Erfzonde (3)

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde (3)

Bericht door hopper »

Petra schreef:
22 feb 2020, 00:51

Zonder oordeel kom je niet tot een mening. Volgens mij verwar jij veroordelen met oordelen.
Je beseft wel dat je zonder oordelen straks niet meer met mevrouw Hopper op de bank zit omdat dat elk willekeurig persoon kan zijn?

Ik hoop dat je dat schouwen zonder oordeel vooral als leuk tikmateriaal benut en niet al te serieus praktiseert. :flower1:
Ik ben het niet met alle acties van mevr. Hopper eens. Dát is een mening. De daad zou ik dan anders doen.
Met een oordeel over mevr. Hopper zou ik mijzelf positioneren als een niet-mevr Hopper.

Oordelen gaan over personen, meningen gaan over gedachten/daden welke ik wel of niet zou doen.
Dat is een essentieel verschil.

(En het scheelt veel echtelijke ruzie.)

Ik meen het ook nog serieus. En ik praktiseer het ook serieus. Alles om de erfzonde te ontlopen.
Wat er veranderd is sinds 'wij' geen dieren meer zijn is dat we middels de erfzonde (het denken zélf) zelfbewustzijn hebben gekregen.
En als volgende evolutiestap is het mogelijk om in mijn mens-zijn een vrij denken en handelen te verwerven.
Ik verwijs dus naar een geestelijke ontwikkeling.

Door zelfbewustzijn én erfzonde is er een onderscheid ontstaan tussen mij en de wereld. (dualiteit)
Door het achterwege laten van het oordeel over de wereld (doorgaans andere mensen) verwerf ik daadwerkelijke geestelijke vrijheid.
Maar mét nog steeds zelfbewustzijn! Want ik herken mevr Hopper nog steeds in beeltenis. Dat kan niet verloren gaan.

Het centrisme in mijn bewustzijn is dan nog steeds aanwezig. (ik neem mijn omgeving waar) Maar mijn bewustzijn is tevens gedecentraliseerd. (liefde)
Verleden en toekomst is geen leven, maar een herinnering aan 'je' leven.....

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

peda schreef:
22 feb 2020, 10:12

Hallo Petra,

Inderdaad, gebruikt God Zelve het kwade ( Zondvloed en verharding Farao ) alsmede middels mensen ( Jozua ) om Zijn Doelen te bereiken. Dat heb ik niet ontkend en het behoort m.i. tot het waarom van de Theodicee en de Ondoorgrondelijkheid.
Maar dat zegt niet dat God het kwaad bij het scheppen reeds in de schepping heeft gelegd; wel de keuze vrijheid voor de mens. Maar niet het kwaad zelve ...
Hi peda,

Maar maar maar ...
In Jesaja staat het toch klip en klaar.
Als God dat kwaad niet in de schepping had gelegd viel het ook niet te kiezen.

Het feit dát het er is, dat het bestaat...zegt toch genoeg.

Als God de wereld naar Haar wil geschapen heeft.. kunnen er dan dingen in de wereld bestaan die zij niet schepte of wilde :?:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

hopper schreef:
22 feb 2020, 11:14
Petra schreef:
22 feb 2020, 00:51

Zonder oordeel kom je niet tot een mening. Volgens mij verwar jij veroordelen met oordelen.
Je beseft wel dat je zonder oordelen straks niet meer met mevrouw Hopper op de bank zit omdat dat elk willekeurig persoon kan zijn?

Ik hoop dat je dat schouwen zonder oordeel vooral als leuk tikmateriaal benut en niet al te serieus praktiseert. :flower1:
Ik ben het niet met alle acties van mevr. Hopper eens. Dát is een mening. De daad zou ik dan anders doen.
Met een oordeel over mevr. Hopper zou ik mijzelf positioneren als een niet-mevr Hopper.

Oordelen gaan over personen, meningen gaan over gedachten/daden welke ik wel of niet zou doen.
Dat is een essentieel verschil.
In strikte zin is oordelen: beredeneerd een mening vormen maar dat had ik al hier geschreven: viewtopic.php?p=271966#p271966
Ik blijf er bij dat jij oordelen, beoordelen, waardeoordelen, veroordelen etc allemaal onder de noemer oordelen gebruikt.

Over oordelen, schouwen en je ware zelf zien: viewtopic.php?p=274048#p274048
Kunnen we hier weer verder over erfzonde. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

Plaats reactie