubileren.
Peter79 schreef:
Ja, dat heet genade.
Als Jezus leert bidden, leert hij om eerst Gods Koninkrijk te zoeken en je geen zorgen te maken over je leven. Wat jij zegt, kan best waar zijn, want God laat de zon opgaan over iedereen, ongeacht hun daden. Iemand kan best het goede verwerven buiten God om. Ik denk dat goed is. Anders zouden we als mensen een Sinterklaasgeloof ontwikkelen: we zouden God liefhebben om wat Hij geeft, niet om wie Hj is. In de Bijbel wordt Job daarvan beschuldigd, maar als Job alles verliest, blijft hij in God geloven. Bidden tot God is je relatie met Hem onderhouden en jouw wil in overeenstemming te brengen met de zijne.
Ik ben opnieuw geboren, ook al denk ik dat wedergeboorte ook iets procesmatigs is en vaker kan gebeuren. Voor mij is wedergeboorte in elk geval een verandering van blikrichting geweest. Van een strenge God tegenover wie ik me moest verantwoorden naar een God die naast me staat en die ik kan vertrouwen door alles heen. Een verandering van altijd veilige en verantwoorde posities naar het hart volgen en accepteren dat de goegemeente haar oordelen klaar heeft.

Zien is perspectief. In plaats van een ervaring achteraf te onderwerpen aan een selectie wat ik wel en niet gezien zou kunnen hebben en te verwerpen wat op basis van het gekende niet kan of onwaarschjnlijk is, aanvaard ik een ervaring als geheel en sta ik ervoor open dat er nieuwe dingen kunnen gebeuren, dingen die nog niet gekend zijn. Wanneer je zo 'n ervaring serieus neemt en meer gaat opletten, kunnen deze dingen vaker gebeuren. Als iemand anders over zo 'n ervaring vertelt, zal je die ander serieuzer nemen. In plaats van mijn ervaring met Jezus af te doen als illusie gebruik ik de ervaring op een positieve manier om mijn leven verder te leven.
Christenen noemen tegenwoordig alles maar meteen "opnieuw geboren worden". Nou ja, gelukkig niet alle christenen. Er zijn er ook die wat nuchterder zijn, wat dat betreft.
Only dead fish go with the flow

Peter79

Bericht door Peter79 »

ik vertel dan ook wat het in christelijke zin kan betekenen. Of dit compatibel is met wedergeboorte in spirituele zin, weet ik niet. Als ik jou lees, blijkbaar niet.

Storm

Bericht door Storm »

@Peter79,
Bedankt voor je reactie. Integer en eerlijk.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Storm

Bericht door Storm »

Zolderworm schreef:
18 jan 2020, 11:48
Peter79 schreef:
18 jan 2020, 11:13
Petra schreef:
Peter79 schreef:
Ja, dat heet genade.

Christenen noemen tegenwoordig alles maar meteen "opnieuw geboren worden". Nou ja, gelukkig niet alle christenen. Er zijn er ook die wat nuchterder zijn, wat dat betreft.
@Zolderworm,
Misschien kunnen we een topic aanmaken waar andere -niet bijbels gerichte- spirituele of andere ervaringen aanbod komen?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

peda

Bericht door peda »

Het thema "' wedergeboren "' is een bij uitstek christelijk thema. Zo kent de moslim het hele begrip niet en ook velen in het meer esoterische spirituele landschap kennen het begrip "' wedergeboren "' niet of gebruiken het woord wel maar verstaan er wat anders onder als in het christendom gebruikelijk. Hetzelfde is het geval met het woord "" hoger bewustzijn "'. Google er maar eens op en de rillingen lopen over het lijf. Talloze eigen definitie uitvoeringen kom je tegen. Grote verwarring. "' Hoger bewustzijn"', "' Verruimd bewustzijn "' ,"" Christus bewustzijn "' Kosmisch Bewustzijn "' , Supramentaal bewustzijn, de bewust-zijnen slaan je om de oren. Het loopt van het anders gericht zijn van het huidige menselijke bewustzijnsvermogen tot een bewustzijn dat bij de huidige mens nog onbekend is en tot stand gaat komen in een verder evolutie proces. Van die toekomst zien een paar bewustzijns-bevoorrechten naar eigen zeggen nu reeds de "' schaduwen "'. Probeer maar eens een ordening aan te brengen in die veelheid van visies. Mij niet gezien. :lol: :lol: Het was een kort uitstapje om snel weer te vergeten want met universum en bijbels wereldbeeld heeft het weinig of niets te maken, daar gaat het om voornamelijk wetenschap en niet om esoterie.

callista

Bericht door callista »

Kan zijn, maar oorspronkelijk is het een boeddhistisch concept...
Het christendom vult dat weer anders in...
Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood.
In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergebo ... oeddhisme)

De visie van het christendom..., alhoewel niet elke denominatie die visie bezigt en soms vind ik dat positief, want het gebeurt soms dat men dat tegen elkaar uitspeelt en de wedergeborene zich belangrijker acht dan de niet wedergeborene.
Dat ben ik tenminste op fora vaak tegengekomen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergebo ... ristendom)

Plaats reactie